Ranta-asemakaava
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2020:92 – Ranta-asemakaava – Rakennusoikeuden siirtäminen – Yhdenvertaisuus1.6.2021, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentti käsittelee KHO:n vuosikirjaratkaisua 2020:92, jossa kysymys oli Kuopion kaupungin hyväksymästä Nilsiän pienten vesistöjen ja Vuotjärven ranta-asemakaavasta. Kyse oli mahdollisuudesta tutkia yhden maanomistajan omistuksessa olevien alueiden rakentamismahdollisuudet ranta-asemakaavalla, silloin kun alueet sijaitsevat etäällä toisistaan. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2020:138 – Rantayleiskaava – Poikkeamisen tarve – Marjanviljely – Maisemavaikutukset1.6.2021, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentti käsittelee KHO:n vuosikirjaratkaisua 2020:138, jossa oli ratkaistavana, edellyttikö hanke marjanviljelytoimintaan käytettävän kausihuoneen rakentamiseksi poikkeamista rantayleiskaavasta ja oliko poikkeamisen myöntämiselle oikeudellisia edellytyksiä, kun otettiin huomioon erityisesti hankkeen vaikutukset alueen maisemaan. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2020:85 – Ranta-asemakaava – Viranomaisen valitusoikeus – Kulttuuriympäristön ja maiseman kannalta tärkeä alue4.1.2021, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentti käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden ranta-asemakaavaa koskevaa päätöstä KHO:2020:85. Tapauksessa oli kysymys Kustavissa sijaitsevasta ranta-asemakaavasta, jossa kunnanvaltuusto oli hyväksynyt maanomistajan aloitteesta laaditun ranta-asemakaavan, jolla oli osoitettu yhteensä neljä uutta rantarakennuspaikkaa. Yksi uusista rakennuspaikoista sijoittui rakentamattomalle, pinta-alaltaan noin 0,5 hehtaarin suuruiselle Äijänkari-nimiselle saarelle, joka muusta...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2019:168 – Poikkeaminen – Ranta-asemakaava – Tien rakentaminen24.6.2020, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentti käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisua KHO 2019:168, jossa oli arvioitavana ranta-asemakaavasta poikkeaminen tien rakentamiseksi lomarakennukselle olemassa olevaa metsäkoneuraa pitkin. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus hylkäsi poikkeamista koskevan hakemuksen. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos ei muuttunut KHO:ssa. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitNykänen, Pekka: Maatilan kauppaan sisältyneiden rantatonttien luovutus ei ollut verovapaa sukupolvenvaihdosluovutus – KHO 2017:16226.10.2017, OikeustapauskommenttiKirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO 2017:162. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että maatilalla sijainneet lohkomattomat ja vielä myymättä olevat rantatontit eivät olleet maa- ja metsätalouden käytössä, kun verovelvollinen oli jo aiemmin myynyt vastaavia ranta-asemakaavan mukaisia rantatontteja. Tämän vuoksi rantatonteista saatuun luovutusvoittoon ei sovellettu maatilakokonaisuuden luovutuksen yhteydessä TVL 48.1 §:n 3 kohdan mukaista sukupolvenvaihdosluovutuksen verovapautta. ...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2016:211 – poikkeaminen – halkominen – maankäytön suunnittelun ja kiinteistönmuodostamisen välinen suhde11.8.2017, OikeustapauskommenttiKirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2016:211. Tapauksessa ELY-keskus oli hylännyt poikkeamishakemuksen, joka koski kahden erillisen rakennuspaikan muodostamista yhdestä lomarakennuspakasta. Hallinto-oikeus oli kumonnut ELY-keskuksen päätöksen. KHO hylkäsi ELY-keskuksen valituksen ja pysytti hallinto-oikeuden päätöksen. KHO:n mukaan hakemuksesta ei ilmennyt, mistä säännöksestä poikkeamista haetaan. ELY-keskus oli katsonut asiassa olevan kyse MRL 72.1 §:ssä tarkoitetusta rantavyöhykettä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2015:42: Ranta-asemakaava – suojelualue – luontotyypin rajauspäätös – suojelun tarkoituksen vaarantuminen – luontoselvitys6.7.2015, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään ratkaisua KHO:2015:42. Vuosikirjaratkaisun kohteena on Kirkkonummen kunnanvaltuuston hyväksymä saareen sijoittuva matkailupalvelurakentamista mahdollistava ranta-asemakaavaratkaisu. Ratkaisu on havainnollinen esimerkki siitä, millä tavalla ranta-asemakaavaa koskevien erityisten sisältövaatimusten täyttymisessä luontoselvitys ja luontotyypin rajauspäätöksen sisältö vaikuttavat kaavaratkaisun lainmukaisuuden arviointiin. Luontoselvityksen mukaan juuri eteläosan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2013:87 – Asemakaava, ranta-asemakaava, yleiskaavan ohjausvaikutus, yleiskaavan lainvoimaisuus15.11.2013, OikeustapauskommenttiTapauksessa on kysymys Savonlinnan kaupunginvaltuuston hyväksymästä Tynkkylänjoen ranta-asemakaavasta. Laaditussa kaavassa oli osoitettu loma-asuntojen korttelialueita ja matkailua palvelevien rakennusten korttelialueita, joille rakennusoikeutta oli osoitettu yhteensä 11 200 kerrosneliömetriä. Kaava-alueen laajuus oli 95 hehtaaria. Yksityishenkilöiden valituksessa korkeimmalle hallinto-oikeudelle vaadittiin kaavapäätöksen kumoamista muun muassa yleiskaavan vastaisena, liian massiivisen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2013:91 – Yleiskaava, rantaosayleiskaava, sisältövaatimukset, luontoarvot, yhdenvertainen kohtelu, rantaviivan muuntaminen, mitoitus, rakennusoikeus, rakentamistehokkuus, aiemmin toteutunut tiheä rakentaminen15.11.2013, OikeustapauskommenttiRatkaisun KHO:2013:91 kohteena on Kiteen kaupungin Pyhäjärven alueen rantaosayleiskaavan hyväksymistä koskeva päätös. Kiteen kaupunki vaati valituksessaan korkeimmalle hallinto-oikeudelle (KHO) Kuopion hallinto-oikeuden päätöksen kumoamista, jolla yksityishenkilöiden valituksesta rantaosayleiskaavan Kiteen kaupungin alueella sijaitseva osa oli kumottu. Kaava-alueen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä olivat muun ohella Pyhäjärven kuuluminen Vuoksen vesistöalueeseen, joka...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2011:61 – Rantayleiskaava13.1.2012, OikeustapauskommenttiKirjoitus käsittelee ratkaisua KHO:2011:61. Kunnanvaltuusto oli päätöksellään hyväksynyt rantayleiskaavan, johon sisältyi kyläkeskus, ranta-aluetta noin 60 km sekä noin 120 km pituinen jokilaakson ranta-alue. Kyläkeskuksen ulkopuolisilla ranta-alueilla rantaosayleiskaavan mitoitus oli 3,2 rakennuspaikkaa muunnettua rantaviivakilometriä kohden ja rakennuspaikkoja oli noin 480. Kaavalla ei ollut mitoitettu eikä osoitettu valtion hallinnoimien rantojen rakennusoikeuksia. Korkein...