Virkamies
- Uutiset
21.1.2022 9.24
Ampuma-asetta käräjäoikeuden istunnossa esitelleelle käräjätuomarille syyte virka-aseman väärinkäyttämisestä, virkavelvollisuuden rikkomisesta ja ampuma-aserikoksestaKäräjätuomarin epäillään käsitelleen rikoskomisarion pyynnöstä vangitsemisvaatimuksia viikonloppuisin vuosina 2018-2020, vaikka häntä ei ollut määrätty hovioikeuspiirin päivystysvuorossa olevaksi tuomariksi. Epäillyssä virkavelvollisuuden rikkomisessa ja ampuma-aserikoksessa on kyse siitä, että käräjätuomari oli tuonut aseen Keski-Suomen käräjäoikeuteen ja esitellyt sitä siellä ilman laissa säädettyä hyväksyttävää syytä. Apulaisoikeuskansleri päätti syytteen nostamisesta käräjätuomaria vastaan virka-aseman väärinkäyttämisestä, virkavelvollisuuden rikkomisesta ja ampuma-aserikoksesta. Apulaisoikeuskansleri pyysi valtakunnansyyttäjää ryhtymään toimenpiteisiin syytteen nostamiseksi. - Uutiset
12.1.2022 13.22
Työryhmä valmistelee lakiehdotusta valtion henkilöstön työtapaturmasuojan laajentamiseksi etätyössäTyötapaturmasuojaa on tarkoitus laajentaa niin, että sen piiriin tulisi kotona tai muussa työnantajan hyväksymässä etätyöpaikassa työpäivän aikana tapahtuneet työtapaturmat. Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän toimikausi päättyy 1. huhtikuuta 2022. - Uutiset
23.12.2021 10.55
Hallinto-oikeus: Virantoimituspaikalta luvatta poissa olleelle virkamiehelle oli voitu antaa varoitusTutkijan virassa toimineelle valittajalle oli annettu kirjallinen varoitus valtion virkamieslain 24 §:n nojalla. Pääesikunnan saaman asiakirjaselvityksen perusteella Maanpuolustuskorkeakoululla työskentelevä valittaja oli ollut luvatta poissa virantoimituspaikalta 29.4.2019, 4.6.2019 ja 10.6.2019 vastoin nimenomaisia työnjohdollisia määräyksiä. Valittajaa oli kuultu valtion virkamieslain 66 §:n 2 momentin mukaisesti 14.8.2019. Valittajalle aiemmin koituneista virkamiesoikeudellisista seurauksista johtuen häntä oli kuultu mahdollista irtisanomista koskien. Asiaan liittyvien lieventävien tekijöiden vuoksi Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori oli 20.1.2020 kuitenkin esittänyt Pääesikunnalle, että valittajalle annetaan valtion virkamieslain 24 §:n mukainen kirjallinen varoitus. (Ei lainvoim. 22.12.2021) - Uutiset
16.12.2021 15.30
Oikeuskansleri: Menettely virkanimityksissä ulosoton organisaatiouudistuksessa - Uutiset
9.12.2021 15.30
Valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevia lievennyksiä jatketaan 31. heinäkuuta 2022 astiValtioneuvosto antoi torstaina 9.12. asetuksen, jolla säädetään valtion virkamiehen sairauden todistamiseen liittyvien määräaikaisten lievennysten voimassaolon jatkamisesta. Asetus koskee sairauden todistamista epäiltäessä COVID-19-koronavirustartuntaa. Asetus tulee voimaan 15. joulukuuta 2021. - Uutiset
2.12.2021 14.28
Valtioneuvosto hyväksyi valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen 1.1-31.12.2022Valtiovarainministeriö ja valtion virkamiehiä edustavat keskusjärjestöt ovat 17.11.2021 tehneet virkaehtosopimuksen valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta 1.1-31.12.2022 väliseksi ajaksi. Valtion virkaehtosopimuslain mukaan virkaehtosopimus tulee voimaan vasta kun valtioneuvosto on sen hyväksynyt. Koska virkaehtosopimuksesta aiheutuu valtiolle sellaisia lisämenoja, joiden hyväksymiseen tarvitaan eduskunnan päätös, sopimus on vielä alistettava eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hyväksyttäväksi. - Uutiset
2.12.2021 9.12
KHO jätti eduskunnan virkamiehen virantoimituksesta pidättämisestä tehdyn täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen tutkimattaKHO katsoi päätöksestä tarkemmin ilmenevillä perusteilla, että oli perusteltua tulkita lakia niin, että toimivalta antaa täytäntöönpanon kieltämistä koskeva määräys kuuluu eduskunnan virkamiehistä annetun lain 63 a §:n nojalla Helsingin HAO:lle, jolta haetaan muutosta työnantajan päätökseen. KKO jätti täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen tutkimatta. - Uutiset
23.11.2021 16.00
Hallinto-oikeus kumosi ensihoitomestarin virkavalinnasta tehdyt päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneinäHallintopäällikön päätöksestä tai oikaisuvaatimukseen annetusta pelastuslautakunnan päätöksestä ei ilmennyt, millä valintaperusteilla haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten ensihoitomestarien virkoja hakeneiden ansioita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi B:tä ja C:tä oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpina ensihoitomestarin virkoihin. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 23.11.2021) - Uutiset
17.11.2021 9.30
KHO hylkäsi yhteistoiminta-asiamiehen virkanimityksestä tehdyn valituksenValtioneuvosto oli yleisistunnossaan nimittänyt valtion virkaan B:n. Virkaa hakenut mutta valitsematta jäänyt A valitti nimityspäätöksestä muun ohella sillä perusteella, että valituksessa nimettyjä kahta kanssahakijaa oli syrjitty virantäytössä. Nämä kanssahakijat eivät olleet hakeneet muutosta valtioneuvoston päätökseen. KHO totesi, että viranhakijan valtion virkamieslain 59 §:ään perustuvan muutoksenhakuoikeuden tavoitteena oli antaa suojaa viranhakijan omalle oikeusasemalle. Valitusoikeus omassa nimitysasiassa ei merkinnyt sitä, että kysymyksessä olisi ollut yleinen laillisuusvalvontakeino. A:n valituksen johdosta KHO:ssa eivät tulleet arvioitaviksi sellaiset valitusperustelut, jotka eivät liittyneet valittajaan itseensä vaan kohdistuivat suoraan kanssahakijoihin. - Uutiset
3.11.2021 14.00
Oikeuskansleri: Valtionsyyttäjän menettely viesteihin vastaamisessaKäsillä olleessa asiassa valtionsyyttäjä oli voinut, kantelijan kanssa käyty viestintä kokonaisuutena huomioon ottaen, tulkita vastaamatta jääneen viestin virkavelvollisuuksiensa puitteissa sellaiseksi itseensä kohdistuvaksi arvosteluksi, johon hänen itsensä ei tarvinnut vastata. Hyvän hallinnon ja kansalaisten tiedonsaantioikeuden kannalta perusteltu menettely olisi kuitenkin ollut kääntää tiedustelu arvioitavaksi valtionsyyttäjän toimintaa koskevana kanteluna tai arvosteluna. Oleellista on, että asiakas ei jää epätietoiseksi siitä, onko hänen viestinsä saapunut ja aiotaanko siihen vastata. - Uutiset
21.10.2021 14.00
Hallitus esittää muutoksia valtion virkamieslakiin – ylimmän johdon karenssiaika pitenee maksimissaan vuoteenValtionhallinnon keskeisissä ylimmän johdon tehtävissä ja Puolustusvoimien tietyissä ylemmän johdon tehtävissä toimiville voidaan jatkossa asettaa enintään vuoden karenssi. Lisäksi laki mahdollistaa ministerien erityisavustajien sidonnaisuuksien selvittämisen. Myös ilman julkista hakumenettelyä tehtävään määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitetyn virkamiehen vakinaistamiseen ja virkamiehen lakisääteiseen muutosturvaan ehdotetaan muutoksia. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2022 alusta. - Uutiset
1.10.2021 13.13
Apulaisoikeusasiamies: Senaatti-kiinteistöjen työntekijän sivutoiminen yrittäjyysAOA saattoi asiassa esittämänsä käsitykset VM:n ja Senaatti-kiinteistöjen tietoon. Lisäksi hän toimitti päätöksensä myös OM:n tietoon, koska asialla on liittymäkohtia virkarikosoikeudellisen vastuun epäsymmetriaan liittyviin kysymyksiin. Muihin toimenpiteisiin AOA:lla ei toimivaltuuksiensa puitteissa ollut mahdollisuuksia ryhtyä. - Uutiset
30.9.2021 8.00
Apulaisvaltakunnansyyttäjä saattoi syyttäjän tietoon käsityksensä virkamieheltä edellytetystä käytöksestä ja asiallisesta virkakielestäSyyttäjä oli kantelijalle lähettämässään sähköpostiviestissä todennut, että ”Näin häikäilemättömään ja kieroon valehteluun en ole 30-vuotisen urani aikana törmännyt edes järjestäytyneiden rikollisryhmien pahimpien rikollisten taholta. Onnittelut siitä. Viestinne kuvastaa hyvin minkälainen ”mies” te olette. HÄVETKÄÄ!” - Uutiset
14.9.2021 13.28
Tietopyynnön käsittely viivästyi runsaat kaksi ja puoli vuotta - apulaisoikeusasiamies antoi STM:n hallitusneuvokselle huomautuksen vastaisen varalle asian käsittelyn merkittävästä viivästymisestäPyydetty asiakirja oli Euroopan komission antama lausunto, joka oli saapuessaan merkitty sanalla ”LIMITED” eli rajoitettu. AOA piti perusteltuna, että asiakirjan salassapitoa selvitettiin ennen sen luovuttamista. AOA katsoi myös, että pyydettyjen asiakirjojen salassapidon selvittäminen voi olla sellainen laissa tarkoitettu erityistoimenpide, joka oikeuttaa kuukauden enimmäisajan käyttöön. Joka tapauksessa asiakirja olisi pitänyt antaa kantelijalle viimeistään laissa säädetyssä kuukauden määräajassa. Tietopyynnön käsittely viivästyi kuitenkin olennaisesti kestäen runsaat kaksi ja puoli vuotta. AOA katsoi hallitusneuvoksen menetelleen lainvastaisesti siinä, että asian käsittelyaika ylitti merkittävästi julkisuuslain 14 §:n 4 momentissa säädetyn määräajan. Asian käsittelyn yhteydessä ei tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella AOA olisi katsonut aiheelliseksi arvioida asiaa rikosoikeudelliselta kannalta. - Uutiset
