Kuljetus
- Uutiset
26.4.2024 8.42
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen: Kuljetusalan yritys sai 10.000 euron uhkasakon työnantajan velvollisuuksien laiminlyönneistäItä-Suomen hallinto-oikeus hylkäsi valituksen, jossa pohjoiskarjalainen kuljetusalan yritys vaati työsuojeluviranomaisen eli Itä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen sille tuomitseman uhkasakon määrän kohtuullistamista. Uhkasakko liittyi työnteon keskeisistä ehdoista työntekijöille annettavan kirjallisen selvityksen ja palkkalaskelman antamista sekä työaikakirjanpidon pitämistä koskeviin laiminlyönteihin. Hallinto-oikeus antoi päätöksensä 16.4.2024. - Uutiset
5.8.2022 8.44
Kuljetusyrityksille määräaikainen polttoainetukiTasavallan presidentti vahvisti 4.8.2022 lain kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta ja päätti eduskunnan lausuman perusteella selvittää, onko mahdollista tukea myös kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita. Laki on voimassa 1. syyskuuta - 31. joulukuuta 2022 välisen ajan. Valtiokonttori toimii valtionapuviranomaisena. Tuki olisi haettavissa viimeistään marraskuussa 2022. - Uutiset
4.2.2022 14.38
Valtioneuvoston U-kirjelmä: EU pyrkii puuttumaan tehokkaammin ihmiskauppaan ja maahanmuuttajien salakuljettamiseen liikenteenharjoittajia koskevalla asetuksellaEuroopan komissio antoi marraskuussa 2021 asetusehdotuksen liikenteenharjoittajia koskevista toimenpiteistä. Niillä pyritään estämään EU:n alueelle suuntautuvaa ihmiskauppaa tai maahanmuuttajien salakuljetusta. Valtioneuvosto toimitti 3.2.2022 eduskunnalle U 5/2022-kirjelmän asetusehdotuksesta. - Uutiset
11.1.2022 15.10
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: Yli 500 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takiaTaksiliikenneluvan myöntämisen yhtenä edellytyksenä on toukokuun alusta 2021 alkaen ollut Y-tunnus. Tunnus puuttui elokuussa vielä noin 700 luvanhaltijalta. Nyt 520 taksiliikennelupaa on peruttu, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta. - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
17.5.2021 12.25
HTL Kaija Mötön väitös 21.5.2021: Vastuullisuus ja turvallisuus ovat kilpailukykyisen tavarankuljetustoiminnan edellytys”Vastuullisuus on taitolaji.” Näin toteavat tieliikenteen tavarankuljetustoimintaa harjoittavat HTL Kaija Mötön väitöskirjatutkimuksen kohdeyritykset. Vastuullisuuden keskeiset periaatteet ja toimintatavat sekä turvallisen toiminnan varmistaminen ovat perusedellytyksiä tieliikenteen tavarankuljetustoiminnalle. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat viime vuosien aikana lisääntyneet. Paineita tulee asiakkailta, lainsäätäjiltä sekä aiempaa enemmän myös omistajilta. Eri sidosryhmät haluavat, että yritys toimii vastuullisesti ja omaksuu vastuullisuuteen liittyviä asioita liiketoiminnassaan. - Uutiset
25.9.2020 9.55
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi kuljetusliikkeen olleen kokonaisvastuussa pakasteiden pilaantumisestaAsiassa oli riidatonta, että lastina olleet elintarvikkeet olivat Vuosaaren satamaan saapumisen jälkeen vahingoittuneet perävaunun lämpötilan noustua yli pakasteille sallitun lämpötilan. Oy KWH-Freeze Ab oli hävittänyt elintarvikkeet ja AIG Europe Ltd oli DHL:n vakuutuksenantajana korvannut hävitettyjen elintarvikkeiden myyntihinnan 31.043,94 euroa sekä kuljetuskustannukset 3.951,22 euroa lastin lähettäjälle Haugen Gruppen Oy:lle. AIG Europe Ltd:n kysymyksessä olevaan vakuutukseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet olivat siirtyneet AIG UK Ltd:lle. Hovioikeudessa arvioitavana oli kysymys siitä, millä edellytyksillä kuljetusliike rahdinkuljettajana vastaa lastin vahingoittumisesta. Hovioikeus katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että kuljetusliikkeen menettelyä oli pidettävä törkeän huolimattomana. Vahingon määrä oli 34.995,16 euroa. Tiekuljetussopimuslain 39 §:n sovittelusäännöksen nojalla rahdinkuljettajan korvausvastuuta voidaan sovitella silloin, kun kysymys ei ole ammattimaisesta rahdinkuljetuksesta. Tähän nähden korvausvastuun sovittelulle ei ollut asiassa edellytyksiä. (Vailla lainvoimaa 25.9.2020) - Uutiset
9.7.2020 13.17
