Liikennevahinko
- Uutiset
14.7.2017 14.45
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 20.6.–6.7.2017 koskevat avustajalle aiheutuneiden kustannusten korvaamista, tuhopolton rangaistavuutta, yhteisesti omistetun kiinteistön myyntiä, lapsen laitonta erottamista huoltajastaan ja liikennevahingon korvaamista jälleenvakuutussopimuksen perusteella. - Uutiset
20.3.2017 8.21
FINE: Liikennevakuutusten lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä erojaFINEn uusi vertailu selvittää liikennevakuutusten bonusjärjestelmien eroja kotimaisissa vakuutusyhtiöissä. Yhtiöiden välillä on eroja lähinnä lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä. Uutta on myös useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella. Vertailun tiedot koskevat yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuuttamista. - Uutiset
27.2.2017 12.02
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevahinko ulkomailla – korvausedustajarekisteristä saa tarvittavat yhteystiedotKorvaavan tahon löytäminen olla haastavaa, mikäli joutuu liikenneonnettomuuteen ulkomailla. Tästä syystä Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla on julkaistu korvausedustajarekisteri, jonka avulla saa selville minne voi ottaa yhteyttä korvauksien hakemista varten. - Uutiset
21.11.2016 9.27
Liikenneonnettomuudessa kuolleen henkilön oikeudenomistajia ei tarvinnut kutsua rikosasian istuntoon eikä heille tarvinnut muutoinkaan ilmoittaa käsittelystä - käräjäoikeuden lainvoimaista tuomiota ei poistettuEsitutkinnassa rangaistusta vaatinet kantelijat olivat esitutkinnan jälkeen odottaneet asian käsittelyä. Kun he olivat tiedustelleet KO:sta asian etenemistä, heille oli ilmoitettu, että asia oli käsitelty ja tuomio, jolla syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta oli hylätty, oli lainvoimainen. HO katsoi, ettei KO:n käsittelyssä ollut tapahtunut OK 31 luvun 1 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaista kuulemisvirhettä, kun pääkäsittely oli toimitettu kutsumatta istuntoon esitutkinnassa rangaistusta vaatineita kantelijoita tai ilmoittamatta heille muutoin käsittelyn ajankohdasta. (Vailla lainvoimaa 21.11.2016) - Uutiset
4.10.2016 15.22
Liikennevaloista lähtemisen jälkeen äkkijarrutuksen tehnyt autoilija syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - perään törmännyt kuorma-autonkuljettaja vapautettiin syytteestäRiidatonta oli ollut, että henkilöauton kuljettaja A oli noussut autosta risteyksessä kuorma-autonkuljettajan (B) soitettua autonsa torvea A:n kaistanvaihdon johdosta. A oli ollut torven soittamisesta kiihdyksissä ja molemmat osapuolet olivat tämän jälkeen huutaneet toisilleen. B ja A olivat tämän tapahtuman jälkeen jatkaneet matkaa autoillaan, jonka jälkeen B:n ja A:n kuljettamat autot olivat törmänneet. Tie oli törmäyspaikalla ollut liukas. Törmäyksen katsottiin johtuneen A:n syyksi luettavasta menettelystä. Ilman A:n äkillistä jarruttamista törmäystä ei olisi tapahtunut. Teonhetkisissä olosuhteissa B:ltä ei ollut voitu edellyttää suurempaa huolellisuutta, joten B:n menettelyssä ei ollut osoitettavissa tuottamusta. (Vailla lainvoimaa 4.10.2016) - Uutiset
26.9.2016 14.36
Liikennevahinkolautakunnalta lausunto liikenteeseen käyttämisestä ja korvattavuudestaTyöntekijä irrotti tela-alustaisen murskausyksikön lisäsiiven pudoten samalla itse murskaimen päältä maahan. Vahinko tapahtui työmaa-alueella murskaustyön päätyttyä, kun murskainyksikköä oltiin valmistelemassa kuntoon, jossa se voidaan kuljettaa lavettiautolla pois työmaalta. Liikennevahinkolautakunta katsoi vakuutusyhtiölle antamassaan lausunnossa, ettei puheena oleva henkilövahinko ollut aiheutunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä eikä lautakunta näin ollen suosittanut vahingon korvaamista liikennevakuutuksesta. - Uutiset
1.9.2016 13.17
Hovioikeus: Vakuutusyhtiö ei ollut vastuussa liikennevakuutetun työkyvyn alentumasta hänen terveydentilalleen vammautumisesta johtuen sopimattomassa työssäAsiassa jäi näyttämättä, että kantajan työkyky tai työnsaantimahdollisuudet olisivat liikennevahingon seurauksena tosiasiallisesti alentuneet ammatissa, johon vakuutusyhtiö oli hänet kouluttanut, siinä määrin että vakuutusyhtiö olisi velvollinen suorittamaan kantajalle tämän vaatimaa osa-aikaeläkettä. Asiassa esitetyn näytön perusteella kantaja oli hemipareesioireista huolimatta tosiasiallisesti selviytynyt työssään siivousalalla poikkeuksellisen sinnikkyytensä ansiosta normaalia hitaammalla työtahdilla. Vaikka kantajalla oli oikeus työhön valitsemallaan alalla, vakuutusyhtiön ei voitu katsoa olevan vastuussa hänen työkyvyn alentumasta hänen terveydentilalleen vammautumisesta johtuen sopimattomassa työssä. Näin ollen sillä, mikä hänen ansiotasonsa siivousalan yrittäjänä oli ollut, ei ollut merkitystä arvioitaessa syy-yhteyttä ja aiheutunutta vahinkoa. (Vailla lainvoimaa 1.9.2016) - Uutiset
9.6.2016 15.29
Hovioikeus tulkitsi EU-oikeutta: Matkustajien oikeutta saada korvausta liikennevakuutuksesta ei voitu kategorisesti rajoittaa sillä perusteella, että he olisivat tienneet onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon olleen luvatta käyttöön otettuHO katsoi, että yhteisöoikeuden mukaisen tulkinnan mukaan asianomistajien oikeutta saada korvausta liikennevakuutuksesta ei voida kategorisesti rajoittaa sillä perusteella, että he olisivat tienneet onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon olevan luvatta käyttöön otettu. Arviointi korvauksen epäämisestä on tehtävä tapauskohtaisen arvioinnin perusteella. Vaikka asianomistajat olivat toiminnallaan jonkin verran myötävaikuttaneet heille aiheutuneen vahingon syntymiseen, eivät tapauksen olosuhteet huomioon ottaen vastaajien ikä ja ajomatkan lyhyys olleet sillä tavoin poikkeukselliset, että heidän oikeuttaan saada korvausta onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta oli voitu tässä tapauksessa rajoittaa. (Vailla lainvoimaa 9.6.2016) - Uutiset
20.5.2016 12.34
JSN: Lehti rikkoi onnettomuuden uhrin hienotunteista kohtelua merkitsemällä jutun viihdesisällöksiLehti julkaisi uutisen, jossa kerrottiin pikkupojan kuolemasta yliajon uhrina. Uutinen oli sijoitettu verkkosivulla vinjetin ”VIIHDE” alle. Lehti rikkoi onnettomuuden uhrin hienotunteista kohtelua edellyttävää ohjekohtaa. - Uutiset
16.5.2016 10.19
Oikeus vuosina 1973 ja 1976 tapahtuneiden liikennevahinkojen liikennevakuutuskorvauksiin ei ollut vanhentunut - käräjäoikeuden välituomioihin ei myönnetty jatkokäsittelylupiaKO oli katsonut ensimmäisessä tapauksessa, ettei kantajan (oli 4-vuotiaana ollut vakavassa liikenneonnettomuudessa) oikeus saada vahinkovakuutusyhtiöltä liikennevakuutuslain mukaiset korvaukset vuosina 2006-2007 todetusta aivovammasta johtuvasta pysyvästä viasta ja haitasta, ennen 9.7.1997 aiheutuneesta ansionmenetyksestä sekä hoitotuesta 9.7.1997 edeltävältä ajalta 3.5.1973 tapahtuneen liikenneonnettomuuden perusteella ollut vanhentunut liikennevakuutuslain 11 §:n nojalla. Toisessa tapauksessa KO oli katsonut, ettei vuonna 1976 liikenneonnettomuudessa olleen kantajan oikeus saada vahinkovakuutusyhtiöltä liikennevakuutuslain mukaiset korvaukset vuonna 2001 todetusta aivovammasta johtuvasta kivusta ja särystä, pysyvästä viasta ja haitasta sekä ennen 16.11.1991 aiheutuneesta ansionmenetyksestä 13.8.1976 tapahtuneen liikenneonnettomuuden perusteella ollut vanhentunut liikennevakuutuslain 11 §:n nojalla. (Vailla lainvoimaa 16.5.2016) - Uutiset
