-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
18.11.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valviran menettely tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Valviran ylilääkärin huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudella. Hän saattoi lisäksi Valviran ja ylilääkärin tietoon näkemyksensä siitä, että tietopyynnön tekijälle asetetaan määräaika asian siirtämistä viranomaisen käsiteltäväksi koskevan pyynnön esittämiselle. - Uutiset
16.11.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Poliisilaitos ei käsitellyt kantelijan asiakirjapyyntöä julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudellaKantelija oli esittänyt poliisilaitokselle useita kysymyksiä, jotka poliisilaitos oli tulkinnut asiakirjapyynnöksi ja antanut niihin muutoksenhakukelpoisen päätöksen. Kantelija oli saanut vastauksen asiakirjapyyntöönsä vasta kanneltuaan asiasta oikeuskanslerille. Asiakirjapyynnön käsittelyyn oli kulunut aikaa noin kuusi viikkoa. Sitä ei ollut käsitelty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa edellytetyllä joutuisuudella. - Uutiset
4.11.2021 13.25
Apulaisoikeuskansleri: Pakkokeinoasioiden julkisuusApulaisoikeuskansleri esitti käsityksensä oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (YTJulkL) soveltamisesta pakkokeinoasiassa. - Uutiset
1.11.2021 12.01
Oikeuskansleri: Yliopistokollegion menettely sekä julkisuus ja henkilötietojen suoja yliopiston hallituksen jäsenvalinnassaRatkaisu 1: Oikeuskansleri kiinnitti sekä yliopistokollegion että sen puheenjohtajan huomiota perustuslaissa ja hallintolaissa säädettyyn, hyvään hallintoon kuuluvan asianmukaisen ja tasapuolisen kohtelun vaatimukseen, kun kollegio valitsee jäseniä yliopiston hallitukseen.
Ratkaisu 2: Oikeuskansleri saattoi yliopiston ja yliopistokollegion tietoon käsityksensä julkisuuslain ja henkilötietojen suojaa koskevan lainsäädännön soveltamisesta yliopiston hallituksen jäsenvalinnassa. Oikeuskansleri pyysi yliopistoa ilmoittamaan viimeistään 31.3.2022, mihin mahdollisiin toimenpiteisiin se on ryhtynyt oikeuskanslerin esille tuomien julkisuutta ja tietosuojalainsäädäntöä koskevien tarkempien määräysten ja ohjeiden suunnittelussa ja laatimisessa. - Uutiset
1.11.2021 9.22
KHO: Oikeuskanslerin ja liikenne- ja viestintäministerin väliseen sähköpostiviestintään sovelletaan julkisuuslakiaAsiakirjajulkisuus – Julkisuuslain soveltaminen – Viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittu asiakirja – Oikeuskanslerin ja ministerin välinen sähköpostiviestintä – Oikeuskanslerin kannanotto – Eri viranomaiset – Julkisuusperiaate - Uutiset
27.10.2021 12.50
Apulaisoikeusasiamies arvioi pitääkö käräjäoikeuden sähköisen asiakirjatilauksen tehneen ilmoittaa tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietojaKantelija pyysi tutkimaan, oliko Helsingin käräjäoikeuden kotisivuilla oleva sähköinen asiakirjatilauksiin käytettävä lomake laillinen siltä osin kuin siinä vaadittiin ilmoittamaan tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietoja. Kantelija viittasi julkisuuslain 13 §:ään, jonka mukaan julkisen tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään. - Uutiset
26.10.2021 12.10
Oikeusasiamies: Tietopyyntöjen käsittely yleisessä edunvalvonnassaKantelija pyysi tutkimaan tietopyyntöjensä käsittelyä edunvalvontatoimistossa ja oikeusapu- ja edunvalvontapiirissä. Kyse oli holhoustoimilain, julkisuuslain ja EU:n yleisen tietosuoja- asetuksen mukaisista tieto-, asiakirja- ja tarkastuspyynnöistä ja näiden säädösten mukaisista menettelytavoista sekä päämiehen asioita koskevien sähköpostien säilyttämisestä edunvalvontatoimistossa. Oikeusasiamies totesi, että nyt tarkastelussa oleva asia teki varsin konkreettisesti näkyväksi sen, miten moninainen kokonaisuus päämiehen omaisen tietopyyntöjen käsittely voi edunvalvonnassa olla sen vuoksi, että asia voi tulla arvioitavaksi usean lain näkökulmasta. - Uutiset
20.9.2021 15.00
KHO: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin oli annettava pyydetyt potilasasiakirjat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle HAO:n päätöksen mukaisestiVaatimuksen tutkimatta jättäminen - Valituslupahakemuksen osittainen hylkääminen - Asian palauttaminen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin käsiteltäväksi (Julkaisematon 20.9.2021) - Uutiset
14.9.2021 13.28
Tietopyynnön käsittely viivästyi runsaat kaksi ja puoli vuotta - apulaisoikeusasiamies antoi STM:n hallitusneuvokselle huomautuksen vastaisen varalle asian käsittelyn merkittävästä viivästymisestäPyydetty asiakirja oli Euroopan komission antama lausunto, joka oli saapuessaan merkitty sanalla ”LIMITED” eli rajoitettu. AOA piti perusteltuna, että asiakirjan salassapitoa selvitettiin ennen sen luovuttamista. AOA katsoi myös, että pyydettyjen asiakirjojen salassapidon selvittäminen voi olla sellainen laissa tarkoitettu erityistoimenpide, joka oikeuttaa kuukauden enimmäisajan käyttöön. Joka tapauksessa asiakirja olisi pitänyt antaa kantelijalle viimeistään laissa säädetyssä kuukauden määräajassa. Tietopyynnön käsittely viivästyi kuitenkin olennaisesti kestäen runsaat kaksi ja puoli vuotta. AOA katsoi hallitusneuvoksen menetelleen lainvastaisesti siinä, että asian käsittelyaika ylitti merkittävästi julkisuuslain 14 §:n 4 momentissa säädetyn määräajan. Asian käsittelyn yhteydessä ei tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella AOA olisi katsonut aiheelliseksi arvioida asiaa rikosoikeudelliselta kannalta. - Uutiset
13.9.2021 11.35
Suomen Akatemia: Tutkimussuunnitelmat, arviointilausunnot ja julkisuuslakiAsiakirjojen julkisuus on lähtökohta viranomaisten toiminnassa, niin myös Suomen Akatemiassa. Laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta Eduskunta on kuitenkin säätänyt tieteellisen tutkimuksen suunnitelmat ja niistä annetut asiantuntijalausunnot salassa pidettäviksi. - Uutiset
1.9.2021 13.25
Oikeusasiamies: Esitutkinnan asianosaisen tietopyynnön käsittely oli virheellistäEduskunnan oikeusasiamies saattoi ratkaisussaan esitetyn käsityksensä virheellisestä menettelystä tietopyynnön käsittelyssä rikoskomisario B:n tietoon lähettämällä hänelle jäljennöksen päätöksestä. Kun Lounais-Suomen poliisilaitos oli lausunnostaan ilmenevin tavoin hyväksynyt rikoskomisario B:n virheellisenä pidetyn menettelyn, jäljennös päätöksestä lähetettiin myös poliisilaitokselle tiedoksi. Kun esitutkintalain ja julkisuuslain väliseen suhteeseen saattaa yleisemminkin liittyä epätietoisuutta, lähetettiin jäljennös päätöksestä myös Poliisihallitukselle tiedoksi. - Uutiset
5.7.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen menettely asiakirjapyynnön käsittelyssä ja virkanimitysasiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen henkilöstöpäällikön huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain ja hallintolain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Lisäksi hän kiinnitti tutkimuslaitoksen huomiota viranhakuilmoituksen selkeyteen, hakijoiden ansioiden huolelliseen vertailuun nimitysmuistiossa sekä nimityspäätöksen perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
5.7.2021 9.26
Oikeusasiamies: Asianosaisen kuuleminen edunvalvonnan tarvetta selvitettäessäKantelija kummeksui sitä, miten hän voi ottaa asiaan kantaa, kun hänelle ei ollut toimitettu tiedoksi kaikkia asiakirjoja. Kantelijan mukaan hänelle ei ollut kuulemiskirjeen mukana toimitettu muita asiakirjoja, vaan häntä oli kehotettu noutamaan ne kaukaa toiselta paikkakunnalta. - Uutiset
30.6.2021 9.21
Oikeusasiamies: Luottamushenkilön sananvapausOikeusasiamies katsoi asian kokonaisarvioinnissa, ettei hänellä ollut riittäviä oikeudellisia perusteita katsoa kaupunginhallituksen menetelleen lainvastaisesti tai ylittäneen harkintavaltaansa tässä asiassa. - Uutiset
17.6.2021 11.44
Vierashuoneessa oikeustieteen tohtori, asianajaja Janne Juusela: Miksi Suomeen tarvitaan perustuslakituomioistuin?Suomen perustuslain valvontajärjestelmä pitäisi uudistaa vastaamaan oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksia. Perustuslakivalvonta tulisi muuttaa rakenteellisesti ja institutionaalisesti siten, että valvonnan ylin toimivalta siirretään uudelle perustuslakituomioistuimelle. Perustuslakituomioistuimen perustamisen vaihtoehtona on korkeimpien oikeuksien yhdistäminen ja perustuslakijaoston perustaminen sen yhteyteen. Perustuslakituomioistuimen myötä ennakkovalvonnasta tulisi nykyistä systemaattisempaa ja kattavampaa. Ennakkovalvonnasta tulisi myös nykyistä oikeudellisempaa ja siten ennustettavampaa. Perustuslaillisen valvonnan ylimpänä auktoriteettina perustuslakituomioistuin tehostaisi merkittävästi perustuslain ja perusoikeuksien toteutumisen jälkivalvontaa. - Uutiset
19.5.2021 7.54
Apulaisoikeuskansleri: Koulun sisäilmatyöryhmän toimintaan sovelletaan julkisuuslakiaApulaisoikeuskansleri saattoi koulun sisäilmatyöryhmän puheenjohtajan ja sihteerin tietoon käsityksensä siitä, että sisäilmatyöryhmän toimintaan sovelletaan julkisuuslakia. - Uutiset