Euroopan parlamentti hyväksyi sääntöuudistuksen, jonka tarkoitus on parantaa kuljettajien työoloja ja lopettaa tieliikennealan kilpailun vääristyminenSääntöuudistuksen tarkoituksena on poistaa tieliikennealan kilpailun vääristymät ja parantaa kuljettajien lepo-olosuhteita. Säännöt koskevat kuljettajien lähettämistä, lepoaikoja sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa. - Uutiset
1.7.2020 11.30
Korkein hallinto-oikeus: Kuljetusavustuksella tuli korvata myös ne matkat joilla lapsi ei ollut kyydissä, kun ne liittyivät välittömästi lapsen hakemiseen esikoulustaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kuljetusavustuksella tulee korvata kuljetuksista aiheutuvia menoja myös sellaisen matkan osalta, jolla lapsi ei ole mukana, jos kyseinen matka on välttämätön lapsen kuljetuksen toteuttamiseksi ja liittyy välittömästi siihen. Asiassa saadun selvityksen mukaan A:n huoltaja palasi kotiin vietyään A:n esiopetukseen ja vastaavasti lähti kodista hakeakseen A:n esiopetuksesta. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että myös niistä kodin ja esiopetuspaikan välisistä matkoista, joilla A ei ollut kyydissä, aiheutuvia kustannuksia oli pidettävä A:n kuljettamisesta aiheutuvina välttämättöminä ja välittöminä menoina. X:n kunnan maksamaa kuljetusavustusta ei siten ollut pidettävä perusopetuslain 32 §:n 1 momentin mukaisena riittävänä avustuksena. Hallinto-oikeuden ja X:n kunnan sivistysjohtajan päätökset kumottiin ja asia palautettiin sivistysjohtajalle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.12.2019 14.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus tuomitsi kaupunkia perusteettomasti kuljetuskilometreistä laskuttaneen yrittäjän törkeästä petoksesta 9 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenTeon törkeysarvostelun osalta HO totesi, että vastaajan tavoittelema hyöty oli ollut 32.992,76 euroa, jota oli pidettävä RL 36 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla huomattavana. Ylilaskutuksen säännöllisyys ja pitkä kesto (melkein 1 v) huomioon ottaen tekoa oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Asiassa lausutun perusteella vastaaja oli syyllistynyt törkeään petokseen (2.1. - 31.10.2015). Vastaaja oli velvollinen korvaamaan kaupungille sille aiheutuneen vahingon määrältään 29.693,49 euroa. (Vailla lainvoimaa 9.12.2019) - Uutiset
22.11.2019 9.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu postin ajoneuvoilla kuljetuksia suorittavien kuljettajien ajoaikoja koskevissa riidoissaEUT antoi torstaina (21.11.) ennakkoratkaisun Deutsche Postin ja UPS Deutschlandin ym. välisissä riita-asioissa, joissa on kyse maanteiden tavara- ja henkilöliikenteessä toimivien kuljettajien ajoaikoja, taukoja ja lepoaikoja koskevien sääntöjen soveltamisesta kuljetuksiin, joita suoritetaan Deutsche Postin ajoneuvoilla. Ennakkoratkaisu koskee tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annettujen asetusten ja postidirektiivin (yleispalvelun käsite) tulkintaa. - Uutiset
15.2.2019 8.42
Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan 11. huhtikuuta 2019Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Laki tiekuljetussopimuslain muuttamisesta (1124/2018) tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2019. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa. - Uutiset
30.1.2019 8.21
Työryhmä: Nykyinen kuljetustukijärjestelmä toimii ja sitä kannattaa kehittääTyö- ja elinkeinoministeriön asettaman työryhmän mukaan nykyinen kuljetustuki on tarkoituksenmukainen järjestelmä harvaan asuttujen alueiden pk-yritysten pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvien lisäkustannusten vähentämiseksi. Työryhmä on hahmotellut järjestelmän kehittämisvaihtoehtoja jatkotyön pohjaksi. Työryhmä pitää tärkeänä, että maakuntauudistuksen yhteydessä alueelliselle kuljetustuelle varataan erillisrahoitus, koska tukea voidaan myöntää vain tietyllä maantieteellisesti rajatulla alueella. Tämä varmistaisi tasapuolisen ja johdonmukaisen tuen eri maakunnissa. - Uutiset
28.11.2018 10.11
KKO: Matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa Finnairia vastaan matkalaukusta kadonneita tavaroita koskevassa asiassaLentomatkustaja oli lennon saapumispäivänä tehnyt lentoyhtiölle puhelimitse ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Lentoyhtiön edustaja oli kirjannut ilmoituksen yhtiön sähköiseen tietojärjestelmään. Matkustajan pyynnöstä lentoyhtiö oli toimittanut tälle vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.
