-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Irak
- Säädökset > Lainsäädäntö1049/2018Laki Suomen osallistumisesta Pohjois-Atlantin liiton johtamaan koulutusoperaatioon Irakissa Suomen ja Pohjois-Atlantin liiton välillä kirjeenvaihdolla tehdystä sopimuksesta
- Säädökset > Lainsäädäntö 26.9.2003/845 Ulkoasiainministeriön ilmoitus rangaistussäännöksistä, joita sovelletaan rikottaessa neuvoston asetusta tietyistä Euroopan yhteisön ja Irakin talous- ja rahoitussuhteita koskevista erityisrajoituksista ja asetuksen (EY) N:o 2465/1996 kumoamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö 21.8.2003/757 Valtioneuvoston asetus Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvoston Irakia koskevaan päätökseen perustuvien velvoitusten täyttämisestä
- Lakikirjasto > Defensor LegisPaso, Mirjami: Totta kuin tuomio? - Irak-oikeudenkäynti ja totuusDefensor Legis 1/2005 s. 135 – 142, Lyhyempi kirjoitus
- Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
7.12.2021 11.23
Hovioikeus vapautti valtion vahingonkorvausvastuusta suurlähetystön menettelyn johdostaToisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei valtio ollut suurlähetystön menettelyn johdosta velvollinen vahingonkorvauslain nojalla eikä EIS:n perusteella suorittamaan kantajalle vahingonkorvausta asiassa. KO:n tuomio kumottiin. Valtio vapautettiin velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta aiheutuneista vahingoista 24.886,06 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine korkoineen 21.5.2015 lukien. Valtion vaatimus kantajan velvoittamisesta korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut asiassa hylättiin. (Vailla lainvoimaa 7.12.2021) - Uutiset
22.9.2021 9.36
Muuttunut turvallisuustilanne Irakissa: KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset toissijaisen suojelun ja käännyttämisen osaltaKHO katsoi, että ratkaisussa mainituilla perusteilla muutoksenhakijaa ei voitu palauttaa Diyalan läänissä sijaitsevaan Khanaqiniin. Asian käsittelyn tässä vaiheessa ei ollut perusteltua ottaa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ensi asteena tarkasteltavaksi, onko muutoksenhakijalla mahdollisuus ulkomaalaislain 88 e §:ssä tarkoitettuun sisäiseen pakoon. Hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset oli kumottava toissijaisen suojelun ja käännyttämisen osalta, ja asia oli palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
13.7.2021 11.55
EIT kumosi Suomen saaman langettavan tuomion EIS 2 artiklan (oikeus elämään) ja EIS 3 artiklan (kidutuksen kielto) rikkomisestaEIT kumosi tiistaina (13.7.) Suomea koskevan tuomion turvapaikanhakijan palauttamista Irakiin koskevassa asiassa kokonaisuudessaan. Suomen hallituksella oli ollut epäilyksiä siitä, että valittajan toimittamat isänsä kuolemaa koskevat asiakirjat oli tosiasiallisesti väärennetty ja että valittajan isä oli elossa ja terve ja asui Irakissa. EIT hylkäsi valittajan valituksen (nro 25244/18) valitusoikeuden väärinkäyttönä. EIT katsoi, että valittaja oli esittämillään virheellisillä tosiseikoilla tietoisesti johtanut harhaan tuomioistuinta. Jos tiedot olisivat tulleet tuomioistuimen tietoon ennen asian ratkaisemista, valittajan valitus olisi jätetty tutkimatta EIS 35 artiklan 3(a) kohdan nojalla. - Uutiset
22.4.2020 19.14
