-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Romania
- Uutiset
23.2.2024 8.00
EUT: Jäsenvaltion kieltäytyminen myöntämästä kansalaiselleen passin lisäksi matkustusasiakirjana toimivaa henkilökorttia pelkästään sillä perusteella, että hänellä on kotipaikka toisessa jäsenvaltiossa, on EU-lainsäädännön vastaistaKieltäytyminen rajoittaa oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen Euroopan unionin sisällä ja saa aikaan erilaisen kohtelun ulkomailla asuvien ja kyseisessä jäsenvaltiossa asuvien kansalaisten välillä. - Uutiset
21.2.2024 11.38
EIT: Facebook-postauksia julkaisseen tuomarin sananvapautta loukattiinTuomioistuimet eivät olleet esittäneet asianmukaisia ja riittäviä syitä perustellakseen väitettyä puuttumista valittajan sananvapauteen. - Uutiset
29.9.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisesti kannetun moottoriajoneuvoveron palauttamisesta (Romania)SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että sellaisen veron määrä, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voi sisältyä näiden ajoneuvojen arvoon siten, että kyseisen veron lainvastaisesta kantamisesta johtuvan saatavan valtiolta katsotaan siirtyneen kyseisten ajoneuvojen myynnin yhteydessä näiden ajoneuvojen myöhemmille ostajille. SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että vero, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voidaan palauttaa ainoastaan tämän veron maksaneelle verovelvolliselle eikä kyseessä olevan ajoneuvon myöhemmälle ostajalle, edellyttäen, että tosiasiallisesti verosta vastannut ostaja voi kansallisten menettelysäännösten mukaisesti saada veronpalautuksen veron maksaneelta verovelvolliselta tai tarvittaessa veroviranomaiselta muun muassa silloin, kun palautuksen saaminen tältä verovelvolliselta on mahdotonta tai suhteettoman vaikeaa. - Uutiset
7.9.2023 16.00
EUT: Tuomareiden ylennys ylempään tuomioistuimeen, joka perustuu kyseisen tuomioistuimen jäsenten arvioon heidän työstään ja käyttäytymisestään, on EU:n lainsäädännön mukaistaAsiaa koskevien aineellisten edellytysten ja menettelysääntöjen on kuitenkin oltava sellaisia, että ne poistavat kaikki kohtuulliset epäilyt asianomaisten tuomareiden riippumattomuudesta ja puolueettomuudesta sen jälkeen, kun heidät on ylennetty. - Uutiset
8.8.2023 10.30
EUT: EU:n taloudellisten etujen vastaisten petosten torjunta: Rikosoikeudellisen vastuun vanhentumisaikoja koskevien kansallisten sääntöjen on mahdollistettava tehokas estäminen ja rankaiseminenKansallisten tuomioistuinten on periaatteessa jätettävä huomiotta kansalliset säännöt tai oikeuskäytäntö, jotka aiheuttavat järjestelmällisen riskin, että tällaiset rikokset jäävät rankaisematta. - Uutiset
2.6.2023 11.00
EIT: Korruptiota koskevasta artikkelista vahingonkorvauksiin tuomitun sananvapautta loukattiinTapaus koski erilaisissa mediaorganisaatioissa työskennelleen taloustietelijän kirjoittamaa artikkelisarjaa paikallisen yrityksen omistajan P.V:n väitetystä korruptiosta ja hänen yhteydestään paikallisen autonvalmistusteollisuuden lopettamiseen. Valittaja hävisi P.V.:n tuomioistuimessa nostaman kunnianloukkausjutun. - Uutiset
11.5.2023 12.43
EUT: Tuomareiden kurinpitomenettelyistä vastaavan elimen on oltava riippumaton ja puolueetonValittaja väitti muun muassa, että kurinpitomenettelyn aloittaminen on mahdotonta, koska toimivalta on keskittynyt ylitarkastajan käsiin. Tällainen toimivallan keskittäminen on hänen mielestään EU:n lainsäädännön vastaista. - Uutiset
4.5.2023 14.30
Korruption torjunta: Unionin oikeus ei ole esteenä sille, että henkilöä kielletään 3 vuoden ajan hoitamasta julkisia tehtäviä, joihin valitaan vaalilla, mikäli hän ei ole noudattanut eturistiriitoja koskevia sääntöjä tällaisia tehtäviä hoitaessaanKyseessä olevan henkilön on kuitenkin voitava saattaa tällainen seuraamus tuomioistuimen arvioitavaksi erityisesti suhteellisuusperiaatteen noudattamisen kannalta. - Uutiset
