Asemakaava
- Lakikirjasto > ArtikkelitHovila, Ilari: Maankäyttöstrategiat kunnan maapolitiikan oikeudellisessa ohjauksessa7.5.2013, Asiantuntija-artikkeliArtikkelin tarkoituksena on systematisoida maankäyttöstrategioita ja paikantaa ne osaksi maapolitiikan toteuttamisen oikeudellista prosessia. Tutkimuskysymyksinä esitetään: millaista oikeudellista merkitystä lähinnä informaatio-ohjaukseksi luokiteltavat maankäyttöstrategiat voivat saada ja millainen käytännön merkitys näillä instrumenteilla on kunnan maapolitiikan hoitamisessa?
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2013:15 - Hävittämis- ja heikentämiskielto - Pohjanlepakko - Lisääntymis- ja levähdyspaikka - Rakennuksen purkaminen3.5.2013, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse Kaarinan kaupungin hakemuksesta saada luonnonsuojelulain 49.3 §:n mukainen lupa poiketa pohjanlepakon lisääntymis- ja levähdyspaikan suojelusta rintamamiestalon purkamisen mahdollistamiseksi ja tontin ottamiseksi asemakaavan mukaiseen käyttöön. Turun hallinto-oikeus hylkäsi kaavoitus- ja rakennuslautakunnan valituksen ELY-keskuksen päätöksestä, ja KHO pysytti HO:n päätöksen. Päätöksen perusteluissa korostettiin, että suojelu on tarkoitettu toteuttavaksi tiukasti,...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2012:14 - Ilmalämpöpumppu, toimenpideluvan tarve8.11.2012, OikeustapauskommenttiAsiassa oli KHO:n ratkaistavana, edellyttääkö ilmalämpöpumppujen asentaminen rakennuksen julkisivuun toimenpidelupaa. Tällöin oli harkittava, muuttaako ilmalämpöpumpun ulkoyksikön asentaminen rakennuksen julkisivua MRA 62 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Kun otettiin huomioon MRL 126 §:n 2 momentti ja MRA 62 §:n 1 momentti sekä asiakirjoissa oleva selvitys ulkoyksiköiden koosta ja sijainnista, KHO:n mukaan kysymyksessä oli sellainen rakennuksen julkisivun muuttaminen,...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2012:43 - Kerrosala, ullakko8.11.2012, OikeustapauskommenttiKorkein hallinto-oikeus kumosi kaavoitus- ja rakennuslautakunnan valituksesta hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi rakennustarkastajan tekemän päätöksen voimaan. Luvan mukaisesti toteutettuna rakennuksen ullakkotila on lämmöneristyksen ja valoaukollisten ikkunoiden puuttumisen vuoksi asumiskäyttöön soveltumatonta eikä sitä MRL 115.3 §:n mukaisesti lueta rakennuksen kerrosalaan. Rakennusluvan yhteydessä noudatettaviksi vahvistetuista piirustuksista poikkeaminen siten, että...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2011:83 – Ikkunoiden uusiminen, asemakaavallinen suojelu20.1.2012, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään ratkaisua KHO:2011:83. Kysymys on linjaratkaisusta, jossa korkein hallinto-oikeus näyttää selkeästi omaksuneen uuden, suojelumyönteisemmän tulkintapolitiikan. Oikeudellisessa arvioinnissaan KHO totesi, kuinka rakennusmateriaalit ja julkisivujen yksityiskohdat ovat oleellinen osa suojeltavan rakennuksen arkkitehtuuria ja suojeltavaa kokonaisuutta. Suojelumääräyksessä ei ole nimenomaista mainintaa alkuperäisten rakennusmateriaalien käytöstä julkisivujen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWarsta, Matias – Ekroos, Ari: Pienten energiantuotannon kattilalaitosten hallinnollisen ohjauksen tehostaminen normiohjauksella ympäristölupaviranomaisen ja yrityksen näkökulmasta10.4.2007, Asiantuntija-artikkeliTässä artikkelissa selvitetään energiateollisuuden polttolaitosten ympäristöllisen ohjauksen tehostamis- ja joustavoittamismahdollisuuksia. Kirjoituksessa perehdytään alan pääosin hallinnollisista instrumenteista koostuvaan ohjausjärjestelmään, jonka merkittävin yksittäinen osa tämän tarkastelun osalta on ympäristölupamenettely. Tavoitteena on selvittää suoraa normiohjausta nykyistä enemmän hyödyntävän järjestelmän oikeudellisia edellytyksiä ja vaatimuksia, eritellä käytössä olevia...
