-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Alankomaat
- Uutiset
22.11.2019 10.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansallisten alioikeuksien toimivallasta määrätä yhteisömalleja koskevia väliaikaisia toimia ja turvaamistoimiaYhteisömallista annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 6/2002 90 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että siinä säädetään, että jäsenvaltioiden tuomioistuimet, jotka ovat toimivaltaisia määräämään kansallisia malleja koskevista väliaikaisista toimista ja turvaamistoimista, ovat myös toimivaltaisia määräämään yhteisömalleja koskevista tällaisista toimista.
- Uutiset
24.9.2019 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu siirtotyöläisten sosiaaliturvastaEnnakkoratkaisupyynnöt on esitetty asioissa, joissa vastakkain ovat alankomaiden sosiaaliturvakassa SVB ja kolme henkilöä, ja joka koskee päätöksiä, joilla SVB on alentanut A:lle myönnettyä vanhuuseläkettä ja B:lle myönnettyä puolisoetuutta sekä evännyt C:ltä oikeuden perheavustuksiin.
- Uutiset
14.6.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivin tulkinnasta - itsenäinen liiketoimintaAlv-direktiivin 2006/112/EY 9 ja 10 artiklaa on tulkittava siten, että itsenäistä liiketoimintaa ei harjoita sellainen pääasian kantajan kaltainen säätiön hallintoneuvoston jäsen, joka ei tosin ole hierarkkisessa alisteisuussuhteessa tämän säätiön johtoelimeen eikä säätiön hallintoneuvostoon, siltä osin kuin on kyse hänen hallintoneuvoston jäsenen tehtäviensä täyttämisestä, mutta joka ei kuitenkaan toimi omissa nimissään eikä omaan lukuunsa eikä omalla vastuullaan vaan toimii tämän hallintoneuvoston lukuun ja vastuulla eikä myöskään kanna toiminnastaan aiheutuvaa taloudellista riskiä, koska hän saa kiinteän palkkion, joka ei riipu hänen osallistumisestaan kokouksiin eikä hänen tosiasiallisesti suorittamiensa työtuntien määrästä. - Uutiset
10.5.2019 9.22
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu suorana verkkolähetyksenä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten istuntojen arvonlisäverostaAlankomaalaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltainen monitahoisten palvelujen suoritus, joka muodostuu suorana verkkolähetyksenä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten istuntojen tarjoamisesta, on alv-direktiivien säännöksissä tarkoitettua viihdetoimintaa, jonka tosiasiallisena suorituspaikkana on näiden säännösten mukaisesti pidettävä paikkaa, jossa palvelujen suorittajalla on liiketoimintansa kotipaikka tai kiinteä toimipaikka, josta kyseinen palvelu suoritetaan, taikka jos tällaista kotipaikkaa tai kiinteää toimipaikkaa ei ole, suorittajan kotipaikkaa tai vakinaista asuinpaikkaa. Pääasiassa kyseessä olevan kaltainen palvelujen suoritus, joka muodostuu suorana verkkolähetyksenä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten istuntojen tarjoamisesta, ei kuulu näiden säännösten soveltamisalaan, kun kaikki kyseisten palvelujen vastaanottajat ovat palvelujen suorittajan jäsenvaltiossa.
- Uutiset
9.5.2019 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sosiaaliturva-asetuksen soveltamisesta jäsenvaltion kansalaiseen, joka on palkattu merenkulkijaksi kolmannen valtion lipun alla purjehtivalle alukselleSosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen 883/2004, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksella 465/2012, 11 artiklan 3 kohdan e alakohtaa on tulkittava siten, että pääasian kaltainen tilanne, jossa henkilö, joka työskentelee jäsenvaltioon sijoittautuneen työnantajan lukuun merenkulkijana kolmannen valtion lipun alla purjehtivalla aluksella, joka purjehtii Euroopan unionin alueen ulkopuolella, säilyttää asuinpaikkansa kotijäsenvaltiossaan, kuuluu mainitun säännöksen soveltamisalaan, jolloin sovellettava kansallinen lainsäädäntö on kyseisen henkilön asuinjäsenvaltion lainsäädäntö.
