Virkamies
- Uutiset
25.1.2023 17.00
Hovioikeus: Oliko kyseessä virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, kun vastustaminen oli kohdistunut vapaa-ajalla olleeseen poliisiinAsiassa poliisin toimivaltuuksista vapaa-ajalla lausuttu huomioon ottaen ja kun vastaaja oli ollut tietoinen siitä, että A oli poliisi, oli vastaajan katsottava menettelyllään syyllistyneen siihen, mistä syyttäjä oli hänelle ensisijaisesti vaatinut rangaistusta. KO:n syyksilukemista ei siten ollut syytä muuttaa. Näin ollen aihetta lausua vaihtoehtoisesta syytteestä ei ollut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2023)
- Uutiset
24.1.2023 12.00
Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila : Kansalaiskyselyn tulokset 2022Enemmistö suomalaisista (62 %) pitää valtionhallintoa ja sen virkamiesten toimintaa oman luottamuksensa arvoisena. Epäluottamusta kokevien osuus on vähentynyt hieman vuodesta 2016. - Uutiset
23.1.2023 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Sivutoimiasian käsittely ja virkanimikkeiden käyttöKantelija pyysi tutkimaan X:n ELY-keskuksen johdon, erityisesti ylijohtajan ja elinkeinot, työvoima, ja osaaminen -vastuualueen (E-vastuualue) päällikön A:n sivutoimilupaan liittyvää menettelyä. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.5) esittämänsä käsitykset X:n ELY-keskuksen ja TEM:n tietoon. Tässä tarkoituksessa hän lähetti jäljennöksen päätöksestään ELY-keskukselle ja TEM:lle. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös VM:lle.
- Uutiset
9.1.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Vankiterveydenhuollon yksikkö oli voinut päättää psykologin palvelussuhteen neljän kuukauden irtisanomisajan jälkeenValittajalle oli kirjallisilla varoituksilla annettu virkamieslain 24 §:ssä tarkoitetulla tavalla mahdollisuus korjata menettelyään. Kun otettiin huomioon työnantajan valittajaan kohdistamat ohjaustoimet, valittajalle annetut varoitukset ja hänen toimintansa niiden jälkeen, valittajan menettely oli osoittanut kokonaisuutena arvioiden sellaista piittaamattomuutta virkamiehen virkasuhteeseen kuuluvia velvollisuuksia sekä työnantajan antamia määräyksiä kohtaan, että työnantajalla oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy valittajan virkasuhteen irtisanomiselle. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin myöskään muiden valituksessa esitettyjen seikkojen perusteella. Vankiterveydenhuollon yksikön päätös valittajan virkasuhteen irtisanomisesta ei ollut lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä.
- Uutiset
30.12.2022 11.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut perintäsihteerin virkanimityksestä tehtyä päätöstäHAO ei tutkinut vaatimusta, joka koski koeajan määräämistä virkaan valitulle. HAO tutki muilta osin valituksen ja hylkäsi sen. (Ei lainvoim. 30.12.2022)
- Uutiset
27.12.2022 10.06
Hallinto-oikeus: Kollegansa palvelussuhdetietoja koskevia diaarimerkintöjä kuvanneelle ja kuvat ulkopuoliselle henkilölle lähettäneelle virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittajalle oli annettu kirjallinen varoitus sillä perusteella, että hän oli työpaikallaan Vantaan vankilassa valokuvannut toista henkilöä koskevia diaarimerkintöjä Rikosseuraamuslaitoksen ylläpitämästä tietojärjestelmästä ja lähettänyt ne Rikosseuraamuslaitoksen ulkopuoliselle henkilölle. Valittaja oli myöntänyt valokuvanneensa kollegalleen myönnettyä opintovapaata koskevia diaarimerkintöjä ja lähettäneensä valokuvat entiselle kollegalleen. (Ei lainvoim. 27.12.2022)
- Uutiset
21.12.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi vartijalle annetun varoituksen epäasiallisten viestien lähettämisestä, kun varoituksen perusteena olleeseen menettelyyn ei ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessaPoliisilaitos oli 28.5.2021 päättänyt antaa vartijalle kirjallisen varoituksen, koska vartija oli lähettänyt virka-aikana epäasiallisia viestejä omalla henkilökohtaisella puhelimellaan toiselle työtehtävissä olleelle virkamiehelle tämän henkilökohtaiseen puhelimeen. Viestit olivat sisältäneet valittajan työtehtäviensä hoitamisen yhteydessä tietoonsa saamaa salassa pidettävää tietoa. HAO totesi, ettei asiassa saadusta selvityksestä ilmennyt mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi varoituksen antamiseen oli ryhdytty vasta noin neljä ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun varoituksen perusteena olleet tapahtumat olivat tulleet työnantajan tietoon. HAO katsoi, ettei varoituksen perusteena olleeseen joulukuussa 2020 tapahtuneeseen valittajan menettelyyn ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessa, eikä varoituksen antamiselle siten ollut ollut enää edellytyksiä toukokuussa 2021. Poliisilaitoksen päätös 28.5.2021 oli tällä perusteella kumottava. (Ei lainvoim. 21.12.2022)
- Uutiset
21.12.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Kalastusmestarilta voitiin kieltää kalastuksenvalvojan sivutoimen pitäminenELY-keskus oli voinut katsoa, että asiassa kuvattu kiinteä yhteys valittajan sivutoimen ja virkatehtävien välillä voi vaarantaa ulkopuolisten luottamuksen valittajan viranhoidon sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toiminnan puolueettomuuteen ja tasapuolisuuteen. ELY-keskus oli siten voinut asiassa mainituilla perusteilla harkintansa mukaan kieltää valittajan sivutoimen kalastuksenvalvojana. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa olisi sivutoimen sallittavuutta arvioitaessa kohdeltu epätasapuolisesti muihin virkamiehiin nähden. ELY-keskuksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 21.12.2022)
- Uutiset
5.12.2022 9.33
KHO: Rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä oli ollut kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, joka ei ollut valituskelpoinenAsiassa oli poliisilaitoksen valituksesta arvioitavana, oliko A:n rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, johon ei saanut HOL 6 §:n 2 momentti huomioon ottaen hakea muutosta valittamalla. Kun arvioitiin ratkaisun valituskelpoisuutta, oli otettava huomioon muutoksen vaikutukset A:n virkamiesoikeudelliseen asemaan ja etuihin. Muutos ei ollut merkinnyt viran sijoituspaikkakunnan muuttumista.
