-
Vero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Arvonlisävero
- Uutiset
18.11.2020 11.30
OTT Eero Männistö: Ajankohtaista luottamuksensuojasta verotusmenettelyssäKirjoituksen tarkoituksena on nostaa esille muutamia ajankohtaisia oikeustapauksia ja tulkinnanvaraisia tilanteita, jotka liittyvät luottamuksensuojaan verotusmenettelyssä. - Uutiset
16.11.2020 15.05
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sekaholdingyhtiön ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähennysoikeudestaEUT katsoi kuudetta alv-direktiiviä koskevassa portugalilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sekaholdingyhtiö, jonka toiminta tytäryhtiöidensä hallinnoinnissa on toistuvaa, voi vähentää neuvontapalvelujen, jotka koskevat markkinatilanteen kartoittamista toisen yhtiön omistusosuuksien hankinnan valmistelemiseksi, ostoihin sisältyvän arvonlisäveron, ja näin on myös silloin, kun tämä omistusosuuksien hankinta ei lopulta ole toteutunut. Sekaholdingyhtiö, jonka toiminta tytäryhtiöidensä hallinnoinnissa on toistuvaa, ei voi vähentää arvonlisäveroa, jonka se on maksanut luottolaitokselle suorittamastaan palkkiosta, joka koski sellaisen joukkovelkakirjalainan suunnittelua ja järjestämistä, joka oli tarkoitettu sijoitusten tekemiseen tietyllä alalla, kun nämä sijoitukset eivät lopulta ole toteutuneet vaan tämän lainan avulla saatu pääoma on suoritettu kokonaisuudessaan emoyhtiölle lainan muodossa. - Uutiset
16.11.2020 7.30
Uusi ohje: Maanmittaustoimitusten verovaikutuksiaVerohallinnon ohjeessa käsitellään maanmittaustoimituksista toimituksen kohteena olevien kiinteistöjen omistajille aiheutuvia verovaikutuksia tuloverotuksen, kiinteistöverotuksen, varainsiirtoverotuksen, lahjaverotuksen sekä arvonlisäverotuksen kannalta. Ohje on voimassa 11. marraskuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
13.11.2020 7.12
Esitys covid-19-epidemian torjuntaan tarvittavien tavaroiden alv-vapauden voimassaolon jatkamisesta annettiin eduskunnalleValtioneuvosto antoi torstaina (12.11.) eduskunnalle hallituksen esityksen covid-19-epidemian torjuntaan tarvittavien tavaroiden verovapauden voimassaolon jatkamisesta. Verovapautta sovellettaisiin siten 30.1.2020 ja 30.4.2021 välisenä aikana. Esitys liittyy valtion vuoden 2021 täydentävään talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
11.11.2020 9.00
Verotus-lehti 5/2020Verotus-lehden 70. juhlanumerossa:
-Rajat ylittävä konserniavustus, vapaa sijoittautumisoikeus ja lopulliset tappiot – aika ottaa seuraava askel kohti lisääntyvää konserniajattelua
-Uudet teknologiat vastaavat asiakkaiden ja Verohallinnon tarpeisiin
-OECD:n digiverohankkeen kehitys vuosien 2019 ja 2020 aikana
-Quo vadis, kansainvälinen verotus?
-Poimintoja arvonlisäverolain ja arvonlisäverodirektiivin eroavaisuuksista
-Liiketoimintasiirto (EVL 52 d §) — EU-oikeuden ja kansallisen oikeuden vuorovaikutusta lainsäädäntö- ja lain soveltamistasoilla
-Korkokulujen aktivoiminen, vähentäminen ja sen rajoitukset
-Siirtohinnoittelu ja EU:n valtiontukisäännökset – merkitys Suomelle?
-Verohallinnon ohjeet käytännön verotuksen ja vero-oikeudellisen tutkimuksen oikeuslähteenä
-EU-vero-oikeus, veron kiertäminen ja unionin oikeuden väärinkäyttö
-Tosiasiallinen johtopaikka ulkomaisen yhteisön yleisen verovelvollisuuden kriteerinä
-Vero-oikeudellinen informaatio – sisällön luotettavuus, läpinäkyvyys ja julkisuus
-Liiketoimien tunnistaminen ja sivuuttaminen tapauksissa KHO 2020:34 ja KHO 2020:35
-Työnantajan maksamat muuttokustannukset - Tulkintaa TVL 69 c §:ssä säädetystä muuttokustannushuojennuksesta
-Synti- ja haittaverot 1950-luvulla ja 2020-luvulla
-Vertailussa tytäryhtiö- ja osakkuusyhtiöomistus: samat vai eri pelisäännöt vähennysoikeuden näkökulmasta?
