Sähköinen kauppa
- Uutiset
13.2.2024 9.55
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2024: Kuluttajayhteydenottojen kärjessä lennot ja verkko-ostamisen ongelmatMaiden rajat ylittävien kuluttajaongelmien selvittelyyn EU-alueella erikoistunut Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) sai yhteensä yli 124.000 yhteydenottoa kuluttajilta vuonna 2023. Yhteydenottoaiheissa korostuivat aiempien vuosien tapaan lentomatkustuksen ja verkko-ostamisen ongelmatilanteet. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste (ECC Finland) sai viime vuonna 2.502 yhteydenottoa Suomessa asuvilta kuluttajilta. Näistä 1.857 oli tiedusteluja kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa, ja 645 oli sellaisia valituksia, joita soviteltiin ulkomailla sijaitsevien elinkeinonharjoittajien suuntaan ECC-verkoston kautta. Lisäksi keskus hoiti Suomessa 199 tapausta, jotka koskivat suomalaisyrityksiä ja joissa kuluttaja asuu toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. - Uutiset
4.1.2024 15.30
Uudet avoimuussäännöt auttavat EU-maita torjumaan alv-petoksiaEU:n jäsenmaiden veroviranomaiset saavat vastedes maksutiedot, joiden avulla ne voivat helpommin havaita alv-petoksia. Erityistä huomiota kiinnitetään sähköiseen kaupankäyntiin, jossa esiintyy erityisen paljon alv-sääntöjen rikkomisia ja petoksia. Tällaisten petosten vuoksi menetetään verotuloja, jotka tarvittaisiin kipeästi julkisten palvelujen rahoittamiseen. Uudet avoimuussäännöt tulivat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
1.9.2023 10.13
Kuluttajaneuvonta kehottaa varovaisuuteen Niemi Putiikki -verkkokaupan kanssa: Toimitukset tulevat Kiinasta – toimintaohjeita verkkokaupan ongelmatilanteisiinKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut lyhyessä ajassa lukuisia ilmoituksia Niemi Putiikki -nimisestä yrityksestä. Toimitetut tuotteet eivät ole vastanneet tilausta ja peruuttamisoikeuden käyttämisessä on ollut ongelmia. Verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, vaikka todellisuudessa näin ei ole, ja toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
8.8.2023 13.35
Euroopan kuluttajakeskus: Puhelinfix.fi-verkkokaupan toiminta on päättynyt – osa kuluttajista odottaa edelleen maksunpalautusta taustayrityksiltäVirolainen mobiilitarvikemyyjä Puhelinfix.fi on ilmoittanut verkkosivuillaan, että se lopettaa toimintansa. Useat sadat suomalaiskuluttajat ovat valittaneet verkkokaupasta Euroopan kuluttajakeskukseen viime vuoden ja kuluneen kevään aikana. Toistaiseksi kuluttajat voivat menetellä kuluttajakeskuksen aiemmin antamien toimintaohjeiden mukaisesti. - Uutiset
2.8.2023 14.10
Yrittäjät: Kuluttajansuojalain uudistukset vaikuttavat verkkokauppaan ja kuluttajaluottoihinKuluttajansuojalaki uudistuu 1. lokakuuta 2023, mikä tuo muutoksia ja uusia velvoitteita verkkokauppaa harjoittaville elinkeinonharjoittajille sekä kuluttajaluottoja tarjoaville yrityksille. - Uutiset
3.3.2023 8.20
Maksupalveluntarjoajille tulee uusi tiedonantovelvollisuus rajat ylittävistä maksuista 1.1.2024 alkaenEU:n alueella maksupalveluntarjoajille tulee voimaan 1. tammikuuta 2024 alkaen uusi tiedonantovelvollisuus, joka koskee rajat ylittäviä maksutapahtumia. Maksupalveluntarjoajia ovat esimerkiksi pankit ja luottolaitokset. Tiedonantovelvollisuus perustuu EU:n maksutietodirektiivin (EU 2020/284) muutokseen, millä tavoitellaan kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäveropetosten vähenemistä ja yritysten oikeudenmukaisen kilpailun turvaamista. - Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
