-
Työsuojelu
- Biologisten tekijöiden luokitus
- Ergonomia
- Henkilönsuojain
- Kone
- Köysiratalaitteisto
- Laserlaite
- Liikkuva työkone
- Liukueste
- Lyijytyö
- Nostolaite
- Nosturi
- Näyttöpäätetyö
- Rakennuskone ja -laite
- Räjäytys- ja louhintatyö
- Sementti
- Sukeltaja
- Suojakypärä
- Syöpävaarallisuus
- Tilaajavastuu
- Traktori
- Trukki
- Työpaikan turvamerkit
- Työteline
- Työväline
- Tärinä
Tilaajavastuu
- Uutiset
26.1.2023 11.08
Tutkimus yritystietojen läpinäkyvyyden ja julkisuuden lisäämisestä harmaan talouden torjunnan keinona – käsittelyssä myös tilaajavastuulain kehittäminenTutkimuksessa selvitettiin, miten yritystietojen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä lisäämällä harmaata taloutta voidaan torjua nykyistä paremmin. Tutkimus käsittelee myös niin sanotun tilaajavastuulain kehittämistä. - Uutiset
19.10.2022 12.15
Suurin osa tilaajista pyrki aiempaa parempaan tilaajavastuulain noudattamiseen - reilu neljännes onnistuiSeurantatarkastuksissa havaittiin, että 135 tilaajaa oli toteuttanut korjaustoimenpiteitä, mutta vain 57 tilaajaa oli noudattanut selvitysvelvollisuutta oikein. Alkuvuonna 2022 toteutetut seurantatarkastukset kohdistettiin kuljetus-, rakennus-, siivous- ja teollisuusalan tilaajiin. Kaikki 234 tarkastettua tilaajaa olivat saaneet aiemmassa tarkastuksessa yleistä neuvontaa tilaajavastuulaista sekä myöhemmin tarkastuskertomuksessa velvoitteita selvitysvelvollisuuden noudattamisesta. - Uutiset
1.6.2021 10.00
Sopimukset liiketoimintakieltoon määrätyn kanssa toivat tilaajille tuntuvat laiminlyöntimaksutTilaajalle voidaan määrätä enintään 66 500 euron korotettu laiminlyöntimaksu, jos tilaaja on tehnyt sopimuksen liiketoimintakieltoon määrätyn elinkeinonharjoittajan kanssa tai yrityksen kanssa, jonka vastuuhenkilö taikka vastuuhenkilöön rinnastettavassa asemassa oleva henkilö on määrätty liiketoimintakieltoon. Yritykselle ja kunnalle määrättiin korotetut laiminlyöntimaksut siitä, että ne olivat solmineet alihankintasopimukset yrityksen kanssa, jonka vastuuhenkilöihin rinnastettava henkilö oli liiketoimintakiellossa. Molemmat tapaukset päätyivät hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. Hallinto-oikeus katsoi, että tapauksissa oli ollut perusteet laiminlyöntimaksujen määräämiselle. - Uutiset
20.3.2020 9.29
Etelä-Suomen AVI: Maksusuunnitelmat auttavat yrityksiä pitämään tilaajavastuuselvitykset kunnossaKoronapandemia on aiheuttanut nopeita muutoksia yritysten taloudellisiin toimintaedellytyksiin. Alihankinta- tai vuokratyötä tarjoavien yritysten huoleksi on noussut muun ohella se, miten työn tilaajat suhtautuvat mahdollisesti syntyviin vero- ja eläkevakuutusmaksuvelkoihin. Tilaajavastuulaki edellyttää työn tilaajia selvittämään alihankkijoidensa ja vuokrattua työvoimaa tarjoavien sopimuskumppaneidensa velvoitteiden hoitaminen, mukaan lukien verojen ja eläkevakuutusmaksujen (Tyel) maksaminen. Maksuvaikeuksissa olevien alihankkijoiden ja vuokratyöyritysten on mahdollista ryhtyä toimenpiteisiin, joiden avulla vero- tai eläkevakuutusmaksuvelka ei tilaajavastuulain näkökulmasta aiheuta haittaa uusien työtilausten saamiselle. - Uutiset
7.2.2020 9.32
KHO: Itävaltalaista yhtiötä oli pidettävä tilaajavastuulaissa tarkoitettuna tilaajana - velvoitteen tehosteeksi oli voitu asettaa uhkasakkoUlkomaisen yhtiön oikeudellinen muoto (Aktiengesellschaft) vastasi kaupparekisterilain 3 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua osakeyhtiötä. Näin ollen yhtiötä oli pidettävä tilaajavastuulain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuna tilaajana. Sen selvittämiseksi, harjoittiko ulkomainen tilaajayhtiö Suomessa tilaajavastuulain 2 §:ssä tarkoitettua toimintaa, AVI oli voinut työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain nojalla velvoittaa yhtiön sakon uhalla toimittamaan luettelon yrityksistä, joiden kanssa yhtiöllä on ollut vuokratyösopimus tai alihankintasopimus Suomessa tehtävästä työstä päätöksessä mainittuna aikana. - Uutiset
