Takaisinperintä
- Uutiset
12.3.2024 12.11
Luonnos hallituksen esitykseksi EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperinnästä – asiasta voi lausua 23. huhtikuuta 2024 saakkaTyö- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperinnästä. Lausuntoja voi antaa ajalla 12.3.–23.4.2024. Kyseessä olisi uusi laki. Sen säätämisen taustalla on periaate siitä, että EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet on aina perittävä takaisin tuen saajalta. Kansallisen viranomaisen on toimittava takaisinperinnässä oma-aloitteisesti. - Uutiset
29.7.2022 8.00
Hallinto-oikeus hylkäsi yhdistyksen valituksen valtionavustuksen osittaisesta takaisinperinnästäHAO ei muuttanut STM:n päätöstä, jolla se oli hylännyt Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry:n oikaisuvaatimuksen, joka oli koskenut STM:n päätöstä 12.11.2020, jolla oli päätetty periä osittain takaisin yhdistykselle vuodelle 2018 myönnetty valtionavustus korkoineen. (Ei lainvoim. 29.7.2022) - Uutiset
8.4.2022 10.30
KHO: Kela ei ollut voinut hallintolain 50 §:n perusteella poistaa aiempia perustoimeentulotuen myöntämistä koskevia päätöksiään ja ratkaista asiaa uudelleen (ään. 3-2)Kelan mukaan se oli myöntänyt X:lle perusteettomasti perustoimeentulotukea ajalle 1.11.2017–31.7.2018 yhteensä yli 5 000 euroa. X oli lainvastaisesti jättänyt ilmoittamatta Kelalle uuden pankkitilinsä ja sille tehdyt käteispanot sekä ulkomailla oleskelunsa. Kela oli päätöksellään 18.5.2020 käsitellyt X:n perustoimeentulotuen mainitulta ajalta uudelleen viitaten asiavirheen korjaamista koskevaan hallintolain 50 §:ään. Päätöksen mukaan perustoimeentulotukea ei tullut maksettavaksi mainitulta ajalta. - Uutiset
22.2.2022 9.00
Hallinto-oikeus: STM oli voinut periä takaisin valittajilta ja kahdelta muulta yhdistykseltä teknologiateollisuuden työmarkkinajärjestöjen yhteisen Työkaari kantaa -hankkeeseen liittyviä hanketukiaPäätös takaisinperinnästä oli perustunut siihen, että yhdistyksen raportoimat palkkakustannukset eivät olleet olleet yhdistyksen maksamia ja olivat olleet liiton kirjanpidossa ja että yhdistys oli siirtänyt saamaansa rahoitusta liitolle vasta hankkeen päättymisen jälkeen 15.11.2019. (Ei lainvoim. 22.2.2022) - Uutiset
12.8.2021 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssäApulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluva luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. TE-hallinnon asiakaspalvelun asianmukaista toteutumista edistäisi se, että TE-hallinnon kanssa asioivilla olisi asianmukainen tieto siitä, että asia on ratkaistu automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. - Uutiset
4.6.2021 11.39
Vierashuoneessa ma. vakuutusoikeuden esittelijä Jussi Lehtinen: Miten toimeentuloturvaetuuksien takaisinperinnän kohtuuttomuutta arvioidaan?Toimeentuloturvaetuuden takaisinperinnän kohteeksi joutunut voi kokea tilanteensa kohtuuttomaksi, sillä etuuden hakemiseen liittyy taloudellinen tarve ja maksettu etuus on jo voitu käyttää jokapäiväisiin menoihin. Kohtuuttomuuden tunne on ymmärrettävä erityisesti silloin, kun aiheeton maksaminen ei ole johtunut etuuden saajan omasta menettelystä. Kohtuuttomuus itsessään onkin tyypillisesti takaisinperinnästä luopumisen keskeisin edellytys toimeentuloturvaetuuksia koskevissa varsin yhtenevissä takaisinperintäsäännöksissä. Kyse on avoimesta ilmaisusta, mikä jättää soveltajalle laajan harkintavallan ja tekee etuutta aiheetta saaneen oman selvittämisvelvollisuuden täyttämisestä haasteellisen. Miten kohtuuttomuutta arvioidaan käytännössä ja mitä selvitystä kohtuuttomuuteen vetoavan tulisi esittää, jotta vaatimus takaisinperinnästä luopumisesta voisi menestyä? - Uutiset
29.10.2020 9.47
KHO hylkäsi toimeentulotuen takaisinperinnästä tehdyn valituslupahakemuksenKela oli tehnyt HAO:lle toimeentulotuesta annetun lain 22 §:n 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen myönnetyn toimeentulotuen takaisinperinnästä. Päätöksellään HAO velvoitti toimeentulotuen saajan suorittamaan haetun määrän Kelalle päätöksestä tarkemmin ilmi käyvin ehdoin. KHO hylkäsi asiassa tehdyn valituslupahakemuksen. - Uutiset
21.10.2020 13.00
