Joukkoliikenne
- Uutiset
9.2.2023 10.26
Kuluttajariitalautakunta: HSL sai tehdä yksipuolisen muutoksen sopimusehtoihin koronapandemian vuoksi - muutos ei johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenKuluttaja oli ostanut HSL:n kausilipun ajalle 30.12.2019–9.4.2020. Hän käytti matkakortin kautta 16.3.2020 asti, jonka jälkeen hän olisi halunnut muuttaa jäljellä olevan kauden arvoksi. HSL keskeytti 17.3.2020 tekemällään sopimusehtomuutoksella aiemmin voimassa olleen mahdollisuuden muuntaa kausilippu kortille ladattavaksi arvoksi. Asiassa oli kyse siitä, oliko HSL voinut muuttaa sopimusehtojaan ja oliko HSL:n matkakortilla olevaa kausilippua koskeva sopimus muodostunut HSL:n yleisten matkaehtojen yksipuolista muuttamisoikeutta koskevan varauman ja matkaehtoihin 17.3.2020 tehdyn muutoksen vuoksi kuluttajalle kohtuuttomaksi. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
25.11.2022 7.30
Kuluttajariitalautakunta: Saiko HSL tehdä muutoksen kausilipun sopimusehtoihin koronaviruksesta johtuvan poikkeustilan takia ja johtiko muutos kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenLautakunta katsoi, että HSL:llä oli tapauksessa ollut koronavirustilanteen takia perusteltu syy ehtojen muuttamiseen päättäessään 17.3.2020 keskeyttää ehdoissa mainitun mahdollisuuden muuntaa matkakortin kautta arvoksi palvelumaksua vastaan. Lautakunta piti tehtyä vaikutukseltaan ajallisesti rajoittuvaa muutosta sopimuksen kokonaisuus huomioon ottaen vähäisenä. Lautakunta katsoi, ettei kuluttajan kausilipun muuntomahdollisuuden poistaminen ollut tässä tapauksessa johtanut kohtuuttomuuteen, kun otettiin huomioon käyttötarpeen muuttuessa jäljellä olleen kauden pituus ja sen taloudellinen arvo. - Uutiset
28.5.2020 15.35
Liikenteen lainsäädännön väliaikaiset muutokset voimaan 1. kesäkuutaLiikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa koskevaan lainsäädäntöön tehdään väliaikaisia muutoksia. Niillä helpotetaan kansalaisten ja yritysten toimintaa sekä turvataan kuljetusten toimivuus koronavirusepidemiasta johtuvissa poikkeusoloissa. Muutokset koskevat useita lakeja. Hallitus esitti lakien vahvistamista 28.5.2020. Lait tulevat voimaan 1.6.2020. - Uutiset
22.5.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies: Linja-autoissa olevasta tallentavasta kameravalvonnasta kertovasta tarrasta tai muusta kyltistä tulisi näkyä myös se, että kysymys on tallentavasta kamerastaKantelija pyysi tutkimaan Turun seudun joukkoliikenteen menettelyä, kun hänen havaintojensa mukaan kaupungin linja-autoissa on kameravalvonta, josta asiakkaille ei ole ilmoitettu. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Turun kaupungin, kaupunkiympäristötoimialan / Seudullisen joukkoliikenteen tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. - Uutiset
11.6.2019 13.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden uusimmat ratkaisut koskevat muun muassa pysäköintivirhemaksua, takaisinsaantia konkurssipesään, vuokran alennusta ja vuokrasopimuksen purkua, tuomion purkamista, tekijänoikeusrikosta, joukkoliikenteen tarkastusmaksua, aserikosta, välimiesmenettelyn moitetta, lapseen kohdistunutta seksuaalirikosta, rikoksentekijän luovuttamista, säätiön hallituksen jäsenen erottamista, tuomarin esteellisyyttä, maasta poistamisen edellytyksiä sekä rahanpesurikosta. - Uutiset
2.7.2018 11.29
