Virka
- Säädökset > Lainsäädäntö654/2023Laki evankelis-luterilaisen kirkon työmarkkinalaitoksesta
- Säädökset > Lainsäädäntö653/2023Laki evankelis-luterilaisen kirkon viranhaltijasta
- Säädökset > Lainsäädäntö1003/2017Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö501/2017Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1206/2016Korkeimman hallinto-oikeuden työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö833/2016Oikeusministeriön asetus oikeusministeriön työjärjestyksestä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 29.9.2016/829 Valtioneuvoston asetus valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiirien julkisilta oikeusavustajilta ja yleisiltä edunvalvojilta vaadittavasta kielitaidosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 8.4.2016/234 Laki Metsähallituksesta
- Säädökset > Lainsäädäntö1750/2015Työ- ja elinkeinoministeriön työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1543/2015Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1496/2015Korkeimman hallinto-oikeuden työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 4.12.2015/1385 Laki ulkomailla suoritettujen korkeakouluopintojen tuottamasta virkakelpoisuudesta
- Säädökset > Lainsäädäntö1286/2015Valtioneuvoston asetus ympäristöministeriöstä
- Säädökset > Lainsäädäntö1267/2015Liikenne- ja viestintäministeriön työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.6.2015/782 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö 15.12.2014/1391 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö136/2014Valtioneuvoston asetus valtion oikeusaputoimistojen eräiltä julkisilta oikeusavustajilta ja yleisiltä edunvalvojilta vaadittavasta kielitaidosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 20.12.2013/1279 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö305/2009Laki maanpuolustusvelvollisuutta täyttävän työ- ja virkasuhteen jatkumisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö1218/2007Valtioneuvoston asetus Ahvenanmaan maakunnassa valtion palveluksessa olevilta vaadittavasta kielitaidosta
- Säädökset > Lainsäädäntö1207/2007Valtioneuvoston asetus ammattipätevyyden tunnustamisessa edellytetystä sopeutumisajasta ja kelpoisuuskokeesta
- Säädökset > Lainsäädäntö 5.12.2007/1206 Valtioneuvoston asetus ulkomailla suoritettuja korkeakouluopintoja täydentävistä opinnoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1018/2007Laki eräiden henkilöiden ja virkojen siirtämisestä valtiovarainministeriöön
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.11.2007/991 Laki eräiden virkojen perustamisesta ja eräiden virkojen lakkauttamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.11.2007/988 Laki eräiden henkilöiden ja virkojen siirtämisestä sisäasiainministeriöön
- Säädökset > Lainsäädäntö78/2002Puolustusministeriön asetus aina määräajaksi täytettävään sotilasvirkaan nimitetyn uudelleen kouluttautumisen tukemisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö519/1997Asetus ulkomailla suoritettujen korkeakouluopintojen tuottamasta virkakelpoisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1060/1994Asetus aina määräajaksi täytettävistä viroista
- Säädökset > Lainsäädäntö 14.11.1994/971 Valtion virkamiesasetus
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.8.1994/750 Valtion virkamieslaki
- Säädökset > Lainsäädäntö1581/1991Asetus korkeakoulun professorin ja apulaisprofessorin viran täyttämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö856/1991Laki korkeakoulun professorin ja apulaisprofessorin viran täyttämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.7.1986/531 Laki ulkomailla suoritettujen korkeakouluopintojen tuottamasta virkakelpoisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö845/1969Valtioneuvoston asetus valtion taiteilija-apurahoista
- Säädökset > Lainsäädäntö734/1969Laki valtion taiteilija-apurahoista
- Säädökset > Lainsäädäntö361/1952Asetus puolustusministeriön ja puolustuslaitoksen viran tai toimen haltijain palkkauksesta (osittain kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö4/1872Asetus koskeva niiden huonetilain hoitoa ja ylläpitoa, jotka kruunun rakennuksissa ovat annetut siviili- ja kirkollisvirastoihin kuuluviksi virka-asunnoiksi
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Voutilainen, Tomi – Muukkonen, Matti – Kurvinen, Evgeniya – Korhonen, Sari: Etätyöpaikka – onko sillä väliä?Liikejuridiikka 1/2024 s. 78 – 98, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitPikkarainen, Seija: Ansiovertailu virantäyttöpäätöksen keskiössä4.11.2022, Asiantuntija-artikkeliTasapuolisen, yhdenvertaisen ja avoimen virantäyttömenettelyn tavoitteena on saada valtion tai kunnan virkasuhteeseen mahdollisimman pätevä, määritellyt kelpoisuusvaatimukset täyttävä ja virkaan kuuluvat tehtävät menestyksellisesti hoitava henkilö. Virkaan on siis valittava objektiivisesti arvioiden paras hakija. Kunnallinen virantäyttö on monivaiheinen prosessi, jota säännellään varsin kattavalla lainsäädännöllä. Lainsäädännön vaatimukset ja hallinnon oikeusperiaatteet on...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Viran ajalliset ulottuvuudet – olisiko tarvetta virkamiehiä koskevan sääntelyn synkronoinnille?1.11.2022, Asiantuntija-artikkeliYhteiskunnassa pitää olla tieto siitä, milloin virkamieheksi esittäytyvä tai sellaiseksi tunnistettava ylipäätään on virkavelvollisuuksiensa piirissä ja milloin ei. Kyse on ennen kaikkea siitä, että niin virkamies itse kuin tämän työnantaja, mutta myös ulkopuoliset tahot, mukaan lukien julkisen hallinnon asiakkaat pystyvät hahmottamaan sen onko kyseisen henkilön erityinen asema niin sanotusti on-asennossa, jolloin tätä kohtaan voidaan asettaa tiettyjä odotuksia. Tässä artikkelissa...
