Taksi
- Uutiset
19.12.2018 9.24
KKO:lta ei valituslupia uusimpiin Uber-juttuihinKorkein oikeus on hylännyt viiden pääkaupunkiseudulla toimineen Uber-kuskin valituslupahakemukset. Helsingin käräjäoikeuden sakkotuomiot jäivät näin voimaan. Jutuissa oli kysymys taksiliikennelain voimassaoloaikana tapahtuneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamisen rangaistavuudesta sen jälkeen, kun liikenteen palveluista annettu laki tuli voimaan heinäkuussa 2018. - Uutiset
3.12.2018 7.41
Hovioikeus jätti Über-rikosasiat lepäämään KKO:n ennakkoratkaisun antamiseen saakkaHovioikeus katsoi, että asiassa oli oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 4 §:ssä tarkoitettuja perusteita jättää asia lepäämään ottaen huomioon, että korkeimman oikeuden ratkaisulla on merkitystä lain soveltamisen kannalta hovioikeudessa nyt vireillä olevissa asioissa ja mahdollisissa muissa myöhemmissä vastaavissa muutoksenhakuasioissa. Näin ollen asian käsittelyä jatketaan vasta kun korkein oikeus on antanut ratkaisunsa edellä tarkoitettuihin ennakkopäätösvalituksiin liittyen. - Uutiset
26.9.2018 12.00
KKV kartoittaa taksimarkkinoiden toimivuuttaKilpailu- ja kuluttajaviraston taksiyrittäjille lähettämän kyselyn tarkoituksena on selvittää erityisesti tilausvälityskeskusten toimintaa.Taksiliikenne avattiin kilpailulle liikennepalvelulain astuessa voimaan heinäkuun alussa. Muutosten myötä taksiluvan saanti helpottui, ja yritykset voivat vapaammin hinnoitella taksipalvelunsa. Lainsäädännön muutosten kanssa samaan aikaan tulivat voimaan myös Kelan kilpailuttamat uudet sopimukset sairausvakuutuksesta korvattavien taksipalveluiden järjestämisestä. - Uutiset
25.7.2018 15.45
Taksilain noudattamisessa parantamisen varaa – taksikeskusten kerrottava kyytien hinta jo puhelimessaTaksilakia ei ole noudatettu ohjeistuksen mukaisesti, sanoo Trafin edustaja. Lännen Media uutisoi Kuluttajaliiton vaatimuksesta, jonka mukaan taksinvälittäjän on kerrottava taksimatkan kiinteä hinta tai hinnan määräytymisen perusteet jo puhelimessa. - Uutiset
6.7.2018 9.07
KKV: Eikö taksimatka sujunut niin kuin piti? – Ongelmista voi saada hyvitystäTaksimatkaan liittyvistä ongelmista kannattaa ilmoittaa aina ensin taksikeskukseen tai taksiyritykseen. Valituksen tekemisessä voi hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapuria. Jos asia ei selviä, apua saa kuluttajaneuvonnasta. - Uutiset
2.7.2018 11.29
Bussi ei tullut aikataulun mukaisesti - kuluttajariitalautakunta suositti korvaamaan töihin kiiruhtaneen taksikulutKuluttajan tarkoituksena oli matkustaa linja-autolla Espoon Tapiolasta Helsingin Meilahteen alkuillasta 21.2.2017. Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän (HSL) bussivuorot 194 ja 195 eivät tulleet Tuuliniityn pysäkille aikataulun mukaisesti. Kuluttaja päätti ottaa taksin päästäkseen ajoissa töihin. Asiassa oli riitaa siitä, tuliko HSL:n korvata kuluttajalle taksikulut. Lautakunta katsoi asiassa muun selvityksen puuttuessa, ettei HSL ollut näyttänyt vuorojen viivästyminen johtuneen muusta kuin sen puolella olevasta huolimattomuudesta. Viivästyksestä tiedottamisessa oli myös ollut puutteita eikä kuluttaja ollut tämän vuoksi voinut estää tai rajoittaa vahinkoaan käyttämällä korvaavaa vuoroa. Jos kuluttaja olisi saanut ajoissa tiedon siitä, että vuorot ovat huomattavasti myöhässä, hänellä ei olisi ollut välttämättä tarvetta matkustaa töihinsä taksilla. Näin ollen lautakunta katsoi, että HSL:n oli korvattava kuluttajalle asiassa aiheutuneet taksikulut, 19,10 euroa. - Uutiset
18.6.2018 15.13
Liikenne- ja viestintäministeri: Matkailuyritysten asiakaskuljetuksiin ei jatkossakaan vaadita taksinkuljettajan ajolupaaLiikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esittää liikennepalvelulakiin muutosta, joka helpottaa matkailualan yrittäjien asiakaskuljetuksia. Muutoksen myötä koti- ja matkailupalveluyritysten osana palvelukokonaisuutta tarjoamissa kuljetuksissa kuljettaja ei tarvitsisi jatkossakaan taksinkuljettajan ajolupaa. Yritykset tarvitsisivat kuitenkin taksiluvan. - Uutiset
18.6.2018 9.34