23.9.2019 14.30
Tilaajan on selvitettävä kevytyrittäjien velvoitteidenhoito rakennusalallaEtelä-Suomen AVIn työsuojelun vastuualue täsmentää tilaajavastuulain mukaisen selvitysvelvollisuuden ulottuvan myös niin kutsuttuihin kevytyrittäjiin. Kevytyrittäjällä viitataan yleensä henkilöön, joka myy työsuorituksia omiin nimiinsä ja laskuttaa työn laskutuspalvelun kautta. Kevytyrittäjällä ei välttämättä ole Y-tunnusta. - Uutiset
3.5.2019 8.40
A1-todistuksia koskeva valvontalinjaus muuttuuViro on siirtynyt 18.3.2019 alkaen myöntämään A1-todistukset sähköisenä. Tämän ajankohdan jälkeen Viron myöntämissä lähetetyn työntekijän todistuksissa ei ole leimoja tai allekirjoituksia. Koska Viro on ylivoimaisesti eniten Suomeen työntekijöitä lähettävä maa, Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue on muuttanut A1-todistuksia koskevaa valvontalinjaustaan. Aikaisemmasta poiketen tilaajavastuuvalvonnassa ei enää edellytetä A1-todistusten olevan allekirjoitettuja ja leimattuja. Jotta kohtelu olisi kaikissa tapauksissa yhdenmukaista, sähköisesti myönnetyt A1-todistukset hyväksytään kaikista maista. Valvontalinjauksen muutos astuu voimaan välittömästi. - Uutiset
9.4.2019 13.00
Hallinto-oikeus hylkäsi tilaajalle määrätystä laiminlyöntimaksusta tehdyn valituksenHAO katsoi ottaen huomioon tilaajavastuulain 1 §:stä ilmenevän tilaajavastuulain tarkoituksen, valittajan menettelyn asiassa sekä valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevän laiminlyöntimaksun suuruuteen liittyvän harkinnan, että korotettua laiminlyöntimaksua määrättäessä oli otettu asianmukaisesti huomioon maksun määräytymiseen vaikuttavat seikat. Valittajan laiminlyöntiä ei ollut pidettävä vähäisenä eikä maksun määräämistä ollut olosuhteet kokonaisuutena huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana. HAO totesi, ettei asiassa ollut ilmennyt aihetta laiminlyöntimaksun määräämättä jättämiseen eikä perusteita laiminlyöntimaksun alentamiseen. (Ei lainvoim. 9.4.2019) - Uutiset
18.1.2019 12.30
AVI: Työyhteenliittymä ei voi toimia päätoteuttajana rakennustyömaallaAluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet eli työsuojeluviranomainen haluaa tuoda esille, että työyhteenliittymä ei voi toimia rakennustyön turvallisuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisena päätoteuttajana. - Uutiset
30.4.2018 9.35
KHO:n ratkaisu tilaajavastuulain soveltamisesta ja tilaajan laiminlyöntimaksustaAVI oli määrännyt A Oy:lle tilaajan laiminlyöntimaksua, koska yhtiö ei ollut hankkinut sopimuskumppanistaan toiminimi B:stä tilaajavastuulain edellyttämiä selvityksiä. A Oy:n ja toiminimi B:n välinen sopimussuhde oli koskenut laadunvalvontatoimintaa. B oli A Oy:n alihankkijana suorittanut hitsausjäljen laadunvalvontatarkastuksia kahdella rakennustyömaalla. KHO totesi, että B:n suorittama hitsaussaumojen laadunvalvontatyö oli AVL 31 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettua rakentamiseen liittyvää valvontatyötä. KHO katsoi, että tilaajavastuulain soveltamisalaa koskeva 2 §:n 2 momentin rakentamistoiminnan erityissäännös ei sovellu rakentamiseen liittyvään valvontaan. Koska A Oy:llä ei ollut ollut tilaajavastuulain mukaista selvitysvelvollisuutta sopimuskumppanistaan, yhtiölle ei ollut tullut määrätä tilaajan laiminlyöntimaksua. KHO kumosi HAO:n ja AVI:n päätökset ja poisti A Oy:lle määrätyn laiminlyöntimaksun. - Uutiset
31.8.2017 8.29
Kalle Määttä Edilexissä: Tilaajavastuulaki pähkinänkuoressaTilaajavastuulaki on käynyt läpi useita osittaisuudistuksia, vaikka se on ollut voimassa vasta noin kymmenen vuotta. Tilaajavastuulain säännökset eivät aina sellaisenaan kerro paljoa siitä, miten lakia tulisi konkreettisesti soveltaa. Kalle Määtän Edilexin Lakikirjastossa julkaistu kirjoitus on katsaus tilaajavastuulain sisältöön, erityisesti lain soveltamisalaan ja siitä tehtyihin poikkeuksiin, tilaajan selvitysvelvollisuuteen, ml. rakentamistoimintaan liittyvään tilaajan selvitysvelvollisuuteen sekä laiminlyöntimaksuun ja korotettuun laiminlyöntimaksuun. - Uutiset
