-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Turkki
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 48–49/2012 Sopimus Suomen tasavallan ja Turkin tasavallan välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
- Lakikirjasto > ArtikkelitRautsi, Olli: Vastuun pakoilusta sen ottamiseen: yhteistyön syventäminen ratkaisuna pakolaiskriisin ratkaisemiseen4.4.2016, Lyhyempi kirjoitusTurkin ja Euroopan unionin (EU) välillä solmittu yhteinen toimintasuunnitelma Syyriasta Eurooppaan lähteneiden turvapaikanhakijoiden muodostaman pakolaiskriisin hallitsemiseksi otettiin käyttöön 29.11.2015 pidetyssä osapuolten välisessä huippukokouksessa. EU:n ja Turkin välisen toimintasuunnitelman tarkoituksena on estää turvapaikanhakijoiden saapuminen Turkin kautta EU:n ulkorajoille, ja vastineeksi alueelleen saapuvien syyrialaisten turvapaikanhakijoiden huolehtimisesta Turkki saa...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötÅkers, Anna Daniela: Killed by Hatred or Killed By Love? An intersectional challenge to legal constructions of gendered violence in Finland and Turkey24.3.2014, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OikeusPunto, Ville: Kurdiasianajaja Mahmut Sakarin tapaaminen demlalaisten kanssaOikeus 3/2008 s. 396 – 397, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Oikeustiede-JurisprudentiaHusa, Jaakko: Muinaisen oikeustradition ja nationalistisen oikeuden kohtaaminen – Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti ja TurkkiOikeustiede - Jurisprudentia XLI:2008 s. 117 – 186, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusOkçuoðlu, Selim: Turkin oikeuspolitiikka vaihtelee EU-jäsenyysprosessin edetessäOikeus 4/2007 s. 497 – 499, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > LakimiesViljanen, Jukka: Leyla Sahin vastaan Turkki (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, 4. jaoston tuomio, 29.6.2004, Appl. no. 44774/98)Lakimies 6/2004 s. 1112 – 1124, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > LakimiesPekkanen, Raimo: Kurdien oikeusturvasta TurkissaLakimies 6–7/1999 s. 1061 – 1069, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
17.11.2023 11.45
EIT: Asianajajan ja asiakkaan luottamuksellisuuden kunnioittamisen perussäännöstä voidaan poiketa vain poikkeustapauksissa ja edellyttäen, että on olemassa riittävät takeet väärinkäytöksiä vastaanValittajat vetosivat EIS 8 artiklaan (oikeus yksityis- ja perhe-elämän kunnioittamiseen) ja 13 artiklaan (oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin) ja valittivat heidän tapaamistensa valvomisesta ja tallentamisesta asianajajiensa kanssa heidän ollessaan vankilassa lain nojalla, joka oli hyväksytty vallankaappausyrityksen jälkeen julistetun hätätilan mukaisesti. - Uutiset
4.10.2023 11.00
EIT: Sananvapautta loukattiin, kun tuomioiden vaikutuksia lykättiin valittajien sosiaalisessa mediassa jakaman sisällön vuoksiAsia koski turkkilaisten valittajien tuomioita ja vankeusrangaistuksia, kun tuomioiden vaikutuksia lykättiin heidän sosiaalisessa mediassa jakaman sisällön vuoksi. - Uutiset
28.9.2023 10.00
EIT:n suuri jaosto: Turkin on puututtava terrorismirikoksista annettujen tuomioiden järjestelmälliseen ongelmaan, joka perustuu siihen, että syytetty on käyttänyt ByLock-viestisovellustaEIT:n suuri jaosto katsoi, että yleissopimuksen mukaista oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin (EIS 6), ei rangaistusta ilman lakia (EIS 7) ja yhdistymisvapautta (EIS 11) oli loukattu. Turkin on ryhdyttävä tarvittaessa yleisiin toimenpiteisiin järjestelmällisten ongelmien ratkaisemiseksi. - Uutiset
7.7.2023 16.00
EIT: Oikeutta elämään rikottiin asevelvollisen kuoleman olosuhteiden tutkinnassaRikostutkinnassa oli päättelty, että valittajan poika oli tehnyt itsemurhan palvelusasellaan. - Uutiset
15.6.2023 11.45
EIT: Omaisuudensuojaa ei ollut loukattuAnkaran siviiliturvallisuuden ja kriisinhallinnan pääosasto oli pyytänyt maa-aluetta, joka sijaitsee alueella, joka oli julistettu tulvavyöhykkeeksi rankkasateiden seurauksena. Maa-alueelle oli tarkoituksena rakentaa koteja luonnonkatastrofien uhreille. EIT katsoi, ettei valitttajien omistusoikeutta loukattu, kun viranomaiset olivat mitätöineet tontin myynnin yleisen edun perusteella. - Uutiset
