-
ValmisteverotusVero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Tupakkavero
- Uutiset
29.11.2023 9.00
Eduskunta päätti ottaa savuttomat nikotiinituotteet tupakkaveron piiriinTyypillisten savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntihintojen arvioidaan nousevan veron seurauksena noin 2,5 euroa rasialta. - Uutiset
29.8.2023 10.00
Savuttomat nikotiinituotteet tulossa tupakkaveron piiriinVM pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tupakkaverosta annettua lakia siten, että savuttomat nikotiinituotteet tulisivat veron piiriin. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
20.6.2023 10.50
Hovioikeus: Kyseessä oli sallittu syytteen tarkistaminen - vastaajan katsottiin jättäneen ilmoittamatta vesipiipputupakan maahantuonnista veron välttämistarkoituksessaRikoslain ajallinen ulottuvuus - Syytteen tarkistaminen - Verovelvollisuuden arvioinnin lähtökohdat - Onko vesipiipputupakka hankittu kaupallisessa tarkoituksessa - Etämyyntiä koskevat säännökset ja niiden tulkinta - Veroilmoituksen antamisen laiminlyönti - Vältetyn veron määrä - Tahallisuus - Rangaistusseuraamukset (Vailla lainvoimaa 20.6.2023) - Uutiset
5.4.2023 9.00
Tulli: Nikotiinipusseja ei enää luokitella lääkkeiksiLääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean uuden arvioinnin mukaan muuhun kuin lääkinnälliseen käyttöön tarkoitettuja nikotiinipusseja ei enää luokitella lääkkeiksi. Tulli ottaa Fimean uuden arvioinnin heti käyttöön nikotiinipussien maahantuonnin valvonnassa ja esitutkinnassa. Uusi linjaus koskee nikotiinipussien maahantuontia 4. huhtikuuta 2023 alkaen. Uusi linjaus koskee ainoastaan nikotiinipussien maahantuontia – muutoksella ei ole vaikutusta nuuskan maahantuontisäädöksiin. - Uutiset
31.1.2023 14.00
Työryhmä esittää, kuinka Suomesta saadaan savuton vuoteen 2030 mennessäSTM:n asettama työryhmä ehdottaa keinoja, joiden avulla tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö loppuisi Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Mietintö luovutettiin valtiosihteeri Eila Mäkipäälle tiistaina 31.1.2023. - Uutiset
9.3.2022 9.22
KKO: EU:n ulkopuolelta salakuljetettuja savukkeita toisesta EU:n jäsenvaltiosta tuonut vastaaja syyllistyi törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osaltaA oli tuonut Suomeen toisesta EU:n jäsenvaltiosta savukkeita, jotka oli salakuljetettu sinne unionin tulli- ja veroalueen ulkopuolelta. Savukkeet oli veron välttämistarkoituksessa jätetty Tullille ilmoittamatta. Hovioikeus oli tuominnut A:n törkeästä veropetoksesta vältetyn valmisteveron ja tullivelan osalta mutta hylännyt syytteen arvonlisäveron osalta sillä perusteella, että Suomen valtio ei ollut toimivaltainen kantamaan arvonlisäveroa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta. - Uutiset
26.11.2021 15.33
Laittomasti maahantuotuja savukekartonkeja ostanut tuomittiin lievästä laittomaan tuontitavaraan ryhtymisestä 25 päiväsakon rangaistukseenHO katsoi vastaajan ottaneen huostaansa useissa erissä 1.1.–29.10.2018 B:ltä yhteensä noin 25 savukekartonkia, vaikka oli tiennyt niiden olleen laittomasti ilman asianmukaisia ilmoituksia ja tullausmenettelyjä maahantuotuja. Savukkeita maahantuotaessa vältettyjen verojen määrä oli ollut 1.484 euroa. Laiton tuontitavaraan ryhtyminen oli omaisuuden arvo huomioon ottaen kokonaisuutena arvostellen vähäinen. (Vailla lainvoimaa 26.11.2021) - Uutiset
27.9.2021 14.22
Hallitus esittää muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroonHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroon. - Uutiset
21.7.2021 15.00
Hovioikeus: Kolmesta veropetoksesta tuomitulle voitiin tuomita 20 päivän vankeuden asemasta yhdyskuntapalvelua 20 tuntiaVastaaja oli veron välttämistarkoituksessa Venäjältä Vaalimaan tullin kautta saapuessaan tahallaan laiminlyönyt veron määräämistä varten säädetyt velvollisuutensa ilmoittaa tulliviranomaiselle maahantuomansa savukkeet. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 21.7.2021) - Uutiset
8.7.2021 13.30
Valmisteverotuslain, tupakkaverolain, alkoholiverolain ja sähköverolain muutosesitykset lausunnoille - Uutiset
9.6.2021 13.00
Tupakkaveron neljäs korotus heinäkuussa 2021Korotus koskee savukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa. - Uutiset