Verohallinto: Mitä taksiyrittäjän tulee huomioida verotuksessa?Taksialan lakimuutokset eivät vaikuta taksiyrittäjän verovelvoitteisiin. Taksiautoilijan on itse ilmoitettava tulonsa Verohallinnolle. Verohallinto seuraa lain vaikutuksia toimialalla ja puuttuu tarvittaessa väärinkäytöksiin. - Uutiset
11.6.2018 8.36
Taksipalvelut uudistuvat 1.7.2018: Mitä muutos merkitsee kuluttajille ja yrityksille?Taksina voi 1. heinäkuuta 2018 alkaen toimia bussia lukuun ottamatta melkeinpä mikä tahansa kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo, eli esimerkiksi henkilöauto, kuorma-auto, pakettiauto tai mopoauto. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta. - Uutiset
6.6.2018 9.13
KHO äänesti: On perustuslain vastaista että kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ajoluvan hakemista edeltäneen viiden vuoden aikana merkitsee ehdotonta estettä taksinkuljettajan ajoluvan saamiselleTrafi oli 19.12.2016 hylännyt A:n taksinkuljettajan ajolupaa koskevan hakemuksen, koska A oli 10.5.2014 syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. A oli henkilöauton ja pakettiauton kuljettamiseen oikeuttavalla ajokortilla erehdyksessä ajanut viiden kilometrin matkan autoa, joka oli rekisteröity kevytkuorma-autoksi. Hänet oli tämän johdosta tuomittu sakkorangaistukseen ja määrätty ajokieltoon. Taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain 9 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan syyllistyminen kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ajoluvan hakemista edeltäneen viiden vuoden aikana merkitsi ehdotonta estettä ajoluvan saamiselle. Korkein hallinto-oikeus katsoi päätöksensä perusteluissa mainituista syistä välttämättömäksi arvioida käsillä olevan yksittäistapauksen yhteydessä, muodostuiko lain soveltamisen lopputulos asiassa perustuslain vastaiseksi. Koska tällaista elinkeinovapauden rajoitusta ei voitu selvästikään pitää välttämättömänä toisen perusoikeuden takaamiseksi eli liikenne- ja asiakasturvallisuuden saavuttamiseksi, lainkohta oli jätettävä tässä tapauksessa soveltamatta. Äänestys 4–1. - Uutiset
17.5.2018 14.00
Autoveron alennus poistuu takseilta vaiheittainAutoveroetu alenee kolmessa vaiheessa. Veroedun määrä on 1.7.2018-30.6.2019 välisenä aikana taksiliikenteeseen ensirekisteröitäviltä ajoneuvoilta enintään 3 000 euroa, 1.7.2019-30.6.2020 välisenä aikana 2 400 euroa ja 1.7.2020-30.6.2022 välisenä aikana 1 200 euroa. Veroetua ei enää myönnetä heinäkuusta 2022 lähtien. - Uutiset
8.5.2018 11.18
Hovioikeus palautti luvattoman taksiliikenteen harjoittamisasian käräjäoikeuteen menettelyvirheen vuoksiKäräjäoikeus oli tuominnut A:n rangaistukseen luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta pääkäsittelyä toimittamatta viitaten siihen, että A oli tunnustanut menetelleensä syytteessä kuvatulla tavalla. Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeus oli oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 6 a luvun 3 §:n 1 momentin mukaan ollut velvollinen antamaan A:lle kirjallisen tai suullisen käännöksen haastehakemuksesta sekä asiakirjasta, jolla A oli tunnustanut syytteessä kuvatun teon ja ilmoittanut luopuvansa oikeudestaan suulliseen käsittelyyn. Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeudessa oli näin ollen tapahtunut menettelyvirhe, minkä johdosta asia oli palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.5.2018) - Uutiset
4.5.2018 12.00
Muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin 1. heinäkuuta 2018Heinäkuun alusta alkaen kaikki Kelan korvaamat taksimatkat pitää tilata Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta. Muulla tavoin tilatusta matkasta ei voi saada korvausta. - Uutiset
18.4.2018 12.34
Trafi ja KKV: Taksimatkustajalle kerrottava matkan hinta ennen kuin matka alkaaTaksin käyttö muuttuu heinäkuun alussa, kun liikennepalvelulaki tulee voimaan. Suurin muutos taksimatkustajan näkökulmasta on hinnoittelun vapautuminen. Trafi ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) painottavat, että jatkossa matkustajalle pitää kertoa selkeästi taksimatkan hinta tai hinnan määräytymisperuste jo ennen matkaa.
