Tiekuljetus
- Uutiset
11.12.2023 11.25
Defensor Legis 4/2023 on julkaistu EdilexissäDefensor Legisin numerossa 4/2023 käsitellään muun muassa muistijälkitestin käyttöä rikosprosessissa, osituksen viivästymistä ja asumiskorvausta, yleisiä sopimusehtoja ja kauppatapaa, rikoshyödyn menettämistä, lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytyksiä, tavaroiden tiekuljetuksia, perintö- ja lahjaverolakia, yhteistoimintalakia, EU:n hankintasääntelyä sekä asiantuntijatodistelua. - Uutiset
3.12.2021 11.00
KKO: Vakuutusyhtiö ei voinut vedota kanneoikeuden vanhentumiseen, kun se ei ollut tuonut korvauspäätöksessään esiin vanhentumiskysymystä vaan oli ilmoittanut, että vahinko korvataan rahdinkuljettajan vastuuvakuutuksestaKuljetussopimus - Tiekuljetus - Vanhentuminen - Uutiset
9.12.2020 13.30
Kuluttajariitalautakunta suositti muuttopalvelun tarjoajan maksamaan korvausta muuttotavaraan kuuluneen betonipöydän vahingoittumisestaKuluttaja sopi yhtiön kanssa muuttopalvelusta, johon kuului koti-irtaimiston kuljettaminen ja kantaminen L:ssa sijainneesta huoneistosta toiseen 27.4.2019. Erimielisyys asiassa koski muuttopalvelun tarjoajan vastuuta kuluttajan muuttotavaraan kuuluneiden betonikalusteiden vahingoittumisesta. Lautakunta suositti että yhtiö maksaa kuluttajalle 200 euron vahingonkorvauksen. - Uutiset
9.12.2020 8.50
Kuluttajariitalautakunta: Korvaus pakettien katoamisesta rajallinenKuljetettavat joulupaketit voivat hävitä matkalla tai myöhästyä. Kuluttajan saama korvaus ei aina vastaa hänen vahinkoaan. Kuljetusyritysten vastuuta on lailla rajoitettu. Kuluttajariitalautakunta on tuoreessa täysistuntoratkaisussaan kuitenkin katsonut, että yritys ei voinut vedota vastuun määrälliseen rajoitukseen, kun kuluttajan passi ei tullut perille ajoissa. Kuluttajalle suositeltiin maksettavaksi täysi korvaus. Eri mieltä olleet jäsenet olivat lopputuloksen osalta samaa mieltä kuin enemmistö. Erimielisyys koski kuljetuspalveluun sovellettavaa lakia ja huolimattomuuden arviointia. - Uutiset
2.7.2019 13.15
Hovioikeuden ratkaisu rahdinkuljettajan vastuustaHovioikeudessa oli kysymys ensinnäkin siitä, oliko Pusulan Kuljetuskeskusta pidettävä tiekuljetussopimuslaissa tarkoitettuna rahdinkuljettajana vai mahdollisesti rahdinkuljettajan apulaisena, oliko yhtiö joka tapauksessa kyennyt näyttämään vahingon johtuneen sellaisesta tiekuljetussopimuslain 28 tai 29 §:ssä tarkoitetusta erityisestä seikasta, josta se ei ollut vastuussa, sekä oliko Beweshipin vaatimia korvauksia tullimaksusta ja arvonlisäveroa koskevan ennakkoratkaisun hakemiskuluista pidettävä tiekuljetussopimuslain 32 §:n 4 momentin nojalla korvattavina kuluina ja mikä oli hakemiskuluista suoritettavan korvauksen määrä. Kysymys oli myös oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 2.7.2019) - Uutiset
19.3.2019 10.51
KKO: Käräjäoikeus oli tavarankuljetusta koskevan sopimuksen lähetyspaikan tuomioistuimena toimivaltainen tutkimaan kanteen – asia palautettiin hovioikeuteenYhtiö A oli sopinut rahdinkuljettaja B:n kanssa koneen kuljetuksesta Porista Sheffieldiin Englantiin. Kone oli kuljetettu kuorma-autolla Porista Raumalle, missä se oli purettu kuorma-autosta ja ajettu omalla konevoimalla laivaan. Merikuljetuksen jälkeen kone oli Hullin satamassa lastattu kuorma-autoon. Kone oli kadonnut tiekuljetuksen aikana Englannissa. A ja A:n vakuutusyhtiö C nostivat vahingonkorvauskanteen B:tä vastaan Satakunnan käräjäoikeudessa.