- Uutiset
25.3.2019 11.00
KHO: Alankomaihin rekisteröity FII-rahasto ei ollut rinnastettavissa tuloverotuksessa sijoitusrahastolaissa tarkoitettuun erikoissijoitusrahastoonKHO ei muuttanut KVL:n ennakkoratkaisua, jossa oli katsottu, ettei A ole rinnastettavissa tuloverotuksessa sijoitusrahastolaissa tarkoitettuun erikoissijoitusrahastoon, eivätkä sen Suomesta saadut tulot ole verosta vapautettuja TVL 20 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesti. Lainvoiman saanutta ennakkoratkaisua on, jos hakija niin vaatii, noudatettava verovuosilta 2017 ja 2018 toimitettavissa tuloverotuksissa. (Julkaisematon 25.3.2019)
- Uutiset
18.2.2019 14.06
Julkisasiamies: Suorana lähetyksenä internetissä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten verkkokameraistuntojen järjestäminen ja tarjoaminen eivät ole alv-direktiiveissä tarkoitettuja viihdetoimintaa koskevia palvelujaJulkisasiamies esittää, että kuudennen neuvoston direktiivin 77/388/ETY, sellaisena kuin se on muutettuna 7.5.2002 annetulla neuvoston direktiivillä 2002/38/EY, 9 artiklan 2 kohdan c alakohtaa ja yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä 28.11.2006 annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY, sellaisena kuin sitä sovellettiin 31.12.2009 saakka, 52 artiklan a alakohtaa, on tulkittava siten, että palvelut, jotka muodostuvat suorana lähetyksenä internetissä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten verkkokameraistuntojen järjestämisestä ja tarjoamisesta, eivät ole näissä säännöksissä tarkoitettuja viihdetoimintaa koskevia palveluja.
- Uutiset
13.2.2019 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä annetun puitepäätöksen ja EU:n perusoikeuskirjan tulkinnastaPuitepäätös 2002/584/YOS on esteenä kansalliselle säännökselle, jossa säädetään yleisestä ja ehdottomasta velvollisuudesta vapauttaa eurooppalaisen pidätysmääräyksen nojalla etsitty ja kiinniotettu henkilö heti, kun 90 päivän määräaika hänen kiinni ottamisestaan on päättynyt, jos on olemassa hyvin vakava kyseisen henkilön pakenemisen vaara, jota ei voida pienentää hyväksyttävälle tasolle toteuttamalla asianmukaisia toimenpiteitä. Perusoikeuskirjan 6 artikla on esteenä kansalliselle oikeuskäytännölle, jossa sallitaan etsityn henkilön säilössä pitämisen jatkaminen kyseisen 90 päivän määräajan päätyttyä sellaisen kyseisestä kansallisesta säännöksestä omaksutun tulkinnan nojalla, jonka mukaan mainitun määräajan kuluminen keskeytyy, jos täytäntöönpanosta vastaava oikeusviranomainen päättää esittää unionin tuomioistuimelle ennakkoratkaisupyynnön tai odottaa vastausta toisen täytäntöönpanosta vastaavan oikeusviranomaisen esittämään ennakkoratkaisupyyntöön taikka lykätä luovuttamispäätöksen tekemistä, koska pidätysmääräyksen antaneessa jäsenvaltiossa saattaa olla todellinen vaara epäinhimillisestä tai halventavasta kohtelusta, siltä osin kuin kyseisessä oikeuskäytännössä ei varmisteta, että mainittu kansallinen säännös on puitepäätöksen 2002/584 mukainen, ja siinä on eroavaisuuksia, jotka voivat johtaa eripituisiin säilössä pitämisiin. - Uutiset
7.2.2019 13.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu siviili- ja kauppaoikeudellisten asioiden käsitteen tulkinnasta konkurssimenettelyssä - Bryssel I -asetusTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen 44/2001 1 artiklan 1 kohtaa ja 2 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltainen sopimussuhteen ulkopuoliseen vastuuseen perustuva vahingonkorvauskanne, jonka selvittäjä nostaa maksukyvyttömyysmenettelyn yhteydessä ja jonka menestyessä saadut varat lisätään konkurssipesän omaisuuteen, kuuluu kyseisen säännöksen 1 kohdassa tarkoitetun siviili- ja kauppaoikeudellisten asioiden käsitteen piiriin ja näin ollen kyseisen asetuksen aineelliseen soveltamisalaan. - Uutiset
25.1.2019 9.42
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu A1-todistuksen myöntämisestä kolmansien maiden kansalaisilleAsetuksen 883/2004 ja asetuksen 987/2009 ulottamisesta koskemaan niitä kolmansien maiden kansalaisia, joita nämä asetukset eivät yksinomaan heidän kansalaisuutensa vuoksi vielä koske, 24.11.2010 annetun asetuksen 1231/2010 1 artiklaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevien kaltaiset kolmansien maiden kansalaiset, jotka oleskelevat ja työskentelevät tilapäisesti eri jäsenvaltioissa yhteen jäsenvaltioon sijoittautuneen työnantajan palveluksessa, voivat vedota sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetussa asetuksessa N:o 883/2004 ja asetuksen 883/2004 täytäntöönpanomenettelystä annetussa asetuksessa N:o 987/2009 säädettyihin yhteensovittamista koskeviin sääntöihin sen määrittämiseksi, minkä sosiaaliturvalainsäädännön alaisia he ovat, kun he oleskelevat ja työskentelevät laillisesti jäsenvaltioiden alueella.
