Hakemuksen käsittelyaika
- Uutiset
15.1.2024 16.30
Apulaisoikeusasiamies: Potilasvakuutuskeskuksen käsittelyaikaKantelija kertoi oman korvausasiansa olleen käsittelyssä jo lähes vuoden. Kantelija ei ollut saanut muuta tietoa kuin että asia oli työjonossa. AOA saattoi asiassa (3.3 ja 3.4 kohdissa) esittämänsä käsitykset menettelyn lainvastaisuudesta Potilasvakuutuskeskuksen tietoon. - Uutiset
28.12.2023 14.00
Puheterapian saatavuus: Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattamiseen ja julkisen vallan velvollisuuteen järjestää vaativaa lääkinnällistä kuntoutustaSelvityksen perusteella Kela oli pyrkinyt aktiivisesti avustamaan kantelijaa terapeutin saamisessa, mutta tässä ei ollut kuitenkaan onnistuttu. Kela ei ole siten pystynyt turvaamaan kantelijan lapsen oikeutta vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen. Lisäksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelaen huomiota kuntoutujan oikeuteen saada valituskelpoinen ratkaisu kaikista seikoista, jotka sisältyvät hänen kuntoutusoikeuteensa, kuten palveluntuottajan valintaa koskevasta päätöksestä. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota myös kuntoutushakemuksen huomattavaan pitkään käsittelyaikaan. - Uutiset
27.11.2023 14.00
Asiakirjapyynnön käsittely ja siihen vastaaminen - apulaisoikeusasiamies antoi Kelalle huomautuksenKun tässä tapauksessa otettiin huomioon julkisuuslain enimmäismääräajan huomattava ylittyminen ja annetun ohjauksen puutteellisuus, AOA antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
21.11.2023 8.00
Apulaisoikeusasiamies: Kelan tulisi voida tuottaa asiakaspalvelijoiden käyttöön sellaista tietoa, jonka avulla he voivat antaa asiakkaille laissa edellytetyn mukaisia käsittelyaika-arvioitaKantelija arvosteli hakemuksensa käsittelyaikaa Kelassa. Kantelija kertoi Kelaan 22.11.2022 toimittamansa nuoren kuntoutusrahahakemuksen käsittelyn olleen edelleen kesken kantelun laatimishetkellä. Lisäksi kantelija oli tyytymätön Kelasta puhelimitse saamaansa asiakaspalveluun. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.3 ja 3.4) esittämänsä käsitykset kantelijan kuntoutusraha-asian käsittelyn aiheettomasta viivästymisestä, tiedusteluun vastaamatta jättämisestä ja käsittelyaika-arvion antamatta jättämisestä Kelan tietoon. - Uutiset
7.11.2023 14.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kuluttajariitalautakunnan huomiota ratkaisupyyntöjen käsittelyn viivytyksettömyyteenRatkaisupyynnön kokonaiskäsittelyn kesto oli ollut 16 kuukautta. - Uutiset
31.10.2023 8.00
Oikeusasiamies: TE-toimisto ei kyennyt käsittelemään työttömyysetuusasioita säädetyssä määräajassaEduskunnan oikeusasiamiehelle (OA) tuli ajalla 4.7.–18.9.2023 yhteensä 74 kantelua työttömyysetuusasian käsittelyajasta Uudenmaan TE-toimistossa. TE-toimistolta hankittiin 42 kantelusta selvitykset, joissa TE-toimisto totesi työ- ja elinkeinoministeriön asetuksessa säädetyn 30 päivän käsittelyajan ylittyneen. Käsittelyajat vaihtelivat 32 ja 45 päivän välillä (11 kantelijan asiassa käsittelyaika oli 40 päivää tai enemmän). - Uutiset
23.8.2023 11.20
Apulaisoikeuskansleri: Lakisääteisiä määräaikoja ei noudatettu vammaispalveluhakemuksen käsittelyssäApulaisoikeuskansleri katsoi Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote, nykyisin Kymenlaakson hyvinvointialue) menetelleen vammaispalvelulain 3 a §:n vastaisesti kantelijan kuljetuspalvelua koskevan hakemuksen käsittelyssä, koska käsittelyaika ylitti vammaispalvelulaissa erikseen säädetyn kolmen kuukauden enimmäiskäsittelyajan eikä ylitykselle ollut esitetty laissa tarkoitettua erityistä syytä. - Uutiset
17.7.2023 10.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti verotuksen oikaisuvaatimuksen noin 2 vuoden käsittelyaikaa lainvastaisenaApulaisoikeusasiamiehen sijasen johtopäätös oli, ettei kantelijan oikaisuvaatimusten käsittelyaika ollut täyttänyt PL 21 §:ssä jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Oikaisuvaatimusten käsittelyaikaa oli tässä tapauksessa siten pidettävä lainvastaisena. - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
14.6.2023 15.40
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Kaupungin lastenvalvojan menettely lapsen elatusapua koskevan sopimuksen muuttamista koskevassa asiassaApulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.5) esittämänsä käsitykset D:n hyvinvointialueen A:n kaupungin toimintayksikön perheoikeudellisten palveluiden tietoon. - Uutiset
6.6.2023 8.00
Lapsilisähakemuksen käsittely kesti 5 kk - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus KelalleKantelija sai päätöksen elokuussa 2022 jättämäänsä hakemukseen vasta 5 kk:n kuluttua. Asiassa oli ollut kansainvälinen liityntä ja asiaa oli sinänsä AOA:n näkemyksen mukaan selvitelty Kelan antaman tuolloin voimassa olleen ohjeistuksen mukaisesti. Asiaan liittyvä vakuuttamisratkaisun antaminen oli kuitenkin kestänyt kohtuuttoman kauan. Lisäksi sen jälkeen asiassa vaikutti olleen 2 kk:n pituinen passiivinen jakso, jolloin asia ei ollut edennyt Kelassa mihinkään huolimatta kantelijan kiirehtimispyynnöistä. - Uutiset
5.6.2023 7.30
Apulaisoikeuskansleri: Maahanmuuttovirasto ylitti selvästi laissa säädetyn enimmäisajan työntekijöiden oleskelulupahakemusten käsittelyssä - etenemistä olisi tullut seurataAsioiden etenemistä olisi tullut seurata erityisen tarkasti jokaisessa käsittelyvaiheessa ja varmistaa, ettei käsittely viivy enempää kuin on ehdottoman välttämätöntä. Hakemusten käsittely oli kestänyt kolminkertaisesti säädettyyn enimmäiskäsittelyaikaan nähden. - Uutiset
3.5.2023 12.17
Apulaisoikeuskansleri: Lokitietoja koskevan tietopyynnön käsittely - Uutiset
17.4.2023 14.00
Oikeusasiamies kiinnitti Tullin vakavaa huomiota asioiden viivytyksetöntä käsittelyä koskevien säännösten noudattamiseenKantelija arvosteli Tullin menettelyä tullauspäätöksen mitätöintiä ja maahantuontiverojen palautusta koskevan oikaisuvaatimuksensa käsittelyn kestoa koskevassa asiassa. Kantelija oli saattanut hakemuksensa vireille 31.12.2021 ja se oli ratkaistu 11.11.2022. - Uutiset
3.3.2023 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen tulee noudattaa palvelulupaustaanApulaisoikeuskansleri saattoi suojelupoliisin tietoon käsityksensä palvelulupauksen noudattamisesta turvallisuusselvityksiä annettaessa. - Uutiset
24.2.2023 15.00
Apulaisoikeusasiamies työttömyysetuusasian käsittelystä: Kantelijalla on oikeus asianmukaiseen hyvitykseen huolellisuuden laiminlyönnin ja pitkän käsittelyajan aiheuttamasta haitastaKantelija arvosteli X:n (TE-toimisto) ja Y:n kaupungin työllisyyspalvelujen menettelyä työkokeilun keskeytymiseen liittyvän työttömyysetuusasiansa käsittelyssä. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen TE-toimiston tietoon. AOA pyysi Valtiokonttoria olemaan sopivalla tavalla yhteydessä kantelijaan ja ratkaisemaan asian valtion vahingonkorvaustoiminnasta annetun lain perusteella. - Uutiset
