-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Espanja
- Uutiset
7.12.2016 13.31
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu sairauteen ja työtapaturmasta johtuvaan tilapäiseen työkyvyttömyyteen perustuvan irtisanomisen syrjivyydestäSe, että asianomainen henkilö on työtapaturman vuoksi toistaiseksi kansallisessa oikeudessa tarkoitetulla tavalla tilapäisesti työkyvytön, ei sinällään merkitse, että henkilön työkykyyn kohdistuva rajoite voidaan katsoa ”pitkäaikaiseksi” direktiivissä käytetyssä vammaisuuden käsitteessä tarkoitetulla tavalla, kun tätä käsitettä tarkastellaan vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimuksen, joka hyväksyttiin Euroopan yhteisön puolesta neuvoston päätöksellä 2010/48/EY, valossa. Indisiona siitä, että rajoite voidaan katsoa ”pitkäaikaiseksi”, voi olla muun muassa se, että hetkellä, jolloin syrjiväksi väitetty toimenpide toteutettiin, asianomaisen henkilön työkyvyttömyyden päättymishetkeä ei voitu lyhyellä aikavälillä selvästi ennakoida, tai se, että työkyvyttömyys saattaa pitkittyä huomattavasti ennen asianomaisen henkilön toipumista. Selvittäessään sitä, onko asianomaisen henkilön työkykyyn kohdistuva rajoite pitkäaikainen, ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tukeuduttava kaikkiin käytettävissään oleviin objektiivisiin seikkoihin, kuten henkilön terveydentilaa koskeviin asiakirjoihin ja todistuksiin, jotka on laadittu sairaanhoitoa ja lääketiedettä koskevien nykytietojen perusteella. - Uutiset
17.11.2016 11.34
EU-tuomioistuin: Poliisien palvelukseen ottamiselle voitiin asettaa 35 vuoden ikärajaEU-tuomioistuin katsoo espanjalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, etteivät yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY säännökset olleet esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle säännöstölle, jossa säädetään, että poliisivoimien sellaisten poliisimiesten virkaan hakevat, jotka hoitavat kaikkia poliisivoimille kuuluvia operatiivisia tai täytäntöönpanotehtäviä, eivät ole saaneet täyttää 35:tä vuotta. - Uutiset
13.10.2016 12.50
Väitöstutkimuksessa tarkastellaan Espanjaan muuttavien eläkeläisten edunvalvontaan liittyviä ongelmiaMissä valtiossa tulisi ratkaista edunvalvontaa koskeva asia? Onko yhdessä valtiossa nimitetty edunvalvoja kelpoinen hoitamaan vajaakykyisen asioita myös toisessa valtiossa? Mikä merkitys aikuisen ennakolta laatimalla edunvalvontavaltuutukselle tai hoitotahdolla on? Näihin kysymyksiin liittyvää suomalaista ja espanjalaista aineellista ja kansainvälisyksityisoikeudellista sääntelyä tarkastellaan OTM Katja Karjalaisen 26. lokakuuta Helsingin yliopistossa tarkastettavassa väitöksessä. - Uutiset
7.10.2016 9.01
Suomen ja Espanjan välisen uuden verosopimuksen soveltaminen lykkäytyy ainakin vuoteen 2018Suomen ja Espanjan välistä uutta verosopimusta ei ryhdytäkään soveltamaan vuoden 2017 alusta. Sopimuksen soveltaminen voi alkaa aikaisintaan vuonna 2018. Espanja ei ole voinut antaa ilmoitusta, koska maalla ei ole ollut hallitusta, joka olisi voinut hankkia parlamentin hyväksynnän sopimukselle. - Uutiset
14.9.2016 6.56