– Heinäkuusta alkaen taksimatkan enimmäishintoja ei enää säädellä, vaan yritys saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen taksimatkan hinnasta matkasta sopiessaan, painottaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista. - Uutiset
11.4.2018 9.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Uber France SAS -asiassaTeknisiä standardeja ja määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevia määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä 22.6.1998 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 98/34/EY, sellaisena kuin se on muutettuna 20.7.1998 annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 98/48/EY, 1 artiklaa ja palveluista sisämarkkinoilla 12.12.2006 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/123/EY 2 artiklan 2 kohdan d alakohtaa on tulkittava siten, että kansallinen säännöstö, jossa säädetään rikosoikeudellisista seuraamuksista sellaisen järjestelmän käyttöönoton osalta, jolla asiakkaita saatetaan yhteen sellaisten henkilöiden kanssa, jotka suorittavat vastikkeellisesti henkilökuljetuksia tieliikenteessä alle 10-paikkaisilla ajoneuvoilla, vaikkei heillä ole tähän lupaa, koskee ”kuljetusalan palvelua” siltä osin kuin sitä sovelletaan älypuhelimen sovelluksen välityksellä tarjottuun välityspalveluun, joka on erottamaton osa kokonaispalvelua, jonka pääasiallinen osatekijä on kuljetuspalvelu. Tällainen palvelu ei kuulu näiden direktiivien soveltamisalaan. - Uutiset
14.2.2018 9.35
KHO:n äänestysratkaisu arvonlisäveron oikaisemista koskevassa asiassa – taksikuljetusten perusteeton laskutusA oli harjoittanut yksityisenä elinkeinonharjoittajana henkilökuljetusliikennettä, josta hän oli ollut arvonlisäverovelvollinen. B:n kunnan ja A:n välillä oli vallinnut sopimussuhde, jonka perusteella A oli laskuttanut kuntaa kunnan järjestämisvastuulla olleista vammaispalvelulain mukaisista kuljetuksista osin perusteettomasti vuosien 2007–2011 aikana. A oli hovioikeuden tuomiolla velvoitettu maksamaan kunnalle takaisin liikaveloituksen määrä arvonlisäveroineen. Hyvitystä, jonka A oli B:n kunnalle hovioikeuden tuomion perusteella maksanut, oli arvonlisävero-oikeudellisesti luonnehdittava hinnanalennukseksi ja sellaiseksi oikaisueräksi, jonka perusteella A:n arvonlisäverollisen myynnin veron perustetta oli oikaistava. Oikaisu oli hyvän kirjanpitotavan mukaan kohdistettava sille tilikaudelle, jonka aikana hovioikeuden tuomio oli annettu. (Ään. 4–1) - Uutiset
20.12.2017 15.36
Unionin tuomioistuin: Uberin tarjoama palvelu yhteyden luomiseksi ei-ammattimaisten kuljettajien kanssa kuuluu kuljetuspalveluiden alaanJäsenvaltiot voivat täten säännellä edellytyksiä kyseisen palvelun tarjoamiseksi. - Uutiset
23.11.2017 14.01
Taksien autoverotuki poistuu vaiheittain heinäkuuhun 2022 mennessä - suurille esteettömille takseille ja koulukuljetustaksille sen sijaan luvassa täysi autoverottomuusNykyisin takseille myönnetään 4 800 euron veronalennus, jos ensirekisteröitävä auto tulee käytettäväksi pääasiallisesti taksiliikenteessä. Hallitus esittää, että verotuki alenisi ensi heinäkuussa 3 000 euroon. Tämän jälkeen verotuki alenisi vaiheittain, niin että tuki poistuisi kokonaan heinäkuussa 2022. Lisäksi hallitus esittää, että suurille esteettömille takseille ja koulukuljetustaksille myönnetään täysi autoverottomuus. Nykyisin veronalennus on enintään 15 000 euroa. Samalla invataksien verottomuus poistuu tarpeettomana, koska esteettömien taksien verottomuus käytännössä korvaa sen. Hallitus esittää myös täsmennyksiä matkailuautojen veroetuun. - Uutiset
23.11.2017 12.30
Taksinkuljettaja tuomittiin raiskauksestaOttaen huomioon syytteen puolesta puhuvat painavat seikat, KO oli katsonut ettei asiassa ollut jäänyt varteenotettavaa epäilyä siitä, että kuljettaja oli menetellyt syytteen teonkuvauksen mukaisesti syyllistyen menettelyllään raiskaukseen. Kuljettaja tuomittiin 1 v 6 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja sen ohella yhdyskuntapalvelurangaistukseen. Ottaen huomioon menettely kokonaisuudessaan ja sen kohtuullisen lyhyt kesto, KO oli arvioinut kohtuulliseksi korvaukseksi kärsimyksestä vaaditut 2 000 euroa. HO:lla ei ollut pääkäsittelyn perusteella aihetta arvioida asiassa esitettyä näyttöä toisin kuin KO oli tehnyt. HO hyväksyi KO:n ratkaisun perusteluineen eikä syytä KO:n tuomion muuttamiseen ollut. (Vailla lainvoimaa 23.11.2017) - Uutiset