10.9.2021 10.30
KHO: Ahvenanmaan maakunnan palvelukseen koeajalle otetun tietovalvontaviranomaisen päällikön virkasuhteen päättämistä olisi tullut arvioida tietosuoja-asetuksen säännösten valossaAhvenanmaan maakunnan hallitus oli ottanut A:n palvelukseensa tietovalvontaviranomaisen (Datainspektionen) päällikön virkaan vuoden pituisella koeajalla. Maakunnan hallituksen hallinto- ja kehitysjohtaja oli maakunnan virkamieslain (tjänstemannalagen för landskapet Åland) 10 §:n 2 momentin nojalla ilmoittanut, ettei hän tulisi ehdottamaan A:n nimittämistä vakinaiseen virkaan ja että A:n virkasuhde päättyisi koeajan päättyessä. A vaati KHO:ssa, että päätös virkasuhteen päättämisestä kumotaan. KHO katsoi maakunnan hallituksen hallinto- ja kehitysjohtajan ilmoituksen muodostaneen hallintopäätöksen, jolla A:n virkasuhde oli päätetty. Koska A:n virkasuhdetta ja sen päättämistä ei ollut arvioitu tietosuoja-asetuksen säännösten valossa, virkasuhteen päättämistä koskeva päätös oli kumottava ja asia palautettava maakunnan hallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
3.9.2021 8.30
Siviilikriisinhallinnan asiantuntijoiden rekrytointimenettelyä uudistetaanTorstaina 2.9. annetun lakiesityksen mukaan valtion, kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevalla olisi edelleen oikeus saada virkavapautta tai vapautusta työstä siviilikriisinhallintatehtävän ajaksi. Oikeutta rajattaisiin kuitenkin niin, että henkilöllä olisi oikeus saada virkavapautta tai vapautusta työstä viiden vuoden aikana yhteensä kolme vuotta. Oikeutta myös laajennettaisiin koskemaan Kriisinhallintakeskuksen osoittamaa siviilikriisinhallinnan peruskoulutusta ja palvelussuhteen jälkeistä palautetilaisuutta. Esityksessä ehdotetaan myös, että tiettyihin siviilikriisinhallinnan tehtäviin voitaisiin asettaa ehdokkaaksi tai nimittää palvelussuhteisiin vain henkilöitä, jotka eivät ole ennen olleet siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa. Menettelyn tavoitteena on helpottaa ensikertalaisten pääsyä siviilikriisinhallintatehtäviin, jotta voidaan kasvattaa käytettävissä olevan asiantuntijajoukon kokoa. - Uutiset
25.8.2021 15.30
Virkasuhde ja some: Virkasuhde voitiin purkaa koeajalla ja virkamies pidättää virantoimituksestaValittajan määräaikainen virkasuhde oli purettu koeaikana valtion virkamieslain 10 §:n nojalla ja hänet oli pidätetty heti virantoimituksesta virkamieslain 40 §:n 1 momentin nojalla. Valittajan virkasuhteen purkamista koeajalla oli perusteltu valittajan käyttäytymisellä, joka oli aiheuttanut ristiriitatilanteita työyhteisössä ja osoittanut ---, sekä valittajan virkamiehelle sopimattomilla huomiota herättävillä ja kärjekkäillä julkaisuilla sekä kommenteilla valittajan julkisella Twitter-tilillä. Valittaja oli kiistänyt toimineensa virkamiehenä moitittavasti ja oli vedonnut muun muassa työyhteisötaidoistaan saamaansa hyvään palautteeseen sekä siihen, että hän oli kirjoittanut mielipiteitään ajankohtaisesta keskustelusta Twitteriin yksityishenkilönä. Valittaja oli vedonnut myös puutteelliseen perehdytykseen korona-aikana, erityisesti sosiaalisen median käyttämisestä. Valittaja oli kertomansa mukaan sittemmin muuttanut Twitterin ja LinkedInin asetuksia siten, ettei yhteyksiä hänen yksityiselämänsä ja työelämän välillä pääse syntymään. Valittajan mukaan häntä oli syrjitty mielipiteidensä ja --- toimintansa vuoksi. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 25.8.2021) - Uutiset
17.8.2021 10.30
Sananvapaus: Kaupungin terveysjohtajan Twitterissä julkaisema kirjoitus lasten harrastustoimintaa koskevista koronarajoituksista ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen sijaisen toimenpiteisiinAsiassa saadun selvityksen mukaan terveysjohtaja oli 30.11.2020 Twitter-viestissään kirjoittanut seuraavasti: ”Saan viestejä, että - - - urheiluseurat jatkavat treenaamista tänään, koska rajoitukset tulevat virallisesti voimaan vasta huomenna. Nyt toivon että retwiittaatte tämän, että se on vastuutonta ja typerää (vaikkakin luvallista). Tavoite on vähentää kontakteja heti. Tänään.” Kaupunki ja terveysjohtaja olivat selvityksessään myöntäneet, että jälkikäteen arvioituna sanavalinnat eivät olleet onnistuneita ja pahoitelleet tapahtunutta. Asiassa todettuun nähden apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, ettei asia enää edellyttänyt enempiä hänen toimenpiteitään kuin että hän lähetti päätöksensä kaupungin ja terveysjohtajan tietoon. - Uutiset
6.8.2021 12.00
Sananvapaus: Kaupungin elinkeinojohtajan haastatteluun pohjautunut lehtikirjoitus ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen sijaisen toimenpiteisiinKantelija viittasi Sanomalehti Keskisuomalaisessa 19.5.2020 olleeseen kirjoitukseen, jossa olleita elinkeinojohtajan lausuntoja ja esittämiä väitteitä kantelija piti loukkaavina, paikkansa pitämättöminä ja virkamiehelle sopimattomina. Elinkeinojohtajan lausumat ja kannanotot olivat kantelijan mukaan tyyliltään, asiattomuudeltaan ja kantelijaa leimaavina kantelijan mielestä herjauksia, joista kantelija pyysi oikeusasiamiehen selvitystä ja kannanottoa. Apulaisoikeusasiamiehen sijaisen johtopäätös oli, että kun otettiin huomioon se, mitä asiassa (kohdassa 3.3.1) todettiin virkamiehen sananvapauden arvioinnin yleisistä lähtökohdista, apulaisoikeusasiamiehen sijaisella ei käytettävissä olleen aineiston perusteella olisi ollut riittäviä perusteita puuttua asiassa selostettujenkaan lausumien esittämiseen, vaikka ne olisikin sellaisenaan lausuttu. - Uutiset
21.7.2021 11.34
EIT: Tehtävästään rikosoikeudenkäynnin ajaksi vapautetulta belgialaistuomarilta puuttuivat tehokkaat oikeussuojakeinotEIT:n 3. jaosto katsoi tiistaina (20.7.) antamassaan ratkaisussa äänin 6-1 Belgian rikkoneen EIS 6 artiklan 1 kohtaa. - Uutiset
19.7.2021 16.00
Hallinto-oikeus: Ministeriössä työskennelleen sihteerin virkasuhde voitiin irtisanoa virkamiehestä johtuvan erityisen painavan syyn perusteellaMinisteriö oli irtisanonut sihteerin virkasuhteen valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentin mukaisen virkamiehestä johtuvan erityisen painavan syyn perusteella sekä katsoen sihteeriin moitittavan käyttäytymisen oletettavasti jatkuvan irtisanomisaikana, vapauttanut hänet työtehtävien hoitamisesta irtisanomisajaksi välittömästi päätöksen tiedoksiannosta lukien. (Ei lainvoim. 19.7.2021) - Uutiset
19.7.2021 11.00
Hallinto-oikeus kumosi häiritsevän käytöksen perusteella tehdyn virkamiehen irtisanomispäätöksenPäätöksen perusteluissa oli todettu muun muassa, että työnantaja oli toistuvasti todennut valittajan häirinneen vakavasti muuta työyhteisöä epäasiallisella, loukkaavalla ja uhkaavalla käyttäytymisellä sekä epäasiallisin ja loukkaavin kirjallisin viestein, mikä menettely oli merkittävästi vaikeuttanut ja häirinnyt työyhteisön työtä. Häirintä oli jatkunut siitä huolimatta, että esimiehet olivat käyneet asiasta keskusteluja valittajan kanssa ja vaatineet häiritsevän käyttäytymisen lopettamista. HAO kumosi Verohallinnon päätöksen katsoen asiassa mainituilla perusteilla, ettei valittajan virkasuhteen irtisanomiseen ollut ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisen painavaa syytä. (Ei lainvoim. 19.7.2021) - Uutiset
16.7.2021 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi toimistosihteerin virkasuhteen irtisanomisesta tehdyn valituksenValituksenalainen irtisanomispäätös oli perustunut siihen, ettei valittaja ollut suoriutunut tehtävistään valtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaisesti, vaikka niitä oli useampaan otteeseen tarkistettu vuodesta 2016 lähtien. (Ei lainvoim. 16.7.2021) - Uutiset
24.6.2021 10.58
Valtion toimitilastrategia lausunnoille - tavoitteena yhteiskäyttöiset ja uusia työnteon tapoja tukevat tilatTyöryhmä esittää toimitilastrategiaan kahdeksaa linjausta. Tavoitteena muun muassa on, että valtion henkilöstöstä vähintään 25 prosenttia työskentelee virastojen ja laitosten yhteiskäyttötiloissa. Tiloja, työvälineitä ja työtapoja kehitetään tukemaan verkkotyöskentelyä ja ns. hybridityötä. Toimitilojen tulee tukea ja mahdollistaa tietoturvallinen työskentely. - Uutiset
3.6.2021 14.59
Valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevia lievennyksiä jatketaan 31. joulukuuta 2021 astiValtioneuvosto antoi torstaina (3.6.) asetuksen, jolla säädetään valtion virkamiehen sairauden todistamiseen liittyvien määräaikaisten lievennysten voimassaolon jatkamisesta. Asetus koskee sairauden todistamista epäiltäessä COVID-19-koronavirustartuntaa. Asetus tulee voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
1.6.2021 14.09