-Verovelvollisen oikeudet ja velvollisuudet verotarkastuksessa
-EU-uutiset
-EUT:n arvonlisäveropäätökset
-Unionin tuomioistuimen välitöntä verotusta koskeva oikeuskäytäntö
-Kansainvälisten veroasioiden palsta - Uutiset
5.11.2020 10.47
Verohallinnon OP:n tili poistuu käytöstä 30.11.2020Verohallinnon OP:n tili poistuu käytöstä 30. marraskuuta 2020. Tämän jälkeen Verohallinnon OP:n tilille ei kannata enää maksaa veroja. Verot tulee joulukuusta alkaen maksaa Verohallinnon Danske Bankin ja Nordean tileille. - Uutiset
3.11.2020 7.46
Covid-19 lääkinnällisten laitteiden ja tarvikkeiden tullittoman ja arvonlisäverottoman maahantuonnin voimassaoloaikaa on jatkettu komission päätöksellä 30. huhtikuuta 2021 astiTulli on julkaissut aiheesta 17.4.2020 asiakastiedotteen, josta saa lisätietoa. - Uutiset
29.10.2020 9.14
KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta, jossa konesalin palvelukokonaisuus oli katsottu palvelun myyntimaan yleissäännöksen alaiseksi palveluksiAsiassa oli ratkaistavana kysymys palveluun sovellettavasta myyntimaasäännöksestä. KHO katsoi, pyydettyään asiassa EUT:n ennakkoratkaisun, ettei palvelukokonaisuudessa ollut kysymys AVL 27 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta eikä täytäntöönpanoasetuksen 282/2011 31 a artiklassa tarkoitetusta kiinteistöön liittyvästä palvelusta. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta, jossa palvelukokonaisuus oli katsottu AVL 65 §:ssä säädetyn palvelun myyntimaan yleissäännöksen alaiseksi palveluksi. Verohallinnon arvonlisäverotusta koskeva ennakkoratkaisu ajalle 27.2.2017–31.12.2018. - Uutiset
27.10.2020 10.40
Vakuutusmaksuverotus Suomessa -ohjetta on päivitettyOhjetta on päivitetty, koska ohjeessa viitattu lainsäädäntö on muuttunut. Uusi ohje on voimassa 27. lokakuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
20.10.2020 15.10
Unionin tuomioistuin otti kantaa arvonlisäverodirektiivin mukaisen arvonlisäveron perusteen alentamisen edellytyksiinUnionin tuomioistuin katsoi, että yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 90 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa asetetaan arvonlisäveron perusteen alentamisen edellytykseksi se, että velallinen on tavaran luovutuspäivänä tai palvelun suorituspäivänä sekä tätä alentamista koskevan veroilmoituksen oikaisun jättämistä edeltävänä päivänä rekisteröity arvonlisäverovelvolliseksi eikä ole maksukyvyttömyys- tai likvidaatiomenettelyssä ja että velkoja itse on veroilmoituksen oikaisun jättämistä edeltävänä päivänä rekisteröity arvonlisäverovelvolliseksi. - Uutiset
13.10.2020 14.14
Selvitys ehdotuksineen automaattisesta raportoinnista arvonlisäverotuksessa on luovutettu VM:lleArvonlisäveron raportoinnin kehittämistä on selvitetty Verohallinnossa yhteistyössä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa vuodesta 2017 lähtien. Selvitys ehdotuksineen on luovutettu valtiovarainministeriölle, ja mahdollinen eteneminen ja lainsäädäntötyön aloittaminen on valtiovarainministeriön päätettävä asia, Verohallinto kertoo. - Uutiset
9.10.2020 9.06
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan läheisesti liittyvien palvelujen arvonlisäverostaAlv-direktiivin 2006/112/EY 132 artiklan 1 kohdan g alakohtaa on tulkittava siten, että
– riippumattoman asiantuntijan hoitokassan lääketieteellisen yksikön lukuun suorittamaa hoidon tarpeen arviointia koskevien sellaisten lausuntojen laatimista, joita kyseinen hoitokassa tarvitsee arvioidakseen sitä, missä laajuudessa siinä vakuutetuilla henkilöillä on oikeus sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan liittyviin palvelujen suorituksiin, on pidettävä sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan läheisesti liittyvänä palvelujen suorituksena, kunhan se on välttämätöntä kyseiseen alaan liittyvien liiketoimien suorittamiseksi, ja että
– kyseinen säännös ei ole esteenä sille, ettei mainittua asiantuntijaa suostuta tunnustamaan sosiaalisia hyvinvointipalveluja tuottavaksi laitokseksi, tilanteessa, jossa hän yhtäältä suorittaa hoidon tarpeen arviointiin liittyvien lausuntojen laatimiseen perustuvia palvelujen suorituksiaan alihankkijana mainitun lääketieteellisen yksikön – joka on tunnustettu edellä tarkoitetuksi laitokseksi – toimeksiannosta, jossa toisaalta asianomainen hoitokassa ottaa välillisesti ja kiinteämääräisesti vastatakseen kyseisten lausuntojen laatimisesta aiheutuvista kustannuksista ja jossa kolmanneksi mainitulla asiantuntijalla on kansallisen oikeuden nojalla mahdollisuus tehdä suoraan kyseisen kassan kanssa mainittujen lausuntojen laatimista koskeva sopimus voidakseen tulla tunnustetuksi edellä tarkoitetuksi laitokseksi, mutta ei ole käyttänyt tätä mahdollisuutta hyväkseen. - Uutiset
7.10.2020 8.00
Päivitetty ohje: Rakennusalan käännetty arvonlisäverovelvollisuusMerkittävimmät päivitykset liittyvät tuuliturbiinin myyntiin pystytettynä ja valmistalopaketin myyntiin asennettuna. Ohje on voimassa 7. lokakuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
5.10.2020 13.30