18.10.2017 11.50
Professori Seppo Koskinen: Uber-kuljettajat partnereita – KKO:2017:56Korkein oikeus käsitteli vastikään antamassaan tuomiossa henkilökuljetuksien vastaanottamista mobiilisovelluksen avulla. Kyseisen partnerikuljettajan katsottiin harjoittaneen ammattimaista henkilöliikennettä. Vaikka tuomiossa ei suoraan käsitelty kyseisen kuljettajan työn suorittamisen statusta, tuomio epäsuorasti kuitenkin osoittaa, että häntä ei arvioitu ainakaan työntekijänä. Tuomiossa muutoinkin jäi Uberin ja sen mobiilisovellusta käyttäneen partnerin välinen suhde vähäiselle huomiolle. Korkein oikeus arvioi partneria samalla tavoin kuin jos kyseisen kuljetuksen olisi hoitanut kuka tahansa yksittäinen henkilö. - Uutiset
1.9.2017 9.47
Hallinto-oikeuden päätös taksinkuljettajan ajolupaa koskevan hakemuksen hylkäämisestäHakemuksen hylkäävää päätöstä oli perusteltu sillä, että hakija oli syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta 10.5.2014. Trafi oli todennut, että jos hakijaa on rangaistu kyseessä olevasta teosta, se estää luvan myöntämisen viideksi vuodeksi eteenpäin. Hallinto-oikeus kumosi Trafin päätöksen ja palautti asian Trafille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
23.8.2017 10.00
Leipäveitsellä uhaten tehtyä taksinkuljettajan ryöstön yritystä ei pidetty törkeänäTeon katsottiin kohdistuneen henkilöön, joka ammattiinsa tai toimeensa kuuluvan työn tai tehtävän vuoksi ei voinut itseään tai omaisuuttaan puolustaa. Kuljettajan oleminen autossa kuljettajan paikalla oli riittävä peruste katsoa kvalifiointiperusteen olleen käsillä. Tekoa ei kokonaisuutena arvostellen ollut katsottava törkeäksi. Tekoa oli kuitenkin pidettävä kokonaisuutena arvostellen vakavana. Vastaaja oli näin ollen syyllistynyt ryöstön yritykseen. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. KO:n ratkaisun muuttamiseen ei ilmennyt aihetta. (Vailla lainvoimaa 23.8.2017) - Uutiset
4.7.2017 13.00
Julkisasiamiehen mukaan jäsenvaltiot voivat kieltää ja tehdä rangaistavaksi kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen UberPop-palvelun yhteydessä tarvitsematta ilmoittaa lakiehdotusta etukäteen komissiolleJulkisasiamies tarkastelee myös tilannetta, jossa unionin tuomioistuin katsoisi, että UberPop-palvelu on direktiivissä tarkoitettu tietoyhteiskunnan palvelu. Mainitussa tapauksessa julkisasiamies päättelee, että Uberin kaltaisen välittäjän toiminnan kieltäminen ja torjuminen kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen yhteydessä ei merkitse direktiivissä tarkoitettua teknistä määräystä, joten lakiehdotuksen ilmoittaminen komissiolle ei jälleen ole tarpeen. - Uutiset
17.5.2017 8.30
Julkisasiamiehen Uber-palvelua koskeva ratkaisuehdotusJulkisasiamies Szpunar katsoo, että vaikka sähköinen Uber-palvelualusta on innovatiivinen konsepti, se kuuluu kuljetustoiminnan alaan, joten Uberilta voidaan edellyttää kansallisessa oikeudessa vaadittavia lupia ja hyväksyntöjä. Julkisasiamiehen mukaan Uberiin ei voida soveltaa unionin oikeudessa tietoyhteiskunnan palveluille taattua palvelujen tarjoamisen vapauden periaatetta. - Uutiset
24.4.2017 11.02
Liikenteenjärjestelytoimihenkilönä työskennelleen naisen ei näytetty ilmoittaneen taksikyydeistä etukäteen puolisolleen - aluetaksi oli päättänyt naisen työsuhteen ilman asiallista ja painavaa syytäHO katsoi, ettei kokonaisarvioinninkaan perusteella asiassa ollut näytetty sitä, että työntekijä olisi ilmoittanut kyydeistä etukäteen taksikuljettajana työskentelevälle puolisolleen. Asiassa oli riidatonta, ettei aluetaksilla ollut työsopimuksen päättämiselle muita perusteita. Aluetaksi oli siten päättänyt liikenteenjärjestelytoimihenkilönä työskennelleen työntekijän työsuhteen ilman asiallista ja painavaa syytä ja oli velvollinen maksamaan hänelle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä. TSL 12 luvun 2 §:n mukaiseksi korvauksen määräksi työsuhteen perusteettomasta päättämisestä katsottiin 8 kuukauden palkkaa vastaavan määrän, josta 4 kuukauden palkkaa vastaava määrä oli aineetonta korvausta ja 4 kuukauden palkkaa vastaava määrä aineellista korvausta. KO:n tuomio kumottiin. (Vailla lainvoimaa 24.4.2017) - Uutiset