Hallinto-oikeus hylkäsi opettajan palkan takaisinperinnästä tehdyn valituksenPäätös periä takaisin palkka, vuosisidonnainen lisä ja ylityökorvaukset, joihin valittajalla ei olisi kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen määräysten mukaan ollut oikeutta, ei ollut hallintolain 6 §:stä ilmenevän luottamuksensuojaperiaatteen vastainen. Takaisinperintää ei ollut valittajan olosuhteissa myöskään pidettävä viranhaltijalain 56 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana ottaen huomioon, että hänelle oli ilman, että hän olisi ollut siihen oikeutettu, maksettu usean vuoden ajalta ylemmän hinnoittelutunnuksen mukaista palkkaa, vuosisidonnaista lisää ja ylituntipalkkiota. Henkilöstöjaosto oli voinut olla kohtuullistamatta takaisinperittävää määrää ja kaupunginhallitus oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Valittajan HAO:ssa esittämät seikat eivät antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. (Ei lainvoim. 21.10.2020) - Uutiset
13.7.2020 11.30
Hallinto-oikeus: Viranhaltijalle aiheettomasti maksettu palkka voitiin periä takaisinValittajan oikeus palkalliseen sairauslomaan oli hänelle määräaikaisena kuntoutustukena myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen johdosta mainitun virka- ja työehtosopimuksen perusteella päättynyt 3.8.2015 alkaneen 180 kalenteripäivän sairauslomajakson jälkeen 29.1.2016. Mainitun virka- ja työehtosopimuksen perusteella hänelle oli tullut 2.10.2015 alkaneen 120 kalenteripäivän ajalta maksaa kaksi kolmasosaa hänen varsinaisesta palkastaan 29.1.2016 saakka. Kun hänelle oli maksettu täysi palkka ajalta 1.1.–29.1.2016, jolta hänellä olisi ollut oikeus saada kaksi kolmasosaa palkasta, työnantaja oli voinut päättää periä takaisin ajalta 1.1.–29.1.2016 liikaa maksetun palkan. Työnantaja oli voinut saatuaan tiedon valittajalle myönnetystä määräaikaisesta kuntoutustuesta, päättää periä takaisin myös hänelle ajalta 30.1.–28.6.2016 aiheetta maksetun sairausajan palkan sekä lomarahojen osuudet, joista vuonna 2017 maksetuista oli peritty valittajalta vain netto-osuus. (Ei lainvoim. 13.7.2020) - Uutiset
25.6.2020 12.40
Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Valo ry:n valituksen liittyen valtionavustuksen takaisinperintäänHallinto-oikeus hylkäsi valituksen kokonaisuudessaan, ja vuonna 2017 tehty takaisinperintäpäätös pysyy sellaisenaan voimassa. Hallinto-oikeus katsoi, että ministeriö on voinut kyseessä olevissa oloissa pitää mainittuja yleiskuluja ja asiantuntijapalvelukuluja menoina, jotka eivät ole hankkeelle myönnetyillä erityisavustuksilla katettavia hyväksyttäviä menoja. Hallinto-oikeus totesi, että Valon esittämät perusteet tai muutkaan asiasta ilmenevät seikat eivät osoita, että opetus- ja kulttuuriministeriö olisi harkinnassaan toiminut vastoin hallintolain 6 §:stä ilmeneviä hyvän hallinnon periaatteita. Ministeriö on sille kuuluvan harkintavallan rajoissa voinut määrätä Valolle maksetut valtionavustukset valtionavustuspäätösten ehtojen ja rajoitusten noudattamatta jättämisen vuoksi takaisin maksettavaksi niiltä osin kuin avustuksen käytöksi kirjattujen menojen aiheutumista kyseisestä avustuskohteesta ei ole pystytty todentamaan. Hallinto-oikeus katsoi lisäksi, ettei koron perimistä takaisinperittäviksi päätetyille määrille ole pidettävä valtionavustuslain 26 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. (ei lainvoim. 25.6.2020) - Uutiset
22.5.2020 10.16
KHO: Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr:ltä oli voitu periä takaisin myönnettyjä erityisavustuksia yhteensä 386 431,71 euroaKHO tutki asian. Säätiön valitus hylättiin. HAO:n päätöstä ei muutettu. (Ään.) - Uutiset
31.3.2020 9.52
Liikaa maksetun asumistuen takaisinperintäasian käsittely kesti Kelassa lähes 8 kuukauttaKantelija toimitti pyydetyn selvityksen liikamaksusta Kelalle 18.3.2019 ja Kela antoi päätöksen liikamaksusta 13.11.2019. Apulaisoikeusasiamies katsoi Kelan laiminlyöneen käsitellä kantelijan takaisinperintäasia ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
3.3.2020 15.30
Apulaisoikeusasiamies: TE-toimisto laiminlöi työttömyysturva-asian asianmukaisen ja huolellisen käsittelyn, kun se ei välittömästi selvittänyt kantelijan opiskelun vaikutusta työttömyysetuuteenKantelija arvosteli kirjoituksessaan työ- ja elinkeinotoimiston toimipisteen menettelyä hänen asiassaan. Kantelija kertoi kysyneensä toimistosta loppuvuodesta 2011, miten merkonomin opintojen aloittaminen vaikuttaisi hänen työttömyysturvaansa. Toimiston virkailija oli tuolloin kantelijan kertoman mukaan ilmoittanut, että työttömyysturvaan ei ole oikeutta niiltä päiviltä, jolloin kantelija olisi opiskelemassa.Puolitoista vuotta myöhemmin toimisto tutki kantelijan asian tarkemmin ja piti hänen opiskelujaan päätoimisina. Kela päätti periä kantelijalta takaisin lähes 9 000 euroa maksamaansa työmarkkinatukea. Kantelija kertoi hakeneensa päätökseen muutosta, mutta muutoksenhakuasteet ovat hylänneet hänen valituksensa. Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen katsoi, että TE-toimisto oli menetellyt lainvastaisesti, kun se ei ollut välittömästi loppuvuodesta 2011 selvittänyt kantelijan opiskelujen päätoimisuutta ja niiden vaikutusta työttömyysturvaan. Apulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan myös, että että kysymys opintojen aloittamisen vaikutuksesta työttömyysturvaan on niin tärkeä kysymys, että sitä koskevista keskusteluista tulisi lähtökohtaisesti tehdä merkintä asiakirjoihin. - Uutiset
23.1.2020 8.00
Uusi ohje: Etuustulojen ja eläkkeiden takaisinperintäVerohallinnon ohjeessa käsitellään eläkkeiden, opintorahan ja muiden veronalaisten lakisääteisten etuuksien takaisinperinnän vaikutusta verotukseen sekä lyhyesti maksajan ennakonpidätys- ja vuosi-ilmoitusmenettelyä. - Uutiset
23.12.2019 7.18
Hallinto-oikeuden erimielinen päätös palveluasumisesta perittyjen asiakasmaksujen palauttamisesta kuolinpesälleAsiakasmaksu – asiakasmaksun uudelleen käsittely – asiakasmaksun kohtuuttomuus - valituskelpoisuus - kuolinpesä – perustevalitus – virheen korjaaminen – laitoshoito – tehostettu palveluasuminen – vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen - toimeentulotuki - Uutiset
3.10.2019 12.00
Toimeentulotukea peritään takaisin vain poikkeustilanteissaJos Kela on maksanut etuutta liikaa tai aiheettomasti, se peritään takaisin. Toimeentulotukea peritään kuitenkin takaisin ainoastaan erityistilanteissa. Kela tutkii syksyn aikana toimeentulotukipäätökset, joissa on kerrottu, että myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin. Asiakasta kuullaan aina ennen perintään ryhtymistä. Tuen periminen ei saa aiheuttaa asiakkaalle uutta toimeentulotuen tarvetta. - Uutiset
19.9.2019 11.00
KHO: Vakuutusoikeuden olisi tullut muodostaa oma käsityksensä työttömyysturvan takaisinperintäasiassa antamalla asianosaiselle tilaisuus suullisessa käsittelyssä selvittää tilannettaanKun otettiin huomioon hovioikeuden tuomion ja vakuutusoikeuden päätöksen erilaiset lopputulokset arvioitaessa A:n toiminnan tahallisuutta ja se, että vakuutusoikeus oli nimenomaisesti todennut A:n menetelleen vilpillisesti, korkein hallinto-oikeus katsoi, että vakuutusoikeuden olisi ollut tarpeen ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti muodostaa oma käsityksensä antamalla A:lle tilaisuus suullisessa käsittelyssä selvittää tarkemmin henkilökohtaista tilannettaan esittämällä tarpeelliseksi katsomaansa todistelua sekä mahdollista muuta selvitystä. Kun otettiin huomioon asian laatu, vakuutusoikeuden päätöksen perustelut sekä asian objektiivisesti arvioituna tärkeä merkitys A:lle, vakuutusoikeuden olisi tullut viran puolesta toimittaa suullinen käsittely hallintolainkäyttölain 37 §:n nojalla. Korkein hallinto-oikeus purki vakuutusoikeuden päätöksen ja palautti asian vakuutusoikeudelle uudelleen käsiteltäväksi ja suullisen käsittelyn toimittamista varten. (Äänestys 4-1) - Uutiset
15.8.2019 10.00
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia hakemus sosiaalisen luoton eräännyttämisestä ja takaisinperinnästä hallintoriita-asianaKaupungin sosiaalisen luoton irtisanomista ja takaisinperintää koskevassa hakemuksessa oli kysymys julkisoikeudelliseen oikeussuhteeseen perustuvaa maksuvelvollisuutta koskevasta riidasta. Tällainen sosiaalisen luoton takaisinperintää koskeva asia käsitellään hallintolainkäyttölain 69 §:ssä tarkoitettuna hallintoriita-asiana HAO:ssa. Näin ollen HAO:n olisi tullut tutkia hakemus sosiaalisen luoton eräännyttämisestä ja takaisinperinnästä hallintoriita-asiana. Äänestys 4–1 valituksen tutkimisen edellytyksistä. - Uutiset
23.5.2019 14.12
Väitös: Yritystuen elinkaaren vaikutus tuen takaisinperintäänHTM Piia Törhönen-Sirviön väitöstutkimuksen tavoitteena on antaa kokonaiskuva yritystukiprosessista ja tuen takaisinperintäprosessista. Yritystuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen pohjautuvat erityisesti kansalliseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön, joiden on kuitenkin pysyttävä EU-oikeuden asettamissa hyväksyttävyyden rajoissa. Takaisinperintään johtavat virheet voivat johtua virheellisistä myöntö- ja/tai maksatuspäätöksistä, jotka sitovat tuensaajaa vuosien päähän hankkeen päättymisestä ja viimeisen maksatuksen jälkeen. - Uutiset
19.11.2018 10.30
KHO:n päätös viranhaltijalle liikaa maksetun palkan takaisinperinnästäA:lle oli maksettu liikaa palkkaa, koska X:n musiikkiopiston rehtori oli arvioinut A:n palkan määräytyvän ylemmän korkeakoulututkinnon mukaisen palkkahinnoittelukohdan mukaan, vaikka A:n palkan olisi pitänyt määräytyä tätä alemman palkkahinnoittelukohdan mukaisesti. X:n kaupungin henkilöstöpalvelupäällikkö oli päättänyt, että A:lta peritään takaisin aiheettomasti maksettua palkkaa ajalta 1.1.2011–28.2.2014 yhteensä 9 729,52 euroa. Perintä toteutettaisiin 38 erässä kuukausittain elokuun 2018 palkanmaksusta lähtien. KHO kumosi HAO:n päätöksen X:n kaupunginhallituksen valituksesta ja hylkäsi A:n HAO:lle tekemän valituksen. X:n kaupungin henkilöstöpalvelupäällikön päätös jäi voimaan. - Uutiset
27.8.2018 12.00
KHO:n päätös Ahvenanmaan maakunnan hallituksen perimästä hakemusmaksusta ja toimivaltaisesta tuomioistuimestaAhvenanmaan maakunnan hallitus oli hakemukseen antamansa päätöksen yhteydessä perinyt maksun hakemuksen tutkimisesta. Maakunnan maksuperustelain mukaisesti maksu perittiin ilman, että maksuunpanon perusteeksi edellytettiin viranomaisen päätöstä maksun määräämisestä. Maakunnan hallituksen päätöksessä olevasta maksua koskevasta maininnasta huolimatta maksuun ei tästä syystä haettu muutosta valittamalla hakemukseen annetusta päätöksestä vaan maksuunpanoon kohdistuvalla perustevalituksella. Kun valituksenalainen maksu ei perustunut maakunnan hallituksen päätökseen, josta voi säännönmukaisin valituksin itsehallintolain 25 §:n 2 momentin nojalla valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, edellä sanotusta seurasi myös, että toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan perustevalituksen oli verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 10 §:n nojalla Ahvenanmaan hallintotuomioistuin. - Uutiset
20.3.2018 10.10
KHO:n ratkaisu valtionavustuksen takaisinperinnästä Riihimäen kaupungiltaHallinto-oikeus totesi, että Riihimäen kaupungin oli järkevänä taloudellisena toimijana tullut ymmärtää, että projektin työajan seuranta oli järjestettävä rahoituspäätöksessä ja rahoituksen yleisissä ehdoissa määrätyllä tavalla ja että asianmukaisen työaikakirjanpidon laiminlyöminen saattaa johtaa tuen menettämiseen.
Koska Riihimäen kaupunki oli laiminlyönyt noudattaa avustettavassa hankkeessa valtionavustuspäätökseen otettuja ehtoja, Tekes oli voinut määrätä avustuksen kokonaan takaisin perittäväksi siltä osin kuin tilitykset eivät perustuneet asianmukaiseen työajan seurantaan.
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
6.3.2018 10.00
KHO:n päätös vammaispalvelulain nojalla syntyneiden kustannusten takaisinperinnästäVammaispalvelu – Kustannusten takaisinperintä – Hallintopäätös – Valitus – Valituksen tutkimatta jättäminen – Vastavaatimus hallinto-oikeudessa – Hallintoriita – Toissijainen oikeussuojakeino - Uutiset
5.2.2018 14.00
KHO alensi oppisopimuskoulutukseen maksettujen valtionosuuksien takaisinperittävää määrää sekä poisi koronAsiassa ei voitu tarkoin laskea sitä vuosilta 2007–2010 maksettujen valtionosuuksien määrää, jonka ministeriö oli voinut periä takaisin, joten takaisinperittäväksi hyväksyttävää määrää oli kohtuudella alennettava. Tässä arvioinnissa otettiin huomioon muun ohella, että koulutuksen järjestäjän oppisopimusasiakirjojen puutteet tulivat käytännössä todetuiksi vasta koulutuksen järjestäjän toimintaan tehdyn tarkastuksen jälkeen, jolloin saatu valtionosuus oli jo käytetty opiskelijalle annettuun koulutukseen. Lisäksi niiden oppisopimusasiakirjojen puutteiden ja virheiden osalta, joihin liittyi tulkinnanvaraisuutta, takaisinperintäpäätös saattoi olla koulutuksen järjestäjän kannalta lopputulokseltaan kohtuuton, etenkin kun puutteen tai virheen kohteena olevasta seikasta ei ollut ollut ministeriön ohjausta.
Korkein hallinto-oikeus alensi takaisinperittävää määrää sekä poisti koron suorittamista koskevan velvollisuuden kokonaisuudessaan. - Uutiset
23.1.2018 13.00
KHO:n ratkaisu valtionavustuksen takaisinperinnästä: velvollisuus maksaa korkoa poistettiin kohtuuttomanaOpetus- ja kulttuuriministeriö oli myöntänyt Turku 2011 -säätiölle yhteensä 16,5 miljoonaa euroa valtionavustusta Turku – Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen toteuttamisesta syntyviin menoihin vuosina 2008–2012. Ministeriön mukaan säätiö oli käyttänyt hankkeeseen vuosina 2008–2011 myönnettyjä valtionavustuksia olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin mihin ne oli myönnetty ja jättänyt valtionavustuksia palauttamatta yhteensä 4.725.625,27 euroa, mikä summa säätiöltä peritään valtionavustuslain 21 §:n perusteella takaisin.Takaisinperinnän perusteena oleva menettely ja olosuhteiden muutos huomioon ottaen ministeriö oli päättänyt alentaa takaisin perittävää määrää siten, että takaisin perittävä määrä on yhteensä 1.975.705,46 euroa. Takaisin perittävästä määrästä peritään valtionavustuslain 24 §:n perusteella korkolain 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu vuotuinen korko lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä eli yhteensä 193.207,53 euroa. Säätiön ministeriölle palautettava määrä on yhteensä 2.168.912,99 euroa. KHO poisti velvollisuuden maksaa korkoa kohtuuttomana, mutta hylkäsi säätiön valituksen muutoin. - Uutiset
15.1.2018 10.30
KHO:n ratkaisu toimeentulotuen takaisinperinnästä - kuolinpesäosuusA:n oikeutta C:n jälkeen testamentilla saamaansa omaisuuteen rajoitti lesken käyttö- ja hallintaoikeus kaikkeen pesän omaisuuteen. Vasta leskenkin kuoltua A:lle tulee kuolinpesän varoista osuus, jota edelleenkin rasittaa D:n elinikäinen hallintaoikeus. KHO katsoi, ettei A:lla näissä olosuhteissa ollut toimeentulotukea myönnettäessä sellaista oikeutta varoihin, joista toimeentulotuet olisi voitu periä takaisin. HAO:n päätös kumottiin ja E:n lautakunnan hakemus toimeentulotuen takaisinperinnästä hylättiin. - Uutiset
12.10.2017 12.30
Etuustulojen ja eläkkeiden takaisinperintä -ohjetta muutettuVarohallinnon ohjeessa käsitellään eläkkeiden, opintorahan ja muiden veronalaisten lakisääteisten etuuksien takaisinperinnän vaikutusta verotukseen sekä lyhyesti maksajan ennakonpidätys- ja vuosi-ilmoitusmenettelyä. Ohjeen kohtaan 4 on lisätty etuustulojen oikaisua ja eläketulovähennystä koskeva KHO:n ratkaisu KHO 2011:71. Ohjeistusta on muutettu tilanteissa, joissa tulojen puuttumisen tai pienuuden vuoksi suorituksen takaisinmaksuvuonna ei voida tehdä takaisinperintävähennystä. Lisäksi ohjeen rakennetta on muutettu. - Uutiset
4.10.2017 14.37
Opetus- ja kulttuuriministeriö pienensi Valon takaisinperintää 51 000 eurollaOpetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt päätöksensä liikuntajärjestö Valon oikaisuvaatimuksesta koskien vuoden 2014 avustusten takaisinperintää. Oikaisuvaatimuksen johdosta ministeriö pienentää takaisin perittävää summaa noin 51 000 eurolla. Oikaistu takaisin perittävä summa on 1 561 713,52 euroa eli korkoineen noin 1,7 miljoonaa euroa. - Uutiset
21.6.2017 11.15
KHO:n päätös koskien palautettavan valtionavustuksen kohtuullistamista – edellytyksiä kohtuullistamiselle ei ollutAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko sosiaali- ja terveysministeriön kuntayhtymältä takaisinperimän valtionavustuksen määrää kohtuullistettava. Valtionavustuslain 26 §:n 1 momentin mukaan valtionapuviranomainen voi 20–22 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa päättää, että osa palautettavasta tai takaisin perittävästä määrästä, sille laskettavasta korosta tai viivästyskorosta jätetään perimättä, jos täysimääräinen palauttaminen tai takaisinperintä on kohtuuton valtionavustuksen saajan taloudelliseen asemaan ja olosuhteisiin tai valtionavustuksella hankitun omaisuuden laatuun nähden taikka palauttamisen tai takaisinperinnän perusteena olevaan menettelyyn tai olosuhteiden muutokseen nähden. Pykälän 2 momentin mukaan erityisen painavasta syystä valtionapuviranomainen voi päättää, että palautettava tai takaisin perittävä määrä, sille laskettava korko tai viivästyskorko jätetään kokonaan perimättä. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan sosiaali- ja terveysministeriö oli voinut kysymyksessä olevassa tilanteessa kuntayhtymän esittämiin seikkoihin nähden katsoa, ettei asiassa ollut perusteita kohtuullistaa perusteetta maksetun valtionavustuksen palautettavaa määrää. - Uutiset
14.6.2017 9.29