EIT tuomitsi Suomen EIS 2 artiklan (oikeus elämään) ja EIS 3 artiklan (kidutuksen kielto) rikkomisesta - KRP aloitti esitutkinnanEIT:n 1. jaosto antoi 14.11.2019 ratkaisunsa jutussa, jossa Suomi epäsi mieheltä turvapaikan ja mies tapettiin pian Irakiin paluunsa jälkeen. Mies oli palannut Irakiin niin sanotun vapaaehtoisen paluun kautta marraskuussa 2017. Suomen katsottiin rikkoneen oikeutta elämään koskevaa EIS 2 artiklaa ja kidutuksen kieltoa koskevaa EIS 3 artiklaa. EIT määräsi Suomen valtion maksamaan miehen aikuiselle tyttärelle (valittaja) 20 000 euroa korvauksena aineettomasta vahingosta (non-pecuniary damage). Valittajan itsensä osalta valitus oli ilmeisen perusteeton eikä valitusta siltä osin otettu tutkittavaksi. KPR ilmoitti keskiviikkona (22.4.2020) aloittaneensa esitutkinnan epäillyistä törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennyksestä liittyen EIT:n ratkaisuun. Perjantaina (24.2.2020) KRP ilmoitti esittävänsä yhtä vangittavaksi asiaan liittyen. (EIT on kumonnut 13.7.2021 tuomionsa kokonaisuudessaan) - Uutiset
25.11.2019 13.22
Maahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 turvapaikkapäätöstä EIT:n ratkaisun vuoksiMaahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 viraston tekemää turvapaikkapäätöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 14.11. antaman ratkaisun takia. Tällä toimenpiteellä virasto haluaa varmistaa, että mahdolliset vastaavat tapaukset on tunnistettu.
– Otamme Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun erittäin vakavasti, minkä takia olemme päätyneet näihin toimenpiteisiin, sanoo ylijohtaja Jaana Vuorio. - Uutiset
19.11.2019 12.21
Poliisi pidättäytyy toistaiseksi osasta maasta poistamisista IrakiinPoliisi pidättäytyy toistaiseksi osasta Irakiin tehtävistä maasta poistamisista, kuten Helsingin poliisilaitos lauantaina 16.11.2019 Twitterissä kertoi. Tilapäinen pidättäytyminen maasta poistamisista koskee vain turvapaikkaprosessissa tehtyjen maastapoistamispäätösten täytäntöönpanoja ja keskeytys on tilapäinen. Poliisiylijohtaja on keskustellut asiasta ennen päätöstä sisäministerin kanssa. - Uutiset
27.9.2019 11.50
EIT antoi Suomea koskevan ratkaisun turvapaikanhakijan palauttamista Irakiin koskevassa asiassaEIT katsoi, että valitukseen johtaneet seikat oli kansallisesti asianmukaisesti ratkaistu eikä asian käsittelyn jatkaminen ollut siten tarpeen. EIT poisti myönnetyn väliaikaismääräyksen ja valituksen käsittelyn asialistaltaan. - Uutiset
16.9.2019 16.00
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitulle Irakin kansalaiselle ei myönnetty työntekijän oleskelulupaaValittaja oli Suomessa ollessaan syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, josta hänet oli tuomittu 5 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Valittajan oli katsottava rikoksellaan vaarantavan yleistä järjestystä ja turvallisuutta ulkomaalaislain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen ja ottaen huomioon myös muut asiakirjoista ilmenevät seikat Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan oleskelulupaa koskevan hakemuksen. Asiassa ei ollut ilmennyt muuttuneita oloja tai henkilökohtaisia syitä, joiden perusteella valittajalle määrätty maahantulokielto olisi tullut peruuttaa. (EI lainvoima. 16.9.2019) - Uutiset
20.8.2019 11.42
KHO: Turvapaikanhakijalla oli ilmentämänsä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin vuoksi perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan IrakissaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko Irakin kansalainen A uskottavasti osoittanut kuuluvansa sellaiseen seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön, jolla suuntautuneisuutensa vuoksi oli perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan. - Uutiset
23.7.2019 8.30