12.5.2016 13.21
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön tuli ottaa liikennevahinkoasia uudelleen käsittelyyn aiemman korvauspäätöksen jälkeen ilmenneen kantajan pysyvän työkyvyttömyyden perusteellaKantaja oli saatuaan vuonna 2011 tiedon pysyvästä työkyvyttömyydestään ilmoittanut siitä vakuutusyhtiölle liikennevakuutuslain 11 §:n tarkoittamassa määräajassa. Kantajan oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin ei siten ollut vanhentunut. Vakuutusyhtiö oli velvollinen käsittelemään vuonna 2006 tapahtuneen liikennevahingon korvattavuuden uuden korvausaiheen osalta ja antamaan siitä päätöksen. Koska vakuutusyhtiö ei ollut kantajan tapauksessa antanut kantajan pysyvän työkyvyttömyyden johdosta vakuutussopimuslain 74 §:ssä tarkoitettua päätöstä, tuon lainkohdan tarkoittama erityinen vanhentumisaika ei ollut alkanut kulua. (Vailla lainvoimaa 12.5.2016) - Uutiset
12.5.2016 8.30
Hovioikeuden tuomio peräänajokolarissa loukkaantuneen autokoulun opettajan ansionmenetyksen korvaamisesta ja oireiden välisestä syy-yhteydestäAsiassa oli jäänyt näyttämättä, että kantajalle oli 25.11.2010 tapahtuneen liikennevahingon seurauksena aiheutunut kaularangan hermojuurivaurio ja siten kanteella vaadittua vahinkoa. HO katsoi toisin kuin KO, että kanne oli näin ollen hylättävä kokonaisuudessaan. Vakuutusyhtiö vapautettiin velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta ansionmenetyksestä, tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta sekä oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 12.5.2016) - Uutiset
11.5.2016 14.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaKorkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 16.3.–30.3.2016 koskevat muun muassa asianajajaliiton tekemän päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä, liikennevahinkokorvauksen edellytyksiä, ulkomaisen yrityksen kirjanpitovelvollisuutta sekä tuomiovirhekantelua. - Uutiset
1.4.2016 8.01
Tahallaan vastaantulevan kuorma-auton keulaan törmänneen autoilijan korvausvastuuta vakuutusyhtiölle soviteltiin mutta käräjäoikeuden tuomitsemaa korvausta korotettiinVastaajan syyksi oli KO:ssa luettu törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, jonka teonkuvauksen mukaan vastaaja oli muun ohella tahallaan ohjannut kuljettamansa ajoneuvon vastaantulevan liikenteen kaistalle törmäten vastaan tulleen A:n kuorma-auton keulaan. Vakuutusyhtiö oli maksanut liikennevakuutuksen perusteella A:lle vakuutuskorvauksena liikennevahingosta 40 093,01 euroa. KO oli sovitellut vastaajan korvausvastuuta siten, että hänet oli velvoitettu korvaamaan vakuutusyhtiölle 5 000 euroa. HO puolestaan harkitsi kohtuulliseksi sovitella vahingonkorvausvelvollisuutta siten, että vastaajan korvausvelvollisuus oli 20 000 euroa vakuutusyhtiön A:lle maksamasta vakuutuskorvauksesta. (Vailla lainvoimaa 1.4.2016) - Uutiset
23.3.2016 11.42
Hovioikeus arvioi työmatkalla moottoripyöräonnettomuudesta aiheutuneen vamman kivun suuruutta, vamman syy-yhteyttä ja haittaluokkaa - vakuutusyhtiön asiantuntijalääkärin asiakirjojen perusteella tekemää lausuntoa pidettiin potilasta tutkineen lääkärin lausuntoa painavampana kivun syy-yhteysarvioinnissaAsiassa oli riidatonta, että kantaja oli vuonna 1990 ollut liikenneonnettomuudessa, jossa hän oli saanut ruhjevamman ristiselän alueelle. Kantaja oli kärsinyt kivuista liikenneonnettomuudesta lähtien ja hänen selkänsä on leikattu kolme kertaa. Liikenneonnettomuus oli johtanut kantajan työkyvyttömyyteen. Asiassa oli kyse siitä, oliko liikenneonnettomuudesta kantajalle aiheutunut pysyvä vika ja haitta ollut haittaluokaltaan suurempi kuin luokka 3. Kantaja oli väittänyt haittaluokan olevan suuruudeltaan 12. Asiassa oli keskeistä se, kuinka suurta kipua liikenneonnettomuuden aiheuttama vamma oli kantajalle aiheuttanut ja aiheuttaa. HO katsoi asiassa todetuin perustein kantajan kanteen jääneen näyttämättä. KO:n tuomio kumottiin ja kantajan kanne hylättiin. (Vailla lainvoimaa 23.3.2016) - Uutiset
17.3.2016 8.52
10-vuotiaan jalankulkijatytön kuolemantuottamuksesta ja liikennetuvallisuuden vaarantamisesta sakkoihin tuomittu sairauskohtauksen saanut kuljettaja vapautettiin suorittamasta energiayhtiölle korvausta jakeluverkon korjaustöistäVastaaja, joka oli ennen törmäystä menettänyt ajokykynsä ja ajoneuvon hallinnan sairauskohtauksen vuoksi, oli KO:ssa tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta yhteiseen 90 päiväsakon rangaistukseen, jätetty määräämättä ajokieltoon ja velvoitettu korvamaan mm. energiayhtiölle jakeluverkon korjaustöistä 1.246,48 euroa. HO, jossa oli kyse ainoastaan energiayhtiön jakeluverkon korjaustöiden korvausvaatimuksen tutkimisesta, vapautti vastaajan suorittamasta KO:n hänen maksettavakseen tuomitsemaa korvausta energiayhtiölle, kun yhtiö ei KO:ssa ollut esittänyt kirjallista todistusta, että vakuutusyhtiö oli kieltäytynyt suorittamasta vaadittua korvausta. (Vailla lainvoimaa 17.3.2016) - Uutiset
18.2.2016 9.09
Hovioikeus arvioi näyttöä moottoripyöräonnettomuudesta syntyneistä vahingoista toisin kuin käräjäoikeus – vakuutusyhtiö joutui maksamaan korvauksia tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta, ansionmenetyksestä ja hoitotuestaHovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus asiassa tulleen riittävällä tavalla näytetyksi, että A oli 27.5.2007 tapahtuneessa liikennevahingossa saamiensa vammojen johdosta tullut pysyvästi työkyvyttömäksi. A:lle on aivovammasta ja kaularankavammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka on 12. A:n kanteessa yksilöidyt korvausvaatimukset olivat määrällisesti riidattomat. A:lla oli siten oikeus saada liikennevakuutuslain mukaisina korvauksina vaatimansa määrät tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta, ansionmenetyksestä ja hoitotuesta liikennevakuutuslain 12 a §:n mukaisine korotuksineen. (Vailla lainvoimaa 18.2.2016) - Uutiset
26.1.2016 6.01
EU-tuomioistuimen antoi KKO:lle ennakkoratkaisun Bryssel I asetuksen tulkinnasta Saksassa liikenneonnettomuuteen joutuneen vahingonkorvausasiassaNs. Bryssel I asetuksen 44/2001 6 artiklan 2 alakohtaa on tulkittava siten, että sen soveltamisalaan kuuluu kolmannen osapuolen alkuperäisen oikeudenkäynnin vastaajaa vastaan kansallisen lainsäädännön säännösten mukaisesti nostama kanne, jossa on kyse alkuperäiseen kanteeseen läheisesti liittyvästä vaatimuksesta, jolla vaaditaan kolmannen osapuolen mainitun alkuperäisen oikeudenkäynnin kantajalle maksamien korvausten korvaamista, jos kyseistä kannetta ei ole nostettu ainoastaan sen vuoksi, että kanne kyseistä vastaajaa vastaan saataisiin tutkituksi muussa tuomioistuimessa kuin siinä, joka muutoin olisi ollut toimivaltainen tutkimaan häntä vastaan nostetun kanteen. - Uutiset