27.3.2023 14.30
EUT: Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona - syyttömyysolettama - Ne bis in idem ‑periaate (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Valmisteverot – Direktiivi 2008/118/EY – 16 artiklan 1 kohta – Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona – Peräkkäiset keskeyttämistoimenpiteet – Rikosoikeudellinen luonne – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 48 ja 50 artikla – Syyttömyysolettaman periaate – Ne bis in idem ‑periaate – Oikeasuhteisuus - Uutiset
8.2.2023 14.00
EUYT kumosi komission päätöksen, jolla hyväksyttiin Romanian Timișoaran kansainväliselle lentoasemalle Wizz Airin hyväksi myöntämät valtiontuetKomissio teki useita oikeudellisia virheitä mainittujen toimenpiteiden valikoivuutta ja niillä annettua etua koskevassa arvioinnissa. - Uutiset
16.12.2022 13.30
EIT: Luvattomien romanileirien vapauttamismääräykset Pariisissa eivät vaikuttaneet suhteettomasti niillä asuvien perheiden oikeuteen nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta - Uutiset
21.10.2022 9.55
EUT:n ennakkoratkaisu tuomareiden palkkasyrjinnästä (Romania)Yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 ja 2 kohtaa on tulkittava siten, ettei sitä ole sovellettava kansalliseen säännöstöön, joka – sellaisena kuin sitä on tulkittu sitovassa kansallisessa oikeuskäytännössä – johtaa siihen, että tietyt kyseisen säännöstön voimaantulon jälkeen palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät saavat huonompaa palkkaa kuin ennen sen voimaantuloa palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät, koska siitä ei seuraa mitään ikään perustuvaa välitöntä tai välillistä syrjintää. Direktiiviä 2000/78 on tulkittava siten, että se on esteenä syrjinnälle vain, jos syrjintä perustuu johonkin sen 1 artiklassa nimenomaisesti lueteltuun seikkaan. - Uutiset
17.5.2022 11.14
EUT kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista: Kansalliset prosessuaaliset periaatteet eivät voi olla esteenä yksityisten unionin oikeudesta johtuville oikeuksilleTehokkuusperiaate edellyttää ehtojen mahdollisen kohtuuttomuuden tehokasta valvontaa. - Uutiset
2.3.2022 9.30
EUT: Verotuspäätöksestä tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä voidaan lykätä veropetoskäsittelyn ajaksi (Romania)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan kansalliset veroviranomaiset saavat lykätä sellaisesta verotuspäätöksestä, jolla verovelvolliselta evätään oikeus ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämiseen sillä perusteella, että se on ollut osallisena veropetoksessa, tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä, jotta saataisiin selville muita objektiivisia seikkoja verovelvollisen osallisuudesta veropetokseen, edellyttäen ensinnäkin, että tällainen lykkääminen ei pitkitä tässä hallinnollisessa oikaisuvaatimusmenettelyssä annettavaa ratkaisua yli kohtuullisen ajan, toiseksi, että päätöksessä, jossa tästä käsittelyn lykkäämisestä määrätään, esitetään perustelut sekä tosiseikkojen että oikeudellisten seikkojen osalta ja se voi olla tuomioistuimen suorittaman valvonnan kohteena, ja kolmanneksi, että jos lopulta osoittautuu, että vähennysoikeus on evätty unionin oikeuden vastaisesti, kyseinen verovelvollinen voi saada vastaavan määrän palautetuksi kohtuullisen ajan kuluessa mahdollisesti kyseiselle määrälle maksettavine viivästyskorkoineen. Näissä olosuhteissa ei edellytetä, että kyseinen verovelvollinen saa lykätyksi verotuspäätöksen täytäntöönpanon sen ajanjakson ajaksi, jonka osalta oikaisuvaatimuksen käsittelyä lykätään, jollei tämän verotuspäätöksen täytäntöönpanon lykkääminen ole silloin, kun verotuspäätöksen laillisuudesta on olemassa vakavia epäilyjä, tarpeen verovelvollisen eduille aiheutuvan vakavan ja korjaamattoman vahingon välttämiseksi. - Uutiset
