Uutisten vuosihakemisto, 2020
- Uutiset
1.6.2020 9.05
Hovioikeus: OK Perinnän korkoehto oli kohtuutonLuottosopimuksen varsinainen luottoraja oli mitoitettu 2.000 euroksi, joka juuri ylittää asiassa sovellettavan aiemmin voimassa olleen kuluttajansuojalain 7 luvun 17 a §:n enimmäiskorkoa koskevan säännöksen soveltamisalan rajan. Ensimmäisen kuukauden aikana luottoraja oli ollut 100 euroa eikä 2.000 euroa. Mainituista seurasi, että luottosopimusta ei voitu pitää määrältään aidosti vähintään 2.000 euron suuruisena ja siihen oli siten sovellettava luottosopimuksen solmimisen aikana voimassa ollutta kuluttajansuojalain 7 luvun 17 a §:ää. Luottoehdossa sovittu mainitun pykälän rajoitusta yli kaksi kertaa suurempi luottokorko yhdistettynä suurehkoon luottomäärään ja mahdollisesti pitkäaikaiseksi muodostuvaan velkasuhteeseen, oli kuluttajan kannalta kohtuuton. Näin ollen korkoehto ei sitonut A:ta, ja siihen perustuvat vaatimukset oli hylättävä perusteettomina. Myös pääomaan ja perintätoimiin liittyvät vaatimukset oli hylättävä perusteettomina. (Vailla lainvoimaa 1.6.2020) - Uutiset
1.6.2020 8.38
Positiivisen luottotietorekisterin käyttöönotto alkaa aikaisintaan keväällä 2023 – ylläpitäjäksi esitetään Verohallinnon TulorekisteriyksikköäPositiivisen luottotietorekisterin toteuttajaksi ja rekisterinpitäjäksi esitetään Verohallinnon Tulorekisteriyksikköä. Luottotietorekisteriä valmistelevan hankkeen ohjausryhmä linjasi asian kokouksessaan 29. toukokuuta. Positiivisella luottotietorekisterillä on tarkoitus ehkäistä ylivelkaantumista. Rekisterin avulla luotonantajat voivat arvioida henkilön maksukykyä helpommin ja luotettavammin. Rekisteri mahdollistaa myös kattavan ja luotettavan luottomarkkinoiden seurannan rahoitusvakauden valvonnan näkökulmasta. - Uutiset
1.6.2020 8.10
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen huumausainerikoksestaSyyte perustui pelkästään postilähetyksen vastaanottajatietoihin ja niiden merkittävään näyttöarvoon lähetyksen tilaajasta. Syytteen tueksi ei esitetty muuta syytettä tukevaa selvitystä, kuten selvitystä A:n rahaliikenteestä, josta voitaisiin tehdä päätelmiä tilauksen tekemisestä tai maksamisesta. Myöskään huumausaineiden postitilauksissa yleisesti hyödynnettyjen niin sanottujen virtuaalivaluuttojen käytöstä, tai siitä, että A olisi ollut muutoin tekemisissä huumausaineiden kanssa, ei esitetty selvitystä. Hovioikeus katsoi, ettei syytteen tueksi esitetyt seikat riittäneet sulkemaan pois varteenotettavaa epäilyä A:n syyllisyydestä. Tämän vuoksi syyte oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.5.2020) - Uutiset
31.5.2020 10.00
Ravintolat avataan 1. kesäkuuta - laki tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta voimassa 1.6.–31.10.2020Tasavallan presidentti vahvisti perjantaina (29.5.) lain tartuntatautilain muttamisesta. Valtioneuvosto antoi tämän jälkeen tartuntatautilain 58 a §:n nojalla määräaikaisen valtioneuvoston asetuksen ravitsemisliikkeiden toiminnan väliaikaisesta rajoittamisesta tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Se tulee voimaan 1. kesäkuuta 2020 ja on voimassa 31. heinäkuuta 2020 saakka. - Uutiset