24.8.2017 10.45
KHO:n vuosikirjapäätös tilaajavastuulain 4 §:n tulkinnasta - jatkuva alihankintaAsiassa oli yhtiön valituksen johdosta ratkaistavana, onko tilaajavastuulain 4 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua alihankintasopimuksen raja-arvoa saman pykälän 2 momentin mukaan määritettäessä useiden erillisten, mutta samojen alihankkijoiden kanssa tehtyjen sopimusten arvot laskettava yhteen. Kun otettiin huomioon tilaajavastuulain tavoitteet sekä lain 4 §:n 2 momentin sisältö ja sen perustelut, tosiasiallisesti jatkuvassa alihankintasuhteessa ei ollut perusteltua arvioida tilaajan selvitysvelvollisuuden syntymistä työsuoritus- tai työkohdekohtaisesti. Näin ollen tilaajavastuulain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuna tilaajalle yhtäjaksoisesti tehtynä työnä on pidettävä myös tilaajan eri työkohteissa saman alihankkijan toimesta tehtyjä peräkkäisiä, keskeytymättä tai vain lyhyin keskeytyksin jatkuvia työsuorituksia. Asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että alihankkijoiden kanssa ei ollut tehty puitesopimuksia tai vastaavia järjestelyjä. Tilaajan selvitysvelvollisuus syntyy, kun lain 4 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkoittama raja-arvo ensimmäisen kerran alihankintasuhteessa ylittyy erillisistä työsuorituksista laskutettujen vastikkeiden kumulatiivisen arvon perusteella. - Uutiset
8.6.2017 14.30
AVI: Tilaajavastuulaki koskee myös kuntien kuljetushankintojaValvonnassa on havaittu, että kuntien kuljetuspalveluita hankkivat eivät usein tunne tilaajavastuulakia eivätkä tiedä sen olevan hankintalaista erillinen laki. Suurimmassa osassa tarkastetuista kuljetussopimuksista on havaittu jonkinlaisia puutteita tilaajavastuulain noudattamisessa, ja toimintaohjeita on annettu lähes jokaisen tarkastuksen seurauksena. Tarkastuksissa on huomautettu erityisesti siitä, että selvitykset tai osa selvityksistä on hankittu vasta sopimuksen solmimisen jälkeen. Tilaajavastuulain mukaan selvitykset tulisi hankkia aina ennen sopimuksen solmimista. - Uutiset
17.3.2017 15.02
Hallinto-oikeudessa arvioitiin oliko tilaajan täytynyt tietää sopimuksen hinnoittelun perusteella, ettei sopimuksen toisella osapuolella ollut tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä velvoitteitaanAsiassa oli keskeisesti kysymys siitä, voitiinko tilaajavastuulain mukainen laiminlyöntimaksu määrätä myös sillä perusteella, että valittajan oli täytynyt tietää sopimuksen hinnoittelun perusteella, ettei sopimuksen toisella osapuolella ollut tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä velvoitteitaan. HAO totesi asiassa tulleen selvitetyksi, että valittaja oli solminut alihankintasopimukset sellaisella työtuntihinnalla, ettei sillä voitu kattaa kaikkia sopimuspuolelle mahdollisesti aiheutuneita kustannuksia. HAO katsoi myös, että valittajan oli työtuntihinnan perusteella täytynyt tietää, ettei sopimusten toisilla osapuolilla ollut tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä velvoitteitaan. - Uutiset
17.1.2017 9.33
KHO: Työsuojelun vastuualue oli voinut määrätä epämääräiset todistukset hyväksyneelle yhtiölle tilaajavastuulain mukaisen laiminlyöntimaksunTyösuojelun vastuualue oli katsonut, että A Oy ei ollut osoittanut riittävää huolellisuutta hyväksymällä B Oy:n epämääräiset todistukset. A Oy:lle oli tämän seikan ja eräiden muiden seikkojen perusteella määrätty 5 200 euron laiminlyöntimaksu. Koska A Oy ei ollut näin menetellyt vaan se oli hyväksynyt selvitykseksi asiakirjoja, joiden aitoutta oli ollut aihetta epäillä, KHO katsoi, että A Oy oli laiminlyönyt tilaajavastuulain 5 §:n mukaisen selvitysvelvollisuutensa. Koska A Oy:n tekoa ei ollut katsottava vähäiseksi, KHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi työsuojelun vastuualueen päätöksen voimaan. - Uutiset
13.9.2016 7.38
