-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Romania
- Uutiset
16.12.2022 13.30
EIT: Luvattomien romanileirien vapauttamismääräykset Pariisissa eivät vaikuttaneet suhteettomasti niillä asuvien perheiden oikeuteen nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta - Uutiset
21.10.2022 9.55
EUT:n ennakkoratkaisu tuomareiden palkkasyrjinnästä (Romania)Yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 ja 2 kohtaa on tulkittava siten, ettei sitä ole sovellettava kansalliseen säännöstöön, joka – sellaisena kuin sitä on tulkittu sitovassa kansallisessa oikeuskäytännössä – johtaa siihen, että tietyt kyseisen säännöstön voimaantulon jälkeen palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät saavat huonompaa palkkaa kuin ennen sen voimaantuloa palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät, koska siitä ei seuraa mitään ikään perustuvaa välitöntä tai välillistä syrjintää. Direktiiviä 2000/78 on tulkittava siten, että se on esteenä syrjinnälle vain, jos syrjintä perustuu johonkin sen 1 artiklassa nimenomaisesti lueteltuun seikkaan.
- Uutiset
17.5.2022 11.14
EUT kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista: Kansalliset prosessuaaliset periaatteet eivät voi olla esteenä yksityisten unionin oikeudesta johtuville oikeuksilleTehokkuusperiaate edellyttää ehtojen mahdollisen kohtuuttomuuden tehokasta valvontaa.
- Uutiset
2.3.2022 9.30
EUT: Verotuspäätöksestä tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä voidaan lykätä veropetoskäsittelyn ajaksi (Romania)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan kansalliset veroviranomaiset saavat lykätä sellaisesta verotuspäätöksestä, jolla verovelvolliselta evätään oikeus ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämiseen sillä perusteella, että se on ollut osallisena veropetoksessa, tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä, jotta saataisiin selville muita objektiivisia seikkoja verovelvollisen osallisuudesta veropetokseen, edellyttäen ensinnäkin, että tällainen lykkääminen ei pitkitä tässä hallinnollisessa oikaisuvaatimusmenettelyssä annettavaa ratkaisua yli kohtuullisen ajan, toiseksi, että päätöksessä, jossa tästä käsittelyn lykkäämisestä määrätään, esitetään perustelut sekä tosiseikkojen että oikeudellisten seikkojen osalta ja se voi olla tuomioistuimen suorittaman valvonnan kohteena, ja kolmanneksi, että jos lopulta osoittautuu, että vähennysoikeus on evätty unionin oikeuden vastaisesti, kyseinen verovelvollinen voi saada vastaavan määrän palautetuksi kohtuullisen ajan kuluessa mahdollisesti kyseiselle määrälle maksettavine viivästyskorkoineen. Näissä olosuhteissa ei edellytetä, että kyseinen verovelvollinen saa lykätyksi verotuspäätöksen täytäntöönpanon sen ajanjakson ajaksi, jonka osalta oikaisuvaatimuksen käsittelyä lykätään, jollei tämän verotuspäätöksen täytäntöönpanon lykkääminen ole silloin, kun verotuspäätöksen laillisuudesta on olemassa vakavia epäilyjä, tarpeen verovelvollisen eduille aiheutuvan vakavan ja korjaamattoman vahingon välttämiseksi. - Uutiset
22.2.2022 14.00
EUT: Unionin oikeus on esteenä kansalliselle säännölle, jonka mukaan kansallisilla tuomioistuimilla ei ole toimivaltaa tutkia sellaisen kansallisen lainsäädännön unionin oikeuden mukaisuutta, jonka jäsenvaltion perustuslakituomioistuin on tuomiollaan todennut perustuslain mukaiseksi (Romania)Tämän säännön soveltaminen loukkaisi unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatetta ja horjuttaisi ennakkoratkaisujärjestelmän tehokkuutta.
- Uutiset
11.2.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu yhteisen arvonlisäverojärjestelmän rikkomiseen perustuviin arvonlisäveron palauttamista koskeviin oikeussuojakeinoihin sovellettavista menettelysäännöistä (Romania)Alv-direktiivin 2006/112/EY 179 artiklan ensimmäistä kohtaa ja 183 artiklan ensimmäistä kohtaa sekä vastaavuusperiaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään yhteisen arvonlisäverojärjestelmän rikkomiseen perustuviin arvonlisäveron palauttamista koskeviin oikeussuojakeinoihin sovellettavista menettelysäännöistä, jotka ovat epäedullisempia kuin ne, joita sovelletaan samankaltaisiin oikeussuojakeinoihin, jotka perustuvat muita veroja ja veronluonteisia maksuja kuin arvonlisäveroa koskevan kansallisen oikeuden rikkomiseen.
- Uutiset
22.11.2021 8.00
EUT:n ennakkoratkaisu ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämisoikeuden menettämisestä arvonlisäverotunnisteen peruuttamisen takia (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Verolainsäädännön yhdenmukaistaminen – Yhteinen arvonlisäverojärjestelmä – Direktiivi 2006/112/EY – Arvonlisäveron vähennysoikeus – Verovelvollisen arvonlisäverotunnisteen peruuttaminen – Vähennysoikeuden epääminen – Muodolliset edellytykset - Uutiset
10.11.2021 15.24
Unionin yleinen tuomioistuin lausui ensimmäistä kertaa kansalaisaloitteen rekisteröimisestä tehdyn komission päätöksen kannekelpoisuudestaUnionin yleinen tuomioistuin hylkäsi Romanian nostaman kanteen komission päätöksestä, jossa se rekisteröi ehdotetun kansalaisaloitteen ”Koheesiopolitiikka alueiden yhdenvertaisuuden ja alueellisten kulttuurien säilymisen varmistamiseksi”.
- Uutiset
29.10.2021 11.00
Työnantajan aloitteesta suoritettu pakollinen ammatillinen koulutus - EUT tulkitsi ”työajan” ja ”lepoajan” käsitteitäTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että ajanjakso, jonka ajan työntekijä osallistuu työnantajansa vaatimaan ammatilliseen koulutukseen, joka järjestetään hänen tavanomaisen työpaikkansa ulkopuolella koulutuspalvelujen tarjoajan tiloissa ja jonka aikana hän ei suorita tavanomaisia työtehtäviään, on mainitussa säännöksessä tarkoitettua ”työaikaa”.
- Uutiset
7.6.2021 12.30
EUT:n ennakkoratkaisu kansallisesta säännöstöstä, jossa säädetään konkurssimenettelyn aloittamista edeltäneisiin verollisiin liiketoimiin liittyvän arvonlisäveron vähennyksen automaattisesta epäämisestäArvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 184–186 artiklaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansalliselle säännöstölle tai käytännölle, jonka mukaan sellaisen konkurssimenettelyn aloittaminen talouden toimijan osalta, johon sisältyy talouden toimijan varallisuuden muuttaminen rahaksi talouden toimijan velkojien hyväksi, johtaa automaattisesti siihen, että kyseisen toimijan on oikaistava ennen konkurssiin asettamista hankkimistaan tavaroista ja palveluista tekemänsä arvonlisäveron vähennykset, jos tällaisen menettelyn aloittaminen ei ole omiaan muodostamaan estettä sille, että edellä mainitun verovelvollisen tämän direktiivin 9 artiklassa tarkoitettua liiketoimintaa jatketaan erityisesti kyseisen yrityksen likvidaatiota varten. - Uutiset
16.4.2021 9.20
KKO: Romanian kansalaisen luovuttamiselle ei ollut EU-luovuttamislain 5 §:n 1 momentin 6 kohdan kieltäytymisperustettaSyyttäjä oli eurooppalaisen pidätysmääräyksen perusteella pyytänyt, että Romanian kansalainen A luovutetaan Romaniaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten. Romanian viranomaisten antamissa selvityksissä kuvattiin vankiloiden olosuhteita, ja erillisen vakuutuksen mukaan A:lle taattiin kolmen neliömetrin henkilökohtainen tila vankiloissa, joissa hän todennäköisesti suorittaisi rangaistuksensa.
Korkein oikeus katsoi, että Romanian viranomaisten vankilaolosuhteista antamien selvitysten ja vakuutuksen perusteella voitiin arvioida, ettei A joudu epäinhimillisen tai halventavan kohtelun kohteeksi. A:n luovuttamiselle ei ollut EU-luovuttamislain 5 §:n 1 momentin 6 kohdan kieltäytymisperustetta. Ks. KKO:2020:25 - Uutiset
17.3.2021 15.27
Unionin tuomioistuin: Jos työntekijä on tehnyt saman työnantajan kanssa useita työsopimuksia, päivittäistä vähimmäislepoaikaa sovelletaan näihin sopimuksiin kokonaisuutena eikä kuhunkin sopimukseen erikseenTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan 1 alakohtaa ja 3 artiklaa on tulkittava siten, että jos työntekijä on tehnyt saman työnantajan kanssa useita työsopimuksia, 3 artiklassa säädettyä päivittäistä vähimmäislepoaikaa sovelletaan näihin sopimuksiin kokonaisuutena eikä kuhunkin sopimukseen erikseen.
- Uutiset
25.1.2021 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin tulkinnasta musiikkiteosten välittämistä koskevassa asiassa (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Verotus – Arvonlisävero – Direktiivi 2006/112/EY – 2 artiklan 1 kohdan c alakohta, 24 artiklan 1 kohta ja 25 artiklan a alakohta – Verolliset liiketoimet – Korvaukset musiikkiteosten välittämisestä yleisölle – 28 artikla – Tekijänoikeuksien yhteishallinnointiorganisaatiot – Näiden korvausten periminen loppukäyttäjältä järjestön omissa nimissä ja tekijänoikeuksien haltijoiden lukuun - Uutiset
3.12.2020 13.24
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien älypuhelinsovelluksella tilattavia taksimatkojaRomanialainen tuomioistuin oli epävarma siitä, onko Star Taxi Appin tarjoamaa palvelua pidettävä ”tietoyhteiskunnan palveluna”, ja jos on, onko säännöstö, jonka mukaan tällaisen palvelun tarjoaminen edellyttää ennakkolupaa, sopusoinnussa direktiivin 2000/31 kanssa ja onko siitä ilmoitettava komissiolle ennen sen käyttöönottoa direktiivin 2015/1535 5 artiklan mukaisesti.
- Uutiset
11.11.2020 14.16
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta, kun matkaviestinpalvelujen tarjoaja on kerännyt ja säilyttänyt asiakkaidensa henkilöllisyystodistusten kopioitaRekisterinpitäjän on osoitettava, että rekisteröity on aktiivisella toiminnallaan ilmaissut suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn ja että hän on saanut etukäteen tiedon kaikista tätä käsittelyä koskevista olosuhteista helposti ymmärrettävässä ja helposti saatavilla olevassa muodossa selkeällä ja yksinkertaisella kielellä, jotta hän voi helposti määrittää kyseisen suostumuksen seuraukset, jolloin taataan, että suostumus on annettu täysin tietoisena asiasta. Televiestintäpalvelujen tarjoamista koskeva sopimus, johon sisältyy ehto, jonka mukaan rekisteröity on saanut tiedon henkilöllisyystodistuksensa kopion keräämisestä ja säilyttämisestä tunnistamistarkoituksessa ja hän on suostunut tähän, ei ole omiaan osoittamaan, että kyseinen henkilö olisi antanut pätevästi näissä säännöksissä tarkoitetun suostumuksensa tähän keräämiseen ja säilyttämiseen, kun rekisterinpitäjä on rastittanut tähän ehtoon liittyvän ruudun ennen sopimuksen allekirjoittamista tai kyseisen sopimuksen sopimusmääräykset saattavat johtaa rekisteröityä harhaan mahdollisuudesta tehdä kyseinen sopimus siitä huolimatta, että hän kieltäytyy antamasta suostumustaan tietojensa käsittelyyn, tai rekisterinpitäjä vaikuttaa epäasianmukaisesti valinnanvapauteen vastustaa tätä keräämistä ja säilyttämistä vaatimalla, että rekisteröidyn on suostumuksensa epäämiseksi täytettävä lisälomake, jossa kyseinen kieltäytyminen mainitaan. - Uutiset
12.10.2020 12.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu yhdenvertaisesta kohtelusta työssä ja ammatissa - vakituisen yliopisto-opettajan aseman säilyttäminen lakisääteisen eläkeiän saavuttamisen jälkeenRomanialainen pääasia koskee sitä, että yliopiston hallituksen vahvistaman menettelyohjeen mukaan mahdollisuus säilyttää vakituisen opettajan asema lakisääteisen eläkeiän saavuttamisen jälkeen on varattu pelkästään opetushenkilöstön jäsenille, joilla on väitöskirjaohjaajan nimike. Kyseinen tuomioistuin on pohtinut erityisesti, merkitseekö tällaisen rajoittavan kriteerin vahvistaminen välillistä syrjintää, kun otetaan huomioon se, että kyseisen kriteerin soveltaminen johtaa myös sellaisten peräkkäisten määräaikaisten työsopimusten tekemiseen, joiden yhteydessä maksetaan pienempää palkkaa. Jos näin on, ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin on halunnut tietää, voiko se sivuuttaa sellaisen kansallisen tuomioistuimen ratkaisun vaikutukset, josta on tullut lainvoimainen ja jolla on todettu, että pääasiassa kyseessä oleva tilanne ei merkitse direktiivin 2000/78 vastaista syrjintää.
- Uutiset
20.7.2020 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivin soveltamisesta asianajajan ammattia harjoittavaan henkilöön ja oikeusvoiman periaatteen soveltamisestaAlv-direktiivin 2006/112/EY 9 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että asianajajan ammattia harjoittavaa henkilöä on pidettävä kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna verovelvollisena. Unionin oikeus on esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa arvonlisäveroa koskevassa oikeusriidassa oikeusvoiman periaatetta, kun kyseinen oikeusriita ei koske samaa verokautta kuin se, josta oli kyse oikeusvoimaiseen tuomioistuinratkaisuun johtaneessa oikeusriidassa, eikä sillä myöskään ole samaa kohdetta kuin viimeksi mainitulla oikeusriidalla, ja tämän periaatteen soveltaminen estäisi kyseistä tuomioistuinta ottamasta huomioon unionin arvonlisäverolainsäädäntöä.
- Uutiset
17.7.2020 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tiiviimmän yhteistyön toteuttamisesta avio- ja asumuseroon sovellettavan lain alalla annetun asetuksen tulkinnastaTiiviimmän yhteistyön toteuttamisesta avio- ja asumuseroon sovellettavan lain alalla annetun neuvoston asetuksen (EU) N:o 1259/2010 10 artiklaa on tulkittava siten, että ilmaisulla ”jos 5 tai 8 artiklan nojalla sovellettavassa laissa ei ole säädetty avioerosta” tarkoitetaan yksinomaan tilanteita, joissa sovellettavassa ulkomaisessa laissa ei säädetä avioerosta missään muodossa.
- Uutiset
16.7.2020 14.30
Romania ja Irlanti velvoitettiin maksamaan komissiolle kiinteämääräinen hyvitys, kun maat eivät panneet asetetussa määräajassa täysimääräisesti täytäntöön rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen annettua direktiiviäUnionin tuomioistuin velvoitti Romanian ja Irlannin maksamaan komissiolle kiinteämääräisen hyvityksen, jonka määrä on Romanian osalta 3 miljoonaa euroa ja Irlannin osalta 2 miljoonaa euroa. - Uutiset
13.7.2020 15.40
EUT: kansallisella lainsäädännöllä voi säätää vanhentumisajasta EU-oikeuteen perustuvalle kuluttajakanteelle kohtuuttoman ehdon myötä tapahtuvista palautuksista – aikaraja ei kuitenkaan saa olla epäedullisempi kuin kansalliseen oikeuteen perustuvalle kanteelleEUT katsoi, ettei kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annettu neuvoston direktiivi ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, ettei kannetta, jossa vaaditaan elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliseen sopimukseen sisältyvän kohtuuttoman ehdon pätemättömyyden toteamista, koske vanhentumisaika, mutta jossa asetetaan vanhentumisaika kanteelle, jolla vedotaan niihin tällaisen toteamuksen vaikutuksiin, jotka koskevat maksettujen määrien palauttamista. Tällöin vanhentumisaika ei saa olla epäedullisempi kuin samankaltaisia kansalliseen oikeuteen perustuvia vaatimuksia koskeva vanhentumisaika (vastaavuusperiaate) ja kunhan se ei tee taattujen oikeuksien käyttämisestä käytännössä mahdotonta tai suhteettoman vaikeaa (tehokkuusperiaate). Direktiiviä 93/13 sekä vastaavuusperiaatetta, tehokkuusperiaatetta ja oikeusvarmuuden periaatetta on kuitenkin tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansallisen säännöksen soveltamiselle niin, että kanteeseen, joka koskee kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisen sopimuksen kohtuuttoman ehdon perusteella aiheettomasti maksettujen määrien palauttamista, sovelletaan kolmen vuoden vanhentumisaikaa, joka alkaa kulua siitä ajankohdasta, jona kyseinen sopimus on kokonaan täytetty tai kansallisesta oikeudesta riippuen tuomioistuin on todennut niiden perusteen. Tässä on oletus siitä, että kyseisenä ajankohtana kuluttajan oli täytynyt olla tietoinen kyseisen ehdon kohtuuttomuudesta.