19.1.2016 14.11
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion ja määräsi vakuutusyhtiön maksamaan korvauksia moottorikelkkaonnettomuudestaKun arvioitiin kokonaisuutena vaihtoehtoisten ja myötävaikuttavien syiden tueksi esitettyä näyttöä, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten tai myötävaikuttavien syiden kanssa noussut yksinomaiseksi ja ainoaksi selitykseksi A:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä myöskään sen tueksi, ettei A:n työkyvyttömyyden aiheuttanut neuropsykologinen oireilu johtuisi ainakin osaksi hänen liikennevahingon 14.2.2006 seurauksena saamastaan aivo- ja kaularankavammasta. A:lla oli siten oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin. Hovioikeus katsoi vakuutusyhtiön 14.2.2006 tapahtuneen moottorikelkkaonnettomuuden johdosta vastaavan yhdestä neljäsosasta A:n ansionmenetyksestä ja pysyvästä haitasta. (Vailla lainvoimaa 19.1.2016) - Uutiset
18.1.2016 14.20
Käräjäoikeus tuomitsi autoilijan väärien tietojen antamisesta vakuutusyhtiölle - hovioikeus hylkäsi syytteen petoksen yrityksestäHO hylkäsi syytteet asiassa, jossa KO oli katsonut vastaajan yrittänen erehdyttää vakuutusyhtiötä ja sen henkilökuntaa maksamaan itselleen korvausta sellaisista vaurioista (mm. tuulilasin halkeamasta, takahelman ja pohjan vauriosta), jotka todellisuudessa olivat olleet henkilöautossa jo ennen vahinkotapahtumaa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2016) - Uutiset
11.1.2016 8.01
Sovitun kolarin osapuolet tuomittiin törkeän petoksen yrityksestä ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja vahingonkorvauksiinEtukäteen sovitusti ja tahallisesti syrjäisellä tiellä tosiinsa autoilla törmänneet tuomittiin 4 kuukauden ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja yhteisvastuullisesti korvamaan vahingon vakuutusyhtiölle ja toisen auton omistaneelle yhtiölle. Järkevää epäilystä ei jäänyt siitä, että vastaajat olivat yksissä tuumin ja tarkoituksenaan saada autoistaan vakuutuskorvaus ajaneet kolarin ennalta sopimallaan tavalla. Rikosta oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. (Vailla lainvoimaa 11.1.2016) - Uutiset
22.12.2015 6.40
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa vaurioituneen taksin seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaamisestaKäsiteltävässä tapauksessa seisonta-aika oli vain kolme vuorokautta. Lausunnonpyytäjällä ei ilmoituksensa mukaan ollut vara-autoa. Koska kyseessä oli näin lyhyt seisonta-aika, lautakunta katsoi, että lausunnonpyytäjällä oli oikeus seisonta-ajan korvaukseen ja kuljettajan palkkaan kolmelta vuorokaudelta. - Uutiset
15.12.2015 16.03
Suojatietä ylittäneeseen mieheen tööttäyksen ja miehen käden noston jälkeen kovalla nopeudella törmännyt ajo-oikeudeton ja tapahtumapaikalta poistunut huumekuski syyllistyi törkeän pahoinpitelyn sijasta törkeään vammantuottamukseen - matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistäAsiassa todetuissa olosuhteissa oli todennäköisempi vaihtoehto ollut kuljettajan kannalta se, että A selviäisi vahingoittumattomana uhkaavasta tilanteesta. Tämän vuoksi KO oli päätynyt siihen, etteivät auton törmääminen A:han ja A:n vakava vammautuminen olleet niin todennäköisiä seurauksia kuljettajan menettelystä, että hänen syykseen olisi voitu lukea törkeä pahoinpitely. Matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoihin. (Vailla lainvoimaa 15.12.2015) - Uutiset
11.12.2015 12.25
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2015 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016. - Uutiset
11.12.2015 11.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II-asetuksen tulkinnasta – Italiassa tyttären kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden vahinkojen korvaaminen Romaniassa asuvalle vanhemmalleEU-tuomioistuin katsoo italialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin sovellettavasta laista annetun asetuksen 864/2007 (Rooma II) 4 artiklan 1 kohtaa on tulkittava sen selvittämiseksi, mitä lakia on sovellettava sopimukseen perustumattomaan liikenneonnettomuudesta johtuvaan velvoitteeseen, siten, että tällaisessa tuomioistuimen jäsenvaltiossa tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyneen henkilön kuolemaan liittyviä hänen toisessa jäsenvaltiossa asuvien omaistensa kärsimiä vahinkoja on pidettävä mainitussa säännöksessä tarkoitettuina onnettomuuden ”välillisinä seurauksina”. - Uutiset
7.12.2015 9.58
Henkilövahinkojen korvausnormit, ajoneuvojen seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaukset sekä linja-autojen siirtokustannukset vuonna 2016Tilapäisen haitan, pysyvän haitan, pysyvän kosmeettisen haitan sekä hoitotuen ja vaatelisän korvauksiin sovelletaan vuonna 2016 vuodelle 2015 annettuja korvausnormeja Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeiden 1/2014 ja 5/2014 mukaisesti. Ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksiin sovelletaan ohjetta 1/2015, kuljettajan palkan korvaamiseen ohjetta 2/2015 ja linja-autojen siirtokustannuksiin ohjetta 3/2015. - Uutiset
29.10.2015 16.31
Hovioikeus ei määrännyt ennen maksuohjelman vahvistamista maksettuja vakuutuskorvauksia tilitettäväksi velkojilleVelalliselle maksetut vakuutuskorvaukset olivat olleet velallisen henkilöön liittyvien vahinkojen hyvittämistä eivätkä ne olleet sisältäneet korvausta ansionmenetyksestä. Velallisella ei ollut velvollisuutta tilittää kysymyksessä olevia vakuutuskorvauksia (tilapäinen haitta, kosmeettinen haitta ja pysyvä haitta) velkojilleen. (Vailla lainvoimaa 29.10.2015) - Uutiset
21.10.2015 13.54
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota liikennevakuutuskorvauksen vanhentumista koskevassa asiassa – vahingonkärsijällä ei ollut selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstäA:lle oli tapahtunut henkilövahinko pyöräkuormaajalla 26.12.2004 ja hän oli hakenut korvausta liikennevakuutuksesta 10.2.2011. Asiassa oli kysymys siitä, oliko oikeus hakea korvausta vanhentunut. A oli aluksi vaatinut korvauksia liikennevakuutuslain 6 §:n 3 momentin mukaisesti ensisijaisen vakuutuksen eli tapaturmavakuutuksen perusteella, jonka kautta A:lle oli maksettu korvauksia, mutta korvausten maksaminen oli lopetettu 14.6.2005. A oli vasta syksyllä 2010 tullut tietoiseksi mahdollisuudesta kohdistaa korvausvaatimus myös A-Vakuutus Oy:öön. Liikennevakuutuslain 11 §:ssä ei ole asetettu vahingonkärsijälle selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstä. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin A:n täyttäneen selonottovelvollisuutensa, eikä oikeus hakea korvausta ollut vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 21.10.2015) - Uutiset
8.9.2015 16.00