3.3.2017 12.10
KHO:n ratkaisu taksiluvan peruuttamisestaA:lle henkilökohtaisesti myönnetyn taksiluvan mukaista taksiliiketoimintaa oli 7.12.2009 lähtien harjoitettu taksiliikennelain 11 §:n vastaisesti ja ilman lupaviranomaisille tehtyä muutoshakemusta toiminnan siirtämiseksi B Oy:n nimiin. Näin ollen taksilupa oli tosiasiallisesti luovutettu yhtiön käytettäväksi, minkä johdosta A:n liikenteen harjoittamisessa oli ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia, jotka liittyvät taksiluvan luovuttamiseen tai velvollisuuteen harjoittaa liikennettä taksiliikennelain 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin. Hallinto-oikeus katsoi, että ELY-keskuksen oli tullut peruuttaa A:lle myönnetty taksilupa numero TAKSI-ZZ. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
1.3.2017 14.35
KHO:n kaksi ratkaisua Turun taksiliikenteestäKorkein hallinto-oikeus on antanut kaksi ratkaisua, jotka koskevat Turun taksiliikenteestä tehtyjä valituksia. - Uutiset
13.2.2017 14.51
Taksikuski tuomittiin asiakkaansa seksuaalisesta ahdistelusta 80 päiväsakon rangaistukseen ja korvaamaan naiselle kärsimyksestä 800 euroaTaksikuskin katsottiin useiden sekä autossa sisällä että kerrostaloasunnon ulkopuolella suusanallisesti esittämien lähestymisyritysten jälkeen tulleen naiseen kiinni ja työntäneen naisen alavartalollaan vasten rakennuksen seinää siten, että naisen selkä oli ollut rakennuksen seinää vasten sekä ottaneen naista käsistä kiinni nostaen ne naisen pään yläpuolelle seinää vasten ja yrittäneen samalla suudella naista. Nainen oli vastustellut vastaajan toimintaa, sanonut "Ei" sekä kääntänyt päätään pois vastaajasta. Tilanne oli kestänyt noin 10 minuuttia eikä nainen ollut päässyt yrityksistään huolimatta vapautumaan vastaajan otteesta. Nainen oli päässyt otteesta irti ulkopuolisen henkilön ilmaannuttua tapahtumapaikalle. Taksikuskin katsottiin syyllistyneen siihen, mistä syyttäjä oli hänelle rangaistusta vaatinut. Teko täytti seksuaalisen ahdistelun tunnusmerkistön. (Vailla lainvoimaa 13.2.2017) - Uutiset
2.2.2017 10.04
Taksiauto rikkoutui - ilman ennakkoilmoitusta lomautetulle taksinkuljettajalle tuli maksaa täysi palkkaHO katsoi, että työnantaja oli laiminlyönyt TSL 2 luvun 12 §:n mukaisen velvollisuutensa maksaa työntekijälle palkkaa työnteon estyessä sekä 5 luvun 4 §:n mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ja se oli näin ollen velvollinen korvaamaan taksikuljettajalle aiheuttamansa vahingon. Työnantaja oli OK 21 luvun 1 §:n, 3 §:n ja 16 §:n perusteella velvollinen korvaamaan taksinkuljettajan kohtuullisina pidettävät oikeudenkäyntikulut KO:ssa ja HO:ssa kokonaan. (Vailla lainvoimaa 2.2.2107) - Uutiset
25.1.2017 14.15
KHO:n kaksi taksiluvan peruuttamista koskevaa ratkaisuaKHO katsoi, että vaikka X Oy:n määräämisvalta oli muodollisesti säilynyt B-sarjan osakkeen omistajalla C:llä, X Oy:n määräämisvalta oli tosiasiallisesti siirretty Y Oy:lle. Kun X Oy ei ollut kuuden kuukauden kuluessa A-sarjan osakkeiden myynnistä hakenut uutta lupaa yhtiön taksiluville, ELY-keskuksen oli tullut peruuttaa X Oy:n taksiluvat. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, ettei A Oy:tä ollut luovutettu taksiliikennelain 11 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Vaikka A Oy:n määräämisvalta oli muodollisesti siirtynyt B Oy:ltä C:lle, A Oy:n tosiasiallinen määräämisvalta oli ollut sekä ennen osakekauppaa että sen jälkeen C:llä. - Uutiset
20.1.2017 15.30
Hovioikeuden tuomio koululaiskuljetuksia ajaneeseen taksinkuljettajaan sovellettavasta työehtosopimuksesta, työtuntien korvaamisesta, kanteenmuutoksesta ja kantajan oikeudesta sunnuntaityökorvaukseen ja odotusajan palkkaan työaikalain perusteellaHO:ssa oli kysymys siitä, sovellettiinko kantajan työsuhteeseen linja-autoalan työehtosopimusta ja oliko hänellä siten oikeus sen mukaisiin korvauksiin. Kantaja oli HO:ssa esittänyt myös toissijaisen työsopimukseen perustuvan vahingonkorvausvaatimuksen puuttuvien työtuntien korvaamisesta. Sen osalta oli arvioitava, oliko kyse kielletystä kanteenmuutoksesta ja, jos tästä ei ollut kysymys, oliko hänellä tällä perusteella oikeus vaatimiinsa korvauksiin. Edelleen HO:ssa oli kysymys siitä oliko kantajalla oikeus sunnuntaityökorvaukseen ja odotusajan palkkaan työaikalain perusteella. Lopuksi oli vielä otettava kantaa oikeudenkäyntikuluihin. (Vailla lainvoimaa 20.1.2017) - Uutiset
