-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
9.9.2016 16.00
Tutkimus: Julkisuuslaki tunnetaan kunnissa, mutta sen hallitseminen kangertelee – joka kolmas kunta ei reagoinut mitenkään tutkijoiden tietopyyntöönVastaako viranomainen tietopyynnön esittäneelle taholle oikealla tavalla? Mikä käytännöissä ja julkisuuslain tulkinnassa menee pieleen?, kysyy Polemiikki-lehti artikkelissaan.
– Kolmannes kunnista toimii erinomaisesti, kolmannes kohtalaisesti ja kolmanneksella on aika paljon ongelmia, kiteyttää projektitutkija Aleksi Koski Jyväskylän yliopiston tuoreen tutkimustuloksen. Vuorovaikutuksen puute osoittautui pahaksi kompastuskiveksi. - Uutiset
30.8.2016 13.36
Apulaisoikeuskansleri: Kunnanhallitus menetteli virheellisesti asiakirjapyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnanhallituksen huomiota asiakirjapyynnön käsittelyä koskevien julkisuuslain säännösten noudattamiseen. - Uutiset
23.8.2016 12.24
Hallinto-oikeus: Finanssivalvonnan oli luovutettava toimittajalle tämän pyytämät työeläkeyhtiön liiketoimien toisen osapuolen tiedotFinanssivalvonnalla on Finanssivalvonnasta annettuun lakiin perustuvat laajat tiedonsaanti- ja tarkastusoikeudet salassapitosäännösten estämättä. Valvottavilla ja muilla valvontatoimenpiteiden kohteilla on saman lain perusteella velvollisuus antaa Finanssivalvonnalle sen pyytämät tiedot. Tietojen pyytäminen ja velvollisuus niiden antamiseen seuraa suoraan mainitusta laista eikä siten edellytä valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitetun erityisen luottamussuhteen olemassaoloa. Finanssivalvonta ei ole voinut kieltäytyä tietojen antamisesta luottamussuhteen vaarantumisen ja siitä aiheutuvan valvonnan vaikeutumisen perusteella. Hallinto-oikeus katsoi, että asiakkaiden nimiä on pidettävä julkisina tietoina, eikä Finanssivalvonnan olisi tullut hylätä valittajan tietopyyntöä tältä osin. (Vailla lainvoimaa 23.8.2016) - Uutiset
18.8.2016 9.39
KHO: Valtioenemmistöisen pörssiyhtiön palkkioselvitykset olivat julkisia – valtioneuvoston kanslian päätös kumottiinValtioenemmistöisen pörssiyhtiön palkkioselvityksiä oli pidettävä julkisuuslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettuina viranomaisen asiakirjoina, joita koskeva tiedonsaantioikeus määräytyi sanotun lain perusteella. Palkkioselvityksiä ei voitu pitää julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 1 kohdassa tarkoitettuina viranomaisen palveluksessa olevalle hänen muun tehtävänsä tai asemansa vuoksi lähetettyinä asiakirjoina. Valtioneuvoston kanslian asiakirjapyynnön hylkäävä päätös oli kumottava ja asia oli palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi asiakirjapyynnön ratkaisemiseksi julkisuuslakia soveltaen. - Uutiset
17.8.2016 12.03
Hallinto-oikeus: HKL:n ja JCDecaux Finland Oy:n välinen pysäkkikatoksia koskeva yhteistyösopimus oli pääosin julkinenHallinto-oikeus totesi muun muassa, että pysäkkikatosten pystyttämiseen, niiden määrään, toteutukseen, huoltoon ja kunnossapitoon sekä katoksissa harjoitettavaan mainontaan liittyvät varsin tavanomaiset sopimus- ja kustannusvastuunjakomääräykset eivät olleet JCDecaux Finland Oy:n toimintaan liittyviä yrityksen liiketoiminnan kannalta merkityksellisinä pidettäviä taloudellisia, teknisiä tai yrityskokemusta kuvaavia tietoja, joiden paljastumisesta voitaisiin olettaa aiheutuvan yhtiölle taloudellista vahinkoa tai kilpailuedun heikentymistä tai joiden tulemisesta tietoon voisi syntyä kilpailijalle kilpailuetua. Sinällään se, että kilpailutuksen perusteella tehtyä sopimusta muutetaan tai se, mitä muutoksia sopimukseen tehdään, ei ole liikesalaisuus. Näin ollen myöskään 30.12.2008 laadittu sopimus yhteistyösopimuksen muuttamisesta ei hallinto-oikeuden arvion mukaan sisältänyt liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja. Mainitut asiakirjat eivät siten olleet julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla liikesalaisuuksina salassa pidettäviä. Clear Channel Suomi Oy:llä oli siten oikeus pyydetyn tiedon saamiseen. Eräiltä osin kyse oli ehdottomasti salassa pidettävistä liikesalaisuuksista ja valitus oli niitä koskevilta osin hylättävä. (Vailla lainvoimaa 17.8.2016) - Uutiset
5.7.2016 12.05
KHO: Komission kirjelmä Suomelle EU Pilot -asiassa oli salassapidettäväAsiakirjaan tutustumisen perusteella voitiin arvioida, että se sisältää sinänsä eräitä osia, joiden luovuttaminen ei olisi aiheuttanut julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2 kohdan vahinkoedellytyslausekkeessa tarkoitettua vahinkoa tai haittaa. Asiakirjan sisältö ei kuitenkaan olisi kokonaisuutena arvioiden ollut ymmärrettävissä oikein, jos ainoastaan nämä osat olisi annettu. Asiakirjaa ei siten ollut annettava julkisuuslain 10 §:n perusteella osittainkaan. Asiakirjaa pyytänyt yhtiö ei ollut asianosainen eikä sillä tähän nähden ollut oikeutta saada tietoa asiakirjasta myöskään julkisuuslain 11 §:ssä tarkoitetun asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella. - Uutiset