29.4.2021 10.00
Apulaisoikeuskansleri: Päiväkodin menettely lapsen terveystietojen kertomisessa (korona ja karanteeni)Apulaisoikeuskansleri kiinnitti päiväkodin johtajan huomiota varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen yksityisyyden suojan varmistamiseen, lapsen terveydentilaa koskevien tietojen salassa pitämiseen sekä vaitiolovelvollisuuden noudattamiseen päiväkodin ja sen henkilökunnan tehtävissä ja toiminnassa. - Uutiset
28.4.2021 8.10
Apulaisoikeusasiamies: Kanteluasian käsittely tuomiokapitulissaKun otettiin huomioon kantelijalle annetun huomautuksen ja kehotuksen luonne työnjohdollisena ohjauksena, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä, että hän saattoi tuomiokapitulin tietoon näkemyksensä kanteluasiakirjojen julkisuutta koskevan julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 6 kohdan tulkinnasta. - Uutiset
27.4.2021 9.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu HX-hävittäjähankintaa koskevien asiakirjojen julkisuudestaHallinto-oikeus totesi, että tietopyynnön kohteena olevat HX-hävittäjähankintaa koskevat asiakirjat eivät olleet tietopyynnön tekoajankohtana tulleet vielä julkisuuslain 6 ja 7 §:ien nojalla julkisiksi. Tiedon antaminen asiakirjasta, joka ei vielä ollut julkinen, oli siten ollut viranomaisen harkinnassa, eikä kansanedustaja A:lla ollut oikeutta saada tietoa pyytämistään asiakirjoista. Hallinto-oikeus totesi edelleen, että kansanedustajalla ei myöskään perustuslain 47 §:n 3 momentti huomioon ottaen ollut oikeutta saada tietoa tietopyynnön kohteena olevista asiakirjoista. Puolustusministeriön voitiin katsoa toimineen sille asiassa julkisuuslain 9 §:n 2 momentin ja 17 §:n perusteella kuuluvan harkintavallan puitteissa, kun se oli esittämillään perusteilla päättänyt asiakirjojen antamisesta A:lle osittain ja määrännyt, ettei A saa julkaista eikä luovuttaa edelleen asemansa perusteella saamiaan tietoja. Valituksen tullessa hylätyksi edellä todetulla viranomaisen harkintavaltaa koskevalla perusteella hallinto-oikeuden ei ollut tarpeen arvioida sitä, olivatko edellä mainitut asiakirjoihin sisältyvät tiedot, joita ei ollut luovutettu A:lle, pidettävä salassa puolustusministeriön päätöksessä mainituilla julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10, 17 ja 20 kohtien nojalla. (Vailla lainvoimaa 27.4.2021) - Uutiset
26.4.2021 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Käräjäoikeuden menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa - Uutiset
20.4.2021 12.14
Viranomaisten ja julkista tehtävää hoitavien kokemuksista julkisuuslain toimivuudesta ja julkisuusperiaatteen toteuttamisesta pyydetään lausuntoja 11. toukokuuta 2021 saakkaOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän toimikausi kestää 30.6.2023 saakka. Lausuntopyynnön tarkoituksena on osana työryhmän toimeksiantoa selvittää viranomaisten ja julkista tehtävää hoitavien kokemuksia voimassa olevan lain soveltamiseen liittyvistä keskeisistä haasteista ja lainsäädännön kehittämistarpeista. Kyselyn tulokset on tarkoitus huomioida osana työryhmän tehtävänä olevaa kehittämistarpeiden arviointia. - Uutiset
1.4.2021 9.29
KHO: Poliisilaitoksen tekemään rikosepäilyyn perustuvaan virantoimituksesta pidättämistä koskevaan päätökseen sisältyvät tiedot olivat julkisiaPoliisilaitoksen tekemään rikosepäilyyn perustuvaan virantoimituksesta pidättämistä koskevaan päätökseen sisältyvien tietojen julkisuutta ja salassa pidettävyyttä koskevassa arvioinnissa ei voitu soveltaa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 3 kohtaa. Lainkohta koskee poliisille ja muille esitutkintaviranomaisille ja syyttäjälle sekä tarkastus- ja valvontaviranomaisille tehtyjä ilmoituksia rikoksesta, esitutkintaa ja syyteharkintaa varten saatuja ja laadittuja asiakirjoja sekä haastehakemusta, haastetta ja siihen annettua vastausta rikosasiassa. Koska tietopyynnössä tarkoitetut päätökset eivät sanotun lainkohdan perusteella olleet salassa pidettäviä poliisilaitoksen päätöksen antamisajankohtana 17.10.2018, hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset oli kumottava lukuun ottamatta niiden ratkaisuja katsoa erään päätökseen 7.5.2018 POL-2018-3624 sisältyvän tiedon olevan salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan perusteella. - Uutiset
31.3.2021 14.00
Luvan peruuttaminen muun kuin kurinpidollisen seuraamuksen perusteella - hovioikeus arvioi miltä osin oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa kertynyt asiakirja-aineisto mukaan lukien lautakunnan päätös oli mahdollisesti salassa pidettäväHO:ssa oli tässä vaiheessa ratkaistavana, miltä osin asiassa kertynyt asiakirja-aineisto mukaan lukien lautakunnan päätös oli mahdollisesti salassa pidettävä. HO katsoi, että KRP:n 20.9.2019 päivätyn ilmoituksen liitteenä olevat kaksi valokuvaa oli pidettävä salassa 20 vuoden ajan asian vireilletulosta eli 27.11.2040 saakka. Muilta osin A:n salassapitopyyntö hylättiin. HO määräsi, että siltä osin kuin salassapitoa koskeva pyyntö oli hylätty, ratkaisua ei saa panna täytäntöön ennen sen lainvoimaiseksi tulemista, ellei muutoksenhakutuomioistuin toisin määrää. (Vailla lainvoimaa 31.3.2021) - Uutiset
30.3.2021 13.29
Apulaisoikeusasiamiehen sijaiselta moitteet VTV:lle: Asiakirjapyynnön käsittelyRatkaisussa todettuun nähden VTV:n aiempi päätös ei siten sinänsä ollut estänyt uuden samaa asiakirjaa koskeneen asiakirjapyynnön tekemistä eikä toisaalta automaattisesti ollut peruste olla käsittelemättä uutta pyyntöä julkisuuslain mukaisesti. VTV:n olisi siten tullut käsitellä kantelijan uusikin asiakirjapyyntö julkisuuslain mukaisesti, ja kun näin ei ollut tehty, apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti VTV:n menettelyä virheellisenä. - Uutiset
17.3.2021 14.14
Apulaisoikeuskanslerin sijaiselta moitteet hallinto-oikeudelle asiakirjapyynnön käsittelystäHallinto-oikeus ei selvityksessään esittänyt julkisuuslaissa tarkoitettuja hyväksyttäviä syitä sille, miksi pyydettyjä asiakirjoja ei olisi voitu antaa kantelijalle kantelijan pyytämällä tavalla. Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi hallinto-oikeuden tietoon näkemyksensä siitä, että julkisuuslain perusoikeusmyönteistä ja lain tarkoitusta korostavaa tulkintaa olisi vastannut se, että hallinto-oikeus olisi toimittanut kantelijalle hänen pyytämänsä asiakirjat postitse tai sähköpostitse, tai mikäli kantelijan pyytämiä asiakirjoja ei ollut hallinto-oikeudessa, ilmoittanut sen selkeästi kantelijalle. - Uutiset
17.3.2021 14.00
Valvira ei menetellyt lainmukaisesti tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen tietopyyntöihin vastaamisessa sekä asioiden asianmukaiseen käsittelyyn hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
10.3.2021 14.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota julkisuuslain noudattamiseenKantelijan tietopyyntö olisi tullut käsitellä julkisuuslain mukaisesti viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon kuluessa asiakirjapyynnön tekemisestä sekä julkisuuslaissa säädetyllä tavalla. Kantelija oli saanut pyytämänsä tiedon ja valituskelpoisen päätöksen vasta asian tultua uudelleen käsiteltäväksi kantelijan oikeuskanslerille tekemän kantelun vuoksi. - Uutiset
4.3.2021 16.00
Käräjäoikeus ei toiminut julkisuuslain säännösten mukaisesti tuomion lähettämisessäKO:n olisi tullut käsitellä kantelijan esittämä asiakirjapyyntö julkisuuslain 14 §:n säännösten mukaisesti viivytyksettä heti tuomion antamisen jälkeen. Kun tuomio oli lähetetty vasta kantelijan uuden yhteydenoton jälkeen, ei KO ollut toiminut julkisuuslain säännösten mukaisesti. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen julkisuuslain 14 §:n vastaisesta menettelystä Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden käräjätuomarin tietoon. - Uutiset
4.3.2021 14.15
Hallinto-oikeus palautti asiakirjajulkisuutta koskevan asian KRP:lleHallinto-oikeus totesi muun muassa, ettei päätöksessä ole otettu kantaa myöskään siihen, mikä merkitys salassapitoa koskevassa harkinnassa on annettava sille seikalle, että asian esitutkinta-aineisto on lähtökohtaisesti tullut julkiseksi julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 3 kohdan perusteella. Koska valituksenalainen päätös ei täytä hallintolain mukaista päätöksen perustelemisvelvollisuutta, se oli kumottava ja palautettava keskusrikospoliisille uudelleen käsiteltäväksi perustellun päätöksen tekemistä varten. (Vailla lainvoimaa 4.3.2021) - Uutiset
26.2.2021 9.41
KHO:n kaksi ratkaisua asiakirjajulkisuudestaKHO:2021:27: Esitutkintalain 9 luvun 7 §:n 2 momentti oli esitutkinta-asiakirjoihin kuuluvien ääni- ja kuvatallenteiden antamistapaa koskeva erityissäännös. Lainkohdassa tarkoitettujen asiakirjojen antamistapaa arvioitaessa ei siten voitu soveltaa yleissäännöksenä pidettävää julkisuuslain 16 §:n 2 momentin 2. virkettä.