26.11.2021 12.31
KKV: Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta runsaasti valituksia – nimi tai suomenkieliset sivut eivät kerro verkkokaupan kotimaataKilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut runsaasti kuluttajien yhteydenottoja vaatteita ja kenkiä myyvästä helsinki-muoti.com-verkkokaupasta. Kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi, koska tavarat eivät ole vastanneet sovittua laadultaan tai kokotiedoiltaan. Osa kuluttajista kertoo, ettei ole saanut lainkaan tilausta. Lisäksi verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, mutta toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
21.6.2021 8.16
Verohallinto: Suomalaisten verkkokauppojen kaupanteko EU:ssa helpottuu – 1.7. alkaen kuluttajamyyntien arvonlisäverot voi maksaa vain yhden maan kauttaMuuttuva EU:n arvonlisäverolainsäädäntö helpottaa kuluttajakauppaa tekeviä verkkokauppoja. Heinäkuun alusta alkaen yrityksen ei tarvitse rekisteröityä alv-verovelvolliseksi kaikkiin niihin EU-maihin, joihin yritys myy tavaroita tai sähköisiä palveluja kuluttajille. - Uutiset
7.5.2021 16.00
Pienten verkkokauppaostosten tuonnin verovapaus poistuu heinäkuussa 2021Verkkokauppaostoksista pitää jatkossa maksaa arvonlisävero myös silloin, kun enintään 22 euron lähetys tulee EU:n ulkopuolelta. Tasavallan presidentti vahvisti lainmuutokset perjantaina 7. toukokuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
13.1.2021 12.37
Lausunnot verkkokaupan arvonlisäverotuksesta on julkaistuPienet verkkokauppaostot EU:n ulkopuolelta ovat tulossa arvonlisäverotuksen piiriin 1. heinäkuuta 2021. Lausuntoaika päättyi tiistaina 12.1.2021. - Uutiset
29.12.2020 15.00
Finanssiala: Tunnistusvälineet kuntoon – vuodenvaihteen jälkeen pienikin verkko-ostos saattaa vaatia pankkitunnuksiaVuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) korttimaksamisen tunnistautumisen siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Vahvan tunnistautumisen tarkoituksena on parantaa maksupalveluiden turvallisuutta ja siten kuluttajansuojaa. - Uutiset
16.12.2020 7.25
Komissio ehdottaa uusia sääntöjä digitaalisille alustoille – kohtuuttomat ehdot kielletäänKomissio ehdotti 15. joulukuuta digitaalisen toimintaympäristön uudistamista uusilla säännöillä, jotka koskevat kaikkia digitaalisia palveluja, kuten sosiaalista mediaa, verkkokauppapaikkoja ja muita EU:ssa toimivia verkkoalustoja. Uudet säännöt koostuvat kahdesta säädöksestä, joista toisella säännellään digitaalisia palveluja ja toisella digitaalisia markkinoita. - Uutiset
8.12.2020 12.30
Pienet verkkokauppaostot EU:n ulkopuolelta tulossa arvonlisäverotuksen piiriin 1. heinäkuuta 2021 - lausuntoaika päättyy 12.1.2021VM ehdottaa verkkokaupan arvonlisäverotukseen uudistuksia. Arvonlisäverolakiin tehtäisiin etämyyntiä ja arvonlisäverovelvoitteita helpottavien järjestelmien käyttöönottoa koskevat EU-direktiivien muutokset. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
26.11.2020 12.10
Finanssiala ry: Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisenVuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa. - Uutiset
4.6.2020 9.56
Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajeneeArvonlisäveron erityisjärjestelmä eli Mini One Stop Shop laajenee One Stop Shop -järjestelmäksi. Nykyinen arvonlisäveron erityisjärjestelmä kattaa pelkästään tele-, lähetys- ja sähköisten palvelujen myynnin kuluttajille EU:ssa, mutta uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä tulee kattamaan muun muassa kaikki kuluttajille EU:ssa myydyt palvelut sekä EU:n sisäisen tavaroiden etämyynnin. Alkuperäinen aikataulu käyttöönotolle oli 1.1.2021, mutta Euroopan komissio on ehdottanut 6 kuukauden lykkäystä. - Uutiset
28.5.2020 14.18
Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen lykkääntyy - uusi soveltamispäivä on 1. heinäkuuta 2021Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen (ns. alv-paketti) lykkääntyy kuudella kuukaudella koronakriisin puhkeamisen vuoksi. Hallitus lähetti asiasta U-kirjelmän eduskunnalle torstaina 28. toukokuuta. - Uutiset
18.2.2020 14.17
Verkkokauppa: Alv-maksutietojen vaihtamista koskevat uudet säännöt hyväksyttiin neuvostossaNeuvosto hyväksyi tiistaina (18.2.) uudet säännöt, joilla helpotetaan veropetosten havaitsemista rajatylittävissä verkkokaupan maksutapahtumissa. Uusien toimenpiteiden ansiosta jäsenmaat voivat kerätä yhdenmukaisella tavalla tiedot, jotka maksupalveluntarjoajat, kuten pankit, antavat sähköisesti saataville. Lisäksi perustetaan uusi sähköinen keskusjärjestelmä, johon maksutiedot tallennetaan, jotta jäsenmaiden petostentorjuntaviranomaiset voivat käsitellä niitä edelleen. Säädökset täydentävät tammikuussa 2021 voimaan tulevaa verkkokaupan alv-sääntelykehystä. Uusia toimenpiteitä sovelletaan 1. tammikuuta 2024 alkaen - Uutiset
18.2.2020 9.10
EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tarkistivat satoja verkkokauppoja – jopa kaksi kolmasosaa ei noudata EU:ssa säädettyjä kuluttajien perusoikeuksiaTärkeimpiä havaintoja oli esimerkiksi se, että yli neljäsosa tarkastetuista verkkosivustoista ei antanut kuluttajille tietoa siitä, miten sopimus voidaan peruuttaa tai että peruutuksen voi tehdä ilman perusteluja 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. - Uutiset
20.12.2019 10.09
Unionin tuomioistuin: Ranska ei voi vaatia Airbnb:ltä, että sillä on oltava kiinteistönvälittäjän ammattikorttiRanska ei voi vaatia Airbnb:ltä, että sillä on oltava kiinteistönvälittäjän ammattikortti, koska Ranska ei ole ilmoittanut tällaisesta vaatimuksesta komissiolle sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin mukaisesti. - Uutiset
4.10.2019 12.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu hosting-palvelun tarjoajan vastuustaTuomioistuin totesi, että jäsenvaltion tuomioistuin voi
– velvoittaa hosting-palvelun tarjoajan poistamaan tämän tallettamat tiedot, joiden sisältö on sama kuin aiemmin laittomiksi todettujen tietojen, tai estämään niihin pääsyn riippumatta siitä, kuka on esittänyt kyseisten tietojen tallentamista koskevan pyynnön
– velvoittaa hosting-palvelun tarjoajan poistamaan tämän tallettamat tiedot, joiden sisältö vastaa aiemmin laittomiksi todettuja tietoja, tai estämään niihin pääsyn, kunhan tällaisiin velvoitteisiin perustuva kyseessä olevien tietojen seuranta ja etsiminen rajoittuvat tietoihin, joilla välitetään viesti, jonka sisältö on olennaisilta osin muuttamaton laittomaksi todettuun sisältöön nähden, ja jotka sisältävät velvoitteissa yksilöidyt erityiset seikat, ja kunhan erot kyseisen sisällön, joka vastaa aiemmin laittomaksi todettua sisältöä, muotoilussa eivät edellytä kyseessä olevalta hosting-palvelujen tarjoajalta kyseisen sisällön itsenäistä arviointia, ja