Liikennevahingon seurauksena oli syntynyt pysyvänä haittana vaikea aivovamma ja kaularankavamma sekä pysyvä työkyvyttömyys – hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomionHovioikeus katsoi, että syy-yhteyttä puoltavat seikat olivat painavampia kuin syy-yhteyttä vastaan puhuvat seikat. Tämän vuoksi hovioikeus katsoi, että A:lle oli liikenneonnettomuudessa 11.3.1982 aiheutunut vaikea aivovamma ja kaularankavamma. Nämä vammat oikeuttivat liikennevakuutuslain mukaiseen korvaukseen. Kun muuta merkittävää syytä A:n psyykkisille ja fyysisille oireille ei ilmennyt, hovioikeus katsoi, että A:n työkyvyttömyys johtuu todennäköisesti aivovammasta ja sen jälkitilasta sekä kaularankavammasta. Työkyvyttömyyden alkamisajankohdaksi voitiin vahvistaa A:n ilmoittama ajankohta, jolloin hän ei enää tosiasiallisesti ollut kykenevä työhön. A:lla oli oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin työkyvyttömyydestä aiheutuneesta ansionmenetyksestä. (Vailla lainvoimaa 8.9.2015) - Uutiset
17.8.2015 9.11
JSN: Lehti rikkoi yksityisyyden suojaa julkaisemalla onnettomuuskuvanAuton rekisterikilpi oli luettavissa ja auton omistaja oli sitä kautta selvitettävissä. Vaikka kysymyksessä oli julkisella paikalla otettu kuva, lehden olisi pitänyt ottaa huomioon yksityiselämän suoja. - Uutiset
8.7.2015 11.11
KKO: Autolla valopylvään kaatanut oli vastuussa toisen kaatuneeseen pylvääseen autolla törmänneen vahingoistaK oli törmännyt kuljettamallaan moottoriajoneuvolla moottoritiellä valopylvääseen siten, että pylväs oli kaatunut osin vastaan tulevien ajokaistalle. PS oli kuljettamallaan autolla törmännyt tiellä olleeseen pylvääseen. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevin perustein syy-yhteys törmäysten välillä ei ollut katkennut. MS:llä oli auton omistajana oikeus korvaukseen K:n liikennevakuutuksesta. - Uutiset
18.6.2015 16.16
Isä kuoli rattijuopon kyydissä - alaikäisellä pojalla ei ollut oikeutta saada korvausta kuolemantapauksen aiheuttamasta kärsimyksestä eikä tilapäisestä haitastaVastaaja oli kuljettanut henkilöautoa Joensuusta Lieksaan yöllä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon aikana ollut 1,64 promillea. Vastaaja oli menettänyt auton hallinnan, jolloin auto oli suistunut tieltä törmäten lopulta puuhun ja hänen kyydissään ollut B oli loukkaantunut törmäyksessä siten, että hän oli myöhemmin kuollut saamiinsa vammoihin. B:n alaikäisen pojan A:n 10 000 euron korvausvaatimus henkisestä kärsimyksestä ja 5 000 euron vaatimus tilapäisestä haitasta hylättiin. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. Asiassa ei ilmennyt aihetta ratkaisun muuttamiseen. (Vailla lainvoimaa 18.6.2015) - Uutiset
28.4.2015 12.21
Hovioikeus: Näyttämättä jäi että 25 vuotta sitten tapahtunut liikenneonnettomuus olisi aiheuttanut nivelrikon ja työkyvyttömyyden – käräjäoikeuden tuomio kumottiinA ei ollut solisluun murtuman hoitamisen jälkeen käynyt olkapäänsä vuoksi lääkärissä ennen vuotta 2008. Hän oli ammatiltaan ollut maanviljelijä ja tehnyt fyysisesti kuormittavaa työtä. Heinäkuussa 1983 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta oli kulunut aikaa yli 25 vuotta nivelrikon toteamiseen 5.2.2009, jolloin A oli 48-vuotias. Todistajien kertomuksista ilmeni muita mahdollisia syitä, jotka olivat voineet aiheuttaa nivelrikon. Hovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että liikenneonnettomuudessa A:lle olisi aiheutunut sellainen vamma, josta olisi aiheutunut myöhemmin hänellä todettu nivelrikko. Näin ollen jäi näyttämättä, että nivelrikko ja siitä johtunut työkyvyttömyys olisi aiheutunut liikenneonnettomuudessa saadusta vammasta. (Vailla lainvoimaa 28.4.2015) - Uutiset
19.3.2015 12.05
Hovioikeus: Aivovamma johtui liikenneonnettomuudesta – käräjäoikeuden tuomio kumottiinKun vaihtoehtoisten syiden tueksi esitettyä näyttöä arvioitiin kokonaisuutena, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten syiden kanssa noussut varteenotettavaksi selitykseksi W:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä sen tueksi, että W:n tämänhetkinen psyykkinen oireilu johtuisi muusta syystä kuin hänen liikennevahingon seurauksena saamastaan aivovammasta. Hovioikeus katsoi, että W:lle oli 20.11.1983 sattuneessa liikennevahingossa aiheutunut vaikea aivovamma ja sen seurauksena haittaluokan 12 mukainen pysyvä vika ja haitta. (Vailla lainvoimaa 19.3.2015) - Uutiset
11.3.2015 15.02
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi aivovamman syntyneen liikenneonnettomuudesta – vakuutusyhtiö oli korvausvelvollinenHovioikeus totesi, että aivojen kuvantamistutkimuksissa tai neuropsykologisissa tutkimuksissa saadut tulokset eivät riittäneet yksin osoittamaan aivovammaa tai sen yhteyttä onnettomuuteen. Tulokset kuitenkin yhdessä vammamekanismin, mahdollisen muistikatkon sekä M:n toimintakyvyssä ja muistitoiminnoissa havaittujen muutosten kanssa tukivat diagnoosia aivovammasta. Hovioikeus katsoi esitetyn näytön nojalla suoritettavan kokonaisarvion perusteella olevan todennäköistä, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut aivovamma. Hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut vaikea aivovamma. Hovioikeus katsoi kahden todistajan arvioiden perusteella, että M:lle oli aivovammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka oli 12. (Vailla lainvoimaa 11.3.2015) - Uutiset
16.1.2015 13.05
Liikennevahinkolautakunta suositti moottoripyörän matkustajana olleen kypärän korvaamista liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta totesi, ettei laista tai sen esitöistä ole johdettavissa sellaista johtopäätöstä, että esineen pakollisuuden vuoksi sitä ei voitaisi pitää lain tarkoittamana henkilökohtaisena käyttöesineenä, joiksi vakiintuneessa korvauskäytännössä on katsottu muut moottoripyörän varusteet, kuten ajosaappaat, ajohansikkaat ja ajopuku sekä selkäpanssari. Näin ollen lautakunta katsoi, että kypärää voidaan pitää nykyisin lain tarkoittamana matkustajan henkilökohtaisena käyttöesineenä siitä huolimatta, että kypärä on myös pakollinen turvavaruste. - Uutiset
22.12.2014 9.45
Liikennevahinkolautakunta julkaisi viisi uutta soveltamisohjetta vuodelle 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut ohjeen kuljettajan palkan korvaamisesta 3/2014, linja-autojen siirtokustannuksista 4/2014, liikennevakuutuksen hoitotuesta ja vaatelisästä 5/2014, Helsingin Liikennelaitoksen raitiovaunujen vaunukohtaisista seisonta-ajan korvauksista 6/2014 sekä työntekijän työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2015 7/2014. - Uutiset
18.12.2014 10.10
Hovioikeus: Vastoin If:n näkemystä työkyvyttömyys johtui liikennevahingosta – ansionmenetyskorvausta 2.250 euroa kuukaudessa eläkeikään saakkaHovioikeus päätyi esittämillään perusteilla siihen, että liikenneonnettomuuden ja A:lle siinä aiheutuneiden vammojen ja niistä johtuneen pitkäaikaisen ja ankaran kiputilan ja hänelle sittemmin kehittyneiden kognitiivisten oireiden välillä valitsee todennäköinen syy-yhteys. A:n työkyvyttömyys oli näin ollen seurausta liikennevahingosta. (Vailla lainvoimaa 18.12.2014) - Uutiset
10.12.2014 15.00