- Uutiset
23.1.2019 15.28
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta - sosiaaliturvamaksutSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä jäsenvaltion säännöstölle, jossa – työntekijän maksettavana olevien sosiaaliturvamaksujen määrän vahvistamiseksi – säädetään, että kyseisten maksujen alennus, johon työntekijällä on kalenterivuoden aikana oikeus, on suhteutettuna ajanjaksoon, jonka ajan kyseinen työntekijä kuuluu kyseisen jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmän piiriin, jolloin vuotuisen alennuksen ulkopuolelle jää sen osa, joka on suhteutettuna ajanjaksoon, jonka ajan kyseinen työntekijä ei kuulunut mainitun järjestelmän piiriin ja asui toisessa jäsenvaltiossa siellä työskentelemättä.
- Uutiset
13.11.2018 14.30
Unionin tuomioistuin: Elintarvikkeen maulle ei voi antaa tekijänoikeussuojaaTekijänoikeuden ja lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta tietoyhteiskunnassa 22.5.2001 annettua direktiiviä 2001/29/EY on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että elintarvikkeen maulle annetaan tekijänoikeussuojaa tämän direktiivin perusteella ja että kansallista lainsäädäntöä tulkitaan siten, että siinä annetaan tekijänoikeussuojaa tällaiselle maulle.
- Uutiset
17.10.2018 11.30
Vierashuoneessa Assoc. Prof. Stefan Kirchner: Climate Change Litigation has a future in public lawA recent court case in the Netherlands shows that climate change litigation has a significant potential to force states to reduce greenhouse gas emissions. While the current international climate law framework, formed mainly by the 2015 Paris Agreement, is dependent on the political will of governments, strategic climate change litigation based on international human rights treaties such as the European Convention on Human Rights is emerging as a powerful legal tool.Avoin uutinen
- Uutiset
27.9.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan palauttamispäätöksen täytäntöönpanostaDirektiivin 2013/32/EU 46 artikla ja direktiivin 2008/115/EY 13 artikla tulkittuna yhdessä EU:n perusoikeuskirjan 18 artiklan, 19 artiklan 2 kohdan ja 47 artiklan kanssa eivät ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään kyllä valitusoikeudesta sellaiseen ensimmäisen oikeusasteen tuomioon, jolla vahvistetaan päätös kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämisestä ja paluuvelvoitteen määräämisestä, mutta ei kuitenkaan säädetä, että tällä oikeussuojakeinolla on suoraan lain nojalla lykkäävä vaikutus, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianomainen henkilö on vedonnut vakavaan vaaraan palauttamiskiellon periaatteen loukkaamisesta.
- Uutiset
27.3.2018 9.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työttömyysetuuden maastavientiajanjakson pidentämisestä yli kolmeen kuukauteenSosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 883/2004 64 artiklan 1 kohdan c alakohtaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä Alankomaiden kaltaiselle kansalliselle toimenpiteelle, jolla velvoitetaan toimivaltainen laitos lähtökohtaisesti hylkäämään kaikki hakemukset työttömyysetuuksien maastavientiajanjakson pidentämisestä yli kolmeen kuukauteen, ellei mainittu laitos katso, että hakemuksen hylkääminen johtaisi kohtuuttomaan tulokseen. - Uutiset
23.2.2018 12.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sijoittautumisvapaudesta – yhteisöveroSEUT 49 ja SEUT 54 artiklat ovat esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan jäsenvaltioon sijoittautuneella emoyhtiöllä ei ole oikeutta vähentää sellaisen lainan korkoja, jonka se on ottanut lähiyhtiöltä rahoittaakseen johonkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneeseen tytäryhtiöön tekemänsä pääomansijoituksen, vaikka siinä tapauksessa, että tytäryhtiö olisi sijoittautunut samaan jäsenvaltioon, emoyhtiöllä olisi oikeus kyseiseen vähennykseen, jos se muodostaisi verotuksellisen yksikön tytäryhtiön kanssa. SEUT 49 ja SEUT 54 artikla eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka perusteella jäsenvaltioon sijoittautunut emoyhtiö ei voi vähentää voitoistaan valuuttakurssin vaihteluista johtuvaa arvonlaskua, joka liittyy sen omistamiin johonkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneen tytäryhtiön osakkeisiin, jos tämän lainsäädännön mukaan veroa ei symmetrisesti kanneta näistä vaihteluista johtuvasta arvonnoususta. - Uutiset