Tilaajavastuulain laiminlyöntimaksua koskeva asia palautettiin työsuojelun vastuualueelle uudelleen käsiteltäväksi yhtiön esitettyä uutta selvitystä hallinto-oikeudessaValittaja oli asiassa kerrotulla tavalla esittänyt HAO:ssa sellaista uutta selvitystä, jolla saattoi olla merkitystä laiminlyöntimaksujen määräämisen edellytysten ja maksujen määrän arvioinnissa. Sanottu selvitys ei ollut ollut AVI:n työsuojelun vastuualueen käytettävissä sen tehdessä valituksenalaisen päätöksen. HAO ei ensi asteena ottanut ratkaistavakseen, mikä merkitys esitetylle uudelle selvitykselle oli asiassa annettava, vaan palautti asian työsuojelun vastuualueelle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
30.8.2016 12.35
Hallinto-oikeus ei poistanut eikä alentanut yritykselle määrättyjä tilaajavastuulain mukaisia 16 000 euron laiminlyöntimaksujaValittajan selvitysvelvollisuutta arvioitaessa ei ollut merkitystä sillä, että alihankintaan liittyvästä tarjousprosessista oli vastannut valittajan esittämällä tavalla muu yhtiö kuin valittaja. Myöskään valittajan esittämillä seikoilla alueellisen tarjonnan rajallisuudesta ja sen liiketoiminnan edellytyksistä ei ollut merkitystä arvioitaessa tilaajavastuulain mukaista selvitysvelvollisuutta. HAO totesi myös, että tilaajavastuulain mukainen selvitysvelvollisuus on sopimuskohtaista, minkä vuoksi asiassa ei ollut merkitystä sillä, oliko valittaja täyttänyt tilaajavastuulain mukaisen selvitysvelvollisuutensa muiden kuin tässä kysymyksessä olevien alihankintasopimusten osalta. Perusteita laiminlyöntimaksujen poistamiselle tai alentamiselle ei ollut. (Vailla lainvoimaa 30.8.2016) - Uutiset
6.6.2016 8.31
KHO:n päätös tilaajan velvollisuudesta hankkia tilaajavastuulain tarkoittamat selvitykset sopimuspuolestaan - Virallisessa lehdessä julkaistulla ilmoituksella yhtiön veroveloista ei ollut merkitystäAsiassa oli ollut ratkaistava, oliko yhtiöllä ollut perusteltu syy luottaa sopimuspuoleensa tämän maksamatta jääneistä veroveloista Virallisessa lehdessä julkaistuista kuulutuksista huolimatta. KHO ei muuttanut HAO:n päätöstä, jossa oli katsottu, ettei laiminlyöntimaksun määräämiseen ollut syytä. - Uutiset
2.6.2016 10.10
KHO: Tilaajavastuulain laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä oli sovellettava sopimuksen tekohetkellä voimassa ollutta tilaajavastuulain säännöstä eikä päätöksen tekohetkellä voimassa ollutta asetustaTilaajavastuulain laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä oli sovellettava sopimuksen tekohetkellä (v. 2009) voimassa ollutta tilaajavastuulain 9 §:n 2 momenttia eikä työsuojelun vastuualueen päätöksen tekohetkellä voimassa olleen tilaajavastuulain 9 b §:n nojalla annettua valtioneuvoston laiminlyöntimaksun määrästä antamaa asetusta (951/2013). HAO:n päätös kumottiin. - Uutiset
16.2.2016 10.10
Hallinto-oikeus ei muuttanut rakennusyritykselle tilaajavastuulain nojalla määrättyä 16.000 euron laiminlyöntimaksuaLaiminlyöntimaksun suuruudeksi oli määrätty 16.000 euroa liittyen tilaajan solmimaan alihankintasopimukseen A Oü:n kanssa, koska sanotun sopimuksen perusteella voitiin päätellä, että valittaja oli tehnyt tilaajavastuulaissa tarkoitetun sopimuksen, vaikka hänen oli täytynyt tietää, että sopimuksen toisella osapuolella ei ollut tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä velvoitteitaan. Hallinto-oikeus katsoi ottaen huomioon muun ohella laiminlyönnin asteen, laadun ja laajuuden sekä sopimuksen arvon, ettei määrättyä laiminlyöntimaksua ollut syytä jättää määräämättä. Perusteita laiminlyöntimaksun alentamiselle ei ollut. Määrätty korotettu laiminlyöntimaksu oli korotetun laiminlyöntimaksun alarajalla, joten se ei ollut kohtuuton. (Vailla lainvoimaa 16.2.2016) - Uutiset
16.2.2016 8.23
Tilaajavastuulaki tunnetaan yhä joillakin aloilla heikostiMoni luulee tilaajavastuulain koskevan vain rakennusalaa, vaikka se koskee kaikkia aloja, joissa käytetään alihankintaa tai vuokratyötä. Tietämättömyyttä on paljon mm. palvelualoilla ja alkutuotannossa. - Uutiset
1.12.2015 10.25