Apulaisoikeuskansleri: Esteellisyys sisäministeriön suojelupoliisiin kohdistamassa laillisuusvalvonnassaApulaisoikeuskanslerin mukaan neuvotteleva virkamies ja poliisijohtaja eivät olleet asiaa kokonaisuutena arvioiden voineet osallistua arvioinnin kohteena olleisiin suojelupoliisiin kohdistuneisiin tarkastustoimenpiteisiin vaarantamatta luottamusta heidän puolueettomuuteensa. He olivat siten olleet näissä toimissaan esteellisiä yleislausekejäävin perusteella. Apulaisoikeuskanslerilla ei ollut oikeudellisia perusteita todeta neuvottelevan virkamiehen ja poliisijohtajan henkilökohtaisen menettelyn olleen lainvastaista, joten apulaisoikeuskansleri ei kohdistanut moitteitaan heihin. Apulaisoikeuskansleri toi lisäksi esille, että hallintolain esteellisyyssäännöksien soveltamiseen liittyy tulkinnanvaraisuutta nimenomaan virkavapausasetelmassa. - Uutiset
26.5.2021 13.17
Monipaikkaisuuden edistäminen valtionhallinnossa -linjaukset on hyväksyttyKuntaministeri on hyväksynyt valtionhallinnolle monipaikkaisen työn edistämistä koskevat linjaukset. Linjaukset on käsitelty myös julkisen hallinnon uudistamisen poliittisessa johtoryhmässä 19.5.2021. Linjauksilla parannetaan mahdollisuuksia hoitaa työtehtäviä monipaikkaisesti silloin, kun se on työtehtävien kannalta mahdollista. - Uutiset
26.5.2021 11.04
Oikeuskansleri: UM:n menettely tehtävän määräämistä koskevassa asiassa vaaransi kantelijan oikeuden hyvään hallintoonOikeuskanslerin mukaan ulkoministeriön menettely tehtävän määräämistä koskevassa asiassa vaaransi kantelijan oikeuden hyvään hallintoon. Oikeuskansleri edellyttää, että ministeriö ilmoittaa 15.10.2021 mennessä, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt tehtävään määräämismenettelyn kehittämiseksi vastaamaan nykyistä paremmin hyvän hallinnon vaatimuksiin. - Uutiset
14.5.2021 14.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu perhe-avustuksia koskevien oikeuksien alentamisesta tuomarin työskenneltyä väliaikaisesti EU-tuomioistuimessaSEUT 45 artiklaa ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta unionin alueella annetun asetuksen (EU) N:o 492/2011 7 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä jäsenvaltion säännöstölle, jonka mukaan maksettavien perhe-etuuksien laskemista varten viitevuotena pidetään maksukautta edeltävää vuotta edeltänyttä kalenterivuotta, joten tapauksessa, jossa kansallisen virkamiehen saamat tulot kasvavat huomattavasti, kun hän tilapäisesti siirtyy toisessa jäsenvaltiossa sijaitsevaan unionin toimielimeen, perheavustusten määrä on huomattavasti pienempi kahden vuoden ajan, kun kyseinen virkamies palaa alkuperäjäsenvaltioonsa. - Uutiset
29.4.2021 8.40
Valtion virkamieseettisen neuvottelukunnan toimikausi alkaa 1.5.2021Neuvottelukunnan tehtävänä on käsitellä virkamiesetiikkaan liittyviä asioita ja antaa valtion virastojen pyynnöstä lausuntoja virkamieseettisistä kysymyksistä. Neuvottelukunta on toiminnassaan riippumaton. Valtioneuvosto on asettanut neuvottelukunnan toimikaudeksi 1.5.2021 – 30.4.2025. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii oikeustieteiden tohtori Pekka Vihervuori. - Uutiset
15.4.2021 15.15
Unionin tuomioistuin: Kreikan julkisen sektorin työntekijöiden siirtäminen työvoimareservijärjestelmään ennen eläkkeelle siirtymistä ei loukkaa yhdenvertaisuuttaYhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklaa ja 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jonka nojalla julkisen sektorin työntekijät, jotka täyttävät tietyn ajanjakson aikana täyden eläkkeen saamisen edellytykset, sijoitetaan työvoimareservijärjestelmään heidän työsopimuksensa lakkaamiseen saakka, mikä johtaa heidän palkkansa alenemiseen, uralla etenemismahdollisuuksien menettämiseen sekä sen irtisanomiskorvauksen alenemiseen tai jopa poistamiseen, johon heillä olisi ollut oikeus työsuhteensa päättyessä, koska tällä lainsäädännöllä pyritään oikeutettuun työllisyyspoliittiseen tavoitteeseen ja koska tämän tavoitteen toteuttamiskeinot ovat asianmukaiset ja tarpeen. - Uutiset
14.4.2021 9.00
Työtuomioistuin: Kun virkamies oli tuomittu rangaistukseen muusta teosta kuin siitä, jonka vuoksi hänet oli pidätetty virantoimituksesta, hänelle tuli maksaa häneltä virantoimituksesta pidättämisen ajalta palkkauksesta pidätetty määräTyötuomioistuin totesi, että törkeä metsästysrikos on säädetty rangaistavaksi RL 48a luvun 1 ja 1 a §:issä kun taas metsästysrikkomus on rangaistava metsästyslain 74 §:n nojalla. Näiden tekojen tunnusmerkistötekijät ovat erilaiset ja toisistaan riippumattomat. A:ta oli esitutkinnassa epäilty ja KO:ssa syytetty kahdesta teosta, joilla oli omat teonkuvauksensa. Työtuomioistuin katsoi, että metsästysrikkomuksen teonkuvaus ei ollut osaksikaan sisältynyt törkeää metsästysrikosta koskeneen syytteen teonkuvaukseen. Metsästysrikkomusta koskeneen syytteen hyväksyminen ei siten tarkoittanut, että törkeää metsästysrikosta koskeva syyte olisi siinä yhteydessä tullut osaksikaan hyväksytyksi. Työtuomioistuin katsoi, että A oli tuomittu rangaistukseen muusta teosta kuin siitä, jonka johdosta hänet oli pidätetty virantoimituksesta. Kanteessa esitetty vahvistusvaatimus oli siten hyväksyttävä. Kyseessä olevaa valtion yleisen virka- ja työehtosopimuksen 53 §:n 2 momentin määräystä on pidettävä sanamuodoltaan selkeänä, eikä määräyksen sanamuodon vastaiselle tulkinnalle ollut tässä asiassa näytetty olleen perusteita. Työnantajan oli siten perustellusti pitänyt tietää rikkovansa edellä mainittua määräystä jättäessään maksamatta A:lle häneltä virantoimituksen pidättämisen ajalta palkkauksesta pidätetyn määrän. Näin ollen VM oli tuomittava maksamaan hyvityssakkoa JHL ry:lle valtion yleisen virka- ja työehtosopimuksen 53 §:n määräyksen rikkomisesta. - Uutiset
31.3.2021 13.52
Hallitus esittää: Ulkomailla työskentelevien valtion virkamiesten rokotushaittojen korvaaminen samoin ehdoin kuin kotimaassa työskentelevienEsityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion virkamatkoilla sattuneiden vahinkojen korvaamisesta annettua lakia osin väliaikaisesti ja osin toistaiseksi. Esityksen mukaan lain mukaisena vahinkona voitaisiin korvata valtion virkamiehelle sekä hänen mukana seuraavalle perheenjäsenelleen sekä eräille virkamieheen rinnastettaville henkilöille covid-19-pandemian vuoksi ulkomailla annetusta rokotteesta aiheutuneet haittavaikutukset samoin edellytyksin kuin Suomessa annetusta rokotteesta korvattaisiin lääkevahinkona. Lisäksi tarkennettaisiin lain soveltamisalaa koskevaa säännöstä siten, että lakia sovellettaisiin myös siviili- ja sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä oleviin henkilöihin. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Sen covid-19-rokotevahinkoa koskevat säännökset olisivat voimassa 31.12.2022 saakka. Niiden voimassaoloaikana haettuja korvauksia voitaisiin maksaa niiden voimassaolon päättymisen jälkeenkin. - Uutiset
26.3.2021 12.00
Apulaisoikeuskansleri: Huolellisuus virkatehtävissäApulaisoikeuskansleri kiinnitti pelastuslaitoksen pelastusjohtajan huomiota kunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa säädettyyn velvollisuuteen hoitaa virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä. - Uutiset
25.3.2021 7.00
Valtion virkamieslakia muutetaan - lausuntoja voi antaa 13.5.2021 saakkaHallituksen esityksen tarkoituksena on toteuttaa valtion virkamieslaissa (750/1994) eräitä ajankohtaisia muutostarpeita. - Uutiset
18.3.2021 10.05
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos ei ollut voinut muuttaa virkanimikettäItä-Uudenmaan poliisilaitos oli toiminnallisen tarpeen mukaan siirtänyt 1.9.2018 lähtien erikoissuunnittelijana toimineen valittajan toimistosihteerin työtehtäviin. Virkanimike oli muutettu 1.9.2018 lähtien toimistosihteeriksi. HAO katsoi, että poliisilaitoksen päätös valittajan siirtämisestä toimistosihteerin tehtävään oli valituskelpoinen. Näin ollen HAO tutki valituksen. Pääasian osalta HAO katsoi, että valittajan virkaa oli Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen päätöksellä valittajan siirtämisestä toimistosihteerin tehtävään asiassa esitetyin tavoin muutettu niin olennaisesti, että virka oli muuttunut kokonaan toiseksi viraksi. Valituksenalaisella päätöksellä päätetty virkajärjestely vastasi tosiasialliselta luonteeltaan uuden viran perustamista. Valtion virkamiesasetuksen 3 §:n mukainen toimivalta poliisilaitoksen viran perustamiseen on Poliisihallituksella. Näin ollen Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella ei ollut ollut toimivaltaa päättää valittajaa koskevasta virkajärjestelystä valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevällä tavalla. Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen päätös oli tämän vuoksi lainvastaisena kumottava. (Ei lainvoim. 18.3.2021) - Uutiset
15.3.2021 11.00