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohje 2/2014: Liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaukset 1.1.2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen. - Uutiset
9.12.2014 13.35
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen. - Uutiset
29.10.2014 13.27
Ajoneuvoa kiihdytyskaistan kautta oikealta ohittaneella ei ollut oikeutta korvaukseen liikennevahingosta toisen osapuolen ajoneuvon vakuutuksestaKäräjäoikeus katsoi, että huolimatta osittain kuluneista kaistamerkinnöistä A:n oli tullut olosuhteista tapahtumapaikalla kokonaisuutena havaita ja päätellä todellinen asiantila kaistaolosuhteiden ja väistämisvelvollisuuden osalta. Tästä huolimatta A oli pyrkinyt väistämisvelvollisena ohittamaan B:n kuljettaman ajoneuvon kiihdytyskaistan kautta oikealta, mistä oli seurannut liikennevahinko. Sen sijaan mikään seikka asiassa esitetystä näytöstä ei viitannut siihen, että B:n menettely tilanteessa olisi ollut miltään osin tuottamuksellista. Tämä oli jäänyt A:n toteennäyttämättömäksi väitteeksi. Mainituilla perusteilla kanne oli hylättävä. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 29.10.2014) - Uutiset
15.10.2014 8.20
Vesiskootterionnettomuudessa työkykynsä menettäneelle korvausta venevakuutuksestaKO oli tuominnut vakuutusyhtiön suorittamaan vesiskootterionnettomuudessa matkustajana vammautuneelle pysyvästä viasta ja haitasta 23 600 euroa, työansion menetyksestä 1 091 euroa kuukaudessa kunnes kantaja täyttää 65-vuotta, minkä jälkeen korvaus alenee 60 prosenttiin ja yli 21 000 euroa oikeudenkäyntikuluista. Korvausvaatimus kivusta ja särystä oli hylätty. Osapuolet peruuttivat valituksensa HO:ssa ilmoittaen, että olivat päässeet sopuun asiassa. (Ratkaisuun ei saa hakea muutosta) - Uutiset
5.9.2014 9.35
EU-tuomioistuin määritteli "ajoneuvojen käyttämisen" käsitettä - traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtäminen heinävarastoon voisi kuulua käsitteen piiriinMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta koskevan direktiivin 72/166/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että käsitteen ˮajoneuvojen käyttäminenˮ piiriin kuuluu kaikenlainen ajoneuvon tavanomaista käyttötarkoitusta vastaava käyttö. Niinpä mainitun käsitteen piiriin voisi kuulua slovenialaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltainen traktorilla ajaminen maatilan piha-alueella traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtämiseksi heinävarastoon, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. - Uutiset
22.8.2014 15.03
Hovioikeuden ratkaisu liikenneonnettomuuden seurauksena aiheutuneesta työkyvyttömyydestä ja liikennevakuutuslain mukaisista korvauksistaAsiassa oli hovioikeudessa kysymys siitä, onko A:lle aiheutunut 2.2.2004 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena kaularanka- ja aivovamma ja onko hän niiden johdosta tullut työkyvyttömäksi. Toisin kuin Helsingin käräjäoikeus, Helsingin hovioikeus katsoi, että A:lla oli oikeus saada liikennevakuutuslain mukaisina korvauksina vaatimansa määrät kivusta ja särystä, pysyvästä haitasta ja ansionmenetyksestä. Hovioikeus katsoi neurologian erikoislääkärin arvion perusteella, että A:lle oli aivovammasta ja kaularankavammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka on ainakin 13. Liikennevakuutuskeskus oli velvollinen suorittamaan korvauksen korotusta A:n vaatimalla tavalla 6.10.2008 lukien. (Vailla lainvoimaa 22.8.2014) - Uutiset
28.7.2014 12.50
Liikennevahinkolautakunta arvioi lesken oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestäLesken ansiotuloista ja muista olosuhteista käytettävissä olevan selvityksen perusteella lautakunta arvioi tapauksessa lesken pystyvän elättämään itsensä sillä tavoin vaikeuksitta, ettei hänellä ole tarvetta muuhun elatukseen. Näin ollen lautakunta katsoi, ettei leskellä ollut oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestä. - Uutiset
27.1.2014 12.10
EU-tuomioistuin: Aineettomien vahinkojen korvaus liikennevahinkojen korvausjärjestelmässä voi olla pienempi kuin yleisessä vahingonkorvausjärjestelmässäKansalliset säännökset, joissa säädetään liikenneonnettomuuksien osalta erityisistä laskutavoista, jotka ovat vahinkoa kärsineille vähemmän edullisia kuin yleisessä vahingonkorvausjärjestelmässä säädetyt laskutavat, eivät ole EU-oikeuden vastaiset. - Uutiset
31.12.2013 10.01
Tammikuussa 2014 voimaan tulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaTammikuussa 2014 voimaan tulevia muutoksia ovat muun muassa:
- esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain uudistukset
- poliisin hallintorakenne uudistuu
- seksuaalirikollisille mahdollisuus lääkehoitoon
- vainoamisesta rangaistavaa
- uusi osuuskuntalaki tulee voimaan
- lukuisat verolakien ja sosiaaliturvan sekä maksujen muutokset
- työttömälle oikeus hankkia 300 euroa kuukaudessa ilman etuuden menetystä
- työntekijöille kolmen päivän koulutusoikeus vuodessa
- suomalaisella reseptillä saa lääkkeitä myös muista EU-maista
- potilaan oikeus valita hoitopaikkansa laajenee, mahdollisuus hakeutua hoitoon muihin EU-maihin
- kuittipakko käteiskauppaan
- päivittäistavarakaupan kilpailua seurataan entistä tarkemmin
- uusi eläintautilaki tulee voimaan
- metsänhoitomaksu poistuu
- "koulurauhapaketti" tulee voimaan. - Uutiset
19.12.2013 16.07
Soveltamisohje työntekijän työeläkemaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissaLiikennevahinkolautakunta on antanut soveltamisohjeen työntekijän työeläkemaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2014. - Uutiset
5.12.2013 12.14
Liikennevahinkolautakunnalta viisi uutta soveltamisohjetta vuodelle 2014Liikennevahinkolautakunnan julkaisemat soveltamisohjeet koskevat liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän määrää, henkilövahinkojen normikorvausten määrää, liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksia, kuljettajan palkan korvaamista ja linja-autojen siirtokustannuksia vuonna 2014. - Uutiset
29.10.2013 13.13
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikenneonnettomuudessa kuolleiden läheisten aineettomien vahinkojen korvaamisestaLiikenneonnettomuudessa kuolleiden uhrien läheisten aineettomat vahingot on korvattava moottoriajoneuvon käyttöön liittyvän vastuun varalta otetusta pakollisesta vakuutuksesta, jos tällaisesta korvaamisesta vakuutetun vahingonkorvausvastuun perusteella on säädetty kansallisessa oikeudessa. - Uutiset
16.10.2013 8.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu vakuutusyritystä edustavan korvausedustajan toimivallasta vastaanottaa tuomioistuinasiakirjojaEU-tuomioistuin katsoo saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että riittäviin toimivaltuuksiin, jotka korvausedustajalla on oltava, kuuluu tämän toimivalta ottaa pätevästi vastaan tiedoksi annettavia tuomioistuinasiakirjoja, jotka ovat tarpeen vahinkojen korvaamista koskevan menettelyn aloittamiseksi toimivaltaisessa tuomioistuimessa. - Uutiset
30.9.2013 13.15