- Lakikirjasto > Defensor Legis* Laukkarila, Jenna: Virkatoiminnan salassapitovelvollisuus ja etätyöDefensor Legis 4/2022 s. 1045 – 1064, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötMäkeläinen, Katja: Sananvapaus työ- ja virkasuhteessa erityisesti lojaliteettivelvollisuuden näkökulmasta23.8.2018, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > LakimiesOvaska, Maria: Poliittinen virantäyttö vai syrjintä sukupuolen perusteella? – KHO 2013:46Lakimies 5/2013 s. 949 – 956, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorkeamäki, Marika – Koskinen, Seppo: Sananvapautta vai sopimatonta "ilmiantoa"?21.6.2012, Asiantuntija-artikkeliArtikkeli käsittelee työntekijän ja virkamiehen sananvapauden rajoja. Aluksi määritellään sananvapaus. Sitten pohditaan, millainen työnantajan arvostelu tai organisaation kritisointi on hyväksyttävää ja milloin lausunnot ja kirjoitukset perustavat irtisanomis- tai purkuperusteen. Aiheesta on vähän lainsäädäntöä ja siksi oikeuskäytäntö on ratkaisevassa asemassa. Artikkeli valottaa asiaa EIT:n ja Suomen tuomioistuinten ratkaisujen avulla.
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Korhonen, Anne: Yksityisyys ja henkilötietojen suoja kunnallisessa virantäytössä 21.10.2009
- Lakikirjasto > LakimiesHusa, Jaakko: Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6(1) artiklan civil rights ja uusi tulkintastandardi – tapaus Vilho Eskelinen ym. v. Suomi (19.4.2007)Lakimies 5/2007 s. 746 – 756, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > LakimiesMiettinen, Tarmo – Muukkonen, Matti: Perustuslain 125.2 §:n nimitysperusteet ja kunnallinen virantäyttöLakimies 4/2006 s. 511 – 535, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKoskinen, Seppo: Laki kunnallisesta viranhaltijasta (304/2003)19.9.2003, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa käydään pykäläkohtaisesti läpi uusi laki kunnallisesta viranhaltijasta (304/2003) sekä kuntalakiin tehdyt muutokset, jotka vaikuttavat kunnallisen viranhaltijan asemaan.
- Lakikirjasto > LakimiesSalminen, Janne: Suomen Pankin johtokunnan jäsenen nimittäminenLakimies 3/2001 s. 483 – 501, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesPohjolainen, Teuvo: KHO 23.03.1998 T 501/1998 ATK: Kunnallisasia – Otto-oikeus – Kaupunginhallituksen toimivaltaLakimies 8/1998 s. 1392 – 1395, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > LakimiesEerola, Risto: Uudistuva ministerivastuuLakimies 8/1998 s. 1231 – 1246, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesRissanen, Kirsti: Virkamiesvastuun ja -etiikan haasteetLakimies 1/1998 s. 61 – 67, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesKoskinen, Seppo: KHO 22.5.1995, 3318–3320/4/94, n:ot 2282–2284. Viran lakkauttaminen. Virkasuhteen irtisanominen. Virkamiehen uudelleensijoittaminen.Lakimies 1/1996 s. 112 – 122, Oikeustapauskommentti
- Uutiset
16.4.2024 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Nimitysmuistion ansiovertailu ja perusteleminenApulaisoikeuskansleri saattoi rikosylikomisarion tietoon päätöksessään esittämänsä näkökohdat hakijoiden ansioiden vertailusta ja johtopäätöksen perustelemisesta nimitysmuistiossa. - Uutiset
16.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi virkanimityksestä tehdyn valituksenAsiassa oli ratkaistavana, oliko Maahanmuuttoviraston nimityspäätös valmisteltu asianmukaisesti ja ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja oliko Maahanmuuttovirasto pysynyt virantäyttömenettelyssä nimittävälle viranomaiselle kuuluvan harkintavallan rajoissa. Valitus hylättiin. (Ei lainvoim. 16.4.2024) - Uutiset
5.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus kumosi Rikosseuraamuslaitoksen virkanimityspäätöksenHAO katsoi, ettei Rikosseuraamuslaitos ollut riittävällä tavalla selvittänyt, että valittajan jättäminen pois haastateltavien joukosta ja haastateltujen hakijoiden valinta muutoin olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentissa edellytettyyn hakijoiden ansioiden vertailuun. Vaikka valituksenalaisessa päätöksessä oli sinänsä perusteltu, millä ansioilla A oli nimitetty, nimitysasiakirjat eivät kokonaisuutenakaan sisältäneet asianmukaista hakijoiden ansioiden vertailua. Asiassa esitetty selvitys virantäyttömenettelystä ei myöskään osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään hakuilmoituksessa mainittujen valintaperusteiden mukaisesti. (Ei lainvoim. 5.4.2024) - Uutiset
15.2.2024 11.30