Tulo- ja valmisteverotukseen esitetään muutoksia - arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaanHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, työsuhde-etujen verotukseen, tupakkaveroon ja alkoholiveroon. Lisäksi arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 10 000 eurosta 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien. - Uutiset
2.10.2020 8.45
Alennettu alv-kanta - Unionin tuomioistuin tulkitsi direktiivin käsitteitä ”ihmisten elintarvikkeet” ja ”elintarvikkeiden täydentämiseen tai korvaamiseen tavallisesti käytettävät tuotteet”Alankomaalainen elinkeinonharjoittaja myy erotiikkatuotteiden kaupassaan muun muassa kapseleita, tippoja, jauheita ja suihkeita seksuaalista halua lisäävinä afrodisiakkeina. Nämä pääasiallisesti kasvi- ja eläinperäisistä osista koostuvat tuotteet on tarkoitettu ihmisten käyttöön ja nautittaviksi suun kautta. Verovelvollinen sovelsi vuosina 2009–2013 näihin tuotteisiin elintarvikkeisiin sovellettavaa alennettua arvonlisäverokantaa. Katsottuaan, että kyse ei ollut arvonlisäveroalan merkityksellisissä säännöksissä tarkoitetuista ”elintarvikkeista”, veroviranomainen riitautti tämän verokannan soveltamisen kyseisiin tuotteisiin ja teki jälkiverotuspäätöksen. EUT katsoo asiassa ennakkortkaisunaan, että direktiivin 2006/112/EY liitteessä III olevassa 1 kohdassa olevia käsitteitä ”ihmisten elintarvikkeet” ja ”elintarvikkeiden täydentämiseen tai korvaamiseen tavallisesti käytettävät tuotteet” on tulkittava siten, että ne koskevat kaikkia tuotteita, jotka sisältävät ihmiselimistön rakennus-, energia- ja suojaravintoaineita, jotka ovat välttämättömiä ihmiselimistön elintoimintojen ylläpitämisen ja elimistön toiminnan ja kehityksen kannalta ja joita nautitaan näiden ravintoaineiden toimittamiseksi elimistölle. - Uutiset
2.10.2020 8.19
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kiinteistönvälitys-, mainonta- ja hallintopalvelujen hankintaan sisältyvän arvonlisäveron vähentämisestäBelgian Hof van Cassatie katsoi, että unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella ei ole mahdollista todeta varmuudella, voidaanko ostoihin sisältyvä arvonlisävero pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tilanteessa vähentää kokonaisuudessaan, joten se päätti lykätä asian käsittelyä ja esittää unionin tuomioistuimelle ennakkoratkaisukysymykset. - Uutiset
25.9.2020 10.12
KHO:n ratkaisu yhteistoimistopalvelujen arvonlisäverostaArvonlisävero – Kiinteistön käyttöoikeuden luovuttaminen – Työpisteen vuokraus – Lukollisen toimistotilan vuokraus – Oheishyödykkeet – Yhteistoimistopalvelu – Palvelukokonaisuus – Liittymisperiaate - Uutiset
22.9.2020 11.08
Arviointineuvosto: Esitystä arvonlisäverovelvollisuuden alarajan nostamisesta tulisi täsmentää yrittäjien kokeman byrokratian vähenemisen näkökulmastaLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut hallituksen esitysluonnosta arvonlisäverovelvollisuuden alarajan nostamiseksi. Arviointineuvoston mukaan esitysluonnoksessa on kuvattu uudistuksen vaikutukset tiiviisti mutta keskeisiä vaikutusalueita ja vaikutusmekanismeja kattaen. Esitysluonnosta tulisi kuitenkin vielä täsmentää yritysvaikutusten osalta. Myös yhteiskunnallisia vaikutuksia koskevia arvioita tulisi lisätä. - Uutiset
17.9.2020 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kunnallisen tien levennystöistä maksettuihin ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämisestäKuudennen direktiivin 77/388/ETY 17 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että verovelvollisella on oikeus vähentää kunnan hyväksi suorittamistaan kunnallisen tien levennystöistä maksamansa ostoihin sisältyvä arvonlisävero silloin, kun kyseistä tietä käyttävät sekä tämä verovelvollinen taloudellisessa toiminnassaan että ketkä tahansa muut tienkäyttäjät, jos levennystyöt eivät ole ylittäneet sitä, mikä on tarpeen verovelvollisen taloudellisen toiminnan mahdollistamiseksi, ja jos töiden kulut sisältyvät saman verovelvollisen myöhemmässä vaihdannan vaiheessa toteuttamien liiketoimien hintaan. Kuudetta direktiiviä 77/288 ja erityisesti sen 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion viranomaisten yksipuolisesti myöntämä louhoksen toimilupa ei ole vastike verovelvolliselle, joka on ilman rahallista vastiketta suorittanut kunnalle kuuluvan tien levennystöitä, joten nämä työt eivät ole tässä direktiivissä tarkoitettuja vastikkeellisia liiketoimia. Kuudennen direktiivin 77/388 5 artiklan 6 kohtaa on tulkittava siten, että kunnan hyväksi suoritettavat sellaisen kaikille tienkäyttäjille avoimen kunnallisen tien levennystyöt, jota nämä työt vastikkeetta suorittanut verovelvollinen käyttää taloudellisessa toiminnassaan ja jota lisäksi voivat käyttää ketkä tahansa muut tienkäyttäjät, eivät ole liiketoimi, joka tulisi rinnastaa vastikkeelliseen tavaroiden luovutukseen tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
17.9.2020 7.18