Hallinto-oikeuden päätös virkavelvollisuuden ja virkasalaisuuden rikkomisesta epäillyn vankilan turvallisuudesta vastaavan apulaisjohtajan irtisanomisesta ja virantoimituksesta pidättämisestäRikosseuraamuslaitoksen Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen aluekeskuksen aluejohtajan valituksenalainen päätös ei ollut lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. Valittajan ja Rikosseuraamuslaitoksen oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Ei lainvoim. 15.3.2021) - Uutiset
12.3.2021 13.40
Hovioikeus: Polisin lupapalvelussa työskennellyt virkamies ei syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseenHO totesi, ettei asiassa ollut kysymys siitä, että vastaaja olisi välittänyt tietoa siitä, että asianomistaja olisi hakenut lapselleen passia. Sen sijaan asiassa oli välitetty tieto asianomistajan kysymyksestä, voiko hän hakea passia ilman, että täytyy olla tekemisissä lapsen toisen vanhemman kanssa. HO katsoi, että tämä kysymystä koskeva tieto ei ollut julkisuuslain 24 §:n 32 kohdan tarkoittama perhe-elämää tai muuta siihen rinnastettavaa henkilökohtaista oloa koskeva tieto. Näin ollen aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiselle ei ollut. (Vailla lainvoimaa 12.3.2021) - Uutiset
8.3.2021 11.48
Hovioikeus hylkäsi käräjäoikeuden laamannia vastaan ajetun rangaistusvaatimuksenKantaja oli pannut vireille Pohjois-Savon KO:ssa vuosina 2017– 2020 yhteensä 65 rikosasiaa ja 16 siviilijuttua, joista oli joulukuussa 2020 edelleen vireillä 21 rikosasiaa ja 12 siviiliasiaa. Tällä hetkellä vireillä on 44 rikosasiaa ja 28 siviiliasiaa. Hän oli toimittanut niihin liittyen KO:lle tuhansia sivuja kirjelmiä ja muuta aineistoa. HO totesi, että Pohjois-Savon KO:n työjärjestyksen, sitä täydentävien lainkäyttöasioiden työsuunnitelmien ja jako-ohjeiden sekä luotettavana pidettävän laamannin kertomuksen perustella laamanni oli voinut ottaa käsiteltäväkseen ja ratkaistavakseen kantajan vireille panemat asiat. Kantaja ja todistaja olivat kertoneet kokemuksensa siitä, miten laamanni oli asioita käsitellyt. Asiassa ei kuitenkaan ollut esitetty objektiivista näyttöä siitä, että laamanni olisi menetellyt teonkuvauksessa kuvatulla tavalla. Asiassa oli jäänyt näyttämättä, että laamanni olisi tarkoittanut estää kantajan asioiden käsittelyä, pyrkinyt aiheuttamaan kantajalle vahinkoa tai käyttäneen virkaansa perustuvaa valtaa väärin. Asiassa ei ollut myöskään näytetty, että laamanni olisi vaatinut, että kantajan tulee käyttää lakimiestä asioissaan. Laamannin ei voitu katsoa myöskään tuottamuksellisesti rikkoneen virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvaa virkavelvollisuuttaan. Tämän vuoksi, ja kun rangaistusvaatimuksen teonkuvaus ei kaikilta osin täyttänyt kanteessa vaadittujen rikosten tunnusmerkistöjä, kantajan laamannia vastaan ajama rangaistusvaatimus oli hylättävä. Kantaja velvoitettiin korvaamaan laamannillle asiassa aiheutuneet oikeudenkäyntikulut 6.550,80 euroa. (Vailla lainvoimaa 8.3.2021) - Uutiset
1.3.2021 9.00
Tutkimus: Pystytäänkö ministereiden ja huippuvirkamiesten eturistiriitoja valvomaan tehokkaasti?Julkisjohtamisen professori Christoph Demmken ja yliopisto-opettaja Jari Autioniemen vertaileva tutkimus analysoi ministereiden ja huippuvirkamiesten eturistiriitoihin liittyviä sääntöjä, politiikoita ja käytäntöjä EU-maissa. Tutkimuksen on tilannut Euroopan parlamentti. Euroopan unionin jäsenmailta kysyttiin, miten ne sääntelevät ja käsittelevät eturistiriitoja aina ministerien ja virkamiesten taloudellisten intressien ilmoittamisesta niin sanottuun politiikan pyöröovi-ilmiöön saakka. - Uutiset
26.2.2021 8.00
Käräjäoikeus arvioi virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistöä - rikosylikonstaapeli tuomittiin 30 ps rangaistukseenHelsingin käräjäoikeus katsoi, ettei vastaajan tekoa voitu pitää vähäisenä ottaen huomioon, että toimintaa oli tehty rikoksista tuomitun henkilön lukuun ja poliisiorganisaation edun vastaisesti. Tällaisesta menettelystä syntyvää mainehaittaa poliisin työlle ei ollut pidettävä vähäisenä. Näin ollen vastaaja tuomittiin syyttäjän ensisijaisen syytteen mukaisesta tahallisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021) - Uutiset
15.1.2021 11.30
Hallinto-oikeus: Vankilan vartijalle voitiin antaa kirjallinen varoitus - haittakorvausten maksamista koskeva vaatimus jätettiin tutkimattaHAO totesi mm., että vartijan asema vankilaympäristössä ja vartijan virkatehtävien luonne huomioon ottaen vartijalta voidaan edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä erityisesti tilanteissa, joissa vankien on mahdollista kuulla käydyt keskustelut. Itsensä nimittäminen turvallisuusriskiksi vankilan radiopuhelinliikenteessä ei ollut vanginvartijalta edellytettyä asiallista käytöstä. Myöskään henkilökunnan sisäisistä ristiriidoista puhuminen siten, että vangit saivat näitä seikkoja tietoonsa, ei ollut asiallista. Valittaja oli näin ollen katsottava käyttäytyneen tavalla, joka ei vastannut hänen asemansa ja tehtäviensä mukaisia vaatimuksia ja toimineen näin vastoin virkavelvollisuuksiaan. Työnantajalla ei ollut ollut kirjallista varoitusta lievempää keinoa puuttua valittajan toimintaan. Työnantajalla oli siten ollut myös asiaa kokonaisuutena arvioiden perusteet antaa valittajalle virkamieslain 24 §:ssä tarkoitettu kirjallinen varoitus. Asiassa ei ollut ilmennyt, että päätös olisi perustunut epäasiallisiin syihin, kuten valittajan AVI:lle tekemään ilmoitukseen. HAO ei voinut varoituksen antamista koskevan valitusasian yhteydessä tutkia vaatimusta saamatta jääneiden haittakorvausten maksamisesta. (Ei lainvoim. 15.1.2021) - Uutiset
17.12.2020 14.02
Oikeusasiamies: Valtiontalouden tarkastusviraston ja sen virkamiehen kesken tehty virkasuhteen päättymissopimus oli lainvastainenAsiassa esitetyn perusteella oikeusasiamies katsoi, että virkamiehen velvollisuus tehdä työtä on eduskunnan virkamieslain 44 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu virkamiehen velvollisuus, josta lain 49 §:n 1 momentin mukaan ei saa sopia virkasopimuksessa. Näin ollen oikeusasiamies katsoi, että puheena oleva virkasopimus oli lainvastainen. Oikeusasiamies totesi, että hänen saamissaan selvityksissä ei ollut kerrottu, mikä oli ollut perimmäinen syy näin poikkeuksellisen virkasopimuksen tekemiselle. Toisin sanoen, mikä oli ollut se ”vastike”, jonka työnantaja oli virkasopimuksesta ja sen mukaisesta palkan maksamisesta saanut. Kun tätä ei ollut tuotu esiin, oikeusasiamies tulkitsi, että sillä ei selvityksen antajien mielestä ollut merkitystä sopimuksen laillisuuden arvioinnin kannalta. Oikeusasiamies antoi valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajalle ja johtajalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
14.12.2020 16.00
Epäasiallista kielenkäyttöä Maahanmuuttovirastossa - hallinto-oikeus piti varoituksen antamista lähiesimiehelle ylimitoitettuna toimenpiteenäHAO totesi, että Maahanmuuttoviraston johdon oli tullut ryhtyä toimenpiteisiin, kun sen tietoon oli saatettu, ettei kielenkäyttö valittajan johtamassa tiimissä eikä valittajan oma kielenkäyttö ollut kaikilta osin ollut asianmukaista. Kun asiassa ei ollut HAO:ssa kuitenkaan ilmennyt, että työnantaja olisi missään vaiheessa aiemmin ottanut valittajan kanssa esiin tämän tiimissä mahdollisesti ilmenevän epäasiallisen kielenkäytön tai valittajan itse käyttämien lausahdusten kyseenalaisuuden, oli varoituksen antamista valittajalle pidettävä asiassa epäasiallisiksi katsottuihin ilmaisuihin ja lausahduksiin nähden ylimitoitettuna toimenpiteenä. Maahanmuuttoviraston päätös oli näin ollen kumottava. (Ei lainvoim. 14.12.2020) - Uutiset
11.12.2020 13.45
Valtiokonttorin ja UM:n korvausjärjestelmien päällekkäisyyksiä poistetaan virkamatkoilla sattuneiden vahinkojen korvaamisen osaltaTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (11.12.) lain valtion virkamatkoilla sattuneiden vahinkojen korvaamisesta annetun lain muuttamisesta sekä lain ulkomaanedustuksen korvauksista annetun lain 9 b §:n ja 10 §:n 4 momentin kumoamisesta ja määräsi lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
7.12.2020 8.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tulliylitarkastajien (asiakasneuvojien) nimityksistä tehdyn valituksenPäätöksen kumoamista vaatineen valittajan mukaan selvästi ansioituneempi ja pätevämpi henkilö oli jätetty valitsematta asiakasneuvojan työtehtävään. Asiassa oli valittajan mukaan myös toimittu etenkin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain ja yhdenvertaisuuslain vastaisesti. Lisäksi asiassa oli valittajan mukaan toimittu vastoin Tullin rekrytointiohjetta. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 7.12.2020) - Uutiset
4.12.2020 9.41
Valtion virkamiesten matkakustannusten korvauksiin tulossa muutoksia 2021Valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta 1.1.-31.12.2021 väliseksi ajaksi saavutettiin neuvottelutulos 30.10.2020 VM:n sekä valtion virkamiehiä edustavien keskusjärjestöjen JUKO ry:n, JHL ry:n sekä Ammattiliitto Pro ry:n välillä. Samalla tehtiin vastaava työehtosopimus. Valtion matkakustannusten korvaamisesta tehtyä sopimusta tarkistetaan 1.1.2021 alkaen. Valtioneuvosto hyväksyi torstaina (3.12.) valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen ja päätti alistaa sen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hyväksyttäväksi. - Uutiset
3.12.2020 13.55
Valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevia lievennyksiä jatketaan 30. kesäkuuta 2021 astiValtioneuvosto antoi torstaina (3.12.) asetuksen, jolla säädetään valtion virkamiehen sairauden todistamiseen liittyvien määräaikaisten lievennysten voimassaolon jatkamisesta. Asetus koskee sairauden todistamista epäiltäessä COVID-19-koronavirustartuntaa. - Uutiset
25.11.2020 11.30
KHO hylkäsi finanssineuvoksen nimityspäätöksestä tehdyn valituksenAsiassa oli virkaa hakeneen A:n valituksesta ratkaistavana, oliko valtioneuvoston päätös valmisteltu asianmukaisesti ja ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja oliko valtioneuvosto nimityspäätöstä tehdessään pysynyt nimittävälle viranomaiselle kuuluvan harkintavallan rajoissa. KHO tutki valituksen. Valitus hylättiin. - Uutiset
20.11.2020 10.00
Oikeuskansleri antoi ratkaisunsa puolustusministeriön menettelyä koskeviin kanteluihin, joissa oli kyse entiseltä puolustusvoimain komentajalta Jarmo Lindbergiltä perimättä jätetystä karenssisopimuksen mukaisesta sopimussakostaKanteluissa 23.4.2020 ja 24.4.2020 arvosteltiin oikeuskanslerille puolustusministeriön menettelyä jättää 23.4.2020 tehdyllä päätöksellä perimättä puolustusvoimain entiseltä komentajalta kenraali Jarmo Lindbergiltä karenssisopimuksen mukainen sopimussakko sopimusrikkomuksen perusteella. Oikeuskansleri katsoi asiassa esitetyn perusteella, ettei puolustusministeriö ollut ylittänyt asiassa harkintavaltaansa tai käyttänyt sitä väärin. - Uutiset
9.11.2020 16.00
Hovioikeus arvioi hovioikeudenneuvokseen ja valtioon kohdistetun vahingonkorvauskanteen tutkimisen edellytyksiäHO katsoi, ettei VahL 3 luvun 5 §:n rajoitussäännös estä sellaisen kanteen ajamista, jossa vahingonkorvausta vaaditaan yhteisvastuullisesti sekä väitetyn virheen tehneeltä virkamieheltä että valtiolta. Näin ollen KO:n ei olisi tullut mainitsemallaan perusteella jättää kannetta tutkimatta. Aikaisemman tuomion oikeusvoiman osalta HO totesi, että valittaja oli aikaisemmin KKO:ssa vaatinut sekä HO:n tuomarilta että valtiolta vahingonkorvausta saman oikeustosiseikaston perusteella, jolla hän nyt vaatii mainituilta vastaajilta vahingonkorvausta. Kysymys oli näin ollen ollut samaan perusteeseen nojautuvasta samaa oikeusseuraamusta koskevasta kanteesta, joka oli KKO:n tuomiolla lainvoimaisesti ratkaistu. Näin ollen KKO:n tuomion oikeusvoimavaikutus esti nyt kyseessä olevan kanteen tutkimisen. KO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 9.11.2020) - Uutiset
21.10.2020 9.07
Oikeuskansleri: UM:n olisi aiheellista selvittää, miten tehtävään määräämismenettelyä voitaisiin kehittääOikeuskanslerin mukaan ulkoministeriön olisi aiheellista selvittää, miten tehtävään määräämismenettelyä ulkoasiainhallinnossa voitaisiin kehittää siten, että menettelyn avoimuutta voitaisiin lisätä ja soveltuvimmiksi arvioitujen henkilöiden ansioita voitaisiin arvioida nykyistä kattavammin. - Uutiset
20.10.2020 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi lakimiehen virkavalinnasta tehdyn valituksenHAO katsoi, että hakijoiden ansioita oli valintamenettelyssä tosiasiallisesti ja riittävästi vertailtu eikä valintapäätöksen kumoamiseen ollut nimitysmuistiosta ja nimityspäätöksestä puuttuvan enemmän ansiovertailun vuoksi aihetta. Asiassa ei ollut valituksessa esitetyn perusteella tai muutoin ilmennyt, että päätös ei olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentissa edellytettyyn hakijoiden keskinäiseen vertailuun, jossa oli otettu huomioon hakijoiden tasapuolisen kohtelun vaatimus. (Ei lainvoim. 20.10.2020) - Uutiset
16.10.2020 9.29
KKO: Tuottamukselliseen vapaudenriistoon sekä tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen syyllistyneen rikoskomisarion rangaistuksen tuomitsematta jättämiselle ei ollut edellytyksiäHO luki rikoskomisario A:n syyksi tuottamuksellisen vapaudenriiston sekä tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomisen. A oli riittävästi asiaan perehtymättä määrännyt rikoksesta epäillyn B:n pidätettäväksi, vaikka asiassa ilmenneiden seikkojen perusteella pidättämisen edellytykset eivät olleet täyttyneet. HO jätti A:n kuitenkin rangaistukseen tuomitsematta. Korkeimmassa oikeudessa oli B:n valituksen johdosta kysymys siitä, oliko A:lle määrättävä rangaistus hänen syykseen luetuista rikoksista, ja mahdollisen rangaistuksen mittaamisesta. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei edellytyksiä rangaistuksen tuomitsematta jättämiselle ollut. KO:n määräämää yhteistä 30 päiväsakon rangaistusta oli pidettävä oikeudenmukaisena seuraamuksena A:n syyksi luetuista rikoksista. - Uutiset
15.10.2020 10.40
Yliopisto perui valituksensa tasa-arvolakiin perustuvassa professorin nimitysriidassaKO oli arvioinut kohtuullisen hyvityksen määräksi syrjitylle naiselle 60.000 euroa. - Uutiset
4.9.2020 10.26
Käräjäoikeus tuomitsi rangaistukseen vanhentuneesta rikoksestaApulaisoikeuskanslerin sijainen antoi huomautuksen käräjätuomarille, joka oli käräjäoikeuden puheenjohtajana tuominnut vastaajan rangaistukseen syyteoikeudeltaan vanhentuneesta rikoksesta. Asia kävi ilmi oikeuskanslerin laissa säädettyihin tehtäviin kuuluvassa rangaistustuomioiden tarkastamisessa. - Uutiset
3.9.2020 10.32
Hallinto-oikeus: Vartijalla oli velvollisuus noudattaa työnantajan asettamaa kieltoa henkilökunnan ja vankien välisestä kaupankäynnistä - kirjallinen varoitus oli voitu antaaKun otettiin huomioon vartijan toiminta tilanteessa sekä vartijan asema ja henkilökunnan ja vankien välisen kaupankäynnin kiellon merkitys vankilaympäristössä, HAO katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, ettei vartija ollut käyttäytynyt virka-asemansa ja -tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Hän oli siten toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan ja hänelle oli voitu antaa virkamieslain 24 §:n nojalla kirjallinen varoitus. (Ei lainvoim. 3.9.2020) - Uutiset
24.8.2020 11.00
Hallinto-oikeus: Hyvän hallinnon vaatimukset ja hakijoiden oikeusturva eivät edellyttäneet virkasuhteeseen nimitettävän henkilön virkapaikan mainitsemista Poliisihallituksen nimityspäätöksessäValittaja oli esittänyt, että valituksenalainen päätös oli puutteellisesti perusteltu, ja että se ei täytä PL 21 §:ssä turvattuja hyvän hallinnon takeita, koska päätöksessä ei mainita, mihin virkapaikkaan virkaan valittu henkilö sijoitetaan. HAO totesi, että kysymyksessä olevan viraston yhteisen viran mahdolliset virkapaikat ilmenevät hakuilmoituksesta. Edelleen hakuilmoituksen mukaan virkapaikka päätetään virkanimityksen yhteydessä. Asiassa esitetystä selvityksestä ei ilmennyt, että haastateltujen hakijoiden mahdollisesti esittämät virkapaikkaa koskevat toiveet olisivat vaikuttaneet virkanimitystä koskevan asian ratkaisuun. HAO katsoi, että perustuslaissa ja hallintolaissa turvatut hyvän hallinnon vaatimukset ja hakijoiden oikeusturva eivät kysymyksessä olevissa olosuhteissa edellyttäneet virkasuhteeseen nimitettävän henkilön virkapaikan mainitsemista nimityspäätöksessä. Valituksenalainen päätös ei ollut valittajan esittämällä perusteella lainvastainen. (Ei lainvoim. 24.8.2020) - Uutiset
7.8.2020 15.15
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Perustuslaki ja valituskielto virkamiehen siirrosta alempaan tehtävään - KHO:2020:87Valituskielto virkamiesasiassa on voitu säätää myös erityislainsäädännössä. Päätöksessään korkein hallinto-oikeus arvioi puolustusvoimista annetun lain 41 §:n 3 momentin sisältämän valituskiellon soveltamista. Valituskiellon soveltaminen johtaisi siihen, ettei A:lla olisi käytettävissään oikeussuojakeinoa, vaikka alempaan tehtävään siirtämistä koskeva päätös vaikutti heikentävästi hänen etuihinsa ja oikeuksiinsa. Hallinto-oikeus piti valituskieltoa laillisena mutta korkein hallinto-oikeus perusoikeusmyönteisen tulkinnan nojalla kumosi hallinto-oikeuden päätöksen. - Uutiset
7.8.2020 11.10
Hallinto-oikeus: Virkasuhde voitiin purkaa koeaikanaTyönantaja oli ollut tyytymätön valituksenalaisessa päätöksessä kuvattuun valittajan toimintaan virka-auton käyttämisessä kotimatkaan ja sen palauttamisessa virkapaikalle. HAO katsoi, että valtioneuvoston kanslia oli voinut purkaa valittajan virkasuhteen koeaikana ja pidättää hänet välittömästi virantoimituksesta. (Ei lainvoim. 7.8.2020) - Uutiset
6.8.2020 13.00