4.7.2016 10.10
KHO:n ratkaisu sivistyslautakunnan erottamista koskevassa asiassa KeuruullaHallinto-oikeus oli kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen asianosaisen kuulemiseen ja valtuutetun tiedonsaantioikeuden epäämiseen liittyvillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
16.6.2016 15.00
Hallituksen esitys eduskunnalle pelastusviranomaisten tiedonsaantioikeuksien parantamisestaPelastusviranomaisten ja Hätäkeskuslaitoksen tiedonsaantioikeuksia muiden viranomaisten rekistereistä lisättäisiin operatiiviseen toimintaan liittyvissä asioissa. Lisäksi tarkennettaisiin säännöksiä, jotka koskevat pelastustoimen omissa rekistereissä olevien tietojen luovuttamista ja tallentamista. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2017. - Uutiset
15.6.2016 13.45
KHO:n päätös Finanssivalvonnan valvontatoimia koskevasta asiakirjajulkisuudestaHallinto-oikeus totesi, että lähtökohtaisesti pyydettyjen asiakirjojen salassapito on ratkaistava asiakirjakohtaiseen arviointiin perustuen. Tiedon antamisen siitä, ettei päättynyt valvontatoimi johtanut toimenpiteisiin tai ettei johonkin tahoon lainkaan kohdistunut valvontatoimia, ei voitu katsoa vaarantavan valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumista julkisuuslaissa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen näiden asioiden osalta asiakirjat ja diaaritiedot eivät olleet valvontatoiminnan toteuttamista koskevalla perusteella salassa pidettäviä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
15.6.2016 11.15
KHO: Osaa Talvivaaraa koskevista asiakirjoista ei voitu salata julkisuuslain perusteella – toimittajan tietopyynnön hylännyt päätös palautettiin Finanssivalvontaan uudelleen käsiteltäväksiKHO:n päätöksessä 2016:95 oli kyse Finanssivalvonnan asiakirjojen julkisuudesta. Toimittaja oli pyytänyt Finanssivalvonnalta Talvivaaraa koskevia tietoja. Finanssivalvonta oli hylännyt tietopyynnön. Hallinto-oikeuden mukaan osa aineistosta oli sellaista, jonka salassapitoa ei voitu perustella julkisuuslain säännöksillä. Sen sijaan toinen asiakokonaisuus oli sellaista tietoa, jonka salaaminen julkisuuslain perusteella oli perusteltua. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä ja hylkäsi Finanssivalvonnan valituksen. - Uutiset
13.6.2016 13.00
KHO:n ratkaisu Turun telakan ostoa koskevien asiakirjojen julkisuudesta – TEM:n virheellinen muutoksenhakuosoitus oikaistiinTyö- ja elinkeinoministeriön päätöksen virheellinen muutoksenhakuosoitus oikaistiin valitusviranomaista koskevalta osalta. Sanoma Media Finland Oy:n/Helsingin Sanomien valitus jätettiin tutkimatta. Valitus siirrettiin Helsingin hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. - Uutiset
4.5.2016 13.33
Hallinto-oikeus: Helsingin kaupungin oli annettava koulun kuntotutkimusraportti sitä pyytäneelle vaikka kaupunki katsoi että kyseessä oli vasta luonnosAsiassa ei esitetty, että kuntotutkimusraportti sisältäisi muutoin salassa pidettävää tietoa. Kuntotutkimusraportin myöhempi muokattu versio oli julkaistu kokonaisuudessaan. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kysymyksessä olevaa viranomaisen toimeksiannosta laadittua asiakirjaa ollut sen luonne ja tarkoitus huomioon ottaen pidettävä julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna luonnoksena. Asiakirjan oli katsottava valmistuneen käyttötarkoitukseensa, kun se oli ensimmäisen kerran annettu sen tilanneelle viranomaiselle siitä riippumatta, että asiakirjaan oli myöhemmin viranomaisen pyynnöstä tehty vielä korjauksia. Näin ollen asiakirjaa oli pidettävä julkisena asiakirjana, josta valittajalla oli oikeus saada tieto. (Vailla lainvoimaa 4.5.2016) - Uutiset
4.5.2016 9.13
Hallinto-oikeus: Toisen henkilön eläkeasian käsittelystä ei voinut saada tietoja sen selvittämiseksi miksi samanlaiset asiat oli ratkaistu eri tavoinJulkisuuslain 11 §:ssä säädetyn asianosaisjulkisuuden perusedellytys on, että pyydetty asiakirja voi tai on voinut vaikuttaa asianosaisen asian käsittelyyn. Asiassa saadun selvityksen mukaan B:n ja A:n asiat oli käsitelty mainittuja henkilöitä koskevien selvitysten ja asiakirjojen pohjalta. Kun otettiin huomioon, että A:n asian käsittely ei perustunut B:n asiassa esitettyyn selvitykseen, vaan tietoa oli pyydetty sen selvittämiseksi, miksi valittajan käsityksen mukaan samankaltaiset asian oli ratkaisu eri tavoin, A:lla ei ollut julkisuuslain 11 §:ssä säädettyä asianosaisen oikeutta saada tietoa B:n eläkeasian käsittelyä ja siihen liittyvään muutoksenhakua koskevista asiakirjoista. (Vailla lainvoimaa 4.5.2016) - Uutiset