30.8.2017 13.29
Hovioikeuden päätös ulkomailla määrätyn ylinopeusrikkomuksen tunnustamista koskevassa asiassa: sakkopuitepäätöksen 7 artiklan mukaisiin kieltäytymisperusteisiin vetoamisesta päättää Oikeusrekisterikeskus, ei käräjäoikeus omasta aloitteestaanSakkopuitepäätöksen 6 artiklan mukaan toimivaltainen viranomainen päättää 7 artiklan mukaisiin kieltäytymisperusteisiin vetoamisesta. EU-sakkotäytäntöönpanolain 3 §:n nojalla Oikeusrekisterikeskus on Suomessa tällainen viranomainen. Siten KO:lla ei ollut toimivaltaa soveltaa harkinnanvaraista kieltäytymisperustetta. Koska KO oli soveltanut kieltäytymisperustetta omasta aloitteestaan eikä ollut ennen sen soveltamista kuullut siitä toimivaltaista viranomaista, KO oli menetellyt asiassa virheellisesti. Asian käsittelyssä KO:ssa oli tapahtunut OK 31 luvun 1 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu oikeudenkäyntivirhe, jonka voitiin otaksua olennaisesti vaikuttaneen jutun lopputulokseen. KO:n 12.6.2014 antama sittemmin lainvoiman saanut päätös kumottiin ja poistettiin. Asia palautettiin KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 30.8.2017)
- Uutiset
15.6.2017 8.30
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu yleisölle välittämisen käsitteen tulkinnasta onlinejakoalusta Pirate Bayn verkkotunnusten ja IP-osoitteiden estämistä koskevassa asiassaEU-tuomioistuin katsoo hollantilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että tekijänoikeuden ja lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta tietoyhteiskunnassa annetun direktiivin 2001/29/EY 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua yleisölle välittämisen käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa pääasiassa kyseessä olevan kaltaisissa tilanteissa sellaisen internetissä toimivan jakoalustan saataville saattamisen ja hallinnoinnin, joka indeksoimalla suojattuja teoksia koskevia metatietoja ja tarjoamalla käyttöön hakukoneen antaa kyseisen jakoalustan käyttäjille mahdollisuuden paikallistaa nämä teokset ja jakaa niitä vertaisverkossa (peer-to-peer).
- Uutiset
27.4.2017 9.30
EU-tuomioistuin: Multimedia-soittimen myynti, joka mahdollistaa Internetissä laittomasti saatavien elokuvien katselun helposti ja ilmaiseksi televisioruudulla, voi olla tekijänoikeuden loukkausTekijänoikeusdirektiivin 2001/29/EY 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua yleisölle välittämisen käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa sellaisen mediasoittimen myynnin, johon on etukäteen asennettu internetissä saatavilla olevia add-on-tiedostoja, jotka sisältävät hyperlinkkejä yleisön vapaasti käytettävissä oleville internetsivustoille, joilla on asetettu yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattuja teoksia ilman tekijänoikeuden haltijoiden lupaa. Direktiivin 5 artiklan 1 ja 5 kohtaa on tulkittava siten, että tilapäinen kappaleen valmistaminen pääasiassa kyseessä olevan kaltaisella mediasoittimella tekijänoikeudella suojatusta teoksesta suoratoistossa kolmannen internetsivustolta, jolla kyseistä teosta tarjotaan ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa, ei täytä mainittujen säännösten mukaisia edellytyksiä.
- Uutiset
17.3.2017 11.00
EU-tuomioistuin: Henkilön suostumus hänen tietojensa julkaisemiseksi numerotiedotus- ja puhelinluettelossa kattaa tietojen käytön myös toisessa jäsenvaltiossaYleispalveludirektiivin 25 artiklan 2 kohta on esteenä sille, että yritys, joka antaa puhelinnumeroita tilaajien käyttöön ja jolla on kansallisen lainsäädännön nojalla velvollisuus hankkia näiden tilaajien suostumus, jotta heitä koskevia tietoja voidaan käyttää numerotiedotus- ja puhelinluettelopalvelujen tarjoamista varten, muotoilee tämän pyynnön siten, että kyseiset tilaajat ilmaisevat näiden tietojen käyttöä koskevan suostumuksensa erikseen sen mukaan, missä jäsenvaltiossa yritykset, jotka voivat pyytää tässä säännöksessä tarkoitettuja tietoja, tarjoavat näitä palveluja.