KHO:2021:26: Videoleikkeet oli kuvattu kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa ja korkeimman hallinto-oikeuden arvion mukaan niiltä välittyi lisäksi informaatiota vallinneesta ilmapiiristä sekä leikkeillä esiintyvien henkilöiden käyttäytymisestä, tunnetiloista ja persoonallisuudesta sen kaltaisesti, että tätä informaatiota oli pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdassa tarkoitettuna tietona henkilön elintavoista ja henkilökohtaisista oloista. Videoleikkeet olivat siten sanotun lainkohdan perusteella salassa pidettäviä, vaikka tieto toisen leikkeillä esiintyvän henkilön leikkeillä kuvatusta huumausaineiden käyttämisestä ja siihen valmistautumisesta oli sinänsä tullut julkiseksi kirjoitettuna tekstinä esitutkintapöytäkirjassa. - Uutiset
10.2.2021 10.15
Työryhmä uudistamaan julkisuuslakia – tavoitteena lain selkeyttäminenOikeusministeriö on asettanut työryhmän, joka ryhtyy ajantasaistamaan julkisuuslakia. Tavoitteena on varmistaa yhteiskunnan avoimuus tekemällä laista nykyistä selkeämpi ja toimivampi. Työryhmän puheenjohtajana toimii professori emeritus Olli Mäenpää. Uudistuksen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan ensi hallituskaudella. Julkinen keskustelu ja osallistaminen ovat tärkeä osa uudistustyötä, ja niihin kiinnitetään erityistä huomiota. - Uutiset
1.2.2021 8.06
Liisa Leppävirta Perustuslakiblogissa: Päättääkö bloggaaja EU-asiakirjan julkisuudesta?- EU-tuomioistuin antoi 21.1.2021 tuomionsa asiassa C-761/18 P Leino-Sandberg v. parlamentti, joka koski Euroopan parlamentin tekemän, asiakirjajulkisuutta koskeneen päätöksen julkisuutta. Ratkaisussaan EU-tuomioistuin katsoi, että toimielimen on tehtävä julkisuutta koskeva päätös, vaikka asiakirja olisikin löydettävissä internetissä kolmannen osapuolen, tässä tapauksessa päätöksen kohteena olleen tahon, julkaisemassa blogikirjoituksessa. Ratkaisulla on merkitystä erityisesti EU:n toiminnassa, jossa tietoja usein vuodetaan ja julkaistaan epävirallisissa kanavissa. - Uutiset
29.1.2021 15.15
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti jälleen huomiota: Kaupungin menettely tiedusteluihin ja asiakirjapyyntöön vastaamisessaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja viranomaisen velvollisuuteen vastata tiedusteluihin ilman aiheetonta viivytystä asian edellyttämällä tavalla. - Uutiset
28.1.2021 10.00
Hovioikeus myönsi tutkijoille luvan säilyttää tutkimuksen tekemisen yhteydessä muodostuneen huoltoriitoihin liittyvän aineiston sähköisessä anonymisoidussa numeerisessa muodossaTurun hovioikeus myönsi tutkijoille luvan säilyttää Turun hovioikeuden päätöksessä 30.3.2017 tarkoitettuun aineistoon perustuvan tutkimuksen yhteydessä muodostuneen aineiston sähköisessä anonymisoidussa numeerisessa muodossa 31.12.2027 saakka ja tutkia aineistoa. Tutkijoiden on käsiteltävä salassa pidettäviä tietoja siten, etteivät asianosaiset ja heitä koskevat arkaluonteiset tiedot ole tunnistettavissa. Aineisto on hävitettävä, kun tutkimustyö on valmistunut ja joka tapauksessa viimeistään 31.12.2027. (Vailla lainvoimaa 28.1.2021) - Uutiset
22.1.2021 7.57
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Valviralle lainvastaisesta menettelystä kanteluasian ratkaisemisessa ja vastauksen toimittamisessa kantelijalleApulaisoikeusasiamies antoi Valviralle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä kanteluasian ratkaisemisessa ja vastauksen toimittamisessa kantelijalle. - Uutiset
21.1.2021 9.17
KHO: Poliisilaitoksella ei ollut oikeutta saada sosiaalihuollon asiakasta koskevia salassa pidettäviä tietoja väkivaltaista käyttäytymistä koskevan uhka-arvion laatimista vartenHelsingin poliisilaitos oli 8.8.2018 päivätyllä tietopyynnöllään pyytänyt Helsingin kaupungin sosiaalivirastolta väkivaltaista käyttäytymistä koskevan uhka-arvion laatimista varten tiedon tietopyynnössä mainitulle henkilölle tarjotuista sosiaalihuollon tukitoimista ja niiden toteutumisesta toukokuusta 2017 lähtien. Lisäksi poliisilaitos oli pyytänyt tiedon hänen nykyisestä puhelinnumerostaan, asuinpaikastaan ja mahdollisesta siirtymisestään omaan asuntoon, päihteiden käytöstä sekä mahdollisesta koulunkäynnin jatkamisesta. Mikäli sosiaaliviraston tietoon oli tullut muita väkivaltaisen käyttäytymisen arvion kannalta keskeisiä tietoja, oli ne pyydetty liittämään vastaukseen. Poliisilaitos oli edellyttänyt tietopyyntöä käsiteltävän luottamuksellisena. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
19.1.2021 9.22
KHO:n ratkaisu vainajan terveydentilatietoja sisältävien potilasasiakirjojen ja kuolemansyyn selvittämistä koskevien asiakirjojen julkisuudestaVanhemmat olivat tehneet kantelun täysi-ikäisen lapsensa menehtymistä edeltäneestä sairaalahoidosta Valviralle. Kun Valvira oli antanut päätöksen kantelun johdosta, vanhemmat olivat pyytäneet saada Valviralta kopiot päätöksen perusteena olleista lastansa koskevista terveydenhuollon toimintayksiköiden potilasasiakirjoista ja oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvittämistä koskevista asiakirjoista. Valvira oli päättänyt, että A:lle ja B:lle ei luovuteta heidän pyytämiään salassa pidettäviä tietoja sisältäviä asiakirjoja. HAO oli A:n ja B:n valituksesta kumonnut Valviran päätöksen ja palauttanut asian sille uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
18.1.2021 10.10
Oikeusasiamies: Eduskunnan vierailijatietoja koskevan ennakkopyynnön käsittely – julkisuuslain soveltamisessa on edelleen ongelmiaKantelija pyysi tutkimaan eduskunnan menettelyä asiakirjapyyntönsä käsittelyssä. Kantelijan mukaan hänen 26.10.2019 tekemäänsä ennakkotilausta vierailijatiedoista ajalta 28.10.2019–28.10.2039 ei ollut suostuttu ottamaan vastaan. Oikeusasiamies totesi muun muassa, että hän on puheenvuorossaan eduskunnan oikeusasiamiehen toimintakertomuksessa vuodelta 2017 käsitellyt laajasti julkisuusperiaatteen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmia. Senkin jälkeen on laillisuusvalvonnassa havaittu ongelmia julkisuuslain soveltamisessa, mikä on osaltaan johtunut muun muassa lain tulkinnanvaraisuudesta. Kun oikeusministeriö on asettamassa julkisuuslain ajantasaistamista valmistelevaa työryhmää, oikeusasiamies lähetti päätöksen oikeusministeriölle ja esitti sen harkittavaksi, olisiko tulevassa lainvalmistelussa aiheellista arvioida myös päätöksessään esiin nostamiaan ja muitakin mahdollisia ennakollisiin asiakirjapyyntöihin liittyviä kysymyksiä. - Uutiset
16.12.2020 10.38
Oikeuskansleri huomautti asianajajien valvontalautakuntaa puutteista asianhallinnassaOikeuskansleri antoi Suomen Asianajajaliiton alaisuudessa työskentelevälle valvontalautakunnalle huomautuksen asianajajalain, hallintolain, julkisuuslain ja arkistolain vastaisesta menettelystä. - Uutiset