22.2.2022 14.00
EUT: Unionin oikeus on esteenä kansalliselle säännölle, jonka mukaan kansallisilla tuomioistuimilla ei ole toimivaltaa tutkia sellaisen kansallisen lainsäädännön unionin oikeuden mukaisuutta, jonka jäsenvaltion perustuslakituomioistuin on tuomiollaan todennut perustuslain mukaiseksi (Romania)Tämän säännön soveltaminen loukkaisi unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatetta ja horjuttaisi ennakkoratkaisujärjestelmän tehokkuutta. - Uutiset
11.2.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu yhteisen arvonlisäverojärjestelmän rikkomiseen perustuviin arvonlisäveron palauttamista koskeviin oikeussuojakeinoihin sovellettavista menettelysäännöistä (Romania)Alv-direktiivin 2006/112/EY 179 artiklan ensimmäistä kohtaa ja 183 artiklan ensimmäistä kohtaa sekä vastaavuusperiaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään yhteisen arvonlisäverojärjestelmän rikkomiseen perustuviin arvonlisäveron palauttamista koskeviin oikeussuojakeinoihin sovellettavista menettelysäännöistä, jotka ovat epäedullisempia kuin ne, joita sovelletaan samankaltaisiin oikeussuojakeinoihin, jotka perustuvat muita veroja ja veronluonteisia maksuja kuin arvonlisäveroa koskevan kansallisen oikeuden rikkomiseen. - Uutiset
22.11.2021 8.00
EUT:n ennakkoratkaisu ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämisoikeuden menettämisestä arvonlisäverotunnisteen peruuttamisen takia (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Verolainsäädännön yhdenmukaistaminen – Yhteinen arvonlisäverojärjestelmä – Direktiivi 2006/112/EY – Arvonlisäveron vähennysoikeus – Verovelvollisen arvonlisäverotunnisteen peruuttaminen – Vähennysoikeuden epääminen – Muodolliset edellytykset - Uutiset
10.11.2021 15.24
Unionin yleinen tuomioistuin lausui ensimmäistä kertaa kansalaisaloitteen rekisteröimisestä tehdyn komission päätöksen kannekelpoisuudestaUnionin yleinen tuomioistuin hylkäsi Romanian nostaman kanteen komission päätöksestä, jossa se rekisteröi ehdotetun kansalaisaloitteen ”Koheesiopolitiikka alueiden yhdenvertaisuuden ja alueellisten kulttuurien säilymisen varmistamiseksi”. - Uutiset
29.10.2021 11.00
Työnantajan aloitteesta suoritettu pakollinen ammatillinen koulutus - EUT tulkitsi ”työajan” ja ”lepoajan” käsitteitäTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että ajanjakso, jonka ajan työntekijä osallistuu työnantajansa vaatimaan ammatilliseen koulutukseen, joka järjestetään hänen tavanomaisen työpaikkansa ulkopuolella koulutuspalvelujen tarjoajan tiloissa ja jonka aikana hän ei suorita tavanomaisia työtehtäviään, on mainitussa säännöksessä tarkoitettua ”työaikaa”. - Uutiset
7.6.2021 12.30
EUT:n ennakkoratkaisu kansallisesta säännöstöstä, jossa säädetään konkurssimenettelyn aloittamista edeltäneisiin verollisiin liiketoimiin liittyvän arvonlisäveron vähennyksen automaattisesta epäämisestäArvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 184–186 artiklaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansalliselle säännöstölle tai käytännölle, jonka mukaan sellaisen konkurssimenettelyn aloittaminen talouden toimijan osalta, johon sisältyy talouden toimijan varallisuuden muuttaminen rahaksi talouden toimijan velkojien hyväksi, johtaa automaattisesti siihen, että kyseisen toimijan on oikaistava ennen konkurssiin asettamista hankkimistaan tavaroista ja palveluista tekemänsä arvonlisäveron vähennykset, jos tällaisen menettelyn aloittaminen ei ole omiaan muodostamaan estettä sille, että edellä mainitun verovelvollisen tämän direktiivin 9 artiklassa tarkoitettua liiketoimintaa jatketaan erityisesti kyseisen yrityksen likvidaatiota varten.