– velvoittaa hosting-palvelujen tarjoajan poistamaan velvoitteissa tarkoitetut tiedot tai estämään niihin pääsyn maailmanlaajuisesti merkityksellisen kansainvälisen oikeuden sallimissa rajoissa. - Uutiset
13.9.2019 13.22
Maksupalveludirektiivi tuli kokonaisuudessaan voimaan 14. syyskuuta – verkko-ostoksilla vaaditaan jatkossa vahvaa tunnistautumistaVerkkokauppojen ja mobiilisovellusten on jatkossa tarkistettava entistä tarkemmin maksajan henkilöllisyys, kun toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) tuli kokonaisuudessaan voimaan 14. syyskuuta 2019. Maksamisen markkinoille on tulossa uusia toimijoita. Myös huijarit saattavat aktivoitua, varoittaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. - Uutiset
10.9.2018 12.32
Omalla vastuulla -kampanja opastaa turvallisempaan verkko-ostamiseenSuomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oma vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta. - Uutiset
1.3.2018 8.00
Asetus sähköisen kaupankäynnin esteiden poistamisesta hyväksytty neuvostossaNeuvosto on hyväksynyt asetuksen perusteettoman geoblokkauksen kieltämisestä sisämarkkinoilla. Geoblokkaus on syrjivä käytäntö, joka estää verkkoasiakkaita saamasta tai hankkimasta tuotteita tai palveluja jossain toisessa jäsenmaassa sijaitsevalta verkkosivustolta. Uusi säädös poistaa sähköisen kaupankäynnin esteitä, koska se kieltää syrjinnän asiakkaiden kansallisuuden, asuinpaikan tai sijoittautumispaikan perusteella. - Uutiset
8.2.2018 13.55
Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa verkkovälitteisestä riidanratkaisusivustosta ODR:stäVerkko-ostosriitoihin voi hakea ratkaisua verkossa. ODR-foorumi on Euroopan komission ylläpitämä verkkovälitteinen riidanratkaisusivusto, joka avattiin 15. helmikuuta 2016. Nimitys ODR tulee englanninkielisistä verkkovälitteistä riidanratkaisua tarkoittavista sanoista online dispute resolution. ODR-sivustolle voi toimittaa käsiteltäväksi riita-asian, joka koskee verkosta ostettua tavaraa tai palvelua, jonka myyjä on sijoittunut toiseen EU-maahan, Norjaan, Islantiin tai Liechtensteiniin. - Uutiset
29.11.2017 15.15
Komissio hyväksyi säännöt joilla sähköisestä maksamisesta kaupoissa ja verkossa tehdään turvallisempaaKomissio on hyväksynyt säännöt, joilla sähköisestä maksamisesta kaupoissa ja verkossa tehdään turvallisempaa. Näin kuluttajat voivat myös hyödyntää entistä kätevämpiä, kustannustehokkaampia ja innovatiivisempia maksupalveluratkaisuja. Näillä säännöillä pannaan täytäntöön EU:n hiljattain tarkistettu maksupalveludirektiivi (PSD2), jolla uudistetaan Euroopan maksupalveluja. Tavoitteena on pysyä nopeasti kehittyvien markkinoiden mukana ja saada Euroopan sähköisen kaupankäynnin markkinat kasvuun. Uudet säännöt antavat kuluttajille mahdollisuuden käyttää kolmansien osapuolten eli ns. FinTech-yritysten innovatiivisia palveluja. Kuluttajat ja yritykset EU:ssa hyötyvät kuitenkin edelleen tiukoista tietosuoja- ja turvallisuussäännöksistä. Kyseessä ovat muun muassa maksusovellukset sekä välineet, joilla voidaan hallinnoida henkilökohtaisia raha-asioita yhdistämällä eri tilien tietoja. - Uutiset
15.11.2017 8.01