- Lakikirjasto > ArtikkelitEkroos, Ari: Ympäristölupalainsäädännön ja -hallinnon muutostarpeista2.2.2006, Asiantuntija-artikkeliKuntien ympäristölupahallintoa tulisi uudistaa siten, että pienten kuntien ympäristölupatehtäviä eri keinoin vähennettäisiin. Suurten kuntien osalta taas olisi harkittava lupatoimivallan lisäämistä. Kunnan viranomaisella tulisi myös olla nykyistä laajemmin mahdollisuus siirtää asian ratkaiseminen valtion ympäristölupaviranomaiselle. Valtion ympäristölupahallinnossa tulisi luopua kahden erillisen viranomaisen mallista ja luoda uusi valtion ympäristölupaviranomaisorganisaatio....
- Lakikirjasto > ArtikkelitVuola, Lasse – Wallgren, Matias: KHO 2005:33: Poikkeaminen käyttötarkoitusta koskevasta kaavamääräyksestä ja toimivaltakysymykset15.11.2005, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:2005:17: Rakennetun ympäristön suojelu ja asemakaavoitus12.8.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli hyväksytty asemakaavan muutos, joka edellytti kolmen vanhan varastorakennuksen purkamista. KHO piti asemakaavan muutoksen voimassa siitä huolimatta, että se katsoi ainakin vanhimmalla rakennuksella olevan kulttuurihistoriallista merkitystä. Oikeustapauskommentin kirjoittaja toteaa, että vaikka maankäyttö- ja rakennuslaissa olevat asemakaavan sisältövaatimukset on sinänsä kirjoitettu ehdottomaan muotoon, vaatimusten ristiriitaisuus myönnetään jo hallituksen esityksessä ja...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:2005:4: Asemakaavoitus ja golfkenttätoiminta27.6.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa KHO ei hyväksynyt asemakaavaa, jossa oli varattu alue golfkentälle ja jätetty sen viereen pääosin 20 m leveä puistovyöhyke. KHO perusteli päätöstään ohikulkijoiden turvallisuudella, seutukaavan virkistysaluevyöhykkeen yhtenäisyydellä ja pohjavesien suojelulla. Turvallisuuden osalta oikeustapauskommentin kirjoittaja pitää ratkaisua muodollisena. KHO ei ottanut huomioon asemakaavan selostuksessa mainittuja suoja-aitoja, sillä ne eivät kuuluneet varsinaiseen asemakaavaan....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Maankäyttösopimukset ja kaavoitus (KHO 2005:5)7.4.2005, OikeustapauskommenttiValittajan tilalle oli osoitettu asemakaavassa vähemmän rakennusoikeutta ja enemmän virkitysalueita kuin kaava-alueen toisessa osassa oleville alueille, joiden omistajat olivat tehneet kaupungin kanssa maankäyttösopimuksen. KHO:n mukaan perustuslain yhdenvertaisuusperiaatetta ei ollut rikottu, sillä myös yleiskaavassa alueiden välillä oli eroja ja saadun selvityksen perusteella asemakaavassa oleville eroille oli hyväksyttävät maankäytölliset perusteet. Näin ollen erot eivät perustuneet...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Rantarakentamisen edellytyksistä (KHO:2004:105)1.2.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa valittajat eivät saaneet muuttaa lomarakennusta vakituiseksi asunnoksi. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan KHO:n päätös osoittaa, että yleiskaavamerkintöjä, jotka täyttävät maankäyttö- ja rakennuslain 72.1 §:n vaatimukset, on pääsääntöisesti pidettävä ehdottomina MRL 43.2 §:n tarkoittamalla tavalla, ja jos rakentaminen ei kaikilta osin ole näiden kaavamerkintöjen mukaista, tulee rakentamista varten saada kunnan MRL 171.1 §:n nojalla myöntämä poikkeamispäätös....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2004:17 (Tilapäisen uudisrakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle)15.3.2004, OikeustapauskommenttiKHO katsoi, että järven rannalla sijainnut perustamaton ja lämmittämätön kahvilakioski oli rakennus. Kun rakennus oli jo ollut paikallaan tilapäisen uudisrakennuksen luvassa sallitut viisi vuotta, sen paikallaan pysyttämistä oli pidettävä uuden rakennuksen rakentamisena. Poikkeusluvan uuden rakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle, jolla ei ole voimassa asemakaavaa tai rakennusluvan myöntämisen perusteeksi määrättyä yleiskaavaa, myöntää alueellinen ympäristökeskus. Kunta ei siten voinut...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:60 (Kaupan suuryksikön toteuttaminen maakuntakaavoituksella)5.1.2004, OikeustapauskommenttiMaankäyttö- ja rakennuslain mukaan vähittäiskaupan suuryksikön saa sijoittaa vain maakunta- tai yleiskaavassa keskustatoiminnoille tarkoitetulle alueelle tai asemakaavassa erityisesti tätä tarkoitusta varten osoitetulle alueelle. Tässä tapauksessa KHO katsoi, että maakuntavaltuusto oli merkinnyt maakuntakaavassa alueen keskustatoimintojen alueeksi vain, jotta sinne voitaisiin sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikkö. Tarkoituksena ei todellisuudessa ollut keskusta-alueen luominen. KHO ei...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:30 (Rakentaminen ranta-alueelle)17.11.2003, OikeustapauskommenttiKHO katsoi, että omakotitalon rakentamisessa rannassa sijaitsevan omakotitalon taakse oli kysymys niin sanotusta toiseen riviin rakentamisesta määräalalle, jolla ei ole rantaviivaa. Hallinto-oikeuden näkemyksestä poiketen KHO katsoi, ettei kyse ollut rantavyöhykkeelle rakentamisesta, vaikka rakennus oli tarkoitus rakentaa vain 80 metrin päähän joesta. Koska alueella ei myöskään ollut rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järestämisestä aiheutuvaa suunnittelutarvetta, hakija ei tarvinnut...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:9 (Kuuleminen poikkeamislupa-asiassa)14.5.2003, OikeustapauskommenttiTapauksessa hakija ei ollut liittänyt rakennushanketta koskevaan poikkeuslupahakemukseen selvitystä naapurin kuulemisesta, mutta oli kyllä esitellyt rakennushankkeen kyseiselle naapurille. Kaupunginhallituksen suunnittelu- ja talousjaosto myönsi poikkeusluvan hakemuksen perusteella. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan naapurin kuulemista koskevan selvityksen puuttuminen hakemuksesta merkitsi, että päätöksen teossa oli tapahtunut menettelyvirhe. Päätös oli kumottava riippumatta siitä,...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ratkaisu 11.2.2003 t. 294 (Polttonesteiden jakeluasema ja pohjaveden suojelu)9.5.2003, OikeustapauskommenttiKHO:n ratkaisun mukaan I luokan pohjavesialueella vuodesta 1965 toimineen polttonesteiden jakeluaseman koko toiminnalle tuli hakea ympäristölupaa, kun asemalle asennettiin uusia polttonestesäiliöitä. Toiminnanharjoittaja vetosi luottamuksensuojaan ja siihen, että alue oli asemakaavassa varattu huoltoasemalle. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan päätös osoittaa, että myös vanhoilla toimipaikoilla joudutaan hakemaan lupaa koko toiminnalle, jos pilaantumisen vaaraa aiheuttava...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:87 (Toimenpidelupa)14.3.2003, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli ensinnäkin kyse maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön siirtymäsäännösten tulkinnasta. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 106 §:n 2 momentin mukaan asetuksen 62 §:n sijasta tuli soveltaa vastaavia aikaisemman asetuksen 50, 121 ja 137 §:n säännöksiä ja niiden nojalla kunnan rakennusjärjestyksessä annettuja määräyksiä, kunnes rakennusjärjestyksen muutos oli tullut voimaan. Tapauksessa oli kyse myös toimenpideluvan myöntämisedellytyksistä. Tämän oikeustapauskommentin mukaan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ratkaisu 12.12.2002 T. 3294 (Valitusoikeus)11.3.2003, OikeustapauskommenttiEnsisijaisesti valitusoikeus kaavapäätöksestä määräytyy kuntalain 92 §:n perusteella. Kuntalain mukaan valitusoikeus on asianosaisilla ja heidän lisäkseen kunnan jäsenillä, jotka voivat olla myös oikeushenkilöitä. Myös rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella yhteisöllä on maankäyttö- ja rakennuslain 191 §:n 2 momentin mukaan toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan oikeus valittaa kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä. Toimialan ja toimialueen käsitteitä ei...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:60 (Rakennuskielto ja suunnittelutarveratkaisu)22.11.2002, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kysymys hakemuksesta saada rakentaa talo alueelle, jolla oli voimassa rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen, jossa oli katsottu, ettei rakennuskiellossa olevalle alueelle rakentamista koskevaan hakemukseen sovellettaisi suunnittelutarvealuetta koskevia rakennusluvan edellytyksiä. KHO:n mukaan rakennuskielto ei poista suunnittelutarvetta. Oikeustapauskommentin kirjoittaja toteaa, että myös rakennuslain aikaisessa oikeuskäytännössä...