Kuljetus ei kuulunut CMR-sopimuksen ja tiekuljetussopimuslain kansainvälisiä kuljetuksia koskevan sääntelyn alaan, eivätkä tiekuljetussopimuslain tuomioistuimen toimivaltaa koskevat säännökset soveltuneet. Asiassa ei ollut näytetty, että osapuolet olisivat sopineet oikeuspaikasta. Käräjäoikeus oli tavarankuljetusta koskevan sopimuksen lähetyspaikan tuomioistuimena Bryssel I -asetuksen 5 artiklan 1 kohdan nojalla toimivaltainen tutkimaan kanteen.
Jätettyään kanteen tutkimatta hovioikeus ei ollut käsitellyt pääasiaa. Oikeusastejärjestyksen periaatteen mukaisesti asia oli perusteltua palauttaa pääasian osalta hovioikeuden käsiteltäväksi. - Uutiset
26.6.2015 13.16
Hovioikeuden ratkaisu suomalaisen tuomioistuimen toimivallasta ratkaista kansainväliseen kuljetukseen perustuva vahingonkorvauskanneAsiassa oli kysymys suomalaisen tuomioistuimen toimivallasta ratkaista kansainväliseen kuljetukseen perustuva vahingonkorvauskanne. Suomessa ja Englannissa autoilla suoritetun kuljetuksen ja maiden välillä laivalla suoritetun kuljetuksen käsittävän yhdistetyn kuljetuksen ei katsottu olevan tiekuljetussopimuslaissa tarkoitettu kansainvälinen kuljetus, eikä suomalainen käräjäoikeus voinut perustaa toimivaltaansa tiekuljetussopimuslain 42 §:ään. (Vailla lainvoimaa 26.6.2015) - Uutiset
29.1.2015 13.35
Ulkomailta - Hollanti: Kuljetusyritys tuomittiin unkarilaisten kuljettajiensa alipalkkauksestaUnkarilaisten rekkakuskien on saatava työstään Hollannissa maan sopimusten mukaista palkkaa, päätti hollantilainen tuomioistuin. Se ei hyväksynyt työnantajan selitystä, että unkarilaiset olivat vain käymässä maassa. Ammattiliittojen keskusjärjestö FNV:n tietojen mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun EU:n lähetettyjen työntekijöiden direktiiviä tulkitaan tiekuljetuksissa. - Uutiset
3.1.2014 16.02
EU-tuomioistuin: Tiekuljetuksia koskevaa CMR-sopimusta tulkittava Bryssel I -asetuksen tavoitteita ja periaatteita kunnioittaenBryssel I -asetus on esteenä kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta Genevessä allekirjoitetun yleissopimuksen sellaiselle tulkinnalle, jonka mukaan jäsenvaltiossa nostetulla negatiivisella vahvistuskanteella tai annetulla negatiivisella vahvistustuomiolla ei ole samaa kohdetta eikä samaa perustetta kuin suorituskanteella, joka on nostettu saman vahingon perusteella samojen asianosaisten tai niiden oikeudenomistajien välillä toisessa jäsenvaltiossa. - Uutiset
17.5.2013 10.59
KKO:n ratkaisu rahdinkuljettajan vastuustaP tavaran lähettäjänä ei voinut kohdistaa korvausvaatimustaan suoraan kuorman tosiasiallisesti kiinnittäneeseen alirahdinkuljettajaan. Koska sopimusehtojen mukaan tavaran kiinnittäminen oli kuulunut P:n vastuulle, ei myöskään rahdinkuljettaja S ollut vastuussa puutteellisen kiinnittämisen aiheuttamasta vahingosta. (Ään. 3–2) - Uutiset
16.10.2012 14.04
Parempaa työterveyttä kuljetusalalla –tietopaketti saatavissa 24 EU-kielellä verkossaEuroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkotiedote E-fact 47, Parempaa työterveyttä kuljetusalalla, on nyt käännetty 24 viralliselle EU-kielelle. - Uutiset
14.5.2012 15.07
Komission suuntaviivat oikeudenmukaisille tiemaksuilleEuroopan komissio on antanut suuntaviivat, joissa painotetaan, että EU:n lainsäädännön nojalla tiemaksujärjestelmät eivät saa syrjiä ulkomaisia kuljettajia. Näillä suuntaviivoilla pyritään opastamaan jäsenvaltioita, jotka harkitsevat uusien maksujärjestelmien käyttöönottamista henkilöautoille. - Uutiset