1.2.2023 9.49
ELY-keskukselta kului asiakirjapyyntöön vastaamisessa 4 kuukauttaAsiakirjapyyntöasian käsittely oli asiaa alun perin käsitelleen virkamiehen eläköidyttyä jäänyt kesken. Asiakirjapyynnön käsittely sekä kantelijan myöhempiin tiedusteluihin vastaaminen olivat asian uudelta käsittelijältä jääneet epähuomiossa tekemättä. - Uutiset
2.1.2023 10.00
Toimeentulotukihakemuksen lainvastainen käsittelyaika ja virheellinen neuvonta - apulaisoikeusasiamies kiinnitti Kelan vakavaa huomiotaKantelijan toimeentulotukiasia olisi tullut ratkaista toimeentulotukilain tarkoittaman määräajan puitteissa viivytyksettä. Näin ei tehty ja asiassa oli siten toimittu lainvastaisesti. Kyse ei ollut toimeentulotuen etuuskäsittelyssä ilmenneistä epäkohdista, kuten Kela selvityksessään totesi. AOA korosti, että Kelan on varmistettava se, että sen työntekijöillä on selvä käsitys, mitä seikkoja päätöksenteossa on otettava huomioon, varsinkin kun kyse on toimeentulotukiasiakkaan kannalta hänen sairautensa kannalta välttämättömistä ja toimeentulotukilain tarkoittamista tarpeellisista menoista. Kantelijan lisäksi oli kyse hänen alaikäisten lastensa toimeentulon turvasta. Kelan kantelijalle antama neuvonta oli virheellistä ja omiaan aiheuttamaan kantelijalle epäselvyyttä asiassa. AOA korosti, että viranomaisen antamat neuvot ja selvitykset eivät saa johtaa sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien kaventumiseen tai niiden toteutumatta jättämiseen. Tämän takia viranomaisen on huolehdittava siitä, että sen antama neuvonta on sisällöltään oikeaa. AOA kiinnitti Kelan vakavaa huomiota asiassa (kohdassa 3.2) Kelan menettelystä todettuun. - Uutiset
19.12.2022 8.55
Oikeusasiamies: Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto menetteli julkisuuslain vastaisesti Uniperiin liittyvän asiakirjapyynnön käsittelyssäAsiakirjapyynnön käsittely kesti kauemmin kuin julkisuuslaki olisi enimmilläänkään sallinut. Kantelijan asiakirjapyyntö oli tehty ja vastaanotettu 31.8.2022 ja siihen oli vastattu 14.10.2022. Kantelijalle oli luovutettu pyydetty asiakirja osin tiedot peitettyinä ja annettu ohjaus asian saattamisesta viranomaisen ratkaistavaksi. - Uutiset
19.12.2022 8.00
Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauan - oikeusasiamieheltä huomautus DVV:lle lainvastaisesta menettelystäAsian käsittelyyn Digi- ja väestötietovirastossa sisältyy sinänsä useita toimenpiteitä, mutta merkillepantavaa oli toisaalta OA:n mielestä se osittainen verkkaisuus, jolla niitä oli tehty. Asian käsittelyaika Digi- ja väestötietovirastossa oli ollut lähes 16 kuukautta, ja käräjäoikeuden ratkaistua asian kokonaiskäsittelyajaksi oli muodostunut lähes 19 kuukautta. - Uutiset
30.11.2022 12.00
Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen oli vireillä Digi- ja väestötietovirastossa lähes 9 kuukauttaTästä ajasta suurimman osan (noin 7 kuukautta) selitti asian odottaminen käsittelyvuoroaan (noin 6 kuukautta) ja asiakirjojen kirjaamisen ruuhkautuminen (vajaa kuukausi). OA:n mukaan edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauan. - Uutiset
30.11.2022 11.16
Takuueläkehakemuksen käsittely on kestänyt Kelassa jo 16 kuukauttaOA:n mukaan Kelan tulee mahdollisimman pikaisesti pyrkiä selvittämään kantelijan eläkkeen lisäosan hakutilannetta, jotta se voisi ratkaista asian joko lopullisella tai väliaikaisella päätöksellään. - Uutiset
21.11.2022 17.00
Työmarkkinatukiasian käsittely kesti 416 päivääApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan sekä lautakunnan esittelijän huomiota perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeuteen saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä. Kantelijan työmarkkinatukiasian kokonaiskäsittelyaika (416 päivää) oli poikennut huomattavasti kyseisen asiaryhmän keskimääräisestä käsittelyajasta (263 päivää) muutoksenhakulautakunnassa. - Uutiset
17.10.2022 12.52
Apulaisoikeuskansleri: Ympäristöasioiden käsittelyajat sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa että Vaasan hallinto-oikeudessa ovat olleet kohtuuttoman pitkiäJoidenkin yksittäisten asioiden kokonaiskäsittelyajat ovat edelleen erittäin pitkiä, jopa 5 ja 6 vuotta. Apulaisoikeuskansleri piti pitkään jatkunutta tilannetta erittäin huolestuttavana perustuslaissa turvatun oikeusturvan sekä ympäristöperusoikeuden toteutumisen kannalta. - Uutiset
10.10.2022 13.23
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen esitti Kelan harkittavaksi, miten se voisi hyvittää kantelijalle Kelan menettelystä aiheutuneen viiveen toimeentulon turvaamisessaApulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdissa 3.2 ja 3.3) esittämänsä käsitykset sairauspäivärahahakemuksen käsittelyn aiheettomasta viivästymisestä ja tiedusteluun vastaamatta jättämisestä sekä toimeentulotukilain vastaisesta käsittelyajasta Kelan tietoon. Lisäksi apulaisoikeusasiamiehen sijainen esitti eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 11 §:n perusteella virheellisen menettelyn hyvittämistä kantelijalle. - Uutiset
8.9.2022 8.48
Työmarkkinatukea koskevan valituksen käsittely sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa kesti 450 päivääLautakunnan esittelijä oli antamassaan selvityksessä tuonut esille, että vaikka asia oli keskimääräistä laajempi ja vaati tavanomaista enemmän perehtymistä, ei käsittelyn viipymiselle ollut mitään muuta erityistä syytä kuin esittelijän oma työtilanne ja huolimattomuus. Muutoksenhakulautakunta oli omassa selvityksessään tuonut esille muun muassa asioiden käsittelyruuhkat kyseisinä vuosina. Sekä muutoksenhakulautakunta että lautakunnan esittelijä olivat myöntäneet, että asian käsittely oli pitkittynyt. - Uutiset
22.8.2022 14.02
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Oulun kaupungin huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen viivytyksettömässä käsittelyssäKaupunki oli vastannut kantelijan joulukuussa 2019 tekemään asiakirjapyyntöön maaliskuussa 2020 ja elokuussa 2020. Asiakirjapyynnön käsittely oli siten viivästynyt huomattavasti julkisuuslaissa säädetyistä käsittelyajoista. - Uutiset
12.8.2022 15.00
Varsin yksinkertaisena pidettävän asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa kesti noin 2 vuotta 7 kuukauttaSelvityksen perusteella käsittelyaikaan oli vaikuttanut yhtäältä se, ettei valmistelija ollut havainnut lautakunnan puuttuvaa toimivaltaa ja toisaalta se, että asia oli seissyt yli kaksi vuotta esittelijän työjonossa. AOA saattoi esittämänsä käsityksen kuluttajariitalautakunnan menettelyn virheellisyydestä lautakunnan tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. Lautakunnan haastava työtilanne on OM:n seurannassa. AOA lähetti päätöksensä sen vuoksi myös OM:lle tiedoksi. - Uutiset
26.7.2022 14.00