Hovioikeus: Syyttäjälaitos syrji siviilipalveluksesta kieltäytynyttäHO katsoi asiassa lausutun perusteella kuten käräjäoikeus, että asiaa oli arvioitava vakaumukseen perustuvana sekä myös sukupuoleen kohdistuvana niin sanottuna risteävänä syrjintänä. Suomen valtio / Syyttäjälaitos ei ollut kumonnut syrjintäolettamaa ja jättäessään kantajan nimittämättä syyttäjänsihteerin määräaikaiseen virkasuhteeseen sen oli katsottava toimineen yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä säädetyn syrjinnän kiellon vastaisesti. Kantaja oli oikeutettu yhdenvertaisuuslain mukaiseen hyvitykseen. Käräjäoikeuden tuomitseman hyvityksen määrä (5 000 €) ei ollut muutoksenhaun kohteena. (Vailla lainvoimaa 15.2.2024) - Uutiset
8.2.2024 11.55
Hovioikeus: Ulkoministeriö rikkoi syrjinnän kieltoa tehtävään määräämisessä (ään.)Käräjäoikeuden tuomiota ei muutettu. UM velvoitettiin suorittamaan virkamiehelle hyvityksenä tasa-arvolaissa tarkoitetusta syrjinnästä yhteensä 11 000 euroa. (Vailla lainvoimaa 8.2.2024) - Uutiset
8.2.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi luottamuspulan vuoksi irtisanotun valittajan valituksen vanhemman rikoskonstaapelin virkaan nimittämisestäPoliisilaitoksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valituksenalaisen päätöksen lainmukaisuutta ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että hallinto-oikeus oli noin kaksi vuotta valituksenalaisen päätöksen tekemisen jälkeen kumonnut poliisilaitoksen päätöksen valittajan irtisanomisesta. (Ei lainvoim. 8.2.2024) - Uutiset
31.1.2024 11.30
Vierashuoneessa hallitusneuvos (vv.), OTK Kari Peltonen: Julkinen virantäyttö vai sisäinen tehtäväntäyttö?Nykyisin on tavanomaista määrätä virkamies esimies- tai johtamistehtävään pääsääntöisen avoimen julkisen haun ja tällaiseen esimiesvirkaan nimittämisen sijaan. Tehtävään, kuten yksikön päälliköksi, määrätään sisäisellä päätöksellä työnantajan työnjohto- ja valvontaoikeuteen (direktio-oikeus) nojautuen alun perin omassa virassaan yleensä asiantuntijatehtävään nimitetty virkamies. Toimenpiteen merkittävyydestä huolimatta ei tehtävään määräämisestä ole varsinaisia säännöksiä valtion virkamieslaissa muutoksenhakukieltoa lukuun ottamatta. - Uutiset
19.1.2024 8.52
Poliisihallitus on saanut valmiiksi poliisin henkilöstöjohtamisen tilaa koskevan selvityksenPoliisihallitus on julkaissut laajan selvityksen poliisin henkilöstöjohtamisen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Selvityksen pohjalta poliisi kehittää tietojohtoisesti henkilöstönsä hyvinvointia, osaamista sekä työnantajakuvaa. Poliisihallitus toteutti sisäisen selvityksen poliisin henkilöstöjohtamisen nykytilasta maalis - elokuussa 2023. Selvityksellä haluttiin saada ajantasainen tilannekuva siitä, miten henkilöstöjohtaminen toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Selvityshenkilöksi määrättiin ylitarkastaja Piia Vuori-Murto Poliisihallituksesta. - Uutiset
3.1.2024 16.00
Naispappeus: Hallinto-oikeus hylkäsi kirkkoherran virkavaalista tehdyn valituksenValittajat olivat perustelleet valitustaan sillä, että seurakunnan miesjäsenet voivat arastella sielunhoidollisten keskustelujen käymistä naispapin kanssa ja ripittäytymistä naispapille. Valittajien mukaan nykyinen sukupuolittunut yleinen keskustelu #metoo -kampanjoineen aiheuttaa miehissä varovaisuutta vastakkaisen sukupuolen suhteen. HAO katsoi, ettei kirkkovaltuuston päätös ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Ei lainvoim. 3.1.2024) - Uutiset
3.1.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen koskien opettajan virkasuhteen purkamista seksuaalirikokseen syyllistymisen vuoksiPäätös virkasuhteen purkamisesta oli perustunut käräjäoikeuden tuomioon, jolla valittaja oli tuomittu seksuaalirikoksesta 10 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. HAO totesi, että rehtorilla oli ollut viranhaltijalain 41 §:ssä tarkoitettu erittäin painava syy valittajan virkasuhteen purkamiseen. Purkamisen laillisuutta ei ollut syytä arvioida toisin valittajan pitkän ja moitteettoman virkauran johdosta, eikä sitä voitu pitää kysymyksessä olevissa olosuhteissa suhteettoman ankarana seuraamuksena. Päätös ei siten ollut hallintolain 6 §:stä ilmenevän suhteellisuusperiaatteen vastainen. Päätös valittajan virkasuhteen purkamisesta ei ollut myöskään Suomen kansallisen lainsäädännön mukaan rikosoikeudellinen seuraamus eikä sellaiseksi tarkoitettu, minkä vuoksi siinä ei ollut kysymys EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa säädetystä ne bis in idem -kiellon vastaisesta kaksoisrangaistavuudesta. (Vailla lainvoimaa 3.1.2024) - Uutiset
28.12.2023 11.50