Euroopan parlamentti hyväksyi verkkokaupan uudet kuluttajanoikeuksia vahvistavat säännötEuroopan parlamentti hyväksyi tiistaina 14. marraskuuta uudet EU:n laajuiset säännöt, joilla suojellaan internetissä toimivia kuluttajia huijauksilta ja pyritään saamaan epärehelliset myyjät kiinni nopeammin. Kansallisille valvontaviranomaisille myönnetään uusien päivitettyjen sääntöjen myötä enemmän valtuuksia valvoa ja puuttua kuluttajanoikeuksien rikkomuksiin verkkokaupassa. Lisäksi yhteistyötä valvontaviranomaisten kesken EU:n alueella vahvistetaan. - Uutiset
24.11.2016 10.00
13-vuotiaan lapsen matkapuhelinliittymällä tehtyjä tavara-automaattiostoja pidettiin vähäisinä - ostot oli maksettavaAlaikäinen lapsi oli tehnyt palveluviesteillä tavara-automaattiostoja kahden kuukauden aikana 169,14 euron arvosta. Lokakuussa 2014 kiistanalaisia ostoja oli tehty 149,35 euron arvosta ja marraskuussa 19,79 euron arvosta. Selvityksen perusteella kyse oli ollut erillisistä ostoksista, jotka olivat vaihdelleet 1,5 eurosta 3,5 euroon. Ostoksia pidettiin tavanomaisina ja merkitykseltään vähäisinä. Oikeustoimet olivat siten holhoustoimilain mukaan päteviä. NETSIZE IPX:llä oli ollut oikeus laskuttaa palvelutilauksista ja lapsen huoltajalla velvollisuus maksaa tilausten hinta DNA:lle. - Uutiset
19.10.2016 13.00
Kuluttaja-asiamies: Vaatteiden ja kenkien verkkokaupoissa puutteitaSuomi otti EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteisen valvontakampanjan kohteeksi 12 isoa vaatteita ja kenkiä myyvää verkkokauppaa. Kuluttaja-asiamies selvitti, millaista tietoa elinkeinonharjoittajat antavat verkkokaupoissaan myytävistä tuotteista, kuluttajan oikeuksista ja itse yrityksestä ennen ostohetkeä. Näistä tiedoista on säädetty EU:n kuluttajan oikeuksia koskevassa direktiivissä, joka tuli voimaan kesällä 2014. Loppuvuodesta 2015 toteutetun valvontakampanjan tarkoituksena oli varmistaa, että kuluttajat saavat lainmukaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies löysi puutteita kymmeneltä tarkastetulta sivulta, jotka on nyt pääosin korjattu lainmukaisiksi. - Uutiset
7.10.2016 12.41
Kuluttaja-asiamiehen linjausluonnokset kuluttajaluottojen tarjoamisesta ja verkkokaupassa maksamisesta kommentoitavana verkossaKuluttaja-asiamies valmistelee parhaillaan kahta uutta linjausta, joihin toivotaan kommentteja sidosryhmiltä. Kuluttajaluottojen tarjoamiseen liittyvä linjaus on suunnattu sekä kuluttajaluottojen tarjoajille että välittäjille. Verkkokauppojen maksamista koskeva linjaus puolestaan on tarkoitettu verkkokaupoille ja maksamisratkaisuja verkkokauppoihin tarjoaville yrityksille. - Uutiset
25.5.2016 14.33
Komissio ehdottaa uusia verkkokauppaa koskevia sääntöjä, joiden avulla kuluttajat ja yritykset voivat saada täyden hyödyn sisämarkkinoista – myös audiovisuaalipalvelujen sääntöihin uudistuksiaEuroopan komissio esitteli 25. toukokuuta 2016 joukon toimenpiteitä, joiden avulla kuluttajat ja yritykset voivat ostaa ja myydä tuotteita ja palveluja helpommin ja luottavaisemmin kaikkialla EU:ssa. Komissio esitti digitaalisia sisämarkkinoita ja sisämarkkinoita koskevien strategioidensa mukaisesti kolmiosaisen suunnitelman, jolla pyritään edistämään sähköistä kaupankäyntiä puuttumalla maarajoituksiin, tekemällä rajat ylittävistä pakettipalveluista edullisempia ja tehokkaampia ja lisäämällä asiakkaiden luottamusta parantamalla kuluttajansuojaa ja valvontaa. - Uutiset
29.2.2016 15.14