14.12.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Kela menetteli virheellisesti luovuttaessaan lapsen salassa pidettäviä tietoja tämän biologiselle isälleKelalla ei ollut toimeentulotukilain 17 §:n, 18 a §:n tai sosiaalihuollon asiakaslain mukaista perustetta pyytää isältä selvitystä lapsen toimeentulotukihakemuksen ratkaisemiseksi. Pyynnön yhteydessä Kela luovutti lapsen isälle tiedon lapsen vireillä olevasta toimeentulotukihakemuksesta, joka oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan mukaisesti salassa pidettävä asiakirja. Kelan toimihenkilö ei toiminut Kelan etuusohjeiden mukaisesti ja myöntänyt lapselle kertakäyttöistä maksusitoumusta hänelle tarpeellisiin lääkkeisiin kantelijan ja lapsen useista kiirehtimispyynnöistä huolimatta. - Uutiset
14.12.2020 10.00
KHO:n ratkaisu rekisterinpitäjäviranomaisen lokitietojen julkisuudestaAsiakirjajulkisuus – Lokitieto – Lokitietopyyntö – Tietojärjestelmien turvajärjestelyt – Ajoneuvoliikennerekisteri – Rekisterikysely – Selvitystyö – Asianosaisen tiedonsaantioikeus - Uutiset
11.12.2020 14.15
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Poliisihallituksen huomiota hyvän hallinnon periaatteiden noudattamiseen asioiden siirtämisessä ja tiedusteluun vastaamisessa sekä valtakunnansyyttäjän toimiston huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin mukaan viranomaisen on käsiteltävä toimivaltaansa kuuluvat asiat asianmukaisesti ja huolellisesti. - Uutiset
10.12.2020 11.50
KHO: Suomen Akatemialle tehtyyn rahoitushakemukseen sisältynyttä tutkimussuunnitelmaa koskevat tieteellisten asiantuntijoiden arviointilausunnot olivat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 21 kohdan perusteella salassa pidettäviä asiakirjojaAsiakirjajulkisuus – Rahoitushakemus – Tutkimussuunnitelma – Arviointilausunto – Tutkimussalaisuus – Arviointisalaisuus – Suomen Akatemia - Uutiset
8.12.2020 10.30
Hallinto-oikeus hylkäsi Ylen MOT-toimituksen vaatimuksen alentaa tietopyynnöstä lähetettyä 2 000 euroa laskua, kun asiakirjojen antaminen oli edellyttänyt erityisiä toimenpiteitäValittaja oli vaatinut, että asiakirjojen antamisesta perittyä maksua alennetaan, ja katsonut, ettei tietopyyntö ollut aiheuttanut erityistoimenpiteitä. HAO katsoi asiakirjapyynnön yksilöimättömyys, tietopyynnön edellyttämä asiakirjojen etsiminen, asiakirjojen määrä sekä niiden sisältämien salassa pidettävien ja siten peittämistä edellyttäneiden tietojen määrä huomioon ottaen, että asiakirjojen antaminen oli edellyttänyt julkisuuslain 34 §:n 4 momentin tarkoittamalla tavalla erityisiä toimenpiteitä. Asiakirjojen ja niiden antamisen edellyttämä salassapitomerkintöjen määrä ja laajuus huomioon ottaen asiakirjojen antamisesta oli voitu määrätä maksu 25 työtunnilta. Vaatimus perityn maksun alentamisesta oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 8.11.2020) - Uutiset
3.12.2020 12.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Valviran huomiota tietopyynnön asianmukaiseen käsittelyynApulaisoikeuskansleri kiinnitti Valviran huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslain edellyttämällä tavalla sekä hallintolain asioiden asianmukaista käsittelyä koskevan säännöksen noudattamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen hallintolain mukaisesti. - Uutiset
26.11.2020 11.27
Hallinto-oikeus kumosi Poliisihallituksen päätöksen olla luovuttamatta voimankäyttöselvitystä toimittajalleValituksenalaisesta päätöksestä ei käynyt ilmi, oliko Poliisihallitus arvioinut, onko asiakirjasta erotettavissa julkisia osia, joista olisi mahdollista antaa tieto ilman, että asiakirjan salassa pidettävät osat tulevat tietoon. HAO ei voinut ensi asteena tehdä yksityiskohtaista arvioita asiakirjan salassapidon laajuudesta. HAO kumosi Poliisihallituksen päätöksen ja palautti asian Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 26.11.2020) - Uutiset
19.11.2020 14.24
Eurooppalainen sopimus asiakirjojen julkisuudesta voimaan 1. joulukuuta 2020Valtioneuvosto on antanut asetuksen, jolla Suomessa saatetaan voimaan Euroopan neuvoston yleissopimus viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta. Kyseessä on ensimmäinen oikeudellisesti sitova asiakirjajulkisuutta koskeva kansainvälinen sopimus. Sopimus tulee voimaan 1.12.2020. Suomi hyväksyi sopimuksen jo vuonna 2015, mutta sopimus on odottanut tarvittavaa määrää ratifiointeja, jotta se voi tulla kansainvälisesti voimaan - Uutiset
17.11.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Poliisilaitokselle luovutettava salassa pidettäviä tietoja sairaanhoitajan rikosepäilyyn liittyenHallinto-oikeus kumosi Valviran päätöksen olla antamatta poliisilaitokselle tietoja julkisuuslain tarkoittamista salassa pidettävistä tiedoista osana terveydenhuollon ammattihenkilön rikosepäilyä. Sairaanhoitajaa oli jo aiemmin tutkittu huumaavien lääkeaineiden anastamisesta työpaikaltaan. Poliisilaitoksen saaman tiedon mukaan Valvira oli aiemmin toiseen asiaan liittyen tutkinut kyseisen sairaanhoitajan toimintaa, joista poliisi oli esittänyt asiakirjatietopyynnön. Valvira oli hylännyt poliisilaitoksen tietopyynnön. Hallinto-oikeus katsoi, ettei Valvira voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta. (Ei lainvoimaa 17.11.2020) - Uutiset
6.11.2020 9.13
KKO: Käräjäoikeuden tuomarille sakkorangaistus tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisestaKKO on tuominnut Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomarin tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta. KKO piti hovioikeuden tuomion ennallaan. Käräjätuomari oli suurta julkisuutta herättäneessä rikosasiassa määrännyt, että asianomistajien henkilöllisyys oli pidettävä salassa myös tuomiossa. Hän oli laatinut tuomiosta salassa pidettävän sekä julkisen kappaleen ja ilmoittanut tuomion olevan valmis. Käräjäoikeuden tiedottaja oli lähettänyt noin 140:lle tiedotusvälineen edustajalle tuomion julkisen kappaleen, jossa näkyi seitsemän asianomistajan nimet. Näin tuomiossa olleet tiedot muun muassa sukupuolielämästä ja terveydentilasta voitiin yhdistää asianomistajiin. KKO:n ratkaisu oli erimielinen. (Ään.) - Uutiset
3.11.2020 11.45
Eduskunnan kirjaston tietopaketti avoimen datan direktiivin täytäntöönpanosta – direktiivi on saatettava kansallisesti voimaan 17. heinäkuuta 2021 mennessäEuroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1024 avoimesta datasta ja julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäytöstä on tarkoitus panna täytäntöön valtiovarainministeriössä valmisteltavalla säädöshankkeella. Direktiivin tarkoituksena on edistää julkisen sektorin hallussa olevan tiedon uudelleenkäyttöä kaupallisiin ja muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin. - Uutiset
2.11.2020 15.20
Lausuntotiivistelmä julkisuuslain soveltamisalan laajentamisesta - Uutiset
2.11.2020 9.47
KHO:n kaksi ratkaisua asiakirjajulkisuudestaKHO:2020:114: Puolustusvoimien ulkoisen viestinnän hoitamista varten laadittuihin valmiuskortteihin sovellettiin julkisuuslakia.