Käsittelymaksun palautusta koskeneen pyynnön käsittely Maahanmuuttovirastossa kesti 10 kuukauttaViraston selvityksestä ei ilmennyt asiaan liittyneen sen pitkää käsittelyaikaa selittäviä erityisiä syitä. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen arvion mukaan asian käsittely oli aiheettomasti viivästynyt. - Uutiset
23.6.2022 9.00
Oikeusasiamies: Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauanKun käräjäoikeus oli selvityksen mukaan ratkaissut asian, kokonaiskäsittelyajaksi oli muodostunut lähes 9 kuukautta, mitä OA piti kaiken kaikkeaan varsin epätyydyttävänä oikeusturvan näkökulmasta. OA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Digi- ja väestötietoviraston menettelyn lainvastaisuudesta sen tietoon. - Uutiset
20.6.2022 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely tietosuojavaltuutetun toimistossa viivästyi aiheettaKantelussa tarkoitetun asian käsittelyaika oli tietosuojavaltuutetun toimiston antaessa selvitystään (20.1.2022) ollut noin 14 kuukautta. Puhelimitse 26.4.2022 saadun tiedon mukaan asia oli edelleen vireillä ja käsittelyaika oli jo noin 18 kuukautta. - Uutiset
20.6.2022 8.00
Kirjallinen eristämis- ja karanteenipäätös on annettava viipymättä - Sodankylälle huomautus hallintolain rikkomisestaLapin AVI antoi perjantaina 16.6. Sodankylän kunnalle huomautuksen hallintolain rikkomisesta. Sodankylän kunnassa ei ole annettu suullisista eristämis- ja karanteenipäätöksistä kirjallisia päätöksiä viipymättä. Kirjallinen päätös tehtiin pahimmillaan neljän viikon viiveellä. Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisukäytännössään katsonut, että eristämispäätöksissä jo neljän päivän viive on liian pitkä. - Uutiset
10.6.2022 14.00
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Kelalle kuntoutushakemuksen käsittelyajasta - Uutiset
3.6.2022 8.30
Apulaisoikeuskansleri: Lastensuojelun huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskevan asian käsittelyn viipyminen Hämeenlinnan hallinto-oikeudessaApulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä asian käsittelyn viipymisestä Hämeenlinnan hallinto-oikeuden tietoon. - Uutiset
1.6.2022 9.00
Toimeentulotukiasian käsittelyn viipyi - asiakkaan alkuperäisen sähköpostiviestin otsikkokentän teksti ei olisi saanut välittyä vastaanottokuittaukseenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Porin kaupungin huomiota toimeentulotuesta annetussa laissa säädettyjen määräaikojen noudattamiseen. Kaupunki oli pyytänyt kantelijaa täydentämään toimeentulotukihakemustaan yhdeksäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Lain mukaan asiakasta on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta kehotettava täydentämään hakemustaan, jos se on puutteellinen. Hakemusta ei kerrotun perusteella käsitelty laissa edellytetyllä joutuisuudella. Lisäksi apulaisoikeuskanslerin sijainen katsoi, että vastaanottokuittaus olisi pitänyt lähettää salattuna tai siitä olisi pitänyt poistaa alkuperäisen sähköpostin otsikkokentän salassa pidettävä teksti. - Uutiset
24.5.2022 9.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Perustoimeentulotukihakemuksen käsittely viivästyiKantelija oli toimittanut Kelaan perustoimeentulotukensa tarkistamishakemuksen tulojensa muututtua. Lain mukaan päätös kyseisenlaisessa asiassa oli tehtävä viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Kun Kela oli antanut asiassa päätöksensä vasta kahdeksantena arkipäivänä, oli hakemuksen käsittely viivästynyt sille laissa säädetystä enimmäiskäsittelyajasta. - Uutiset
9.3.2022 12.40
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Tietopyyntö koskien potilasasiakirjojaKantelija arvosteli Sosterin menettelyä tietopyyntönsä käsittelyssä. Hän kertoi saaneensa pyyntönsä perusteella Sosterilta itseään koskevia potilasasiakirjoja, joissa oli häneltä peitettyä tietoa. Hän pyysi Sosterilta myös nämä tiedot ja sai 6.5.2021 kieltäytymistodistuksen, jossa viitattiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n 1 momenttiin, mutta siitä ei käynyt ilmi, millä tavoin tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, hänen etuaan tai muutoin erittäin tärkeää yksityistä etua. Kieltäytymistodistuksessa todettiin, että hänellä oli oikeus saada asiasta kirjallinen viranomaisen päätös, jonka hän pyysi viipymättä. Valituskelpoinen päätös tehtiin 29.7.2021 eli sen saamiseen kului lähes 3 kuukautta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen totesi, että asian käsittelyn viivästymisen syiksi tässä tapauksessa esitetyt perusteet eli lomat ja tietokatkokset eivät sinänsä oikeuttaneet poikkeamaan laissa säädettyjen määräaikojen noudattamisesta tai asian muusta asianmukaisesta käsittelemisestä, joskin ne voitiin yksittäisten virkamiesten menettelyn moitittavuutta arvioitaessa ottaa huomioon. Sosterissa oli menetelty virheellisesti, kun valituskelpoisen päätöksen antaminen asiassa viivästyi asiassa kerrotuin tavoin. Ratkaisussa ei otettu kantaa siihen, miten kantelijan tietopyyntö olisi tullut ratkaista ja olisiko tässä tapauksessa kaikki hänen pyytämänsä tiedot tullut luovuttaa. - Uutiset
23.2.2022 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirjapyynnön käsittely viivästyi sosiaali- ja terveysministeriössäApulaisoikeuskansleri kiinnitti STM:n huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain noudattamiseen. Apulaisoikeuskansleri totesi, että vaikka koronaviruspandemialla oli kiistatta ollut vaikutusta nimenomaan STM:n toimintaan, oli kantelijan asiakirjapyynnön käsittely ministeriössä viivästynyt. Apulaisoikeuskansleri totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtäviensä asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia. Näissäkään olosuhteissa ministeriö ei ole vapautettu noudattamasta lakia. - Uutiset
3.2.2022 8.00
Kantelijan vammaisen lapsen asunnon muutostöitä koskevan hakemuksen käsittely kesti lähes 5 kuukautta - oikeusasiamies kiinnitti kunnan vammaispalvelujen huomiota hakemusten lainmukaiseen käsittelyyn ja hyvän hallinnon mukaiseen menettelyynAsiassa oli ylitetty vammaispalvelulain 3 a §:n 3 momentissa säädetty 3 kuukauden määräaika hakemuksen käsittelylle ja päätöksenteolle. OA katsoi, ettei kunta ollut esittänyt hyväksyttäviä erityisiä syitä vammaispalvelulaissa säädetyn 3 kuukauden käsittelyajan ylittymiselle. - Uutiset
2.2.2022 16.00
Kuolinpesien veropostia lähetettiin vanhentuneeseen osoitteeseen - apulaisoikeusasiamies kiinnitti Verohallinnon huomiota perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeuteen saada asiansa asianmukaisesti käsittelyksiVirheen vuoksi kuolinpesä ei saanut verotuspäätöstä eikä maksukehotuksia, mistä syystä sillä ei ollut tosiallisesti mahdollisuutta maksaa jäännösveroja ennen niiden ulosottoon lähettämistä. Kantelijan ja hänen sisarustensa asiassa Verohallinnon menettely ei siten täyttänyt asian asianmukaisen käsittelyn vaatimuksia. Koska Verohallinto oli asiassa todetun mukaisesti ilmoittanut korjaavansa virheellisestä menettelystään kantelijalle ja tämän sisaruksille aiheutuneet seuraamukset ja se oli myös pahoitellut tapahtuneita virheitä, asia ei johtanut AOA:n muihin toimenpiteisiin kuin, että hän kiinnitti Verohallinnon huomiota perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeuteen saada asiansa asianmukaisesti käsittelyksi. - Uutiset