29.5.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu hankintaviranomaisten yhteistyöstäEnnakkoratkaisupyyntö – Julkiset hankinnat – Direktiivi 2014/24/EU – 2 artiklan 1 kohdan 5 alakohta – 12 artiklan 4 kohta – 18 artiklan 1 kohta – Vastiketta vastaan tehdyn sopimuksen käsite – Kahden hankintaviranomaisen välinen sopimus, jolla tavoitellaan yhteistä yleisen edun mukaista tavoitetta – Palokunnan toiminnan koordinointiin käytettävän ohjelmiston käyttöön antaminen – Rahallisen vastikkeen puuttuminen – Yhteys yhteistyösopimukseen, jossa sovitaan siitä, että kumpikin sopimuspuoli antaa tämän ohjelmiston lisämoduulit toisen käyttöön maksutta – Yhdenvertaisen kohtelun periaate – Kielto asettaa yksityistä yritystä kilpailijoihinsa nähden edullisempaan asemaan - Uutiset
29.5.2020 15.12
Uusi ohje: Joukkovelkakirjalainojen verotuksesta tuloverolain mukaanVerohallinnon 28. toukokuuta antama ohje korvaa 29.1.2013 annetun samannimisen ohjeen. Uutta ohjetta sovelletaan vuodesta 2020 toimitettavasta verotuksesta alkaen. - Uutiset
29.5.2020 15.11
Tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegio määräsi Taxi Helsinki Oy:lle 72.000 euron hallinnollisen seuraamusmaksun useista puutteista henkilötietojen käsittelyssäSeuraamuskollegio määräsi 26. toukokuuta hallinnollisen seuraamusmaksun Taksi Helsinki Oy:lle tietosuojalainsäädännön rikkomisesta. Yhtiö ei ollut arvioinut henkilötietojen käsittelyyn liittyviä riskejä ja vaikutuksia ennen kuin se otti käyttöönsä ääntä ja kuvaa takseissa tallentavan kameravalvontajärjestelmän. Puutteita oli myös asiakkaiden informoinnissa ja henkilötietojen käsittelyn dokumentoinnissa. (Hallinto-oikeus kumosi apulaistietosuojavaltuutetun Helsingin Taksille antaman määräyksen vaikutustenarvioinnista ja alensi seuraamusmaksua) - Uutiset
29.5.2020 14.49
Työsuojeluviranomainen määräsi autokorjaamon toiminnan keskeytettäväksiTyösuojeluviranomainen määräsi yhtiän toiminnan keskeytettäväksi, koska se ei ole noudattanut lakisääteisiä työsuojeluun liittyviä velvollisuuksiaan työsuojeluviranomaisen antamista uhkasakkopäätöksistä huolimatta. - Uutiset
29.5.2020 14.35
Ajankohtaista kilpailusta: Määrähinnoittelu toimitus- ja jakelusopimuksissa rajoittaa kilpailua - Uutiset
29.5.2020 14.19
KHO:n päätös yhtiölle määrätystä veronkorotuksesta ja käsittelyn viivästymisen hyvittämisestäVerotuksen oikaisulautakunta oli 16.6.2016 antamallaan päätöksellä alentanut yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrän 17 000 eurosta 10 600 euroon. HAO oli valituksenalaisella päätöksellään alentanut yhtiölle määrätyn veronkorotuksen määrän verovuoden 2010 osalta asian käsittelyn viivästymisen vuoksi hallintolainkäyttölain 53 a §:n nojalla 17 000 eurosta 15 500 euroon. KHO totesi, että yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrä oli 10 600 euroa. Tästä määrästä oli vähennettävä HAO:n asian käsittelyn viivästymisen vuoksi myöntämä 1 500 euron hyvitys, minkä jälkeen verovuoden 2010 veronkorotuksen määrä oli 9 100 euroa. KHO totesi myös, että yhtiön verovuoden 2010 verotusta oli oikaistu verovelvollisen vahingoksi 15.10.2012. Asian käsittely oli siten kestänyt kokonaisuudessaan noin seitsemän ja puoli vuotta, mitä käsittelyaikaa oli kokonaisuudessaan pidettävä aiheettoman pitkänä. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon, että asian käsittelyn oli sanotun HAO:n päätöksessä olevan virheen vuoksi katsottava edelleen viivästyneen ainakin osittain valtion vastuulla olevasta syystä, yhtiölle verovuodelta 2010 määrättyä veronkorotusta oli alennettava. HAO:n päätös kumottiin tältä osin ja veronkorotuksen määräksi vahvistettiin 7 600 euroa. (Julkaisematon 29.5.2020) - Uutiset