KHO:2020:113: Tietopyynnön kohteena olevan aineiston merkitys poliisilaitoksen päätöksenteon ja muun vallankäytön kannalta oli korkeintaan välillinen ja julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta toisarvoinen. Aineisto ei sisältänyt sellaisia tietoja, että se olisi tullut arkistolainsäädännön mukaan liittää arkistoon. Tietopyynnön kohteena olevaan aineistoon ei siten julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa säädetyn perusteella sovellettu sanottua lakia ja tietopyyntö oli näin ollen voitu hylätä. - Uutiset
19.10.2020 14.27
Kantelija pyysi tietoa Kelan asiantuntijalääkärin viikkotyöajasta - apulaisoikeusasiamies kritisoi Kelan menettelyä ja päätöksen perustelujaApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsitykset Kelan menettelyn virheellisyydestä ja sen päätöksen perustelujen puutteista Kelan tietoon. - Uutiset
19.10.2020 10.21
Oikeusasiamies: Julkisuuslakia tulisi uudistaa – esitutkinta-aineiston julkisuuden sääntely on erittäin tärkeä kysymysEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen kiirehtii viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) kokonaisuudistusta. - Uutiset
22.9.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies antoi Espoon sosiaalitoimelle huomautuksen lapsenlapsen sijoittamista koskevassa asiassaApulaisoikeusasiamies esitti, että Espoon sosiaalitoimi harkitsee, miten se voisi hyvittää asiassa todetut kantelijan oikeuksien loukkaukset ja korvata kantelijalle saamatta jääneet palkkiot ja korvaukset. - Uutiset
4.9.2020 10.40
Apulaisoikeusasiamies: Tuomion rajattu julkisuus ja julkisen tiedotteen suppeusKaiken ratkaisussa todetun perusteella apulaisoikeusasiamiehen käsitys oli, ettei käräjäoikeus ollut toiminut asiassa niin julkisuusmyönteisesti kuin lain ja sen esitöiden mukaan olisi ollut perusteltua. Käräjäoikeuden julkisuuteen antamien tietojen perusteella käsitellystä tapauksesta tai käräjäoikeuden ratkaisun perusteista oli ollut mahdotonta muodostaa tosiseikkoihin perustuvaa mielikuvaa. - Uutiset
3.9.2020 9.01
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kaupungin menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja kokousaineistojen julkaiseminen yleisessä tietoverkossaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöihin vastaamisessa ja saattoi sen tietoon näkemyksensä kunnan tiedottamisvelvollisuudesta. Kantelija oli arvostellut kaupungin menettelyä asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja asiakirjojen julkaisukäytännön muuttamisessa. - Uutiset
27.8.2020 14.15
OM: Tiedotusvälineiden tiedonsaantia tuomioistuinten käsittelyssä olevista asioista halutaan helpottaaOikeushallinnon valtakunnallisesta tietovarannosta esitetään säädettäväksi laki, jonka tarkoituksena on selkiyttää tietovarannon tietojen luovuttamista ja tietojen poistamista koskevia säännöksiä. Uudistus muun muassa helpottaisi tiedotusvälineiden tiedonsaantia tuomioistuinten käsittelyssä olevista asioista. Hallituksen esityksen mukaan Oikeusrekisterikeskuksen mahdollisuuksia luovuttaa tietoja laajennettaisiin nykyisestä. Lisäksi rekisterin sisältämiä tietoja säilytettäisiin pidempään kuin nykyisin. Muutosten tavoitteena on, että tiedotusvälineet ja tutkijat voisivat saada kootusti tietoja tuomioistuinten käsittelemistä asioista. - Uutiset
24.8.2020 14.47
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Asiakirjapyynnön käsittely aluehallintovirastossaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöön vastaamisessa. Kantelijan sähköpostitse esittämää asiakirjapyyntöä ei ollut aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueella käsitelty lain edellyttämällä tavalla, kun hänelle oli jätetty viesti puhelinvastaajaan ja ilmoitettu, ettei pyydettyä asiakirjaa voida antaa. - Uutiset
13.8.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Muistutuksen ja tietopyynnön käsittelyKantelija arvosteli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (jälj. YTHS tai säätiö) menettelyä. Kantelijan mielestä hänen tietopyyntöönsä ei ole vastattu viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisesti. Lisäksi kantelussa arvostellaan muistutuksen käsittelyä. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi esittämänsä käsityksen menettelyn virheellisyydestä asiakirjapyynnön käsittelyssä YTHS:n tietoon. - Uutiset
15.7.2020 11.32
Oikeusasiamies kiinnitti rikoskomisarion huomiota esittämiinsä näkökohtiin asianosaisjulkisuudesta esitutkinnastaOikeusasiamies saattoi (kohdassa 3.3.1) esittämänsä käsitykset rikoskomisarion virheellisestä menettelystä hänen tietoonsa. Lisäksi oikeusasiamies kiinnitti rikoskomisarion huomiotaan tuossa kohdassa esitettyihin näkökohtiin asianosaisjulkisuudesta esitutkinnasta. - Uutiset
25.6.2020 9.40
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirja- ja tietopyyntöjen käsittelyssä on meneteltävä julkisuuslain mukaisesti niissäkin tapauksissa, kun viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa tai tietoaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston huomiota julkisuuslain 14 §:n soveltamiseen asiakirja- ja tietopyyntöjen käsittelyssä. - Uutiset
16.6.2020 11.00
Jenni Hakkarainen, Riikka Koulu ja Kalle Markkanen erittelevät lähdekoodin läpinäkyvyyttä ja automatisoidun hallintopäätöksenteon mahdollisuuksiaDigitalisaation myötä teknologiaratkaisuja on enenevässä määrin käytössä hallinnon alan päätöksenteossa. Julkisuuden vaatimus on esittänyt tarpeen myös erilaisten digitaalisten ratkaisujen avoimuudelle. Miten tätä voidaan tosiasiallisesti toteuttaa, ja millaisia toimia vaaditaan tämän laillisuusvalvonnassa? Näitä kysymyksiä lähtevät miettimään Jenni Hakkarainen, Riikka Koulu ja Kalle Markkanen artikkelissaan Läpinäkyvät algoritmit? Lähdekoodin julkisuus ja laillisuuskontrolli hallinnon digitalisaatiossa (Edilex-sarja 2020/19). - Uutiset
13.5.2020 9.46
KHO: Yksityishenkilön ministerille lähettämä kansalaiskirje kuului julkisuuslain soveltamisalan piiriinKysymyksessä olevan kansalaiskirjeen oli sisältöönsä ja tarkoitukseensa nähden katsottava toimitetun ministerille ministeriön toimialaan ja tehtäviin kuuluvassa asiassa. Se ei siten jäänyt julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 1 kohdassa säädetyn perusteella sanotun lain soveltamisalan ulkopuolelle vaan se oli sanotun pykälän 2 momentissa tarkoitettu viranomaisen asiakirja, johon julkisuuslakia sovelletaan ja jota koskeva tiedonsaantioikeus määräytyy sanotun lain perusteella. - Uutiset
14.4.2020 11.30
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta mielenosoituskulkueen kieltämisestä tehdyn valituksenKoska päätöstä ei ollut kohdistettu A:han tai B:hen eikä se muutoinkaan vaikuttanut hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi heidän oikeuteensa, etuunsa tai velvollisuuteensa, A:lla ja B:llä ei ollut valitusoikeutta asiassa. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt, että A tai B olisivat edustaneet jotain toista, asiassa mahdollisesti valittamaan oikeutettua tahoa. Näin ollen A:n ja B:n valitukset oli jätettävä tutkimatta. HAO totesi selvyyden vuoksi, ettei asiaa ollut syytä arvioida toisin myöskään sen vuoksi, että jokaisella on kokoontumislain 6 §:n mukaan oikeus osallistua yleiseen kokoukseen. HAO hylkäsi A:n esittämän poliisin lausunnon liiteasiakirjoja koskevan asiakirjapyynnön siltä osin kuin kyse oli ei-julkisista asiakirjoista. (Ei lainvoim. 14.4.2020) - Uutiset
3.4.2020 12.00
