-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Romania
- Säädökset > Lainsäädäntö706/2020Valtioneuvoston asetus sijoitusten vastavuoroisesta edistämisestä ja suojelusta Suomen ja Romanian välillä tehdyn sopimuksen irtisanomisesta tehdystä sopimuksesta
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 22–24/2018 Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden, Albanian tasavallan, Bosnia ja Hertsegovinan, Bulgarian tasavallan, entisen Jugoslavian tasavallan Makedonian, Islannin tasavallan, Kroatian tasavallan, Montenegron tasavallan, Norjan kuningaskunnan, Romanian, Serbian tasavallan ja Yhdistyneiden Kansakuntien väliaikaisen Kosovon-siviilioperaation monenvälinen sopimus Euroopan yhteisen ilmailualueen perustamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö1138/2006Laki Bulgarian tasavallasta ja Romaniasta tuotavan tavaran arvonlisäverotuksesta eräissä tapauksissa
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 57/2001 Suomen tasavallan hallituksen ja Romanian hallituksen välinen sopimus henkilöiden takaisinottamisesta
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 6-7/2000 Sopimus Suomen tasavallan ja Romanian välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
- Uutiset
23.2.2024 8.00
EUT: Jäsenvaltion kieltäytyminen myöntämästä kansalaiselleen passin lisäksi matkustusasiakirjana toimivaa henkilökorttia pelkästään sillä perusteella, että hänellä on kotipaikka toisessa jäsenvaltiossa, on EU-lainsäädännön vastaistaKieltäytyminen rajoittaa oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen Euroopan unionin sisällä ja saa aikaan erilaisen kohtelun ulkomailla asuvien ja kyseisessä jäsenvaltiossa asuvien kansalaisten välillä. - Uutiset
21.2.2024 11.38
EIT: Facebook-postauksia julkaisseen tuomarin sananvapautta loukattiinTuomioistuimet eivät olleet esittäneet asianmukaisia ja riittäviä syitä perustellakseen väitettyä puuttumista valittajan sananvapauteen. - Uutiset
29.9.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisesti kannetun moottoriajoneuvoveron palauttamisesta (Romania)SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että sellaisen veron määrä, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voi sisältyä näiden ajoneuvojen arvoon siten, että kyseisen veron lainvastaisesta kantamisesta johtuvan saatavan valtiolta katsotaan siirtyneen kyseisten ajoneuvojen myynnin yhteydessä näiden ajoneuvojen myöhemmille ostajille. SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että vero, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voidaan palauttaa ainoastaan tämän veron maksaneelle verovelvolliselle eikä kyseessä olevan ajoneuvon myöhemmälle ostajalle, edellyttäen, että tosiasiallisesti verosta vastannut ostaja voi kansallisten menettelysäännösten mukaisesti saada veronpalautuksen veron maksaneelta verovelvolliselta tai tarvittaessa veroviranomaiselta muun muassa silloin, kun palautuksen saaminen tältä verovelvolliselta on mahdotonta tai suhteettoman vaikeaa. - Uutiset
7.9.2023 16.00
EUT: Tuomareiden ylennys ylempään tuomioistuimeen, joka perustuu kyseisen tuomioistuimen jäsenten arvioon heidän työstään ja käyttäytymisestään, on EU:n lainsäädännön mukaistaAsiaa koskevien aineellisten edellytysten ja menettelysääntöjen on kuitenkin oltava sellaisia, että ne poistavat kaikki kohtuulliset epäilyt asianomaisten tuomareiden riippumattomuudesta ja puolueettomuudesta sen jälkeen, kun heidät on ylennetty. - Uutiset
8.8.2023 10.30
EUT: EU:n taloudellisten etujen vastaisten petosten torjunta: Rikosoikeudellisen vastuun vanhentumisaikoja koskevien kansallisten sääntöjen on mahdollistettava tehokas estäminen ja rankaiseminenKansallisten tuomioistuinten on periaatteessa jätettävä huomiotta kansalliset säännöt tai oikeuskäytäntö, jotka aiheuttavat järjestelmällisen riskin, että tällaiset rikokset jäävät rankaisematta. - Uutiset
2.6.2023 11.00
EIT: Korruptiota koskevasta artikkelista vahingonkorvauksiin tuomitun sananvapautta loukattiinTapaus koski erilaisissa mediaorganisaatioissa työskennelleen taloustietelijän kirjoittamaa artikkelisarjaa paikallisen yrityksen omistajan P.V:n väitetystä korruptiosta ja hänen yhteydestään paikallisen autonvalmistusteollisuuden lopettamiseen. Valittaja hävisi P.V.:n tuomioistuimessa nostaman kunnianloukkausjutun. - Uutiset
11.5.2023 12.43
EUT: Tuomareiden kurinpitomenettelyistä vastaavan elimen on oltava riippumaton ja puolueetonValittaja väitti muun muassa, että kurinpitomenettelyn aloittaminen on mahdotonta, koska toimivalta on keskittynyt ylitarkastajan käsiin. Tällainen toimivallan keskittäminen on hänen mielestään EU:n lainsäädännön vastaista. - Uutiset
4.5.2023 14.30