KKO:n ratkaisu oikeusvoimavaikutuksesta liittyen vakuutusyhtiön korvausvelvollisuuteen liikenneonnettomuusasiassaAsiassa ei ollut ilmennyt, että A:lla olisi ollut mitään perusteltua syytä olla esittämättä nyt kysymyksessä olevassa asiassa esittämäänsä korvausvaatimusta ansionmenetyksestä jo samojen asianosaisten välillä käydyssä ensimmäisessä oikeudenkäynnissä. Koska vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus ansionmenetyksestä oli jo tuolla aikaisemmalla tuomiolla ratkaistu lainvoimaisesti, hovioikeuden tuomio esti uuden kanteen tutkimisen. Kysymys myös asiamiehenä ensimmäisessä oikeudenkäynnissä toimineen asianajajan vahingonkorvausvastuun vanhentumisesta. (Ään.) - Uutiset
26.9.2013 15.05
KHO: Kuntayhtymän vakuutusyhtiöön kohdistama vaatimus huumaantuneena ajaneen ja liikennevahingossa loukkaantuneen kuljettajan hoitokulujen täysimääräisestä korvaamisesta tuli tutkia hallintoriita-asiana - vaatimus hylättiinVakuutusyhtiö oli alentanut huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajaneen ja liikenneonnettomuuteen joutuneen kuljettajan, jota oli hoidettu julkisessa terveydenhuollon toimintayksikössä, korvausta henkilövahingosta yhdellä neljäsosalla. Vakuutusyhtiö oli suorittanut maksun myös kuntayhtymälle yhdellä neljäsosalla alennettuna. Vaatimus vakuutusyhtiön velvoittamisesta suorittamaan niin sanotun täyskustannusmaksun loppuosa voitiin tutkia hallintoriitana. Kuntayhtymän vaatimus hylättiin. - Uutiset
5.8.2013 15.32
Auton kojelautaan kiinnitettävästä kamerasta apua liikennevahingon selvittämisessä?Autojen kojelautoihin kiinnitettävien kameroiden uskotaan yleistyvän vähitellen myös Suomessa. Videoita voitaisiin hyödyntää tapahtumien kulun ja korvausvastuiden selvittämisessä. - Uutiset
13.6.2013 14.20
Katsastushallissa sattunut vahinko oli korvattava liikennevakuutuksestaKoska ajoneuvo oli ollut tarkoitus ajaa ulos katsastushallista ja tässä yhteydessä ajoneuvonosturi oli vaurioitunut, olisi vaurioiden korjauskustannukset tullut korvata ajoneuvon liikennevakuutuksen perusteella. - Uutiset
18.3.2013 14.45
Liikennevahinkolautakunta: Avioliiton solmiminen alle 21-vuotiaana ei oikeuta perhe-eläkkeen lakkauttamiseen ilman tapauskohtaista selvitystäLautakunta totesi vakuutuslaitokselle antamassaan lausunnossaan, että liikennevahingossa menehtyneen henkilön alle 21-vuotiaan lapsen avioliiton solmimisen vaikutus hänen taloudellisiin olosuhteisiinsa ja elatuksen tarpeeseensa edellyttää tapauskohtaista selvittämistä eikä lapsen oikeutta perhe-eläkkeeseen voida lakkauttaa ilman tämän selvityksen tekemistä. - Uutiset
11.2.2013 8.06
Maanantaina vietetään 112-päivää - kotona ja vapaa-ajalla sattuu yhä paljon tapaturmiaYli 80 prosenttia Suomessa sattuvista tapaturmista tapahtuu kotona, vapaa-ajalla tai hoitolaitoksissa. Näissä tapaturmissa kuolee vuosittain noin 2 600 henkilöä. Vertailun vuoksi liikenteessä kuolee noin 250 ja työtapaturmissa alle 30 henkilöä vuodessa. - Uutiset
17.12.2012 15.12
Liikennevahinkolautakunnan vuotta 2013 koskevia soveltamisohjeitaLiikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeet koskien seisonta-ajan korvauksia, kuljettajan palkan korvaamista, linja-autojen siirtokustannuksia, liikennevakuutuksen hoitotukea ja vaatelisää, henkilövahinkojen normikorvausten määriä sekä työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamista liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2013. - Uutiset
12.12.2012 12.31
Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2013Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 3/2012 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2013. - Uutiset
29.11.2012 9.13
Liikennevahinkolautakunta: Matkustajille porrasauton lentokoneeseen törmäyksen johdosta aiheutuneet kulut tulisi korvata liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta katsoi, että matkustajien majoittumiskulut, majoittumiseen siirtymisestä aiheutuneet matkakulut, tarjoilukulut ja matkan viivästymisestä aiheutuneet kulut olivat tapauksessa sellaisia esinevahingosta aiheutuvia muita kuluja, jotka tulisi korvata porrasauton liikennevakuutuksesta. - Uutiset
5.11.2012 11.17
Liikennevahinkolautakunta: Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2013 alkaenLiikennevahinkolautakunta on päättänyt liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän osalta vuonna 2013 sovellettavat euromääräiset päiväkohtaiset korvausnormit. - Uutiset
5.11.2012 11.06
Liikennevahinkolautakunta: Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2013Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2013 alkaen. - Uutiset
24.10.2012 14.07
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikennevahinkokorvauksen rajoittamisesta, kun matkustaja ei käyttänyt turvavyötäMoottoriajoneuvojen vakuutuksia koskevat direktiivit eivät ole esteenä kansallisille säännöksille, joiden perusteella kahden moottoriajoneuvon yhteentörmäyksessä, jossa on aiheutunut henkilövahinkoja toisen ajoneuvon matkustajalle ilman, että mainittujen ajoneuvojen kuljettajien tuottamusta voidaan todeta, vakuutettujen vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan sulkea pois. - Uutiset
19.10.2012 14.21
Ulkomailta - Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden viimeisimmät ratkaisut koskevat väitettyä asianomistajaan kohdistunutta uhkailua oikeudenkäynnissä, Ruotsin Valtionrautateiden regressioikeutta suorittamiinsa vahingonkorvauksiin, huvilayhdyskunnan jäsenmaksun täytäntöönpanoa ja sopimussakkoa urakoitsijan työn viivästyksen johdosta. - Uutiset
25.7.2012 13.21
Pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä vähentynytPyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on vähentynyt yhteen kolmasosaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viimeisen viiden vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 912 pyöräilijää vuodessa. - Uutiset
19.7.2012 16.07
Komissio selvittää kuulemisella mahdollisuutta auttaa toisesta EU-maasta tulevia tieliikenteen uhrejaEuroopan komissio käynnisti torstaina 19. heinäkuuta julkisen kuulemisen, jolla kerätään tietoja toisessa EU-maassa liikenneonnettomuuteen joutuneiden auttamiseksi. Nykyisin heidän tilannettaan hankaloittavat vaihtelevat määräajat vahingonkorvaushakemuksen jättämiselle. Kuuleminen jatkuu 19. marraskuuta saakka. - Uutiset
27.6.2012 8.46
Liikennevahingossa menehtyneen pojan äidillä ei ollut oikeutta saada korvausta elatuksen menetyksestäLiikennevahinkolautakunta katsoi yksimielisessä lausunnossaan, ettei liikennevahingossa menehtyneen pojan äidillä ollut oikeutta saada korvausta elatuksen menetyksestä sillä perusteella, että poika oli eläessään tehnyt hänen hyväkseen koti- ja hoivatyötä. - Uutiset
2.5.2012 7.45
Liikennevahinkolautakunta: Jäähallin motocrossradalla sattunutta vahinkoa ei pidetty liikennevahinkonaJäähallirakennuksen sisätiloissa sijainnutta motocrossrataa oli pidettävä liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan tarkoittama liikenteestä eristettynä alueena. Näin ollen A:n kuljettama moottoriajoneuvo ei ollut lain tarkoittamassa liikenteessä eikä kyseessä siten ollut lain 1 §:n tarkoittama liikennevahinko. - Uutiset
