-
Vero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Jätevero
- Uutiset
1.3.2023 14.30
Päivitetty ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjetta on päivitetty, koska jäteverolakia on muutettu 1.1.2023 alkaen. Muutoksen yhteydessä jäteveron määrää korotettiin. Lisäksi uusia jätejakeita tuli verolliseksi (kipsijäte 1.1.2023 alkaen ja viherlipeäsakka 1.1.2027 alkaen). Lakiin tehtiin myös eräitä selventäviä muutoksia välivarastointialueen ylläpitäjän verovelvollisuuden osalta. Ohje korvaa aikaisemman, Verohallinnon 1.10.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. - Uutiset
23.9.2022 9.00
Jäteveroa korotetaan ja veropohjaa laajennetaanHallitus ehdottaa jäteverolain muuttamista. Esityksessä ehdotetaan, että jäteveroa korotettaisiin 70 eurosta 80 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. Lisäksi jäteveron veropohjaa laajennettaisiin. Veron piiriin siirrettäisiin viherlipeäsakka sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvä kipsijäte, jotka ovat nykyisin jäteveron ulkopuolella, mutta joiden osalta on todettua hyötykäyttöä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2023. Veropohjan laajentaminen toteutettaisiin kahdessa vaiheessa vuosina 2023 ja 2027. - Uutiset
22.6.2022 15.40
Jäteverolain veropohjaan muutoksia - lausuntoja voi antaa 12. elokuuta astiJäteverolain uudistamisen tavoitteena on edistää jätteiden hyödyntämistä ja laajentaa jäteveron veropohjaa. Lausuntokierroksella olevasta hallituksen esityksestä voi antaa palautetta 12. elokuuta asti. Lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2023. - Uutiset
10.3.2022 9.14
KHO: Yhtiö ei ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestäAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko A Oy ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestä. Asiassa oli Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksesta arvioitava, oliko lasijätteen hyödyntäminen ollut verollista, kun otettiin huomioon jäteverolain 6 §. - Uutiset
31.1.2022 9.26
KHO: Kiinteistön omistajalle ei voitu määrätä maksettavaksi jäteveroa, koska kiinteistöllä ei ollut kaatopaikasta selkeästi erotettua välivarastointialuetta - HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiinA oli varastoinut kiinteistöllään muun muassa maa-aineksia, purkupuuta, kantoja, betonia ja purkujätettä useita vuosia ilman, että hänellä olisi ollut toiminnalleen kaatopaikan ympäristölupaa. - Uutiset
1.10.2021 14.30
Uusi ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään kaatopaikalle toimitetun jätteen jäteverokohtelua. Ohje korvaa aikaisemman, diarioimattoman Verohallinnon 1.1.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. Ohjeen varsinainen sisältö on sama kuin diarioimattomassa ohjeessa. Ohjeen alkuun on lisätty tekstin sisältöä koskeva yhteenveto. Ohje on voimassa 1. lokakuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
5.6.2019 15.00
Hovioikeus alensi jäteverotuksen osalta törkeästä veropetoksesta epäillylle määrätyn vakuustakavarikon määrää - oikeudenkäyntikuluja ei tuomittu korvattaviksi kun tehtyjä toimenpiteitä ei ollut todettu lainvastaisiksiHO alensi pääkäsittelyä pitämättä jäteverotuksen osalta törkeään veropetokseen syyllistyneelle epäillylle määrätyn 262.640 euron vakuustakavarikon 148.007,60 euroon. KKO:n ratkaisukäytännöstä (KKO 2002:85 ja 2016:71) ilmenee, että oikeudenkäyntikuluja on tuomittu korvattaviksi, mikäli pakkokeinolain nojalla tehdyt toimenpiteet on todettu lainvastaisiksi. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa ei ollut kysymys tällaisesta tilanteesta. (Vailla lainvoimaa 5.6.2019) - Uutiset
21.11.2018 11.55
KHO:n ratkaisu jäteverostaAsiassa oli KHO:ssa A Oy:n valituksen johdosta ratkaistavana, onko yhtiön ollut suoritettava jäteveroa nyt kysymyksessä olevalle kiinteistölle sijoitetusta tai sinne tuodusta jätteestä. Koska kiinteistöllä oli ollut kaatopaikka jo jäteverolain tullessa voimaan, jäteverolain 7 §:n 2 momentin säännös ei, toisin kuin HAO oli katsonut, tullut asiassa sovellettavaksi. Tämän vuoksi A Oy:n ei ollut suoritettava jäteveroa muusta kuin A Oy:n itse kiinteistölle toimittamasta jätteestä. Jälkiverotusaikaa koskeva valmisteverotuslain säännös huomioon ottaen jälkiverotus voi kohdistua aikaan 1.10.2011–16.8.2013. - Uutiset
7.12.2015 6.01
Jäteveron tasoa korotetaan vuonna 2016Jäteveron tasoa korotetaan 55 eurosta 70 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. Lisäksi kaatopaikalle toimitettavan keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta koskeva säännös kumotaan. Laki tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. - Uutiset
28.9.2015 15.43