Hallinto-oikeus: Tilaajavastuulain mukainen laiminlyöntimaksu voitiin määrätä kun tilaaja ei ollut varmistanut allekirjoittamattomien ja myöhemmin väärennöksiksi osoittautuneiden asiakirjojen aitouttaHAO ei muuttanut AVI:n päätöstä, jossa yritykselle oli määrätty 18 000 euron suuruinen laiminlyöntimaksu liittyen valittajan solmimaan alihankintasopimukseen P Ltd:n kanssa. Tapauksen asiakirjoissa mm. asettelu oli ollut tavanomaisesta poikkeava, käytettiin erikokoisia fontteja, asiakirjoista puuttui alatunnisteet, teksti oli osittain vinossa ja tapaturmavakuutusta koskevan todistuksen oli antanut yhtiö, jonka nimi oli jo ennen todistuksen antoa muutettu toiseksi. Asiassa oli ollut edellytykset laiminlyöntimaksun määräämiselle. Sopimuksen alihintaisuuden perusteella tilaaja oli saanut sopimuksesta taloudellista hyötyä ja alhaisen laskutushinnan voitiin katsoa osoittaneen tilaajan menettelyssä suunnitelmallisuutta. Aihetta korotetun 18 000 euron laiminlyöntimaksun alentamiseen ei ollut ilmennyt. - Uutiset
24.11.2015 10.18
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut tutkia yhtiön valitusta tilaajavastuulain laiminlyöntimaksun alentamisesta perustevalituksenaKun sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa ei ole säädetty perustevalituksen käyttämisestä, hallinto-oikeuden ei olisi tullut tutkia yhtiön valitusta perustevalituksena. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja poistettiin ja yhtiön hallinto-oikeudelle tekemä valitus jätettiin myöhästyneenä tutkimatta. - Uutiset
23.11.2015 10.30
Hallinto-oikeus: Tietämättömyys tai ymmärtämättömyys tilaajavastuualain sisällöstä ei vapauta tilaajaa säädetystä selvitysvelvollisuudesta - määrätyt laiminlyöntimaksut eivät olleet kohtuuttomiaHAO totesi mm., ettei tietämättömyys tai ymmärtämättömyys lain sisällöstä vapauta tilaajaa säädetystä selvitysvelvollisuudesta. HAO totesi edelleen, että tilaajavastuulain mukainen selvitysvelvollisuus on sopimuskohtaista, minkä vuoksi myös selvittämisen laiminlyönnistä aiheutuvat seuraukset ovat sopimuskohtaisia. Tilaajana olevan yrityksen iällä ei ollut merkitystä laiminlyöntimaksun määrää arvioitaessa. Laiminlyöntimaksu voitiin määrätä myös ensimmäisellä tarkastuskerralla havaittujen laiminlyöntien perusteella. Perusteita laiminlyöntimaksujen alentamiselle ei ollut. Määrätyt laiminlyöntimaksut eivät yksittäisinä eivätkä yhteenlaskettuina olleet kohtuuttomia. (Ei lainvoim. 23.11.2015) - Uutiset
5.11.2015 9.06
Hallinto-oikeuden päätös sovellettavasta säännöksestä tilaajavastuulain laiminlyöntimaksun suuruutta harkittaessaHAO katsoi, että laiminlyöntimaksu oli määrättävä asiassa sovellettavan tilaajavastuulain 9 §:n 2 momentissa (1052/2010) säädetyn vähimmäismäärän eli 1 600 euron suuruisena, ja alensi alihankintasopimukseen liittyvän, valittajan maksettavaksi määrätyn laiminlyöntimaksun määrän 1 702 eurosta 1 600 euroon. (Ei lainvoim. 5.11.2015) - Uutiset
20.10.2015 10.25
Tilaajavastuulailla tasaveroista kilpailua yritysten välille - AVI:n infotilaisuus lakimuutoksista keräsi salin täyteen väkeäLaki tilaajan selvitysvelvollisuudesta uudistui 1.9.2015. Muutoksia tuli muun muassa selvitysvelvollisuuden laajuuteen, lähetettyjen työntekijöiden sosiaaliturvan selvittämiseen sekä laiminlyöntimaksuihin. Tilaajavastuulain muutoksista keskusteltiin Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen järjestämässä tiedotustilaisuudessa Helsingissä lokakuun alussa. Tilaisuuden avasi tilaajavastuuyksikön päällikkö Mikko Vanninen ja paikalla oli reilut sata kuulijaa muun muassa yhteistyöviranomaisista, työmarkkinajärjestöistä sekä rakennusalan yrityksistä. Tilaisuuden materiaali löytyy Tyosuojelu.fin Tilaajavastuu-sivulta. - Uutiset
2.10.2015 13.00
Rakennusalan tilaajavastuuvalvonta: laiminlyöntimaksuja lähes kolmen miljoonan edestäRakennusalalle on tehty vuosina 2007 - 2014 yhteensä 4 408 tilaajavastuutarkastusta, tiedottaa Etelä-Suomen AVI. Tähän mennessä laiminlyöntimaksuprosessiin on johtanut 784 tarkastusta, ja niistä noin kahdessa kolmasosassa on määrätty laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksujen yhteenlaskettu arvo on vajaa kolme miljoonaa euroa. - Uutiset