Hallinto-oikeus kumosi tulliylitarkastajan virkaan nimittämistä koskevan päätöksen - vaatimus oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä hylättiinHAO totesi, että nimitysmuistiosta tai nimityspäätöksen perusteluista ei ilmennyt, että valittajan aiemmassa työskentelyssä olisi ollut jotakin sellaista, minkä vuoksi virkaan nimitettyä olisi pidetty häntä soveltuvampana haettavana olleeseen virkaan. Vasta HAO:ssa esitetylle perusteelle valittajan soveltuvuudesta ei voitu antaa merkitystä valituksenalaisen päätöksen lainmukaisuutta arvioitaessa. Valituksen vireilletulopäivästä laskettuna valitusasian käsittely HAO:ssa oli päätöksen antohetkellä kestänyt noin 1 vuoden ja 10 kuukautta. Oikeudenkäynnin ei voitu kuitenkaan katsoa viivästyneen tuomioistuimen vastuulla olevasta syystä vuodella hyvityslaissa tarkoitetulla tavalla. (Ei lainvoim. 28.12.2023) - Uutiset
4.12.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Verohallinto ei syrjinyt palvelupäällikön virkaa hakenutta iän perusteella eikä menetellyt vastoin lakia jättäessään hakijan kutsumatta haastatteluunVerohallinto ei menetellyt vastoin lakia jättäessään valittajan kutsumatta haastatteluun taikka päättäessään nimittää palvelupäällikön virkaan A:n. Päätös oli tehty nimittävän viranomaisen harkintavallan rajoissa. Päätös ei ollut valittajan esittämillä perusteilla PL 125 §:n 2 momentin, yhdenvertaisuuslain tai hallintolain vastainen. Valitus oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 4.12.2023) - Uutiset
20.11.2023 11.00
Haastatteluun kutsuminen ja ansiovertailu: Hallinto-oikeus kumosi virkavalinnasta tehdyn päätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenä - vaatimus oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä hylättiinMaininta siitä, että haastatteluun oli valittu hakijat, joiden koulutus ja työkokemus olivat vastanneet hakemusten perusteella parhaiten hakuilmoituksessa mainittuja hakukriteerejä, ei ollut riittävä perustelu valinnoille. Hakijoista, joita ei ollut kutsuttu haastatteluun, esitetty selvitys ei sisältänyt sellaista asianmukaista ansiovertailua, jossa hakijoiden ansioituneisuutta olisi arvioitu soveltaen PL 125 §:n 2 momentissa tarkoitettuja yleisiä virkanimitysperusteita. Tullin valvontaosaston johtajan päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita on tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan tulliylitarkastajan virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. Oikeudenkäynnin ei voitu katsoa tuomioistuimen vastuulla olevasta syystä viivästyneen vuodella. (Ei lainvoim. 20.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.13
Apulaisoikeuskansleri: Menettely tuomarinimityksessäOikeuskanslerinvirastossa tehtävässä valtioneuvoston ja tasavallan presidentin esittelyn esittelyasiakirjojen tarkastuksessa kävi ilmi, että tuomarinimityksen viranhakuilmoituksessa ilmoitettu hakuaika oli tulkinnanvarainen sen suhteen, täyttikö se virkamieslain vaatimukset. Asiassa oli kysymys siitä, miten lasketaan virkamieslain mukainen vähimmäishakuaika ja onko sitä laskettaessa poikettava säädettyjen määräaikojen laskemisesta annetusta laista. - Uutiset
12.10.2023 6.00
Tasa-arvovaltuutettu ei näe enää perustetta naisten ja miesten erilaisille ulkonäkövaatimuksille Puolustusvoimissa ja RajavartiolaitoksessaTasa-arvovaltuutetulta pyydetään säännöllisesti näkemystä asepalvelusta ja sotilasvirkoja koskeviin miesten ulkonäkövaatimuksiin. Tasa-arvovaltuutettu otti asian selvittääkseen, sillä sitä on tärkeää arvioida säännöllisesti yhteiskunnan kehittyessä. Edellisen kerran asiaa on selvitetty vuonna 2006. - Uutiset
14.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Olivatko TE-toimiston nimityksen valmistelussa käytetyt haastattelumenetelmät olleet tasapuolisia ja oliko nimitysmenettely ollut valittajan esittämiltä osin muutoin lainmukainenHallinto-oikeus hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 14.9.2023) - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
25.8.2023 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Virkaan vaadittavia kelpoisuusvaatimuksia ei voi kiertää tehtävään määräykselläApulaisoikeuskansleri kiinnitti Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkönä toimineen poliisivirkamiehen sekä rikosylikomisarion huomiota hyvän hallinnon mukaiseen perusteluvelvollisuuteen tehtävään määräämismenettelyssä. - Uutiset
4.8.2023 11.55