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverovelvollisen käsitteestäAlv-direktiivin 2006/112/EY 9 artiklan 1 kohtaa ja 193 artiklaa on tulkittava siten, että luonnollinen henkilö, joka on tehnyt toisen luonnollisen henkilön kanssa yhteistä toimintaa koskevan sopimuksen, jolla perustetaan yhtymä, jolla ei ole oikeushenkilöllisyyttä ja jossa ensiksi mainitulla henkilöllä on oikeus toimia molempien liikekumppaneiden nimissä mutta hän toimii yksin ja omissa nimissään suhteissa kolmansiin osapuoliin suorittaessaan toimia, joista yhtymän liiketoiminta muodostuu, on katsottava direktiivin 2006/112 9 artiklan 1 kohdassa tarkoitetuksi verovelvolliseksi ja henkilöksi, jonka on yksin suoritettava maksettava arvonlisävero tämän direktiivin 193 artiklan mukaisesti, koska hän toimii omaan lukuunsa tai toisen lukuun komissionsaajana edellä mainitun direktiivin 14 artiklan 2 kohdan c alakohdassa ja 28 artiklassa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
10.9.2020 15.01
EU-maat menettivät alv-tuloja 140 miljardin euron edestä vuonna 2018Komission torstaina (10.9.) julkaiseman uuden raportin mukaan EU-maat menettivät vuonna 2018 alv-tuloja arviolta 140 miljardin euron edestä. Vaikka alv:n kokonaisvaje on edelleen erittäin suuri, se on hieman pienentynyt viime vuosina. Vuotta 2020 koskevien lukujen perusteella ennustetaan kuitenkin, että tämä suuntaus kääntyy ja että vuonna 2020 menetetään mahdollisesti 164 miljardia euroa. Tämä johtuu koronaviruspandemian vaikutuksesta talouteen. Suomessa menetettyjen alv-tulojen määrä oli viime vuonna 807 miljoonaa euroa. - Uutiset
2.9.2020 8.00
ALV-alennus ei paranna kuluttajien ostovoimaaVATT:n ja PT:n tutkijat osoittavat, että arvonlisäveron alennukset siirtyvät hintoihin paljon heikommin kuin ALV-nostot. The Journal of Political Economy -tiedelehdessä julkaistusta tutkimuksesta selviää, että väliaikainen ALV-ale johtaa jopa alkuperäistä tasoa korkeampiin hintoihin. - Uutiset
31.8.2020 9.00
Hallinto-oikeus: Autoihin myytävässä takuuaikaa pidentävässä jatkoturva-tuotteessa (Extended warranty) ei ollut kyse arvonlisäverolaissa ja -direktiivissä tarkoitetusta vakuutuspalvelustaHAO katsoi, ettei ennakkoratkaisun kohteena olevassa jatkoturva-tuotteessa ollut kyse arvonlisäverolaissa ja -direktiivissä tarkoitetusta vakuutuspalvelusta. Arvonlisäverotuksen ennakkoratkaisu ajalle 1.7.2019–31.12.2020. (Ei lainvoim. 31.8.2020) - Uutiset
28.8.2020 13.10
Covid-19-epidemian torjumisessa käytettävät tavarat arvonlisäverottomiaArvonlisäverolakia on muutettu väliaikaisesti siten, että covid-19-epidemiasta johtuvan tartunnan estämisessä, testaamisessa ja hoitamisessa käytettävien tavaroiden kotimaiset myynnit ja muista EU-maista tapahtuvat yhteisöhankinnat on säädetty arvonlisäverottomiksi (486/2020). Verottomuus koskee myyntejä julkiselle sektorille. Muutoksella täydennetään näiden tavaroiden maahantuonnissa sovellettavaa verovapautta. - Uutiset
28.8.2020 8.30
Alv-ilmoituksen uudistamiselle aikalisäUuden alv-ilmoituksen oli tarkoitus tulla käyttöön vuonna 2022. Vallitsevasta koronatilanteesta johtuen käyttöönottoa on päätetty lykätä. Päätöstä uudesta aikataulusta ei vielä ole. Verohallinto seuraa korona- ja taloustilanteen kehittymistä. - Uutiset
31.7.2020 13.51
Covid-19 lääkinnällisten laitteiden ja tarvikkeiden tullittoman ja arvonlisäverottoman maahantuonnin voimassaoloaikaa on jatkettu komission päätöksellä 30. huhtikuuta 2021 astiTulli on julkaissut 17.4.2020 aiheesta asiakastiedotteen, josta saa lisätietoa. - Uutiset
20.7.2020 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivin soveltamisesta asianajajan ammattia harjoittavaan henkilöön ja oikeusvoiman periaatteen soveltamisestaAlv-direktiivin 2006/112/EY 9 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että asianajajan ammattia harjoittavaa henkilöä on pidettävä kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna verovelvollisena. Unionin oikeus on esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa arvonlisäveroa koskevassa oikeusriidassa oikeusvoiman periaatetta, kun kyseinen oikeusriita ei koske samaa verokautta kuin se, josta oli kyse oikeusvoimaiseen tuomioistuinratkaisuun johtaneessa oikeusriidassa, eikä sillä myöskään ole samaa kohdetta kuin viimeksi mainitulla oikeusriidalla, ja tämän periaatteen soveltaminen estäisi kyseistä tuomioistuinta ottamasta huomioon unionin arvonlisäverolainsäädäntöä. - Uutiset
16.7.2020 15.00
EUT: Verovelvollinen voidaan velvoittaa oikaisemaan arvonlisäveron vähennystä, kun toiminta osassa kiinteistöä loppuuUnionin tuomioistuin katsoi, että yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 184, 185 ja 187 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan verovelvollinen, joka on saanut oikeuden vähentää verosta vapautettujen liiketoimien suorittamistarkoituksessa ylläpitämänsä vanhain- ja hoitokodin lisärakennuksessa sijaitsevan kahvilan rakentamiseen liittyvän arvonlisäveron suhteellisen osuuden, on velvollinen oikaisemaan alkuperäistä arvonlisäveron vähennystä silloin, kun kyseinen verovelvollinen on lopettanut kaiken verollisen liiketoiminnan tämän kahvilan tiloissa, jos verovelvollinen suorittaa edelleen verosta vapautettuja liiketoimia näissä tiloissa ja käyttää niitä näin ollen yksinomaan näihin liiketoimiin. - Uutiset