17.2.2021 11.00
Erimielinen hovioikeus katsoi nuuskaa maahan tuoneiden miesten toimineen RL 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhdessäSe seikka, että Verohallinto tietoisena KO:n ratkaisusta erikseen syyksi luetuista teoista oli oman toimivaltansa nojalla määrännyt kunkin vastaajan osalta erikseen tupakkaveron maksun tämän maksaman nuuskan määrän perusteella, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Maahan tuodun nuuskan määrä 53 882 grammaa ja vältetyn veron määrä 17 986,93 euroa huomioon ottaen A, B ja C olivat syyllistyneet asiassa yhdessä tehtyyn salakuljetukseen ja veropetokseen. Oikeudenmukainen rangaistusseuraamus A:n, B:n ja C:n teoista oli 6 kuukautta vankeutta. Estettä rangaistuksen tuomitsemiselle ehdollisena A:n ja C:n osalta ei ollut. B:n rikosrekisterinotteelta ilmenevä tämän aikaisempi rikollisuus edellytti rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana, jonka sijasta B voitiin tuomita yhdyskuntapalveluun. KO:n tuomiota muutettiin. Ään. (Vailla lainvoimaa 17.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
15.2.2021 12.43
Hovioikeuskin katsoi vastaajan tuoneen Suomeen nuuskaa 58 kg yli sallitun tuontirajanKO oli katsonut selvitetyksi, että vastaaja oli tupakkalain vastaisesti tuonut maahan savuttomia tupakkatuotteita eli nuuskaa yhteensä 58 000 grammaa yli sallitun tuontirajan, joka oli omaa käyttöä varten 1 000 grammaa henkilöä kohti kalenterivuorokaudessa. Vastaaja oli ostanut nuuskat Ruotsista Haaparannasta ainakin 15 eri kerralla ja tuonut ne Suomeen ajoneuvolla. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt syytekohdassa 1 salakuljetukseen. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt kyseisistä tuotteista maahantuonnin yhteydessä aiheutuneiden valmisteverotuslain ja tupakkaverosta annetun lain mukaisten, määrältään yhteensä 21 438,34 euron suuruisten verojen maksun. Teolla oli tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä ja se oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä mm. nuuskan haitalliset terveysvaikutukset huomioiden. Vastaaja oli näin syytekohdassa 2 syyllistynyt törkeään veropetokseen. Vastaaja oli velvoitettu korvaamaan Verohallinnolle välttämiensä verojen määrän 8 418 euroa viivästyskorkoineen. Vastaaja tuomittiin RL 10 luvun 2 §:n nojalla menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 2 505,10 euroa. Asiassa mainituilla lisäyksillä HO hyväksyi KO:n tuomion ja sen perustelut syyksilukemisen, rangaistuksen mittaamisen sekä asianomistajan korvausvaatimuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 15.2.2021) - Uutiset
14.12.2020 14.00
Oliko törkeästä veropetoksesta tuomittu antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle - hovioikeus arvioiVastaajan mukaan hän oli ensimmäisessä kuulustelussa myöntänyt tekoja, joita hän ei ollut tehnyt, koska hän oli kuvitellut, että on parempi myöntää enemmän, jolloin hän pääsisi vähemmällä rangaistuksella. Lisäksi vastaaja oli ollut shokkitilassa kuulusteluihin mennessään eikä hänellä ollut ollut ensimmäisessä kuulustelussa avustajaa. Vastaajan mukaan asiassa ei ollut voitu yksilöidä, että vastaajan aiemmat väitetyt, mutta sittemmin kiistämät salakuljetukset olisivat tapahtuneet. Vastaaja oli käynyt Venäjällä usein tankkaamassa ja ostoksilla sekä tapaamassa tuttaviaan. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä oliko vastaaja antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle. Asiassa oli lisäksi kysymys syyksilukemisesta ja vahingonkorvauksista. Asiassa mainittujen seikkojen perusteella HO katsoi, että vastaajan esitutkinnassa antamalla kertomuksella oli merkittävä näyttöarvo asiaa arvioitaessa. Kirjallinen todistelu tuki osaltaan vastaajan antamaa kertomusta. HO totesi, että kokonaisuutena arvostellen asiassa ei jäänyt varteenotettavaa epäilyä vastaajan syyllisyydestä. (Vailla lainvoimaa 14.12.2020) - Uutiset
17.11.2020 9.35