24.1.2022 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Verohallinnon oikaisuvaatimuksen 20 kuukauden käsittelyaika ei täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainenEOA saattoi esittämänsä käsityksen Verohallinnon lainvastaisesta laiminlyönnistä käsitellä kantelijan oikaisuvaatimus asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä Verohallinnon tietoon. - Uutiset
19.1.2022 12.15
Oikeusasiamies: Vaikeavammaisen henkilön kuljetuspalvelun jatkuvuus ja jatkohakemuksen käsittelyaikaOA saattoi kohdissa 3.2.2 ja 3.3.3 esittämänsä käsitykset Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden tietoon. - Uutiset
4.1.2022 10.00
Sukupuoli-identiteetin tutkimuksen resurssit - apulaisoikeusasiamies katsoi psykologin tutkimukseen pääsyn viivästyneen kohtuuttomastiKantelija arvosteli Taysin trans-poliklinikan sukupuoli-identiteetin tutkimusjakson viiveitä, jotka johtuivat riittävien henkilöstöresurssien puutteesta. Erityisesti viivettä oli syntynyt tutkimusjaksoon kuuluviin psykologin tutkimuksiin pääsyssä. AOA totesi, että kantelijan tutkimusjakso trans-poliklinikalla oli toukokuussa 2021 kestänyt 1 vuoden ja 7 kuukautta. Psykologin tutkimuksen toteuttamiseen kului yli 10 kuukautta psykologin tutkimuksen tarpeellisuuden toteamisesta ja psykologin tutkimusjonoon asettamisesta. AOA saattoi asiassa kohdassa 3.4 esittämänsä käsityksen menettelyn lainvastaisuudesta Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tietoon. - Uutiset
3.1.2022 15.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Oikaisuvaatimuksen käsittely kesti Verohallinnossa vähän yli 2 vuottaKäsittelyaikaa ei apulaisoikeuskanslerin sijaisen mielestä voitu pitää verovelvollisen kannalta kohtuullisena. - Uutiset
10.12.2021 12.50
Apulaisoikeusasiamies: Sairauspäiväraha-asioiden ruuhkautuminen KelassaAOA antoi joulukuun alussa ratkaisunsa 20 kanteluun, joissa oli arvosteltu sairauspäiväraha-asioiden käsittelyaikoja Kelassa. Saadun selvityksen mukaan sairauspäiväraha-asioiden käsittely oli ruuhkautunut pahoin keväällä 2021, minkä seurauksena käsittelyajat olivat pidentyneet Kelassa tavoitteeksi asetetusta kolmesta viikosta. Syynä ruuhkautumiseen oli ollut ennen kaikkea tartuntatautipäivärahan hakemusmäärien voimakas kasvu. - Uutiset
18.11.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valviran menettely tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Valviran ylilääkärin huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudella. Hän saattoi lisäksi Valviran ja ylilääkärin tietoon näkemyksensä siitä, että tietopyynnön tekijälle asetetaan määräaika asian siirtämistä viranomaisen käsiteltäväksi koskevan pyynnön esittämiselle. - Uutiset
10.11.2021 15.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupunkien perheoikeudellisten palvelujen huomiota lasten elatusta koskevien asioiden käsittelyyn asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskanslerin mukaan viranomaisen velvollisuuksiin kuuluu huolehtia siitä, että sen organisaatio ja tehtävät järjestetään hallintolain mukaisesti siten, että asiakas saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti. Asioiden käsittelyn ruuhkautuminen ei lähtökohtaisesti ole hyväksyttävä syy asioiden käsittelyn viivästymiseen. Laillisuusvalvontakäytännössä on vakiintuneesti katsottu, etteivät viranomaisen resursointisyyt oikeuta poikkeamaan laissa säädetyistä velvoitteista. Muuttuvat tilanteet on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan ennakoimaan, jotta lakisääteisistä tehtävistä kyetään suoriutumaan ajoittaisesta ruuhkautumisesta huolimatta. Kaupungin perheoikeudellisten palvelujen organisaation muuttuminen oli ollut ennakoitavissa, mutta kaupunkien mainitsemat koronapandemian aiheuttamat asioiden käsittelyä hidastaneet poikkeukselliset olosuhteet sen sijaan eivät. - Uutiset
2.11.2021 8.00
Elatustukihakemuksen käsittely kesti 11 viikkoa - viivästyi aiheettomastiKela myönsi selvityksessään 9 viikon passiiviset ajanjaksot, jolloin hakemuksen käsittelylle ei tapahtunut mitään, esittämättä hyväksyttävää syytä viivästymiselle. Viivästystä oli siten pidettävä aiheettomana. AOA saattoi kohdassa 3.3 esittämänsä käsityksen kantelijan elatustukihakemuksen käsittelyn aiheettomasta viivästymisestä Kelan tietoon lähettämällä sille päätöksensä tiedoksi. - Uutiset
18.10.2021 8.27
Työmarkkinatukea koskeneen valitusasian 340 päivän käsittelyaikaa muutoksenhakulautakunnassa ei voitu pitää kohtuullisenaApulaisoikeuskanslerin sijaisen arvion mukaan muutoksenhakulautakunta ei ollut selvityksessään esittänyt hyväksyttäviä syitä viivästykselle. Asian käsittely muutoksenhakulautakunnassa oli hänen arvionsa mukaan aiheettomasti viivästynyt ja käsittelyaikaa ei voinut pitää kantelijan kannalta kohtuullisena. - Uutiset
12.10.2021 15.40
Edunvalvonta-asian kirjaamisessa tapahtui virhe - oikeusasiamies kiinnitti Helsingin käräjäoikeuden huomiota huolellisuuteen asioiden käsittelyssäOA saattoi asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen Helsingin käräjäoikeuden menettelystä sen tietoon ja kiinnitti sen huomiota huolellisuuteen asioiden käsittelyssä. Tässä tarkoituksessa OA lähetti jäljennöksen päätöksestään käräjäoikeuden laamannille. - Uutiset
11.10.2021 15.00
Oikeusasiamies piti perinnönjakoa koskevan lupa-asian puolen vuoden käsittelyaikaa Digi- ja väestötietovirastossa kaiken kaikkiaan liian pitkänäOA:lla ei kuitenkaan ollut syytä moittia kenenkään yksittäisen virkamiehen menettelyä. Asian käsittely oli osunut varsin mittavan organisaatiouudistuksen saumakohtaan, ja tällaiset uudistukset ovat yleensäkin omiaan vaikuttamaan asioiden käsittelyyn, koska virkamiehet joutuvat omaksumaan uusia toimintatapoja ja tietojärjestelmiä, minkä lisäksi uudistukset voivat mahdollisesta seikkaperäisestä valmistelusta huolimatta aiheuttaa ennakoimattomia viiveitä asioiden käsittelyyn. Lisäksi käsittelyaikaan olivat nyt vaikuttaneet sellaiset poissaolot, joihin virasto työnantajana ei ollut voinut varautua. OA oli myös ottanut huomioon sen, että viivästystä oli jo pahoiteltu kantelijalle. - Uutiset
11.10.2021 11.22
Apulaisoikeusasiamies: Henkilöasiakkaiden tuloverotusta koskevien oikaisuvaatimusten pitkät käsittelyajat VerohallinnossaAOA Maija Sakslin on arvioinut useiden kanteluiden johdosta henkilöasiakkaiden oikaisuvaatimusten käsittelyn viipymistä Verohallinnossa. - Uutiset
24.8.2021 14.30