7.9.2015 13.35
Tilaajavastuulaki muuttui – näin tilaaja selvittää työterveyshuollon järjestämisenTilaajavastuulaki muuttui 1. syyskuuta 2015. Muutos on tuonut tilaajavastuulakia valvovalle viranomaiselle runsaasti kyselyitä liittyen erityisesti työterveyshuoltoon. Uudistetun lain mukaan tilaajan on hankittava sopimuskumppanilta työterveyshuollon järjestämistä koskeva selvitys. Monelle tilaajalle on ollut epäselvää, mitä toimenpiteitä tämä käytännössä edellyttää. - Uutiset
25.8.2015 8.36
Hallinto-oikeus: Tilaajavastuulain mukainen laiminlyöntimaksu voitiin määrätä sillä perusteella että valittajan olisi tullut varmistaa asiakirjojen aitousYhtiön olisi tullut epäillä asiakirjojen aitoutta ja varmistaa niiden aitous. Asiassa ei ollut ilmennyt aihetta maksujen määräämättä jättämiseen eikä kysymyksessä olevan 5 700 euron laiminlyöntimaksun alentamiseen. (Ei lainvoim. 25.8.2015) - Uutiset
31.7.2015 16.30
Tilaajavastuulaki uudistuu syyskuussaTäsmennyksiä tulee esimerkiksi tilaajan selvitysvelvollisuuksiin sekä laiminlyöntimaksuihin. Tilaajan selvitysvelvollisuus laajenee koskemaan työterveyshuoltoa. Lisäksi ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden eläketurvasta säädetään yksityiskohtaisesti. Tilaaja voi jatkossa hyödyntää julkista verovelkarekisteriä selvittäessään sopimuskumppanista tarvittavia veronmaksutietoja. Muutokset tulevat voimaan 1. syyskuuta 2015. - Uutiset
22.5.2015 8.20
Tilaajavastuulakia yhdenmukaistetaan ja tiukennetaanTäsmennyksiä tulee esimerkiksi tilaajan selvitysvelvollisuuksiin sekä laiminlyöntimaksuihin. Tilaajan selvitysvelvollisuus laajenee koskemaan työterveyshuoltoa. Lisäksi ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden eläketurvasta säädetään yksityiskohtaisesti. Tilaaja voi jatkossa hyödyntää julkista verovelkarekisteriä selvittäessään sopimuskumppanista tarvittavia veronmaksutietoja. Muutokset tulevat voimaan 1. syyskuuta 2015. - Uutiset
10.4.2015 9.05
Tilaajavastuulaki koskee kaikkia aloja - yhtenä valvonnan kohteena IT-alan yrityksetTilaajavastuulakia tulee noudattaa kaikilla aloilla, joissa käytetään alihankintaa tai vuokratyöntekijöitä. Tilaajan selvitysvelvollisuuden laiminlyönnistä voi seurata 1 702 – 17 024 euron laiminlyöntimaksu. IT-alan yritykset ovat yhtenä tilaajavastuulain valvonnan kohteena vuonna 2015. - Uutiset
29.12.2014 14.06
Hallinto-oikeus: Asunto-osakeyhtiö oli tilaajavastuulaissa tarkoitettu tilaaja joten sille voitiin määrätä seuraamusmaksuHallinto-oikeudessa oli muun ohella kysymys siitä, oliko valittajana oleva asunto-osakeyhtiö tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa (tilaajavastuulaki) tarkoitettu tilaaja. Valittaja oli jättänyt hankkimatta tiettyjä tilaajavastuulain mukaisia selvityksiä ja jotkin valittajan esittämistä selvityksistä olivat jääneet puutteellisiksi. Valittaja ei ollut täyttänyt selvitysvelvollisuuttaan. Edellytykset laiminlyöntimaksujen määräämiselle valittajan laiminlyöntien ja menettelyn johdosta olivat olleet olemassa. Valitus Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen päätöksestä, jolla asunto-osakeyhtiölle (valittajalle) oli määrätty tilaajavastuulain mukainen seuraamusmaksu, hylättiin hallinto-oikeudessa. - Uutiset
20.10.2014 11.00
Etelä-Suomen AVI: Tilaajavastuulain uudistus lisäisi harmaata taloutta ja turhaa byrokratiaaJos hallituksen esitys tilaajavastuulain muutoksista toteutuu, se vähentää valvonnan tehoa ja lisää harmaan talouden elintilaa Suomessa. Samalla se lisää turhaa byrokratiaa sekä yrityksissä että viranomaisen toiminnassa. Tätä mieltä on Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue, joka vastaa tilaajavastuulain valvonnasta koko maassa. - Uutiset
18.9.2014 14.45
