-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Luxemburg
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 53-54/2007 Sopimus Belgian kuningaskunnan, Saksan liittotasavallan, Espanjan kuningaskunnan, Ranskan tasavallan, Luxemburgin suurherttuakunnan, Alankomaiden kuningaskunnan ja Itävallan tasavallan välillä rajat ylittävän yhteistyön tehostamisesta erityisesti terrorismin, rajat ylittävän rikollisuuden ja laittoman muuttoliikkeen torjumiseksi (Prümin sopimus)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö 42000A0922(01) Schengenin säännöstö - Benelux-talousliiton valtioiden, Saksan liittotasavallan ja Ranskan tasavallan hallitusten välinen sopimus tarkastusten asteittaisesta lakkauttamisesta yhteisillä rajoilla
- Säädökset > Lainsäädäntö719/1991Valtioneuvoston päätös Luxemburgin kanssa sosiaaliturvasta tehdystä sopimuksesta johtuvista poikkeuksista kansaneläkelain ja perhe-eläkelain säännöksiin
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 17-18/1983 Suomen ja Luxemburgin välinen sopimus tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
- Uutiset
5.12.2023 11.55
EUT: Euroopan komission tutkinta, joka koski Luxemburgin Engie-konsernille verotusasiassa antamia ennakkoratkaisuja, oli unionin oikeuden vastainenEuroopan komissio päätti, että Luxemburg oli myöntänyt valtiotukea Engie-konsernille verotusasiassa annettavilla ennakkoratkaisuilla, jotka liittyivät konsernin sisäisiin rahoitustoimiin. Komissio teki kuitenkin virheen määrittäessään viitejärjestelmän, jonka perusteella vertaileva tutkimus on suoritettava arvioitaessa kyseisten verotustoimenpiteiden valikoivuutta ja siten niiden luokittelemista kielletyksi valtiontueksi. - Uutiset
31.10.2023 11.00
Keskusverolautakunta katsoi perhevarallisuuden hallinnoimiseksi perustetun luxemburgilaisen yhtiön asettautuneen ja harjoittaneen taloudellista toimintaa Luxemburgissa väliyhteisölain 3 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetulla tavallaKeskusverolautakunnan näkemyksen mukaan B S.à r.l. - SPF:n toiminta oli verovuonna 2022 tulevan täysimääräisen toiminnan käynnistämiseen aidosti tähtäävää. Yhtiön katsottiin asettautuneen ja harjoittaneen taloudellista toimintaa Luxemburgissa VYL 3 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetulla tavalla myös verovuonna 2022 siinä määrin kuin valmistelevalta toiminnalta voitiin odottaa. Ennakkoratkaisu verovuosille 2022 ja 2023. (Ei lainvoim. 31.10.2023) - Uutiset
31.10.2023 10.00
Keskusverolautakunta: Singaporelaisen tytäryhtiön kautta kokonaan omistettua B Ltd:tä ei pidetty A Oy:n väliyhteisönäB Ltd täytti kaikki VYL 3 §:ssä säädetyt taloudellista toimintaa koskevan vapautuksen edellytykset eikä sitä ollut pidettävä A Oy:n väliyhteisönä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2022–2023. (Ei lainvoim. 31.10.2023) - Uutiset
9.6.2023 10.00
Julkisasiamies Kokottin mielestä komissio katsoi virheellisesti, että Luxemburg olisi antanut Amazonille kiellettyä valtiontukea veroetujen muodossaKomissio sovelsi hänen mukaansa valikoivan veroedun olemassaolon tutkimisessa virheellistä viitejärjestelmää eli OECD:n siirtohinnoitteluohjeita Luxemburgin oikeuden sijasta. - Uutiset
28.4.2023 13.08
EUT:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta lasten tapaamisoikeutta koskevassa asiassaAsetuksen 2201/2003 9 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se kolmen kuukauden jakso, jonka ajan sen jäsenvaltion tuomioistuimet, jossa lapsen aiempi asuinpaikka oli, ovat asetuksen N:o 2201/2003 8 artiklan 1 kohdasta poiketen edelleen toimivaltaisia käsittelemään tapaamisoikeutta koskevan lopullisen ratkaisun muuttamiseen tähtäävän hakemuksen, alkaa sitä päivää seuraavasta päivästä, jona lapsi on tosiasiallisesti muuttanut jäsenvaltioon, jossa hänen uusi asuinpaikkansa on. Asetusta on tulkittava siten, että sen jäsenvaltion tuomioistuin, jossa lapsen aiempi asuinpaikka oli ja joka on tämän asetuksen 9 artiklan nojalla toimivaltainen tutkimaan pääasian, voi käyttää asetuksen 15 artiklassa säädettyä mahdollisuutta siirtää asia sen jäsenvaltion tuomioistuimeen, jossa lapsella on uusi asuinpaikka, jos 15 artiklassa säädetyt edellytykset täyttyvät. - Uutiset
