Yhtiöittäminen
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir (EU) 2017/1132 EPNDir (EU) 2017/1132 tietyistä yhtiöoikeuden osa-alueista 14.6.2017 (yhtiöoikeusdirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö410/2015Kuntalaki
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötAaltonen, Santeri: Vähemmistöosakkeenomistaja ja toiminnan tarkoitus kuntayhtiössä – yhteensovittaminen omistajaohjauksen keinoin23.4.2024, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > ArtikkelitGiordani, Tatu – Kava, Ronja: Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin viranomaiselle ja viranomaistoiminnon yhtiöittäminen1.7.2019, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa pyritään vastaamaan kysymykseen siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun harkitaan julkisten hallintotehtävien antamista muulle kuin viranomaiselle ja millä edellytyksillä tällainen tehtävänanto on mahdollinen. Kirjoituksessa keskitytään siihen, mitä asioita lainsäätäjän tulisi ottaa huomioon silloin, kun yhtiöitetään viranomaistoimintoja. Aluksi käydään läpi perustuslain 124 §:n yhtiöittämiselle asettamia reunaehtoja ja pykälään liittyvää perustuslakivaliokunnan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitRuohonen, Janne: Ajankohtaista – kuntayhtiöihin tarvitaan lisää asiantuntemusta28.12.2018, Asiantuntija-artikkeliKuntaomisteisten osakeyhtiöiden määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tällä hetkellä kuntayhtiöitä on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli 2200. Kuntayhtiöihin on siirretty merkittävä määrä varallisuutta. Kuntayhtiöiden määrällinen kasvu juontaa kilpailuoikeudesta: lähtökohtaisesti kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnan toiminnot on yhtiöitettävä. Tällä pyritään turvaamaan yksityisen ja julkisen sektorin kilpailuneutraliteetti. Toisaalta yhtiöittäminen saattaa liittyä...
- Lakikirjasto > OikeusRudanko, Matti: Vastaväittäjän lausunto Jukka Linnan väitöskirjatutkimuksesta ”Yhtiöstä opettaja? Systeemiteoreettinen tulkinta ammattikorkeakoulujen yhtiöittämisestä”Oikeus 1/2017 s. 119 – 124, Muu kirjoitus
- Lakikirjasto > Defensor LegisLjungman, Jan – Engblom, Ari: Kuntien yhtiöittämisvelvollisuuden jälkeen – kilpailuneutraliteetti, valtiontuki, verosääntelyDefensor Legis 3/2015 s. 459 – 469, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitPenttilä, Seppo: KHO 2014:29: Velvollisuus suorittaa varainsiirtoveroa, kun kunta yhtiöittää toimintojaan12.3.2014, OikeustapauskommenttiKorkein hallinto-oikeus katsoi ratkaisussaan, että kunnan kiinteistö- ja vuokraustoiminnan yhtiöittämistä sekä kiinteistö- ja vuokraustoimintaa harjoittavien yhtiöiden osakekantojen siirtämistä kunnan kokonaan omistamalle holdingyhtiölle ei voitu pitää elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 52 d §:n 1 momentissa tarkoitettuna liiketoimintasiirtona eikä siihen voitu soveltaa varainsiirtoverolain 43 §:n 1 momentissa tarkoitettua veronhuojennusta. KHO:n ratkaisemassa tapauksessa kunnan...
- Lakikirjasto > Defensor LegisKuusniemi-Laine, Anna: Kilpailuneutraliteettiperiaate, valtiontuki ja kuntien taloudellisen toiminnan yhtiöittämisvelvollisuusDefensor Legis 4/2014 s. 661 – 679, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitNieminen, Martti: Verosopimuksen syrjintäkieltoartikla edellytti, että liiketoimintasiirtoa koskevia periaatteita sovellettiin kiinteän toimipaikan yhtiöittämiseen. Tappiot eivät kuitenkaan siirtyneet. (KHO 2013:169)5.11.2013, OikeustapauskommenttiKirjoittaja käsittelee oikeustapauskommentissaan tapausta KHO 2013:169, jossa oli kyse EVL:n ja TVL:n soveltamisesta. Tapauksessa A Inc. pyysi keskusverolautakunnalta vastausta kahteen ennakkoratkaisukysymykseen. Niistä ensimmäinen koski sitä, sovelletaanko EVL 52 d §:n liiketoimintasiirtoa koskevia määräyksiä A Inc:n suomalaisen sivuliikkeen yhtiöittämiseen. Toisessa ennakkoratkaisukysymyksessään A Inc. pyysi vastausta siihen, sovelletaanko sivuliikkeen yhtiöittämiseen TVL 123 a §:n...