18.1.2017 11.06
Hovioikeuden ratkaisu luvattomasta taksiliikenteestä (Uber)A oli ajanut henkilöautollaan Uber-sovelluksen kautta tietoonsa saamia henkilökuljetuksia korvausta vastaan. A ei ollut tuntenut entuudestaan kuljetettavia henkilöitä eikä hänellä ollut taksilupaa. Kysymys siitä, oliko A:n menettelyä pidettävä sellaisena taksiliikennelain 28 §:n 1 momentin rangaistussäännöksessä tarkoitettuna ammattimaisena henkilöiden kuljettamisena henkilöautolla, mikä on edellyttänyt lain 4 §:ssä säädettyä taksilupaa. Lisäksi kysymys kieltoerehdyksestä ja siitä, tuliko menetettävä hyöty määritellä niin sanotun bruttohyötyperiaatteen mukaisesti vai tuliko se laskea ajoista saadun palkkion ja erinäisten kulujen erotuksena eli nettohyötyperiaatteen mukaan. Kysymys myös menettämisseuraamuksen kohtuullistamisesta. - Uutiset
13.1.2017 10.10
KHO: Törkeä lapseen kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö ja seksuaalinen hyväksikäyttö oli riittävä syy taksiluvan epäämiselle kokonaan – hallinto-oikeuden päätös kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei valittajan tekoja voitu pitää lain tavoitteena olevan taksiliikenteen turvallisuuden kannalta vähäisinä, vaikka ne olivat tapahtuneet muulloin kuin taksiliikennettä harjoitettaessa eikä valittajaa ollut aiemmin tuomittu muihin vankeusrangaistuksiin. ELY-keskus oli siten voinut katsoa rikosten ja niistä tuomitun rangaistuksen osoittaneen valittajan olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan taksiliikennettä sekä peruuttaa A:n taksiluvan kokonaan. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja ELY-keskuksen päätös saatettava voimaan sekä A:n valitus hylättävä. - Uutiset
7.12.2016 16.05
Keskuskauppakamari: Mitä muutoksia liikennekaari tuo liikennetoimijoille?Hallituksen ensimmäinen liikennekaaripaketti on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Liikennekaaressa liikenne nähdään palveluna ja matkaketju palvelukokonaisuutena. Asiakaslähtöisellä ajattelulla ja mahdollistavalla sääntelyllä tavoitellaan tehokkuutta liikennejärjestelmään ja kasvua liikennealalle. Mikäli liikennekaaren toteutuksessa onnistutaan, liikennekaari tuo alalle uutta yritystoimintaa ja kauan kaivattua piristystä talouteen, Keskuskauppakamarista todetaan. - Uutiset
7.12.2016 11.36
Käräjäoikeuden tavoin hovioikeus katsoi etteivät lääninhallitus ja ELY-keskus olleet virheestä huolimatta toimineet huolimattomasti taksilupia myöntäessään – taksilupien myöntämättä jättämisestä ei korvauksia valtioltaTaksiautot oli kanteellaan käräjäoikeudessa vaatinut Suomen valtiolta vahingonkorvausta taloudellisesta vahingosta, joka sille oli aiheutunut taksilupien myöntämättä jättämisestä sekä siitä, että taksiluvat oli myönnetty A:lle ja B:lle. Taksiautojen taksilupia koskeva hakemus olisi KHO:n ratkaisun mukaan pitänyt vuonna 2010 ratkaista myöntämällä Taksiautoille taksilupa. ELY-keskuksen tekemä päätös oli ollut virheellinen, kun taksiluvat oli myönnetty A:lle ja B:lle ja Taksiautojen taksilupahakemus oli hylätty. Hovioikeuden päätöksessä mainitut seikat huomioon ottaen ELY-keskus ei ollut kuitenkaan menetellyt siten tuottamuksellisesti, että toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia olisi rikottu. Taksiautojen valitus ja sen kanne oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 7.12.2016) - Uutiset
1.12.2016 10.36
KHO: Autoveron maksuunpano voitiin perustaa yksin rekisteri-ilmoitukseenX Oy oli tehnyt rekisteri-ilmoituksen, jonka perusteella invataksiksi rekisteröidyn ajoneuvon käyttötavaksi ajoneuvorekisteriin oli merkitty ensisijaisesti yksityinen ja toissijaisesti luvanvarainen liikenne. Ajoneuvoa oli X Oy:n mukaan tämän jälkeenkin käytetty yksinomaan vara-autona luvanvaraisessa henkilöliikenteessä. KHO katsoi ajoneuvon käyttötarkoituksen muuttuneen siten, että autoveron maksuunpano voitiin perustaa yksin rekisteri-ilmoitukseen. Sillä seikalla, oliko ajoneuvoa tosiasiallisesti käytetty yksityisiin tarkoituksiin, ei ollut veron maksuunpanon kannalta merkitystä. HAO:n päätös kumottiin ja Liikenteen turvallisuusviraston päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