Tilaajavastuulakiin esitetään uudistuksiaHallitus esittää täsmennyksiä mm. tilaajan selvitysvelvollisuuksiin sekä laiminlyöntimaksuihin. Jatkossa tilaaja voisi hyödyntää julkista verovelkarekisteriä selvittäessään sopimuskumppanista tarvittavia tietoja. Tilaajan selvitysvelvollisuus laajenisi koskemaan myös työterveyshuollon. Lisäksi ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden eläketurvasta säädettäisiin yksityiskohtaisesti. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2015. - Uutiset
13.8.2014 13.30
Tilaajavastuulain säännösten rikkomisesta voi seurata yli 17 000 euron laiminlyöntimaksuLaki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa on hoitanut lainmukaiset velvoitteensa. Lain säännösten rikkomisesta voidaan määrätä laiminlyöntimaksu, jonka vähimmäismäärä on 1 702 euroa ja enimmäismäärä 17 024 euroa. - Uutiset
22.7.2014 9.05
Hallinto-oikeus: Tilaajavastuun mukainen selvitysvelvollisuus koski myös konsernisuhdettaHelsingin HAO katsoi, ettei konsernisuhdetta sinänsä ollut pidettävä tilaajavastuulain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuna perusteena, jonka nojalla tilaaja olisi voinut poiketa laissa säädetystä tilaajan selvitysvelvollisuudesta. Myös tilaajavastuulain 5 §:n 4 momentin 4 kohtaa oli tulkittava sillä tavoin ahtaasti, etteivät yhtiöiden ja niiden johdon yhteydet ja sidokset muodostaneet perustetta selvitysvelvollisuuden puuttumiselle. (Vailla lainvoimaa 22.7.2014) - Uutiset
19.6.2014 8.30
Valtiovarainvaliokunta hyväksyi yritysten verovelkarekisteriä koskevan esityksen pienin muutoksinVarainvaliokunta ehdottaa että rekisteriin merkittävän verovelan raja nostetaan ensinnäkin hallituksen esittämästä 5 000 eurosta 10 000 euroon. Lisäksi merkinnän estävien perusteiden joukkoon ehdotetaan lisättäväksi muutoksenhakuviranomaisen päätös täytäntöönpanon keskeytyksestä. Esitys hyväksyttiin muutoin hallituksen esityksen mukaisena. Uudet säännökset tulevat voimaan todennäköisimmin vuoden 2015 alusta. - Uutiset
23.5.2014 8.41
Tilaajavastuutarkastuksia suunnataan alkutuotantoonAlkutuotannon työpaikat ovat tänä vuonna työsuojeluviranomaisen tilaajavastuutarkastusten uutena kohteena. Tarkastuksia tehdään metsäalalle, metsäkonealalle, maatalouteen, puutarha- ja taimitarha-alalle, turvetuotantoon sekä turkistuotantoon. - Uutiset
15.4.2014 13.01
Kuljetusalan yrittäjät ovat usein tietämättömiä tilaajavastuulain velvoitteistaEtelä-Suomen aluehallintoviraston tilaajavastuuvastuuvalvontaa tekevät tarkastajat tarkastivat viime vuonna 123 Suomessa toimivaa kuljetusalan yritystä. Näistä 63 prosentissa havaittiin laiminlyöntejä tilaajavastuulain noudattamisessa. Laiminlyöntejä oli erityisesti yrityksillä, joilla oli ulkomaisia sopimuskumppaneita. - Uutiset
25.3.2014 16.15
Työryhmä ehdottaa laajempaa tilaajavastuuta ja vakavampia seurauksia - valvontaviranomainen ja teollisuus toista mieltäTilaajan selvitysvelvollisuutta tulisi muuttaa verotusta ja eläkevakuutusta koskevien tietojen osalta sekä laajentaa koskemaan myös työterveyshuollon järjestämistä. Myös lain rikkomisesta tulevia seurauksia on tarpeen kiristää ja yhdenmukaista. Toisaalta tilaajan olisi voitava nykyistä helpommin itse selvittää tietoja viranomaisrekistereistä, ehdottaa tilaajavastuulain uudistamista selvittänyt työryhmä. Rakennusteollisuus on pettynyt esityksiin. Myös tilaajavastuulain valvonnasta koko Suomessa vastaava Etelä-Suomen AVI on jättänyt työryhmän esityksestä eriävän mielipiteen. EK pitää työryhmän työn lopputulosta tasapainoisena. Hallituksen esitys asiasta on tarkoitus saada eduskunnan käsittelyyn syksyllä 2014. - Uutiset
7.3.2014 9.36
Lähetettyjen työntekijöiden direktiivistä alustava sopuParlamentti ja jäsenmaat pääsivät helmikuun lopussa alustavaan sopuun lähetettyjen työntekijöiden täytäntöönpanodirektiivistä. Jäsenmaiden pysyvistä edustajista koostuva Coreper-komitea hyväksyi keskiviikkona 5. maaliskuuta parlamentin ja neuvoston välisten neuvottelujen tuloksen. Direktiivi varmistaa, että lähetettyjen työntekijöiden vähimmäistyöehtoja noudatetaan käytännössä. - Uutiset
13.2.2014 11.51