Oikeusasiamies: Asunnon muutostöitä koskevan hakemuksen käsittely kaupungin vammaispalveluissa viivästyi lainvastaisestiKantelija arvosteli kaupungin vammaispalvelujen menettelyä vammaispalvelulain mukaisia asunnon muutostöitä koskevassa päätöksenteossa. Kantelija kertoi, että hän oli hakenut vammaispalveluilta asunnon muutostöitä, koska hänen asuntonsa ei ollut esteetön. Kantelija oli tyytymätön siihen, että hakemusasian käsittely ja päätöksenteko oli kantelun tekohetkellä kestänyt 10 kuukautta. Kantelun mukaan kohtelu vammaispalveluissa oli muutenkin epätasa-arvoista. OA saattoi kaupungin sosiaalitoimen ja vammaispalveluiden tietoon asiassa esittämänsä käsityksen kantelijan vammaispalveluhakemuksen käsittelyn lainvastaisesta viivästymisestä. - Uutiset
6.7.2021 12.00
Omaishoidon tuen hakemuksen käsittely kesti yli 9 kuukauttaApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen menettelyn lainvastaisuudesta sote-kuntayhtymän tietoon. - Uutiset
1.6.2021 14.40
Työsuojeluasian käsittely kesti noin vuoden ja kaksi kuukauttaTyösuojeluviranomainen oli itse arvioinut, että työsuojelutarkastaja ei ollut käsitellyt asiaa viivytyksettä. Apulaisoikeuskansleri yhtyi tähän arvioon. - Uutiset
19.2.2021 10.30
Apulaisoikeusasiamies työkyvyttömyyseläkeasian käsittelyajasta: If vahinkovakuutus Oyj:n tulee varmistua siitä, että se pystyy käsittelemään ja ratkaisemaan korvausasiat laissa säädettyjen määräaikojen puitteissaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan If Oyj:n tulee kiinnittää vakavaa huomiota liikennevakuutusasioiden korvauskäsittelyn eri vaiheisiin ja lähettämiensä selvityspyyntöjen toteutumisen seurantaan, jotta korvausasioiden käsittely ja ratkaisujen antaminen ei pääsisi viivästymään aiheettomasti nyt tapahtuneen kaltaisesti. Yhtiön tulee varmistua siitä, että se pystyy käsittelemään ja ratkaisemaan korvausasiat laissa säädettyjen määräaikojen puitteissa ja näin turvaamaan vakuutettujen viime kädessä perustuslaissa turvatun oikeuden saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Apulaisoikeusasiamies antoi If vahinkovakuutus Oyj:lle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
25.1.2021 14.15
Vakuutusoikeuden palauttaman työkyvyttömyyseläkeasian käsittely Kelassa kesti yli 16 kuukauttaApulaisoikeuskansleri totesi, että kantelijan asian käsittely oli huomattavasti viivästynyt ilman hyväksyttävää syytä. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan vakavaa huomiota asioiden käsittelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
9.12.2020 12.50
Takuueläkettä koskevan asian käsittely viipyi Kelassa yli 2,5 kuukauttaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hallintolain viivytyksetöntä käsittelyä koskevan säännöksen noudattamiseen. - Uutiset
2.11.2020 13.00
Toimeentulotukea koskevien valitusten käsittely kesti noin 1 v 9,5 kkKun otettiin huomioon toimeentulotuen luonne viimesijaisena toimeentuloa turvaavana etuutena, oli kantelijan toimeentulotukea koskevien valitusten käsittely viivästynyt. Vaasan HAO ei ollut esittänyt valitusten käsittelyn viivästymiselle hyväksyttävää syytä. Aapulaisoikeuskansleri kiinnitti HAO:n huomiota perustuslain asianmukaista ja viivytyksetöntä käsittelyä koskevan säännöksen soveltamiseen. - Uutiset
7.9.2020 13.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota tiedusteluihin vastaamiseen ja sairauspäivärahaa koskevien hakemusten viivytyksettömään käsittelyynSelvityksen perusteella Kela oli ryhtynyt käsittelemään kantelijan sairauspäivärahaa koskevaa hakemusta sen jälkeen, kun kantelija oli puhelimitse kiirehtinyt hakemuksensa käsittelyä. Tämä oli tapahtunut noin kuukausi hakemuksen vireillepanon jälkeen. - Uutiset
13.8.2020 12.50
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely viivästyi Fimeassa lainvastaisella tavalla - tiedusteluun olisi tullut vastata viipymättäVaikka kantelijan alkuperäinen hakemus oli puutteellinen, käsittely oli viivästynyt lääkeasetuksen vastaisesti, koska lisäselvitystä pyydettiin vasta lakisääteisen 30 päivän käsittelyajan ajan päättymisen jälkeen. Tiedusteluun vastaamisen osalta apulaisoikeusasiamies totesi, että yleisesti voidaan lähteä siitä, ettei hallintoasian hoitamista tai asiointia koskeviin kysymyksiin vastaaminen edellytä viranomaiselta erityisiä toimenpiteitä. Vastaus voidaan useimmista tapauksissa antaa heti. Vastaamisen edellyttämään aikaan saattavat tapauskohtaisesti vaikuttaa tiedustelun kohteena olevan asian laatu ja monitahoisuus. Hyvän hallinnon periaatteiden mukaista on vastauksen viivästyessä ilmoittaa asiakkaalle viivästymisen syyt ja milloin vastausta voidaan odottaa. - Uutiset
4.6.2020 13.43
Kelalle huomautus lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssäApulaisoikeusasiamies katsoi, että kantelijan toimeentulotukihakemuksen käsittely oli ollut huolimatonta ja lainvastaista. Apulaisoikeusasiamies korosti, että voidakseen toteuttaa laissa säädetyt velvollisuutensa viranomaisen on järjestettävä esimerkiksi asiakirjahallintonsa siten, että se pystyy seuraamaan asiakirjojen liikkumista ja niiden käsittelytilannetta viranomaisen sisällä. Tällä varmistetaan osaltaan asioiden joutuisa käsittely viranomaisessa. Apulaisoikeusasiamies korosti myös sitä, että toimihenkilöiden tiedossa tulee olla se, että tulorekisteristä saatavien tietojen odottaminen ei ole peruste toimeentulotukilain edellyttämän määräajan ylittymiselle ja toimihenkilöiden tulee myös noudattaa näitä viranomaisia omia määräyksiä. - Uutiset
30.4.2020 9.40
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden huomiota sille saapuneen valitusasian viivytyksettömään käsittelyynPohjois-Suomen hallinto-oikeuden olisi hyvän hallinnon periaatteen mukaisesti tullut tehdä viipymättä kantelijan asiassa ratkaisu asian siirtämisestä toimivaltaiseen tuomioistuimeen tai asian tutkimatta jättämisestä sen toimivaltaan kuulumattomana. Koska kantelijan valitus oli siirretty yli 30 päivän kuluttua asian vireille tulosta toimivaltaiseen tuomioistuimeen, kantelijan valitus oli ollut myöhässä. - Uutiset
30.4.2020 8.40
Asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa kesti noin kaksi vuottaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kuluttajariitalautakunnan vakavaa huomiota laissa säädetyn erityisen määräajan noudattamiseen sekä asianmukaisen käsittelyn vaatimukseen. - Uutiset
31.3.2020 9.52
Liikaa maksetun asumistuen takaisinperintäasian käsittely kesti Kelassa lähes 8 kuukauttaKantelija toimitti pyydetyn selvityksen liikamaksusta Kelalle 18.3.2019 ja Kela antoi päätöksen liikamaksusta 13.11.2019. Apulaisoikeusasiamies katsoi Kelan laiminlyöneen käsitellä kantelijan takaisinperintäasia ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
18.3.2020 13.45
Apulaisoikeuskansleri: Asian käsittely viivästyi potilasvahinkolautakunnassaKantelija oli kannellut samasta asiasta myös Finanssivalvontaan. Potilasvahinkolautakunnalta oli kestänyt yli 22 kuukautta käsitellä kantelijan asia. - Uutiset