Vierashuoneessa hallitusneuvos (vv.), OTK Kari Peltonen: Valtioneuvoston organisaation kehittäminen ja virkamieslain rajoitteistaPääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa on joitakin valtioneuvoston (ministeriöt) henkilöstön ja organisaation järjestämiseen liittyviä tavoitteita. Ensinnäkin poliittisen johdon ja avustajien sihteerit ministeriöistä siirretään valtioneuvoston kanslian organisaatioon ja toiseksi selvitetään valtioneuvoston yhteisiin virkoihin siirtymistä ja henkilöstöhallinnon kokoamista kansliaan. - Uutiset
28.7.2023 10.55
Hallinto-oikeus: Pääesikunta oli voinut pitää Puolustusvoimien erikoistutkijan ESJA-arviointijärjestelmävirkaan nimitettyä yhteiskuntatieteiden tohtoria UPI:n vanhempana tutkijana työskentelevää ansioituneempana Maanpuolustuskorkeakoulun erikoistutkijan virkaan - syrjintäolettamaa ei ollut syntynytHallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
1.6.2023 10.20
Hallinto-oikeus ei muuttanut ulosottoylitarkastajan virkavalinnasta tehtyä päätöstäHAO katsoi, että asiassa todettuihin ulosottoylitarkastajan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiin seikkoihin perustuvan kokonaisarvion perusteella johtava kihlakunnanvouti oli voinut pitää A:ta valittajaa ansioituneempana kyseessä olevaan virkaan. Johtava kihlakunnanvouti oli tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa, eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 1.6.2023) - Uutiset
8.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Asiantuntijan vakinaiseen virkaan oli voitu nimittää oikeustieteen ylioppilas - eroamisiän täyttänyttä henkilöä ei voitu nimittääHAO katsoi, että valittajalla oli esittämänsä johdosta oikeussuojan tarve. Valitus oli siten tutkittava. Kun valittaja oli jo ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä saavuttanut virkamieslain 35 §:n 1 momentissa säädetyn eroamisiän, valittaja ei ollut voinut tulla nimitetyksi täytettävänä olleeseen asiantuntijan virkaan. Sillä, että valittaja oli eroamisiän täyttäessään ollut halukas jatkamaan silloisessa, jo vuonna 2020 päättyneessä virkasuhteessaan virkamieslain 35 §:n 1 momentin mahdollistamalla tavalla, ei ollut ratkaistavana olevassa asiassa merkitystä. Kun valittajaa ei ollut voitu nimittää virkaan, valittajan muista valitusperusteista ei ollut aihetta lausua enemmälti. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 8.5.2023) - Uutiset
15.2.2023 10.36
Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi VTV:n entisen pääjohtajan valitukset irtisanomisistaHelsingin hallinto-oikeus on hylännyt Tytti Yli-Viikarin valitukset, jotka koskivat hänen virantoimituksesta pidättämistään ja irtisanomistaan sekä Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n pääjohtajan että ylijohtajan viroista. (Lainvoimainen) - Uutiset
1.2.2023 10.30
Apulaisoikeuskansleri: Kirkkoherran viransijaisuus täytettiin kuulematta seurakuntaaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin huomiota kirkkolain noudattamiseen. - Uutiset
9.1.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Kanttorin virkaa hakenutta ei syrjitty iän perusteellaHAO katsoi asiassa lausuttu huomioon ottaen, ettei kirkkovaltuusto ollut käyttänyt harkintavaltaansa yleisten nimitysperusteiden vastaisesti, kun kanttorin virkaan oli virkavaalissa valittu A. Valittajaa ei ollut virantäytössä syrjitty ikänsä perusteella yhdenvertaisuuslain vastaisesti. Kirkkovaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kirkkovaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kirkkovaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 9.1.2023) - Uutiset
14.12.2022 16.00
Sopeutumattomuus työpaikkaan - virkasuhde voitiin purkaa koeajallaPäätös valittajan virkasuhteen purkamisesta koeaikana ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, seurakuntaneuvosto ei ollut ylittänyt asiassa harkintavaltaansa eikä siten toimivaltaansa eivätkä seurakuntaneuvoston päätökset olleet muutoinkaan lainvastaisia. (Ei lainvoim. 14.12.2022) - Uutiset
25.11.2022 11.30
54-vuotiasta eläinlääkäriä ei syrjitty iän tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella viranhaussaAsiassa esitetty näyttö ei ollut osoittanut syrjintäolettamaa. Asiassa ei ollut näyttöä siitä, että kantajaa olisi syrjitty virkanimityksessä yhdenvertaisuuslain 8 §:n perusteella kantajan iän tai muun kantajaan liittyvän syyn perusteella. Kantajan kanne ja korvausvaatimukset hylättiin. Kantaja oli velvollinen korvaamaan AVI:n kohtuulliset oikeudenkäyntikulut asiassa. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 25.11.2022) - Uutiset
22.11.2022 16.00