Bussi ei tullut aikataulun mukaisesti - kuluttajariitalautakunta suositti korvaamaan töihin kiiruhtaneen taksikulutKuluttajan tarkoituksena oli matkustaa linja-autolla Espoon Tapiolasta Helsingin Meilahteen alkuillasta 21.2.2017. Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän (HSL) bussivuorot 194 ja 195 eivät tulleet Tuuliniityn pysäkille aikataulun mukaisesti. Kuluttaja päätti ottaa taksin päästäkseen ajoissa töihin. Asiassa oli riitaa siitä, tuliko HSL:n korvata kuluttajalle taksikulut. Lautakunta katsoi asiassa muun selvityksen puuttuessa, ettei HSL ollut näyttänyt vuorojen viivästyminen johtuneen muusta kuin sen puolella olevasta huolimattomuudesta. Viivästyksestä tiedottamisessa oli myös ollut puutteita eikä kuluttaja ollut tämän vuoksi voinut estää tai rajoittaa vahinkoaan käyttämällä korvaavaa vuoroa. Jos kuluttaja olisi saanut ajoissa tiedon siitä, että vuorot ovat huomattavasti myöhässä, hänellä ei olisi ollut välttämättä tarvetta matkustaa töihinsä taksilla. Näin ollen lautakunta katsoi, että HSL:n oli korvattava kuluttajalle asiassa aiheutuneet taksikulut, 19,10 euroa. - Uutiset
28.3.2018 13.34
HSL vastasi kuluttajan taksikuluistaLähiliikenteen bussin myöhästyttyä aikataulustaan yli 30 minuuttia kuluttaja oli oikeutettu käyttämään työmatkaan taksia. Kuluttajariitalautakunnan täysistunto katsoi, että aikataulupoikkeama oli ollut merkittävä. Lautakunta suositti HSL:ä korvaamaan 19,10 euron taksikulut. - Uutiset
16.2.2018 8.00
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu kuluttajan oikeudesta hinnanalenukseen HSL-alueen kausilipun hinnastaKuluttaja ei ollut saanut joukkoliikennelippuun alennusta, johon hän olisi asuinkuntansa perusteella ollut oikeutettu. Kysymys oli ensinnäkin siitä, olisiko joukkoliikennepalvelun tarjoajan pitänyt matkakortin ostotilanteessa tiedottaa tulevasta oikeudesta saada alennusta. Toiseksi kysymys oli siitä, olisiko palveluntarjoajan pitänyt muuttaa järjestelmässään oleva kuluttajan kotikuntaa koskeva tieto sen perusteella, että kuluttajan osoite oli palveluntarjoajan tiedossa tai olisiko alennusoikeudesta pitänyt tiedottaa kuluttajalle silloin, kun hän alkoi ostaa alennusoikeuden piirissä olevia kausilippuja. Lautakunta katsoi, ettei HSL ollut laiminlyönyt tiedonantovelvollisuuttaan asiassa eikä kuluttajalle aiheutunut menetys ollut aiheutunut HSL:n puolella olevasta syystä. Asiassa ei siten ollut perusteita kuluttajan vaatimalle hyvitykselle kausilipun hinnasta. - Uutiset
4.9.2017 12.10
KHO:n kaksi vuosikirjaratkaisua joukkoliikenneasioissaTapauksen olosuhteissa SL-Autoyhtymä Oy:n hakemassa reittiliikenteessä oli kyse palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä täydentävästä liikenteestä. Kun otettiin huomioon joukkoliikennelain 22 §:n 1 momentti ja 2 momentin 1 kohta, haettu liikenne ei aiheuttanut jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimusasetuksen mukaan harjoitettavalle liikenteelle. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja joukkoliikennelautakunnan päätökset kumottiin ja asia palautettiin joukkoliikennelautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Toisessa tapauksessa yhtiön esittämä tuettujen seutulippujen hyväksyminen haettuun reittiliikenteeseen ei julkisena tukena ollut mahdollista, koska valtioneuvosto ei ollut antanut palvelusopimusasetuksessa tarkoitettua yleistä sääntöä kustannusten korvaamisesta markkinaehtoisessa liikenteen järjestämistavassa. Yhtiön valitus hylättiin. - Uutiset
5.5.2017 8.03
KHO hylkäsi seitsemän Väinö Paunu Oy:n valitusta Onnibussi Oy:n reittiliikenneluvistaKorkein hallinto-oikeus on hylännyt seitsemän Väinö Paunu Oy:n valitusta, jotka koskevat Onnibus Oy:n reittiliikennelupia. Hallinto-oikeuden päätöksiä ei muutettu pääasian ja oikeudenkäyntikulujen osalta. Reittiliikenneluvat oli myöntänyt Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hallinto-oikeus oli todennut muun muassa, että kun otettiin huomioon päätöksessä mainitut seikat kokonaisuutena, kyseisen reittiliikenneluvan mukaisen yhden lisävuoron ei voitu arvioida aiheuttavan joukkoliikennelaissa tarkoitettua jatkuvaa ja vakavaa haittaa valittajan siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaan harjoitettavalle liikenteelle. Myönnetty lupa ei myöskään vakavasti vaaranna luotettavien liikennepalveluiden saatavuutta eikä reitin tarjonnan voitu katsoa ylittävän selvästi joukkoliikennelain 4 §:n perusteella määriteltyä joukkoliikenteen palvelutasoa. - Uutiset