Hallitus esittää muutoksia verolakeihinHallitus esitti eduskunnalle maanantaina 28. syyskuuta muutoksia muun muassa tuloverotukseen, valmisteverotukseen, jäte- ja energiaverotukseen sekä autovero- ja ajoneuvoveroon talousarvioehdotuksen yhteydessä. - Uutiset
24.6.2015 12.16
KHO:n ratkaisu jätelaskusta valittamista koskevassa asiassaSäännönmukaisen valituksen jäätyä tutkimatta valitus hallinto-oikeuteen olisi kuitenkin tullut tutkia verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 9 §:n mukaisena perustevalituksena. - Uutiset
15.12.2014 9.05
Jäteveron tasoa korotetaanJäteveron tasoa korotetaan vuoden 2015 alusta 55 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. - Uutiset
15.9.2014 12.42
Hallitus esittää useita muutoksia verolakeihinHallitus esittää muutoksia mm. tuloverotukseen, perintö- ja lahjaverotukseen sekä valmisteveroihin. Voimalaitosveroa ei toteuteta. Yritysten edustusmenojen määrästä 50 prosenttia olisi jatkossa vähennyskelpoista menoa elinkeinotoiminnan tulosta laskettaessa. Lapsivähennys otettaisiin käyttöön verovuosina 2015-2017. Asuntovelan korkovähennyksen määrään alentamista jatketaan. Taksien ja muuttoautojen veronalennus poistettaisiin. - Uutiset
19.5.2011 13.04
Komissio haluaa kansalaisten näkemyksiä siitä, miten muovipussien käyttöä voitaisiin vähentää - maksu tai vero, kieltäminen vai jotain ihan muutaEuroopan komissio pyytää kansalaisten näkemyksiä siitä, miten muovipussien käyttöä voitaisiin vähentää. Se haluaa tietää, olisiko muovipusseista kannettava maksu tai vero tehokas keino vai olisiko kenties parempi kieltää ne EU:ssa kokonaan. Mielipiteitä halutaan myös biohajoavien pakkausten tunnetuksi tekemisestä ja pakkausten biohajoavuusvaatimusten tiukentamisesta. Internetissä järjestettävä kuuleminen päättyy elokuussa 2011. - Uutiset
9.3.2011 5.37
Tulli kantoi veroja valtiolle noin 9,2 miljardia euroa vuonna 2010Tulli kantoi vuonna 2010 veroja ja maksuja yhteensä noin 9,2 miljardia euroa. Määrä on 579 miljoonaa euroa eli 6,7 prosenttia suurempi kuin vuonna 2009. Verokertymää nosti Suomen taloudellisen tilanteen parantuminen. Tullin kantamat verot ja maksut olivat 28,6 prosenttia valtion veroista ja veronluonteisista maksuista. - Uutiset
22.12.2010 6.51
Vuodenvaihteessa voimaan tulevia uusia valmisteverolakeja julkaistuUusi jäteverolaki, laki makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverosta, laki eräiden juomapakkausten valmisteverosta annetun lain muuttamisesta, laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta sekä laki tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta julkaistiin säädöskokelmassa tiistaina 21. joulukuuta. - Uutiset
24.11.2010 12.12
KHO: Tontilla suoritetut maantäyttötyöt eivät olleet rinnastettavissa yksityiseen kaatopaikkatoimintaanOmakotitalon rakennuspaikkana käytetylle kiinteistölle oli ajettu maa-aineksia maaston tasoittamiseksi. Maa-ainekseen oli sisältynyt jossain määrin erilaisia purkujätteitä. Maa-aineksen sijoittaminen kiinteistölle ei muodostanut kiinteistöstä jäteverolaissa tarkoitettua yksityisen ylläpitämää kaatopaikkaa. Kiinteistön omistajia ei voitu velvoittaa maksamaan jäteveroa. - Uutiset
22.11.2010 13.25
Valiokunta hyväksyi jäteverolakia koskevan esityksen lasi ja betonijätteen verokohtelua koskevin muutoksinValtiovarainvaliokunta ehdottaa lasi ja betonijätteen kierrätyksen turvaamiseksi, että lasijäte ja halkaisijaltaan yli 150 millimetrin kokoisista kappaleista koostuva betonijäte olisivat nykyiseen tapaan edelleen verollisia. - Uutiset
15.10.2010 12.33
Hallitukselta esitys uudeksi jätelaiksi - ympäristöyritykset kritisoivat, Kuntaliitto tukeeHallitus antoi perjantaina 15. lokakuuta esityksen uudeksi jätelaiksi. Suurimmat uudistukset koskevat valvonnan tehostamista sekä menettelyjä, joilla ehkäistään jätteen syntyä ja parannetaan jätteen hyödynnettävyyttä. Tuottajien vastuuta pakkausjätteiden jätehuollosta laajennettaisiin. Muilta osin yhdyskuntajätehuollon vastuunjakoon ehdotetaan vain vähäisiä muutoksia. Esimerkiksi Ympäristöyritysten liiton mukaan uusi jätelaki ei kuitenkaan edistä jätteiden kierrätystä. Kuntaliiton mukaan uusi laki mahdollistaa tehokkaan työnjaon elinkeinoelämän ja kuntien välillä. - Uutiset
1.10.2010 10.34
Hallitus esittää uutta jäteverolakiaHallitus esittää uutta jäteverolakia. Jäteveron ensisijaisena ympäristötavoitteena on jätteiden kaatopaikkakäsittelyn väheneminen ja hyötykäytön lisääminen. Jäteveroa maksettaisiin niistä kaatopaikalle toimitettavista jätteistä, joiden hyötykäyttö olisi teknisesti ja ympäristöperusteisesti mahdollista. Myös yksityiset kaatopaikat tulevat jäteveron piiriin. Keräyspaperin siistauslietteen verottomuudelle haettaisiin Euroopan komission valtiontukilupaa.