Hovioikeus: Yhdenvertaisuus poliisilaitoksen päällikkövirkojen virkavalinnoissaA vaati yhdenvertaisuuslain mukaisena hyvityksenä 65.000 euroa, mikä vaatimus perustui vaativuustason alennuksesta aiheutuneeseen laskennalliseen palkan menetykseen. Loukkauksen laatuun ja vakavuuteen nähden hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 20.000 euroa. Hovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:ta syrjitty organisaatiouudistuksessa hänen terveydentilansa ja vammaisuutensa perusteella. Arvioitavana oli, oliko A esittänyt riittävän selvityksen syrjintäväitteensä tueksi siten, että asiassa voitiin objektiivisesti arvioituna perustellusti olettaa, että syrjinnän kieltoa oli rikottu. Syrjintäolettaman syntyessä arvioitavaksi tuli vielä se, oliko Poliisihallitus kyennyt osoittamaan, ettei kieltoa ollut rikottu. (Vailla lainvoimaa 22.11.2022) - Uutiset
21.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut kappalaisen virkavalinnasta tehtyä päätöstä - ei syrjintää (ään.)HAO katsoi, että kirkkovaltuusto toimielimenä ei ollut tehnyt A:han kohdistunutta virkavaalivalintaansa valittajaa syrjien eikä asiassa tämän vuoksi ollut syntynyt syrjintäolettamaa siten, että todistustaakka olisi kääntynyt Euran seurakunnalle sen osoittamiseksi, ettei kirkkovaltuusto ollut rikkonut syrjinnän kieltoa. Euran seurakunnan kirkkovaltuusto oli sille kuuluvan harkintavallan nojalla voinut valita kysymyksessä olevaan kappalaisen virkaan A:n. Kirkkovaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Ei lainvoim. 21.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 9.47
Pääministerin menettely vapaa-ajalla: Oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestäOikeuskansleri on antanut ratkaisunsa kanteluihin, joissa arvosteltiin pääministeri Sanna Marinin toimintaa vapaa-ajallaan. Ratkaisussa kerrotun perusteella oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestä. - Uutiset
1.9.2022 16.06
Ei-julkiset rekrytoinnit mahdollistettaisiin jatkossa eräisiin suojelupoliisin, keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin tehtäviin Suojelupoliisin tietyt virat voitaisiin jatkossa täyttää ilman julkista rekrytointia, jos tehtävän luonne niin välttämättä edellyttää. Vastaavasti voitaisiin menetellä myös tiettyjen keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virkojen rekrytoinneissa. Ei-julkinen menettely koskisi ainoastaan niitä suojelupoliisin virkoja, joissa olisi erityinen tarve suojata tehtävää ja sen hoitajan henkilöllisyyttä alusta lukien. Myös keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virka tai virkasuhde, jossa tehtäviin kuuluu tietolähdetoiminta-, valeosto-, peitetoiminta- tai todistajansuojelutehtäviä, voitaisiin täyttää ilman julkista hakuprosessia, jos tehtävän luonne sitä välttämättä edellyttää. - Uutiset
11.4.2022 11.30
Hallinto-oikeus: Virkamiehelle ei voitu antaa varoitustaValtiokonttori oli katsonut mm. valittajan esittäneen toistuvia uhkavaatimuksia työnantajaa tai työnantajan edustajaa kohtaan ja käyttäytyneen täten epäasiallisesti sekä Valtiokonttorin hyvän työkäyttäytymisen periaatteiden vastaisesti. HAO katsoi mm., että tapauksen oloissa valittajan menettelyä ei voitu siinäkään tapauksessa, että hän olisi kieltäytyessään keskustelemasta B:n kanssa sanonut keskustelevansa tämän kanssa jatkossa vain tuomioistuimessa, pitää siinä määrin epäasiallisena, että varoituksen antaminen olisi ollut oikeasuhtainen toimenpide valittajan menettelyn moitittavuuteen nähden. Asiassa kuvatuissa oloissa varoituksen antamista valittajalle oli myös hänen menettelyään 10.10.2019 kokonaisuutena arvioiden pidettävä kohtuuttomana. Valituksenalainen Valtiokonttorin päätös oli kumottava. Asiassa annettuun ratkaisuun nähden olisi ollut kohtuutonta, että valittaja olisi joutunut pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Valtiokonttori oli näin ollen valittajan vaatimus enemmälti hyläten velvoitettava korvaamaan valittajan kohtuullisina pidettävät oikeudenkäyntikulut HAO:ssa 14 634,98 eurolla laillisine viivästyskorkoineen. (Julkaisematon. Ei lainvoim.11.4.2022) - Uutiset
15.2.2022 8.15
Valtion virkamieslakia ja Suomen Pankin virkamiehistä annettua lakia muutetaan - lausuntoja voi antaa 14.3.2022 saakkaEhdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa. Virkamiehelle annettaisiin kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista. Lisäksi viranomaisen olisi osa-aikaisen tai määräaikaisen virkamiehen pyynnöstä annettava perusteltu vastaus mahdollisuudesta pidentää säännöllistä työaikaa tai nimityksen kestoaikaa. Jos työnantajalla on velvollisuus tarjota virkamiehelle työn edellyttämää koulutusta, sen olisi oltava virkamiehelle maksutonta ja sen olisi tapahduttava työaikana. Lisäksi valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevaan säännökseen ehdotetaan muutoksia. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. elokuuta 2022. - Uutiset