Tiedonhallintalautakunnan suositus turvallisuusluokiteltavien asiakirjojen käsittelystäTiedonhallintalain 18 §:n mukaan valtion virastoissa ja laitoksissa toimivien viranomaisten, tuomioistuimien ja valitusasioita käsittelemään perustettujen lautakuntien on turvallisuusluokiteltava asiakirjat ja tehtävä niihin turvallisuusluokkaa koskeva merkintä sen osoittamiseksi, minkälaisia tietoturvallisuustoimenpiteitä asiakirjaa käsiteltäessä noudatetaan. - Uutiset
13.3.2020 12.15
Avoimuusrekisterin valmistelu alkaaValtioneuvosto on asettanut avoimuusrekisteriä valmistelevan parlamentaarisen ohjausryhmän ja sen alaisuudessa toimivan työryhmän. Nämä valmistelevat ehdotusta Suomeen perustettavasta lakisääteisestä avoimuusrekisteristä (lobbarirekisteri). Avoimuusrekisterin on tarkoitus täydentää Suomen julkisuuslainsäädäntöä ja vahvistaa hallinnon avoimuutta. Rekisteri tulisi koskemaan aluksi valtiollisen tason päätöksentekoa, mutta se voidaan myöhemmin mahdollisesti laajentaa koskemaan kunnallis- ja aluehallintoa. - Uutiset
6.3.2020 9.28
KHO: HAO:n päätöstä, jota koskeva tietopyyntö oli yksilöity turvapaikanhakijan nimellä ja päätöksen antopäivällä, ei voitu jättää kokonaan luovuttamattaOikeudenkäynnin julkisuuden turvaamista koskeva vaatimus huomioon ottaen päätöstä ei voitu jättää kokonaan luovuttamatta. Hallintoprosessin julkisuuslain 16 §:n 3 momentin perusteella HAO:n ratkaisu oli julkinen päätöksen lopputuloksen sekä sovellettuja lainkohtia koskevien tietojen osalta. Salassa pidettäviä eivät myöskään olleet HAO:n päätöksen ja valituksen kohteena HAO:ssa olleen päätöksen yksilöintitiedot eikä tieto HAO:n kokoonpanosta. Asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi päätöksen luovuttamiseksi tietopyynnön esittäjälle näiden tietojen osalta. - Uutiset
21.2.2020 15.03
Oikeusasiamies: Esitutkinta-aineiston ja valituskelpoisen päätöksen toimittaminen viivästyiValtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaan virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti ja viivytyksettä. Oikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen asiakirjapyynnön käsittelyn viivästymisestä rikostarkastajan ja Helsingin poliisilaitoksen tietoon. - Uutiset
19.2.2020 7.53
Lakimiesuutiset: Tietosuojalainsäädäntö ja julkisuusperiaate törmäävät vastakkainViranomaisilla on hankaluuksia tulkita julkisuuslain ja viime vuonna voimaan tulleiden tietosuoja-asetuksen sekä tietosuojalain yhteiseloa. Asiantuntijoiden mielestä ajastaan jälkeen jääneen julkisuuslain uudistaminen selkiyttäisi tilannetta. Vuonna 2019 tuomioistuimiin tehtiin liki tuhat valitusta asiakirjajulkisuuden toteuttamisesta. - Uutiset
13.2.2020 11.00
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön kolmen virkamiehen virantoimituksesta pidättämistä koskevissa asioissaSalassa pidettävät nimi- ja muut tunnistetiedot sekä rikosepäilyjä ja esitutkinta-asioita koskevat tiedot eivät olleet selvästi eroteltavissa asiakirjojen julkisista osista siten, että asiakirjat olisivat salassa pidettävien osien peittämisen jälkeenkin sellaisia, että niiden sisältö on ymmärrettävissä oikein. Poliisilaitos oli voinut hylätä valittajan tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 13.2.2020) - Uutiset
29.1.2020 13.55
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti hyvinvointikuntayhtymän huomiota asiakirjapyyntöjen käsittelyä koskevien julkisuuslain säännöksien noudattamiseenKantelija arvosteli hyvinvointikuntayhtymän menettelyä asiakirjapyynnön käsittelyssä. Kantelija oli 28.11.2018 pyytänyt tietoja hankintasihteerin vuorotteluvapaasijaisen rekrytoinnista, muun ohella hakijayhteenvedon, valinnasta tehdyn päätöksen ja valitun hakijan hakemuksen liitteineen sekä haastatteluun valittujen nimet ja tehtävän tehtäväkohtaisen palkanosan. Kantelija oli 27.12.2018 ja 13.1.2019 uudistanut pyyntönsä. Kantelijalle oli seuraavana päivänä, 14.1.2019 ilmoitettu tekstiviestillä, että selvitys toimitetaan kirjepostilla. Kantelija oli saanut 21.1.2019 päivätyn vastauksen hyvinvointikuntayhtymän henkilöstölakimieheltä. Vastauksessa ei ollut kuitenkaan vastattu kantelijan esittämiin kysymyksiin, eikä siihen ollut liitetty kantelijan pyytämiä asiakirjoja. - Uutiset
23.1.2020 10.40
KHO: Kaupungin omistaman kiinteistön arviokirjaan sisältyvät tiedot rakennusoikeuden arvioiduista markkina-arvoista ja arvioinnin tarkkuudesta sekä eräät arvioinnin perusteita koskevat tiedot olivat salaisiaPuolueeton arvioija oli laatinut kaupungin toimeksiannosta kuntalain 130 §:n 2 momentissa tarkoitetun arvion kaupungin omistaman kiinteistön rakennusoikeuden markkina-arvosta.
Arviokirjassa esitettyjen markkina-arvoarvioiden ja arvioinnin tarkkuutta koskevien tietojen perusteella kaupungin potentiaaliset neuvottelukumppanit olisivat saaneet käsityksen tulevia kiinteistönluovutuksia koskevasta kaupungin neuvotteluvarasta ja tavoitellusta luovutushinnasta. Kysymyksessä olevien tietojen antaminen olisi siten asettanut kaupungin neuvottelukumppaneitaan heikompaan asemaan ja olisi näin aiheuttanut kaupungille taloudellista vahinkoa. Tähän nähden arviokirjaan sisältyviä tietoja rakennusoikeuden arvioiduista markkina-arvoista ja arvioinnin tarkkuudesta oli pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella salassa pidettävinä.
Samasta syystä myös eräitä arvioinnin perusteita koskevia tietoja oli pidettävä sanotun lainkohdan perusteella salassa pidettävinä. Nämä tiedot olivat salassa pidettäviä myös arviokirjan laatineen yrityksen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuina liikesalaisuuksina. - Uutiset
20.1.2020 10.25
KHO: Tiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etuaTiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut niiden sisältöön ja niiden sisältämien tietojen saantitapoihin nähden julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etua. A:lla ei siten ollut julkisuuslaissa säädetyn perusteella oikeutta saada tietoa sanotuista asiakirjoista. Suojelupoliisin lausunnon perusteluosion ja lausunnon laatimisessa käytetyn taustamateriaalin ei voitu katsoa olevan menettelydirektiivin 10 artiklan 3 kohdan d alakohdassa tarkoitettu asiantuntijaneuvo. Menettelydirektiivin säännöksistä, ottaen erityisesti huomioon direktiivin 23 artiklan 1 kohta, ei myöskään johtunut, että turvapaikka-asian asianosaisen tiedonsaantioikeutta ei voitaisi julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisella erittäin tärkeää yleistä etua koskevalla perusteella rajoittaa, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianosaisen puolesta asiakirjapyynnön oli esittänyt hänen asiamiehensä. - Uutiset
14.1.2020 12.28
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos ei perustellut riittävästi kieltäytymistään antaa ampuma-aserikokseen liittyvistä valokuvista jäljennökset niitä pyytäneelleNyt käsillä olevassa tapauksessa poliisilaitos oli perustellut päätöstään vain viittaamalla poliisihallituksen tunnistamismenettelyistä antamaan määräykseen. Poliisihallituksen määräys ei kuitenkaan sellaisenaan ole peruste kieltäytyä antamasta valokuvista kopiota. Määräyksestä ei ilmene, miksi poliisihallitus on katsonut, ettei valokuvista voi antaa jäljennöksiä. Näin ollen, ja kun jäljennöksen antamiselle ei ilmennyt estettä asiaa hallinto-oikeudessa käsiteltäessä, valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Mikäli poliisilaitos kieltäytyy antamasta A:lle tietoa valokuvista hänen pyytämällään tavalla, on sen esitettävä kieltäytymiselle lakiin perustuva syy. - Uutiset
20.12.2019 15.15
KHO:n ratkaisu virkaan suostumuksensa antamatta jättäneen henkilöllisyyden julkisuudestaSalassa pidettäviä eivät olleet ensinnäkään tiedot suostumuksensa kaupunginjohtajan virkaan antaneiden henkilöiden henkilöllisyydestä, joiden tietojen oli jo kaupunginjohtajan sijaisen päätöksellä todettu olevan luovutettavissa tietopyynnön esittäjälle.