- Lakikirjasto > Defensor LegisValkonen, Mika: Työn vähentyminen irtisanomisperusteena yrityskokonaisuudessaDefensor Legis 1/1998 s. 69 – 97, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
2.7.2019 11.40
Vierashuoneessa Tatu Giordani ja Ronja Kava: Viranomaistoimintojen yhtiöittäminen – yhtiö toiminnan kehittämisen välineenäYhtiöittäminen ei ole yksityistämistä. On syytä korostaa, että toiminnan yhtiöittäminen ei tarkoita toiminnan yksityistämistä. Yksityistämisestä voidaan puhua vain siinä tapauksessa, kun muodostettavan yhtiön omistajiksi tulee yksityisiä toimijoita. Sen sijaan, jos viranomaistoiminto yhtiöitetään ja yhtiön ainoaksi omistajaksi tulee valtio tai muu julkinen taho, ei ole perustetta puhua yksityistämisestä. Yhtiöittämisen ja yksityistämisen sekoittaminen toisiinsa voi pahimmillaan viedä huomion pois itse pääasiasta, eli siitä harkinnasta, milloin yhtiö voi olla virastoa tarkoituksenmukaisempi väline tietyn toiminnan harjoittamiseen tai julkisten palveluiden tarjoamiseen. Asiasta kirjoittavat OTM Tatu Giordani ja OTM Ronja Kava Edilexin vierashuoneessa ja Lakikirjastossa. - Uutiset
28.12.2018 11.40
Yritysoikeuden professori (oa.) Janne Ruohonen: Ajankohtaista – Kuntayhtiöihin tarvitaan lisää asiantuntemustaKuntaomisteisten osakeyhtiöiden määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tällä hetkellä kuntayhtiöitä on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli 2200. Kuntayhtiöihin on siirretty merkittävä määrä varallisuutta. Kuntayhtiöiden määrällinen kasvu juontaa kilpailuoikeudesta: lähtökohtaisesti kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnan toiminnot on yhtiöitettävä. Tällä pyritään turvaamaan yksityisen ja julkisen sektorin kilpailuneutraliteetti. Toisaalta yhtiöittäminen saattaa liittyä pyrkimykseen tehostaa toimintaa. Joka tapauksessa kuntayhtiöt ovat kunta- ja osakeyhtiölainsäädännön ristipaineessa. Erityisesti toimivan omistajaohjauksen rakentaminen on haasteellista. Uuden kuntalain mukaan kuntayhtiön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhtiön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Asiantuntemusvaatimus on pitänyt ottaa huomioon viimeistään kevään 2018 yhtiökokouksissa hallitusten jäsenvalintoja tehtäessä. - Uutiset
6.11.2018 12.45
KHO:n äänestysratkaisu kunnan henkilöstön siirroista Pellon kunnan organisaatiomuutoksessaKunnan henkilöstön siirrot kunnan organisaatiomuutoksessa (Pello) - Uutiset
25.1.2017 11.30
Prof. Seppo Penttilä: Osingonjaosta ja muusta varojenjaosta aiheutuneen velan koron vähennyskelpoisuus, veron kiertäminen ja kuntayhtiö - KHO 2017:5Osakeyhtiö jakoi voittovaransa ja muun vapaan oman pääoman osakkeenomistajanaan olevalle kuntayhtymälle. Jaettu määrä jäi yhtiön velaksi osakkeenomistajalle. Velalle maksettu markkinaehtoinen korko katsottiin yhtiön verotuksessa elinkeinotoiminnasta johtuneeksi EVL:n säännösten mukaan vähennyskelpoiseksi koroksi. Korko ei ollut kuntayhtymälle veronalaista tuloa. Koron vähennyskelpoisuutta yhtiön verotuksessa ei voitu evätä veron kiertämistä estävän VML 28 §:n nojalla. - Uutiset
29.11.2016 12.05
Apulaisosastopäällikkö Aarne Kinnunen Oikeusblogissa: Julkisten palvelujen yhtiöittäminen lisää korruptioriskejä– Korruptioriskit on syytä nostaa näkyviin erityisesti näinä aikoina, kun tehdään merkittäviä yhteiskunnallisia päätöksiä julkisten palvelujen ja niiden rahoituksen uudelleen järjestämiseksi, kirjoittaa apulaisosastopäällikkö Aarne Kinnunen oikeusministeriön blogissa. Kinnunen nostaa esille soten ja maakuntauudistuksen.