3.5.2016 15.21
Oikeuskansleri kiinnitti valtioneuvoston kanslian huomiota julkisuuslain säännöksiin asiakirjan osittaista salassapitoa koskevassa asiassaOikeuskansleri kiinnitti valtioneuvoston kanslian huomiota julkisuuslain 14 §:n 3 momentissa säädettyihin velvoitteisiin ilmoittaa asiakirjan pyytäjälle kieltäytymisen syy, antaa asiakirjan pyytäjälle tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, ja antaa asiakirjapyyntöön tarvittaessa valituskelpoinen päätös. Lisäksi oikeuskansleri kiinnitti huomiota velvollisuuteen huolehtia osana hyvää tiedonhallintatapaa siitä, että viranomaisen palveluksessa olevilla on julkisuuslain 18 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti tarvittavat tiedot kohdassa mainituista asioista kuten asiakirjan antamisessa ja suojaamisessa noudatettavista menettelyistä. - Uutiset
12.4.2016 9.39
Hovioikeus arvioi voidaanko erityisen laite-etsinnän kohteena olleesta epäiltyjen tietojärjestelmästä löydetty aineisto jäljentää ja siten hyödyntää törkeää huumausainerikosta ynnä muuta koskevassa rikosasiassaHovioikeus katsoi päätöksessään mainitsemiaan seikkoja punnittuaan ja ottaen erityisesti huomioon epäiltyjen rekisterin luonteen ja tarkoituksen, että asianosaisten tiedonsaannin rajoittaminen epäiltyjen rekisteriin sisältyvistä tiedoista oli tässä tapauksessa ehdottoman välttämätöntä yleisen ja yksityisen edun turvaamiseksi. Erityisessä kotietsinnässä sinetöityä aineistoa ei saanut tutkia tai hyödyntää. Aihetta käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 12.4.2016) - Uutiset
11.4.2016 14.02
Hallinto-oikeus: Kouluissa tehdyt sisäilman työpaikkaselvitykset olivat julkisia asiakirjojaAsiassa oli kysymys kunnan kouluissa tehdyistä työpaikkaselvitysraporteista. Selvityksissä arvioitiin muun muassa sisäilman laatua. Kunnassa asiakirjoja oli pidetty viranomaisen sisäisinä asiakirjoina. HAO katsoi, että asiakirjojen sisältö ja merkitys puhui sen puolesta, että niitä oli pidettävä julkisina, kun otettiin huomioon julkisuuslain 3 §:ssä turvattu yksilöiden ja yhteisöjen mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan. Muutoksenhakija oli oikeutettava saamaan jäljennös pyytämistään kouluselvityksistä. (Ei lainvoimainen 11.4.2016) - Uutiset
6.4.2016 8.08
Apulaisoikeuskanslerilta moitteet kaupungille ja kaupunginlakimiehelle julkisuuslaissa säädettyjen määräaikojen ylittämisestä asiakirjoja annettaessaKun kantelija oli saanut kaupunginlakimieheltä pyydetyksi asiakirjaksi oletetun asiakirjan vasta noin 6,5 viikon kuluttua asiakirjapyynnön esittämisestä, kantelun kohteena olleen asiakirjapyynnön käsittely oli viipynyt kaupungilla yli julkisuuslaissa säädetyn määräajan ja julkisuuslakiin perustuva velvoite oli tältä osin laiminlyöty. - Uutiset
23.3.2016 13.00
KHO:n kaksi ratkaisua Tekesin tietojen julkisuudestaInnovaatiorahoituskeskus Tekesin diaariin merkityt tiedot vireille tulleiden TEMPO- ja NIY-ohjelmiin kohdistuvien rahoitushakemusten tekijöistä olivat julkiset. Tiedot tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoituksesta olivat julkiset paitsi rahoitusta saaneiden yritysten ja määrien osalta, myös hylättyjen rahoitushakemusten tekijöiden ja näiden hakemien rahoitusmäärien osalta. - Uutiset
3.3.2016 10.13
KHO otti kantaa Turun telakan yrityskauppaa koskevien asiakirjojen julkisuuteenTyö- ja elinkeinoministeriön päätös kumottiin ja asia palautettiin 18 asiakirjan osalta ministeriölle uudelleen käsiteltäväksi asiakirjakohtaisen julkisuutta ja salassa pidettävyyttä koskevan arvioinnin tekemiseksi. Tämän arvioinnin tehtyään ministeriön on annettava Sanoma Media Finland Oy:lle/Helsingin Sanomille kokonaan julkisiksi arvioitavat asiakirjat sekä osittain julkisiksi arvioitavat asiakirjat julkisilta osiltaan, jos se on mahdollista niin, etteivät niiden salassa pidettävät osat tule tietoon. - Uutiset
10.2.2016 13.31
Lastenvalvoja toimi lainvastaisesti kun hän ei tunnistanut omaa esteellisyyttään eikä ollut vetäytynyt kantelijan lasten huoltoa, tapaamisoikeutta sekä elatusapua koskevan asian hoitamisestaApulaisoikeusasiamies totesi sille tehdyssä kanteluasiassa, että lastenvalvojan mahdollista esteellisyyttä arvioitaessa oli otettava huomioon erityisesti, olivatko hänen aiempi asemansa vastapuolena auton kolhimisasiassa ja siitä saatu sakkorangaistus tai alais-esimiessuhde henkilöön, joka oli toisen asianosaisen lähisukulainen, sellaisia näkökohtia, joiden valossa hänen toimintansa näytti objektiivisesti tarkastellen vaarantavan hänen esteettömyytensä riippumatta siitä, oliko asiassa sinänsä aihetta epäillä suositun jompaakumpaa vanhempaa. Objektiivisesti tarkasteltuna asiassa ei ollut vailla merkitystä myöskään se, että lastenvalvojan esimies on kantelijan entisen puolison lähisukulainen. - Uutiset