12.3.2020 15.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti aluehallintoviraston huomiota velvollisuuteen käsitellä hallintokantelut ilman aiheetonta viivytystäAluehallintoviraston käsiteltävänä oli ollut neljä kantelijan terveydenhuollon alaan kuuluvaa hallintokanteluasiaa. Niiden käsittelyajat aluehallintovirastossa olivat olleet noin 19, 20, 22 ja 27 kuukautta. - Uutiset
21.2.2020 15.03
Oikeusasiamies: Esitutkinta-aineiston ja valituskelpoisen päätöksen toimittaminen viivästyiValtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaan virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti ja viivytyksettä. Oikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen asiakirjapyynnön käsittelyn viivästymisestä rikostarkastajan ja Helsingin poliisilaitoksen tietoon. - Uutiset
21.2.2020 12.15
Apulaisoikeuskansleri: Työvoimapoliittiset lausunnot käsiteltävä asianmukaisesti ja ilman viivytyksiäApulaisoikeuskanslerin mukaan TE-toimistossa ei toimittu riittävän huolellisesti, sillä kantelijalle oli annettu kaksi kertaa virheellisesti myönteinen työvoimapoliittinen lausunto. Lausunnot oli myöhemmin oikaistu. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota hallintolain edellyttämään asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä velvollisuuteen antaa työvoimapoliittiset lausunnot säädetyssä määräajassa. - Uutiset
19.2.2020 14.55
Apulaisoikeusasiamies kiinnitti Vaasan hallinto-oikeuden huomiota sen velvollisuuteen varmistaa, etteivät yksittäisten kantelijoiden toimeentulotukivalitusten käsittelyajat veny kohtuuttoman pitkiksiKantelija arvosteli Kelan menettelyä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssä ja oikaisuvaatimuksen pitkää käsittelyaikaa Kelassa sekä Vaasan hallinto-oikeudessa. Vaasan hallinto-oikeuden käsittelyaika kantelijan valitusasiassa oli noin 19 kuukautta, joka on huomattavasti sen omaakin asiaryhmän keskimääräistä käsittelyaikaa pidempi. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen toimeentulotukeen liittyvän valitusasian lainvastaisesta käsittelyajasta Vaasan hallinto-oikeuden tietoon. - Uutiset
29.1.2020 13.55
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti hyvinvointikuntayhtymän huomiota asiakirjapyyntöjen käsittelyä koskevien julkisuuslain säännöksien noudattamiseenKantelija arvosteli hyvinvointikuntayhtymän menettelyä asiakirjapyynnön käsittelyssä. Kantelija oli 28.11.2018 pyytänyt tietoja hankintasihteerin vuorotteluvapaasijaisen rekrytoinnista, muun ohella hakijayhteenvedon, valinnasta tehdyn päätöksen ja valitun hakijan hakemuksen liitteineen sekä haastatteluun valittujen nimet ja tehtävän tehtäväkohtaisen palkanosan. Kantelija oli 27.12.2018 ja 13.1.2019 uudistanut pyyntönsä. Kantelijalle oli seuraavana päivänä, 14.1.2019 ilmoitettu tekstiviestillä, että selvitys toimitetaan kirjepostilla. Kantelija oli saanut 21.1.2019 päivätyn vastauksen hyvinvointikuntayhtymän henkilöstölakimieheltä. Vastauksessa ei ollut kuitenkaan vastattu kantelijan esittämiin kysymyksiin, eikä siihen ollut liitetty kantelijan pyytämiä asiakirjoja. - Uutiset
29.1.2020 13.30
Apulaisoikeusasiamies antoi Pohjois-Karjalan sosiaali-ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sotelle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä ympärivuorokautiseen hoitokotiin pääsyä koskevassa asiassaApulaisoikeusasiamies katsoi Siun sote- Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän menetelleen lainvastaisesti asumispalvelua ja palveluseteliä koskevassa päätöksenteossa. Asian käsittely ei ollut edennyt lain ja hyvän hallinnon vaatimusten mukaisesti eikä ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
2.1.2020 15.30
Eduskuntatalon remontin aikaisilla järjestelyillä ei loukattu asiakaspalvelutilanteen loukkaavaksi ja nöyryyttäväksi kokeneen pyörätuolilla liikkuneen valittajan oikeuksiaEduskunnan kanslian toteuttamaa täysistuntojen seuraamista koskevaa järjestelyä ei ollut pidettävä yhdenvertaisuuslain 8 ja 13 §:ssä kiellettynä välillisenä syrjintänä. Väitetyn häirinnän osalta HAO katsoi, ettei sitä, että virkamies oli vastannut "siitä vaan" valittajan kysymykseen "siitäkö mennään", voitu objektiivisesti arvioiden pitää valittajan ihmisarvoa loukkaavana käyttäytymisenä. Asiassa ei ollut ilmennyt myöskään, että eduskunnan virkamiehen menettely olisi johtanut valittajaa halventavan tai nöyryyttävän taikka häntä kohtaan uhkaavan, vihamielisen ja tai hyökkäävän ilmapiirin syntymiseen. Asiaa ei voitu arvioida toisin sillä perusteella, että valittaja oli itse kokenut asiakaspalvelutilanteen loukkaavaksi ja nöyryyttäväksi. HAO myös katsoi, ettei asian toteutunut käsittelyaika ollut ollut kohtuuttoman pitkä. Kohtuutonta ei ollut, että valittaja joutui pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 2.1.2020) - Uutiset
18.12.2019 10.20
Kela teki lukuisia virheitä perustoimeentulotukiasian käsittelyssä - apulaisoikeuskansleri esittää hyvitystäApulaisoikeuskanslerin mukaan Kelan tulisi hyvittää kantelijalle toimeentulotukiasian käsittelyn viivästyminen ja käsittelyssä tekemänsä virheet. Kelan on ilmoitettava toimenpiteistään apulaisoikeuskanslerille viimeistään 28. helmikuuta 2020. - Uutiset
3.12.2019 15.00
Apulaisoikeuskansleri: Kelan olisi tullut antaa uusi päätös uuteen työmarkkinatukihakemukseenApulaisoikeuskanslerin mukaan Kelan olisi tullut antaa kantelijalle uusi työmarkkinatukipäätös sen jälkeen, kun hän oli ilmoittautunut poissaolevaksi opiskelijaksi ja saanut TE-toimistosta uuden työvoimapoliittisen lausunnon. Ilman Kelan antamaa uutta päätöstä kantelija ei voinut hakea muutosta opintojen päättymisedellytysten täyttymistä koskevaan asiaan, koska TE-toimiston antamasta työvoimapoliittisesta lausunnosta ei lain mukaan saanut erikseen valittaa. Asiassa oli kysymys perustuslaissa säädetyn oikeusturvan toteutumisesta. - Uutiset
20.11.2019 14.18
Edunvalvojaa koskevan kantelun käsittely kesti maistraatissa runsaat 2 v ja 4 kkKantelijat pyysivät eduskunnan oikeusasiamiestä tutkimaan maistraatin menettelyn läheisensä edunvalvontaa koskeneen kantelun käsittelyssä. Kantelu koski asian selvittämistä, lopputulosta ja yli kahden vuoden pituista käsittelyaikaa. Lisäksi kantelussa pyydettiin oikeusasiamiehen kannanottoa edunvalvojan menettelyyn ja korvausta edunvalvojan virheellisestä menettelystä. Oikeusasiamies saattoi maistraatin tietoon käsityksensä kantelun käsittelyn hallintolain vastaisesta aiheettomasta viivästyksestä. Lisäksi hän kiinnitti maistraatin huomiota siihen, mitä oli ratkaisussaan todennut yleisiä edunvalvojia koskevissa kanteluasioissa noudatettavasta sääntelystä. - Uutiset
15.11.2019 8.00
Työntekijän oleskeluluvan käsittely viivästyi TE-toimistossaApulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaistavana olleessa kanteluasiassa oleskelulupahakemuksen käsittely oli kestänyt runsaat 8 kuukautta. - Uutiset