7.6.2023 11.55
EIT: Tuomarin sananvapautta loukattiinAsia koski turkkilaisen tuomareiden ja syyttäjien neuvoston (CJP) antamaa kurinpitorangaistusta tuomarien ammattiliiton pääsihteerininä toimineelle tuomarille, joka oli antanut haastattelun valtakunnalliselle päivälehdelle. - Uutiset
10.2.2023 9.11
KHO: Hakijoiden perhesideperusteisten oleskelulupien myöntämättä jättämiselle ulkomaalaislain nojalla ei ollut assosiaatiosääntelystä johtuvaa estettäUlkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Turkin tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välinen assosiaatiosopimus – Standstill-lauseke – Maahantulosäännösten kiertäminen – Perheenkokoajan aikaisempi menettely – Uusi rajoitus – Vertailuajankohta – Uuden rajoituksen hyväksyttävyys - Uutiset
11.1.2022 10.10
KHO: Elinkeinonharjoittajan perheenjäsenillä ei ollut assosiaationeuvoston päätöksen N:o 1/80 7 artiklan mukaisia työntekijän perheenjäsenille kuuluvia oikeuksia oleskeluvan saamisessaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Elinkeinonharjoittaja – Työntekijä – Turkin tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välinen assosiaatiosopimus – Assosiaationeuvoston päätös N:o 1/80 –7 artikla – Soveltamisala - Uutiset
7.12.2021 11.23
Hovioikeus vapautti valtion vahingonkorvausvastuusta suurlähetystön menettelyn johdostaToisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei valtio ollut suurlähetystön menettelyn johdosta velvollinen vahingonkorvauslain nojalla eikä EIS:n perusteella suorittamaan kantajalle vahingonkorvausta asiassa. KO:n tuomio kumottiin. Valtio vapautettiin velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta aiheutuneista vahingoista 24.886,06 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine korkoineen 21.5.2015 lukien. Valtion vaatimus kantajan velvoittamisesta korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut asiassa hylättiin. (Vailla lainvoimaa 7.12.2021) - Uutiset
13.7.2020 9.54
Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle toissijaisen suojelun myöntämiseksiEsitetyn selvityksen perusteella sekä valittajaan jo kohdistuneet oikeudenloukkaukset ja hänen Turkissa sijaitsevan kotialueensa turvallisuustilannetta koskeva ajankohtainen maatieto huomioon ottaen korkein hallinto-oikeus kuitenkin katsoi valittajalla olevan merkittäviä perusteita uskoa joutuvansa kohtaamaan epäinhimillistä tai ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua viranomaisten taholta. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että oli olemassa riittävät perusteet arvioida valittajan olevan Turkissa todellisessa vaarassa kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle toissijaisen suojelun myöntämiseksi. - Uutiset
3.4.2019 14.20
Suomen tuomioistuin oli toimivaltainen tutkimaan oleskeluluvan neljäksi vuodeksi saaneen valittajan hakemuksen hänen määrämiseksi Turkissa olevan alaikäisen veljensä huoltajaksiHakemuksen tarkoitus oli, että valittaja voisi alaikäisen veljensä (s. 13.8.2003) huoltajana tehdä UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että hänen alaikäinen veljensä saisi jättää oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä. KO:n päätös valittajan hakemuksen tutkimatta jättämisestä kumottiin. HO määräsi valittajan suostumuksensa mukaisesti lapsen oheishuoltajaksi tekemään UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että lapsi saisi jättää Suomessa oleskelua koskevan oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä olevan Suomen suurlähetystön asemesta. Valittajalle annettu oheishuoltajanmääräys rajoittuu tähän tehtävään. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019) - Uutiset
20.3.2019 14.51
KKO: Suomi ei voi luovuttaa Liettuan kansalaista TurkkiinKorkein oikeus katsoi, että A:lla oli luotettavasti todennettu ja todellinen vaara epäinhimillisestä kohtelusta, jos hänet luovutetaan Turkkiin. Oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Korkein oikeus katsoi, ettei luovutuspyyntöön voitu suostua.