25.1.2012 9.54
Myrskyn lennättämän perävaunun pysäköidylle autolle aiheuttamia vahinkoja ei korvattu liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta katsoi, ettei vahinko ollut aiheutunut perävaunun liikenteeseen käyttämisen seurauksena, vaan yllättävän luonnonilmiön aiheuttamana. Vahinko ei tullut korvattavaksi liikennevakuutuksen perusteella. - Uutiset
24.1.2012 15.33
Liikennevahinkolautakunta ei suosittanut korvausta omakotitalon ylläpitoon liittyvistä kunnossapitokustannuksistaLiikennevahingossa vammautuneella A:lla, joka ei vammojensa vuoksi itse pystynyt tekemään omakotitalonsa vesikatteen korjaamista, ei katsottu olleen oikeutta saada kulujen korvausta korjaamisesta aiheutuneista työkustannuksista liikennevakuutuksesta. - Uutiset
10.1.2012 6.47
Työntekijän työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissaLiikennevahinkolautakunta on antanut soveltamisohjeen 9/2011 työntekijän työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2012. - Uutiset
28.12.2011 12.27
Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2012 alkaenLiikennevahinkolautakunta on päättänyt vuonna 2012 sovellettavista päiväkohtaisista korvausnormeista liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän osalta. - Uutiset
27.12.2011 14.54
Liikennevahinkolautakunnan suositus myrskyn lennättämästä perävaunustaVahinko tapahtui, kun myrsky oli nostanut kevytperävaunun hetkeksi ilmaan ja kuljettanut sitä noin 15 metrin matkan maata pitkin sillä seurauksella, että perävaunu oli törmännyt pysäköityyn henkilöautoon. Kysymys lautakunnassa oli siitä, onko kyseessä liikennevahinko ja onko vahinko korvattavissa liikennevakuutuksen perusteella. - Uutiset
23.12.2011 14.10
Liikennevakuutuksen hoitotuen yhteensovittaminen eräissä tapauksissaLiikennevakuutuksen hoitotuen ja vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaisen alle 16 - vuotiaan vammaistuen, 16 vuotta täyttäneen vammaistuen sekä eläkettä saavan hoitotuen yhteensovittamisesta on käytännössä syntynyt sekaannusta. Tämän vuoksi liikennevahinkolautakunta kiinnittää asiaan huomiota. - Uutiset
23.12.2011 11.45
Tarkennuksia tilapäisen ja pysyvän kosmeettisen haitan vammakohtaisiin luokitteluihin 1.1.2012 alkaenLiikennevahinkolautakunnan 23. joulukuuta julkaisemassa soveltamisohjeessa 6/2011 tarkennetaan tilapäisen haitan vammakohtaista luokittelua ja soveltamisohjeessa 7/2011 pysyvän kosmeettisen haitan vammakohtaista luokittelua. - Uutiset
23.12.2011 5.46
Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2012 alkaenLiikennevahinkolautakunta on vahvistanut liikennevahingoissa vaurioituneiden linja-autojen siirtokustannukset, joita sovelletaan 1.1.2012 alkaen. - Uutiset
22.12.2011 16.12
Liikennevahinkolautakunnalta soveltamisohje kuljettajan palkan korvaamisesta vuonna 2012Kuljettajan palkkaa koskevaan korvaukseen on oikeus yrityksellä, jonka palveluksessa oleva autonkuljettaja ei voi tehdä työtään autonkuljettajana sen vuoksi, että ajoneuvo on vaurioitunut tai tuhoutunut liikennevahingon johdosta ja yritys on kuitenkin velvollinen maksamaan kuljettajalle palkkaa. - Uutiset
22.12.2011 13.31
Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2012 alkaenLiikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeen 3/2011 mukaisia normikorvauksia käytetään 1.1.2012 ja sen jälkeen alkaneen seisonta-ajan korvauksia maksettaessa. Jos seisonta aika ajoittuu kahdelle kalenterivuodelle, maksetaan korvaus soveltaen niitä normeja, jotka kulloinkin ovat olleet voimassa. - Uutiset
19.12.2011 5.53
Liikennevahinkolautakunta suositti vakuutuslaitosta korvaamaan liikennevahingossa vaurioituneiden valaisinpylväiden korjaamiseen liittyvät kustannukset ELY-keskukselleLautakunta suositti, että vakuutuslaitos korvaisi ELY- keskukselle vahingot valtatie 3:n valaisinpylväiden korjaamiseen liittyvien liikennejärjestelyiden kustannuksista, kaluston hankinta- ja käyttökustannuksista ja asentajien palkoista. - Uutiset
16.12.2011 14.36
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa menehtyneen Virossa asuvalle avopuolisolle ja lapselle maksettavasta korvauksestaVakuutusyhtiö esitti perusteeksi vakiintuneesta korvauksen laskemistavasta poikkeamiselle lesken ja lapsen elatuksen tarpeen määrän näiden kotimaassa Virossa. Lautakunta katsoi kuitenkin, ettei ole perusteita poiketa vakiintuneesta korvauksen laskentatavasta. - Uutiset
5.12.2011 10.43
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikenneonnettomuuden seurauksena kärsittyjen vahinkojen korvaamista koskevassa asiassaMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annettu direktiivi on esteenä lainsäädännölle, jonka vaikutuksesta vakuutuksenantajan velvollisuus maksaa korvausta liikenneonnettomuuden vahingonkärsijälle sulkeutuu automaattisesti pois, jos onnettomuuden aiheutti vakuutuskirjassa vakuuttamaton kuljettaja ja jos onnettomuushetkellä ajoneuvon matkustajana ollut vahingonkärsijä, joka oli vakuutettu ajoneuvon kuljettamista varten, oli antanut mainitulle kuljettajalle luvan kuljettamiseen. - Uutiset
30.11.2011 15.49
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2012Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1.1.2012 alkaen. - Uutiset
9.11.2011 13.09
EIT: Kuolleen liftarin tapauksen tutkintaa ei suoritettu riittävän tehokkaasti ja joutuisastiMoottoritiellä auton alle jääneen ja myöhemmin sairaalassa kuolleen ukrainalaisen liftarin tapauksen tutkintaa oli toimitettu yli 12 vuotta ja sitä leimasi lukuisat keskeytykset ja lisätutkintaan palautukset. EIS 2 artiklaa oli rikottu. - Uutiset
28.9.2011 13.00
Europarlamentti esitti 103 keinoa puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2020 mennessäEU:n tulisi edistää alkolukkojen käyttöä ammattikäytössä olevissa henkilö- ja tavarakuljetusajoneuvoissa sekä pyrkiä 30 kilometrin nopeusrajoitukseen asuinalueilla, todetaan päätöslauselmassa, jonka Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina 27. syyskuuta. Parlamentti peräänkuuluttaa kiireellisesti uutta liikenneturvallisuussuunnitelmaa ja suosittelee liikennesääntöjen ja -merkkien, ajoneuvojen teknisen valvonnan ja veren alkoholipitoisuutta koskevan enimmäisrajan yhdenmukaistamista. - Uutiset
17.8.2011 8.19
Liikennevahinkolautakunnan suositukset korvattavuudesta ja liikenteeseen käyttämisestäLiikennevahinkolautakunta on julkaissut kaksi uutta suositusta. Toinen niistä liittyy siihen, oliko kyseessä liikennevakuutuslain tarkoittama liikennevahinko ja toinen siihen, oliko kyseessä ajoneuvon käyttäminen liikenteeseen. - Uutiset
10.6.2011 10.10
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikenneonnettomuuden uhrin - polkupyöräilevän lapsen - myötävaikuttamista koskevassa asiassaEU-tuomioistuin katsoi tapauksessa, jossa vastaantulevien kaistaa pyöräillyt portugalilainen poika oli kuollut autoon törmättyään ja jonka vanhempien korvausvaatimukset alemmissa oikeusasteissa oli hylätty, että kansalliset säännökset voivat mahdollistaa sen, että onnettomuuden uhrin oikeus vaatia korvausta onnettomuudessa mukana olleen moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta evätään tai sitä rajoitetaan sellaisen tapauskohtaisen arvioinnin perusteella, joka koskee sitä, oliko uhri yksin aiheuttanut kärsimänsä vahingon tai osaltaan myötävaikuttanut sen syntymiseen. - Uutiset