27.1.2022 8.00
Tasa-arvovaltuutettu: Liikkeen luovutukseen liittyneestä kokemuslisän pienenemisestä johtunut palkkaeroErikoistuvat lääkärit A ja B olivat siirtyneet sairaanhoitopiirin X viranhaltijoiksi liikkeen luovutuksen perusteella. A ja B olivat eri sukupuolta. B oli ennen liikkeen luovutusta saanut palkankorotuksen työskenneltyään kolme vuotta laillistettuna lääkärinä. Palkankorotus perustui silloista työnantajaa sitovaan paikalliseen virkaehtosopimukseen. Liikkeen luovutuksen yhteydessä sairaanhoitopiiri X irtisanoi tämän sopimuksen. Kun A:lle tuli liikkeen luovutuksen jälkeen täyteen kolme vuotta laillistettuna lääkärinä, hän sai sairaanhoitopiiri X:ää sitovan valtakunnallisen työehtosopimuksen perusteella pienemmän palkankorotuksen kuin mitä B oli aikoinaan saanut. A katsoi palkkaeron tasa-arvolain vastaiseksi. - Uutiset
27.12.2021 14.52
Apulaisoikeuskansleri: Ansiovertailu virkanimitysmuistiossaApulaisoikeuskansleri saattoi johtavan aluesyyttäjän tietoon päätöksessään esittämänsä näkökohdat hakijoiden ansioiden vertailusta virkanimitysmuistiossa. - Uutiset
23.11.2021 16.00
Hallinto-oikeus kumosi ensihoitomestarin virkavalinnasta tehdyt päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneinäHallintopäällikön päätöksestä tai oikaisuvaatimukseen annetusta pelastuslautakunnan päätöksestä ei ilmennyt, millä valintaperusteilla haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten ensihoitomestarien virkoja hakeneiden ansioita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi B:tä ja C:tä oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpina ensihoitomestarin virkoihin. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 23.11.2021) - Uutiset
9.9.2021 16.00
Hallinto-oikeus hylkäsi Poliisihallituksen taloussuunnittelijan virkanimityksestä tehdyn valituksenAsiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa (taloushallinnon tradenomi (YAMK)) olisi kohdeltu viranhaussa epätasapuolisesti tai että Poliisihallitus olisi päättäessään kokonaisarvion perusteella nimittää taloussuunnittelijan virkaan A:n (merkonomi) ylittänyt harkintavaltansa tai muutoinkaan menetellyt yleiset virkanimitysperusteet sisältävän PL 125 §:n 2 momentin vastaisesti. Valituksenalainen päätös ei ollut lainvastainen. Valitus oli tämän vuoksi hylättävä. (Ei lainvoim. 9.9.2021) - Uutiset
30.7.2021 16.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen arvioi sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän palvelupäällikön menettelyä virkojen täyttämistä koskevassa asiassaApulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi (kohdassa 3.5.1), ettei sosiaalityöntekijän viran täyttömenettely täyttänyt asian asianmukaisen käsittelyn vaatimusta. Viranhaltijapäätöstä ei ollut myöskään perusteltu asianmukaisella tavalla (kohta 3.5.2) eikä hakuilmoitus ollut hyvän hallinnon mukainen (kohta 3.6.1). Lisäksi viranhaltijapäätökseen oli liitetty virheellinen muutoksenhakuohjaus (kohta 3.6.3). - Uutiset
16.7.2021 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi toimistosihteerin virkasuhteen irtisanomisesta tehdyn valituksenValituksenalainen irtisanomispäätös oli perustunut siihen, ettei valittaja ollut suoriutunut tehtävistään valtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaisesti, vaikka niitä oli useampaan otteeseen tarkistettu vuodesta 2016 lähtien. (Ei lainvoim. 16.7.2021) - Uutiset
14.7.2021 13.38
Hallinto-oikeus hylkäsi rikosylikonstaapelin virkasuhteen irtisanomisesta ja virantoimituksesta pidättämisestä tehdyn valituksenHelsingin poliisilaitoksen valituksenalainen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 14.7.2021) - Uutiset
5.7.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen menettely asiakirjapyynnön käsittelyssä ja virkanimitysasiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen henkilöstöpäällikön huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain ja hallintolain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Lisäksi hän kiinnitti tutkimuslaitoksen huomiota viranhakuilmoituksen selkeyteen, hakijoiden ansioiden huolelliseen vertailuun nimitysmuistiossa sekä nimityspäätöksen perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
28.6.2021 16.00
Hallinto-oikeus hylkäsi ylikomisarion virkanimityksestä tehdyn valituksenPoliisilaitos oli voinut nimittää kaupungin pääpoliisiasemalle liikenne- ja valvontasektorin johtajan tehtäviin sijoitettuun ylikomisarion virkaan A:n 1.10.2019 lukien. (Vailla lainvoimaa 28.6.2021) - Uutiset