EU-tuomioistuin: Alaikäisen lapsen yksinhuoltajalta ei voi evätä automaattisesti oleskelulupaa eikä häntä voi karkottaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteriKolmannen valtion kansalaiselle, joka on unionin kansalaisuuden omaavien alaikäisten lasten vanhempi ja yksinhuoltaja, ei voi automaattisesti kieltäytyä myöntämästä oleskelulupaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteri, kun kyseisestä kieltäytymisestä seuraa, että näiden lasten on lähdettävä EU:n alueelta. Jäsenvaltio voi kuitenkin poikkeuksellisissa olosuhteissa toteuttaa karkottamistoimenpiteen sillä edellytyksellä, että se perustuu kyseisen kolmannen valtion kansalaisen omaan käyttäytymiseen, jonka on muodostettava kyseisen jäsenvaltion yhteiskunnan perustavanlaatuisen edun vaarantava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka, ja että se perustuu kyseessä olevien eri intressien huomioon ottamiseen, mikä kansallisen tuomioistuimen tehtävänä on tarkistaa. - Uutiset
1.8.2016 8.22
Verohallinnon kannanotto: Espanjassa asuvan Suomesta saaman eläkkeen verotusSuomi ja Espanja ovat neuvotelleet uuden verosopimuksen. Suomessa annettiin hallituksen esitys uudesta verosopimuksesta (HE 5/2016), joka saatettiin voimaan lailla 232/2016. Kun Suomi ja Espanja molemmat ovat saattaneet sopimuksen voimaan lailla, annetaan Suomessa vielä asetus, jossa säädetään tarkemmin sopimuksen voimaan tulemisesta. Verohallinnon kannanotossa käsitellään verosopimuksen mukaan Espanjassa asuvan henkilön Suomesta saaman eläkkeen verotusta sekä voimassa olevien säännösten mukaan että uuden sopimuksen voimaantulon jälkeen. - Uutiset
22.4.2016 9.25
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu perheenyhdistämisen edellytyksistäOikeudesta perheenyhdistämiseen annetun direktiivin 2003/86/EY 7 artiklan 1 kohdan c alakohtaa on tulkittava siten, että sen nojalla jäsenvaltion toimivaltaiset viranomaiset voivat hylätä perheenyhdistämistä koskevan hakemuksen käyttäen perusteena ennakoivaa arviointia siitä, onko perheenkokoajalla todennäköisesti edelleen vakaat ja säännölliset tulot ja varat, jotka riittävät hänen ja hänen perheenjäsentensä ylläpitoon ilman, että heidän on turvauduttava asianomaisen jäsenvaltion sosiaalihuoltojärjestelmään, kyseisen hakemuksen jättämisajankohtaa seuraavana vuonna, ja kun tämä arviointi perustuu perheenkokoajan tulojen kehitykseen kyseistä ajankohtaa edeltäneiden kuuden kuukauden aikana. - Uutiset
8.4.2016 13.37
Tasavallan presidentti hyväksyi Espanjan kanssa tehdyn verosopimuksen - voimaantulosta säädetään asetuksellaTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (8.4.) lait Espanjan kanssa joulukuussa 2015 tehdyn verosopimuksen ja pöytäkirjan hyväksymisestä. Uuden sopimuksen myötä Suomi saa ryhtyä verottamaan julkisesta palveluksesta (Suomesta) saadun eläkkeen lisäksi myös (Suomesta) Espanjaan maksettavia yksityissektorin eläkkeitä. Jatkossa Suomi myös verottaa sekä vuokratuloa että luovutusvoittoa, joita Espanjassa asuvat henkilöt saavat Suomessa sijaitsevista osakehuoneistoista. Sopimus sisältää kolmen vuoden siirtymäajan. - Uutiset
6.4.2016 13.22