16.7.2020 12.00
EUT: verovelvollisen luonnollisen henkilön suorittama kiinteistön vuokraus ei ole arvonlisäverodirektiivin mukainen ”liitännäinen liiketoimi”, jos tämä liiketoimi on suoritettu verovelvollisen tavanomaisen elinkeinotoiminnan yhteydessäUnionin tuomioistuin katsoi, että yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 288 artiklan ensimmäisen kohdan 4 alakohtaa on tulkittava siten, että verovelvollisen luonnollisen henkilön, jonka liiketoiminta koostuu useiden vapaiden ammattien harjoittamisesta ja kiinteistön vuokrauksesta, suorittama kiinteistön vuokraus ei ole tässä säännöksessä tarkoitettu ”liitännäinen liiketoimi”, jos tämä liiketoimi on suoritettu verovelvollisen tavanomaisen elinkeinotoiminnan yhteydessä. - Uutiset
14.7.2020 10.00
KHO ei muuttanut pysäköintipaikkojen vuokraustoiminnasta annettua KVL:n ennakkoratkaisuaKVL oli katsonut, että A Oy:n harjoittama toiminta on AVL 29 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettua verollista toimintaa siltä osin kuin yhtiö vuokraa hakemuksessa kuvatulla tavalla pysäköintipaikkoja kulkuneuvojen paikoitusta varten a) osakaspysäköitsijälle, jonka omistama A-osake oikeuttaa pysäköintiin nimetyllä paikalla osakaspysäköintimaksua vastaan, b) osakaspysäköitsijälle, jonka omistama B-osake oikeuttaa pysäköintiin nimeämättömällä paikalla osakaspysäköintimaksua vastaan, ja c) asiakaspysäköitsijälle, joka voi pysäköidä kulkuneuvonsa nimeämättömälle paikalle automaattipysäköintimaksua vastaan. A Oy:n toiminnan arvonlisäverokäsittelyn kannalta merkitystä ei ole sillä, onko pysäköitävä kulkuneuvo auto vai esimerkiksi moottoripyörä, skootteri, sähköpyörä tai polkupyörä. Hakemuksessa kuvattu sähkön luovuttaminen on arvonlisäverollista tavaran myyntiä. A Oy:llä on oikeus vähentää pysäköintilaitoksen rakentamiskustannusten ja muiden hakemuksessa kuvattua toimintaa varten tekemiensä hankintojen arvonlisäverot kokonaisuudessaan. Ennakkoratkaisu on annettu ajalle 26.4.2019–31.12.2020. (Julkaisematon 14.7.2020) - Uutiset
13.7.2020 14.30
KHO kumosi arvonlisäverotusta koskevan KVL:n ennakkoratkaisunAsiassa oli Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksesta kysymys siitä, oliko A Oyj:llä ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitetun sopimuskokonaisuuden perusteella oikeus hakeutua AVL 30 §:n nojalla verovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta vai oliko kysymyksessä katsottava olevan AVL 27 §:ssä tarkoitettu kiinteistön myynti. Asiassa oli KHO:lle esitetty sellaista selvitystä vuokrakohteen osto-optiosta ja sen jäännösarvosta, joka ei ollut ollut KVL:n käytettävissä sen antaessa ennakkoratkaisunsa. Tämän vuoksi KVL:n päätös oli kumottava, annettu ennakkoratkaisu poistettava kokonaisuudessaan ja asia palautettava KVL:lle, joka voi mahdollisesti hankittavien lisäselvitysten jälkeen ja edellytysten täyttyessä antaa asiassa uuden ennakkoratkaisun. (Julkaisematon 13.7.2020) - Uutiset
13.7.2020 9.16
Keskusverolautakunta: Ateriankuljetuspalvelusta sosiaalihuoltona tapahtuvaa toimintaa varten ylläpidettyyn laitokseen tai sosiaalihuoltoon oikeutetun henkilön kotiin oli suoritettava arvonlisäveroa lain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteellaKVL katsoi, että kunnalle tai yksityiselle palveluntarjoajalle luovutettu aterian kuljettaminen sosiaalihuoltona tapahtuvaa toimintaa varten ylläpidettyyn laitokseen tai sosiaalihuoltoon oikeutetun henkilön kotiin ei ollut AVL 38 §:n 1 momentin tarkoittamaa sosiaalihuoltoa. Aterian kuljettamisesta oli suoritettava arvonlisäveroa AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella. Merkitystä ei ollut sillä, osallistuuko ateriakuljetuksen suorittava kuljettaja hakemuksessa tarkoitetussa laitoksessa aterian valmisteleviin tehtäviin, kuten esimerkiksi jakelutehtäviin eikä sillä, että sosiaalihuoltopalveluun oikeutetun henkilön kotiin suoritettavan ateriakuljetuksen yhteydessä kuljettaja tarkkailee sosiaalihuoltopalveluun oikeutetun henkilön terveydentilaa. Ennakkoratkaisu ajalle 17.6.2020 - 31.12.2021. (Lainvoim. 1.4.2021) - Uutiset
9.7.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu laskujen oikaisun myötä tehdystä uudesta veroilmoituksestaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY säännöksiä ja verotuksen neutraalisuuden periaatetta, tehokkuusperiaatetta ja suhteellisuusperiaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä sellaiselle kansalliselle säännöstölle tai kansalliselle hallinnolliselle käytännölle, jonka mukaan sellaisia liiketoimia, jotka myöhemmin osoittautuivat kuuluvan käännetyn veronmaksuvelvollisuuden järjestelmän piiriin, suorittanut verovelvollinen ei saa oikaista näihin liiketoimiin liittyviä laskuja eikä vedota tähän oikaisuun korjaamalla aikaisempaa veroilmoitusta tai jättämällä sellaisen uuden veroilmoituksen, jossa otetaan huomioon näin tehty oikaisu, saadakseen perusteettomasti laskuttamansa ja maksamansa arvonlisäveron palautetuksi, kun tämän mahdollisuuden epääminen perustuu siihen, että sen ajanjakson osalta, jona nämä liiketoimet toteutettiin, oli jo tehty verotarkastus, jonka päätteeksi toimivaltainen veroviranomainen oli tehnyt verotuspäätöksen, joka oli tullut lainvoimaiseksi sen takia, ettei kyseinen verovelvollinen ollut riitauttanut sitä. - Uutiset