11.5.2021 12.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Ahvenanmaan maakunnan hallituksen huomiota näkemykseensä menettelystä virkanimitysasiassaRatkaisun mukaan nimitysmuistioon oli kirjattu puutteellisesti valinnan perustelut. Muistiosta ei ilmennyt, miksi tietyt viranhakijat oli valittu niin kutsutuiksi kärkihakijoiksi ja kutsuttu haastatteluun. Ansiovertailu oli tehty vain niiden hakijoiden välillä, jotka oli kutsuttu haastatteluun. Muilla hakijoilla ei näin ollen ollut mahdollisuutta tutustua valintaperusteihin omalta osaltaan. Nimitysmuistiossa oli ilmoitettu joistakin hakijoista myös sellaisia tietoja, joilla ei ollut merkitystä viran menestyksellisen hoitamisen kannalta. - Uutiset
29.4.2021 8.40
Valtion virkamieseettisen neuvottelukunnan toimikausi alkaa 1.5.2021Neuvottelukunnan tehtävänä on käsitellä virkamiesetiikkaan liittyviä asioita ja antaa valtion virastojen pyynnöstä lausuntoja virkamieseettisistä kysymyksistä. Neuvottelukunta on toiminnassaan riippumaton. Valtioneuvosto on asettanut neuvottelukunnan toimikaudeksi 1.5.2021 – 30.4.2025. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii oikeustieteiden tohtori Pekka Vihervuori. - Uutiset
27.4.2021 14.19
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Poliisilakimiehen tehtävän täyttäminenKantelija arvosteli poliisilaitos A:n poliisipäällikön ja esikuntapäällikön menettelyä. Kantelija katsoi heidän menetelleen virkavelvollisuuksiensa vastaisesti poliisilakimiehen tehtävän täyttämisessä. Kantelija arvosteli myös poliisipäällikön ja esikuntapäällikön asiakirjapyynnön käsittelyyn liittyvää menettelyä. Lisäksi kantelija pyysi tutkimaan menettelyn, jolla poliisilakimiehen tehtävään kuuluva työsuoritus hankittiin asianajotoimistolta. Kantelija pyysi selvittämään, mikä oli hankinnan kokonaisarvo ja menettelikö poliisipäällikkö asiassa hankintasäännösten mukaisesti. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4, 3.2.5.1 ja 3.2.5.2) esittämänsä käsitykset poliisilaitos A:n tietoon. Tässä tarkoituksessa apulaisoikeusasiamiehen sijainen lähetti jäljennöksen päätöksestään poliisilaitos A:lle. Kantelu ei antanut apulaisoikeusasiamiehen sijaiselle aihetta muihin toimenpiteisiin. Hän lähetti jäljennöksen päätöksestään myös Poliisihallitukselle. - Uutiset
2.3.2021 14.36
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Puolan kansallista tuomarineuvostoa koskevaan lakiin tehdyt peräkkäiset muutokset ovat omiaan rikkomaan unionin oikeuttaUnionin tuomioistuin katsoo, että Puolan kansallista tuomarineuvostoa koskevaan lakiin tehdyt peräkkäiset muutokset, joilla poistetaan sellaisiin kyseisen neuvoston päätöksiin, joilla esitetään tasavallan presidentille hakijoiden nimittämistä ylimmän tuomioistuimen tuomarinvirkoihin, kohdistuva tehokas tuomioistuinvalvonta, ovat omiaan rikkomaan unionin oikeutta. Jos rikkominen näytetään toteen, kansallisen tuomioistuimen on unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatteen nojalla jätettävä soveltamatta tällaisia muutoksia. - Uutiset
15.1.2021 11.30
Hallinto-oikeus: Vankilan vartijalle voitiin antaa kirjallinen varoitus - haittakorvausten maksamista koskeva vaatimus jätettiin tutkimattaHAO totesi mm., että vartijan asema vankilaympäristössä ja vartijan virkatehtävien luonne huomioon ottaen vartijalta voidaan edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä erityisesti tilanteissa, joissa vankien on mahdollista kuulla käydyt keskustelut. Itsensä nimittäminen turvallisuusriskiksi vankilan radiopuhelinliikenteessä ei ollut vanginvartijalta edellytettyä asiallista käytöstä. Myöskään henkilökunnan sisäisistä ristiriidoista puhuminen siten, että vangit saivat näitä seikkoja tietoonsa, ei ollut asiallista. Valittaja oli näin ollen katsottava käyttäytyneen tavalla, joka ei vastannut hänen asemansa ja tehtäviensä mukaisia vaatimuksia ja toimineen näin vastoin virkavelvollisuuksiaan. Työnantajalla ei ollut ollut kirjallista varoitusta lievempää keinoa puuttua valittajan toimintaan. Työnantajalla oli siten ollut myös asiaa kokonaisuutena arvioiden perusteet antaa valittajalle virkamieslain 24 §:ssä tarkoitettu kirjallinen varoitus. Asiassa ei ollut ilmennyt, että päätös olisi perustunut epäasiallisiin syihin, kuten valittajan AVI:lle tekemään ilmoitukseen. HAO ei voinut varoituksen antamista koskevan valitusasian yhteydessä tutkia vaatimusta saamatta jääneiden haittakorvausten maksamisesta. (Ei lainvoim. 15.1.2021)