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Verkkokaupassa ei tarvitse maksaa kuluja, joista ei ole ennen tilausta ilmoitettuJos verkkokauppa veloittaa tuotteesta kuluja, joista ei ole ennen tilausta ilmoitettu tai lisämaksuja, joihin kuluttaja ei ole antanut suostumustaan, kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa kuluja, Kilpailu- ja kuluttajavirasto vinkkaa. - Uutiset
15.2.2016 13.21
Mihin vedota verkkokauppaostoksen maksun palauttamisongelmissa – verkkokaupan riidat voi nyt ratkaista myös verkossaYrityksen on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kuluttajalta saadut maksut. Yrityksellä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, kuluttajalla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaansa summaa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo. - Uutiset
9.12.2015 16.01
Komissio esitteli nykyaikaiset digitaalisopimussäännöt digitaalisen sisällön saannin yksinkertaistamiseksi ja verkkokaupan edistämiseksi EU:ssaEuroopan komissio on hyväksynyt digitaalisten sisämarkkinoiden strategian mukaisesti kaksi ehdotusta, joilla parannetaan kuluttajansuojaa muiden jäsenvaltioiden verkkokaupoissa tehtävien ostosten yhteydessä ja autetaan yrityksiä laajentamaan verkkomyyntiään. Yksi digitaalisten sisämarkkinoiden strategian tavoitteista on helpottaa tavaroiden ja palvelujen verkkokauppaa kaikkialla Euroopassa sekä kuluttajien että yritysten kannalta. Verkkokauppa kasvaa, mutta vielä on paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia sekä eurooppalaisille kuluttajille että yrityksille: vain 12 prosenttia EU:n vähittäiskauppiaista tarjosi tuotteitaan verkossa muiden EU-maiden kuluttajille, kun taas kotijäsenvaltiossaan verkkokauppaa kävi kolminkertainen määrä kauppiaita (37 %). Vastaavasti vain 15 prosenttia kuluttajista teki ostoksia verkossa toisesta EU-maasta, kun taas kotijäsenvaltiossaan verkko-ostoksia teki kolminkertainen määrä kuluttajia (44 %). - Uutiset
27.11.2015 15.11
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu sähköisen tilaussopimuksen tekijän oikeudesta irtisanoa kuluttajahintaindeksiin sidottu sopimus seuraamuksittaEU-tuomioistuin katsoo itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että ns. yleispalveludirektiivin 20 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että sähköisiin viestintäverkkoihin tai -palveluihin liittyvien palveluhintojen muutos, joka johtuu siitä, että näitä palveluja tarjoavan yrityksen käyttämiin yleisiin sopimusehtoihin sisältyy hintojen mukauttamista koskeva lauseke, jonka mukaan tällainen mukauttaminen riippuu valtion elimen vahvistamasta objektiivisesta kuluttajahintaindeksistä, ei ole tässä säännöksessä tarkoitettu sopimusehtoihin aiottu muutos, jonka perusteella tilaajalle syntyy oikeus irtisanoa sopimus seuraamuksitta. - Uutiset
10.6.2015 14.00
Suomen tulli muistuttaa alkoholia myyviä keskieurooppalaisia verkkokauppoja veronmaksuvelvollisuudestaSuomen tulli tehostaa alkoholin verkkokaupan valvontaa ja verotusta. Alkoholin verkkokauppa on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti, ja siitä aiheutuu veromenetyksiä Suomen valtiontaloudelle. Tullin havaintojen mukaan alkoholin verkkokaupassa yleisesti laiminlyödään säädettyjen verojen maksamista Suomeen. Tämä koskee sekä etämyyntiä että etäostoa. - Uutiset
11.5.2015 10.00