29.3.2012 14.41
Henkilökuljetusopas kuljetushankintojen tueksiKuntaliiton uusi Henkilökuljetusopas on valmistunut. Oppaan tavoitteena on toimia apuvälineenä erityisesti kunnille henkilökuljetusten hankinnoissa. - Uutiset
15.2.2012 13.10
Ulkomailta - Norja: Kuljetusliikkeille merkittäviä alv-muutoksiaNorjan verohallinto on joulukuussa 2011 julkaissut kannanoton, jonka mukaan Norjan arvonlisäveroa ei enää jatkossa palauteta ulkomaisille kuljetusliikkeille. Syntyneisiin kustannuksiin sisältyvän arvonlisäveron hyödyntäminen edellyttää siten rekisteröitymistä Norjaan alv-velvolliseksi ja arvonlisäveron vähentämistä Norjan arvonlisäveroilmoituksilla. - Uutiset
8.3.2011 15.29
Polttoaineen kuljetuksissa käytettävä vain hyväksyttyjä säiliöitä 1.7.2011 alkaenDieselin tai polttoöljyn tiekuljetuksissa saa käyttää 1.7.2011 alkaen ainoastaan vaarallisten aineiden kuljetussäännösten mukaisia hyväksyttyjä IBC-pakkauksia, säiliökontteja tai varsinaisia vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarkoitettuja säiliöitä. Farmarisäiliöiden käyttäminen polttoaineen kuljetuksiin on jatkossa kiellettyä, Tukes muistuttaa. - Uutiset
17.6.2010 13.37
Euroopan parlamentti äänesti kuljetusyrittäjät työaikasäännösten piiriin turvallisen rekka-autoilun nimissäEnemmistö parlamentista äänesti nurin komission ehdotuksen, jonka mukaan itsenäiset kuljetusyrittäjät olisi jätetty vuodelta 2002 olevan kuljettajia koskevan työaikadirektiivin ulkopuolelle. Äänin 368 puolesta, 301 vastaan ja 8 tyhjää Euroopan parlamentin täysistunto vahvisti työllisyys- ja sosiaaliasioiden valiokunnan kannan itsenäisiä kuljetusyrittäjiä koskevan erivapauden jatkamista vastaan. Parlamentin jäsenet perustelivat kantansa terveys- ja turvallisuusnäkökohdilla ja katsoivat, että alan reilu kilpailu vaatii tasapuolista kohtelua. - Uutiset
4.5.2010 18.08
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rahtisopimukseen perustuvan vahingonkorvaustuomion täytäntöönpanostaUnionin tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun, joka koskee Bryssel I -asetuksen ja tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta Genevessä allekirjoitetun yleissopimuksen (CMR) 31 artiklan tulkintaa. - Uutiset
27.4.2009 12.31
Tukes muistuttaa kuljetussäiliöiden kunnosta ja tarkastuksistaTukes on tehnyt muutaman vuoden poliisin kanssa yhteistyötä kuljetussäiliöiden valvonnassa. Valvonnassa on kiinnitetty huomiota kuljetussäiliön ja tarkastuskilven kuntoon sekä kuljettajan asiantuntemukseen. - Uutiset
10.10.2008 9.02
Puukuljetuksia tehostetaan väljentämällä yksityisteiden parantamisavustusten jakoperusteitaPuukuljetukset halutaan turvata väljentämällä väliaikaisesti yksityisteille myönnettävien avustusten jakoperusteita. Muutos koskee teitä, jotka ovat puukuljetusten kannalta merkittäviä. Muutoksen myötä avustukset voidaan kohdentaa entistä tehokkaammin teille, joilla on puutavarakuljetusten kannalta huomattava merkitys. Määrärahaa voidaan esimerkiksi kohdistaa myös aiempaa pienemmille teille. - Uutiset
15.5.2008 15.46
Raskaan liikenteen tienkäyttömaksukokeilun suunnittelu lopetettiinRaskaan liikenteen tienkäyttömaksuja ei ainakaan toistaiseksi oteta käyttöön. Liikenne- ja viestintäministeriö on lopettanut maksukokeilun suunnittelemisen. Tarkoitus oli, että maksuja olisi kokeiltu Kaakkois-Suomessa.