Suostumuksensa valintaan antamatta jättäneiden henkilöiden henkilöllisyyttä koskevien tietojen julkisuutta ja salassa pidettävyyttä arvioitaessa oli puolestaan otettava erityisesti huomioon, että kysymys oli merkittävää julkista valtaa käyttävän viranhaltijan valintaprosessista ja sen yhteydessä laadituista ja saaduista asiakirjoista. Ulkopuolisen rekrytoijan käyttäminen virasta mahdollisesti kiinnostuneiden henkilöiden etsimiseen käytännössä rajasi ja kohdensi valittavaksi mahdollisesti tulevien henkilöiden piiriä. Näissä olosuhteissa tietoa virkaan etsittyjen henkilöiden henkilöllisyydestä ei voitu pitää henkilökohtaisia oloja kuvaavia tietoja koskevan julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan tai muullakaan perusteella salassa pidettävänä niidenkään henkilöiden osalta, jotka eivät prosessin kuluessa olleet antaneet suostumustaan tulla valituksi kaupunginjohtajan virkaan. - Uutiset
19.12.2019 14.26
Hovioikeuden editiopäätös työriidassa - Verohallinto, joka ei ollut oikeudenkäynnissä asianosaisena, oli verotustietolain 19 a §:n estämättä velvollinen esittämään vaaditut asiakirjat käräjäoikeudellePääasiassa on kysymys kantajan yhtiötä vastaan nostamasta kanteesta. Kantajan ilmoitettua, ettei hän häntä kohtaan annetusta editiopäätöksestä huolimatta tuo asiakirjoja oikeuteen, yhtiö oli kohdistanut vaatimuksen Verohallintoon, jotta yhtiö voi puolustautua pääomamäärältään yli 270 000 euroa koskevaan, työsopimuksen päättämiseen perustuvaan vahingonkorvauskanteeseen. KO oli 6.10.2017 antamallaan päätöksellä velvoittanut kantajan sakon uhalla tuomaan KO:een päätöksessä yksilöidyt, verotukseen liittyvät asiakirjat. Kantajan kieltäydyttyä esittämästä asiakirjoja yhtiö oli kohdistanut editiovelvollisuutta koskevan vaatimuksensa suoraan Verohallintoon. Asiassa mainitsemillaan lisäyksillä HO hyväksyi KO:n päätöksen perustelut ja katsoi, että Verohallinto oli velvollinen toimittamaan yhtiön pyytämät asiakirjat KO:lle. (Vailla lainvoimaa 20.12.2019) - Uutiset
18.12.2019 10.55
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti päiväkodin johtajan huomiota salassa pidettäviä tietoja sisältävien sähköpostien lähettämiseen turvapostinaApulaisoikeuskansleri kiinnitti päiväkodin johtajan huomiota julkisuuslain säännöksiin salassa pidettävien tietojen käsittelyssä sekä salassa pidettäviä tietoja sisältävien sähköpostien lähettämiseen turvapostina. - Uutiset
17.12.2019 15.51
Asiakirjapyyntöjen käsittely kesti 1,5 vuotta: Apulaisoikeuskansleri antoi kaupunginjohtajalle ja tarkastusjohtajalle huomautuksen julkisuuslain vastaisesta menettelystäLisäksi kaupungin huomiota kiinnitettiin julkisuuslain mukaiseen velvollisuuteen huolehtia siitä, että kaupungin palveluksessa olevilla on tarvittava tieto käsiteltävien asiakirjojen julkisuudesta sekä tietojen käsittelystä ja antamisesta. - Uutiset
17.12.2019 12.15
Hallinto-oikeus velvoitti poliisilaitoksen antamaan asianajajalle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteistaHallinto-oikeus kumosi Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman päätöksen ja velvoitti Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman antamaan A:lle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteista sekä valokuvasta, edellytyksin, että jäljennösten luovuttamiselle henkilötietolain 32 §:ssä ja julkisuuslain 13 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät. - Uutiset
17.12.2019 8.18
Hallinto-oikeuden ratkaisu eläin- tai kasvilajin tai alueen suojelua koskevien asiakirjojen julkisuudestaJulkisuuslain 24 §:n 1 momentin 14 kohdan mukaan salassa pidettäviä ovat viranomaisen asiakirjat, jotka sisältävät tietoja uhanalaisista eläin- tai kasvilajeista tai arvokkaiden luonnonalueiden suojelusta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi kysymyksessä olevan eläin- tai kasvilajin tai alueen suojelun. Riistakeskus ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään ottanut kantaa siihen, olisiko poliisin ilmoitukset pidettävä salassa tällä perusteella. Hallinto-oikeus ei voinut ottaa asiaa ensi asteena ratkaistavakseen. Riistakeskuksen päätös oli tästä syystä kumottava poliisin ilmoitusten osalta ja palautettava siltä osin riistakeskukselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
16.12.2019 9.19
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudestaMääräaikaisia neuvonantajia koskevan palkkakustannusarvioerittelyn ei voitu katsoa sisältävän julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 23 kohdan perusteella salassa pidettäviksi tarkoitettuja taloudellista kokonaisasemaa kuvaavia tietoja neuvonantajina toimineiden henkilöiden osalta. - Uutiset
11.12.2019 13.05
Oikeuskansleri: Käräjäoikeudessa tehtiin virheitä asiakirjapyynnön käsittelyssäOikeuskansleri kiinnitti käräjäoikeuden huomiota asiakirjapyynnön viivytyksettömään käsittelyyn. Oikeuskanslerin mukaan käräjäoikeuden asiakirjapyyntöjä koskevan sisäisen ohjeistuksen on vastattava voimassa olevaa lainsäädäntöä ja asiakirjapyynnön käsittelyssä on hyödynnettävä käytettävissä olevien tietojärjestelmien tarjoamat tekniset keinot. - Uutiset
9.12.2019 11.47
Vierashuoneessa professori Tomi Voutilainen: Kipuilua ja hapuilua julkisuusperiaatteen kanssaJulkisuusperiaate koostuu perustuslain (731/1999) 12.2 §:ssä säädetystä asiakirjajulkisuudesta sekä 21 §:ssä säädetystä käsittelyn julkisuudesta. Julkisuusperiaatteen tarkoituksena antaa yksilöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöä koskevaan päätöksentekoon ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (621/1999, julkisuuslaki) on ollut voimassa 20 vuotta pääosin muuttumattomana. Vaikka lainsäädäntö on ollut jo pitkään voimassa, kipuilee viranomaistoiminta edelleen julkisuuslain soveltamisen kanssa, kirjoittaa julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
18.11.2019 11.00
Hovioikeuden päätös salassa pidettävien oikeudenkäyntiasiakirjojen saamiseksi tutkimuskäyttöön pro gradu -työtä varten - sexsomniaHakijan mukaan ko. HO:n tuomio on Suomessa ensimmäinen, joka koskee sexsomniana tunnettua parasomnian muotoa. Hakijan pro gradu -työ keskittyy tahallisuuden näyttämiseen ja eri todistuskeinojen rooliin tahallisuuteen liittyvässä näytön arvioinnissa sexsomnia-tapauksissa. HO päätti, että hakijalle luovutetaan hänen pyytämänsä neurologian erikoislääkäri Markku Partisen asiantuntijalausunto sekä syyttäjän esittämät kirjalliset lisäkysymykset. Mainittu oikeudenkäyntiaineisto on julkista eikä sen saamiseen tarvita erillistä lupaa. Hakijalle päätettiin antaa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:n 1 momentin nojalla lupa saada tieteellistä tutkimusta varten sähköisenä jäljennöksenä käyttöönsä kyseinen HO:n tuomio liitetuomioineen. Muilta osin hakemus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 18.11.2019) - Uutiset
18.11.2019 9.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteellaPassihakemuksessa olevan nimikirjoitusnäytteen lisäksi hakijan on hakemuksen alalaidassa allekirjoituksellaan vahvistettava hakemuksessaan ilmoittamansa tiedot oikeiksi. Mikäli hakemuksessa oleva hakijan allekirjoitus olisi julkinen tieto, menettäisi nimikirjoitusnäytteen salassapito merkityksensä siitäkin riippumatta, että nimikirjoitukset eivät voi olla täysin identtisiä. Hallinto-oikeus katsoi, että suojattavaa etua oli tässä tapauksessa pidettävä A:lla olevaa tiedonsaanti-intressiä painavampana seikkana, että Lapin poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteella. - Uutiset
15.11.2019 15.15
Hallinto-oikeus: Kauppakorkeakoulun pro gradu -tutkielmien sanalliset arviot olivat julkisiaA oli pyytänyt saada tiedon Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa 13.1.2016 arvosteltujen pro gradu -tutkielmien sanalliset arviot. Hallinto-oikeus kumosi Oulun yliopiston koulutusrehtorin päätöksen ja velvoitti Oulun yliopiston antamaan A:lle jäljennöksen asiakirjapyynnön kohteena olevista asiakirjoista. - Uutiset
1.11.2019 14.00
Käsikirja poliisin julkisuusasioista julkaistuPoliisihallituksen ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteistyönä valmistelema Julkisuuskäsikirja on julkaistu. Käsikirjaan on kerätty poliisitoiminnan kannalta keskeisiä julkisuuskysymysten ratkaisu- ja tulkintaohjeita. - Uutiset
21.10.2019 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Kaupunki oli toiminut julkisuuslain vastaisesti kun se ei ollut riittävästi tiedottanut ja ohjeistanut asiakkaita siitä, miten terveydenhuollon asiakasmaksujen huojennuksen osalta tulee menetelläKantelija arvosteli Rovaniemen kaupungin internet-sivuilla olevaa terveyskeskusmaksuja koskevaa ohjeistusta puutteelliseksi siltä osin kuin siinä ja sivustolle linkitetyissä asiakirjoissa ei lainkaan neuvota, miten on meneteltävä terveydenhuollon maksujen alentamista pyydettäessä asiakkaan taloudelliseen tilanteen vuoksi. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen korosti päätöksessään, että hallintolain 8 §:n mukaisesti hyvän hallinnon takeisiin kuuluvan neuvonnan asianmukaisuus ei poista yleisen julkisuuslakiin perustuvan tiedotuksen ja julkisyhteisön tiedotusvelvollisuuden tärkeyttä. Kun tasamaksuja koskeva ohjeistus oli puuttunut, katsoi AOA ettei kaupunki ollut täyttänyt julkisuuslain 20 §:n mukaista tiedottamisvelvollisuuttaan. - Uutiset