Korruption torjunta: Unionin oikeus ei ole esteenä sille, että henkilöä kielletään 3 vuoden ajan hoitamasta julkisia tehtäviä, joihin valitaan vaalilla, mikäli hän ei ole noudattanut eturistiriitoja koskevia sääntöjä tällaisia tehtäviä hoitaessaanKyseessä olevan henkilön on kuitenkin voitava saattaa tällainen seuraamus tuomioistuimen arvioitavaksi erityisesti suhteellisuusperiaatteen noudattamisen kannalta. - Uutiset
27.3.2023 14.30
EUT: Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona - syyttömyysolettama - Ne bis in idem ‑periaate (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Valmisteverot – Direktiivi 2008/118/EY – 16 artiklan 1 kohta – Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona – Peräkkäiset keskeyttämistoimenpiteet – Rikosoikeudellinen luonne – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 48 ja 50 artikla – Syyttömyysolettaman periaate – Ne bis in idem ‑periaate – Oikeasuhteisuus - Uutiset
8.2.2023 14.00
EUYT kumosi komission päätöksen, jolla hyväksyttiin Romanian Timișoaran kansainväliselle lentoasemalle Wizz Airin hyväksi myöntämät valtiontuetKomissio teki useita oikeudellisia virheitä mainittujen toimenpiteiden valikoivuutta ja niillä annettua etua koskevassa arvioinnissa. - Uutiset
16.12.2022 13.30
EIT: Luvattomien romanileirien vapauttamismääräykset Pariisissa eivät vaikuttaneet suhteettomasti niillä asuvien perheiden oikeuteen nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta - Uutiset
21.10.2022 9.55
EUT:n ennakkoratkaisu tuomareiden palkkasyrjinnästä (Romania)Yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 ja 2 kohtaa on tulkittava siten, ettei sitä ole sovellettava kansalliseen säännöstöön, joka – sellaisena kuin sitä on tulkittu sitovassa kansallisessa oikeuskäytännössä – johtaa siihen, että tietyt kyseisen säännöstön voimaantulon jälkeen palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät saavat huonompaa palkkaa kuin ennen sen voimaantuloa palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät, koska siitä ei seuraa mitään ikään perustuvaa välitöntä tai välillistä syrjintää. Direktiiviä 2000/78 on tulkittava siten, että se on esteenä syrjinnälle vain, jos syrjintä perustuu johonkin sen 1 artiklassa nimenomaisesti lueteltuun seikkaan. - Uutiset
17.5.2022 11.14
EUT kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista: Kansalliset prosessuaaliset periaatteet eivät voi olla esteenä yksityisten unionin oikeudesta johtuville oikeuksilleTehokkuusperiaate edellyttää ehtojen mahdollisen kohtuuttomuuden tehokasta valvontaa. - Uutiset
2.3.2022 9.30
EUT: Verotuspäätöksestä tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä voidaan lykätä veropetoskäsittelyn ajaksi (Romania)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan kansalliset veroviranomaiset saavat lykätä sellaisesta verotuspäätöksestä, jolla verovelvolliselta evätään oikeus ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämiseen sillä perusteella, että se on ollut osallisena veropetoksessa, tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä, jotta saataisiin selville muita objektiivisia seikkoja verovelvollisen osallisuudesta veropetokseen, edellyttäen ensinnäkin, että tällainen lykkääminen ei pitkitä tässä hallinnollisessa oikaisuvaatimusmenettelyssä annettavaa ratkaisua yli kohtuullisen ajan, toiseksi, että päätöksessä, jossa tästä käsittelyn lykkäämisestä määrätään, esitetään perustelut sekä tosiseikkojen että oikeudellisten seikkojen osalta ja se voi olla tuomioistuimen suorittaman valvonnan kohteena, ja kolmanneksi, että jos lopulta osoittautuu, että vähennysoikeus on evätty unionin oikeuden vastaisesti, kyseinen verovelvollinen voi saada vastaavan määrän palautetuksi kohtuullisen ajan kuluessa mahdollisesti kyseiselle määrälle maksettavine viivästyskorkoineen. Näissä olosuhteissa ei edellytetä, että kyseinen verovelvollinen saa lykätyksi verotuspäätöksen täytäntöönpanon sen ajanjakson ajaksi, jonka osalta oikaisuvaatimuksen käsittelyä lykätään, jollei tämän verotuspäätöksen täytäntöönpanon lykkääminen ole silloin, kun verotuspäätöksen laillisuudesta on olemassa vakavia epäilyjä, tarpeen verovelvollisen eduille aiheutuvan vakavan ja korjaamattoman vahingon välttämiseksi. - Uutiset
22.2.2022 14.00
EUT: Unionin oikeus on esteenä kansalliselle säännölle, jonka mukaan kansallisilla tuomioistuimilla ei ole toimivaltaa tutkia sellaisen kansallisen lainsäädännön unionin oikeuden mukaisuutta, jonka jäsenvaltion perustuslakituomioistuin on tuomiollaan todennut perustuslain mukaiseksi (Romania)Tämän säännön soveltaminen loukkaisi unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatetta ja horjuttaisi ennakkoratkaisujärjestelmän tehokkuutta.