29.5.2020 14.00
Hovioikeuden ratkaisu virhevastuusta traktorin kaupassa kauppalain nojallaTuomiossa lausutuin perustein traktori oli sen moottorin osalta ollut olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla oli sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen perusteltua aihetta edellyttää. Näin ollen traktorissa oli ollut kauppalain 19 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu virhe. Aikaisin ajankohta, jolloin ostajalta oli voitu edellyttää yksilöidyn reklamaation tekemistä, oli moottorin purkamisen jälkeen eli hetki, jolloin virheen laatu ja laajuus olivat tulleet riittävällä tavalla ostajan tietoon. Vaikka neutraalin reklamaation tekemisestä oli kulunut lähes kolme vuotta, ei pitkälläkään aikavälillä ollut itsessään merkitystä arvioitaessa vaatimusten esittämistä kohtuullisessa ajassa, koska virhe ei ollut tullut aikaisemmin ilmi. Näin ollen ostajan hinnanalennusvaatimus oli esitetty kohtuullisessa ajassa. (Vailla lainvoimaa 29.5.2020) - Uutiset
29.5.2020 13.35
Tietosuojavaltuutetun uusia ratkaisujaAsioissa oli kysymys työnhakijoiden henkilötietojen keräämisestä tarpeettomasti, työntekijöiden sijaintitietojen käsittelystä ja vaikutustenarvioinnista, henkilötietojen käsittelyn läpinäkyvyydestä ja rekisteröidylle toimitettavista tiedoista ja henkilötunnuksen merkitsemisestä laskuihin. - Uutiset
29.5.2020 13.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ympäristövaikutusten arvioinnistaEnnakkoratkaisupyyntö – Ympäristö – Århusin yleissopimus – Direktiivi 2011/92/EU – Tiettyjen hankkeiden ympäristövaikutusten arviointi – Yleisön osallistuminen päätöksentekomenettelyyn – Hanketta koskevaan lupamenettelyyn liittyvät sääntöjenvastaisuudet – Oikeus saada asiansa käsitellyksi tuomioistuimissa – Kansallisessa oikeudessa säädetyt rajoitukset – Direktiivi 2000/60/EY – Euroopan unionin vesipolitiikka – Pohjavesimuodostuman huononeminen – Arviointitavat – Yksityisten oikeus toimenpiteiden toteuttamiseen pilaantumisen ehkäisemiseksi – Asiavaltuus kansallisissa tuomioistuimissa - Uutiset
29.5.2020 12.45
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset pakolaisaseman lakkauttamisestaKHO katsoi muun muassa, että kun otettiin huomioon ratkaisussa mainitut oikeusohjeet ja tulkintasuositukset, A:n matkojen syyt sekä se, ettei A ollut hakenut Vietnamin passia, vaan teki matkansa pakolaisen matkustusasiakirjaa ja viisumia käyttäen, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A ollut Maahanmuuttoviraston päätöksessä esitetyillä perusteilla vapaaehtoisesti turvautunut kansalaisuusvaltionsa suojeluun. Lisäksi kun valittajan pakolaiseksi tulon perusteena olevat olosuhteet olivat jääneet selvittämättä, ei ollut myöskään selvitetty, että olosuhteet, joiden vallitessa hänestä oli tullut pakolainen, olisivat lakanneet olemasta. - Uutiset
29.5.2020 12.15
Suomi sopii Iranin kanssa yhteistyöstä tulliasioissaSopimuksella pyritään parantamaan Suomen ja Iranin tulliviranomaisten välistä yhteistyötä tullirikollisuuden torjunnassa ja tutkinnassa. Laki ja sopimus tulevat voimaan 15. kesäkuuta 2020. - Uutiset
29.5.2020 11.55
Kesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Uudet tieliikennelaki ja vesiliikennelaki voimaan kesäkuun alusta
- Useita hallinnon alan säädöksiä päivitetty henkilötietojen käsittelyn osalta
- Vakuutuslainsäädäntöön EU-lainsäädännöstä johtuvia muutoksia tulossa voimaan kuun alussa - Uutiset
29.5.2020 11.36
Tuomioistuinviraston palautumissuunnitelmassa suositellaan, että keskeytettyjä toimintoja käynnistettäisiin harkiten uudelleenTuomioistuinvirasto on yhteistyössä tuomioistuinten, ammattijärjestöjen ja työterveyshuollon kanssa laatinut palautumissuunnitelman, jonka tarkoituksena on auttaa tuomioistuintyön järjestämisessä koronavirusepidemian aiheuttamana poikkeusaikana ja erityisesti normaaliaikaan palauduttaessa. Tuomioistuimet vastaavat itse toimintansa järjestämisestä ja voivat harkita myös suunnitelmasta poikkeavia toimenpiteitä omien olosuhteidensa mukaisesti. - Uutiset
29.5.2020 11.29
Kaupunki ei toiminut huolimattomasti vammaista henkilöä kohtaan, kun kuljetus ei saapunut ajallaan - hovoikeuskin hylkäsi kymmenien tuhansien korvausvaatimukset pysyvästä haitasta ja ansionmenetyksestäKantaja oli vaatinut, että kaupunki velvoitetaan korvaamaan hänelle pysyvästä haitasta Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suositusten haittaluokan 13 mukaisena korvauksena yhteensä 46.150 euroa viivästyskorkoineen 21.11.2014 lukien ja ansionmenetyksestä vuosilta 2015 - 2017 yhteensä 44.722,81 euroa viivästyskorkoineen 31.12.2017 lukien. KO oli hylännyt kanteen. HO ei muuttanut KO:n tuomion lopputulosta. (Vailla lainvoimaa 29.5.2020) - Uutiset
29.5.2020 11.00
Poliisihallitus: Tieliikenteen ja vesiliikenteen rikesakoista liikennevirhemaksuun – mikä on uusi hallinnollinen seuraamusjärjestelmä?Poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli ovat käyttäneet tieliikenteen ja vesiliikenteen valvonnassa pitkään rikesakkoja vähäisten rikosten rangaistuksena. Uudessa tieliikennelaissa ja vesiliikennelaissa liikennerikkomusten, vesiliikennerikkomusten ja muiden hallinnollisten rikkomusten seuraamukseksi tulee liikennevirhemaksu. Liikennevirhemaksu on hallinnollinen maksuseuraamus, joka muistuttaa paljon pysäköintivirhemaksua, ja se määrätään hallintomenettelyssä. - Uutiset
29.5.2020 10.26
Hovioikeuskaan ei myöntänyt velkajärjestelyä lähes yksinomaan rikostuomioiden ja niissä tuomittujen vahingonkorvausten vuoksi velkaantuneelle vaikka velkaantumisesta oli kulunut pitkä aikaPääosa hakijan veloista perustui vuosina 1998 - 2004 tehtyihin useisiin talousrikoksiin, joista hakija oli tuomittu rangaistuksiin vuosina 2008 ja 2010. HO totesi, että hakijan rikostuomioista oli jo kulunut 10-12 vuotta ja korvausvastuun perustaneista teoista noin 16-18 vuotta niiden päättymisestä laskien. Velkaantumisesta oli siten jo kulunut pitkä aika, mutta hakija rikollisen toiminnan moitittavuus ja rikosperusteisen velan huomattava osuus vähensivät velkaantumisesta kuluneen ajan merkitystä. Asiaa kokonaisuutena arvioiden HO päätyi siihen, että velkajärjestelyn myöntämiseen ei ollut vielä riittävän painavia syitä. KO:n ratkaisun lopputulosta ei ollut aihetta muuttaa. (Vailla lainvoimaa 29.5.2020)