9.7.2020 14.00
Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisu factoring-toimintaan liittyvien palveluiden arvonlisäverotuksesta – eri palvelujen verokohtelu määräytyi erikseen ja itsenäisestiHallinto-oikeus katsoi, että factoring-toimintaan sisältyvissä palveluissa oli kyse useista pääasiallisista palvelujen suorituksista, joten yhtiön myymää epäaitoa factoring-palvelua ei voitu käsitellä arvonlisäverotuksessa yhtenä kokonaisuutena. Kun otettiin lisäksi huomioon, että yhtiön tarjoama veroton rahoituspalvelu oli erotettavissa laskusaatavien hallinnointiin ja perintään liittyvistä palveluista, eri palvelujen verokohtelu määräytyi erikseen ja itsenäisesti. Näin ollen yhtiön ei tullut suorittaa arvonlisäveroa perimästään provisiosta siltä osin kuin se oli vastiketta luotonantoon liittyvien palvelujen suorittamisesta. Verohallinnon antamaa ennakkoratkaisua ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ks. KHO:2022:17: HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu.) - Uutiset
8.7.2020 15.00
EUT: sijoitusrahaston yhtenä kokonaisuutena pidettävä hallinnointipalvelujen suoritus ei kuulunut arvonlisäverovapautuksen soveltamisalaanUnionin tuomioistuin katsoi, että yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 135 artiklan 1 kohdan g alakohtaa on tulkittava siten, että yhtenä kokonaisuutena pidettävä hallinnointipalvelujen suoritus, joka suoritetaan ulkopuoliselle tarjoajalle kuuluvan ohjelmistoalustan välityksellä sijoitusrahastoja hallinnoivalle yhtiölle, jonka rahastoihin kuuluu sekä erityisiä sijoitusrahastoja että muita rahastoja, ei kuulu kyseisessä säännöksessä säädetyn arvonlisäverovapautuksen soveltamisalaan. - Uutiset
3.7.2020 13.00
EUT: konesalipalvelua ei voitu pitää arvonlisäverojärjestelmän kannalta kiinteän omaisuuden vuokrauksena tai siihen liittyvänä palvelunaUnionin tuomioistuin katsoi, että konesalipalvelu, jonka osana tämän palvelun tarjoaja saattaa asiakkaidensa käyttöön laitekaappeja asiakkaiden servereiden sijoittamiseen ja toimittaa heille oheistavaroita ja ‑palveluita, joilla on tarkoitus varmistaa servereiden käyttäminen optimaalisissa olosuhteissa, ei ole arvonlisäverosta vapautettua kiinteän omaisuuden vuokrausta. Perusteena oli se, että palveluntarjoaja ei passiivisesti saata asiakkaidensa käyttöön tilaa tai paikkaa eikä takaa heille oikeutta hallita sitä omistajan tavoin, ja kun toisaalta laitekaapit eivät ole rakennukseen, johon ne on asennettu, kiinteästi kuuluva osa eikä niitä myöskään ole asennettu pysyvästi. Konesalipalvelua ei voitu myöskään pitää kiinteään omaisuuteen liittyvänä palveluna, sillä asiakkailla ei ollut yksinoikeutta käyttää sitä kiinteistön osaa, johon laitekaapit on asennettu. - Uutiset
30.6.2020 10.00
Hallinto-oikeus: yhtiön toiminta Suomessa oli ollut kokonaisuutena arvioiden jatkuvaa – tuli merkitä arvonlisäverovelvollisten rekisteriinHallinto-oikeus totesi, että vaikka yhtiön yksittäiset työkohteet olivat olleet erillisiä ja lyhytaikaisia, oli yhtiön toiminta ollut kokonaisuutena arvioiden jatkuvaa, ja peräkkäiset urakointikohteet Suomessa olivat kestäneet yli yhdeksän kuukautta. Hallinto-oikeus katsoi, että yhtiölle muodostui arvonlisäverolain 9 §:n 1 momentissa ja täytäntöönpanoasetuksen 11 artiklassa tarkoitettu kiinteä toimipaikka Suomeen, ja yhtiö oli verovelvollinen Suomessa myymistään arvonlisäverollisista asennuspalveluista. Hallinto-oikeus kumosi verotuksen oikaisulautakunnan päätöksen ja saattoi voimaan Verohallinnon päätöksen, jolla yhtiö oli merkitty arvonlisäverovelvollisten rekisteriin 1.11.2018 alkaen. (Ei lainvoim. 29.6.2020) - Uutiset
25.6.2020 13.00
EUT: jäsenvaltion veroviranomaiset olivat voineet yksipuolisesti soveltaa liiketoimiin sellaista arvonlisäverokohtelua, joka poikkeaa siitä verokohtelusta, jonka nojalla liiketoimia on jo verotettu toisessa jäsenvaltiossaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annettua neuvoston direktiiviä 2006/112/EY ja hallinnollisesta yhteistyöstä ja petosten torjunnasta arvonlisäverotuksen alalla annetun neuvoston asetuksen (EU) N:o 904/2010 7, 13 ja 28–30 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltion veroviranomaiset voivat yksipuolisesti soveltaa liiketoimiin sellaista arvonlisäverokohtelua, joka poikkeaa siitä verokohtelusta, jonka nojalla liiketoimia on jo verotettu toisessa jäsenvaltiossa. Direktiivin 2006/112 33 artiklaa on tulkittava siten, että silloin, kun jäsenvaltioon sijoittautuneen luovuttajan toisessa jäsenvaltiossa asuville hankkijoille myymät tavarat kuljettaa näille hankkijoille luovuttajan ehdottama yhtiö, mutta hankkijat voivat kuitenkin vapaasti päättää, tekevätkö ne sen kanssa sopimuksen tavaroiden kuljetuksesta, nämä tavarat on katsottava ”luovuttajan tai jonkun muun tämän puolesta” lähettämiksi tai