- Uutiset
25.11.2022 10.08
Hallinto-oikeus ei tutkinut lakimiehen valinnasta tehtyä valitustaValituksen mukaan mm. täysin kokematon vuonna 2020 oikeustieteen maisteriksi valmistunut nainen oli syrjäyttänyt vuonna 1984 valmistuneen miehen. (Ei lainvoim. 25.11.2022)
- Uutiset
24.11.2022 17.30
Valtioneuvosto hyväksyi valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen 1.1-31.12.2023 väliseksi ajaksiValtioneuvosto hyväksyi torstaina 24.11. valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen ja päätti alistaa sen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hyväksyttäväksi (RV).
- Uutiset
22.11.2022 16.00
Hovioikeus: Yhdenvertaisuus poliisilaitoksen päällikkövirkojen virkavalinnoissaA vaati yhdenvertaisuuslain mukaisena hyvityksenä 65.000 euroa, mikä vaatimus perustui vaativuustason alennuksesta aiheutuneeseen laskennalliseen palkan menetykseen. Loukkauksen laatuun ja vakavuuteen nähden hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 20.000 euroa. Hovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:ta syrjitty organisaatiouudistuksessa hänen terveydentilansa ja vammaisuutensa perusteella. Arvioitavana oli, oliko A esittänyt riittävän selvityksen syrjintäväitteensä tueksi siten, että asiassa voitiin objektiivisesti arvioituna perustellusti olettaa, että syrjinnän kieltoa oli rikottu. Syrjintäolettaman syntyessä arvioitavaksi tuli vielä se, oliko Poliisihallitus kyennyt osoittamaan, ettei kieltoa ollut rikottu. (Vailla lainvoimaa 22.11.2022)
- Uutiset
17.11.2022 9.52
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Käräjäoikeuden laiminlyönti ilmoittaa viranhaltijaa koskevasta rikostuomiostaApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Pohjois-Savon käräjäoikeudessa käräjätuomarina toimineen henkilön tietoon käsityksensä tämän menettelyn virheellisyydestä. Käräjätuomari oli tuominnut kunnallisen viranhaltijan rikoksista, mutta ei ollut laissa edellytetyin tavoin ilmoittanut ratkaisustaan viranhaltijan työnantajalle, oikeuskanslerille ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Käräjätuomarin laiminlyönti tuli oikeuskanslerin tietoon hovioikeuden ilmoituksella.
- Uutiset
14.11.2022 11.40
KHO: Poliisilaitoksella oli hyväksyttävä syy puuttua julkisuudessa kannanottoja esittäneen poliisimiehen toimintaan virkamiesoikeudellisin keinoinVirkamiesoikeudellisten seuraamusten perusteena olivat olleet pääasiassa poliisimiehen sosiaalisessa mediassa, sanomalehtikolumnissa sekä televisioesiintymisen aikana esittämät kannanotot. KHO katsoi, että Pohjanmaan poliisilaitos voinut antaa A:lle kaksi kirjallista varoitusta sekä erottaa hänet virantoimituksesta yhden kuukauden määräajaksi sillä perusteella, että A:n oli katsottu toimineen poliisimiehen käyttäytymisvelvollisuuden vastaisesti. Seuraamuksia pidettiin tekojen moitittavuuteen nähden hallinto-oikeudellisen suhteellisuusperiaatteen ja sananvapauden rajoittamisen oikeasuhtaisuusvaatimuksen mukaisina.