KTT, dosentti, yliopistonlehtori Pekka Nykänen: Uusi verosopimus poistaa verokannustimet Espanjaan muutoltaEduskunta on hyväksynyt Suomen ja Espanjan välisen uuden verosopimuksen, jota tullaan ilmeisesti soveltamaan ensi vuoden alusta lukien. Uusi sopimus vaikuttaa erityisesti Espanjassa asuvien suomalaisten eläkkeensaajien verotukseen. Sopimus poistaa viimeistään kolmen vuoden siirtymäajan päätyttyä Suomesta Espanjaan maksettavien eläkkeiden veroedut. - Uutiset
21.3.2016 11.31
KKO: Toimivalta Espanjassa sijaitsevan kiinteistön yhteisomistussuhteen purkamista koskevassa asiassa oli Bryssel I -asetuksen mukaisesti yksin Espanjan tuomioistuimillaOsa Espanjassa sijaitsevien omakotitalon ja kerrostaloasunnon yhteisomistajista teki käräjäoikeudelle yhteisomistussuhteiden purkamista koskevan hakemuksen, jossa vaadittiin uskotun miehen määräämistä myymään omakotitalo ja asunto ja jakamaan saatava kauppahinta yhteisomistajien kesken. Hakemus jätettiin tutkimatta, koska Espanjan tuomioistuimilla oli asiassa yksinomainen toimivalta. - Uutiset
12.2.2016 9.10
Hallitus esittää Espanjan kanssa tehdyn verosopimuksen hyväksymistäNykysopimuksen mukaan Suomi voi verottaa vain julkisesta palveluksesta (Suomesta) saatua eläkettä, kun se maksetaan Espanjassa asuvalle henkilölle. Uuden sopimuksen myötä Suomi saa ryhtyä verottamaan myös (Suomesta) Espanjaan maksettavia yksityissektorin eläkkeitä. Jatkossa Suomi myös verottaa sekä vuokratuloa että luovutusvoittoa, joita Espanjassa asuvat henkilöt saavat Suomessa sijaitsevista osakehuoneistoista. Sopimus on hyväksyttävä vielä myös Espanjan parlamentissa. - Uutiset
18.12.2015 8.13
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu suomalaisten yksityishenkilöiden omistamien Espanjassa sijaitsevien kiinteistöjen yhteisomistussuhteen purkamista koskevassa asiassaOsa yhteisomistajista on vaatinut KKO:ssa uskotun miehen määräämistä myymään yhteisomistajien lukuun Espanjassa sijaitsevat kiinteistöt sekä jakamaan kauppahinnan yhteisomistajien kesken. EU-tuomioistuin katsoi torstaina 17. joulukuuta KKO:lle antamassaan ennakkoratkaisussaan, että nk. Bryssel I asetuksen 44/2001 22 artiklan 1 alakohdan ensimmäistä alakohtaa on tulkittava siten, että tässä säännöksessä tarkoitettuun ryhmään asioita, jotka koskevat ”esineoikeutta kiinteään omaisuuteen”, kuuluu asia, jossa vaaditaan kiinteään omaisuuteen kohdistuvan yhteisomistussuhteen purkamista uskotun miehen toteuttamalla kyseisen omaisuuden myynnillä. - Uutiset
16.12.2015 8.00
Suomen ja Espanjan välinen verosopimus allekirjoitettiin - sopimus on vielä hyväksyttävä molempien maiden parlamenteissaNykyisen sopimuksen mukaan Suomi saa verottaa vain julkisesta palveluksesta saatua eläkettä, jos se maksetaan Espanjassa asuvalle henkilölle. Uuden sopimuksen myötä Suomen verottamisoikeus laajenee ja Suomi saa verottaa myös muita Suomesta Espanjaan maksettavia eläkkeitä. Näissä tilanteissa eläkkeen kaksinkertaisen verotuksen poistaa poikkeuksellisesti lähdevaltio eli Espanjassa asuvalle henkilölle Suomesta maksettavasta eläkkeestä Suomessa menevästä verosta vähennetään tästä eläkkeestä Espanjassa maksettu vero. Lisäksi on sovittu kolmen vuoden siirtymäajasta, jonka aikana sovelletaan nykyisen sopimuksen eläkeartiklaa. Jatkossa Suomi myös verottaa sekä vuokratuloa että luovutusvoittoa, joita Espanjassa asuvat henkilöt saavat Suomessa sijaitsevista osakehuoneistoista. - Uutiset