KHO: Perusteettomasti omaishoidon tuen hoitopalkkiota saaneen ei katsottu esittäneen ilmeisen perusteetonta vaatimusta eikä hänen tullut korvata kaupungille 250 euron oikeudenkäyntimaksuaAsian saattaminen HAO:n käsiteltäväksi oli johtunut siitä, ettei A ollut vapaaehtoisesti suorittanut B:n kaupungin vaatimaa rahamäärää. Saadakseen hoitopalkkioiden takaisinperintää koskevassa asiassa täytäntöönpanokelpoisen päätöksen B:n kaupungin oli ollut haettava hoitopalkkioiden takaisin maksamista hallintoriitateitse HAO:ssa. A:n ei kuitenkaan voitu katsoa esittäneen asiassa hallintolainkäyttölain 74 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen perusteetonta vaatimusta HAO:ssa. Asian arvioinnissa annettiin merkitystä myös sille, että omaishoidon tuen osalta kysymys oli sosiaalihuoltolaissa tarkoitettuun palveluun tai etuuteen liittyvästä asiasta. - Uutiset
12.6.2017 12.15
KHO:n päätös energiatuen maksamisen lopettamisesta, palauttamisesta ja takaisinperinnästäJättämällä ilmoittamatta Suur-Savon Energiasäätiöltä saamastaan avustuksesta valittajayhtiö oli toiminut vastoin valtionavustuslaissa ja energia-asetuksessa asetettuja ilmoitus- ja tiedonantovelvollisuuksiaan siten, että TEM oli voinut päättää tuen maksatuksen keskeytyksestä ja takaisinperinnästä valtionavustuslain 21 §:n 3 kohdan ja 22 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella. Valituksenalainen päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
29.5.2017 14.48
Ministeriöltä vakava viesti: Valo ry:n valtionavustuksia peritään takaisin korkoineen yhteensä 1,75 miljoonaa euroaOpetus- ja kulttuuriministeriö on tarkastanut Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio Ry:n vuoden 2014 valtionavustusten käyttöä. Ministeriö perii valtionavustuksia takaisin valtionavustuslain nojalla. Tarkastuksen kohteena oli 24 erityisavustusta, yhteensä yli 4,5 miljoonaa euroa ja 3,36 miljoonan euron yleisavustus. Tarkastuksen perusteella takaisin perittävää kertyi yhteensä korkoineen yli 2,6 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on kohtuullistanut perittävää avustussummaa reilulla 30 prosentilla. Opetus- ja kulttuuriministeriön nuoriso- ja liikuntapolitiikan osaston ylijohtaja Esko Ranto korostaa, että näin iso takaisin perittävä määrä on avustuksen saajalle vakava viesti siitä, että avustusten käytössä ja avustusehtojen noudattamisessa on ollut puutteita. - Uutiset
9.5.2017 14.30
Hallinto-oikeuden päätös opettajalle pätevöitymiskoulutukseen myönnetyn virkavapaan ajalta maksettujen palkkaetuuksien takaisinperinnästäHelsingin kaupunki oli voinut päättää virkavapaan ajalta maksettujen palkkaetuuksien takaisinperinnästä siltä osin kuin valittaja ei ollut työskentelysitoumustaan täyttänyt. Kaupungin menettely ei ollut laillisuus-, luottamuksensuoja-, suhteellisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteiden vastainen. (Ei lainvoim. 9.5.2017) - Uutiset
29.3.2017 10.35
KHO hylkäsi valituksen tuotekehityslainan takaisinperintää koskevassa asiassaTekes ja A Oy ovat tehneet Tekesin tekemän rahoituspäätöksen mukaisesti tuotekehityssopimuksen numero 847/00. Tuotekehityssopimuksen 5 §:n mukaan, jos projekti ei johda taloudellisesti kannattavaan liiketoimintaan, Tekes voi lainansaajan hakemuksesta jättää lainan maksamattoman pääoman ja korot kokonaan tai osittain takaisin perimättä edellyttäen, ettei hankkeelle määritelty enimmäistuki ylity. A Oy on valituksessaan vaatinut, että yhtiön lainan maksamaton pääoma ja korot jätetään perimättä takaisin ensisijaisesti kokonaan ja toissijaisesti osittain. KHO hylkäsi valituksen. - Uutiset
27.2.2017 8.00
Vakuutusoikeus laiminlöi käsitellä opintotuen takaisinperintää koskevan valituksen ilman aiheetonta viivytystä - asia oli ollut vajaan vuoden ennen sen ratkaisemista puheenjohtajana toimineella vakuutusoikeustuomarillaVakuutusoikeuden katsottiin laiminlyöneen käsitellä valitusasiaa ilman aiheetonta viivytystä. Asiassa oli vedottu siihen, että asia oli keskimääräistä vaativampi ratkaista. Mitään asian käsittelyaikana laadittua dokumentaatiota tästä harkinnasta ei ollut kuitenkaan esitetty. Vastuu valitusasian asianmukaisesta ja viivytyksettömästä käsittelystä oli ollut ratkaisukokoonpanolla ja viime kädessä sen puheenjohtajalla. Valitusasia oli myös ollut hänen hallinnassaan viimeisen vuoden eli ajan, jonka kuluessa aiheettoman viivästyksen katsottiin tapahtuneen. - Uutiset
8.2.2017 14.00