– Palvelujen hankinnat ovat siirtyneet yhä laajemmin kuntakonsernien tytäryhtiöille, jotka toimivat osakeyhtiölain puitteissa. Julkisuuslaki ei koske osakeyhtiöitä, muistuttaa Kinnunen. - Uutiset
1.6.2015 13.03
Seppo Penttilä, Janne Ruohonen, Asko Uoti ja Veikko Vahtera: Kuntayhtiöt lainsäädännön ristiaallokossaJulkisuudessa on viime aikoina ollut esillä useita kuntayhtiöiden toiminnan epäselvyyksiä. Kuntien omistajaohjauksessa on puutteita. Erityisesti kunnissa on tarkasteltava yksityisen ja julkisen toiminnan välistä kilpailuneutraliteettia ja kuntayhtiön tarjoamien palveluiden hinnoittelun markkinaehtoisuutta. Kuntien pitää selkeyttää kuntayhtiöiden toiminnan tarkoitusta ja tavoitteita yhtiöjärjestyksissä. Se helpottaa omistajaohjausta. Samalla se selkeyttää tilannetta verotuksen ja kilpailuneutraliteetin näkökulmista. Tämä käy ilmi KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusarjassa ilmestyneessä tutkimuksessa Kuntayhtiöt lainsäädännön ristiaallokossa. - Uutiset
27.2.2015 12.03
Ulkoistajan ja yhtiöittäjän käsikirja: Ulkoistaminen ja yksityistäminen edellyttävät vakavaa harkintaaEtenkin avoimuuden puute on ollut ulkoistuksissa demokratian kannalta ongelma sekä kuntalaisten että päättäjien näkökulmasta. Lisäksi ulkoistuksissa todellisten kustannusten laskeminen on vaikeaa. Esimerkiksi transaktiokustannukset yleensä puuttuvat laskelmista. Sopimusten neuvotteleminen palveluiden ostamisen yhteydessä edellyttää osaamista ja kykyä ennakoida tulevia tarpeita. Tämä on suuri haaste sekä päätöksentekijöille että päätöksiä valmisteleville henkilöille. - Uutiset
9.2.2015 11.45
Prof. Seppo Penttilä: Kunnan satamaliiketoiminnan yhtiöittämiseen sovellettiin liiketoimintasiirtoa koskevia säännöksiä – KHO 2014:184Kunnan verotuksessa liiketoimintana pidettävän toiminnan yhtiöittämiseen voidaan soveltaa EVL:n liiketoimintasiirtoa koskevia säännöksiä. Näin on siitä riippumatta, onko kunta ollut verovelvollinen yhtiöitettävästä toiminnasta. KHO:n ratkaisu osoittaa, että liiketoimintasiirron veroseuraamuksista ei voida johtaa liiketoimintasiirron soveltamisalan rajoituksia. - Uutiset
13.3.2014 11.51
Prof. Seppo Penttilä: Velvollisuus suorittaa varainsiirtoveroa, kun kunta yhtiöittää toimintojaan - KHO 2014:29Seppo Penttilä tarkastelee Edilex-artikkelissaan KHO:n vuosikirjaratkaisua KHO 2014:29, jossa katsottiin, että kunnan kiinteistö- ja vuokraustoimintaa harjoittavien yhtiöiden osakekantojen siirtoon kunnan kokonaan omistamalle holdingyhtiölle ei voitu soveltaa varainsiirtoverolain 43 §:n 1 momentissa tarkoitettua veronhuojennusta. Lisäksi Penttilä tarkastelee KVL:n ei-lainvoimaista ennakkoratkaisua 8/2014, jossa kunnan satamaliikelaitoksen yhtiöittämiseen liiketoimintasiirrolla ei sovellettu liiketoimintasiirtoa koskevia säännöksiä. Penttilä pitää KVL:n päätöksen lopputulosta kyseenalaisena.