Tulli ohjeistaa: Tarkista nettitilauksesi lähetysmaa – voit säästää aikaa ja rahaaEU:n tulli- ja veroalueelta toimitettavia tavaroita ei yleensä tulliselvitetä, eikä niistä makseta tullimaksua tai maahantuonnin arvonlisäveroa. Poikkeuksen muodostavat Suomessa valmisteverotettavat tuotteet, kuten alkoholi ja tupakka, sekä joissain tapauksissa uudet autot. Tilaajan kannattaa kuitenkin muistaa, että tavaran lähetysmaa vaikuttaa olennaisesti tulliselvitykseen ja maahantuontiverotukseen. Vaikka verkkokauppa sijaitsisi EU-alueella, mutta tavaran lähetysmaa on EU:n veroalueen ulkopuolella, tilatuista tavaroista voi joutua maksamaan maahantuontiverot tulliselvityksen perusteella. - Uutiset
7.5.2015 9.12
Komissiolta 16 aloitetta digitaalisten sisämarkkinoiden toteuttamiseksiInternet ja digitaaliteknologia mullistavat maailmaa. Ne vaikuttavat kaikkiin elämänaloihin ja jokaiseen elinkeinoon. Euroopan on oltava mukana muutoksessa ja avattava digitaalitaloudesta tarjoutuvat mahdollisuudet ihmisille ja yrityksille. Tähän tarvitaan EU:n sisämarkkinoiden voimaa. Euroopan komissio on paljastanut tarkat suunnitelmansa digitaalisten sisämarkkinoiden luomiseksi. Tämä on yksi nykyisen komission painopistealueista, sillä nykyiset sähköisen toiminnan esteet haittaavat kuluttajia tavaroiden ja palvelujen hankinnassa. - Uutiset
4.3.2015 11.14
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Peruuttamisilmoitus pitää tehdä, kun palauttaa tilaamansa tuotteenEtämyynnistä, kuten puhelin- ja postimyynnistä sekä verkkokaupasta, tehdyn tilauksen peruuttamiseksi ei riitä pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista. On myös tehtävä peruuttamisilmoitus. Ilmoitus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. - Uutiset
27.1.2015 11.13
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Lapsi tarvitsee ostoksiinsa vanhemman suostumuksenAlle 18-vuotias voi tehdä ilman vanhemman tai huoltajan suostumusta vain tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä ostoksia. Tällaisia ovat esimerkiksi taskurahoilla hankitut, kohtuullisen hintaiset, samanikäisten yleisesti ostamat tuotteet. 15 vuotta täyttänyt voi käyttää ansioitaan, kuten kesätyörahoja, merkittävämpiinkin ostoksiin. - Uutiset
29.12.2014 8.15
Euroopan pankkiviranomainen on julkaissut internet-maksamisen turvallisuutta koskevat ohjeetEuroopan pankkiviranomainen (EBA) julkaisi 19. joulukuuta 2014 internet-maksamisen turvallisuutta koskevat ohjeet (Guidelines on the security of internet payments). Ohjeet tulevat voimaan 1. lokakuuta 2015. - Uutiset
12.9.2014 12.05
Suomalaiset Infurn-huonekaluliikkeen asiakkaat eivät saa maksunpalautuksia Euroopan kuluttajakeskuksen kauttaEuroopan kuluttajakeskus Suomessa on saanut 43 valitusta koskien internetissä huonekaluja myyvää Infurnia. Kuluttajat eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita eikä rahoja ole palautettu vaatimuksista huolimatta. Infurnin omistajia ei ole onnistuttu tavoittamaan, eikä verkko-ostoksista maksaneiden suomalaiskuluttajien ole mahdollista saada rahojaan takaisin Euroopan kuluttajakeskuksen kautta. Luottokortilla maksaneet kuluttajat voivat hakea maksunpalautusta luottoyhtiöltään. - Uutiset
11.9.2014 15.30