30.11.2015 14.09
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu taloudellisiin syihin perustuvasta työntekijöiden joukkovähentämisestäEU-tuomioistuin katsoo espanjalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että työntekijöiden oikeuksien turvaamista yrityksen tai liikkeen taikka yritys- tai liiketoiminnan osan luovutuksen yhteydessä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun direktiivin 2001/23/EY 1 artiklan 1 kohdan soveltamisalaan kuuluu tilanne, jossa julkinen yritys, joka vastaa intermodaalikuljetukseen kuuluvien yksikköjen käsittelystä, antaa julkisten palvelujen hallinnointisopimuksella tämän toiminnan harjoittamisen toisen yrityksen tehtäväksi ja antaa viimeksi mainitun käyttöön omistamansa tarvittavat infrastruktuurit ja laitteiston ja joka sitten päättäkin irtisanoa kyseisen sopimuksen ottamatta palvelukseensa viimeksi mainitun yrityksen henkilöstöä siitä syystä, että se harjoittaa tämän jälkeen mainittua toimintaa oman henkilöstönsä avulla. - Uutiset
25.11.2015 11.30
OTT, LL.M., VT Helena Lamponen: EUT:n ennakkoratkaisu C-422/14 Pujante Rivera ja arviointia tuomion merkityksestä ja vaikutuksista SuomessaOTT, LL.M., VT Helena Lamponen käsittelee Edilexissä EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisua C-422/14 Pujante Rivera, siltä osin kun EU-tuomioistuin on tulkinnut EU:n joukkovähentämisdirektiivissä säädettyä irtisanomisen käsitettä. Tuomioistuimen mukaan irtisanomisen käsite kattaa työnantajan yksipuolisesti ja työntekijän vahingoksi tekemän merkittävän muutoksen tämän työsopimuksen olennaisiin osiin syistä, jotka eivät liity kyseiseen työntekijään. Kirjoituksessa arvioidaan tuomion merkitystä ja vaikutuksia Suomessa em. osalta. - Uutiset
12.11.2015 6.19
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden joukkovähentämistä koskevan direktiivin tulkinnastaTyöntekijöiden joukkovähentämistä koskevaa direktiivin 1 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan a alakohtaa (joukkovähentäminen) on tulkittava siten, että työntekijöiden, joiden sopimukset on tehty määräajaksi tai tiettyjä tehtäviä varten, on katsottava kuuluvan kyseisessä säännöksessä tarkoitettuihin, asianomaisessa yrityksessä ”tavallisesti” työskenteleviin työntekijöihin. Direktiivissä asetettua edellytystä, jonka mukaan vähentämisen on koskettava vähintään viittä työntekijää, on tulkittava siten, ettei sitä sovelleta vähentämiseen rinnastettaviin työsopimuksen päättymisiin vaan yksinomaan irtisanomisiin niiden suppeassa merkityksessä. Kun työnantaja yksipuolisesti ja työntekijän vahingoksi tekee merkittävän muutoksen tämän työsopimuksen olennaisiin osiin syistä, jotka eivät liity kyseiseen työntekijään, tämä menettely kuuluu kyseisen direktiivin 1 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan a alakohdassa tarkoitetun ”irtisanomisen” käsitteen alaan. - Uutiset
27.10.2015 9.05