5.2.2016 10.45
KHO:n päätös KRP:n virkamieslain mukaisessa menettelyssä laatimien asiakirjojen julkisuudestaKHO on antanut päätöksen asiassa, jossa oli kysymys neljän KRP:n valtion virkamieslain mukaisessa menettelyssä tekemän päätöksen julkisuudesta ja salassa pidettävyydestä. Päätöksistä kolme koskee varoituksen antamista ja yksi virkasuhteen irtisanomista ja virantoimituksesta pidättämistä. - Uutiset
4.2.2016 10.10
Hovioikeus: Irrallisten virkkeiden jättäminen salassapitomääräyksen ulkopuolelle ei olisi edistänyt oikeudenkäynnin julkisuuttaKäsillä olevassa asiassa osakassopimuksessa oli nimenomaisesti todettu sopimuksen olevan salainen, mikä oli omiaan osoittamaan sopimuksen sisältävän liike- tai ammattisalaisuuksia. Myös asianajajan lakisääteinen salassapitovelvollisuus asiakkaan tiedoista ja liike- ja ammattisalaisuuksista puolsi osaltaan valituksen kohteena olevien tietojen salassapitoa. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin, että X Oy oli esittänyt uskottavan selvityksen YTJulkL 10 §:n mukaisen salassapitomääräyksen edellytysten täyttymisestä. X:n salassa pidettäviksi vaatimat kohdat sisältävät niin laajasti liike- ja ammattisalaisuuksia, että hovioikeus katsoi tarkoituksenmukaiseksi ja perustelluksi, että ne määrättiin salassa pidettäviksi kokonaisuudessaan. Yksittäisten, irrallisten virkkeiden jättäminen salassapitomääräyksen ulkopuolelle ei edistänyt oikeudenkäynnin julkisuutta tässä asiassa. (Vailla lainvoimaa 4.2.2016) - Uutiset
3.2.2016 10.10
Aluehallintovirastokin muistuttaa laillisuusvalvojien tapaan: Tiedusteluihin ja asiakirjapyyntöihin tulee vastata asianmukaisestiEtelä-Suomen aluehallintovirasto ratkaisi viime vuonna kaikkiaan 41 kuntakantelua. Uusia kanteluita tuli vuoden aikana vireille 31. Vireille tulleiden kuntakanteluiden määrä on pysynyt suunnilleen samana vuodesta 2010, lukuun ottamatta poikkeuksellista vuotta 2014, jolloin tuli vireille 59 kuntakantelua. Noin joka neljännessä kanteluratkaisussa kiinnitettiin kunnan huomiota lain noudattamiseen. Ongelmia oli esimerkiksi tiedusteluihin vastaamisessa hallintolain edellyttämällä tavalla sekä asiakirjapyyntöihin vastaamisessa julkisuuslain mukaisesti. Tästä myös ylimmät laillisuusvalvojat, eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri, moittivat viranomaisia säännöllisesti. - Uutiset
2.2.2016 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen on huolehdittava siitä etteivät työntekijöiden ja virkamiesten roolit sotkeudu yhteistyöprojekteissaApulaisoikeuskanslerin mukaan, mikäli viranomaisen tiloissa työskentelee muitakin tahoja, jotka käyttävät samaa infrastruktuuria ja yhteystietoja kuin viranomainen, tulisi viranomaisen pyrkiä selkeyttämään heidän asemansa yleisöön nähden. Muutoinkin on tärkeää, että muun muassa yhteistyöprojektienkaan yhteydessä yleisölle ei syntyisi sellaista kuvaa, että yksityisoikeudellisen yhdistyksen työntekijät olisivat viranomaisen työntekijöitä ja että heitä koskisivat samat säännökset kuin viranomaista. - Uutiset
22.1.2016 11.30
Tietoturva-asiantuntija M.Sc. Tuuli Siiskonen ja lakimies OTL Maria Majanen: Henkilötietojen suoja julkishallinnon digitaalisten palvelujen tuottamisessaEuroopan komissio, Euroopan parlamentti ja neuvosto saavuttivat 15. joulukuuta 2015 poliittisen yhteisymmärryksen EU:n tietosuojauudistusta koskevasta komission vuonna 2012 esittämästä ehdotuksesta, jonka tarkoituksena on luoda Euroopan unionille yhtenäinen ja kattava henkilötietojen suojaa koskeva uusi lainsäädäntökehys. Pysyvien edustajien komitea (Coreper) vahvisti kompromissitekstit 18. joulukuuta 2015. Euroopan parlamentti ja neuvosto hyväksynevät ehdotuksen keväällä 2016. - Uutiset
8.1.2016 10.03
Oikeuskansleri kiinnitti oikeusministeriön huomiota julkisuuslaissa säädettyyn tiedon antamista koskevaan menettelyynKantelija oli tiedustellut yksityishenkilön velkajärjestelyasiassa määrätyn selvittäjän palkkiosta annetun oikeusministeriön asetuksen ja siinä määriteltyjen palkkioiden tarkistamisen käsittelystä oikeusministeriössä. Hänelle oli annettu vastaus, jossa oli muun muassa todettu, että selvittäjän palkkion korottamista on käsitelty useaan otteeseen viimeksi kuluneiden vuosien aikana ja että asia on jälleen esillä tulevan talousarviosuunnittelun yhteydessä. Kantelija oli vastauksen johdosta pyytänyt saada perehdyttäväkseen asiakirjat, joita hänelle ei oltu toimitettu. Hänelle oli yli kaksi viikkoa asiakirjapyynnöstä todettu ainoastaan, että eduskunnalle annettava hallituksen esitys seuraavan vuoden talousarvioksi on prosessin ensimmäinen julkinen asiakirja ja että vuoden 2015 talousarvio löytyy netistä. - Uutiset