KHO: Alle 100 euron maataloustukien takaisinperintä ei ollut lainvastaistaAsiassa oli ratkaistavana, olisiko alle 100 euron suuruisten tukien takaisinperinnästä tullut asiaan sovellettavien säännösten perusteella luopua. Kun otettiin huomioon, että Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma vuosille 2007–2013 oli päättynyt Lapuan maaseutuelinkeinoviranomaisen tehdessä päätökset takaisinperinnästä, alle 100 euron suuruisten tukien jättäminen takaisin perimättä olisi ollut asiaan sovellettavien säännösten nojalla mahdollista kaikkien nyt esillä olevien tukien osalta. Koska Lapuan maaseutuelinkeinoviranomaisella oli kuitenkin asiassa sovellettavien säännösten perusteella ollut harkintavaltaa sen suhteen, jättääkö se alle 100 euron suuruiset takaisinperinnät suorittamatta vai ei, maaseutuelinkeinoviranomaisen päätöksiä periä A:lta nyt esillä olevat tuet takaisin ei ollut pidettävä lainvastaisina. - Uutiset
20.1.2017 12.30
KHO:n ratkaisu vaikeavammaiselle perusteettomasti maksettujen sunnuntai- ja arkipyhäkorvausten takaisinperinnästäKunta oli myöntänyt vaikeavammaiselle A:lle henkilökohtaista apua. Kunnalle oli vuonna 2013 selvinnyt, että A:n yhtenä henkilökohtaisena avustajana oli 1.12.2009 lähtien toiminut A:n muualla asuva tytär. Tytärtä oli pidettävä A:n perheenjäsenenä, johon ei sovelleta työaikalakia. A oli saanut perusteetonta etua kunnan maksettua A:lle korvauksen myös tämän tyttärelleen maksamista sunnuntai- ja arkipyhäkorvauksista. Kunnan vaatimus etuuden takaisinperinnästä voitiin tutkia ja ratkaista hallintoriita-asiana. Mahdollista palauttamisvelvollisuudesta vapauttamista tai korvausvelvollisuuden kohtuullistamista harkittaessa otettiin huomioon hallintolain 6 §:stä ilmenevät hallinnon oikeusperiaatteet. - Uutiset
11.1.2017 12.10
KHO: ELY-keskus oli voinut päättää periä yhtiöltä takaisin sille maksetut ICT-hankkeen investointi- ja kehittämistuet 31.040,84 euroa ja 47.873,53 euroa korkoineenTuen kohteena ollut yritystoiminta oli lopetettu ennen asiaan sovellettavan maaseudun kehittämiseen myönnetyistä tuista annetun lain (1443/2006) 24 §:n 2 momentissa tarkoitettua määräaikaa. Merkitystä asian arvioinnissa ei ollut sillä, että valittajayhtiön antaman selvityksen mukaan tuen avulla kehitetyt ja hankitut ICT-järjestelmät olivat jääneet yrityskaupan jälkeen valittajayhtiön hallintaan ja että valittajayhtiö oli muun ohella myynyt tuen avulla kehitettyjä tuotannonohjauspalveluja sopimuksen perusteella D Oy:lle. Koska tukipäätösten mukaan investointi- tai kehittämistukea ei ollut myönnetty valittajayhtiölle tuen avulla kehitetyn järjestelmän myymiseksi tai vuokraamiseksi toiselle yritykselle, valittajayhtiön siemenperunaliiketoiminnan myynnin jälkeisen yritystoiminnan ei voitu enää katsoa olevan tukipäätösten mukaista kehittämistukilaissa edellytetyllä tavalla. ELY-keskus oli voinut kehittämistukilain 45 §:n 1 momentin nojalla periä valittajayhtiöltä takaisin sille maksetut investointi- ja kehittämistuet. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
7.10.2016 11.11
Työajan seurantajärjestelmiä järjestelmällisesti väärinkäyttäneelle virkamiehelle aiheettomasti maksettu palkka voitiin kuitata virkasuhteen päätyttyä maksettavasta lomakorvauksesta - KHO ei muuttanut ministeriön päätöstäVirkamieslautakunta oli A:n irtisanomista koskevassa ratkaisussaan todennut A:n muun ohella käyttäneen työajan seurantajärjestelmiä järjestelmällisesti väärin kerryttääkseen itselleen perusteettomasti työaikaa. KHO oli päätöksellään 15.5.2014 hylännyt A:n valituksen virkamieslautakunnan mainitusta päätöksestä. Tähän nähden ministeriöllä oli ollut A:lta sellainen aiheettomasti maksettuun palkkaan perustunut vastasaaminen, joka oli ollut kuittauskelpoinen suhteessa A:lle tämän virkasuhteen päätyttyä maksettavaksi tulevaan lomakorvaukseen. - Uutiset
13.9.2016 10.32
KHO:n päätös elatustukilain siirtymäsäännösten tulkinnasta elatustuen takaisinperintäsaatavan vanhentumista koskevassa asiassaKHO katsoi, että elatustukilain siirtymäsäännöksiä oli tulkittava siten, että elatusturvalain nojalla maksettujen elatustukien takaisinperintään oli sovellettava elatustukilain 26 §:n säännöstä takaisinperintäsaatavan vanhentumisesta. Kaupungin päätökset elatustuen takaisinperinnästä oli tullut tehdä 5 vuoden kuluessa elatustuen maksupäivästä lukien. Mainittua ajankohtaa aikaisemmin maksettuja elatustukia koskevat takaisinperintäsaatavat olivat vanhentuneet. - Uutiset
11.8.2016 10.32