kuljettamiksi tavaroiksi silloin, kun kyseisellä luovuttajalla on hallitseva rooli sekä tavaroiden lähettämistä tai kuljettamista koskevan aloitteen että lähettämisen ja kuljettamisen olennaisten vaiheiden järjestämisen osalta, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkistettava ottamalla huomioon kaikki pääasian oikeusriidan olosuhteet. Unionin oikeutta ja erityisesti direktiiviä 2006/112 on tulkittava siten, että toimet, joilla luovuttajan ehdottama yhtiö kuljettaa luovuttajan myymät tavarat hankkijoille, eivät ole oikeuden väärinkäyttöä silloin, kun yhtäältä luovuttaja ja yhtiö ovat sidoksissa toisiinsa siten, että yhtiö ottaa tästä kuljetuksesta riippumatta vastattavakseen tietyistä luovuttajan logistiikkatarpeista, ja toisaalta hankkijat voivat kuitenkin vapaasti päättää, että ne käyttävät muuta yhtiötä tai noutavat tavarat itse, jos nämä olosuhteet eivät ole esteenä sille, että luovuttajan ja sen ehdottaman kuljetusyhtiön katsotaan olevan itsenäisiä yhtiöitä, jotka harjoittavat omaan lukuunsa todellista liiketoimintaa, eikä näitä liiketoimia voida tästä syystä luokitella väärinkäytöksi. - Uutiset
17.6.2020 10.00
Unionin tuomioistuimen ratkaisu liittyen perimiskelvottoman ja konkurssissa valvomattoman velan arvonlisäverotukseenYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 90 artiklan 1 kohtaa ja 273 artiklaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä jäsenvaltion säännöksille, joiden mukaan verovelvolliselta evätään oikeus alentaa perimiskelvottomaan saatavaan liittyvää maksettua arvonlisäveroa silloin, kun verovelvollinen ei ole valvonut tätä saatavaa velallistaan vastaan aloitetussa konkurssimenettelyssä, jos verovelvollinen osoittaa, että vaikka se olisi valvonut saatavansa konkurssimenettelyssä, saatavaa ei olisi saatu perittyä. Direktiivin 2006/112 90 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että noudattaakseen velvoitettaan toteuttaa kaikki toimenpiteet, joilla voidaan varmistaa tämän säännöksen täytäntöönpano, kansallisen tuomioistuimen on tulkittava kansallista lainsäädäntöä tämän säännöksen mukaisesti tai, jollei tällainen tulkinta ole mahdollista, jätettävä soveltamatta kaikkia kansallisia säännöksiä, joiden soveltaminen johtaisi tämän säännöksen vastaiseen lopputulokseen. - Uutiset
15.6.2020 7.55
Keskusverolautakunta: Luotonantoon liittyviä palveluja suorittavalla sivuliikkeellä ei ollut oikeutta vähentää tähän toimintaan liittyvien palvelujen suorittamiseen kohdistuvien hankintojen arvonlisäveroaA:n pääliike tarjosi Suomessa yritysasiakkaille luottoja. Sivuliike suoritti tähän pääliikkeen Suomessa harjoittamaan luotonantoon liittyviä palveluja kuten luottohakemusten, limiittipäätösten, luottoanalyysien ja -arvioiden valmistelua. Kun sivuliikkeen suorittamilla palveluilla oli suora ja välitön yhteys pääliikkeen Suomessa harjoittamaan arvonlisäverottomaan AVL 41 §:ssä ja 42 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun luotonantoon, sivuliikkeellä ei ollut oikeutta vähentää tähän toimintaan liittyvien palvelujen suorittamiseen kohdistuvien hankintojen arvonlisäveroa. (Ei lainvoim. 15.6.2020) - Uutiset
12.6.2020 9.25
Ohjeita arvonlisäverotukseen koronatilanteessaVerohallinto on koonnut yrityksille ohjeita koronatilanteeseen, muun muassa arvonlisäverotukseen liittyen. - Uutiset
8.6.2020 9.50
Esitys arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta annettiinValtioneuvosto antoi torstaina (5.6.) eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että arvonlisäverolakia muutettaisiin väliaikaisesti siten, että covid-19-tartunnan estämisessä, testaamisessa ja hoitamisessa käytettävien tavaroiden kotimaiset myynnit ja muista jäsenvaltioista tapahtuvat yhteisöhankinnat säädettäisiin verottomiksi. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Lakia ehdotetaan sovellettavaksi taannehtivasti 30. tammikuuta 2020 alkaen ja olemaan voimassa 31. heinäkuuta 2020 asti. - Uutiset
4.6.2020 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu verovelvollisen puolustautumisoikeuksien kunnioittamista koskevan unionin oikeuden yleisen periaatteen tulkinnastaPeriaatetta on tulkittava siten, että jos verovelvollisella ei ole ollut kansallisissa hallinnollisissa tarkastusmenettelyissä ja arvonlisäveron perusteen määrittämismenettelyissä mahdollisuutta tutustua sitä itseään koskevassa hallinnollisessa asiakirja-aineistossa oleviin tietoihin, jotka on otettu huomioon sellaista hallintopäätöstä tehtäessä, jossa sille asetettiin ylimääräisiä verovelvoitteita, vaikka asiaa käsittelevä tuomioistuin toteaa, että menettely olisi voinut johtaa toisenlaiseen tulokseen ilman kyseistä sääntöjenvastaisuutta, tämä periaate edellyttää, että kyseinen päätös kumotaan. Periaatteita, joilla säännellään jäsenvaltioiden suorittamaa yhteisen arvonlisäverojärjestelmän soveltamista, ja erityisesti verotuksen neutraalisuuden periaatetta ja oikeusvarmuuden periaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä sille, että silloin, kun kansallisella veroviranomaisella on pelkkiä epäilyjä, joita ei ole tuettu millään seikoilla, veron sisältävän laskun kohteena olevien liiketoimien tosiasiallisesta suorittamisesta, tämän laskun saajana olevalta verovelvolliselta evätään arvonlisäveron vähennysoikeus, jos se ei pysty esittämään laskun lisäksi muuta näyttöä kyseisten liiketoimien tosiasiallisesta toteuttamisesta. - Uutiset