Hovioikeus hylkäsi sen tuomareista tehdyn esteellisyysväitteen - käräjätuomariin kohdistettu rangaistusvaatimus virkarikoksesta jätettin tutkimattaHO katsoi, että käsiteltävän kaltaisen aikaisemman tuomion niin sanottua oikeusvoimavaikutusta koskevan kysymyksen ratkaiseminen ei lähtökohtaisesti muodosta sanotussa säännöksessä tarkoitettua ennakkoasenteeseen perustuvaa esteellisyyttä (ks. HE 78/2000 vp s. 42-43, KKO 1997:102 ja KKO 1997:175). Valituksessa ei ollut tuotu esiin seikkoja, joiden perusteella HO:n tuomareilla, jotka eivät olleet aikaisemmin olleet ratkaisemassa valituksessa tarkoitettua asiaa, olisi voitu katsoa olevan ennakkoasenne asiassa. Se, että jotkut hovioikeuden tuomarit olivat aikaisemmin käsitelleet yhtiön asiaa, ei tehnyt koko hovioikeutta esteelliseksi. Yhtiö oli vaatinut myös asian ratkaisseelle käräjätuomarille rangaistusta virkarikoksesta ja, että käräjätuomari ja Kymenlaakson käräjäoikeus velvoitetaan yhteisvastuullisesti B:n, C:n ja D:n kanssa korvaamaan oikeudenkäyntikulut asiassa 16.800 eurolla laillisine korkoineen. Koska rangaistusvaatimusta virkarikoksesta ei tutkittu, myös oikeudenkäyntikulujen korvausvaatimus oli jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 6.8.2020) - Uutiset
13.7.2020 9.00
Hallinto-oikeus: Virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusViraston päätöksen perusteluissa oli todettu, ettei virkamies ollut toiminut kuten virkamieheltä edellytetään eli noudattanut viraston työjärjestystä, sisäisiä toimintaohjeita ja esimiehen antamia määräyksiä ja ohjeita ja hän oli jättänyt hoitamatta työtehtävänsä. Päätöksen mukaan virkamies ei ollut myöskään korjannut toimintaansa esimiehen kanssa käydyistä palautekeskusteluista huolimatta. Näistä syistä virasto oli katsonut, että virkamies oli toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan käyttäytyessään edellä kuvatulla tavalla. HAO hylkäsi viraston päätöksestä tehdyn valituksen. (Ei lainvoim. 13.7.2020) - Uutiset
8.7.2020 14.00
KHO:n ratkaisu aluehallintoviraston ylijohtajan sijaisen toimivallasta purkaa virkasuhdeKorkein hallinto-oikeus totesi, että koeaikapurkua koskevan päätöksen tekeminen kuului aluehallintovirastoista annetun lain ja kysymyksessä olevan aluehallintoviraston työjärjestyksen perusteella lähtökohtaisesti aluehallintoviraston ylijohtajan toimivaltaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että ylijohtaja A oli voinut aluehallintovirastoista annetun lain 12 §:n 1 momentin ja sen nojalla annettujen aluehallintoviraston työjärjestyksen määräysten perusteella antaa kirjallisen määräyksen ylijohtajan toiseksi sijaiseksi määrätylle johtaja B:lle toimia ylijohtajan sijaisena koeaikapurkua koskevassa päätöksenteossa ylijohtajan itsensä ollessa tuolloin estyneenä. B oli siten ollut toimivaltainen tekemään päätöksen C:n virkasuhteen purkamisesta koeaikana. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen, jolla hallinto-oikeus oli C:n valituksesta kumonnut aluehallintoviraston päätöksen B:n puuttuvan toimivallan vuoksi. - Uutiset
8.7.2020 10.40
KHO: puolustusvoimien sisäiseen tehtävään määräämistä koskevan asian valituskieltoa tuli tulkita perusoikeusmyönteisesti eli suppeasti – asia palautettiin hallinto-oikeuden käsiteltäväksiHallinto-oikeus oli jättänyt A:n valituksen tutkimatta, koska päätös koski sellaista tehtävään määräämistä, johon ei saanut hakea muutosta valittamalla. Korkein hallinto-oikeus totesi, että puolustusvoimista annetun lain 41 §:n 3 momentin sisältämän valituskiellon soveltaminen johtaisi siihen, ettei A:lla olisi käytettävissään oikeussuojakeinoa, vaikka alempaan tehtävään siirtämistä koskeva päätös vaikutti heikentävästi hänen etuihinsa ja oikeuksiinsa. Korkein hallinto-oikeus viittasi myöhempään, vastaavan kaltaista valituskieltoa koskevaan rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain lainvalmisteluaineistoon, ja totesi, että ainakin nyttemmin tämän kaltaisen valituskiellon ei ole katsottu voivan kohdistua päätökseen, joka merkitsee siirtoa alemman tasoiseen virkaan tai tehtävään. Tällaisessa tulkinnallisesti jossain määrin epäselvässä tilanteessa valituskieltosäännöksen alaa oli tulkittava perusoikeusmyönteisesti eli suppeasti. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
24.6.2020 8.00
Suositus laajalle etätyölle päättyy 1. elokuutaHallitus linjasi tiistaina (23.6.) neuvottelussaan, että suositus laajalle etätyön tekemiselle päättyy 1. elokuuta rauhoittuneen epidemiatilanteen johdosta. Kesälomakausi heinäkuussa mahdollistaa joustavasti vaiheittaisen siirtymisen kohti normaaleja työn tekemisen olosuhteita. Työnantaja vastaa työpaikoille paluun ohjeistuksesta ja järjestelyistä sekä työnteossa että toimitiloissa. - Uutiset
15.6.2020 11.50
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Virkamiesoikeudellinen jatkuvuusperiaate liikkeen luovutuksen yhteydessä – KKO:2020:35Viranomaisen irtisanoessa virkamiehen tai viranhaltijan laittomasti, virkamiesoikeudellisen jatkuvuusperiaatteen mukaan hän palaa entiseen virkasuhteeseen. Korkein oikeus käsitteli tuomiossaan KKO:2020:35 tätä periaatetta tilanteessa, jossa virkasuhteen laittomuus todettiin vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja ennen tätä päätöstä oli tapahtunut liikkeen luovutus kunnalliselta liikelaitoksesta osakeyhtiölle. Viranhaltijaa ei käsitelty liikkeen luovutuksen yhteydessä virkasuhteessa olevana. Korkein oikeus viime kädessä tosiasiallisiin olosuhteisiin perustuen katsoi, että tässä tilanteessa ei ollut syntynyt työsuhdetta kyseisen virkasuhteeseen palanneen henkilön ja uuden työnantajan välille eikä siten henkilöllä ollut myöskään oikeutta palkkaan luovutuksensaajalta. Tuomio on merkittävä sekä virkamiesoikeudellisesti että myös yleisesti liikkeen luovutuksen oikeusvaikutusten syntymisen kannalta. - Uutiset
12.6.2020 11.30
Poliisin tietojärjestelmistä arkaluonteisia ja salassa pidettäviä tietoja katsonut poliisi tuomittiin virkavelvollisuuden rikkomisesta 20 päiväsakon rangaistukseen ja korvaamaan asianomistajalle kärsimyksestä 300 euroaAsianomistajan mukaan kyse oli ollut lukuisista toistuvista tapahtumista, tietoja oli etsitty nimenomaan lähisukulaisen asian vuoksi ja lisäksi hän epäili, että salassa pidettävää tietoa (turvakielto) oli kantautunut syytetyn lähisukulaisen tietoon. Vastaaja oli kiistänyt syytteen virkavelvollisuuden rikkomisesta. KO oli katsonut, ettei tietojen hakeminen ollut liittynyt poliisina työskennelleen vastaajan virkatehtävien toimittamiseen. Vastaajan katsottiin rikkoneen tahallaan virkavelvollisuuttaan. Vastaajan oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei ollut loukattu vastaajan väittämien esitutkinnan puutteellisuuksien vuoksi. Vastaaja velvoitettiin korvamaan asianomistajan oikeudenkäyntikulujen omavastuuosuuden ja oikeusapumaksun lisäksi oikeudenkäyntiin osallistumisesta aiheutuneita asianosaiskuluja 686,85 euroa. HO ei myöntänyt tuomiosta valittaneelle vastaajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
28.5.2020 16.00
Valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevia lievennyksiä jatketaan 31. joulukuuta 2020 astiValtioneuvosto antoi torstaina (28.5.) asetuksen, jolla säädetään valtion virkamiehen sairauden todistamiseen liittyvien määräaikaisten lievennysten voimassaolon jatkamisesta. Asetus koskee sairauden todistamista epäiltäessä COVID-19-koronavirustartuntaa. Asetus tulee voimaan 29. toukokuuta 2020. - Uutiset
26.5.2020 14.16
Sisäministeriö asetti työryhmän maalittamisen vastaisten toimien tehostamiseksiMaalittaminen on lisääntynyt viime vuosien aikana. Maalittamisen kohteena ovat poliisit, syyttäjät, tuomarit, tutkijat, toimittajat, etnisten vähemmistöjen edustajat ja heitä puolustavat henkilöt. Myös tavalliset ihmiset voivat joutua maalittamisen kohteeksi. Työryhmän tavoitteena on luoda tilannekuva maalittamisesta ja sen laajuudesta sekä tarkastella sitä, miten viranomaiset voisivat tehokkaammin torjua maalittamista ja parantaa uhrin oikeusturvaa. Nyt asetetussa työryhmässä on edustus sisäministeriön lisäksi oikeusministeriöstä, Poliisihallituksesta, Keskusrikospoliisista ja Helsingin poliisilaitokselta. Työryhmän toimikausi on 1.6.2020–31.12.2020. - Uutiset
26.5.2020 13.00
Oikeusasiamies: Kantelun tutkinta, kun sen kohde ei enää viranomaisen palveluksessaOikeusasiamies katsoo, että hallintolain 53 c §:ää (Hallintokantelun johdosta annettava hallinnollinen ohjaus) sovelletaan myös poliisilaitoksen palveluksesta pois siirtyneeseen henkilöön. Tämä vastaa myös vakiintunutta oikeusasiamiehen laillisuusvalvontakäytäntöä. Oikeusasiamies saattoi Oulun poliisilaitoksen tietoon asiassa esittämänsä käsityksen sen virheellisestä menettelystä. Koska päätöksellä on oikeusasiamiehen näkemyksen mukaan myös yleisempää merkitystä poliisin sisäisessä laillisuusvalvonnassa, hän lähetti päätöksensä tiedoksi Poliisihallitukselle, ja pyysi sitä antamaan tiedon päätöksestä myös muille poliisilaitoksille ja KRP:lle. - Uutiset
12.5.2020 11.30
Seppo Koskinen: Lomautuksen muutostilanteet ja koronaKoronapandemia on aiheuttanut monia vaikeasti ennakoitavia tilanteita työnantajan harkitessa ja toteuttaessa lomauttamisia. Välttämättä kaikki nopeasti suoritetut lomauttamispäätökset eivät ole olleet onnistuneita. Tästä syystä työnantajat ovat voineet joutua miettimään joko kokonaisuudessaan tai ainakin osittain lomautuksen peruuttamisia, siirtämisiä, keskeyttämisiä ja lakkauttamisia. Valitettavasti työsopimuslaissa ei ole näitä tilanteita koskevia määräyksiä ja siksi tiedon löytäminen oikeasta toimintatavasta saattaa olla monelle työnantajalle hankalaa. Myös lomautuksen muuttamisesta irtisanomiseksi on työsopimuslaissa vain vähän säännöksiä. - Uutiset
11.5.2020 11.53
Vierashuoneessa OTT Mika Sutela ja OTT Henri Rikander: Viranomaisten kohtaamaa väkivaltaa ei ole mahdollista ennustaa yhteiskunnallisissa olosuhteissa tapahtuvilla muutoksillaSuomea pidetään turvallisena valtiona, jossa rikollisuus on monen muun maan tavoin vähentynyt viime vuosikymmeninä. Samanaikaisesti hyvinvointiyhteiskunnassamme vahvaa luottamusta nauttivien virallistahojen eli esimerkiksi poliisi- ja pelastusalan sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimijoiden kohtaama väkivalta, sillä uhkailu ja maalittaminen on kuitenkin 2000-luvulla lisääntynyt. Yleensä väkivallan motiivina on välttää poliisin kiinniotto. On kuitenkin viitteitä siitä, että poliisia ei enää välttämättä haluta vain lyödä tai potkia, vaan jopa vahingoittaa muilla väkivaltaisilla keinoilla. Poliisi kohtaa entistä useammin esimerkiksi teräaseella varustautuneita asiakkaita. Asiasta kirjoittavat OTT Mika Sutela ja OTT Henri Rikander Edilexin Vierashuoneessa ja artikkelissaan Lakikirjastossa. - Uutiset
29.4.2020 10.32
Hallinto-oikeuden päätös hätäkeskuspäivystäjän virantoimituksesta pidättämisestä ja irtisanomisestaA oli hätäkeskuspäivystäjänä monin eri tavoin noin kolmen kuukauden ajan laiminlyönyt virkatehtäviensä asianmukaisen ja viivytyksettömän hoidon. HAO hylkäsi virantoimituksesta pidättämistä koskevan valituksen ja siihen liittyvän oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Myös irtisanomista koskeva valitus ja siihen liittyvä oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. (Ei lainvoim. 29.4.2020) - Uutiset
22.4.2020 14.19
Hallinto-oikeus kumosi Suojelupoliisin ylietsivän vakituiseen virkaan nimittämisestä tehdyn päätöksen lainvastaisenaHAO totesi, että että hallintopäätöksen perusteiden tulee ilmetä päätöksestä riittävän selvästi ja avoimesti. Nimityspäätöksestä ja sitä valmisteltaessa laaditusta nimitysmuistiosta ilmenevän valintamenettelyn tulee osoittaa, että hakijoita on nimitysmenettelyn kuluessa tosiasiassa vertailtu keskenään. Virkanimitystä koskevassa päätöksenteossa ei ole riittävää, että nimittävä viranomainen esittää ainoastaan johtopäätöksensä päätöksen perusteena olevista tiedoistaan. Suojelupoliisi ei ollut valituksenalaisessa päätöksessä eikä nimitysmuistiossa riittävällä tavalla selvittänyt, että valituksenalainen päätös olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentin edellyttämään hakijoiden keskinäiseen vertailuun, jossa on otettu huomioon hakijoiden tasapuolisen kohtelun vaatimus. Päätös oli siten lainvastaisena kumottava ja nimitysasia palautettava Suojelupoliisille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim 22.4.2020) - Uutiset
14.4.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Työaikoja noudattamatta jättäneen virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoaValittajan mukaan häntä ei ollut kohdeltu virkamieslaissa ja hallintolaissa edellytetyllä tavalla tasapuolisesti muiden virkamiesten kanssa, kun hänet oli irtisanottu myöhästelyn vuoksi. Valittajan mukaan kaupungin ulosottovirastossa oli useita henkilöitä, joiden jatkuvaan myöhästelyyn ei ollut puututtu samalla tavalla. HAO hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 14.4.2020) - Uutiset
6.4.2020 15.08
Hallinto-oikeus: Varoituksen antamiselle vankiterveydenhuollon avohoidon osastonhoitajalle ei ollut perusteita eikä työnantajalla olisi ollut erityisen painavaa syytä virkasuhteen irtisanomiseenValittaja on laillistettu sairaanhoitaja. Hän oli työskennellyt Vankiterveydenhuollon yksikön ja sen edeltäjien palveluksessa noin 29 vuotta. Vuodesta 2004 alkaen valittaja oli ollut osastonhoitajan virassa. Hänen alaisuudessaan oli työskennellyt kymmenen sairaanhoitajaa eri toimipisteissä. Asiassa oli HAO:ssa mm. arvioitava, oliko valittajan tekemässä lääkemerkinnässä ollut kysymys lääkemääräyksen muuttamisesta. Jos näin katsottiin olleen, asiassa oli sen jälkeen arvioitava, oliko valittajan toiminta muodostanut erityisen painavan syyn virkasuhteen irtisanomiseen. Asiaa kokonaisuutena arvioiden HAO päätyi siihen, ettei valittajan toiminnan voitu katsoa olleen sellaista, että työnantajalla olisi ollut erityisen painava syy virkasuhteen irtisanomiseen. (Ei lainvoim. 6.4.2020) - Uutiset
24.3.2020 10.30
Hallinto-oikeus: Työstä poissaolleen virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoaAsiassa kuvatuissa oloissa valittajan menettely oli osoittanut kokonaisuutena arvioiden sellaista piittaamattomuutta virkamiehen virkavelvollisuuksiin kuuluvaa työskentelyvelvollisuutta sekä työnantajan antamia määräyksiä kohtaan, että työnantajalla oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy valittajan virkasuhteen irtisanomiselle. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin valittajan pitkän virkauran tai muiden valittajan esittämien seikkojen perusteella. Valittajan virkasuhdetta ei ollut irtisanottu hänen sairautensa vuoksi. Kun otettiin huomioon valittajan menettelyn toistuvuus, irtisanominen oli ollut myös suhteellisuusperiaatteen mukainen seuraamus valittajan toiminnasta. Kun otettiin huomioon valittajan työskentelyn osa-aikaisuus sekä valittajan vuosiloma, HAO katsoi, että työnantaja oli ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin ja valittajan selvityksen kuulemistilaisuudessa saatuaan kohtuullisessa ajassa päättänyt irtisanomisesta. (Ei lainvoim. 24.3.2020) - Uutiset
13.3.2020 8.19
Virkamiesten sairauspoissaolojen joustavoittamisen poikkeusasetus tuli voimaanValtioneuvosto hyväksyi torstaina (12.3.) asetuksen valtion virkamiehen sairauden todistamisesta epäiltäessä koronavirustartuntaa. Asetuksella säädetään määräaikaisista lievennyksistä valtion virkamiehen sairauden todistamiseen. Lievennyksistä säädetään koronavirus COVID 19 vuoksi, ja ne koskevat viruksesta johtuvan sairauden todistamista. Poikkeusasetuksen voimassaoloaika on 13.3.–12.6.2020. Mikäli perustetta ilmenee, voidaan asetuksen voimassaoloaikaa uudella asetuksella muuttaa. - Uutiset
6.3.2020 19.01
Kela: Tartuntatautipäivärahaa varten tarvitaan ilmoitus ansionmenetyksestä ja poissaoloajastaTartuntatautipäivärahaa varten Kela tarvitsee työnantajalta ilmoituksen työntekijän ansionmenetyksestä ja poissaoloajasta. Ulkomailla eristyksessä tai karanteenissa oleville tartuntatautipäivärahaa ei makseta. EU-maiden osalta tilannetta kuitenkin selvitetään yhä. Toistaiseksi Kelaan ei ole tullut karanteeneihin liittyviä hakemuksia. - Uutiset
28.2.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomareiden ja virkamiesten palkkausjärjestelmän syrjivyydestä iän perusteella ja tehokkuusperiaateen tulkinnastaSaksalaiset ennakkoratkaisupyynnöt on esitetty kolmessa asiassa, joissa on kyse vaatimuksista maksaa korvausta ikään perustuvasta syrjinnästä, jota väitetään kärsityn, kun pääasioiden kantajat luokiteltiin palkkatasoon siinä yhteydessä, kun heidät otettiin kyseisen osavaltion palvelukseen tuomareiksi tai virkamieheksi. - Uutiset
28.2.2020 10.07
Helsingin hovioikeus ei muuttanut Herttoniemen hyppyrimäkionnettomuudesta annetun tuomion lopputulostaHelsingin hovioikeus ei perjantaina (28.2.) antamassaan tuomiossa muuttanut KO:n tuomion lopputulosta asiassa, joka koski Herttoniemen hyppyrimäen alastulorinteessä elokuussa 2015 tapahtunutta kuolemantapausta. KO oli tuominnut Helsingin Mäkihyppääjät ry:ssä toimineet kaksi vastaajaa kuolemantuottamuksesta ja kahdesta vammantuottamuksesta sakkorangaistukseen. Tuomio oli erimielinen. (Vailla lainvoimaa 28.2.2020. KKO ei myöntänyt valituslupia 29.10.2020) - Uutiset
21.2.2020 15.03
Oikeusasiamies: Esitutkinta-aineiston ja valituskelpoisen päätöksen toimittaminen viivästyiValtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaan virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti ja viivytyksettä. Oikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen asiakirjapyynnön käsittelyn viivästymisestä rikostarkastajan ja Helsingin poliisilaitoksen tietoon. - Uutiset
17.2.2020 8.50
Valtion virkamiesasetusta muutetaan OM:n hallinnonalalla tapahtuneiden muutosten johdostaValtioneuvosto hyväksyi perjantaina (13.2.) asetuksen valtion virkamiesasetuksen muuttamisesta Asetus tulee voimaan 1. maaliskuuta 2020. - Uutiset
10.2.2020 9.27
KHO: Määräaikaisella virkamiehellä ei ollut oikeutta hakemaansa palkkaa vastaavaan korvaukseenAsiassa oli ollut arvioitavana se, oliko A:n virkasuhteen määräaikaisuudelle ollut valtion virkamieslain 9 §:n 1 momentin mukaiset perusteet. A oli lisäksi katsonut, ettei häntä ollut nimitetty koko määräaikaisuuden perusteena olevaksi ajaksi. HAO oli hylännyt A:n hakemuksen. A oli valituksessaan KHO:lle vaatinut, että HAO:n päätös kumotaan ja Keski-Suomen ELY-keskus velvoitetaan maksamaan hänelle kahdeksan kuukauden palkkaa vastaava korvaus. KHO ei muuttanut HAO:n päätöstä. - Uutiset
6.2.2020 9.13
Työtuomioistuimen tuomio virkamiehelle osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana maksettavasta lentolisästäTyötuomioistuin vahvisti, että virkamiehellä oli oikeus upseereihin ja määräaikaisiin reserviupseereihin sovellettavaa palkkausjärjestelmää koskevan tarkentavan virkaehtosopimuksen liitteessä tarkoitettuun lentolisään täysimääräisenä myös osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana silloin, kun hän oli suorittaessaan hänelle kuuluvaa tai määrättyä tehtävää lentänyt vähintään kaksi tuntia kalenterikuukaudessa. Valtiovarainministeriö tuomittiin hyvityssakkoon virkaehtosopimuksen tieten rikkomisesta. Kysymys myös kanneoikeuden vanhentumisesta. - Uutiset
3.2.2020 11.50
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Tiedonantovelvollisuuden rikkominen yhteistoimintamenettelyssä – KKO:2020:7Korkeimman oikeuden tuomion mukaan ”ei ole uskottavaa, että virasto ei olisi voinut ilmoittaa neuvotteluesityksessä tarkemmin tietoja niistä periaatteista, joiden mukaan toimenpiteiden kohteeksi joutuvat virkamiehet valikoituvat. Virasto ei siten ole näyttänyt, että se olisi liittänyt neuvotteluesitykseensä kaiken käytettävissään olleen tiedon.…” Neuvotteluesityksessä ei ole aikaisemmin vaadittu esitettäväksi kaikkia käytettävissä olevia tietoja, vaikka tiedonantovelvollisuus onkin ”suhteellisen laaja”. Lähtökohtana on ollut vaatimus riittävien tietojen esittämisestä neuvottelujen aloittamiseksi ja käymiseksi. Viraston menettelyn katsominen myös huolimattomaksi herättää kysymyksen siitä, kuinka moni yhteistoimintalakia noudattamaan pyrkivä osaa sitä noudattaa. Tässäkin tapauksessa työnantaja pyrki noudattamaan lakia. Korkein oikeuskaan ei totea, että yhteistoimintamenettely muilta osin olisi ollut lain vastaista. Yhteistoimintalainsäädännön noudattaminen alkaa olla asia, jossa juristijoukolla on etukäteen varmistettava, että lakia ei ”huolimattomuudesta” rikota. - Uutiset
24.1.2020 9.29
KKO velvoitti valtion maksamaan irtisanotulle virkamiehelle hyvitystäValtion virasto oli antanut henkilöstön edustajille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvotteluiden käynnistämiseksi. Esityksen mukaan neuvottelut koskivat koko viraston henkilöstöä ja irtisanottavien sekä osa-aikaistettavien määrä oli enintään 60 henkilöä. Mahdollisten toimenpiteiden kohteena olevat virkamiehet määräytyivät esityksen viitteessä mainittujen normien mukaisesti. Esityksen liitteessä oli lisäksi mainittu, että irtisanomisjärjestys oli lainsäädännön mukainen ja että perusteet eivät saaneet olla syrjiviä tai tasa-arvolain vastaisia. Korkein oikeus katsoi, että virasto oli laiminlyönyt antaa virkamiesten edustajille kirjallisesti käytettävissään olevat riittävät tiedot periaatteista, joiden mukaan toimenpiteiden kohteiksi joutuvat virkamiehet valitaan. Valtio velvoitettiin maksamaan irtisanotulle virkamiehelle hyvitystä. - Uutiset
20.1.2020 10.44
Laki eduskunnan virkamiehistä annetun lain muuttamisesta vahvistettiinTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (17.1.) lain eduskunnan virkamiehistä annetun lain muuttamisesta. Laki tulee voimaan 1. maaliskuuta 2020. - Uutiset
17.1.2020 10.28
KHO: Kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdostaPalomies oli määrätty määräaikaiseen ajokieltoon kuukaudeksi sen vuoksi, että hän oli saanut kahden vuoden aikana neljä rikesakkoa ylinopeudesta. Liikennerikkomukset olivat tapahtuneet vapaa-ajalla. KHO katsoi, että esillä olleissa olosuhteissa kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdosta viranhaltijalain 47 §:n 3 momentin nojalla. - Uutiset
3.1.2020 8.00
Hallinto-oikeus: Työkyvyn selvittämistä koskevan virkakäskyn noudattamatta jättäneelle virkamiehelle voitiin antaa varoitus ja virkasuhde irtisanoaSuojelupoliisin päätökset kirjallisen varoituksen antamisesta ja virkasuhteen irtisanomisesta eivät olleet lainvastaisia. (Ei lainvoim. 3.1.2020) - Uutiset
23.12.2019 13.40
Mitä jokaisen virkamiehen tulee tietää virkamiesetiikasta?VM ja OM ovat julkaisseet uuden virkamiesetiikkaa koskevan koulutuspaketin. Virastoille tarkoitettu puolen päivän mittainen paketti sisältää virkamiesetiikan ja korruption torjunnan perusopit ja antaa virkamiehille välineitä eettisesti kestävään toimintaan. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
10.12.2019 9.53
KHO: HAO:n ei olisi tullut kumota Utajärven kunnanjohtajan valinnasta tehtyä valtuuston päätöstä sillä perusteella, että ansiovertailun osalta asiaa ei ollut valmisteltu asianmukaisestiAsiassa todettuun nähden HAO:n ei olisi A:n valituksen johdosta tullut kumota Utajärven kunnanvaltuuston päätöstä vaan hylätä A:n valitus kokonaisuudessaan. Tämän vuoksi HAO:n päätös oli osin kumottava ja A:n HAO:lle tekemä valitus hylättävä. Kunnanvaltuuston päätös jäi siten voimaan. - Uutiset
9.12.2019 12.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kihlakunnanulosottomiehen huomiota hänen lainvastaiseen menettelyynsäKihlakunnanulosottomies oli tehnyt kantelijasta perusteettoman varattomuusestemerkinnän ulosoton tietojärjestelmään. - Uutiset
9.12.2019 10.16
Apulaisoikeuskansleri: Poliisin virkanimitysten perustelut olivat puutteellisetApulaisoikeuskansleri kiinnitti poliisilaitoksen huomiota huolellisuuteen nimitysmuistioiden laadinnassa sekä siihen, että hakijoille ilmoitetaan nimityksistä virkamieslain mukaisesti. - Uutiset
29.11.2019 11.02
15-vuotias pahoinpiteli rehtorin kostona rehtorin aikaisemmista virkatoimistaVastaaja oli tehnyt ruumiillista väkivaltaa lyömällä rehtoria useita kertoja nyrkeillä päähän ja ylävartaloon. Vastaaja tuomittiin nuorena henkilönä tehdystä pahoinpitelystä ja virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta 3 kk ehdolliseen vankeuteen. Asiassa mainituilla ja muutoin KO:n tuomioista ilmenevillä perusteilla HO katsoi selvitetyksi, että asianomistajan olkapäävammat olivat aiheutuneet vastaajan pahoinpitelystä. Aihetta KO:n tuomion muuttamiseen syyksilukemisen osalta ei ollut. KO:n tuomitsemaa korvausta kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta ei ollut aihetta alentaa. Asianomistajalle maksettavaa vahingonkorvausta traumaperäisestä stressihäiriöstä ei myöskään ollut aihetta alentaa. Vahingonkorvauksia ei ollut aihetta sovitella. (Vailla lainvoimaa 29.11.2019) - Uutiset
19.11.2019 14.45
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkastettava Puolan ylimmän tuomioistuimen uuden kurinpitojaoston riippumattomuusEUT katsoo tiistaina (19.11.) antamassaan tuomiossa, että ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkastettava Puolan ylimmän tuomioistuimen uuden kurinpitojaoston riippumattomuus sen määrittämiseksi, voiko kyseinen elin ratkaista oikeusriidat, jotka koskevat ylimmän tuomioistuimen tuomareiden eläkkeelle siirtämistä, vai onko jonkin toisen tuomioistuimen, joka täyttää kyseisen riippumattomuuden vaatimuksen, tutkittava tällaiset oikeusriidat. - Uutiset
6.11.2019 13.15
Säädöksiä poliisihallinnon ilmoitusvelvollisuudesta täsmennetään - samalla arvioidaan poliisipäälliköksi nimittämisen toimivaltaaSisäministeriö on asettanut säädöshankkeen, jonka tavoitteena on selkeyttää Poliisihallituksen ja suojelupoliisin ilmoitusvelvollisuutta sisäministeriölle. Samalla arvioidaan ja mahdollisesti muutetaan poliisilaitoksen päälliköksi nimittämiseen liittyvää toimivaltaa ja virkamiesoikeudellista sääntelyä. - Uutiset
6.11.2019 10.52
Hovioikeus katsoi Tullin entisen pääjohtajan syyllistyneen tahallisen virkavelvollisuuden rikkomisen asemesta tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen - KO:n tuomitsemaa lievää sakkorangaistusta (10 ps) ei kuitenkaan ollut syytä alentaaPääjohtaja oli jäävännyt itsensä asian käsittelystä, mutta ei ollut poistunut kokoustilasta. (Vailla lainvoimaa 6.11.2019) - Uutiset
4.10.2019 15.30
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa tatuointeja, lävistyksiä ja korvakoruja käsittelevään rajavartiolaitoksen ohjeeseenApulaisoikeusasiamies piti aiheellisena saattaa Kaakkois-Suomen rajavartioston ohjetta sekä tapauskohtaista harkintaa koskevat huomionsa rajavartioston komentajan sekä rajavartiolaitoksen esikunnan tietoon. Muihin toimenpiteisiini asia ei antanut aihetta.