12.12.2022 11.44
EUT: Rajatyöntekijöiden ei tarvitse rekisteröidä Luxemburgissa parisuhdetta (PACS), joka on solmittu toisessa jäsenvaltiossaPerhe-eläkkeen myöntämisen ehtona ei voi olla, että tällainen rekisteröinti tapahtuu puolison elinaikana. - Uutiset
22.11.2022 11.41
EUT: Säännös, jonka mukaan jäsenvaltioiden alueelle perustettujen yhtiöiden tosiasiallisia omistajia ja edunsaajia koskevat tiedot ovat kaikissa tapauksissa suuren yleisön saatavilla, on pätemätönKyseisestä toimenpiteestä aiheutuva puuttuminen perusoikeuskirjassa taattuihin oikeuksiin ei rajoitu täysin välttämättömään, eikä se ole oikeassa suhteessa sillä tavoiteltuun päämäärään nähden. - Uutiset
8.11.2022 14.30
”Tax rulings”: EUT toteaa, että EUYT hyväksyi virheellisesti komission käyttämän viitejärjestelmän markkinaehtoperiaatteen soveltamiseksi integroituneisiin yhtiöihin Luxemburgissa ottamatta huomioon kyseisen periaatteen täytäntöönpanoa kyseisessä jäsenvaltiossa koskevia erityissääntöjäUnionin tuomioistuin kumosi riidanalaisenalaisen komission päätöksen ja totesi, että komission arviointi viitejärjestelmästä ja näin ollen FFT:lle annetun valikoivan edun olemassaolosta oli virheellinen. - Uutiset
3.2.2022 11.00
KHO:n kaksi päätöstä väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta: Ennakkoratkaisuhakemuksissa ei ollut esitetty riittävän yksityiskohtaista selvitystä yhtiön olosuhteista, jotta asioissa olisi voitu arvioida, onko yhtiö todellisuudessa asettautunut Luxemburgiin - ennakkoratkaisun pyytämisestä EUT:lta äänestettiinEnsimmäisessä asiassa Verohallinto oli lausunut ennakkoratkaisuna seuraavaa: "Hakemuksessa tarkoitetun, perustettavan luxemburgilaisen SPF - S.á r.l. -muotoisen yhtiön tuloa ei veroteta sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla." Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö vaati KHO:ssa ensisijaisesti, että HAO:n ratkaisu ja Verohallinnon ennakkoratkaisu poistetaan. Toissijaisesti HAO:n ratkaisu ja Verohallinnon ennakkoratkaisu oli kumottava ja uutena ennakkoratkaisuna lausuttava, että hakemuksessa tarkoitetun, perustettavan luxemburgilaisen SPF - S.á r.l. -muotoisen yhtiön tuloa verotetaan sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hyväksyttiin ensisijaisen vaatimuksen osalta. HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiin ja annettu ennakkoratkaisu poistettiin. Lausuminen Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön toissijaisesta vaatimuksesta raukesi. Toisessa asiassa Verohallinto oli lausunut ennakkoratkaisuna kysymykseen 2 muun ohella seuraavaa: "Jos B S.á r.l. -nimisestä yhtiöstä tulee hakemuksessa kuvatulla tavalla SPF-muotoinen yhtiö, yhtiön tuloa ei veroteta sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla." Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö vaati KHO:ssa, että HAO:n päätös ja ennakkoratkaisu kysymyksen 2 osalta kumotaan ja uutena ennakkoratkaisuna lausutaan tältä osin, että jos B S.à r.l. toimii hakemuksessa kuvatulla tavalla SPF-muotoisena perhevarallisuutta hallinoivana yhtiönä, yhtiön tulo verotetaan sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätös ennakkoratkaisukysymyksen 2 osalta kumottiin ja annettu ennakkoratkaisu poistettiin kumotuilta osin. (Julkaisemattomat päätökset 3.2.2022) - Uutiset
26.11.2021 10.22
EUT:n ennakkoratkaisu perusoikeuskirjan ja hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annetun direktiivin tulkinnastaEnnakkoratkaisupyyntö – Hallinnollinen yhteistyö verotuksen alalla – Direktiivi 2011/16/EU – 1 artiklan 1 kohta, 5 artikla ja 20 artiklan 2 kohta – Tietopyyntö – Tietojen antamiseen velvoittava päätös – Päätöksen noudattamatta jättäminen – Seuraamus – Pyydettyjen tietojen ennalta arvioitu olennaisuus – Kyseessä olevia verovelvollisia ei ole yksilöity nimellä ja yksilöllisesti – Tutkimuksen tai tutkinnan kohteena olevan henkilön henkilöllisyyden käsite – Tietopyynnön perustelut – Laajuus – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 47 artikla – Oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin tietojen antamiseen velvoittavaa päätöstä vastaan – 52 artiklan 1 kohta – Rajoittaminen – Oikeuden keskeisen sisällön kunnioittaminen - Uutiset