4.6.2020 9.56
Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajeneeArvonlisäveron erityisjärjestelmä eli Mini One Stop Shop laajenee One Stop Shop -järjestelmäksi. Nykyinen arvonlisäveron erityisjärjestelmä kattaa pelkästään tele-, lähetys- ja sähköisten palvelujen myynnin kuluttajille EU:ssa, mutta uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä tulee kattamaan muun muassa kaikki kuluttajille EU:ssa myydyt palvelut sekä EU:n sisäisen tavaroiden etämyynnin. Alkuperäinen aikataulu käyttöönotolle oli 1.1.2021, mutta Euroopan komissio on ehdottanut 6 kuukauden lykkäystä. - Uutiset
29.5.2020 9.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverovähennyksen oikaisemisestaAlv-direktiivin 2006/112/EY 185 artiklaa on tulkittava siten, että kansallisten veroviranomaisten on vaadittava verovelvollista oikaisemaan alun perin tehty arvonlisäverovähennys, kun veroviranomaiset katsovat verovelvollisen jäsenvaltion sisäisistä tavaroiden luovutuksista saamien hinnanalennusten jälkeen, että alun perin tehty vähennys oli suurempi kuin se, jonka tekemiseen verovelvollinen oli oikeutettu. Direktiivin 2006/112 185 artiklaa on tulkittava siten, että jäsenvaltioon sijoittautuneen verovelvollisen on oikaistava alun perin tehty arvonlisäverovähennys myös silloin, kun kyseiselle verovelvolliselle tavaroita luovuttanut toimija on lopettanut toimintansa tässä jäsenvaltiossa eikä kyseinen toimija tästä syystä voi enää vaatia maksamansa arvonlisäveron osan palauttamista. - Uutiset
28.5.2020 14.18
Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen lykkääntyy - uusi soveltamispäivä on 1. heinäkuuta 2021Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen (ns. alv-paketti) lykkääntyy kuudella kuukaudella koronakriisin puhkeamisen vuoksi. Hallitus lähetti asiasta U-kirjelmän eduskunnalle torstaina 28. toukokuuta. - Uutiset
26.5.2020 9.36
KHO: Maakunta oli oikeutettu AVL 130 a §:ssä säädettyyn laskennalliseen palautukseen Ruotsissa tai muussa EU-maassa toimivan yksityisen palveluntuottajan suorittamista terveyden- ja sairaanhoitopalveluiden veloituksistaKHO katsoi, että laskennallisen palautuksen epääminen maakunnalta Ruotsista tai muusta EU-maasta ostettujen palvelujen osalta johtaisi palvelujen tuottajien erilaiseen kohteluun ja olisi vastoin SEUT 56 artiklassa säädettyä palvelujen tarjoamisen vapautta, kun lisäksi otettiin huomioon, että EUT:n oikeuskäytännön mukaan mainittu vapaus takasi oikeuksia myös palvelujen ostajalle. Sitä, että Ruotsissa tai muussa EU-maassa sijaitsevan palveluntuottajan veloitukseen sisältyvää piilevää arvonlisäveroa ei ollut suoritettu Suomen valtiolle, ei ollut pidettävä oikeuttamisperusteena palvelujen tarjoamisen vapaudesta poikkeamiselle. Kun otettiin huomioon, että KVL oli päätöksessään todennut laskennallisen palautuksen edellytyksenä olevan, ettei muusta EU-maasta oleva palveluntuottaja ollut saanut omassa maassaan palautusta ostoihinsa sisältyvästä verosta, KVL:n päätöksen lopputulosta, jonka mukaan maakunta oli oikeutettu laskennalliseen palautukseen, ei ollut syytä muuttaa. - Uutiset
20.5.2020 13.48
Hallitus esittää: Alkuvuoden arvonlisäverot voidaan palauttaa yrityksille osana maksujärjestelyäHallitus esittää, että yritykset voivat saada palautuksena alkuvuonna 2020 suoritetut arvonlisäverot osana maksujärjestelyä. Vastaavat määrät maksetaan takaisin Verohallinnolle maksujärjestelyssä laadittavan maksuohjelman mukaisesti. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
19.5.2020 11.00
KHO:n päätös netin kautta välitettävien tutkimus- ja laboratoriopalveluiden arvonlisäverostaTulkitaanko yhtiön välittämät laboratoriopalvelut terveydenhuollon palveluiksi, joista ei suoriteta arvonlisäveroa? (Julkaisematon 19.5.2020) - Uutiset
18.5.2020 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin ja verotuksen neutraalisuuden periaatteen tulkinnastaAlv-direktiivin 2006/112/EY 179, 183 ja 273 artiklaa, luettuina verotuksen neutraalisuuden periaatteen valossa, on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa ei säädetä, että veroviranomainen voi päättää palauttaa ennen sellaista arvonlisäveroilmoitusta, josta ilmenee ylijäämä tietyn verokauden osalta, koskevan verotarkastusmenettelyn päättymistä tämän ylijäämän osan, joka liittyy sellaisiin liiketoimiin, jotka eivät kuulu tämän menettelyn piiriin sen aloittamishetkellä, edellyttäen, ettei ole mahdollista vahvistaa selvästi, täsmällisesti ja yksiselitteisesti, että kyseisen menettelyn lopputuloksesta riippumatta jäljelle jää arvonlisäveron ylijäämä, jonka määrä voi olla mahdollisesti pienempi kuin kyseisen menettelyn piiriin kuulumattomiin liiketoimiin liittyvä ylijäämän määrä, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkistettava.