Eläkevakuutus
- Uutiset
20.11.2019 8.33
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen siirtämistä koskevassa asiassaHakemuksen mukaan A:n entinen työnantaja B Oy oli ottanut A:lle vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen. Vakuutus oli siirretty A:lle 1.12.2015 sen seurauksena, että A:n työsuhde B Oy:n kanssa oli päättynyt. Siirron jälkeen vakuutuksen säästöpääomaa ei ollut kerrytetty vakuutusmaksuilla, mutta A oli kuitenkin maksanut vakuutuksen hoitokulut sekä henkivakuutusmaksut itse. Hakemuksen mukaan kyseinen eläkevakuutus oli nyt tarkoitus siirtää A:lta hänen nykyiselle työnantajalleen C Oy:lle siten, että kaikki eläkevakuutuksen velvoitteet sitoisivat sellaisenaan C Oy:tä. KVL katsoi, että hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa vapaaehtoista yksilöllistä eläkevakuutusta, jonka ehdot eivät siirron yhteydessä muuttuneet, voitiin pitää A:n verotuksessa TVL 68 §:n 2 momentissa tarkoitettuna työnantajan työntekijälleen ottamana vapaaehtoisena yksilöllisenä eläkevakuutuksena sen jälkeen, kun vakuutus oli siirretty A:lta C Oy:lle. (Ei lainvoim. 20.11.2019) - Uutiset
12.8.2019 15.00
Uusi ohje: Työnantajan ottamat vapaaehtoiset eläkevakuutuksetVerohallinnon ohjeessa käsitellään työnantajan ottamia vapaaehtoisia yksilöllisiä ja kollektiivisia eläkevakuutuksia. Ohje korvaa 26.6.2018 annetun samannimisen ohjeen. Ohjetta on päivitetty KHO:n kollektiivisesta lisäeläketurvasta antaman ratkaisun KHO 2019:43 perusteella (luku 3.1.3). - Uutiset
28.5.2019 15.32
Hovioikeus: Velkajärjestelyvelallisen yksilöllisiä eläkevakuutuksia ei tullut määrätä realisoitaviksi - asia palautettiin käräjäoikeuteenAsiassa oli kyse siitä, tuliko velkajärjestelyvelallisen yksilölliset eläkevakuutukset (vakuutusarvoltaan yli 16.000 €) määrätä realisoitaviksi velallisen perusturvaan kuulumattomana omaisuutena ja, jos eläkevakuutus katsotiin perusturvaan kuulumattomaksi omaisuudeksi, millaisin määräyksin omaisuus voitiin maksuohjelmassa määrätä realisoitavaksi. HO totesi, että vaikka hakijan yksilölliset eläkevakuutukset eivät olleet hänen perusturvaansa kuuluvaa omaisuutta, edellytykset niiden voimaanjättämiselle velkajärjestelyssä olivat olemassa. Asia oli siten palautettava KO:een yksilöllisten eläkevakuutusten realisointia koskevien määräysten poistamiseksi maksuohjelmasta. (Vailla lainvoimaa 28.5.2019) - Uutiset
3.5.2019 9.30
Uusi ohje: Pitkäaikaissäästämissopimuksen ja yksityishenkilön ottaman vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen verotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään luonnollisen henkilön tekemän pitkäaikaissäästämissopimuksen ja luonnollisen henkilön ottaman vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen verotusta. Ohje korvaa 31.5.2010 annetun samannimisen ohjeen. Ohjetta on päivitetty lakimuutosten seurauksena. Samalla ohjeen rakennetta on muokattu ja ohjeesta on poistettu vuosi-ilmoittamista koskevat kohdat. - Uutiset
2.4.2019 11.30
KHO: Vapaaehtoinen ryhmäeläkevakuutus oli katsottava kollektiiviseksi eläkevakuutukseksiAsiassa oli kysymys siitä, voitiinko X Oy:n henkilöosakkailleen ja yhdelle työntekijälle ottamaa vapaaehtoista ryhmäeläkevakuutusta pitää TVL 96 a §:n 2 momentissa tarkoitettuna kollektiivisena ryhmäeläkevakuutuksena, vaikka yhden vakuutetun osalta ansiotasossa oli otettu lukuun hänen yhtiöltä saamansa osingot mutta muiden vakuutettujen osalta ansiotaso oli perustunut vain heidän saamiinsa palkkoihin. KHO totesi, että vakuutettuihin henkilöihin soveltuvien eläkelakien säännöksissä työtulojen perusteet oli määritelty eri tavoin. X Oy:n ei ollut katsottava menetelleen virheellisesti, kun se oli vapaaehtoista ryhmäeläkevakuutusta ottaessaan määrittänyt henkilöosakkaiden ansiotasot heihin soveltuvien eläkelakien mukaisin perustein. Tämän vuoksi X Oy:n ottama vapaaehtoinen ryhmäeläkevakuutus oli katsottava kollektiiviseksi eläkevakuutukseksi. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätös sekä toimitetut maksuunpanot kumottiin. Vuodet 2012–2014. - Uutiset
21.12.2018 6.51
Sosiaalivakuutusmaksut 2019Verohallinnon 20. joulukuuta antamassa ohjeessa on listattu Verohallinnolle, vakuutusyhtiöille ja Työttömyysvakuutusrahastolle maksettavat maksut vuonna 2019. - Uutiset
14.12.2018 14.22
Laki vuoden 2019 tuloveroasteikosta ja lait tuloverolain sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta vahvistettiinTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (14.12.) lain vuoden 2019 tuloveroasteikosta, lain tuloverolain muuttamisesta sekä lain perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta ja määräsi lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2019. - Uutiset
7.12.2018 8.00
Muutoksia Kevasta annettuun lakiinKevasta annettua lakia esitetään muutettavaksi niin, että Kevan olisi tehtävä riskiarvio osana strategista päätöksentekoaan ja riskienhallintaansa. Lisäksi työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvää toimintaa esitetään Kevan lakisääteiseksi tehtäväksi. - Uutiset
19.9.2018 14.00
Hovioikeus määräsi velkajärjestelyvelallisen 9.440 euron eläkevakuutuksen realisoitavaksiHO katsoi, ettei asiassa ollut esitetty sellaisia poikkeuksellisia perusteita, joiden mukaan eläkevakuutus olisi tullut jättää realisoimatta. Eläkevakuutus oli käytettävä velkojen suoritukseksi. A:lle oli laadittava uusi maksuohjelma ja asia oli tämän vuoksi palautettava KO:een. (Vailla lainvoimaa 19.9.2018) - Uutiset
19.9.2018 8.00
Vakuutusoikeuden ratkaisu työntekijän eläkelain mukaan vakuuttamisvelvollisesta tahostaAsiassa ratkaistiin kysymys työntekijän eläkelain mukaan vakuuttamisvelvollisesta tahosta. A:n mielestä työnantaja-asemassa olivat olleet X Oy ja Y Oy, mutta niitä pidettiin laskuttajayhtiöinä ja tilannetta niin sanottuna nimenvuokraamisena. Yhtiöillä ei katsottu olleen omaa todellista liiketoimintaa eikä myöskään niiden työnantaja-asemaa pidetty todellisena. A:n katsottiin harjoittaneen kyseessä olevaa liiketoimintaa ja saaneen siitä hyödyn. Eläketurvakeskuksen ratkaisua ottaa A:n puolesta työntekijöille työntekijän eläkelain mukainen vakuutus pidettiin oikeana. A:n valitus hylättiin. - Uutiset
14.9.2018 14.24
Hallitus esittää muutoksia tuloverotukseen sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamistaPalkkatulon verotus pysyy ensi vuonna lähes ennallaan. Ns. solidaarisuusveron alemman alarajan voimassaoloa jatketaan ensi vuonna. Tuloveroasteikon indeksitarkistuksen jälkeen solidaarisuusveron alaraja on 76 100 euroa. Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärää korotetaan 3 100 eurosta 3 305 euroon. Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan 1 540 eurosta 1 630 euroon. Eläketulovähennykset nousevat. Työasuntovähennyksen enimmäismäärää korotetaan 250 eurosta 450 euroon. Vapaaehtoistyöntekijöille maksettavien verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärää korotetaan nykyisestä 2 000 eurosta 3 000 euroon kalenterivuodessa. Soveltamisala laajenee koskemaan myös julkisyhteisöiltä saatuja korvauksia. Tavanomaisia henkilökuntaetuja koskevaa säännöstä täsmennetään siten, että liikenteenharjoittajan työntekijöilleen myöntämissä henkilökuntalipuissa huomioidaan konsernina toimiminen. Perintö- ja lahjaverolakia muutetaan siten, että perintöveroa olisi suoritettava vapaaehtoiseen yksilölliseen eläkevakuutukseen liittyvän kuolemanvaravakuutuksen perusteella saadusta vakuutuskorvauksesta. - Uutiset
28.6.2018 7.19
Uusi ohje: Työnantajan ottamat vapaaehtoiset eläkevakuutuksetVerohallinnon ohjeessa käsitellään työnantajan ottamia vapaaehtoisia yksilöllisiä ja kollektiivisia eläkevakuutuksia. Ohje korvaa 27.9.2017 annetun samannimisen ohjeen. Ohjetta on päivitetty KHO:n kollektiivisesta lisäeläketurvasta antamien ratkaisujen KHO 2018:35, KHO 2018:36 ja KHO 2018:37 perusteella. - Uutiset
16.11.2017 11.35
KHO:n ratkaisu ruotsalaisen eläkevakuutusyhtiön tuloverotusta koskevassa ennakkoratkaisuasiassaValittaja on eläkevakuutusyhtiö, joka keskittyy Ruotsin työmarkkinaeläkejärjestelmän (tjänstepension) alaisten eläkesijoitusten hallinnointiin. KHO ei tutkinut yhtiön vaatimusta siitä, että yhtiötä on pidettävä Suomessa kokonaan verovapaana yhteisönä. KHO otti välittömästi tutkittavakseen yhtiön ennakkoratkaisuhakemuksessaan esittämän kysymyksen siitä, onko yhtiö Suomen verotuksessa oikeutettu vähentämään Suomesta saamansa tuloa vastaan kaikki ne menot, jotka vastaavassa tilanteessa oleva suomalainen eläkelaitos olisi oikeutettu vähentämään. Ennakkoratkaisua ei annettu. KHO tutki asian siltä osin kuin yhtiö oli valituksessaan vaatinut, että KVL:n päätöksen mukaisen verokohtelun edellytyksenä ei ole se, että yhtiö osoittaa, että Suomessa peritty vero jää Ruotsissa hyvittämättä. Valitus hylättiin. (Julkaisematon 16.11.2017) - Uutiset
2.10.2017 10.40
Uusi ohje: Työnantajan ottamat vapaaehtoiset eläkevakuutuksetVerohallinnon ohjeessa käsitellään työnantajan ottamia vapaaehtoisia yksilöllisiä ja kollektiivisia eläkevakuutuksia. Ohje korvaa 24.3.2010 annetun samannimisen ohjeen. Ohjetta on päivitetty eläkelainsäädäntöön ja tuloverolakiin tehtyjen, erityisesti eläkeikään ja sopimuksen tekoajankohtaan liittyvien muutosten seurauksena. Ohjeessa on lisäksi tarkennettu osakkaille ja heidän lähipiiriinsä kuuluville henkilöille otetun kollektiivisen eläkevakuutuksen ryhmämäärittelyä. Ohjeeseen on tehty myös rakenteellisia muutoksia. - Uutiset
10.4.2017 12.30
YEL-vakuutuksen takautuva päättäminen vaikuttaa yrittäjän työtapaturmavakuutukseenYrittäjän YEL-vakuutuksen takautuva päättäminen vaikuttaa yrittäjän oikeuteen saada työtapaturma- ja ammattitautilain (TyTAL) mukaisia korvauksia. Ratkaisevaa on, onko yrittäjän vapaaehtoinen työajan tapaturmavakuutus voimassa työtapaturman sattumispäivänä tai ammattitaudin ilmenemispäivänä. - Uutiset