EU-tuomioistuin: Painettuihin kirjoihin voidaan soveltaa alennettua arvonlisäverokantaa ja CD-levyillä tai muistitikuilla oleviin kirjoihin yleistä verokantaaEU-tuomioistuin katsoo suomalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että painettuihin kirjoihin voidaan tietyin edellytyksin soveltaa alennettua arvonlisäverokantaa ja muilla fyysisillä alustoilla, kuten CD- tai CD-ROM-levyllä taikka USB-muistitikulla oleviin kirjoihin sovelletaan yleistä arvonlisäverokantaa. - Uutiset
12.5.2014 12.30
EU-tuomioistuimelta odotetaan ennakkoratkaisua ns. alkotaxi-jutussaHelsingin hovioikeus on päättänyt pyytää EU- tuomioistuimelta tulkintaa siitä, onko alkoholin etämyynnin kielto Suomessa ristiriidassa EU-oikeuden kanssa. - Uutiset
30.12.2013 17.01
Verkkokaupan kuluttajansuoja muuttuu 13. kesäkuuta 2014 - kuluttaja-asiamieheltä linjaukset yritysten tueksiErityisesti koti- ja etämyyntiä koskevilla kuluttajansuojasääntelyn muutoksilla pannaan täytäntöön kuluttajan oikeuksia koskeva EU-direktiivi. Sääntelyn yhtenäistämisen EU-alueella arvioidaan helpottavan varsinkin rajat ylittävää verkkokauppaa. Merkittävimmät muutokset koskevat kuluttajan peruuttamisoikeutta sekä elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvoitteita. Kuluttaja-asiamies on laatinut yritysten tueksi linjauksen, jota noudattamalla ne voivat varmistaa toimivansa lainmukaisesti. - Uutiset
18.10.2013 6.54
Koti- ja etämyyntiä koskeviin kuluttajansuojasäännöksiin esitetään direktiivin edellyttämiä uudistuksiaKuluttajan oikeutta peruuttaa koti- ja etämyyntisopimus ehdotetaan laajennettavaksi nykyisestä. Kuluttajan olisi jatkossa kuitenkin yleensä vastattava tavaroiden palauttamiskuluista, ellei myyjä ole sitoutunut vastaamaan niistä. Uutta olisi myös se, että kuluttajan olisi aina erikseen ilmoitettava peruuttamisesta. Myyjälle soitetuista puheluista ei saisi myöskään periä peruspuhelumaksua huomattavasti kalliimpaa hintaa. - Uutiset
15.10.2013 13.18
EU:n laajuinen verkkosivustojen tehoisku paljasti kuluttajansuojalainsäädännön rikkomuksiaEU:n jäsenvaltioiden ja EU-komission yhteisten toimien ansiosta on 116 verkkosivustoa, jotka myyvät digitaalisia pelejä, kirjoja, videoita ja musiikkia, saatu noudattamaan EU:n kuluttajalainsäädäntöä. - Uutiset
7.5.2013 13.45
Suomen Pankki: Maksuneuvostosta puitteet palveluntarjoajien, käyttäjien ja viranomaisten yhteistyölle - sääntely uudistuuSuomen Pankki järjesti 7. toukokuuta 2013 seitsemättä kertaa Maksufoorumin, jossa maksamisen asiantuntijat pohtivat vähittäismaksamisen uudistuvan sääntelyn sekä uusien toimijoiden ja maksutapojen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi tarkasteltiin, miten sähköinen maksaminen tukee laajempaa digitaalisen tiedon hyödyntämistä, ja miten kansainväliset yritykset selviävät globaalisti hyvinkin erilaisten maksutapojen viidakossa. - Uutiset
15.3.2013 14.00
Identiteettivarkauksia koskeva arviomuistio valmistunutOikeusministeriössä on laadittu muistio, jossa arvioidaan identiteettivarkauksiin ja niiden kriminalisointeihin sekä tutkintavaltuuksiin liittyviä seikkoja. - Uutiset
13.3.2013 12.20
Uusien EU-sääntöjen avulla nopea hyvitys pettyneille kuluttajille - Euroopan parlamentti hyväksyi ADR-direktiivin ja ODR-asetuksenEU-kuluttajat voivat jatkossa hyödyntää halpaa, nopeaa ja oikeudenmukaista sovittelua tuotteita tai palveluita koskevissa kanteissaan kauppiaita vastaan pitkien oikeudenkäyntien sijaan. Tämän tekee mahdolliseksi kaksi uutta säädöstä verkkovälitteisestä ja vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta, joista parlamentti äänesti tiistaina 12. maaliskuuta ne hyväksyen.