1.3.2017 9.39
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta joukkoliikenneasiassaHallinto-oikeus oli todennut muun muassa, että joukkoliikennejaoston päätöksiä 27.11.2014 §:t 51 ja 52 ei ollut kohdistettu muutoksenhakijoihin. Joukkoliikennejaoston maksuvyöhykkeistä ja matkalippujen hinnoittelusta tekemät uudet päätökset eivät siten koskeneet välittömästi joukkoliikenteen käyttäjien tai kuntien asukkaita edustavien yhdistysten oikeutta, etua tai velvollisuutta pelkästään sillä perusteella, että joukkoliikenteen matkalippujen hintojen korotuksilla oli tosiasiallista taloudellista merkitystä seudullisen joukkoliikenneviranomaisen toimialueella asuville joukkoliikenteen käyttäjille. Valitus jätettiin tutkimatta. KHO ei muuttanut tältä osin hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
26.1.2017 14.00
KHO:n ratkaisu oikeasta tiedoksiantotavasta joukkoliikennelupien peruuttamisasiassaKorkein hallinto-oikeus totesi, että yhtiöllä oli ollut velvollisuus maksaa vero- ja ulosottovelkansa selvityspyynnöstä riippumatta eikä määräajan asettamista luvanhaltijalle vero- ja ulosottovelkoja koskevien laiminlyöntien korjaamiseksi ollut rinnastettava velvoittavaan päätökseen. ELY-keskus oli voinut harkintavaltansa puitteissa katsoa, että saantitodistuksen käyttäminen ei ollut muutoinkaan tarpeen yhtiön oikeuksien turvaamiseksi. Selvityspyyntö oli voitu lähettää tavallisena kirjeenä. - Uutiset
21.9.2016 10.14
Liikennekaaresta ratkaisuLiikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi laiksi, liikennekaareksi. Sen keskeisenä tavoitteena on luoda edellytykset liikennepalvelujen tarjoamiselle asiakaslähtöisesti sekä luoda edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille ja yrittäjyydelle. Liikennekaari pyrkii edistämään kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä. - Uutiset
7.1.2016 13.15
Ulkomailta – Ruotsi: Vuoden 2016 alussa voimaan tulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa tulee vuodenvaihteen aikana voimaan uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat muun muassa maahanmuuttajien työelämään siirtymistä, henkilötietojen käsittelyä tuomioistuimissa, joukkoliikenteen matkustajien oikeuksia, ympäristömelua sekä vanhempainrahaa. - Uutiset
8.12.2015 15.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu ELY-keskuksen kirjeen tiedoksiannosta – joukkoliikennelain mukaisen luvan peruuttamiseen liittyvässä asiassa olisi tullut käyttää todisteellista tiedoksiantoaELY-keskus oli tavallisena tiedoksiantona 13.11.2013 lähetetyllä kirjeellä asettanut A Oy:lle EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 13 artiklan mukaisen kuuden kuukauden määräajan vakavaraisuutta koskevan puutteen korjaamiseksi. Määräajan päätyttyä ELY-keskus peruutti pysyvästi A Oy:lle myönnetyt joukkoliikenneluvat. Joukkoliikennelain mukaisen luvan peruuttaminen voi vaikuttaa olennaisesti luvanhaltijan elinkeinon harjoittamiseen. Näin ollen ja kun luvan myöntämisen edellytyksissä havaitun puutteen korjaamiseen varattava määräaika oli liikenteenharjoittaja-asetuksen ja joukkoliikennelain säännökset huomioon ottaen edellytyksenä luvan peruuttamiselle, oli määräajan asettamisessa tosiasiassa kysymys sellaisesta hallintolain 60 §:ssä tarkoitetusta päätöksestä, jonka tiedoksisaannista alkoi kulua vastaanottajan oikeuteen olennaisesti vaikuttava määräaika. Tämän vuoksi ELY-keskuksen olisi tullut antaa kirje tiedoksi A Oy:lle todisteellisesti hallintolain 60 §:ssä säädetyllä tavalla eikä hallintolain 59 §:n mukaisesti tavallisena tiedoksiantona. ELY-keskuksen päätös oli näin ollen kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