15.11.2016 11.09
Taksienkin säilytettävä ajopäiväkirja ja raportit 6 vuotta verovuoden päättymisestä lukienTaksitoimialan valvontaprojektissa on havaittu puutteita veroasioiden hoitamisessa 60 prosentissa tarkastetuista tapauksista. Harmaata taloutta on paljastunut 30 prosentissa tarkastetuista tapauksista. - Uutiset
20.10.2016 10.10
KHO: Kelataksivälitykseen liittyvä tilausvälityskeskuksen toiminta ei ollut epäasiallista YlitorniossaElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että tilausvälityskeskuksen toimintaa ei ollut valvontapyynnössä esitetyillä perusteilla pidettävä taksiliikennelain 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla epäasiallisena ja todennut, että asia ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin. Hallinto-oikeus katsoi, että päätös ei ollut lainvastainen eikä sitä ollut syytä muuttaa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
29.9.2016 13.11
KHO:n ratkaisu taksiluvan muuttamisesta ja siihen tarvittavista selvityksistäELY-keskus oli pyytänyt yhtiöltä selitystä liikenteestä vastaavan henkilön vaihtamiselle ja A:n ja B:n tehtävistä yhtiön harjoittamassa taksiliikenteessä sekä liittämään selitykseen eräitä asiakirjoja. Yhtiö ei ollut toimittanut pyydettyjä selvityksiä katsoen, ettei taksiliikennelaki edellyttänyt sanottujen selvitysten esittämistä. ELY-keskus oli tämän jälkeen hylännyt hakemuksen katsoen, että haetun muutoksen seurauksena yhtiön taksilupa tosiasiallisesti luovutettaisiin B:lle. Hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön valituksen perustellen päätöstään sillä, että selvitykset olivat olleet tarpeen asian ratkaisemiseksi. Kun vaadittuja selvityksiä ei ollut toimitettu, hakemus oli voitu hylätä. KHO hylkäsi Taksi X Oy:n hallinto-oikeuden päätöksestä tekemän valituksen. - Uutiset
23.9.2016 15.47
Käräjäoikeus hyväksyi ajopäiväkirjan pitämisen laiminlyöneen ja tilitysten epäselvyyksistä huomautetun taksinkuljettajan työsopimuksen purkamisen - osapuolet sovintoon hovioikeudessaKO oli katsonut vastaajalla olleen työsopimuslain tarkoittama painava syy kuljettajan työsopimuksen purkamiseen eikä kuljettajalla näin ollen ollut oikeutta vaatimaansa irtisanomisajan palkkaan. Asiassa oli katsottu myös näytetyksi, että kuljettajalle oli vastaajan esittämin tavoin suoritettu lomapalkka etukäteen palkanmaksun yhteydessä. Kun kuljettajan palkkasaatavia ei ollut jäänyt maksamatta työsuhteen päättyessä, myös odotusajan palkkaa koskeva vaatimus oli tullut hylätä. Osapuolet sopivat asian HO:ssa. Sovinnon mukaan vastaaja suorittaa kuljettajalle puolet vaaditun lomakorvauksen määrästä. (Vailla lainvoimaa 23.9.2016) - Uutiset
21.9.2016 9.12
Hovioikeus: Uber-kuljettajat syyllistyivät luvattomaan taksiliikenteen harjoittamiseenHelsingin hovioikeus katsoi 21. syyskuuta antamassaan kahdessa tuomiossa kahden Uber-kuljetuksia suorittaneen henkilön syyllistyneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen ja tuomitsi molemmat sakkorangaistuksiin. Kuljetuksista saadut palkkiot tuomittiin kokonaisuudessaan valtiolle menetetyiksi. Hovioikeus pysytti tuomioillaan Helsingin ja Espoon käräjäoikeuksien tuomioiden lopputulokset. (Vailla lainvoimaa 21.9.2016, KKO:lta ei valituslupia ) - Uutiset
26.4.2016 16.56
KHO äänesti taksilupa-asiassaKorkein hallinto-oikeus poisti asiakirjaan liitetyn valitusosoituksen ja jätti taksiluvan haltijan tekemän valituksen tutkimatta. - Uutiset
17.2.2016 12.03
KHO: Taksiluvan siirtäminen toiselle liikenteestä vastaavan henkilön kuoltua ei ollut mahdollista taksiliikennelaissa säädettyä määräaikaa pidemmäksiA oli B Oy:n liikenteestä vastaava henkilö. ELY-keskus oli muun ohella taksiliikennelain 23 §:n 1 momentin nojalla myöntänyt B Oy:lle oikeuden harjoittaa taksiliikennettä A:n kuolinpäivästä lukien 18 kuukauden ajan. Koska B Oy:llä ei A:n kuoleman jälkeen ollut oikeutta jatkaa liikennettä taksiliikennelain 23 §:n 1 momentissa säädettyä määräaikaa pidempää aikaa, korkein hallinto-oikeus hylkäsi B Oy:n valituksen. Äänestys 4–1. - Uutiset
27.1.2016 9.30