15.10.2019 12.30
Julkisuuslain menettelysäännöksiä ja määräaikoja on noudatettavaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslain menettelysäännöksiä ja määräaikoja. - Uutiset
11.10.2019 7.55
Apulaisoikeuskanslerin neljä ratkaisua viranomaisille osoitetuista tiedusteluista ja tietopyynnöistäTietopyyntöön vastaaminen ja hyvän tiedonhallintatavan noudattaminen – Asiakirjapyyntöön on annettava valituskelpoinen päätös – Tiedusteluihin on vastattava kohtuullisessa ajassa – Tietopyyntö esitutkinnan vireilläolosta tulee käsitellä julkisuuslain mukaisesti - Uutiset
7.10.2019 11.53
Hallinto-oikeus: Poliisin sisäiseen koulutukseen liittyviin asiakirjoihin ei sovellettu julkisuuslakiaHallinto-oikeus tutustui tietopyynnön kohteena olevaan asiakirjaan ja katsoi, että koulutusmateriaalia oli pidettävä julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettuna viranomaisen sisäistä koulutusta ja työskentelyä varten laadittuna asiakirjana. Asiakirjoissa ei ollut myöskään kysymys asiakirjoista, jotka kuvaisivat julkisen vallan käyttämistä, eikä niitä voitu pitää julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta keskeisinä asiakirjoina. Kun lisäksi otettiin huomioon, että julkisuuslain 5 §:n 4 momentin tarkoituksena on turvata virkamiesten välisen kommunikaation ja mielipiteidenvaihdon vapautta, koulutusmateriaalia voitiin pitää myös lainkohdassa tarkoitettuina viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuina asiakirjoina. Kyse ei ollut asiakirjoista, jotka olisi arkistolainsäädännön mukaan liitettävä arkistoon. Asiakirjat olivat siten julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 3 kohdassa ja 4 momentissa tarkoitettuja asiakirjoja, joihin ei sovelleta julkisuuslakia. (Vailla lainvoimaa 7.10.2019) - Uutiset
27.9.2019 8.29
PRH tavaramerkeistä: Liikesalaisuuden haltijan pitää itse pyytää tiedon salassapitoaPatentti- ja rekisterihallitus tarkentaa liikesalaisuuksiin liittyvää käytäntöään tavaramerkkiasioissa ja muistuttaa liikesalaisuuden haltijoita siitä, että kun PRH:lle lähetetään liikesalaisuuksia sisältäviä asiakirjoja, liikesalaisuudet pitää selvästi merkitä asiakirjoihin. Suositeltavaa on, että salassapitoa pyydetään samalla, kun asiakirjat toimitetaan PRH:lle. Lopullisen arvion siitä, kuuluuko jokin tieto liikesalaisuutena salassa pidettäväksi, tekee PRH julkisuuslain perusteella. - Uutiset
18.9.2019 12.10
Oikeusasiamiehen ratkaisu Maahanmuuttoviraston asiakirjojen julkisuudesta: Viraston nettisivujen tiedotKantelija pyysi oikeusasiamiestä tutkimaan muun muassa, onko Maahanmuuttovirasto (Migri) menetellyt asianmukaisesti antaessaan verkkosivuillaan asiakirjojen julkisuudesta tietoa, joka ovat selvästi ristiriidassa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain kanssa. - Uutiset
9.9.2019 12.02
VTV: Suomi saisi tietovarannoista enemmän irti viranomaisten paremmalla yhteistyölläSuomen viranomaiset ovat avanneet tietovarantojaan Euroopan unionin direktiivien mukaisesti. VTV suosittaa tarkastuksensa pohjalta, että avaaminen olisi tiedon käyttäjien kannalta suunnitelmallisempaa ja paremmin ennakoitavaa. - Uutiset
19.8.2019 13.00
Väestötietojärjestelmää yksityisiin hakuihin käyttänyt kihlakunnanulosottomies ei syyllistynyt virkavelvollisuuden eikä tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomiseenKihlakunnanulosottomiehen virkaa hoitanut nainen oli tehnyt entiseen avopuolisoonsa A:han, samassa huoneistossa asuviin sekä A:n vanhempiin kohdistuvia väestötietojärjestelmäkyselyitä. Ottaen huomioon A:n yhteydenotoista esitetty selvitys sekä A:n ulosottovirastosta irtisanomiseen liittyvät seikat, oli virkamiehen menettelyä pidettävä niin vähäisenä, ettei virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistö täyttynyt. Lisäksi asiassa oli annettava merkitystä sille, että virkamiehen menettelystä oli jo annettu huomautus ulosottovirastolle ja virkamiehelle itselleen. A:n rangaistus- ja kärsimyskorvausta koskevat vaatimukset hylättiin. HO ei myöntänyt A:lle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 19.8.2019) - Uutiset
15.8.2019 10.30
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen asiakirjojen salaamisesta – arvio julkisuudesta on tehtävä asiakirjakohtaisestiRatkaisun asiakirjajulkisuusasiassa pitää olla asiakirjakohtainen, jollainen valituksenalainen päätös ei ole. Päätöksessä on lisäksi tarkemmin analysoimatta mainittu vain se julkisuuslain kohta, jonka perusteella asiakirjat on määritelty salaisiksi. Ne tosiseikat, joiden perusteella arvio on tehty, eivät ilmene päätöksestä. Mikään lainkohta ei edes voi kategorisesti osoittaa tietyntyyppisiä asiakirjoja salaisiksi. Päätöksestä eivät myöskään ilmene ne seikat, joiden perusteella kaupunginhallitus on arvioinut julkisuuslain 17 §:n 2 momenttiin sisältyvän vahinkoedellytyslausekkeen soveltamista pyydettyjen asiakirjojen osalta. Arvio on tehtävä asiakirjakohtaisesti ja tarvittaessa tarkemminkin yksilöiden sekä siten, että myös asiakirjajulkisuutta koskevan ratkaisun tekijän ulkopuolisen tahon on mahdollista arvioida, kenelle ja millaista vahinkoa julkisuudesta mahdollisesti katsotaan syntyvän.
Hallinto-oikeus totesi asiakirjoihin tutustumisen perusteella ja sen perusteella, että kaupunki oli julkaissut välitystuomiosta julkisen tiedotteen, että asiakirjoja ei voitu ainakaan kokonaisuudessaan pitää salassa pidettävinä. - Uutiset
24.7.2019 11.44
Hallinto-oikeus: Ulkoministeriö oli voinut hylätä tietopyynnön siitä, oliko edustustoissa tapahtuneesta käytöksestä tehty suullisia tai kirjallisia valituksia vuosina 2016–2017HAO katsoi, että valittajan pyytämät asiakirjat eivät olleet julkisuuslaissa tarkoitettuja viranomaisen asiakirjoja, jotka kuuluisivat julkisuuslain soveltamisalaan. Ulkoministeriö oli näin ollen voinut hylätä tietopyynnön. (Ei lainvoim. 24.7.2019) - Uutiset
25.6.2019 10.19
KHO:n äänestysratkaisu Finavian johdannaisvastuiden selvittämiseen liittyvän tarkastusmuistion julkisuudesta ja salassa pidettävyydestäFinavia Oyj:n valituslupahakemus hylätiin siltä osin kuin Helsingin HAO:n päätöksen kumoamista oli vaadittu viranomaisen ja valitusviranomaisen kuulemis- ja selvittämisvelvollisuuteen liittyvällä perusteella. KHO ei siten antanut ratkaisua valitukseen tältä osin. KHO myönsi valitusluvan muilta osin ja tutki asian. Helsingin HAO:n päätös kumottiin osittain ja valtiontalouden tarkastusviraston päätös saatettiin tietopyyntöjen hylkäämisen osalta voimaan siltä osin kuin tarkastusmuistiosta ilmenee
- tietoja Finavia Oyj:n oikeudellisina neuvonantajina toimineiden asianajajien johdannaisvastuuasian eräiden käsittelyvaiheiden yhteydessä laatimista selvityksistä ja esittämistä näkemyksistä,
- tietoja, jotka koskevat Finavia Oyj:n ja sen käyttämän vahinkovakuutusyhtiön välistä välimiesmenettelyä ja väli- ja välitystuomion yksityiskohtaista sisältöä sekä Finavia Oyj:n ja sen käyttämän tilintarkastusyhteisön välisen sovintosopimuksen yksityiskohtaista sisältöä lukuun ottamatta tietoja välimiesmenettelyn ja sovintosopimuksen osapuolista sekä tietoja, joita jo tarkastusvirasto on pitänyt julkisina sekä
- tietoja Finavia Oyj:n hallituksessa käytyjen keskustelujen ja muun hallitustyöskentelyn yksityiskohtaisesta sisällöstä.
Muiden tarkastusmuistioon sisältyvien tietojen osalta valitus hylättiin. HAO:n päätöksen lopputulosta ei tältä osin muutettu. (Ään. 4-1. Esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
20.6.2019 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Julkisuuslain mukaiseen tietopyyntöön on aina vastattava viimeistään kuukauden kuluessaKantelija pyysi tutkimaan Pietarsaaren sosiaali- ja terveysviraston menettelyä asiakirjapyyntöön vastaamisessa. Kirjoituksen mukaan kantelija oli tehnyt asiakirjapyynnön 4.4.2018 eikä hän ollut saanut siihen vastausta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen (Mikko Sarja) katsoi, että kantelijan asiakirjapyynnön käsittely on ollut lainvastaista, virheellistä ja puutteellista seuraavin tavoin: pyynnön käsittely oli kestänyt lähes kolme kuukautta eli käsittelyaika oli ylittänyt huomattavasti julkisuuslaissa säädetyn enimmäiskäsittelyajan,viranhaltijan asiassa tekemä päätös on ollut epäselvä, kun siitä ei selkeästi ilmennyt päätöksen todellinen lopputulos eli se, että tietopyyntö hyväksyttiin osittain, viranhaltijan päätöksestä ei ilmennyt perusteluja sille, miksi kaikkia asiakirjoja tai tietoja ei ollut annettu ja vielä koska viranhaltijan päätökseen oli liitetty virheellisesti kuntalain mukainen oikaisuvaatimusohje.