22.10.2015 8.19
Joukkoliikennelakia halutaan keventääLiikenne- ja viestintäministeriö käynnistää joukkoliikennelain muuttamisen. Tavoitteena on keventää joukkoliikenteen sääntelyä ja luoda siten nykyistä enemmän kilpailuun perustuvat joukkoliikennemarkkinat. Hankkeessa on tarkoitus tehdä kolme muutosta. Markkinaehtoista kutsujoukkoliikennettä joustavoitetaan niin, ettei ajoon lähtemiseen vaadittaisi kolmea etukäteen tehtyä tilausta. Pikkubussilla tehtävään tilausajoon vaaditaan nykyisin vähintään viisi matkustajaa – tämä rajoite on tarkoitus poistaa. Reittiliikenneluvan saamista helpotettaisiin. Lisäksi edistetään viranomaisyhteistyössä EU-lainsäädännön vaatimukset täyttäviä tapoja yhdistää markkinaehtoinen ja kilpailutettu liikenne asiakkaalle toimivaksi kokonaisuudeksi. - Uutiset
24.3.2015 10.52
KKO:n ratkaisu metronkuljettajan tekemästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta – hovioikeuden tuomio purettiin laillisuusperiaatteen vastaisenaA oli lainvoimaisesti tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rangaistukseen, kun hän oli kuljettaessaan metrojunaa huolimattomuudesta rikkonut Helsingin kaupungin liikennelaitoksen metrojunankuljettajan toimintaohjetta (MTO) aiheuttaen vaaraa toisen turvallisuudelle. Kysymys siitä, perustuiko tuomio ilmeisesti väärään lainsoveltamiseen rikosoikeudellinen laillisuusperiaate huomioon ottaen. KKO:n mukaan MTO on Helsingin kaupungin liikennelaitoksen antama yleinen toimintaohjeistus metrojunan- tai työjunankuljettajille ja heidän esimiehilleen. MTO:ssa ei ole ilmaistu, että sen määräysten rikkominen olisi rangaistavaa. Siitä ei muutoinkaan ilmene, että siinä olisi kysymys rikoslain junaturvallisuutta koskevista määräyksistä. Syytteessä mainittu määräys ei tältäkään osin täyttänyt rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellytyksiä. - Uutiset
23.3.2015 16.03
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Junamatkan viivästymisestä voi vaatia korvaustaJos ennen kaukojunan lähtöä on todennäköistä, että juna myöhästyy määräasemaltaan yli 60 minuuttia, voit peruuttaa tai keskeyttää matkan ja sinulla on oikeus saada matkan hinta takaisin. Voit myös valita matkan uudelleenreitityksen, jolloin pääset pääteasemallesi toisella junalla tai muulla liikennevälineellä mahdollisimman pian tai sinulle sopivana myöhempänä ajankohtana. Muun muassa näin opastaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto viikon vinkissään. - Uutiset
21.1.2015 12.00
KHO:n ratkaisu Helsingin seudun joukkoliikenteen suunnittelupäätöksen valituskelpoisuudestaHelsingin seudun liikenne -kuntayhtymä oli päättänyt hyväksyä linjastosuunnitelman sekä liikennöintisuunnitelman ohjeellisina noudatettaviksi. Mainituilla suunnitelmilla katsottiin olevan joukkoliikenteen palvelujen tarjoamista ohjaavaa vaikutusta, mutta ei sitovaa oikeudellista merkitystä. Päätökset eivät sisältäneet sellaista hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentin mukaista asiaratkaisua, johon voitiin hakea muutosta valittamalla. Hallinto-oikeuden päätös valituksen tutkimisesta kumottiin ja poistettiin. - Uutiset
30.6.2014 15.04
Luonnos henkilöliikenteen lakimuutoksista lausuntokierrokselleLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta joukkoliikennelain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamiseksi. Kysymyksessä on henkilöliikennelainsäädännön uudistuksen ensimmäinen vaihe, jossa käsitellään nopeasti valmisteltavissa olevia muutoksia, joilla voidaan helpottaa julkisesti rahoitettujen henkilökuljetusten kustannuspaineita.