17.12.2015 15.13
KHO: Maa- ja metsätalousministeriön ei tarvinnut antaa asiakirjaa "valtion omistuksessa olevat luovutettavat maa-ainesten ottoalueet" Morenia Oy:lleMaa- ja metsätalousministeriön Metsähallitukselle osoittaman toimituskirjan/kirjeen liitteen ne osat, joita Morenia Oy:lle ei annettu, sisältävät tietoja luovutettavien maa-ainesten ottoalueiden jäljellä olevista varantokohtaisista ottamismääristä, arvioiduista maa-ainesten varantokohtaisista yksikköhinnoista sekä niiden perusteella lasketuista maa-ainesten varantokohtaisista arvoista. Tiedot olivat salassa pidettäviä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 ja 20 kohdan perusteella. Koska Morenia Oy:n pyytämät hakemusasiakirjat ja liitteen osa olivat salassa pidettäviä, sen tiedonsaantioikeus voi perustua ainoastaan asianosaisen tiedonsaantioikeutta koskevaan julkisuuslain 11 §:ään. Maa- ja metsätalousministeriön päätös asiakirjapyynnön hylkäämisestä ei ollut lainvastainen. - Uutiset
11.12.2015 14.41
KHO kumosi hallinto-oikeuden asiakirjajulkisuutta koskevan päätöksen – liikesalaisuuksia sisältäviä hankinta-asiakirjoja ei tullut luovuttaa kilpailevalle yritykselleKoska Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n pyytämät tiedot olivat VITA-Terveyspalvelut Oy:n liikesalaisuuksia, eikä niitä ollut pidettävä julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa tarkoitettuina muina tarjousten vertailuun käytettyinä tekijöinä, ei Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:llä ollut oikeutta saada niitä nähtäväkseen. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja Helsingin kaupungin työterveyskeskuksen työterveysjohtajan päätös saatettava voimaan. - Uutiset
11.12.2015 12.12
KHO: Viranomaisella ei ollut velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen tietopyynnön perusteellaKysymys olisi ollut uuden asiakirjan laatimisesta, mihin viranomaisella ei julkisuuslain säännösten perusteella ollut tietopyynnön johdosta velvollisuutta. - Uutiset
11.12.2015 10.26
KHO: Kunnan luottamushenkilön asiakirjapyyntö liikesalaisuuksia sisältävistä asiakirjoista voitiin hylätä kun hankkeeseen liittyviä asioita ei enää ollut kunnan käsittelyssäAsiassa ei ilmennyt, että kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen tai sen elinkeinojaoston käsittelyssä olisi asiakirjapyynnön esittämisen ajankohtana enää ollut kysymyksessä olevaan hankkeeseen liittyviä asioita, joiden käsittelyssä asiakirjat olisivat olleet tarpeellisia. Asiakirjapyynnöstä tai oikaisuvaatimuksesta ei liioin ilmennyt A:n luottamustehtävän hoitamiseen liittyviä muitakaan seikkoja, joiden perusteella pyydetyt yksityisten elinkeinonharjoittajien liikesalaisuuksia sisältävät asiakirjat olisi tullut jälkikäteen antaa A:lle kunnanvaltuuston tai -hallituksen jäsenille kuuluvan muita luottamushenkilöitä laajemman tietojensaantioikeuden perusteella. Asiakirjapyyntö oli voitu hylätä. - Uutiset
11.12.2015 9.24
Helsingin hovioikeus julkisti selvityksen omien työntekijöidensä törkypuheistaHelsingin HO on julkaissut kesällä 2013 valmistuneen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoselvityksensä. Selvitys paljastaa epäasiallista kielenkäyttöä ja seksuaalista häirintää tuomioistuimessa. Istuntojen tauoilla, päätösneuvotteluissa ja osaston yhteisissä tapahtumissa on kerrottu rasistisia ja sovinistisia vitsejä. Ihmisistä on käytetty ilmaisuja neekeri, mustalainen, ryssä, juutalainen, homo, femakko ja venäläinen huora. Selvityksen mukaan epäasiallinen käyttäytyminen on näyttänyt keskittyneen erityisesti yhdelle osastolle, osastolle viisi. Edilex sai HO:n peittämättömän selvityksen perjantaina iltapäivällä. - Uutiset
8.12.2015 16.01
Apulaisoikeuskansleri: Lastensuojeluasiakirjojen luovuttamatta jättämistä ei voitu perustella sillä että asianosainen ei ollut lasten huoltajaApulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada tieto myös salassa pidettävän asiakirjan sisällöstä, jos asiakirja voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Kantelijan pyytämät lastensuojelun asiakirjat ovat luonteeltaan tällaisia kiireellistä sijoitusta koskevaan asiaan vaikuttavia asiakirjoja. Kantelija oli asiassa asianosainen. Huomioon ottaen kantelijan asianosaisasema ja asianosaisen tietojensaantioikeutta koskevat säännökset apulaisoikeuskansleri katsoi, että asiassa ei ollut toimittu asianmukaisesti, kun asiakirjojen luovuttamatta jättämistä oli perusteltu sillä, että kantelija ei ole lasten huoltaja. - Uutiset