KHO arvioi oliko nuuskan salakuljetukseen osallistunut henkilö verovelvollinen Ruotsissa kulutukseen luovutetusta ja Suomeen kaupallista tarkoitusta varten tuodusta nuuskasta valmisteverotuslain 12, 72 tai 75 §:n perusteellaA oli ostanut nuuskaa Ruotsin Haaparannasta kaupallista tarkoitusta varten. Nuuska oli Ruotsin puolella siirretty A:n käyttämästä ajoneuvosta C:n kuljettamaan pakettiautoon Suomeen tapahtuvaa kuljetusta varten. Tulli oli takavarikoinut nuuskan C:n kuljettamasta pakettiautosta pian sen tultua Suomeen. Koska kysymys oli A:n ostamasta nuuskasta, joka oli luovutettu C:n haltuun yksinomaan nuuskan kuljettamista varten, KHO katsoi, että nuuska oli osoitettu luovutettavaksi kuljetuksen jälkeen A:lle Suomessa. Kun valmisteverotuslain 75 §:n 2 momenttia tulkittiin yhdenmukaisesti valmisteverodirektiivin 33 artiklan ja vuoden 1992 valmisteverodirektiivin 7 artiklan kanssa, A:ta oli pidettävä valmisteverotuslain 75 §:ssä tarkoitettuna henkilönä, jolle tuotteet luovutetaan Suomessa, ja siten verovelvollisena. - Uutiset
13.11.2020 13.00
Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas: Synti- ja haittaverot ennen ja nytVerotus-lehden 70. vuotisjuhlanumerossa (5/2020) julkaistussa artikkelissa "Synti- ja haittaverot 1950-luvulla ja 2020-luvulla" tutustutaan hupien ja syntien 70. vuotiseen sääntelytaipaleeseen. - Uutiset
5.10.2020 13.30
Tulo- ja valmisteverotukseen esitetään muutoksia - arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaanHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, työsuhde-etujen verotukseen, tupakkaveroon ja alkoholiveroon. Lisäksi arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 10 000 eurosta 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien. - Uutiset
17.9.2020 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vesipiipputupakan valmisteverostaEUT katsoo liettualaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin 2011/64/EU 2 ja 5 artiklaa on tulkittava siten, että vesipiipputupakka, joka koostuu tupakasta, jonka osuus seoksessa on korkeintaan 24 prosenttia, ja muista aineksista, kuten sokerisiirapista, glyseriinistä, aromaattisista aineista ja säilöntäaineesta, on luokiteltava näissä säännöksissä tarkoitetuksi ”tuotteeksi, joka koostuu osittain muista aineksista kuin tupakasta” ja ”piippu- ja savuketupakaksi” ja sitä on näin ollen pidettävä kokonaisuudessaan ja riippumatta siihen sisältyvistä muista aineksista, jotka eivät ole tupakkaa, piippu- ja savuketupakkana, josta on suoritettava tupakan valmisteveroa. - Uutiset
3.6.2020 10.57
Neuvosto hyväksyi päätelmät tulevasta hallinnollisesta yhteistyöstä ja tupakan valmisteverostaNeuvosto hyväksyi tiistaina (2.6.) päätelmät, joissa asetetaan poliittiset suuntaviivat ja prioriteetit EU:n veropolitiikan kahdella keskeisellä alalla toteutettavia lisäuudistuksia varten. Päätelmissä korostetaan, että pyrkimykset parantaa hallinnollista yhteistyötä veropetosten ja veronkierron torjumiseksi ovat erityisen tärkeitä, kun otetaan huomioon tarve toipua covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä. Päätelmissä korostetaan erityisesti myös sitä, että sovellettavat säännöt tupakan valmisteverosta ovat menettäneet tehoaan, koska joko ne eivät enää riitä tai ne ovat liian suppeita vastaamaan nykyisiin ja tuleviin haasteisiin, jotka liittyvät tiettyihin markkinoille tuleviin tuotteisiin, kuten sähkösavukkeissa käytettäviin nesteisiin, kuumennettaviin tupakkatuotteisiin ja muuntyyppisiin seuraavan sukupolven tuotteisiin. - Uutiset
5.5.2020 10.00
Nuuskaa 13,4 kiloa yli sallitun tuontirajan maahantuoneen katsottiin tuoneen savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä - 100 päiväsakkoa salakuljetuksesta ja veropetoksestaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että tekijä on tuonut savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä silloin, kun hän on tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 10 000 grammaa yli sallitun tuontirajan. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa vastaaja oli tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 13 400 grammaa yli sallitun tuontirajan, mikä ylitti selvästi oikeuskäytännössä vakiintuneen omaan käyttöön tuotujen savuttomien tupakkatuotteiden määrän. Tämän vuoksi vastaaja oli syyllistynyt asiassa salakuljetuksen lisäksi myös veropetokseen. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut syyksilukemisen ja rangaistuksen mittaamisen osalta. (Vailla lainvoimaa 5.5.2020)