Vakuutusyhtiö oli korvannut matkatavaravahingon matkustajalle ja vaati kanteessaan lentoyhtiöltä korvausta vahingosta. Lentoyhtiö kiisti vaatimuksen katsoen, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta ollut tehty ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen 31 artiklan mukaisesti kirjallisesti seitsemän päivän määräajassa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa rahdinkuljettajaa vastaan. - Uutiset
22.10.2018 10.20
Liikennealan maakuntauudistuslaeista pyydetään lausuntojaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja laeista, joilla pantaisiin täytäntöön maakuntauudistus liikennealalla. Lakiluonnokset liittyvät hallituksen esitykseen maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi. - Uutiset
22.10.2018 8.15
Virastouudistuksen asetusluonnokset lausunnoille 23.11.2018 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö valmistelee hallinnonalan virastouudistusta. Ministeriö pyytää nyt lausuntoja luonnoksista valtioneuvoston asetuksiksi sekä luonnoksista valtioneuvoston ja liikenne- ja viestintäministeriön asetusten muuttamisesta. Lausuntoja voi jättää 23.11.2018 saakka. - Uutiset
2.8.2018 15.45
Kova kilpailu ajaa ammattikuljettajia rikkomaan lakia – lepoaikasäädösten rikkominen yleistynytKiristynyt kilpailu houkuttaa osaa ammattikuskeista laiminlyömään laissa määriteltyjä ajo- ja lepoaikoja. Kesäkuuhun mennessä ajo- ja lepoasetuksia rikkoneita kuskeja oli kärähtänyt lähes saman verran kuin koko viime vuonna. Heinäkuussa Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäänyt ammattikuljettaja oli rikkonut lepoaikasäädöksiä toistuvasti. Lyhimmillään vuorokausilepo oli jäänyt alle 2,5 tuntiin. - Uutiset
12.7.2018 12.34
Unionin tuomioistuimen ratkaisu Suomen KKO:n ennakkoratkaisupyyntöön tuomioistuimen toimivallasta siviili- ja kauppaoikeuden alallaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla 22.12.2000 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 5 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kun kyse on pääasiassa tarkoitetun kaltaisesta, jäsenvaltioiden välistä tavarankuljetusta koskevasta sopimuksesta ja kun kuljetus uudelleenlastauspaikkoineen muodostuu useista osuuksista, joissa käytetään eri kuljetusmuotoja, kyseisessä säännöksessä tarkoitettuja kuljetuspalvelun suorittamispaikkoja ovat sekä tavaran lähetyspaikka että sen toimituspaikka. - Uutiset
4.7.2017 13.00
Julkisasiamiehen mukaan jäsenvaltiot voivat kieltää ja tehdä rangaistavaksi kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen UberPop-palvelun yhteydessä tarvitsematta ilmoittaa lakiehdotusta etukäteen komissiolleJulkisasiamies tarkastelee myös tilannetta, jossa unionin tuomioistuin katsoisi, että UberPop-palvelu on direktiivissä tarkoitettu tietoyhteiskunnan palvelu. Mainitussa tapauksessa julkisasiamies päättelee, että Uberin kaltaisen välittäjän toiminnan kieltäminen ja torjuminen kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen yhteydessä ei merkitse direktiivissä tarkoitettua teknistä määräystä, joten lakiehdotuksen ilmoittaminen komissiolle ei jälleen ole tarpeen. - Uutiset
1.6.2017 8.30
Komissio esittää kuljetusalan kabotaasisääntöjen muuttamistaKomissio esitti keskiviikkona 31. toukokuuta laajan liikkuvuuspaketin, johon sisältyy ehdotus ulkomaisten kuljettajien keikkasääntöjen muuttamisesta.