7.12.2015 14.09
KHO:n ratkaisu ravintolisiä koskevan taulukon julkisuudestaKHO totesi, että valmisteen ainesosien tarkkoja määriä milligrammoina ilmaistuina pidettiin valmisteen valmistajan julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuna salassa pidettävänä liikesalaisuutena lukuun ottamatta ravintolisälle ominaisen aineen määrää. Muilta osin tiedot katsottiin julkisiksi. - Uutiset
3.12.2015 12.00
Oikeustoimittajien Valokeila-palkinto Kainuun käräjäoikeudelle ja Sumuverho-palkinto Sisä-Suomen poliisilleOikeustoimittajat ry jakaa vuosittain Valokeila-palkinnon julkisuuden ja avoimuuden edistämisestä sekä Sumuverho-palkinnon salailukulttuurin edistämisestä. Oikeustoimittajat ry on myöntänyt Valokeila-palkinnon julkisuuden ja avoimuuden edistämisestä Kainuun käräjäoikeudelle Talvivaaran ympäristörikosjutun käsittelystä. Kokonaisuus oli haastava pienelle käräjäoikeudelle, mutta käräjäoikeus hoiti yhteistyön median suuntaan ennakoivasti ja tasapuolisesti. Salailupalkinto Sumuverho myönnettiin Sisä-Suomen poliisille kahden merkittävän rikosjutun salaamisesta julkisuudelta. Oikeustoimittajien mielestä yleisöllä olisi ollut perusteltu tarve tietää vanhusten raiskauksia ja ihmiskauppaa koskevista rikosjutuista jo ennen kuin käräjäoikeus antoi niistä päätöksensä. - Uutiset
3.12.2015 10.43
KHO: Helsingin hovioikeuden presidentin erillisestä toimeksiannosta laadittua yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoselvitystä seksuaalisen häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen esiintymisestä hovioikeudessa ei pidetty viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuna asiakirjana - tietopyyntö tuli hovioikeudessa ratkaista noudattaen julkisuuslain säännöksiä tiedon antamisesta viranomaisen asiakirjastaHelsingin HO:n yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoselvitys ei sisällöltään ja merkitykseltään vastannut hallituksen esityksessä julkisuuslain 5 §:n 4 momentin yksityiskohtaisissa perusteluissa esimerkinomaisesti mainittuja asiakirjoja. KHO totesi, että selvityksellä ja siinä käsitellyillä ongelmilla voi olla HO:n ulkopuolelle ulottuvia vaikutuksia muun muassa oikeuslaitoksen nauttimaan luottamukseen. HO:n ja HAO:n päätökset kumottiin ja asia palautettiin HO:lle sen ratkaisemiseksi, voidaanko Sipilän ja Reinbothin tietopyyntöön suostua, kun puheena olevaan HO:n yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoselvitykseen sovelletaan julkisuuslain säännöksiä tiedon antamisesta viranomaisen asiakirjasta. (Ään. 4-3 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
26.11.2015 12.55
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti UM:n ja suurlähetystön huomiota viisumien oikaisuvaatimuksissa tehtyjen päätösten perustelemiseen ja viivytyksettömään asioiden käsittelyynOikaisuvaatimuksen käsittelyaika oli kestänyt poikkeuksellisen kauan keskimääräisen käsittelyajan ollessa 1 - 2 kuukautta. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti suurlähetystön huomiota noudattaa ulkomaalaislain 191 a §:n 2 momenttia oikaisuvaatimuksen viivytyksettömästä käsittelystä. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti myös suurlähetystön huomiota noudattaa hallintolain 8 §:ä asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin vastaamisessa. Lisäksi apulaisoikeuskansleri totesi, että viisumin hakijaa koskevat tiedot ovat lähtökohtaisesti salassa pidettäviä, jolloin tietoja viisumiasiasta ei tule antaa muille kuin asianosaiselle itselleen tai tämän valtuuttamalle henkilölle. Oikaisuvaatimukseen annettavasta päätöksestä tulee myös riittävän selkeästi ja ymmärrettävästi ilmetä, minkä tosiasioiden tai selvitysten perusteella kussakin yksittäistapauksessa lopputulokseen on päädytty. - Uutiset
23.11.2015 11.53
KHO:n kaksi ratkaisua rikosten selvittämiseksi maksettuja vinkkipalkkioita koskevien asiakirjojen julkisuudestaTietopyyntö oli koskenut Keskusrikospoliisin maksamien vinkkipalkkioiden vuosittaista yhteismäärää vuosilta 2008–2013 eriteltynä. Pyydetyllä tavalla ilmoitettuna maksettujen palkkioiden vuosittaisista yhteismääristä ei ilmennyt, kenelle tai minkä rikosten selvittämiseksi palkkioita oli maksettu. Pyydettyjen tietojen antaminen kuitenkin kuvaisi Keskusrikospoliisin tietolähdetoiminnan laajuutta ja vaarantaisi näin ollen rikosten ehkäisemistä ja selvittämistä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Pyydetyt tiedot olivat siten salassa pidettäviä. Toisessa tapauksessa oli kysymys Helsingin poliisilaitoksen maksamista vinkkipalkkioista, ja myös nämä tiedot olivat salaisia. - Uutiset