29.9.2021 9.30
Keskusverolautakunta: Sopimusperusteinen FCP-rahasto ei ollut vapaa tulon perusteella suoritettavasta verosta eikä osingosta suoritettavasta lähdeverosta - asiassa ei ollut kyse SEUT 49 tai 63 artiklan vapauksien rajoituksestaKansainvälinen verotus - EU-oikeus - Erikoissijoitusrahasto (Ei lainvoim. 29.9.2021) - Uutiset
28.6.2021 11.00
EUT:n antaman ennakkoratkaisun valossa KHO katsoi, että luxemburgilaisen SICAV-rahaston jakamaa tuloa on pidettävä tuloverolain 32 §:n mukaisena pääomatulonaHenkilökohtaisen tulon verotus – Suomessa yleisesti verovelvollinen osuudenomistaja – SI-CAV-sijoitusrahasto – Tuotto-osuus – Ansiotuloa vai pääomatuloa – Pääomien vapaa liikkuvuus – Unionin tuomioistuimen antama ennakkoratkaisu - Uutiset
17.5.2021 11.30
EIT äänesti - Veroasiakirjojen paljastaneen ilmiantajan (whistleblower) tuomitsemisella ei loukattu sananvapauttaSananvapautta koskevaa EIS 10 artiklaa ei loukattu tapauksessa, joka koski valittajan tuomitsemista sakkoon "Luxleaks"-veroasiakirjojen julkistamisesta yrityksen asiakkaille. Ään 5-2. Huom! Ks. EIT:n suuren jaoston tuomio 14.2.2023: EIS 10 artiklaa oli loukattu. - Uutiset
12.5.2021 9.29
KHO hyväksyi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön purkuhakemuksen ja purki päätökset - luovutustappion syntymiseen johtavaa luovutusta ei ollut tapahtunut verovuonna 2013Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö oli muun ohella esittänyt, että A oli jättänyt asian kaikissa vaiheissa kertomatta ennen esitäytetyn veroilmoituksen palauttamista saamansa tiedon siitä, että vakuutusyhtiön mukaan vakuutushakemusta ei ollut hyväksytty eikä vakuutussopimusta siten ollut syntynyt. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö haki KHO:ssa asiassa mainittujen päätösten purkamista ja luovutustappion lisäämistä A:n verotettavaan tuloon. KHO katsoi, ettei luovutustappion syntymiseen johtavaa luovutusta ollut tapahtunut. A:n oikaisuvaatimuksessaan antamat tiedot huomioon ottaen Verohallinnolla ei ollut ollut asiaa käsitellessään syytä ryhtyä selvittämään, oliko oikaisuvaatimuksessa annettu oikeita tietoja vakuutuksen voimaantulosta. A:n oli katsottava tietoisesti antaneen virheellistä tietoa oikaisuvaatimuksellaan ja saavuttaneen menettelyllään taloudellisen edun, jota voitiin pitää määrältään merkittävänä. Tähän nähden ja kun lisäksi otettiin huomioon asian yleisempi merkitys verojärjestelmän uskottavuuden ja verovelvollisten yhdenmukaisen kohtelun kannalta, purkuhakemus hyväksyttiin ja päätökset purettiin. - Uutiset
15.4.2021 14.31
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vajaavaltaiseksi julistettujen täysi-ikäisten henkilöiden edunvalvontapalveluiden arvonlisäverosta (Luxembourg)Onko arvonlisäveroa maksettava palveluista, joita asianajaja suorittaa vajaavaltaiseksi julistettujen täysi-ikäisten henkilöiden edunvalvonnan alalla, kun toimivaltainen oikeusviranomainen on lain nojalla antanut edunvalvonnan hänen tehtäväkseen. - Uutiset
26.2.2021 11.00
Unionin tuomioistuin arvioi vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytyksiä (Luxembourg)BUSINESSEUROPEn, UEAPME:n, CEEP:n ja EAY:n tekemän vanhempainvapaata koskevan tarkistetun puitesopimuksen täytäntöönpanosta ja direktiivin 96/34/EY kumoamisesta 8.3.2010 annetun neuvoston direktiivin 2010/18/EU liitteenä olevan vanhempainvapaata koskevan 18.6.2009 tehdyn (tarkistetun) puitesopimuksen 1 lausekkeen 1 kohtaa, 1 lausekkeen 2 kohtaa, 2 lausekkeen 1 kohtaa sekä 3 lausekkeen 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa asetetaan vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytykseksi se, että asianomainen vanhempi on työskennellyt työpaikassa vähintään 12 kuukauden yhtäjaksoisen ajanjakson ajan välittömästi ennen vanhempainvapaan alkamista. Nämä lausekkeet ovat sitä vastoin esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa asetetaan vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytykseksi se, että vanhemmalla on työntekijän asema lapsensa syntymä- tai adoptiohetkellä.