21.3.2011 14.36
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikennevahinkojen siviilioikeudellisen vastuujärjestelmän yhteensopivuudesta EU-oikeuden kanssaMoottoriajoneuvojen aiheuttamiin vahinkoihin liittyvät ns. ensimmäinen, toinen ja kolmas direktiivi eivät ole esteenä lainsäädännölle, jossa silloin, kun kahden ajoneuvon yhteentörmäyksestä on aiheutunut vahinkoja ilman, että kuljettajien voitaisiin katsoa syyllistyneen tuottamukseen, jaetaan vastuu mainituista vahingoista sen mukaan, missä määrin kumpikin ajoneuvo on myötävaikuttanut niiden aiheutumiseen ja pidetään näitä myötävaikutuksia yhtä suurina silloin, kun myötävaikutuksista on epäselvyyttä. - Uutiset
31.1.2011 12.08
Vakuutusoikeus: Pyörätuoliin liitettävä LOMO-nokkapyörä tuli korvata liikennevahingossa osittain halvaantuneelleLOMO-nokkapyörän katsottiin olevan A:n liikennevahingosta johtuvien vammojen aiheuttamien toiminnanrajoitusten vuoksi A:n toimintakyvyn tai sosiaalisen toimintakyvyn ja suoriutumisen edistämiseksi ja ylläpitämiseksi tarpeellinen liikkumisen apuväline. - Uutiset
12.1.2011 10.40
Ehdotus liikennevakuutuslainsäädännön uudistamisesta lausuntokierrokselleLiikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistuksen tarkoituksena on selkeyttää ja ajanmukaistaa liikennevakuutuslaki sekä säätää erillislait Liikennevakuutuskeskuksesta ja liikenneturvallisuusmaksusta. Sosiaali- ja terveysministeriö on nyt lähettänyt uudistusta koskevat hallituksen esitysten luonnokset lausuntokierrokselle. Lausunnot on annettava viimeistään 4. maaliskuuta 2011. - Uutiset
11.1.2011 10.37
Liikennevahinkolautakunnan lausunto rattijuopon kyydissä olleen matkustajan korvausasian uudelleen käsittelemisestäA oli vakuutuslaitokselle vuonna 2009 toimittamassaan kirjelmässä KKO:n ratkaisuun 2005:145 viitaten pyytänyt asian uudelleen käsittelyä ja hänelle aiheutuneiden vahinkojen täysimääräistä korvaamista. Liikennevahinkolautakunta katsoi, että A oli pyytänyt asian uudelleen käsittelyä myöhemmin kuin kolmen vuoden kuluttua korvauspäätöksen antamisesta, joten asiaa ei tullut ottaa enää uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.1.2011 10.21
Liikennevahinkolautakunnan lausunto syyllisyydenjaosta risteysonnettomuudessaA oli tulossa henkilöautolla risteykseen tarkoituksenaan kääntyä vasemmalle. Hänen ajosuunnassaan oli väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki. A:n kulkusuunnasta katsottuna vasemmalta risteystä lähestyi henkilöautolla B, jolle oli risteystä edeltävästä liikenneympyrästä poistumisen jälkeen jäänyt päälle suuntamerkki oikealle, vaikka hän ei ollut aikeissa kääntyä risteyksessä. A lähti liikkeelle risteyksestä, jolloin ajoneuvot törmäsivät toisiinsa vaurioseurauksin. Liikennevahingon katsottiin aiheutuneen yksinomaan A:n tuottamuksesta. - Uutiset
30.12.2010 5.09
Soveltamisohje työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2011Liikennevahinkolautakunta on antanut uuden, vuoden 2011 alussa voimaan tulevan, soveltamisohjeen 7/2010 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2011. - Uutiset
17.12.2010 13.54
Liikennevahinkolautakunnalta uudet soveltamisohjeet seisonta-ajan, kuljettajan palkan ja linja-autojen siirtokustannusten korvaamisestaLiikennevahinkolautakunnan vahvistamia uusia soveltamisohjeita 4-6/2010 sovelletaan 1.1.2011 alkaen. - Uutiset
29.11.2010 18.01
Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2011 alkaenLiikennevahinkolautakunta on päättänyt, että liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän osalta vuonna 2011 sovelletaan seuraavia euromääräisiä päiväkohtaisia korvausnormeja. - Uutiset
20.7.2010 15.34
Euroopan teillä kuolee sata ihmistä päivittäin - komissio haluaa puolittaa tieliikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessäEU-komission tiistaina hyväksymien kunnianhimoisten suunnitelmien tarkoituksena on muun muassa vahvistaa tiukemmat vaatimukset ajoneuvojen turvallisuudelle sekä parantaa tienkäyttäjille annettavaa opetusta ja liikennesääntöjen valvontaa. - Uutiset
3.6.2010 14.15
Työryhmä määräisi nuorille rattijuopumuksesta alkolukkopakon ja alentaisi yleisen promillerajan 0,2 promilleenTehokas valvonta ja rikkomuksiin puuttuminen, kuten alkolukon käyttöpakon määrääminen rattijuopumuksesta, voisivat olla ratkaisuja nuorten liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi. Näin esittää nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta pohtinut työryhmä. Työryhmän mielestä myös yleinen promillerajan laskeminen 0,2 promilleen vaikuttaisi myönteisesti liikenneturvallisuuteen. - Uutiset
7.5.2010 16.22
Liikennevahinkolautakunta ei suosittanut korvausta tuntemattomasta syystä parkkipaikalla kaatuneesta moottoripyörästäLiikennevahinkolautakunta katsoi tapauksessa, jossa virekkäin pysäköidyt kevytmoottoripyörät olivat kaatuneet parkkipaikalla tuntemattomasta syystä, jääneen näyttämättä, että vahinko olisi aiheutunut liikennevakuutuslain 8 §:n 1 momentin mukaisesta kuljettajan tuottamuksesta, ajoneuvon puutteellisesta kunnosta tai liikennesääntöjen vastaisesta kulusta tai sijoituksesta, minkä vuoksi vaadittua korvausta moottoripyörän vaurioista ei suoritettu vastapuolen liikennevakuutuksesta. - Uutiset
1.4.2010 7.05
Liikennevahinkolautakunnalta uusi soveltamisohje omalla autolla tehdyn matkan perusteella korvattavista matkakuluistaLiikennevahinkolautakunnan uuden ohjeen, jota sovelletaan 1.4.2010 ja sen jälkeen käsiteltäviin vahinkoasioihin, mukaan tapauksissa, joissa vahinkoa kärsinyt on tehnyt liikennevakuutuksen perusteella korvattavia matkoja julkisen kulkuneuvon sijasta omalla autolla, korvattavina kuluina pidetään 0,25 euroa kilometriltä. - Uutiset
22.2.2010 10.34
Liikennevahinkolautakunnan lausunto sijaisauton vuokrauskustannuksistaK:n vaurioitunut auto oli automaattivaihteinen. K:n mukaan hän oli ajanut vain automaattivaihteisella ajoneuvolla vuodesta 1995 lähtien. Lautakunta katsoi liikenneturvallisuustekijät huomioon ottaen, että K:lla oli tässä tapauksessa ollut oikeus ottaa automaattivaihteinen vuokra-auto. - Uutiset
13.2.2010 12.13
Liikennevahinkolautakunnan lausunto syyllisyydenjaosta moottoripyörän törmätessä pakettiautoonY oli menettänyt kuljettamansa moottoripyörän hallinnan sen vuoksi, että henkilöauton kuljettaja oli ryhtynyt liikennesääntöjen vastaisesti ohittamaan A:n pakettiautoa sen jälkeen kun Y oli jo ryhtynyt ohittamaan henkilöautoa. Y:n moottoripyörä oli törmännyt A:n kuljettamaan pakettiautoon. Y:n moottoripyörälle liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö oli Y:n tuottamuksesta riippumatta velvollinen korvaamaan A:n kuljettaman pakettiauton vahingot Y:n kuljettaman moottoripyörän liikennevakuutuksesta.