17.9.2019 14.28
Apulaisoikeusasiamies: Kelan tulee korostaa henkilökunnalleen huolellisuutta hakemusten skannaamisessa Kelan järjestelmiinApulaisoikeusasiamies saattoi esittämänsäi käsitykset kantelijan työkyvyttömyyseläkehakemuksen huolimattomasta käsittelystä ja siitä seuranneesta hakemuksen käsittelyn aiheettomasta viivästymisestä Kelan tietoon. Kelan tulee korostaa henkilökunnalleen huolellisuutta hakemusten skannaamisessa Kelan järjestelmiin, jotta vastaisuudessa nyt tapahtuneen kaltaisia virheitä ei tapahdu. - Uutiset
27.8.2019 10.00
Apulaisoikeusasiamies kehotti Kelaa korostamaan henkilökunnalleen asioiden huolellisen ja viivytyksettömän käsittelyn tärkeyttäApulaisoikeusasiamies on käsitellyt ja ratkaissut elokuussa 2019 useita kanteluita, joissa on arvosteltu työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutustukihakemusten käsittelyaikoja Kelassa. Esimerkiksi asiassa EOAK/4620/2019 kuntoutustukihakemuksen käsittely oli kestänyt Kelassa 23 viikkoa eli yli kaksi kertaa Kelassa asetettua tavoitekäsittelyaikaa kauemmin. Apulaisoikeusasiamies antoi tämän vuoksi Kelalle huomautuksen vastaisuuden varalle lainvastaisesta menettelystä. Apulaisoikeusasiamies on myös pyytänyt Kelalta selvitystä työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutustukihakemusten käsittelyajoista. - Uutiset
20.8.2019 11.15
Hovioikeus: Sairauslomalla ollut avustaja voitiin vaihtaaAsiaa oli käsitelty KO:n valmisteluistunnossa viimeksi 20.11.2017. Tämän jälkeen 26.3.2018 ja 6.11.2018 toimitettavaksi määrätyt pääkäsittelyt oli peruutettu valittajan avustajan (OTK) sairauslomasta johtuen. Asian käsittely oli lykätty 13.6.2019 pidettävään jatkettuun valmisteluistuntoon ja pääkäsittelyyn. Ottaen huomioon 8.3.2019 päivätyn lääkärinlausunnon sisältö HO totesi, ettei avustajaa ollut pidettävä kykenevänä avustamaan asiassa hänen sairauslomansa aikana eikä asiassa voitu myöskään pitää poissuljettuna sitä vaihtoehtoa, että avustajan sairausloma jatkuisi 30.9.2019 jälkeen yhä edelleen. Asian ratkaisu ei joka tapauksessa sietänyt enää enempää viivytystä. (Vailla lainvoimaa 20.8.2019) - Uutiset
30.7.2019 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen arvioi valitusasian käsittelyajan KHO:ssa ylittäneen asian laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisena pidettävän ajanAsian käsittely KHO:ssa oli kestänyt yli 2 vuotta ja 5 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi päätöksessään, että käsittelyn joutuisuudella ylimmässä tuomioistuimessa on korostunut merkitys tapauksissa, joissa asian aiemmat käsittelyvaiheet jo ovat kestäneet kauan. - Uutiset
30.7.2019 15.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota viranomaisen velvollisuuteen antaa asianosaiselle tämän pyynnöstä arvio päätöksen antamisen ajankohdasta ja vastata käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihinAsunto-osakeyhtiö oli esittänyt kaupungille vaatimuksen kadun kunnossapito- ja puhtaanapitolaskujen hyvittämisestä. Yhtiön puolesta oli useita kertoja pyydetty vastausta vaatimukseen sekä tiedusteltu asian käsittelyaikataulua ja etenemistä. - Uutiset
25.7.2019 12.45
Kelalle huomautus lainvastaisesta menettelystä toimeentulotukiasian käsittelyssäKela oli laiminlyönyt velvollisuutensa käsitellä ja ratkaista asia, mistä oli seurannut myös asian käsittelyn viivästyminen. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti menettelyä erityisen vakavana, koska kysymys oli ollut kantelijalle tarpeellisista, lääkärin hänelle määräämistä lääkevalmisteista. Kelan menettely oli siten saattanut vaarantaa myös kantelijan tärkeiden etujen toteutumisen. Vaikka Kela oli selvityksessään pahoitellut menettelyään, apulaisoikeusasiamiehen sijainen päätyi siihen, että antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle sen lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
24.6.2019 8.40
Apulaisoikeuskansleri: Käsittelyaikojen koheneminen Lounais-Suomen aluehallintovirastossaKanteluiden keskimääräinen käsittelyaika oli saatu laskemaan lähelle tulossopimuksen mukaista 8 kuukautta ja valvonta-asioiden käsittelyaika kohtuullisena pidettävään 10 kuukauteen. Apulaisoikeuskanslerilla ei tässä tilanteessa ollut aihetta toimenpiteisiin. - Uutiset
4.4.2019 8.00
Oikaisuvaatimukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä Kelan OikaisuvaatimuskeskuksessaKantelijan oikaisuvaatimusten käsittely Kelan Oikaisuvaatimuskeskuksessa oli kestänyt kahden ensimmäisen oikaisuvaatimuksen osalta lähes 4 kuukautta ja kolmannessa tapauksessa yli 5 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että käsittelyajat eivät täytä perustuslain ja hallintolain säännösten vaatimusta oikaisuvaatimuksen viivytyksettömästä ja kiireellisestä käsittelystä. Toimeentulotuki on viimekätisin toimeentulon muoto, jonka myöntämisessä ja myös sitä koskevan oikaisuvaatimuksen käsittelyssä joutuisan käsittelyn vaatimus korostuu. Pitkä käsittelyaika vaarantaa oikeusturvaa myös viivästyttäessään mahdollisuutta valitusoikeuden käyttämiseen hallinto-oikeudessa. - Uutiset
25.1.2019 8.02
Apulaisoikeusasiamies: Kuolintodistuksen viivästykselle ei ollut perustuslain 21 §:n kannalta hyväksyttäviä syitäKantelijan mukaan hänen puolisonsa kuoli yllättäen kotona 22.3.2017. Kantelija ei ollut vielä lokakuuhun 2017 mennessä saanut pyynnöstään huolimatta kuolintodistusta. Apulaisoikeusasiamies katsoi, että kantelijan puolison oikeuslääketieteelliseen kuolemansyyn selvittämiseen liittyvien asiakirjojen laatiminen oli ylittänyt kohtuuttomasti kuolemansyyn selvittämisestä annetussa asetuksessa säädetyn määräajan. Oikeusasiamiehen ratkaisukäytännössä on katsottu, että organisaatioon ja resursseihin liittyvillä seikoilla ei lähtökohtaisesti voida pätevästi perustella poikkeamista siitä, mitä PL 21 §:n säännös edellyttää asian viivytyksettömältä käsittelyltä. - Uutiset
22.1.2019 14.46
Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ei käsitellyt vahingonkorvausvaatimusta ilman aiheetonta viivytystä - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus lainvastaisesta menettelystäPohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ei käsitellyt kantelijan vahingonkorvausvaatimusta PL 21 §:ssä ja hallintolain 23 §:ssä edellytetyllä tavalla ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
21.12.2018 14.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Vaasan hallinto-oikeuden huomiota käsitellä valitusasiat ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskansleri kiinnitti hallinto-oikeuden toiminnasta vastaavan ylituomarin vakavaa huomiota velvollisuuteen huolehtia siitä, että valitusasiat käsitellään ilman aiheetonta viivytystä. Hän lähetti ratkaisunsa tiedoksi myös oikeusministeriölle. - Uutiset
18.12.2018 14.17