20.11.2015 15.26
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Viranomaisella ei ole harkintavaltaa asiakkaan oikeuteen joko saada pyydetty asiakirja tai muutoksenhakukelpoinen päätösApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että oikeus saada perusteltu päätös ja hakea päätökseen muutosta ovat hyvän hallinnon keskeisiä oikeusturvatakeita. Oikeus joko saada pyydetty asiakirja tai saada asiassa muutoksenhakukelpoinen päätös on ehdoton, eikä viranomaisella ole menettelyn suhteen harkintavaltaa. Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Hallinnon tietotekniikkakeskuksen huomiota julkisuuslaissa säädettyihin velvoitteisiin ilmoittaa asiakirjan pyytäjälle kieltäytymisen syy, antaa asiakirjan pyytäjälle tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, ja antaa asiakirjapyyntöön tarvittaessa muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
18.11.2015 12.01
KHO:n ratkaisu maanpuolustussalaisuuksia sisältävien asiakirjojen julkisuudestaAsiakirjapyynnön kohteena olleet asiakirjat sisälsivät sekä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja että julkisia tietoja. Tiedot, jotka hallinto-oikeus oli asiakirjapyynnön hylänneen Pääesikunnan päätöksen osittain kumoten oikeuttanut asiakirjapyynnön esittäjän saamaan, muodostivat vain vähäisen osan niiden asiakirjojen sisällöstä, joihin nähden asia tuli Pääesikunnan valituksen johdosta korkeimmassa hallinto-oikeudessa arvioitavaksi. Näiden asiakirjojen sisältö ei kokonaisuutena arvioiden olisi muiden tietojen peittämisen jälkeen ollut ymmärrettävissä oikein niiden tietojen perusteella, jotka asiakirjapyynnön esittäjä oli oikeutettu saamaan. Pääesikunnalla ei siten ollut velvollisuutta antaa edellä tarkoitettuja tietoja, kun otettiin huomioon julkisuuslain 10 §. - Uutiset
18.11.2015 10.01
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudesta Valion, Arlan, Maitokolmion ja Satamaidon kilpailuasiassaHallinto-oikeuden ja KKV:n (aikaisemmin Kilpailuvirasto) päätökset oli pääasian osalta kumottava siltä osin kuin Valion asiakirjapyyntö oli hylätty valituksen kohteena oleviin asiakirjoihin sisältyvien julkisten ja asianosaisjulkisten tietojen osalta. Valiolle on annettava mainitut tiedot korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen liitteistä ilmenevällä tavalla. Muilta nyt kysymyksessä olevilta osin Valion asiakirjapyynnön oli voinut hylätä. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei ollut tältä osin syytä muuttaa. - Uutiset
30.10.2015 12.52
KHO: Maistraatin olisi tullut antaa päämiestä koskevat omaisuusluettelot ja vuositilit valtuutuksen nojalla myös tämän asiamiehelleHallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään velvoittanut maistraatin antamaan A:lle häntä koskevat omaisuusluettelot ja vuositilit, jos hän itse esittää näitä asiakirjoja koskevan pyynnön, mutta hylännyt vaatimuksen mainittujen asiakirjojen luovuttamisesta asianajaja B:n nähtäväksi. A:lla oli hallintolain 12 §:n 1 momentin nojalla ollut oikeus käyttää asiamiestä pyytäessään holhousviranomaista holhoustoimilain 88 §:n nojalla luovuttamaan hänelle häntä itseään koskevia tietoja. Näin ollen maistraatti ei voinut kieltäytyä luovuttamasta A:n asiamiehelle, asianajaja B:lle, hänen valtuutuksen nojalla pyytämiään tietoja. Turun hallinto-oikeuden ja Lounais-Suomen maistraatin valituksenalaiset päätökset oli siksi kumottava ja asia palautettava Lounais-Suomen maistraatille tietojen luovuttamiseksi asianajaja B:lle viranomaisten julkisuudesta annetun lain 16 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
28.10.2015 15.35
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 9.7.–13.7.2015 koskevat muun muassa ne bis in idem ‑periaatetta koskien törkeästä rattijuopumuksesta määrättävää rangaistusta, osakeyhtiönlain lainakieltoa, tuomionpurkua veronkorotukseen liittyen, tiedonantovelvollisuutta tekijänoikeuksien loukkausasiassa sekä julkisen asiakirjan salassapitovelvollisuutta. - Uutiset
27.10.2015 10.10
Hallinto-oikeus oikeutti Keskusrikospoliisin saamaan Kelalta tietoja salaisista asiakirjoista poliisilain nojallaKeskusrikospoliisi oli pyytänyt Kansaneläkelaitokselta tietoja koskien kadonnutta henkilöä ja hänen kahta perheenjäsentään käytettäväksi esitutkinnassa, joka koski epäiltyä henkirikosta. Asiaa kokonaisuutena arvioiden hallinto-oikeus tuli siihen johtopäätökseen, että tietopyynnön perusteen ja henkirikosten selvittämistä koskevan vahvan julkisen intressin johdosta poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentin säännöstä ja oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 23 §:n säännöstä oli tulkittava siten, ettei virkasalaisuus estänyt tiedon ilmaisemista poliisille esitutkintaa varten. (Vailla lainvoimaa 27.10.2015) - Uutiset