EU-tuomioistuin: Hankintailmoituksessa ei voitu asettaa edellytykseksi terveydenhoitopalvelun suorittamista yksinomaan tietyssä kunnassa sijaitsevissa yksityissairaaloissaEU-tuomioistuin katsoi, että direktiivin 2004/18/EY 23 artiklan 2 kohta on esteenä espanjalaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle terveydenhoitopalvelujen tarjoamista koskevia julkisia hankintasopimuksia koskevissa ilmoituksissa teknisenä eritelmänä asetetulle vaatimukselle, jonka mukaan tarjouspyynnön kohteena olevat terveydenhoitopalvelut on suoritettava yksityissairaaloissa, jotka sijaitsevat yksinomaan tietyssä kunnassa, joka voi olla muu kuin se, jossa kyseessä olevia palveluja käyttävien potilaiden kotipaikka on, koska kyseinen vaatimus sulkee automaattisesti pois tarjoajat, jotka eivät voi suorittaa näitä palveluja tällaisessa tässä kunnassa sijaitsevassa sairaalassa, vaikka ne täyttävät kaikki muut näissä tarjouspyynnöissä asetetut vaatimukset. - Uutiset
24.7.2015 8.36
Hovioikeuden tuomio Espanjassa "ei lähetetyn työntekijän statuksella" puhelinmyyjänä työskennelleen ja siellä tapaturmassa polvensa loukanneen oikeudesta palkka- ja sairauspäivärahoihin ja työsopimuksen päättämisestäYhtiön oli katsottava vähintäänkin huolimattomuudesta laiminlyöneen työsuhteesta tai työsopimuslaista johtuvia velvollisuuksiaan vakuuttamisen suhteen. Yhtiö oli siten velvollinen korvaamaan kantajalle aiheuttamansa vahingon eli palkka- ja sairauspäivärahatulojen menetyksen sekä muut varallisuusvahingot. Oikeutta työsuhteen purkamiseen lääkärintodistuksen toimittamatta jättämisen perusteella ei ollut. Kantajan työsuhteen katsottiin päättyneen hänen omasta toimestaan yhtiön laiminlyötyä täyttää omia työsuhteesta johtuvia velvollisuuksiaan. Kantajalla oli oikeus vaatimaansa lomakorvaukseen ja työsuhteesta johtuvien saatavien ollessa edelleen maksamatta myös odotusajan palkkaan. Kohtuullisena määränä työsuhteen perusteettomasta päättämisestä pidettiin 4 kuukauden palkkaa vastaavaa määrää. (Vailla lainvoimaa 24.7.2015) - Uutiset
4.6.2015 8.00
Julkisasiamieheltä ratkaisuehdotus yksityisen katsastustoiminnan EU-oikeuden mukaisuudestaJulkisasiamies esittää, ettei palveludirektiiviä ja SEUT 56 artiklaa sovelleta ajoneuvojen katsastuspalvelujen tarjoamiseen. Ajoneuvojen katsastustoiminta kuitenkin kuuluu SEUT 49 artiklan (sijoittautumisvapaus) soveltamisalaan. Yksityisten katsastusasemayritysten mahdollisuus määrätä käyttökieltoon ajoneuvot, joissa on todettu sellaisia turvallisuuspuutteita, että niillä ajaminen merkitsisi välitöntä vaaraa, ei ole SEUT 51 artiklassa tarkoitettua julkisen vallan käyttöä silloin, kun kansallisessa lainsäädännössä edellytetään tällaisen käyttökiellon antamista teknisen tarkastuksen seurauksena, ja joka tapauksessa silloin, kun pakkokeinojen käyttö auton siirtämiseksi on varattu lainvalvontaviranomaisille. - Uutiset
1.6.2015 11.30
OTT, LL.M., VT Helena Lamponen: EUT:n ratkaisu C-392/13 yritys-käsitteen tulkinnasta ja arviointia sen vaikutuksista SuomessaEuroopan unionin tuomioistuin tulkitsi EU:n joukkovähentämisdirektiivin 98/59/EY ”yritys”-käsitettä ennakkoratkaisussaan asiassa C-392/13 Andrés Rabal Cañas v. Nexea Gestión Documental SA ja Fondo de Garantia Salarial. Tässä kirjoituksessa arvioidaan ratkaisun merkitystä ja vaikutuksia Suomessa. Arvioinnin kohteena ovat yhteistoimintalain yritys-käsite erityisesti yrityskokonaisuuksien - konsernien - ja Suomessa toimivien ulkomaisten yritysten sivuliikkeiden osalta.