KHO: Ministeriö ei voinut ryhtyä avustuksen takaisinperintään hankintalainsäädännön soveltamiseen liittyvillä perusteillaKHO kumosi lainvastaisena STM:n päätöksen, jonka perustelujen mukaan Kuopion kaupunki oli menetellyt virheellisesti, kun se oli tehnyt suorahankinnan yhtiöltä vastoin hankinnan tekohetkellä voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992, muutettuna lailla 1247/1997) kilpailuttamisvelvoitetta. - Uutiset
8.3.2016 8.02
Hallinto-oikeus: Kanttorilta voitiin periä takaisin liikaa maksettua palkkaa lähes 37 000 euroaYhteinen kirkkoneuvosto oli voinut päättää periä takaisin palkkaa ajalta 1.1.2010–30.4.2013 yhteensä 36 944 euroa, kun liian suuren palkan suorittaminen rahana oli johtunut työnantajan ilmeisestä erehdyksestä. (Ei lainvoim. 8.3.2016) - Uutiset
6.10.2015 13.42
Yli 25 000 euron edestä toimeentulotukea nostaneelle ja työssäkäyntinsä salanneelle 10 kuukauden ehdollinen vankeusrangaistus - hovioikeus piti kaupungin laskelmaa aiheetta maksetusta toimeentulotuesta riittävän yksiselitteisenäHO katsoi, että käräjä- ja hovioikeudelle esitetty laskelma valittajalle aiheetta maksetusta toimeentulotuesta oli riittävän yksiselitteinen ja selkeä osoittamaan sen, miten kaupungin ilmoittaman perusteettomasti maksetun toimeentulotuen määrä oli laskettava, ja että kyseinen määrä oli kaupungin ilmoittama 25 688 euroa. Tämän vuoksi valittajan Helsingin kaupungille maksettavaksi määrättyä vahingonkorvausta oli korotettava 2 000 eurolla. (Vailla lainvoimaa 6.10.2015) - Uutiset
10.9.2015 12.15
Uusi opiskelija, laita palkkakuitit talteenUusi opiskelija, joka on aloittanut opintonsa syyskuussa ja nostaa opintotukea tänä vuonna 4 kuukaudelta, voi ansaita 18 400 euroa vuodessa ilman että tulot vaikuttavat opintotuen määrään. Jos tuloraja ylittyy, opiskelijan on selvitettävä Kelalle, onko tulot ansaittu ennen opintoja vai opiskeluaikana. - Uutiset
8.9.2015 11.25
Velka Kelalle voidaan periä veronpalautuksestaKela on perinyt velkoja veronpalautuksista ulosottoteitse vuodesta 2007. Tämä koskee etuuksien takaisinperinnästä syntyneitä velkoja, Kelan perinnässä olevia opintolainoja ja elatusapuvelan perintää. - Uutiset
7.9.2015 9.39
EU-tuomioistuin: Korkoa korolle ‑menetelmän soveltaminen valtiontuen takaisin perimiseen ei ollut vastoin EU-lainsäädäntöäEU-säädökset eivät olleet esteenä Italian kaltaiselle kansalliselle säännöstölle, jossa säädettiin asetukseen N:o 794/2004 viitaten korkoa korolle ‑menetelmän soveltamisesta valtiontuen takaisin perimiseen, vaikka päätös, jolla tämä tuki oli todettu yhteismarkkinoille soveltumattomaksi ja jossa määrättiin sen takaisin perimisestä, oli tehty ja annettu tiedoksi asianomaiselle jäsenvaltiolle ennen kyseisen kansallisen asetuksen voimaantuloa. - Uutiset
30.4.2015 15.54
Kela: Etuuksien takaisinperintä harkitaan aina yksilöllisestiEtuuksien takaisinperintä on Kelan lakisääteinen velvollisuus. Perintä ei kuitenkaan saa aiheuttaa asiakkaalle tarvetta hakea toimeentulotukea. Tilanne harkitaan aina yksilöllisesti: asiakkaalta pyydetään selvitys hänen maksukyvystään, ja tietyissä tilanteissa Kela voi luopua takaisinperinnästä tai pienentää perittävää määrää. - Uutiset
16.4.2015 13.30
Kelan myöntämien etuuksien takaisinperintä yhtenäistyy vähävaraisilla asiakkaillaKelan perintäkeskus ei enää tee osamaksusuunnitelmia toimeentulotukea saavien tai muuten vähävaraisten asiakkaiden kanssa. Kelan mukaan ei ole mahdollista sopia maksujärjestelyistä, jotka vaarantavat asiakkaan toimeentulon. - Uutiset
15.1.2015 9.40
Hallinto-oikeus: Viranhaltijalle aiheettomasti maksettu palkka voitiin periä takaisin kolmen vuoden määräajassa - päätöksen tiedonsaanniin ajankohdalla ei ollut merkitystäHallinto-oikeus katsoi, ettei sillä seikalla, milloin asianosainen tosiasiassa sai päätöksestä tiedon, ollut vanhentumisen katkaisemisen kannalta asiassa merkitystä. Koska velan vanhentuminen oli asianmukaisesti katkaistu, tuosta päätöksestä oli alkanut kulua uusi kolmen vuoden määräaika. Koska hallintoriitaa koskeva hakemus oli tullut vireille hallinto-oikeudessa tuon määräajan kuluessa, se oli tutkittava. (Jatkovalitus vireillä KHO:ssa 15.1.2015) - Uutiset
21.5.2014 11.38
Opintotuen takaisinperinnästä luopumista pidettiin kohtuullisena, kun takaisinperintään johtaneen vapaan tulon ylitys oli johtunut virheellisesti maksetusta 24,51 euron suuruisesta palkastaOpiskelijan palkasta oli tammikuussa 2011 vähennetty joulukuussa 2010 virheellisesti maksettua palkkaa yhteensä 24,51 euroa. Virheellisesti maksettu palkka oli aiheuttanut takaisinperintään johtaneen vapaan tulon ylityksen. Vakuutusoikeus katsoi takaisinperintään johtaneet seikat huomioon ottaen, että takaisinperinnästä luopumista kokonaisuudessaan oli pidettävä kohtuullisena.