Hovioikeus: Yhtiön taksinkuljettajaansa käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainen kun palkanmaksuperuste oli tosiasiassa ollut prosenttipalkkaKun yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli ollut työaikalain vastainen, sitä ei työaikalain 39 §:n 1 momentin perusteella voitu soveltaa. Yhtiö oli siten velvollinen suorittamaan taksinkuljettajalle KO:n tuomitsemat korvaukset. (Vailla lainvoimaa 27.1.2016) - Uutiset
13.1.2016 15.16
Vammaispalvelulain perusteella myönnettyä taksikorttia väärinkäyttäneet naiset tuomittiin petoksesta ja törkeästä petoksesta vankeusrangaistuksiinSelvitetyksi katsottiin, että naiset olivat yhdessä ja yksissä tuumin tehneet syyttäjän syytteessä yksilöidyn rikoksen. Matkat olivat toistuvasti olleet huomattavan pitkiä, esimerkiksi 111 km yhteen suuntaan ja 111 km takaisin, 156 km yhteen suuntaan ja 138 km takaisin, 176 km, 239 km, 106 km yhteen suuntaan ja 106 km takaisin jne. Siten kyse ei ollut tavanomaisista asiointimatkoista. Lupia 60 km ylittäviin matkoihin ei myöskään ollut haettu. Vastaajat velvoitettiin yhteisvastuullisesti maksamaan kaupungille vahingonkorvausta taksikortin oikeudettomalla käytöllä aiheuttamastaan vahingosta 13.997,70 euroa ja Y yksin 6 608,90 euroa. (Vailla lainvoimaa 13.1.2015) - Uutiset
22.12.2015 6.40
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa vaurioituneen taksin seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaamisestaKäsiteltävässä tapauksessa seisonta-aika oli vain kolme vuorokautta. Lausunnonpyytäjällä ei ilmoituksensa mukaan ollut vara-autoa. Koska kyseessä oli näin lyhyt seisonta-aika, lautakunta katsoi, että lausunnonpyytäjällä oli oikeus seisonta-ajan korvaukseen ja kuljettajan palkkaan kolmelta vuorokaudelta. - Uutiset
21.10.2015 11.00
Verohallinnon kannanotto: Joukkoistetun henkilökuljetustoiminnan verotusHenkilökuljetuspalveluiden välitystoimintaa harjoittava yritys tarjoaa henkilökuljetusten välityspalvelua myös Suomessa. Yritys on julkaissut mobiililaitteille sovelluksen, jonka avulla yritys välittää kuljetuksen tilaajan tilauksen kuljetuspalvelun tarjoajalle. Yrityksen sovelluksen kautta kuljetuspalveluja ovat ryhtyneet tarjoamaan esimerkiksi yksityishenkilöt yksityistalouteensa kuuluvalla autolla. Verohallinnolta on tiedusteltu joukkoistetun henkilökuljetustoiminnan verokohtelua. Tämän vuoksi Verohallinto on koonnut kannanottoonsa vastauksia muutamiin keskeisimpiin toimintaan liittyviin verotuskysymyksiin. - Uutiset
28.9.2015 14.41
Hallinto-oikeuden ratkaisu taksiluvan siirtämisestäPoikkeussäännöksiä, joilla mahdollistetaan taksiluvan siirtäminen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen päätösvallan ulkopuolella, oli tulkittava suppeasti. Taksiluvan luovuttaminen tai siirtäminen toisen käytettäväksi oli näin ollen mahdollista ainoastaan laissa nimenomaan säädetyissä tapauksissa. Estettä sille, että taksiluvan saanut yhtiö muuttaa yhtiömuotoaan tai vaihtaa toiminimeään, ei taksiliikennelain mukaan ole. Sen sijaan järjestely, jossa taksiluvan saanut yhtiö siirtää nimissään olevan taksiluvan kokonaan toisen yhtiön nimiin, ei ole taksiliikennelain mukaan mahdollinen. (Vailla lainvoimaa 28.9.2015) - Uutiset
1.7.2015 13.25
Hallinto-oikeus: Taksinkuljettajakokemuksen pituutta selvitettäessä otettiin huomioon myös vuokrattuna työntekijänä saatu kuljettajakokemusHAO totesi, että kokemusvertailussa merkityksellistä on taksinkuljettajana saatu kuljettajakokemus. Näin ollen asiassa ei ollut merkitystä sillä, oliko luvanhakija kuljettanut taksia taksiliikenneluvan omaavan yrittäjän palkkaamana työntekijänä vai henkilöstövuokrausta harjoittavan yrityksen vuokraamana työntekijänä. - Uutiset
27.5.2015 8.25
EU-tuomioistuin antoi KHO:lle ennakkoratkaisun hankintadirektiivin tulkinnasta Kelan ja taksialan suorakorvausjärjestelyä koskevassa asiassaEU-tuomioistuin katsoo, että hankintadirektiivin 2004/18/EY 1 artiklan 4 kohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaisen sopimuskokonaisuuden voidaan katsoa olevan mainitussa säännöksessä tarkoitettu palvelukonsessio, mikäli hankintaviranomainen on siirtänyt sille kuuluvan liiketoiminnallisen riskin täysimääräisesti tai merkittävissä määrin, mikä kansallisen tuomioistuimen on selvitettävä siten, että se ottaa huomioon kaikki mainitun sopimuskokonaisuuden kohteena olevien toimenpiteiden ominaispiirteet.