Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Uutinen kuuluu aihealueisiin Siviilioikeus

25.2.2022 8.30 Hammasta hiottiin tarpeettomasti, minkä vuoksi asiakas menetti hammasluutaan - kuluttajariitalautakunta arvioi hinnanalennuksen määräksi 250 euroa

Hammasta hiottiin tarpeettomasti, minkä vuoksi asiakas menetti hammasluutaan - kuluttajariitalautakunta arvioi hinnanalennuksen määräksi 250 euroa

Vaikka kuluttaja ei ollut osoittanut, että hänelle olisi aiheutunut palvelun virheen vuoksi vahinkoa, lautakunta totesi, että elinkeinonharjoittajan palvelus oli kuitenkin poikennut sovitusta. Palvelus oli kohdistunut ihmiskehoon. Lautakunta katsoi, että virhekynnys on tällaisessa palveluksessa matalalla ja jo hyvin vähäinenkin poikkeama sovitusta voi muodostaa hyvitettävän virheen. Näin myös silloin, kun poikkeamasta aiheutunut vahinko on lääketieteellisessä mielessä korjattu. Tässä tapauksessa kuluttajan hammasta oli hiottu tarpeettomasti, jonka vuoksi hän oli menettänyt omaa hammasluutaan. Menetys oli ollut vähäinen ja hammas oli korjattu. Lautakunta katsoi kuitenkin, että palveluksessa oli ollut virhe ja kuluttajalle oli syntynyt oikeus KSL 8 luvun 19 §:n 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen. Virhettä vastaavaksi hinnanalennuksen määräksi lautakunta arvioi 250 euroa.

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.