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut järjestää suullinen käsittely tilaajavastuulain mukaista laiminlyöntimaksua koskevassa asiassaKHO katsoi, että tarjotulla suullisella todistelulla olisi voinut olla esitetyissä oloissa merkitystä asian selvittämisen kannalta. Kun otettiin huomioon laiminlyöntimaksun rangaistusluonteinen laatu ja se, että yhtiö oli pyytänyt suullisen käsittelyn toimittamista henkilötodistelun vastaanottamiseksi asian selvittämiseksi, hallinto-oikeuden ei olisi tullut hylätä yhtiön pyyntöä suullisen käsittelyn toimittamisesta. - Uutiset
21.1.2014 8.25
Selvitys tilaajavastuulain uudistamiseksi tehtyjen ehdotuksen vaikutuksista julkaistu - lain soveltamiskäytäntöä hallinto-oikeuksissa analysoituTEM on julkaissut selvityksen, jossa on arvioitu tilaajavastuulain toimivuutta ja muutostarpeita selvittävän työryhmän väliraporttiin sisältyvien ehdotusten ja sääntelymallien yritysvaikutuksia, rikoksentorjuntavaikutuksia ja muita vaikutuksia. Selvitystyön taustaksi on analysoitu lain soveltamiskäytäntöä hallinto-oikeuksissa erityisesti sitä, missä lain 5 §:n mukaisissa selvityksissä on ollut eniten puutteita ja millä toimialoilla puutteet ovat yleisimpiä. - Uutiset
10.12.2013 11.15
EU-ministerit sopivat lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvonnan tehostamisestaEU:n työ- ja sosiaaliministerit sopivat kokouksessaan maanantaina 9. joulukuuta Brysselissä lähetettyjä työntekijöitä koskevasta täytäntöönpanodirektiivistä. Neuvotteluissa vaikein avoinna ollut kysymys koski valvontakeinoja, joita valtio voi käyttää turvatakseen työsuhteen vähimmäisehtojen noudattamisen. Ministerit päättivät, että valvonnassa on mahdollista käyttää myös muita kuin direktiivissä mainittuja keinoja. - Uutiset
5.12.2013 16.25
Hallitus esittää yritysten julkisen verovelkarekisterin käyttöönottoa vuoden 2014 aikana - yrittäjät arvostelevat esitystäHallitus esittää, että Suomeen perustetaan julkinen yritysten verovelkarekisteri, josta jokaisella olisi oikeus saada tieto, onko yrityksellä vähintään 5 000 euroa sellaista verovelkaa, josta ei ole Verohallinnon tekemää maksujärjestelyä. Tiedonsaantioikeus ei koskisi luonnollisen henkilön tai kuolinpesän verovelkaa. Rekisteri olisi julkinen, mutta tietoa verovelan euromäärästä ei julkaistaisi. Ennen verovelan merkitsemistä rekisteriin yritykselle varattaisiin vähintään 14 päivää maksuaikaa. Yrittäjien mielestä 5 000 euron rajaa tulisi korottaa esimerkiksi kolminkertaiseksi. - Uutiset
5.12.2013 11.21
KHO: Metsähallitukselle voitiin määrätä laiminlyöntimaksu tilaajavastuulain noudattamatta jättämisestäKHO ei muuttanut Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen ja hallinto-oikeuden päätöksiä, joilla Metsähallitus oli määrätty maksamaan tilaajavastuulaissa tarkoitettua laiminlyöntimaksua 2 000 euroa ja 7 800 euroa eli yhteensä 9 800 euroa virolaisen Sauron Grupp Oü:n kanssa 18.5.2010 ja 15.7.2010 tehtyihin sopimuksiin liittyen. - Uutiset
26.6.2013 12.39
Väliraportti tilaajavastuusta: Yrityksille helpommin tietoa alihankkijoistaYritysten tulisi entistä helpommin ja keskitetymmin saada sopimuskumppaniaan koskevaa tietoa viranomaisilta. Ehdotus sisältyy tilaajavastuulain uudistamista pohtivan työryhmän väliraporttiin. Lisäksi työryhmässä on ollut esillä alustavia sääntelymalleja, joilla edistettäisiin työsuhteen vähimmäisehtojen noudattamista. - Uutiset
2.4.2013 11.00
Yritysten harmaan talouden torjuntaan liittyvien julkisten velvoitteiden hoitamisen helpottaminen -työryhmän mietintöTyöryhmä on lähtenyt ehdotuksissaan siitä, että tilaajavastuulaissa edellytettyjä tietoja voitaisiin saada yhdestä pisteestä eli yritys- ja yhteisötietojärjestelmän kautta. Tarkoituksena on ollut, että yritys- ja yhteisötietojärjestelmään tulee yhteys tilaajavastuulain mukaisiin tietoihin. - Uutiset
11.3.2013 8.00
Rakennusalalla tilaajavastuulain noudattamisen haasteena alihintaiset sopimukset ja verovelatPuutteita tilaajavastuulain noudattamisessa löytyi puolesta niistä tarkastetuista sopimuksista, joista tilaajalla oli tilaajavastuulain mukainen selvitysvelvollisuus.