21.12.2015 6.44
Työnantajan ja työntekijän eläke- ja vakuutusmaksuprosentit 2016Työnantajan lakisääteisiä sosiaalivakuutusmaksuja ovat sosiaaliturvamaksu, työeläke-, työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksu. Työnantaja perii työntekijän osuuden työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksusta palkanmaksun yhteydessä. - Uutiset
1.12.2015 15.04
Hallinto-oikeus: Uudelle työnantajalle siirretyn yksilöllisen eläkevakuutuksen vakuutusmaksut olivat työntekijän palkaksi katsottavaa etuutta, josta uuden työnantajan oli toimitettava ennakonpidätys ja maksettava työnantajan sosiaaliturvamaksuKoska asiassa ei ollut esitetty selvitystä siitä, että edellisen työnantajan ottamat velvoitteet olisivat sitoneet yleisseuraantona uutta työnantajaa tai, että työnantajat olisivat sopineet vakuutuksen siirtämisestä keskinäisellä sopimuksellaan, eikä asiassa ollut myöskään selvitetty sitä, mitä vakuutuksen siirtämisestä oli sovittu sitä alun perin tehtäessä, HAO katsoi, että kyse oli uudesta vakuutussopimuksesta. Koska vakuutuksen ehdot eivät täyttäneet voimassaolevan TVL 54 d §:n edellytyksiä, HAO kumosi oikeudenvalvontayksikön valituksesta Verohallinnon antaman ennakkoratkaisun ja lausui uutena ennakkoratkaisuna, että vakuutusmaksut olivat X:n palkaksi katsottavaa etuutta, josta hänen uuden työnantajansa oli toimitettava ennakonpidätys ja maksettava työnantajan sosiaaliturvamaksu. - Uutiset
17.9.2015 10.31
Oikeuskansleri: Kevan toimitusjohtajan nimitysmenettelyssä ei muutettu tai sovellettu virheellisesti viran kelpoisuusvaatimuksiaKunnallisen eläkelaitoksen Kevan uudessa johtosäännössä muutettiin toimitusjohtajan viran kelpoisuusvaatimuksia. Toimitusjohtajan virka julistettiin haettavaksi ennen uuden johtosäännön voimaantuloa ja hakuilmoituksessa ilmoitettiin uuden johtosäännön mukaiset kelpoisuusvaatimukset. Viran täyttämisestä päätettiin uuden johtosäännön voimaantulon jälkeen. Oikeuskansleri katsoi, että nimitysmenettelyssä ei muutettu tai sovellettu virheellisesti viran kelpoisuusvaatimuksia. - Uutiset
22.7.2015 12.30
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu asiakkaiden jakamisesta yksityisten eläkerahastojen markkinoillaEU-tuomioistuin katsoo romanialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että SEUT 101 artiklan 1 kohtaa tulkittava siten, että yksityisten eläkerahastojen välillä asiakkaiden jakamisesta tehdyt pääasian oikeudenkäynnin kohteena olevien kaltaiset sopimukset muodostavat järjestelyn, jolla on kilpailun vastainen tarkoitus, eikä näiden sopimusten kohteena olevien asiakkaiden lukumäärällä ole merkitystä kilpailuun sisämarkkinoilla kohdistuvan rajoituksen olemassaoloa koskevan edellytyksen kannalta. - Uutiset
20.2.2015 14.11
Presidentti hyväksyi Kiinan kanssa tehdyn sosiaaliturvasopimuksen ja vahvisti sitä koskevan lainSopimuksen tarkoituksena on kaksinkertaisen vakuuttamisen välttäminen ja työntekijöiden vakuuttaminen yhdessä maassa. Laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti sopimuksen kanssa.