Hallinto-oikeus: Lapseen kohdistuneisiin seksuaalirikoksiin syyllistyneen irakilaisen kansalaisuushakemus oli hylättäväHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin, eikä hän siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Arvioitaessa edellytyksestä poikkeamista oli otettava huomioon, että hakija oli ollut Suomessa kymmenen vuotta ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä eikä hän ollut syyllistynyt muihin rikoksiin. Lapseen kohdistuneita seksuaalirikoksia on kuitenkin pidettävä laadultaan erityisen vakavina rikoksina, eikä hakijalle niistä määrättyä rangaistusta voitu pitää vähäisenä. Kun lisäksi otettiin huomioon, että teoista oli Maahanmuuttoviraston päätöksentekohetkellä kulunut vasta noin neljä vuotta, virasto oli voinut kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. Esitetty selvitys huomioon ottaen Maahanmuuttovirasto oli myös voinut olla määräämättä hakijalle odotusaikaa. - Uutiset
22.2.2019 15.35
Hallinto-oikeus ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaa irakilaiselle itämaisten mattojen korjaajalleTyönantajan hakemusvaiheessa ilmoittama palkka ei ollut ollut työehtosopimuksen vaatimusten mukainen ulkomaalaislain 72 §:n 2 kohdan mukaisesti. Työnantaja oli valitusvaiheessa ilmoittanut aikovansa maksaa valittajalle vähintään työehtosopimuksessa ilmoitettua minimipalkkaa, mutta ei ollut esittänyt tarkempaa selvitystä uudesta tuntipalkasta. TE-toimisto ei ollut voinut sille esitettyjen tietojen perusteella vakuuttua siitä, että työnantaja kykenee huolehtimaan velvoitteistaan työnantajana ulkomaalaislain 72 §:n tarkoittamalla tavalla. (Ei lainvoim. 22.2.2019) - Uutiset
30.8.2018 9.19
KHO: Maahanmuuttovirasto ei voinut esittämillään pelkästään pukeutumiseen liittyvillä perusteilla hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevaa hakemustaTämän vuoksi ja kun valittajaa uhannut shiiamilitia oli ulkomaalaislaissa tarkoitettu vainoa harjoittava toimija, jota vastaan valittajalla ei ollut sunnimuslimina ja naisena mahdollisuutta saada ulkomaalaislaissa tarkoitettua tehokasta ja luonteeltaan pysyvää suojelua, eikä hänen voitu edellyttää turvautuvan myöskään sisäiseen pakoon, Maahanmuuttoviraston ja HAO:n päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Maahanmuuttovirastolle turvapaikan myöntämiseksi. - Uutiset
13.4.2018 10.40
KHO ei myöntänyt turvapaikkaa Bagdadista kotoisin olevalle joka oli hakenut kansainvälistä suojelua seksuaalisen suuntautumisensa perusteellaValittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan eikä turvapaikan myöntämiseen ollut edellytyksiä. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt perusteita toissijaisen suojelun myöntämiseen. Valitus hylättiin. - Uutiset
14.2.2018 10.27
Irakin suurlähetystön alueelle tunkeutumista kuvannut tuomittiin tekijäkumppanina törkeästä julkisrauhan rikkomisesta 70 päiväsakon rangaistukseenHO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa syyttäjälle, joka oli HO:ssa vaatinut, että rangaistusta korotetaan ja vastaaja tuomitaan vähintään 50 päivän pituiseen ehdolliseen vankeusrangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 14.2.2018) - Uutiset
13.10.2017 10.00
KHO: Valittaja oli esittänyt väärennettyjä asiakirjoja henkilöllisyytensä osoittamiseksi Suomeen tullessaan – kansalaisuutta ei voitu myöntääTapauksessa katsottiin, että Suomen kansalaisuutta hakenut Irakin kansalainen ei ollut selvittänyt henkilöllisyttään luotettavasti eikä myöskään ollut esiintynyt johdonmukaisesti samoilla henkilötiedoilla Maahanmuuttoviraston päätöksentekohetkellä vaadittavaa kymmentä vuotta. Näin ollen kansalaisuutta ei voitu myöntää valittajalle. (Lyhyt ratkaisuseloste)