20.10.2015 15.01
KHO: Työ- ja elinkeinoministeriön excel-pohjainen energiamalli ei ollut julkinenAsiassa ei ilmennyt, että asiakirjapyynnössä tarkoitettu aineisto hyväksyttäisiin tai vahvistettaisiin sellaisenaan ja kokonaisuutena vaan sitä käytetään päivityksiä, raportteja ja taustaraportteja valmisteltaessa ja sitä muokataan jatkuvasti. Tätä luonnosmaista aineistoa ei siten voitu sellaisenaan ja kokonaisuutena katsoa annetun julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla esittelyä tai muuta asian käsittelyä varten. Kysymys ei siten ollut viranomaisen asiakirjasta siinä mielessä kuin julkisuuslaissa tarkoitetaan, eikä mainitun lain 9 §:n 1 momentin mukainen oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta sitä siten myöskään sellaisenaan ja kokonaisuutena koskenut. - Uutiset
11.9.2015 9.26
KHO: Apotti-hankkeen hankejohtajan määräaikaiseen työsuhteeseen hakeneen henkilön nimi sekä tiedot tämän koulutuksesta ja viimeisimmästä työpaikasta eivät olleet salassa pidettäviäKHO katsoi, että toimittajalla oli oikeus saada tieto asiakirjoista, joista ilmenivät pääkaupunkiseudun eräiden kuntien ja HUS-kuntayhtymän yhteisen potilas- ja asiakastietojärjestelmähankkeen (Apotti-hanke) hankejohtajan määräaikaiseen työsuhteeseen hakeneen henkilön nimi sekä tiedot tämän koulutuksesta ja viimeisimmästä työpaikasta. - Uutiset
16.7.2015 12.37
TEM: Ei riittävää varmuutta tosiasiallisesta määräysvallasta Migritissä – Fennovoiman jatko nyt elinkeinoministerin harkinnassaTyö- ja elinkeinoministeriössä tehtyjen selvitysten ja saatujen tietojen perusteella ei ole voitu riittävästi varmistua siitä, että määräysvalta Migrit Solarna Energija -yhtiössä olisi tosiasiallisesti tahoilla, joiden asuin- tai kotipaikka on EU:n tai EFTA-maiden alueella. TEM pyysi Fennovoimalta 1. heinäkuuta 2015 lisäselvitystä tosiasiallisen omistuksen toteutumisesta Migritissä sen jälkeen, kun Fennovoima oli 30. kesäkuuta 2015 toimittanut Pyhäjoelle suunnitellun ydinvoimalaitosyksikön rakentamislupahakemuksen kanssa vaaditun omistajuusselvityksen, jossa se ilmoitti Migritin Fennovoiman pääomistajan Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaaksi ja sitä kautta yhdeksi Fennovoiman välilliseksi omistajaksi lähes yhdeksän prosentin osuudella. - Uutiset
3.7.2015 16.12
KHO: Maahanmuuttoviraston päätös kansalaisuuden myöntämisestä oli yleisöjulkinen asiakirjaKHO totesi, että julkisuuslaissa kansalaisuuspäätöstä ei ole mainittu salassapidettävänä asiakirjana. Kansalaisuuspäätöksen julkisuuden arvioinnissa merkitystä ei ole sillä, että kansalaisuuspäätöksen perusteella ulkomaalaisrekisteriin on tehty merkintöjä. Kansalaisuuden myöntämistä koskeva Maahanmuuttoviraston päätös ei ole myöskään Maahanmuuttoviraston valituksessa viitatun julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla salassapidettävä asia. - Uutiset
2.7.2015 13.31
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä voimaan tulleita säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesällä 2015 Ruotsissa voimaan tulleisiin muutoksiin sisältyy uudistuksia koskien muun muassa työttömyyskorvausta, ajoneuvon takavarikointia liikennerikkomuksissa, rangaistuksen lieventämistä tekijän osallistuessa rikoksen selvittämiseen, merten suunnittelua sekä asemakaavalle asetettuja vaatimuksia. - Uutiset
5.6.2015 12.12
Apulaisoikeuskanslerilta moitteet kunnalle tietojen salailustaApulaisoikeuskanslerin päätöksen mukaan olennaista oli, että kunnanhallituksen jälkikäteen esittämät perustelut kanteluasioiden ja niihin annetun selvityksen salassapitämiselle olivat yleisluontoiset eikä perusteluista tarkemmin ilmennyt, miksi asian käsittely julkisena olisi ollut omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä asiaan osalliselle. - Uutiset
27.5.2015 12.12
KHO: Valittajalla ei ollut oikeutta saada vankitietojärjestelmän lokitietojaKysymyksessä olevassa tapauksessa ei ollut ilmennyt, että valittajalla olisi tai olisi ollut rikosseuraamuslaitoksessa vireillä sellaista laitoksen päätöksentekoa edellyttävää asiaa, jonka perusteella hän voisi asianosaisasemaansa vedoten saada tiedon vankitietojärjestelmän käyttäjälokitiedoista. Rikosseuraamusviraston tehtävänä oli rikostuomioiden täytäntöönpano, eikä pelkästään se seikka, että valittaja suoritti vankeusrangaistusta rikosseuraamuslaitoksen alaisessa vankilassa, ei ollut tällainen asia. Näin ollen valittajalla ei ollut oikeutta saada vankitietojärjestelmän lokitietoja myöskään julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetun asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella.