Kuluttajapalvelus
- Säädökset > Lainsäädäntö 6.4.2018/218 Laki kuluttajien käyttöön tarkoitetuista henkilönsuojaimista
- Säädökset > Lainsäädäntö 3.11.2011/1110 Valtioneuvoston asetus eräitä kuluttajapalveluja koskevasta turvallisuusasiakirjasta
- Säädökset > Lainsäädäntö920/2011Kuluttajaturvallisuuslaki
- Säädökset > Lainsäädäntö1101/2009Valtioneuvoston asetus kuluttajien käyttöön tarkoitettuja henkilönsuojaimia koskevista vaatimuksista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 23.6.2004/613 Valtioneuvoston asetus kulutustavaroista ja kuluttajapalveluksista annettavista tiedoista
- Säädökset > Lainsäädäntö75/2004Laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 20.1.1978/38 Kuluttajansuojalaki
- EHS-säädösseurantaKulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annettuun lakiin muutoksia Turvallisuus- ja kemikaaliviraston perustamisen johdostaSäädösnumero: 1273/2010
Julkaisupäivä: 20.1.2011 - Lakikirjasto > Muut julkaisut Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaan oikeusasema – vertailu yksityisten ja kunnan järjestämien palvelujen välillä 7.11.2006
- Lakikirjasto > LakimiesWuolijoki, Sakari: Verkkopankkitoiminnan oikeudellinen sääntelyLakimies 2/2005 s. 234 – 258, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
6.11.2023 11.00
Hovioikeus: Psykoterapeuttikoulutus ei ollut vastannut sitä mitä oli sovittu, kun opiskelijoiden hakemukset ammattinimikkeen rekisteröimiseksi olivat tulleet Valvirassa hylätyiksi - koulutuksentarjoaja oli vahingonkorvausvastuussaKoska koulutuksentarjoajan oli asiassa esitetyillä perusteilla katsottu rikkoneen koulutussopimuksia ja koulutuksentarjoaja ei ollut osoittanut toimineensa asiassa huolellisesti, kantajien vahingonkorvausvaatimusten perusteet oli asiassa hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 6.11.2023) - Uutiset
26.10.2023 11.37
EUT:n ennakkoratkaisu ennakolta tapahtuneen lennolle pääsyn epäämisestäMatkustajilla on oikeus korvaukseen, vaikka he eivät olekaan ilmoittautuneet lähtöselvitykseen ja vaikka heille on ilmoitettu tästä lennolle pääsyn epäämisestä vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. - Uutiset
11.10.2023 14.00
Kasvomaskin edellyttäminen kiipeilyhallissa - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käyttämättä jääneestä sarjakortistaKuluttaja osti 5.10.2020 elinkeinonharjoittajan tiloihin 20 kerran sarjakortin 170 eurolla. Palveluntarjoaja alkoi 28.11.2020 alkaen edellyttämään kasvomaskin käyttöä kaikissa tiloissaan, jonka jälkeen kuluttaja ei enää käyttänyt sarjakorttia. Asiassa oli riitaa siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada kortin hinta takaisin siltä osin kuin se jäi käyttämättä. Lautakunta katsoi, ettei kasvomaskin käytön edellyttäminen ollut johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteen. Asiassa ei ollut aihetta suosittaa palvelun hinnan palauttamista. Lautakunta piti kuitenkin kohtuullisena, että palveluntarjoaja pitää vastineessaan mainitsemansa sovintotarjouksen edelleen voimassa. - Uutiset
15.9.2023 7.30
EUT valmislomien irtisanomisesta poikkeuksellisissa olosuhteissa: Kansallinen tuomioistuin voi tietyin edellytyksin ilmoittaa omasta aloitteestaan matkustajalle hänen oikeudestaan irtisanoa sopimus ilman maksujaEspanjalainen ennakkoratkaisupyyntö esitetttiin asiassa, jossa asianosaisina ovat matkustaja RTG ja matkanjärjestäjä Tuk Tuk Travel SL ja jossa on kyse määrästä, jonka kyseinen matkustaja on maksanut matkapakettisopimuksen tekemisen seurauksena ja jonka palauttamista osittain hän vaatii kyseiseltä matkanjärjestäjältä sen jälkeen, kun hän oli peruuttanut kyseisen matkasopimuksen sen vuoksi, että koronavirus oli levinnyt kohdemaissa. - Uutiset
8.9.2023 11.55
Finnair velvoitettiin suorittamaan matkustajalle korvausta lennon viivästymisestä 600 euroa ja 9.180 euron oikeudenkäyntikulut - hovioikeus ei myöntänyt yhtiölle jatkokäsittelylupaaAsiassa oli KO:ssa kyse siitä, oliko matkustaja reklamoinut kohtuullisessa ajassa 16.1.2014 tapahtuneen Finnair Oyj:n lennon viivästymisestä ja siten oikeutettu EU asetuksessa 261/2004 säädettyyn viivästymiskorvaukseen. Kyse myös siitä, oliko Finnair antanut asetuksen 14 artiklan mukaiset tiedot lentomatkustajan oikeuksista. (Vailla lainvoimaa 8.9.2023) - Uutiset
23.8.2023 10.30
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajan vastuu puhelimeen asentuneen haittaohjelman aiheuttamista tekstiviestimaksuistaAsiassa oli kysymys kuluttajan ja teleyrityksen välisestä vastuunjaosta, kun viestintäpalvelua oli käytetty oikeudettomasti. Lautakunta katsoi kuluttajan menettelyn tuntemattoman sovelluksen asentamisessa osoittaneen lievää suurempaa huolimattomuutta. Tämän vuoksi vastuu oikeudettomasta käytöstä aiheutuneista tekstiviestimaksuista jäi kuluttajan kannettavaksi siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja ei ollut maksuja hyvittänyt. - Uutiset
11.8.2023 11.00
Hovioikeus: Elinkeinonharjoittaja asensi vinyylikorkkilattian ammattitaidottomasti ja huolimattomasti ja oli velvollinen korvaamaan virheestä aiheutuneen vahingonAsiassa oli ollut KO:ssa kysymys siitä, oliko vastaaja asentanut kantajan asuntoon lattian virheellisesti. Tähän liittyen oli ollut arvioitava, oliko lattian mahdollinen eläminen aiheutunut kantajan omasta menettelystä. Mikäli asennusvirhe oli tullut näytetyksi, kysymys oli ollut siitä, oliko vastaaja menetellyt asennustyössä huolimattomasti ja/tai ammattitaidottomasti. Lisäksi kysymys oli ollut vahingonkorvauksen määrästä pesukoneasennuksen perusteella tehtävän vähennyksen osalta. (Vailla lainvoimaa 11.8.2023) - Uutiset
9.6.2023 13.30
Valmismatkat ja COVID-19-pandemia: EUT: kansallinen lainsäädäntö, joka vapauttaa matkanjärjestäjät tilapäisesti velvollisuudestaan maksaa täysi hinta matkapakettisopimuksen irtisanoessa, on ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssaJäsenvaltio ei voi vedota sisäisten vaikeuksien näkemykseen oikeuttaakseen unionin oikeudesta johtuvien velvoitteiden noudattamatta jättämisen, jos tämä laiminlyönti ei täytä ylivoimaisen esteen edellytyksiä. - Uutiset
29.5.2023 16.00
Onnettomuus Välimeren risteilyllä: Keski-Suomen käräjäoikeus ei ollut asiallisesti toimivaltainen tuomioistuin käsittelemään vahingonkorvausasiaa - tuomio kumottiinKeski-Suomen käräjäoikeuden tuomio 17.12.2021 kumottiin. Asia siirrettiin Helsingin käräjäoikeuteen, jonka tulee toimivaltaisena merioikeutena omasta aloitteestaan ottaa asia käsiteltäväkseen merilain 21 luvun 1 §:ssä tarkoitettuna asiana ja huomioon ottaen siirtämisen syy siinä laillisesti menetellä. Helsingin käräjäoikeuden ratkaistavaksi jää myös kysymys oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 29.6.2023) - Uutiset
29.5.2023 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Muuttoyhtiön oli korvattava aiheutunut vahinko vaaditun mukaisestiAsiassa oli kysymys siitä, oliko muuttomiehen menettelyä pidettävä tiekuljetussopimuslain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomana, jolloin muuttoyhtiön korvausvastuuta ei ole rajoitettu 20 euroon tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti. - Uutiset
25.5.2023 16.00
Hovioikeus: Kuluttaja oli velvollinen maksamaan etämyyntisopimuksella tilaamansa turvapakettipalvelunkinHO totesi johtopäätöksenään, että vastaaja oli saanut asianmukaiset peruuttamisohjeet sopimuksen peruuttamiseksi myös turvapakettipalvelun osalta, mutta ei ollut menetellyt niiden mukaisesti. Vastaaja ei ollut näyttänyt peruuttaneensa turvapakettipalvelua, joten hän oli velvollinen maksamaan kantajayhtiölle sen kanteessa vaatimat määrältään riidattomat saatavat. Vastaaja oli asian hävinneenä OK 21 luvun 1 §:n ja 16 §:n nojalla velvollinen korvaamaan yhtiön kohtuullisena pidettävät oikeudenkäyntikulut HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 25.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 10.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajan peruuttamisoikeudesta muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtyjen sopimusten osaltaKuluttajaoikeusdirektiivin 2011/83/EU 14 artiklan 4 kohdan a alakohdan i alakohtaa ja 5 kohtaa on tulkittava siten, että niissä vapautetaan kuluttaja velvollisuudesta maksaa muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehdyn sopimuksen perusteella suoritetut palvelut, jos elinkeinonharjoittaja ei ole toimittanut kuluttajalle kyseisen 14 artiklan 4 kohdan a alakohdan i alakohdassa tarkoitettuja tietoja ja jos kuluttaja on käyttänyt peruuttamisoikeuttaan kyseisen sopimuksen täyttämisen jälkeen. - Uutiset
12.5.2023 10.40
EUT: Lennon suorittamiseen välttämättömän miehistön jäsenen odottamaton poissaolo sairauden tai kuoleman vuoksi vähän ennen kyseisen lennon suunniteltua lähtöä ei kuulu säännöksessä tarkoitetun poikkeuksellisten olosuhteiden käsitteen alaanTAP:n piti lennosta vastaavana lentoliikenteen harjoittajana suorittaa 17.7.2019 Stuttgartista (Saksa) Lissaboniin (Portugali) lento, jonka aikataulun mukainen lähtöaika oli klo 6.05. Samana päivänä klo 4.15 perämies, jonka olisi pitänyt suorittaa kyseinen lento, löydettiin kuolleena hotellivuoteestaan. Tästä tapahtumasta järkyttyneenä koko miehistö ilmoitti olevansa kykenemätön lentämään. Koska korvaavaa henkilöstöä ei ollut käytettävissä TAP:n kotikentän ulkopuolella, klo 6.05 lähtevä lento peruutettiin. Korvaava miehistö lähti Lissabonista klo 11.25 lennolla, joka saapui Stuttgartiin klo 15.20. Matkustajat kuljetettiin Lissaboniin korvaavalla lennolla, joka lähti klo 16.40. TAP kieltäytyi maksamasta flightrightille ja Myflyrightille asetuksen N:o 261/2004 7 artiklan 1 kohdassa säädettyä korvausta vedoten siihen, että perämiehen odottamaton kuolema oli kyseisen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettu poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
6.4.2023 11.50
Hovioikeus: Yhtiön palveluksessa oli ollut kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukainen virhe, koska varaajan ylivuotoputki oli asennettu johtamaan siitä valuva vesi lattialleLämminvesivaraajan alapuolinen kosteusvahinko oli aiheutunut virheellisesti asennetusta ylivuotoputkesta lattialle valuneen veden päätymisestä vedeneristeen läpi betonilaattaan. Vahingon välttämättömänä syynä voitiin asennusvirheen ohella pitää sitä, ettei pesuhuoneen vedeneristys ollut ollut kaikilta osin toimiva. HO arvioi varaajan alapuolisen, yhtiön vastuulle kuuluvan vahingon korjaamisesta aiheutuneiden kustannusten määräksi 3.500 euroa. HO katsoi sijaisasunnon käyttämisen tarpeen perustuneen koko sen käytön ajalta siihen kosteusvaurioon, jonka osalta yhtiö oli korvausvelvollinen. Asunnon tarpeen kiireellisyyden huomioon ottaen HO katsoi kantajien sijaisasumiskustannusten 885 euron määrän kohtuulliseksi. Myös kosteusraportin hankkimisesta aiheutuneet 337,50 euron kustannukset oli katsottava yhtiön vastuulla olevaan vahinkoon perustuviksi. Sovittelu ei antanut aihetta suureen vahingonkorvausvelvollisuuden alentamiseen. Yhtiö oli velvollinen korvaamaan vastuulleen kuuluvasta vahingosta ¾ osaa, eli 3.847,50 euroa. Loppuosa jäi kantajien vahingoksi. Kantajien avustajan asiaan käyttämää aikaa pidettiin selvästi liiallisena. Yhtiö velvoitettiin suorittamaan kantajille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.717,47 euroa ja HO:ssa 7.225,20 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
6.4.2023 11.30
Moottorikelkkasafarille osallistuneille ei kerrottu heidän kokoeronsa vaikutuksesta kelkan ohjattavuuteen - hovioikeuskin hylkäsi syytteen terveysrikoksestaTuristisien käyttämä yhteinen moottorikelkka oli kaatunut ylitettäessä poroaidan ylittävää siltaa, minkä seurauksena A oli loukkaantunut vakavasti. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko vastaaja (ainoa hallituksen varsinainen jäsen, tj ja yhtiön turvallisuusjärjestelyistä vastaava toiminnanharjoittaja) RL 44 luvun 1 §:ssä säädetyllä tavalla törkeästä huolimattomuudesta suorittanut, pitänyt myynnissä tai muutoin elinkeinotoimintansa yhteydessä luovuttanut kuluttajapalvelun kuluttajaturvallisuuslain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määrysten vastaisesti siten, että teko on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Tarkemmin kysymys oku siitä, oliko vastaaja olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistunut siitä, että yhtiön tarjoamasta kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle, siitä, oliko yhtiössä annettu kuluttajille tarvittavat tiedot kuluttajapalvelun liittyvien vaarojen arvioimiseksi sekä siitä, liko menettely ollut terveysrikoksen edellyttämällä tavalla törkeän huolimatonta. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
29.3.2023 11.40
Kuluttajariitalautakunta oli toimivaltainen yhdistyksen järjestämää uintikurssia koskevassa asiassa - asiakkaalla oli oikeus maksunpalautukseen saamatta jääneistä kurssikerroistaLautakunta katsoi, että kyseessä oli sen laatuinen ja laajuinen kurssitoiminnan harjoittaminen, että yhdistystä oli pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuna elinkeinonharjoittajana. Kuluttajariitalautakunta oli siten toimivaltainen käsittelemään asian. Lautakunta jätti KSL 4 luvun 1 §:n nojalla kyseessä olevan kohtuuttoman ehdon huomioon ottamatta ja katsoi, että kuluttajalle tuli hyvittää uintikurssin maksut siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja ei ollut voinut täyttää omaa suoritusvelvollisuuttaan. Lautakunta suositti, että yhdistys palauttaa kuluttajalle hänen vaatimuksensa mukaisesti 102,86 euroa. - Uutiset
22.2.2023 10.01
Hovioikeus tulkitsi EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja kumosi käräjäoikeuden tuomion: Lennon viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisesta olosuhteesta eikä matkustajalla ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä (ään.)Kun kysymyksessä ollut lennon viivästyminen oli johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdan mukaisesta poikkeuksellisesta olosuhteesta, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu, kantaja ei ollut oikeutettu vaatimaansa 600 euron korvaukseen lennon viivästymisestä. Näin ollen Finnair Oyj oli vapautettava velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta lennon viivästymisestä. Asiassa lausuttuja oikeudenkäyntiin johtaneita seikkoja, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Näin ollen kantajan vaatimus oli hylättävä. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut KO:ssa 6.000 eurolla ja HO:ssa 5.000 eurolla molemmat määrät viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 22.2.2023) - Uutiset
9.2.2023 10.26
Kuluttajariitalautakunta: HSL sai tehdä yksipuolisen muutoksen sopimusehtoihin koronapandemian vuoksi - muutos ei johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenKuluttaja oli ostanut HSL:n kausilipun ajalle 30.12.2019–9.4.2020. Hän käytti matkakortin kautta 16.3.2020 asti, jonka jälkeen hän olisi halunnut muuttaa jäljellä olevan kauden arvoksi. HSL keskeytti 17.3.2020 tekemällään sopimusehtomuutoksella aiemmin voimassa olleen mahdollisuuden muuntaa kausilippu kortille ladattavaksi arvoksi. Asiassa oli kyse siitä, oliko HSL voinut muuttaa sopimusehtojaan ja oliko HSL:n matkakortilla olevaa kausilippua koskeva sopimus muodostunut HSL:n yleisten matkaehtojen yksipuolista muuttamisoikeutta koskevan varauman ja matkaehtoihin 17.3.2020 tehdyn muutoksen vuoksi kuluttajalle kohtuuttomaksi. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
13.1.2023 11.00
EUT: Matkustajat, joiden pakettimatkoihin ovat vaikuttaneet COVID-19-pandemian torjuntatoimenpiteet, voivat olla oikeutettuja alennukseen matkan hinnastaValmismatkadirektiivissä säädetään matkanjärjestäjän ankarasta vastuusta. Matkustajalla on oikeus matkapakettinsa hinnan alennukseen silloin, kun matkapakettiin sisältyvien matkapalvelujen sopimuksenvastaisuus johtuu rajoituksista, jotka kyseisen matkustajan matkakohteessa on asetettu tartuntataudin leviämisen estämiseksi, ja kun tällaisia rajoituksia on asetettu myös hänen asuinpaikassaan ja muissa maissa kyseisen taudin maailmanlaajuisen leviämisen vuoksi. Jotta tätä hinnanalennusta voitaisiin pitää asianmukaisena, sitä on arvioitava kyseessä olevaan matkapakettiin sisältyvien palvelujen kannalta ja sen on vastattava niiden palvelujen arvoa, joiden on todettu poikkeavan sopimuksesta. - Uutiset
13.1.2023 8.00
EUT: Asianajajan ja kuluttajan välillä tehdyn oikeudellisen palvelun tarjoamista koskevan sopimuksen ehto, jossa hinta vahvistetaan tuntihinnan perusteella ilman tarkempia tietoja, ei täytä vaatimusta, että sopimus on laadittu selkeästi ja ymmärrettävästiKansallinen tuomioistuin voi palauttaa tilanteen, jossa kuluttaja olisi ollut, ellei kyseistä sopimusehtoa olisi ollut, vaikka tämä johtaa tilanteeseen, jossa elinkeinonharjoittaja ei saa mitään korvausta palveluistaan. - Uutiset
5.12.2022 16.00
Kuluttajariitalautakunta: Korjaamo ei varmistanut vanteiden sopivuutta autoon - korjauspalveluksessa oli tapahtunut virheKorjaamon olisi pitänyt ammattilaisena ennen asennusta varmistaa, että kuluttajan toimittamat vanteet sopivat kuluttajan autoon. Ottaen huomioon lautakunnalle toimitetun selvityksen kuluttajariitalautakunta piti asianmukaisena kuluttajan 100 euron suuruista vahingonkorvausvaatimusta. - Uutiset
25.11.2022 7.30
Kuluttajariitalautakunta: Saiko HSL tehdä muutoksen kausilipun sopimusehtoihin koronaviruksesta johtuvan poikkeustilan takia ja johtiko muutos kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenLautakunta katsoi, että HSL:llä oli tapauksessa ollut koronavirustilanteen takia perusteltu syy ehtojen muuttamiseen päättäessään 17.3.2020 keskeyttää ehdoissa mainitun mahdollisuuden muuntaa matkakortin kautta arvoksi palvelumaksua vastaan. Lautakunta piti tehtyä vaikutukseltaan ajallisesti rajoittuvaa muutosta sopimuksen kokonaisuus huomioon ottaen vähäisenä. Lautakunta katsoi, ettei kuluttajan kausilipun muuntomahdollisuuden poistaminen ollut tässä tapauksessa johtanut kohtuuttomuuteen, kun otettiin huomioon käyttötarpeen muuttuessa jäljellä olleen kauden pituus ja sen taloudellinen arvo. - Uutiset
21.11.2022 8.28
Apulaisoikeusasiamies: Tukesin ja sen ylitarkastajan menettely Eroon oireista -kurssia koskevan kieltopäätöksen antamisessa ja puoskarilaki-termin käytössäApulaisoikeusasiamies saattoi esittämänsä käsityksen Turvallisuus- ja kemikaaliviraston menettelyn lainvastaisuudesta viraston tietoon. - Uutiset
2.11.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Perikunnan traktorin hinta-arvioita ei näytetty toteutetun huolellisesti eikä kuluttajan etua huomioituKuluttajan äiti tilasi A Oy:ltä hinta-arvion perikunnan traktorista perunkirjoitusta varten. Hinta-arvio laadittiin ja siitä laskutettiin 150 euroa. Asiassa oli kyse siitä, oliko palvelu vastannut sovittua ja oliko kuluttajalla oikeus palvelusta perityn hinnan palauttamiseen. Lautakunta suositti, että yhtiö palauttaa kuluttajalle palvelusta perityn hinnan eli 150 euroa. - Uutiset
31.10.2022 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Korjaamon olisi tullut havaita ja saada korjattua auton öljyvuotovika vähemmällä työn määrällä kuin tapauksessa oli tehtyLautakunta totesi, ettei elinkeinonharjoittaja ollut asiassa näyttänyt toimineensa kuluttajan autoa huoltaessaan ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa kuluttajalle 920 euroa. - Uutiset
20.10.2022 7.00
Deturin konkurssi: KKV:n toimintaohjeita asiakkaille 19.10.2022Matkanjärjestäjä Detur Finland Oy on hakeutunut konkurssiin 17.10.2022. Suomalaisille kuluttajille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista. - Uutiset
14.10.2022 12.23
Matkatoimisto Deturin tilanteesta odotetaan yhä tietoja – KKV:lta ohjeet asiakkaille 14.10.2022Monet Deturin asiakkaat ovat huolissaan matkatoimiston tilanteesta ja rahanpalautusten aikataulusta. Detur ilmoitti syyskuussa peruvansa loppuvuoden 2022 matkat. Kuluttajailmoitusten perusteella myös joitain vuoden 2023 matkoja on peruttu. KKV:n tiedotteeseen on koottu ajantasaiset ohjeet asiakkaille sekä tietoa asian etenemisestä kuluttaja-asiamiehen valvonnassa. - Uutiset
7.10.2022 13.00
EUT tulkitsi ”suoraan toisiinsa liittyvät lennot” -käsitettäAsetusta 261/2004 on tulkittava siten, että käsite ”suoraan toisiinsa liittyvät lennot” kattaa useista lennoista koostuvan kuljetuksen, jonka suorittavat lennosta vastaavat eri lentoliikenteen harjoittajat, joiden välillä ei ole erityistä oikeussuhdetta, kun lennot on yhdistänyt matkatoimisto, joka on laskuttanut näiden lentojen kokonaismäärän ja antanut yhden ainoan lipun kyseistä kuljetusta varten, joten matkustaja, jonka lento lähtee jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta ja jonka saapuminen viimeisen lennon määräpaikkaan on viivästynyt merkittävästi, voi vedota kyseisen asetuksen 7 artiklan mukaiseen korvausta koskevaan oikeuteen. - Uutiset
5.10.2022 15.30
Hovioikeus: Oliko vastaaja vastuussa hänen verkkopankkitunnuksiaan käyttäen tehtyjen luottojen takaisinmaksusta - velkomuskanteen hylkäävä käräjäoikeuden tuomio kumottiin- Oliko vastaaja yksissä tuumin B:n kanssa hakenut luotot tai luovuttanut niiden hakemisen mahdollistaneet tunnistusvälineet B:lle
- Olko vastaaja säilyttänyt tunnistusvälineitä huolimattomasti tai menetellyt muutoin vastuun perustavalla tavalla
- Luottokelpoisuuden selvittäminen
- Kohtuullistaminen (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
29.9.2022 12.42
EUT: Lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta vastaava kansallinen viranomainen voi yksittäistapausta koskevien valitusten seurauksena velvoittaa liikenteenharjoittajan maksamaan matkustajille korvauksiaNäin on sillä edellytyksellä, että kyseessä oleva jäsenvaltio on myöntänyt sille tällaisen toimivallan. - Uutiset
23.9.2022 13.44
Matkatoimisto Detur keskeyttää toimintansa loppuvuodeksi – ohjeita matkustajille 23.9.2022Detur on ilmoittanut keskeyttävänsä toimintonsa väliaikaisesti ja peruuttavansa loppuvuoden 2022 matkat. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) jatkaa Deturin ongelmien selvittämistä, sillä Detur ei ole antanut riittäviä ja luotettavia tietoja tilanteestaan. Asiakkaiden ei pidä maksaa hotellia toistamiseen, ellei se ole käytännön syistä välttämätöntä. - Uutiset
20.7.2022 11.30
Kuluttajariitalautakunta piti luotonantajan perimiä erillismaksuja hakemuksen pikakäsittelystä, nostetun pääoman normaalia nopeammasta siirrosta kuluttajan tilille ja paperilaskusta hintasääntelyn piiriin kuuluvina luottokustannuksina - luotonantajaa suositettiin palauttamaan kuluttajalle 300 euroa liiallisista lainakuluistaTapauksessa oli kyse siitä, oliko luotonantajan kuluttajalta perimät maksut hakemuksen pikakäsittelystä, nostetun pääoman normaalia nopeammasta siirrosta kuluttajan tilille ja paperilaskusta KSL 7 luvun 6 §:ssä tarkoitettuja luottokustannuksia. Koska luotonantajalla ei olisi oikeutta periä luottosopimukseen perustuvia luottokustannuksia kuluttajalta lainkaan päätöksessä mainituin perustein, lautakunta piti 300 euron hyvitysvaadetta perusteltuna ja suositti vaateen mukaisesti, että luotonantaja palauttaa kuluttajalle 300 euroa. - Uutiset
20.7.2022 9.37
Kuluttajariitalautakunta piti neljältä matkustajalta perittyä 800 euron peruutusmaksua toimistokuluista kohtuuttomanaMatkustajien ilmoituksen mukaan, mitä ei ollut kiistetty, matka-alan muiden toimijoiden vastaavat maksut vaihtelevat 80 eurosta 100 euroon henkilöä kohden. Nyt perityt toimistokulut olivat näitä huomattavasti suuremmat. Koska matkanjärjestäjä ei ollut selvittänyt, mistä kulut koostuivat, eikä ollut myöskään näyttänyt, että kulut olivat useamman matkustajan kohdalla yhtä suuret henkilöä kohden kuin yksittäisen matkustajan kohdalla, lautakunta piti hakijoilta perittyä yhteensä 800 euron peruutusmaksua kohtuuttomana. Muun selvityksen puuttuessa lautakunta arvioi kohtuullisiksi toimistokuluiksi tässä tapauksessa yhteensä 200 euroa. Lautakunta suositti, että matkanjärjestäjä palauttaa hakijoille 600 euroa perimästään peruutusmaksusta. - Uutiset
27.6.2022 13.05
AVI valvoi pikalainayhtiöitä sekä selvitti panttilainaus- laitosten päättäjien ja omistajien luotettavuuden ja sopivuuden harjoittaa panttilainauslaitostoimintaa vuonna 2021Pikalainayhtiöiden valvonnassa keskityttiin rekisteriin merkittyjen tietojen ajantasaisuuden varmistamiseen, annettiin valvontapäätöksiä sekä toteutettiin asunto-omaisuuteen liittyvien kuluttajaluottojen valvontaa. Panttilainauslaitosten valvontakampanjassa havaittiin, että toimiluvan edellytykset olivat kunnossa, mutta puutteita havaittiin muutostietojen ilmoittamisessa aluehallintovirastolle. - Uutiset
2.6.2022 10.30
Hovioikeus vapautti Finnairin velvollisuudesta maksaa lentomatkustajalle asetuksen mukaisen vakiokorvauksen lennon viivästymisestä - matkustaja velvoitettiin korvaamaan Finnairin oikeudenkäyntikulut asiassaTapauksessa oli ollut kysymys lentokoneen teknisestä viasta, joka oli johtunut lentoturvallisuuteen vaikuttavasta piilevästä suunnitteluvirheestä. Lentomatkustajan lento Helsingistä Bangkokiin oli peruuntunut juuri ennen lentoa ja lento oli lennetty lentoyhtiön varakoneella seuraavan päivän aikana, jolloin lento oli saapunut määränpäähän aikataulusta noin 20 tuntia viivästyneenä. HO katsoi toisin kuin KO, ettei kantajalla ollut oikeutta saada Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY N:o 261/2004) perustuvaa korvausta lentoyhtiö Finnair Oyj:ltä. Asiassa sanottuja oikeudenkäyntiin johtanutta seikkaa, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut asiassa, KO:ssa 6.560 euroa ja HO:ssa 5.610 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 2.6.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
31.5.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Ratsastusopetukseen osallistuneella oli oikeus hinnanalennukseen, kun kolmannes opetukseen tarkoitetusta ajasta oli kulunut siirtymiseen tallilta maneesiin, hevosen karkaamiseen ohjaajalta sekä eläimen rauhoitteluunLautakunta katsoi asiassa riittävällä tavalla osoitetuksi, että hankaluudet, jotka johtivat vähintäänkin osittaiseen ratsastustunnin epäonnistumiseen, olivat seurausta pääosin elinkeinonharjoittajan vastuulla olevista seikoista. Sen vuoksi asiassa oli katsottava, että ratkaisupyynnön hakijalla oli oikeus hinnanalennukseen. Hakija oli vaatinut 50 euron suuruista hinnanalennusta. Lautakunta suositti sen maksamista. - Uutiset
14.4.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä - ei näyttöä poikkeuksellista olosuhteista - vakiokorvaus oli maksettavaLautakunta katsoi tapauksessa selvitetyksi, että lentoyhtiö oli täyttänyt asetuksen mukaisen tiedonantovelvollisuutensa. Näin ollen matkustajien oli tullut vedota lennon viivästymiseen tai vaatia korvausta viivästymisestä kohtuullisessa ajassa säilyttääkseen oikeutensa mahdolliseen vakiokorvaukseen. Lautakunta katsoi, että matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä. Tapauksessa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella teknistä vikaa olisi tullut arvioida lautakunnan aiemmasta ratkaisukäytännöstä poikkeavasti. Koska lentoyhtiö ei ollut näyttänyt lennon viivästymisen aiheutuneen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitusta poikkeuksellista olosuhteista, se oli velvollinen maksamaan matkustajille asetuksen 7 artiklan mukaisen korvauksen, jonka määrä tämän pituisella lennolla (Helsingistä Phuketiin) oli 600 euroa matkustajalta. - Uutiset
31.3.2022 11.30
Hovioikeus tulkitsi YSE 1998 -ehtoja ja kuluttajansuojaa peruskorjausurakassaYSE 1998 -ehdot olivat tulleet osaksi asianosaisten välistä urakkasopimusta. Sille, että kuluttajan asemassa olleet A ja B-A eivät olleet urakan kestäessä vedonneet YSE 1998 -ehtoihin, ei ollut annettava ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa mainittujen ehtojen soveltumista urakkaan. X-Rakennuspalvelu Oy:n ensisijainen vaatimus ja toissijainen vaatimus kustannusarvioon kuuluvien töiden eli 27.000 euron osalta oli hylättävä. Tuomiossa lausutusta seurasi, että yhtiön kokonaislaskutusoikeus urakasta oli ollut 247.002,73 euroa. Koska A ja B-A olivat riidattomasti maksaneet yhtiölle 176.143,20 euroa, laskutusoikeutta oli jäljellä 70.859,53 euroa, mikä määrä A ja B-A velvoitettiin suorittamaan yhtiölle. (Vailla lainvoimaa 31.3.2022) - Uutiset
2.3.2022 10.53
EUT:n ennakkoratkaisu lentomatkustajien oikeuksista annetun EU-asetuksen soveltamisesta kahdesta lennosta muodostuvaan lentoyhteyteenEU-asetuksen (EY) N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kyseistä asetusta ei sovelleta suoraan toisiinsa liittyviin lentoihin, jotka kattaa yksi ainoa varaus ja jotka muodostuvat kahdesta lennosta, jotka suorittaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja, kun sekä ensimmäisen lennon lähtölentoasema että toisen lennon saapumislentoasema sijaitsevat kolmannessa maassa ja ainoastaan lentoasema, jonne välilasku tehdään, sijaitsee jäsenvaltion alueella. - Uutiset
1.3.2022 13.00
EUT:n ennakkoratkaisu elinkeinonharjoittajan käsitteestä ja etäsopimuksia koskevasta tiedonantovelvollisuudesta kuluttajasopimuksissaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2011/83/EU – Kuluttajasopimukset – Elinkeinonharjoittajan käsite – Etäsopimuksia koskeva tiedonantovelvollisuus – Vaatimus toimittaa vaaditut tiedot selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä ja pysyvällä välineellä - Uutiset
25.2.2022 8.30
Hammasta hiottiin tarpeettomasti, minkä vuoksi asiakas menetti hammasluutaan - kuluttajariitalautakunta arvioi hinnanalennuksen määräksi 250 euroaVaikka kuluttaja ei ollut osoittanut, että hänelle olisi aiheutunut palvelun virheen vuoksi vahinkoa, lautakunta totesi, että elinkeinonharjoittajan palvelus oli kuitenkin poikennut sovitusta. Palvelus oli kohdistunut ihmiskehoon. Lautakunta katsoi, että virhekynnys on tällaisessa palveluksessa matalalla ja jo hyvin vähäinenkin poikkeama sovitusta voi muodostaa hyvitettävän virheen. Näin myös silloin, kun poikkeamasta aiheutunut vahinko on lääketieteellisessä mielessä korjattu. Tässä tapauksessa kuluttajan hammasta oli hiottu tarpeettomasti, jonka vuoksi hän oli menettänyt omaa hammasluutaan. Menetys oli ollut vähäinen ja hammas oli korjattu. Lautakunta katsoi kuitenkin, että palveluksessa oli ollut virhe ja kuluttajalle oli syntynyt oikeus KSL 8 luvun 19 §:n 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen. Virhettä vastaavaksi hinnanalennuksen määräksi lautakunta arvioi 250 euroa. - Uutiset
14.2.2022 8.45
Kuluttajariitalautakunta: Matkustaja oli menettänyt oikeutensa vaatia hyvitystä lennon viivästymisen perusteella, koska kolme vuotta oli kulunut ilman, että vanhentumista olisi katkaistuMatkustajan lento oli viivästynyt 29.10.2016. Hän oli reklamoinut tapahtuneesta Finnairille 14.11.2016 ja saanut Finnairilta vastauksen virheilmoitukseensa 13.12.2016. Selvityksen perusteella matkustaja ei ollut ollut yhteydessä Finnairiin ennen kuin hän oli saattanut 24.2.2020 asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Koska kolme vuotta oli kulunut ilman, että vanhentumista olisi katkaistu, oli velka vanhentunut, eikä matkustajalla ollut oikeutta vaatia lennon viivästymisen perusteella hyvitystä. - Uutiset
10.2.2022 12.05
Tukes käsitteli 46 vakavaa onnettomuutta: Vapaa-ajan palveluissa seitsemän kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuonna 2021Turvallisuus- ja kemikaalivirasto käsitteli viime vuonna 46 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esimerkiksi kuolemantapaukset sekä palautumattomat tai pitkän toipumisajan vaativat vammat, kuten rankavammat tai jalkojen murtumat. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtui uimarannoilla ja uimahalleissa, laskettelussa ja moottoriurheilussa. Seitsemässä onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kolme oli hukkumisia uimarannalla. Sukellustapahtumissa kuoli kaksi henkilöä, motocrossissa ja moottorikelkkasafareilla yksi henkilö. - Uutiset
31.12.2021 13.00
EUT: Lentoa on pidettävä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja aikaistaa lentoa yli tunnillaJos kyseessä on varaus tietylle lennolle, korvausvaatimus voidaan mahdollisesti nostaa lennosta vastaavaa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan, vaikka varausta ei olisi välitetty tälle lentoyhtiölle. - Uutiset
27.12.2021 16.00
EUT: Lentoa ei pidetä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoonMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 2 artiklan l alakohtaa ja 5 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että lentoa ei pidetä kyseisissä säännöksissä tarkoitetulla tavalla peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoon. - Uutiset
23.12.2021 14.57
Vuokranantaja oli kuluttajansuojalaissa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja - kuluttajariitalautakunta suositti yksityishenkilöä palauttamaan 150 euroa mökkivarauksensa peruuttaneelle kuluttajalleKuluttaja maksoi 26.3.2019 yksityishenkilölle 150 euron varausmaksun mökkimajoituksesta Virroilla 17.6.–24.6.2019. Mökin vuokrausilmoituksessa oli kuluttajan mukaan linkki sivustolle, jolla on kuluttajan mukaan yhteys erääseen kommandiittiyhtiöön. Kuluttaja peruutti mökkivarauksensa 31.5.2019. Asiassa oli riitaa ensinnäkin siitä, mikä taho oli ollut kuluttajan sopijapuolena mökin vuokrausta koskevassa sopimuksessa ja oliko vuokranantaja kuluttajansuojalaissa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja. Jos kyseessä oli kuluttajansuojalain tarkoittama elinkeinonharjoittaja, ratkaistavaksi tuli kysymys siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada varausmaksu takaisin. Kuluttajariitalautakunta suositti että yksityishenkilö palauttaa kuluttajalle 150 euroa 7 prosentin vuotuisine viivästyskorkoineen 1.7.2019 lukien. - Uutiset
23.12.2021 8.00
Laskettelukeskus sulkeutui koronapandemian vuoksi 23.3.2020 - kuluttajariitalautakunta sovitteli kohtuuttomia sopimusehtoja ja suositti elinkeinonharjoittajaa maksamaan kuluttajalle korvausta käyttämättä jääneestä kausikortistaKuluttaja osti 4.10.2019 elinkeinonharjoittajan myymän kausikortin, jonka piti olla voimassa 4.10.2019–10.5.2020. Laskettelukeskus sulkeutui koronapandemian vuoksi 23.3.2020. Tapauksessa oli kiistaa siitä, oliko ratkaisupyynnön hakija oikeutettu hyvitykseen käyttämättä jääneen laskettelukauden vuoksi. Koska laskettelukeskuksen sulkemiseen johtaneet olosuhteet eivät asiassa esitetyn mukaisesti rinnastuneet sopimusehdoissa lueteltuihin tilanteisiin, ei asiassa ollut oikeutta hyvitykseen sopimusehtojen perusteella. Lautakunta katsoi, että sopimusehtoja oli näiltä osin pidettävä tapauksessa kohtuuttomina ja niitä tuli sovitella. Lautakunta totesi, että käyttämättä jääneen laskettelukauden arvo oli tapauksessa laskettavissa kausilipun hinnan (416 euroa) ja kauden keston (4.10.2019 - 10.5.2020) perusteella. Yhden päivän osuus kausilipun hinnasta oli noin 1,89 euroa. Sovitusta laskettelukaudesta oli tapauksessa jäänyt käyttämättä 48 päivää. Lautakunta suositti, että elinkeinoharjoittaja palauttaa ratkaisupyynnön hakijalle 90,80 euroa, joka vastasi 48 päivän osuutta koko laskettelukaudesta maksetusta määrästä. - Uutiset
14.12.2021 9.00
Kuluttajariitalautakunta piti kohtuuttomana sopimusehtoa, jonka mukaan kuluttajalta peritään käsittelymaksu, kun tapahtumanjärjestäjä peruuttaa tapahtuman ja palauttaa lipun hinnanKuluttajalla oli kaksi lippua Venäjän kansallisbaletin Joutsenlampi-baletin esitykseen Espoon kulttuurikeskuksessa 15.3.2020. Liput maksoivat yhteensä 149 euroa. Tapahtumanjärjestäjä peruutti esityksen. Lippujen välittäjä palautti lippujen hinnan vähennettyään siitä 4,50 euron lippukohtaisen käsittelymaksun. Asiassa on kysymys siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada lippujen hinta kokonaisuudessaan takaisin. Lautakunta suositti, että lippujen välittäjä hyvittää kuluttajalle 9 euroa. - Uutiset
10.12.2021 16.00
Alaikäisen asiakkaan pääsy festivaalialueelle evättiin ja ranneke otettiin pois, koska turvatarkastuksessa asiakkaan hallusta löydettiin siideritölkki - kuluttajariitalautakunta suositti, että tapahtumajärjestäjä maksaa pääsylipun hinnasta 141 euroa (ään.)Asiassa oli kysymys siitä, oliko tapahtuman järjestäjällä oikeus evätä kuluttajan pääsy tapahtumaan ja oliko kuluttajalla oikeus hyvitykseen 151 euron hintaisen pääsylipun hinnasta. Lautakunta suositti, että tapahtumajärjestäjä maksaa kuluttajalle 141 euroa. Lautakunta piti ilmeisenä, että tapahtumanjärjestäjälle joka tapauksessa aiheutui tällaisessa tilanteessa toimituskulujen määrää vastaava vahinko. Muun selvityksen puuttuessa lautakunta arvioi vahingon määräksi tässä tapauksessa 10 euroa. Eri mieltä olleet jäsenet eivät suosittaneet asiassa hyvitystä. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan säännöillä ja niiden ankaralla soveltamisella on myös ennaltaehkäisevää vaikutusta. Tämän vuoksi ja asiaa kokonaisuutena harkittaessa he katsoivat, ettei ehto tässä tapauksessa johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteen. - Uutiset
11.11.2021 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Helsinki-Krabi-Helsinki lentojen 398 euron hintaa ei voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinenKuluttaja varasi 3.2.2019 itselleen ja vaimolleen matkatoimiston nettisivuilta Helsinki-Krabi-Helsinki lennot ajalle 5.2.2020-20.2.2020 hintaan 398 euroa per matkustaja. Matkatoimisto ilmoitti 4.2.2019 kuluttajalle, että järjestelmässä olleen hinnoitteluvirheen vuoksi lentolippuja ei voida myöntää, sillä matkan todellinen hinta olisi tosiasiassa ollut 1025 euroa matkustajalta. Lautakunta katsoi, ettei hintaa voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinen. Kuluttajan varaamien lentojen ajankohta 5.2.-20.2.2020 oli kuitenkin jo mennyt. Lautakunta katsoi, että kuluttaja oli tehnyt sopimuksen lennoista juuri kyseisille päiville, eikä alkuperäisen sopimuksen täyttäminen ollut enää mahdollista. Selvityksen perusteella ei ollut todettavissa, että kuluttaja olisi ostanut uusia lentolippuja peruutettujen lentojen tilalle. Asiassa jäi siten näyttämättä, että kuluttajalle olisi syntynyt matkatoimiston menettelyn seurauksena korvattavaa vahinkoa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
9.11.2021 9.16
Kuluttajariitalautakunta suositti varauksensa laskettelukeskuksessa koronaviruksen vuoksi peruuttaneelle kuluttajalle hyvitystä puolet majoituksesta maksetusta määrästä (ään.)Lautakunta katsoi tapauksessa näytetyksi, että kuluttaja peruutti varauksen 21.3.2020, koska Ylläksen laskettelukeskus oli sulkeutumassa 27.3.2020 koronavirusepidemian vuoksi. Asiassa tuli arvioitavaksi kuluttajan vaatimus peruuttaa majoituspalvelu kuluitta ja peruutusehtojen kohtuullisuus. Elinkeinonharjoittaja oli kiistänyt kuluttajan vaatimuksen vedoten sopimusehtoihinsa. Asiassa mainituin perustein lautakunta katsoi, että majoituspalvelun peruuttamisehdot johtavat tässä tapauksessa kohtuuttomuuteen kuluttajan kannalta ja sopimusta tuli sovitella. Lautakunta piti kohtuullisena, että kuluttajan vastattavaksi jäi tässä tapauksessa puolet majoituksesta maksetusta määrästä. Elinkeinonharjoittajan tuli siten palauttaa kuluttajalle 595 euroa. Eri mieltä ollut jäsen katsoi, että elinkeinonharjoittajan tuli palauttaa kuluttajalle majoituksen hinnasta kaksi kolmasosaa eli 793,30 euroa. - Uutiset
9.11.2021 8.20
Kuluttajariitalautakunta suositti hyvitystä lukuisista lyhyistä sähkökatkoksistaKuluttajan ilmoituksen mukaan, jota ei ollut kiistetty, sähkökatkoksia oli hänen käyttöpaikallaan ollut vuodessa 40–50 kappaletta. Lautakunta piti lyhyiden keskeytysten määrää poikkeuksellisen suurena, kun sitä verrattiin keskeytysten määrästä käytettävissä oleviin tietoihin. Energiateollisuus ry:n keskeytystilaston mukaan vikakeskeytysten määrä asiakkaalla asemakaava-alueen ulkopuolella oli 24,24 kappaletta vuonna 2019 ja 25,95 kappaletta vuonna 2018. Kahtena edellisenä vuonna keskeytyksiä asemakaava-alueen ulkopuolella oli käyttöpaikkaa kohden 13,62 ja 12,13. (Energiateollisuus Keskeytystilastot, Keskeytysten lukumäärä asiakkaalla vuodessa kpl/a). Asiassa oli jäänyt jossain määrin epäselväksi, kauanko usein toistuvat lyhyet katkokset sähköntoimituksessa olivat kestäneet. Joka tapauksessa lyhyiden keskeytysten määrä oli tässä tapauksessa ollut niin suuri, että kyse oli virheestä sähköverkkopalvelussa. Virheen perusteella kuluttajalla oli oikeus hinnanalennukseen. Kun virhe perustui sähkönjakelun keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä oli sähkömarkkinalain 98 §:n nojalla vähintään kahta viikkoa vastaava osuus vuotuisesta siirtopalvelumaksusta. Lautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi tässä tapauksessa kahta viikkoa vastaavat osuudet vuotuisista siirtopalvelumaksuista vuosilta 2018 ja 2019, joihin kuluttajan vaatimus kohdistui. - Uutiset
5.11.2021 10.00
EU-asetus ei soveltunut lentomatkaan - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä jatkolennolta myöhästyneille ja 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin Helsinkiin saapuneille matkustajilleMatkustajat olivat ostaneet Finnair Oyj:ltä lentokuljetuksen Kuala Lumpurista Hong Kongin kautta Helsinkiin 13.1.2017. Lennon AY6614 Kuala Lumpurista Hong Kongiin suoritti Malaysia Airlines. Lento viivästyi tunnin ja 25 minuuttia. Matkustajat eivät ehtineet jatkolennolleen Hong Kongista Helsinkiin, vaan he saapuivat perille 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin. Erimielisyys asiassa koski matkustajien oikeutta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen korvaukseen lentoyhtiöltä. Lautakunta totesi, ettei Finnair Oyj ollut asetuksessa tarkoitettu lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja nyt kyseessä olevan Kuala Lumpur–Hongkong -lennon osalta, jonka lähtöpaikka oli siis kolmannessa maassa. Asetuksen 3 artiklan perusteella asetusta sovelletaan matkustajiin, jotka lähtevät kolmannessa maassa sijaitsevalta lentoasemalta jäsenvaltion alueella sijaitsevalle lentoasemalle, mikäli kyseisestä lennosta vastaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja. Asiassa mainituin perusteella lautakunta katsoi, ettei asetus soveltunut nyt kyseessä olevaan lentomatkaan. Tähän ei vaikuttanut se, että matkustajat olivat hankkineet kyseessä olevalle lennolle lentolipun Finnair Oyj:ltä ja lentokuljetuksen lopullinen määräpaikka oli jäsenvaltion alueella Helsingissä. - Uutiset
1.11.2021 9.42
Kuluttajariitalautakunta suositti laivayhtiön korvaamaan laivamatkan peruuttamisesta aiheutuneita vahinkojaRB:n ja OI:n oli määrä matkustaa 27.10.2019 Tallink Silja Oy:n operoimalla Silja Symphony -matkustajalaivalla Tukholmasta Helsinkiin. Laivamatka jouduttiin peruuttamaan teknisen ongelman vuoksi. Riita asiassa koski sitä, oliko elinkeinonharjoittaja velvollinen maksamaan matkustajille tapahtuneen johdosta vahingonkorvausta. Lautakunta katsoi, että laivayhtiö oli velvollinen korvaamaan RB:lle ylimääräisistä lennoista aiheutuneet 414,93 euron kustannukset. Näyttämättä oli jäänyt, että matkustajille olisi aiheutunut OI:n lento- ja junalippujen osalta asiassa vahinkoa. Lautakunta ei suosittanut näiltä osin asiassa hyvitystä. Lautakunta piti asiassa selvitettynä, että matkustajille oli aiheutunut myös matkasta laivaterminaalista lentokentälle ylimääräisiä taksikuluja, ja katsoi, että laivayhtiön tuli maksaa niistä matkustajien vaatimuksen mukainen korvaus 49,31 euroa. Lautakunta katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että vahinkoa olisi ansionmenetyksen osalta aiheutunut eikä suosittanut tältä osin asiassa hyvitystä. - Uutiset
30.4.2021 14.50
Junamatkustajien oikeuksiin parannuksia EU:ssaEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet junamatkustajien oikeuksia parantavat EU-säännöt. Säännöt takaavat apua vammaisille matkustajille ja parempaa tukea junan myöhästyessä. Säännöt tulevat voimaan kahden vuoden kuluttua, lukuun ottamatta pyörätiloja koskevia vaatimuksia, jotka tulevat voimaan neljän vuoden kuluttua. - Uutiset
19.3.2021 13.00
Hotellin henkilöstön työasuun pukeutunut sähköasentaja raiskasi ja pahoinpiteli matkustajan - Unionin tuomioistuin arvioi matkanjärjestäjän vastuutaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 90/314/ETY – 5 artiklan 2 kohdan kolmas luetelmakohta – Matkapaketit, pakettilomat ja pakettikiertomatkat – Matkanjärjestäjän ja kuluttajan välinen pakettilomaa koskeva sopimus – Matkanjärjestäjän vastuu siitä, että muut palvelujen suorittajat täyttävät sopimuksen mukaiset velvoitteet asianmukaisesti – Palvelujen suorittajan työntekijän toiminnasta aiheutuva vahinko – Vastuusta vapauttaminen – Tapahtuma, jota matkanjärjestäjä tai palvelujen suorittaja ei voi ennakoida tai estää – Palvelujen suorittajan käsite - Uutiset
15.2.2021 15.30
Alkoholia laivalta ostanut matkustaja vaati laivanyhtiöltä tullin määräämien veroseuraamusten määrää 430,56 euroa vastaavaa hyvitystä - kuluttajariitalautakunta ei suorittanut hyvitystäLautakunta katsoi näytetyksi, että elinkeinonharjoittaja oli internetsivuillaan, hyteissä olevissa tuotekatalogeissa, sekä tax free -myymälän sisäänkäynnin luona olevilla suurilla kylteillä tarjonnut näkyvästi tietoa maahantuontia koskevista säännöksistä ja kuluttajalla oli näin ollut mahdollisuus ottaa selvää häntä koskevat maahantuontimääräykset ennen ostopäätöksen tekemistä. Lautakunta katsoi edellä kuvatut elinkeinonharjoittajan toimet riittäviksi siitä riippumatta, että näyttämättä jäi, oliko tax free -myymälän myyjä kertonut ostohetkellä kertaostoksen määrän ylittävän maahantuontirajoitukset. Asiassa esitetyin perustein lautakunta katsoi, ettei tuotteessa ollut KSL 5 luvun 12 §:n 4 momentissa tarkoitettua virhettä, joten lautakunta ei suosittanut hyvitystä maksettavaksi. - Uutiset
15.2.2021 14.30
Kuluttajariitalautakunta sovitteli hammashoitoa koskevaa peruutusehtoaKuluttaja vaati, että käyttämättä jääneestä hoidosta maksettu 415 euroa palautetaan. Lautakunta katsoi, että kokonaisuutena arvioituna peruutusehto johti kohtuuttomuuteen tässä yksittäistapauksessa. Lautakunta sovitteli peruutusehtoa siten, että kuluttaja oli velvollinen maksamaan saamatta jääneestä palvelusta 300 euroa. Sovittelussa lautakunta oli huomioinut, että Hammashoitopalvelut Oy ei ollut perinyt kuluttajalta sopimusehtojen mukaista maksua toisen varauksen osalta. Lautakunta suositti, että Hammashoitopalvelut Oy maksaa kuluttajalle 115 euroa. - Uutiset
12.2.2021 7.44
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista, koska vaatimus oli esitetty muulle lentoyhtiölle kuin asetuksen mukaan lennosta vastanneelle lentoliikenteen harjoittajalleMatkustaja oli varannut Finnair Oyj:ltä Tallinna–Helsinki–Alicante -lennot, jotka oli määrä lentää 9.4.2018. Finnair ilmoitti Helsinki–Alicante -lennon perumisesta 10.3.2018. Matkustaja hyväksyi Finnairin tarjoaman uudelleenreitityksen, jonka mukaisesti matkustajan oli määrä matkustaa Tallinnasta Helsingin ja Madridin kautta Alicanteen. Sittemmin uudelleenreititykseen kuulunut lentoyhtiö Iberia Líneas Aéreas de España S. A:n (Iberia) lento IB8396 Madridista Alicanteen peruuntui. Asiassa oli kiistaa matkustajan oikeudesta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen Finnair Oyj:ltä. Koska tapauksessa peruttu lentoyhtiö Iberian lento IB8396 oli määrä suorittaa Iberian kalustolla ja miehistöllä sekä Iberian määräämällä reitillä, lautakunta katsoi, että Iberiaa oli pidettävä asetuksessa tarkoitettuna lennosta vastanneena lentoliikenteen harjoittajana. Sen vuoksi vaatimus asetuksen mukaisesta vakiokorvauksesta olisi tapauksessa tullut esittää Iberia Líneas Aéreas de España S.A:lle. - Uutiset
23.11.2020 10.00
Kuluttajariitalautakunnan enemmistö piti vajaata kahta minuuttia riittävän pituisena aikana junasta poistumiseenOttaen huomioon junan ovien avautumiseen ja lukitsemiseen kuluneen ajan matkustajalla oli ollut vajaat kaksi minuuttia aikaa poistua junasta tavaroineen. Lautakunta katsoi, että matkustajan on varauduttava junasta poistumiseen jo junan kulkiessa. Lautakunta totesi, että se pitää kahta minuuttia pääsääntöisesti riittävän pituisena aikana junasta poistumiseen myös siinä tapauksessa, että matkustajalla on runsaasti käsimatkatavaraa mukanaan. Asiassa esitetyn perusteella VR-Yhtymä Oy:n tarjoamassa kuljetuspalvelussa ei ollut näytetty olleen virhettä eikä matkustajalla ollut oikeutta korvaukseen vahingosta, joka hänelle oli mahdollisesti aiheutunut käsimatkatavaran menettämisestä. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että vajaat kaksi minuuttia ei ole vielä riittävä aika matkustajien turvalliseen poistumiseen junasta. Tämän vuoksi kuljetuspalvelussa oli ollut virhe. - Uutiset
18.11.2020 10.36
Lahti Triathlon -tapahtumaan osallistumisensa rasitusvamman takia peruuttaneelle ei hyvitystäKuluttajariitalautakunta katsoi, että tilanteessa, jossa kilpailuun ilmoittautunut joutuu yllättävien terveydellisten syiden vuoksi keskeyttämään harjoittelun eikä pysty osallistumaan kilpailuun, voi perumisoikeutta rajoittava ehto muodostua kilpailijan kannalta kohtuuttomaksi. Kestävyysurheilukilpailuun valmistautumiseen liittyy kuitenkin aina riski loukkaantumisesta, mihin kuluttajan pitää varautua eikä se voi olla hänelle lajin luonne huomioon ottaen ennalta arvaamatonta. Ottaen huomioon tämän sekä kuluttajan vastuulle jäävän osallistumismaksun määrän, lautakunta katsoi, ettei peruuttamisoikeutta rajoittava sopimusehto johtanut tässä tapauksessa kohtuuttomuuteen. - Uutiset
18.11.2020 8.14
Auton moottori vaurioitui junakuljetuksen aikana moottoritilaan kertyneen lumen vuoksi - Kuluttajariitalautakunta suositti, että VR maksaa kuluttajalle 2 500 euron vahingonkorvauksenLautakunta katsoi, että VR-Yhtymä Oy ei voinut vedota rautatiekuljetuslain vastuunrajoitukseen koskien tavaran kuljettamista avovaunussa lähettäjän kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti. Myöskään VR:n autonkuljetusehtoihin sisältyvä vastuunrajoitus koskien lumen tai jään aiheuttamia vahinkoja ei voinut kokonaan poistaa VR:n vastuuta tilanteessa, jossa vahinko oli aiheutunut VR:n huolimattomuudesta. VR-Yhtymä Oy:n oli palvelun ammattimaisena tarjoajana pitänyt olla tietoinen kuormaamisen vaaroista ja kehottaa kuluttajaa ajamaan auto vaunuun perä edellä tai varmistaa mahdollisen lumeentumisen sulaminen. Koska VR ei ollut selvityksen perusteella näin tehnyt, se oli menetellyt huolimattomasti ja on vastuussa kuluttajan autolle aiheutuneista vahingoista. Sen osalta, oliko VR varmistanut autojen sulattamisen ei ollut saatu luotettavaa selvitystä, eikä VR voinut vapautua vastuustaan tällä perusteella. Lautakunta katsoi muun selvityksen puuttuessa, että vastuu vahingosta tuli jakaa VR:n ja kuluttajan kesken siten, että VR-Yhtymä Oy korvaa kuluttajalle 2 500 euron osuuden auton korjauskuluista. - Uutiset
18.11.2020 7.31
Kuluttajariitalautakunnan enemmistö katsoi, ettei hybridiauton ostaja ollut saanut kohtuudella edellytettävää oikeaa kuvaa auton polttoaineenkulutuksesta - ostajalle hyvitystä kaupan purun asemastaAsiassa oli kyse kaupan kohteen mahdollisesta virheestä kuluttajan esittämien seikkojen perusteella liittyen erityisesti hybridiauton polttoaineenkulutukseen ja akun toimintaan kylmällä säällä. Lautakunta totesi todellisen kulutuksen mahdollista määrää käytännön olosuhteissa ja eroa testituloksen antamaan kulutukseen olisi voitu selventää markkinointiaineistossa ottamalla siinä annetuissa tiedoissa erilaiset käyttötilanteet, lataamistiheyden vaikutus ja vielä ostajan käyttötarpeet huomioon. Tällöin kuluttaja olisi saanut paremman kuvan siitä, mikä auton todellinen polttoaineen kulutusmäärä voi olla. Näin ei tässä tapauksessa ollut kuitenkaan tehty. Lautakunta katsoi, että tässä tapauksessa kuluttaja ei ollut saanut kohtuudella edellytettävää oikeaa kuvaa auton polttoaineenkulutuksesta. Kyse oli virheestä, ja kuluttajalla oli oikeus hyvitykseen. Eri mieltä olleet jäsenet sen sijaan katsoivat, ettei kaupan kohteessa ollut virhettä eikä myyjän tiedonantovirhettä ajoneuvon polttoaineenkulutuksen johdosta. - Uutiset
18.11.2020 7.03
Mökkimajoitus eri sukupuolta olevien kanssa - matkanjärjestäjän suorituksessa ei ollut virhettäKuluttaja osallistui ystävänsä kanssa K Oy:n järjestämälle ruskamatkalle Lappiin 7.–13.9.2018. Matkan hinta oli 395 euroa henkilöltä. Matkanjärjestäjän antamien tietojen mukaan majoitus oli paritaloissa, joissa oli kaksi kahden hengen huonetta sekä parvipaikka ja yhteen mökkiin majoittuu enintään viisi matkustajaa. Kuluttaja ja hänen naispuolinen matkakumppaninsa majoitettiin huoneistoon, johon tuli myös miespuolisia matkustajia. Asiassa oli kuluttajriitalautakunnassa erimielisyyttä siitä, oliko matkanjärjestäjän suorituksessa virhe. Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä. Suorituksessa ei ollut virhettä sillä perusteella, että kuluttajan kanssa samaan huoneistoon oli majoitettu kaksi mieshenkilöä. - Uutiset
19.10.2020 15.00
Talopaketin ostajilla oli perusteltua aihetta luottaa siihen, ettei tiiliverhouskustannusten arvio olennaisesti ylity - käräjäoikeuden tuomiolauselma kumottiinKustannusten olennainen ylittyminen oli johtunut yhtiön huolimattomuudesta kustannusarviota annettaessa. Koska yhtiö ei ollut osoittanut menetelleensä arviota antaessaan huolellisesti, oli kuluttajilla oikeus kohtuulliseen korvaukseen yhtiön huolimattomuudesta aiheutuneen kustannusarvion olennaisesta ylittymisestä. KSL 9 luvussa tai sen esitöissä ei ole tarkemmin määritelty, miten korvauksen kohtuullisuutta arvioidaan. Ottaen huomioon yhtiön antama kustannusarvio ja toteutuneiden tiiliverhouskustannusten riidaton kokonaismäärä, HO harkitsi kohtuulliseksi korvaukseksi kuluttajien vaatiman 11.000 euroa. (Vailla lainvoimaa 19.10.2020) - Uutiset
12.10.2020 8.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kumppaninvälityspalvelusta tehdyn jäsenyyssopimuksen peruuttamista koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 2011/83/EU – 2 artiklan 11 alakohta, 14 artiklan 3 kohta ja 16 artiklan m alakohta – Etäsopimus – Digitaalisen sisällön ja digitaalisten palvelujen toimittaminen – Peruuttamisoikeus – Peruuttamiseen liittyvät kuluttajan velvoitteet – Sen summan määrittäminen, joka kuluttajan on maksettava ennen peruuttamisoikeuden käyttämistä suoritetuista palveluista – Poikkeus peruuttamisoikeudesta, kun on kyse digitaalisen sisällön toimittamisesta - Uutiset
24.6.2020 12.20
Käräjäoikeus velvoitti Finnairin maksamaan vakiokorvauksen matkustajilleKuluttaja-asiamies avusti käräjäoikeudessa kahta kuluttajaa, joille Finnair Oyj ei maksanut lennon viivästymisestä saatavaa vakiokorvausta kuluttajariitalautakunnan suosituksesta huolimatta. Käräjäoikeudessa Finnair vetosi lentokoneen piilevään valmistusvikaan ja siihen, ettei vika ollut tämän vuoksi yhtiön hallittavissa. Finnair katsoi, että kyseessä oli poikkeukselliset olosuhteet, jotka vapauttavat lentoyhtiön EU-asetuksen mukaan korvausvastuusta. Helsingin käräjäoikeus velvoitti Finnairin maksamaan 600 euron korvauksen matkustajille. Finnair on valittanut päätöksestä Helsingin hovioikeuteen. (Vailla lainvoimaa 24.6.2020) - Uutiset
11.6.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Lentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvaustaLentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvausta kyseessä olevan lennon taikka sen itsensä samalla ilma-aluksella suorittaman seuraavan lennon peruuttamisesta taikka pitkäaikaisesta viivästymisestä. Vapautuakseen korvausvelvollisuudestaan lentoliikenteen harjoittajan on kuitenkin kohtuudella edellytettävien toimenpiteiden puitteissa varmistettava matkustajien uudelleenreititys mahdollisimman pian mahdollisesti muiden lentoliikenteen harjoittajien suorittamille muille suorille taikka jatkoyhteyden sisältäville lennoille. - Uutiset
15.5.2020 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arkkitehdin ja kuluttajan välisestä sopimuksestaKuluttajan oikeuksista annetun direktiivin 2011/83/EU 3 artiklan 3 kohdan f alakohtaa on tulkittava siten, että arkkitehdin ja kuluttajan välinen sopimus, jonka mukaan arkkitehdin ainoana tehtävänä on suunnitella kuluttajalle uusi rakennettava omakotitalo ja laatia tässä yhteydessä piirustukset, ei ole mainitussa säännöksessä tarkoitettu sopimus, joka koskee uuden rakennuksen rakentamista. Direktiivin 2011/83 2 artiklan 3 ja 4 alakohtaa ja 16 artiklan c alakohtaa on tulkittava siten, että arkkitehdin ja kuluttajan välinen sopimus, jonka nojalla arkkitehti sitoutuu toteuttamaan rakennettavan uuden omakotitalon suunnittelun kuluttajan vaatimusten ja toiveiden mukaisesti ja laatimaan tässä yhteydessä piirustukset, ei ole viimeksi mainitussa säännöksessä tarkoitettu sopimus sellaisten tavaroiden toimittamisesta, jotka on valmistettu kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaaviksi. - Uutiset
27.3.2020 10.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu peruuttamisajan ilmoittamisesta kulutusluottosopimuksissaKuluttajaluottosopimuksissa on määriteltävä selkeästi ja tiiviisti, miten peruuttamisaika lasketaan. Ei riitä, että sopimuksessa viitataan pakollisten tietojen osalta kansallisen lainsäädännön säännökseen, joka viittaa muihin kansallisen lainsäädännön säännöksiin. - Uutiset
12.3.2020 8.25
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten ehtojen kohtuuttomuuden tutkimisesta viran puolesta kansallisessa tuomioistuimessaKuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin 93/13/ETY 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kansallisen tuomioistuimen, jonka käsiteltäväksi kuluttaja on saattanut kanteen, jolla tähdätään tiettyjen sellaisten sopimusehtojen toteamiseen kohtuuttomiksi, jotka on otettu kuluttajan elinkeinonharjoittajan kanssa tekemään sopimukseen, ei ole viran puolesta tutkittava erikseen kaikkia muita sellaisia sopimusehtoja, joita kuluttaja ei ole riitauttanut, selvittääkseen sen, voidaanko niitä pitää kohtuuttomina, vaan vain ne ehdot, jotka liittyvät riita-asian kohteeseen sellaisena kuin asianosaiset ovat sen rajanneet, aina silloin, kun kansallisella tuomioistuimella on tiedossaan tämän edellyttämät oikeudelliset seikat ja tosiseikat, joita on tarpeen vaatiessa täydennetty selvittämistoimilla. Direktiivin 4 artiklan 1 kohtaa ja 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että vaikka on niin, että sellaisen sopimusehdon kohtuuttomuutta arvioitaessa, joka on ollut kuluttajan esittämien vaatimusten perustana, huomioon on otettava kaikki muut sellaisen sopimuksen ehdot, jonka kuluttaja on tehnyt elinkeinonharjoittajan kanssa, tällainen huomioon ottaminen ei sellaisenaan merkitse sitä, että asiaa käsittelevällä kansallisella tuomioistuimella on velvollisuus tutkia viran puolesta kaikkien näiden ehtojen mahdollinen kohtuuttomuus. - Uutiset
7.1.2020 10.00
Matkapaketin hinta nousi varausprosessin aikana 210 euroa - Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä, kun ilmoitus hinnan muuttumisen mahdollisuudesta oli ollut riittävästi esilläLopullista varausta tehtäessä hinta oli 210 euroa korkeampi kuin se hinta, jonka kuluttaja oli saanut hotellilistauksessa varauksen alussa. Matkanjärjestäjän antaman selvityksen mukaan verkkovarausjärjestelmä ilmoittaa hotellilistauksen yhteydessä hinnan muuttumisen mahdollisuudesta ja tämä huomautus on näkyvillä koko varausprosessin ajan. Lautakunta katsoi, että varauma oli tässä tapauksessa ollut riittävästi esillä, jotta kuluttaja oli voinut ottaa sen huomioon. Tekemällä lopullisen varauksen kuluttaja oli hyväksynyt matkapaketin muuttuneen hinnan ja osapuolten välille oli syntynyt sen sisältöinen sitova sopimus. Kuluttaja oli siten velvollinen maksamaan matkapaketista sovitun hinnan 2 640 euroa. - Uutiset
21.2.2019 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Kampaamoajan peruuttaneelta voitiin periä 70 prosentin korvaus palvelun hinnastaLautakunta piti ilmeisenä, että peruutuksesta oli aiheutunut vahinkoa kampaamolle, joka oli varautunut sopimuksen täyttämiseen. Vahingon täsmällinen määrä ei ollut pääteltävissä lautakunnalle toimitetusta selvityksestä. Kun otettiin huomioon peruutuksen ajankohta, lautakunta piti sopimusehtojen mukaista 70 prosenttia varatun palvelun hinnasta kohtuullisena vahingonkorvauksen määränä. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluttajalle. - Uutiset
12.11.2018 13.38
Formula 1 Unkarin GP -kisojen ajankohta siirtyi - matkanjärjestäjällä ei ollut velvollisuutta palauttaa lentolippujen muutoksesta perittyä maksuaAsiasssa esitetyn perusteella matkustajilla ei ollut ollut oikeuttaa peruuttaa matkaa eikä T:lla ollut tällä perusteella velvollisuutta palauttaa lentolippujen muutoksesta perittyä maksua. Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
12.11.2018 13.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu valmismatkaan sisältyneen lennon viivästymistä koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys siitä, oliko matkanjärjestäjällä oikeus vähentää vakiokorvauksen määrä matkustajille valmismatkan virheen vuoksi myönnettävästä hinnanalennuksesta. Lisäksi asiassa oli kysymys siitä, oliko matkustajilla oikeus asetuksen 261/2004 10 artiklan mukaiseen hyvitykseen matkustusluokan muuttamisesta. Matkustajat vaativat, että lentoyhtiö korvaa matkustusluokan muuttamisesta asetuksen mukaisesti 75 prosenttia lentolipun hinnasta, yhteensä 300 euroa matkustajaa kohden. Lisäksi matkustajat vaativat, että matkanjärjestäjä hyvittää valmismatkassa olleen virheen vuoksi matkan hinnasta 218,40 euroa kummallekin matkustajalle. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
17.4.2018 13.01
Unionin tuomioistuin: Yllättävää rakenneuudistusilmoitusta seurannut lentomiehistön villi lakko ei ole poikkeuksellinen olosuhde, jonka nojalla lentoyhtiö voi vapautua korvausvelvollisuudestaan lennon peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaRiskit, jotka aiheutuvat tällaisiin toimenpiteisiin liittyvistä sosiaalisista seurauksista, liittyvät asianomaisen lentoliikenteen harjoittajan tavanomaiseen toimintaan. - Uutiset
16.4.2018 13.49
Kuluttajariitalautakunta: Hoitolaitos sai laskuttaa peruutetusta hieronta-ajastaKuluttaja oli varannut yhtiöltä ajan hierontaan 10.6.2015 kello 16.15. Hän peruutti käynnin noin 25 minuuttia ennen sovittua aikaa. Kuluttajan mukaan peruutuksen syynä oli tapaturma, joka oli sattunut hetkeä aikaisemmin. Hoitolaitos laskutti kuluttajalta peruutetusta ajasta 34 euroa. Lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
21.2.2018 8.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut koiran lentokuljetuksesta kieltäytymisestä - liian pieni kuljetuslaatikkoMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Malagaan 11.9.2015. Matkustaja jäi pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Erimielinen lautakunta suositti, että Norwegian Air Shuttle ASA palauttaa matkustajalle lentolipun hinnasta 247,85 euroa sekä maksaa 75 euron korvauksen hänelle aiheutuneista taksikuluista. Toisessa tapauksessa matkustajien tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
8.1.2018 15.00
Valmismatkan netistä ostaneiden huonevarausta ei löytynyt espanjalaisesta hotellista - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä toiseen hotelliin majoittuneille matkustajilleMatkustajat olivat ilmoittaneet matkanjärjestäjälle hotellivarauksen ongelmasta, mutta he eivät olleet jääneet odottamaan asian selvittämistä, vaan he olivat hankkineet majoituksen toisesta hotellista. Matkanjärjestäjä ei ollut velvollinen maksamaan matkustajille korvausta muualle majoittumisesta, koska matkustajat eivät olleet antaneet matkanjärjestäjälle mahdollisuutta virheen korjaamiseen matkakohteessa. - Uutiset
8.1.2018 9.00
Kuluttajariitalautakunnan äänestysratkaisu: Lentäjän sairastuminen ja samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto) estivät matkustajien oikeuden vakiokorvaukseenLennon viivästyminen oli aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunnan enemmistö katsoi, että kyse oli ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan peruuntuminen ei ollut aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
25.7.2017 14.43
Miten toimia, jos lapsi on tehnyt yllätyslaskun mobiili- ja konsolipeleissä?Vaikka liittymäsopimuksen mukaan vanhempi vastaa kännykän käytöstä aiheutuneista kuluista, operaattorit, luotonantajat tai pelejä ja muita palveluita tarjoavat yritykset eivät automaattisesti vapaudu vastuustaan vetoamalla vanhempien vastuuseen. - Uutiset
5.6.2017 14.21
Raskaana olevalla matkustajalla oli oikeus saada koko valmismatkan hinta takaisin kun matka-alueella oli zikaviruksen uhkaKuluttajariitalautakunta otti huomioon ratkaisussaan sen, että terveysvaara koski raskaana ollutta henkilöä ja erityisesti hänen syntymätöntä lastaan. Tällaisessa tapauksessa oikeudellinen kynnys matkan peruuttamiseen pitää olla matalalla, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo. - Uutiset
4.5.2017 13.36
EU-tuomioistuin: Lentokoneen ja linnun yhteentörmäys on poikkeuksellinen olosuhde, joka voi vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan korvausvelvollisuudesta lennon viivästyessä pitkäaikaisestiLentoliikenteen harjoittaja ei kuitenkaan voi perustella viivästymistä vetoamalla toisen tarkastuksen toteuttamisen välttämättömyyteen, jos valtuutettu asiantuntija on todennut yhteentörmäyksen jälkeen, että asianomainen lentokone on lentokelpoinen. - Uutiset
2.5.2017 9.32
Sukelluskellonsa huoltoon vienyt kuluttaja ei ollut kohtuullisessa ajassa esittänyt vaatimusta sopimuksen purkamisesta - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäKuluttaja oli sopinut 23.1.2015 W Oy:n kanssa sisältä kostuneen ja pysähtyneen sukeltajankellon huollosta 300–400 euron hinnalla. Saatuaan kellon alkukesällä 2015 takaisin huollosta, kuluttaja havaitsi kellon lasin huuruuntuvan ja vei sen takaisin huollettavaksi heinäkuun alussa vuonna 2015. Kellossa ilmeni erilainen ongelma kuin ensimmäisellä huoltokerralla. Kuluttaja sai kellon takaisin huollosta lokakuun alussa vuonna 2015. Kuluttajariitalautakunnalle toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, eikä asiassa ollut edes väitetty, että kuluttaja olisi ilmoittanut W Oy:lle haluavansa purkaa sopimuksen palveluksen suorittamisen jälkeen lokakuussa 2015. Kuluttaja oli esittänyt vaatimuksen sopimuksen purkamisesta vasta valituksessaan kuluttajariitalautakunnalle. Näin ollen lautakunta katsoi, ettei kuluttaja ollut kohtuullisessa ajassa esittänyt vaatimusta sopimuksen purkamisesta. Tämän vuoksi lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
23.3.2017 10.38
Kuluttajariitalautakunta: Finnairin sovintotarjous oli puutteellinenLentoyhtiö antoi kuluttajille puutteellisen kuvan heidän oikeuksistaan Bangkokin lennon viivästystä hyvittäessään. Yhtiö tarjosi lennon viivästyksestä lahjakortin, vaikka matkustajilla oli oikeus suurempaan, rahalliseen korvaukseen. - Uutiset
13.2.2017 8.00
Kuluttajariitalautakunnan kaksi erimielistä ratkaisua mallikansiokuvausten peruuttamisestaEnsimmäisessä asiassa oli ratkaistava, oliko kuluttajalta veloitettu 195 euron peruutusmaksu ollut tätä sitovien sopimusehtojen mukainen. Koska kustannuksista ja vahingosta ei ollut annettu tarkempaa selvitystä erimielinen lautakunta arvio niiden määräksi 50 euroa. Myös toisessa asiassa oli riitaa siitä, tuliko kuluttajan maksaa peruutetusta ajasta. Erimielinen lautakunta suositti, että kuluttajalta lakataan perimästä puheena olevaan valokuvauspalveluun liittyvää 390 euron laskua tai mikäli kuluttaja on jo maksanut laskun, maksettu summa tulee palauttaa hänelle. - Uutiset
2.2.2017 15.50
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 18.11.2016–4.1.2017 koskevat muun muassa todistustaakkaa kuluttajapalvelusta koskevassa riidassa, isyyden selvittämistä, henkilönkatsastusta sekä menetetyn määräajan palauttamista. - Uutiset
24.11.2016 10.00
13-vuotiaan lapsen matkapuhelinliittymällä tehtyjä tavara-automaattiostoja pidettiin vähäisinä - ostot oli maksettavaAlaikäinen lapsi oli tehnyt palveluviesteillä tavara-automaattiostoja kahden kuukauden aikana 169,14 euron arvosta. Lokakuussa 2014 kiistanalaisia ostoja oli tehty 149,35 euron arvosta ja marraskuussa 19,79 euron arvosta. Selvityksen perusteella kyse oli ollut erillisistä ostoksista, jotka olivat vaihdelleet 1,5 eurosta 3,5 euroon. Ostoksia pidettiin tavanomaisina ja merkitykseltään vähäisinä. Oikeustoimet olivat siten holhoustoimilain mukaan päteviä. NETSIZE IPX:llä oli ollut oikeus laskuttaa palvelutilauksista ja lapsen huoltajalla velvollisuus maksaa tilausten hinta DNA:lle. - Uutiset
21.10.2016 12.30
Valmismatkan peruutusoikeutta ei arvioitu pelkästään sen perusteella oliko peruutushetkellä voimassa matkustamisen välttämistä kehottava viranomaistiedote - matkustajilla ei ollut oikeutta hyvitykseen peruuttamansa matkan peruutuskuluistaKuluttajriitalautakunta totesi, että arvioitaessa sitä, oliko matkustajalla perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien takia toteuttaa sovitulla tavalla tai hänen henkeään tai terveyttään vaarantamatta, ei arviointia tehdä pelkästään sen perusteella, oliko peruutushetkellä voimassa matkustamisen välttämistä kehottava viranomaistiedote. Valmismatkalain esitöiden mukaan 15 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen peruutusoikeus syntyy, kun matkakohteessa on ylivoimaiseen esteeseen verrattava tilanne. Lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
20.10.2016 15.45
Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksen teknisen vian - sähköreleen rikkoutumisen - vuoksi peruutetusta Bryssel–Helsinki -lennostaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että kysymyksessä olisi ollut lentokoneen valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen ilmoittama lentoturvallisuuteen vaikuttava piilevä valmistusvirhe tai lentokoneeseen kohdistuva sabotaasi taikka terroriteko. Lautakunta totesi, että tekniset viat lähtökohtaisesti liittyvät lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä lentoyhtiö tässä tapauksessa ollut esittänyt sellaista selvitystä, jonka perusteella nyt kysymyksessä olevaa teknistä vikaa olisi arvioitava toisin. Näin ollen kysymys ei ollut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan asetuksen mukaisen vakiokorvauksen.