Puuttuvilla henkilöstöresursseilla ei voi perustella pitkää käsittelyaikaaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä oikaisuvaatimukset viivytyksettä. Kantelijan perustoimeentulotukipäätöksistä tekemien oikaisuvaatimusten käsittely Kelan oikaisuvaatimuskeskuksessa oli kestänyt 113 päivää eli lähes neljä kuukautta ja 186 päivää eli yli kuusi kuukautta. - Uutiset
17.12.2018 9.30
Oikeusasiamies: Holhoustilin tarkastus kesti maistraatissa liian kauanOikeusasiamiehen käytettävissä olleen aineiston mukaan vuoden 2015 tilin tarkastaminen oli kestänyt lähes puolitoista vuotta, vuoden 2016 tilin vajaat puoli vuotta ja päätöstilin vajaat kaksi kuukautta. - Uutiset
17.10.2018 8.00
Apulaisoikeuskansleri arvosteli Maahanmuuttovirastoa oleskeluluvan käsittelyn viivästymisestä ja käsittelyaikatiedusteluihin vastaamatta jättämisestä"Muulla perusteella" haetun oleskeluluvan käsittely oli kestänyt Maahanmuuttovirastossa noin 16,5 kuukautta. Tästä ajasta hakemus oli odottanut käsittelyvuoroaan ns. yleisessä jonossa noin 14 kuukautta. Kantelija oli tiedustellut hakemuksen käsittelyvaihetta useita kertoja, kiirehtinyt asian käsittelyä ja pyytänyt arvioita päätöksen antamisen ajankohdasta. Hänelle oli annettu arvio päätöksen antamisajankohdasta vain yhden kerran, hakemuksen oltua vireillä jo yli vuoden. Muilla kerroilla vastausta ei selvityksen mukaan ollut annettu, vaikka aiemmin arvioitu päätöksen antamisajankohta oli jo mennyt ohi. - Uutiset
26.9.2018 11.36
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä perustoimeentulotukipäätöksistä tehdyt oikaisuvaatimukset viivytyksettäKantelijan perustoimeentulotukipäätöksistä tekemä oikaisuvaatimus oli käsitelty Kelassa vasta lähes neljän kuukauden (113 päivän) kuluttua sen saapumisesta. Pitkää käsittelyaikaa ei voida perustella puuttuvilla henkilöstöresursseilla. - Uutiset
12.9.2018 13.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valitusasiat tulisi käsitellä kohtuullisen ajan kuluessaEnsimmäisessä tapauksessa palvelussuhdeturvaa koskeneen valituksen käsittely hallinto-oikeudessa oli kestänyt noin 21 kuukautta eli pidempään kuin kyseisen asiaryhmän asioissa keskimäärin. Myös toisessa tapauksessa valituksen käsittely hallinto-oikeudessa oli kestänyt keskimääräistä pidempään, noin 2 vuotta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että laillisuusvalvontakäytännössä ei ole yleensä hyväksytty käytettävissä oleviin henkilö- tai muihin resursseihin perustuvaa syytä hyväksyttäväksi syyksi oikeudenkäynnin käsittelyn viipymiselle. Laillisuusvalvonnassa painotetaan sitä lähtökohtaa, että oikeudenkäynnin asianosaisten näkökulmasta heillä on perustuslaissa säädetty oikeus saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä. Tämä on lähtökohtana myös muun muassa Euroopan ihmisoikeussopimuksessa artiklassa, jonka mukaan jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin silloin, kun päätetään hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. - Uutiset
7.5.2018 12.00
Potilasvakuutuskeskuksen olisi tullut perustella päätöksensä ja käsitellä asia viipymättäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Potilasvakuutuskeskuksen huomiota velvollisuuteen perustella päätöksensä hallintolain edellyttämällä tavalla ja käsitellä asiat asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä - Uutiset
5.4.2018 11.00
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa sosiaaliturva-asian räikeän pitkään käsittelyaikaan ja oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämiseenAsian vireille tulosta vakuutusoikeuden 9.6.2015 antamiin päätöksiin, joilla kantelija lopulta katsottiin Suomen sosiaaliturvan piiriin kuuluvaksi, kului aikaa yhteensä lähes 16 vuotta. Kantelija pyysi oikeusasiamiestä tutkimaan, oliko hänelle korvattu asianmukaisesti asian käsittelyn viivästyminen/asian käsittelyssä tapahtuneet virheet ajalla 31.8.1999–9.6.2015 ja oliko hänelle aiheutunut oikeudellista menetystä pitkittyneen prosessin takia. Kantelija pyysi ottamaan asiaa arvioitaessa huomioon KHO:n päätöksen (KHO 2015:139) ja EIT:n ratkaisun asiassa Varjonen v. Suomi. Apulaisoikeusasiamies totesi mm., että vaatimus perus- ja ihmisoikeuksien tehokkaasta toteutumisesta edellyttää, että tilanteessa, jossa oikeus viivytyksettömään käsittelyyn ei ole toteutunut, ja jossa hyvityslakia ei ole katsottu voitavan soveltaa, asianosaisella on oikeus asianmukaiseen hyvitykseen asian käsittelyn keston aiheuttamasta huolesta, epävarmuudesta ja muusta niihin rinnastettavasta haitasta. Näin tulee olla ainakin kestoltaan näin räikeässä tilanteessa kuin mistä nyt oli kysymys. - Uutiset
13.3.2018 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Hallintoasiat olisi tullut käsitellä asianmukaisesti ja viivytyksettä - salassa pidettäviä tietoja ei tule lähettää suojaamattomassa sähköpostissaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan perusturvakeskuksen huomiota velvollisuuteen käsitellä hallintoasiat asianmukaisesti ja viivytyksettä. Lisäksi hän kiinnitti perusturvakeskuksen huomiota siihen, että salassa pidettäviä tietoja ei tule lähettää suojaamattomassa sähköpostissa. - Uutiset
16.1.2018 13.43
Apulaisoikeusasiamies arvostelee Kelaa viivästyksistä määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen jatkohakemusten käsittelyssäKelan toimihenkilöitä oli siirretty ratkaisemaan ruuhkautuneita perustoimeentulotukihakemuksia, mikä viivästytti etuushakemuksien käsittelyä. - Uutiset
10.1.2018 13.07
KHO ratkaisi vuonna 2017 ennätysmäärän asioitaVuosi 2017 oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa poikkeuksellinen. Saapuneiden asioiden määrä edellisvuodesta kasvoi huomattavasti ja asioita ratkaistiin vuoden 2017 aikana ennätykselliset 6636, KHO tiedottaa. - Uutiset
4.1.2018 12.00
Apulaisoikeuskansleri: Kantelut olisi tullut käsitellä viipymättäKantelijan vammaispalvelujen tarpeen selvittämiseen ja järjestämiseen liittyvien kanteluiden käsittely aluehallintovirastossa oli kestänyt lyhimmillään noin 12 kuukautta ja pisimmillään noin 14 kuukautta. Keskimääräinen käsittelyaika virastossa oli 8,4 kuukautta, ja sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluille viraston tulossopimuksessa määritetty käsittelyaika oli 8 kuukautta. - Uutiset
29.11.2017 12.00
Kantelun käsittely Valvirassa kesti noin 2,5 vuotta - olisi tullut käsitellä ilman aiheetonta viivytystäViranomaisen on pyrittävä tunnistamaan organisaatio- ja henkilöstömuutosten vaikutukset niin, että se kykenee suoriutumaan lakisääteisistä tehtävistään muutostilanteissakin. Apulaisoikeuskansleri totesi lisäksi, että tulos- ja muusta ohjauksesta vastaavan tahon on osaltaan huolehdittava siitä, että viranomaisella on tarvittavat resurssit tehtäviensä asianmukaiseen hoitamiseen. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Valviran huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ilman aiheetonta viivytystä. Hän saattoi näkemyksensä myös virastoa ohjaavan STM:n tietoon.