- Uutiset
11.11.2022 11.53
Vierashuoneessa OTT Matti Muukkonen: Kohti julkisen hallinnon oikeutta – palvelussuhdesääntelyn uudistamistarpeestaAjatus yhteisestä kaikkia julkisen hallinnon viranhaltijoita koskevasta sääntelystä liittyy laajemmin viime vuosina pohtimaani ja väläyksenomaisesti aina välillä markkinoimaani ajatukseen siitä, kuinka arvioni mukaan julkista hallintoa koskeva sääntelymme selkeytyisi eräällä toimella merkittävästi. Näkemykseni mukaan olisi perusteltua pohtia julkisesta hallinnosta annetun lain säätämistä ikään kuin perustuslain konkretisaatioksi, kirjoittaa OTT, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjaston referee-artikkelissa.Avoin uutinen
- Uutiset
8.11.2022 11.16
Hallinto-oikeus: Vaikka rikoskomisarion virantäyttömenettely ei ollut täyttänyt kaikilta osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä, päätöksen lopputulos ei ollut lainvastainenNimitysmuistiossa varsin tasaväkisiksi hakijoiksi todettujen virkaan nimitetyn ja valittajan välisessä viimeisessä vertailuvaiheessa oli arvioitu virkaan nimitetyn rajat ylittävän rikollisuuden tutkinnanjohtajana verkostoituneen valtakunnallisesti siten, että ---. Nimitysmuistiossa ei ollut arvioitu valittajan verkostoitumista, eikä valittajan ansioita tältä osin ollut verrattu virkaan nimitetyn osalta todettuihin ansioihin. HAO katsoi, että menettely ei ollut täyttänyt tältä osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä. Nimitysmuistiosta oli kuitenkin kokonaisuutena pääteltävissä, että suurin painoarvo valittajan ja virkaan nimitetyn välisessä lopullisessa vertailussa oli annettu virkaan nimitetyn salaisten pakkokeinojen hallinnalle,---. Tähän nähden HAO katsoi, että valittajan vastaselityksessään omasta verkostoitumisestaan ilmoittama ei osoittanut valittajan olleen ansioituneempi kysymyksessä olevaan virkaan kuin virkaan nimitetty henkilö. (Ei lainvoim. 8.11.2022)
- Uutiset
7.11.2022 11.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tarkastajan virkavalinnasta tehdyn naispuolisen hakijan valituksen - kaikki hakemukset oli luettu - ei syrjintää iänkään perusteellaVirkoihin oli ollut yli 300 hakijaa. Tällaisessa tilanteessa työnantajan ei voitu edellyttää esittävän yksityiskohtaista keskinäistä ansiovertailua kaikista hakijoista. HAO:lla ei ollut aihetta kyseenalaistaa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ilmoitusta siitä, että kaikki hakemukset oli luettu. DVV oli voinut valita haastatteluun kutsuttavat henkilöt hakijoiden hakemuksissaan antamien tietojen perusteella painottaen viran tehtävien kannalta merkityksellistä työkokemusta. Asiassa ei ollut ilmennyt, että haastateltavia valittaessa olisi menetelty valittajaa kohtaan epätasapuolisesti. Tasa-arvolaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa ei ollut syntynyt. Kun otettiin huomioon, että haastateltavissa oli ollut eri ikäryhmiin kuuluvia hakijoita, sekä valittajan hakemuksesta ilmenevästä työhistorian luonteesta todettu, HAO katsoi, ettei asiassa ollut syntynyt myöskään yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa iän perusteella. DVV oli päättäessään kokonaisarvion perusteella nimittää tarkastajan virkaan A:n tehnyt päätöksensä harkintavaltansa rajoissa. Päätös ei ollut valittajan esittämillä perusteilla yleiset virkanimitysperusteet sisältävän PL 125 §:n 2 momentin eikä tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain tai hallintolain vastainen. (Ei lainvoim. 7.11.2022)
- Uutiset
4.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Poliisihallitus ei osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästäänNimityspäätöksen mukaan virkaan nimitetyllä oli arvioitu olevan tehtävän edellyttämät hyvät yhteistyö-, vuorovaikutus- ja organisointitaidot. Nimitysmuistiossa tai muissakaan asiakirjoissa ei ollut arvioitu valittajan vastaavia ominaisuuksia, eikä HAO:lle ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella hakijoiden näitä ominaisuuksia tai soveltuvuutta virkaan olisi arvioitu. HAO katsoi, ettei Poliisihallitus ollut osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästään. Poliisihallituksen menettelyä ylitarkastajan viran täyttämisessä oli pidettävä yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä tarkoitettuna kiellettynä syrjintänä. Valituksenalainen päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 4.11.2022)
- Uutiset
4.11.2022 9.47
Pääministerin menettely vapaa-ajalla: Oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestäOikeuskansleri on antanut ratkaisunsa kanteluihin, joissa arvosteltiin pääministeri Sanna Marinin toimintaa vapaa-ajallaan. Ratkaisussa kerrotun perusteella oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestä.
- Uutiset
28.10.2022 10.27
Hovioikeus: Verohallinto ei syrjinyt miespuolista hakijaaKun kantaja ei ollut näyttänyt olleensa ansioituneempi kuin verotarkastajan virkaan valitut, eikä valinnan voitu muutenkaan katsoa johtuneen sukupuoleen liittyvästä syystä, kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 28.10.2022)