Liikennevakuutus
- Uutiset
20.3.2024 15.25
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi ettei törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt ollut vastuussa poliisiauton vaurioitumisestaV:n aikeet ja liikennetilanne olivat olleet myös pysäyttämistä tehneen poliisimiehen havaittavissa. Tuomiossa selostettuihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, ettei voimakeinojen käyttäminen V:n pysäyttämiseksi olleet välttämätöntä eivätkä poliisiauton törmäyksestä syntyneet vauriot olleet seurausta V:n tahallisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta, vaan poliisimiehen virkatoimesta. (Vailla lainvoimaa 20.3.2024) - Uutiset
6.3.2024 11.32
Hovioikeus arvioi liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperusteen määräytymistä - käräjäoikeuden tuomio kumottiinHO:ssa asiassa oli kysymys siitä, määräytyikö liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperuste liikennevakuutuslain 33 §:n 1 momentin mukaisesti riippumatta siitä, että se oli liikennevahingon tapahtuessa ollut kytkettynä tuntemattomaksi jääneeseen vetoautoon, sekä siitä, oliko kyse liikennevakuutuslain 44 §:ssä tarkoitetusta liikennevahinkotapahtumasta. (Vailla lainvoimaa 6.3.2024) - Uutiset
23.2.2024 10.40
Hallitus esittää lakimuutoksia liikennevakuutusdirektiivin toimeenpanemiseksi – vakuutettavaksi tulisivat muun muassa kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudatEsityksessä ehdotetaan muutoksia liikennevakuutuslakiin, Liikennevakuutuskeskuksesta annettuun lakiin ja vakuutusyhtiölakiin. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön Euroopan parlamentin neuvoston direktiivin (EU) 2021/2118 muutokset kansallisesti. - Uutiset
18.1.2024 14.00
Hovioikeus poisti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan käräjäoikeuden tuomion menettelyvirheen vuoksi kokonaisuudessaanKO oli menetellyt virheellisesti ratkaistessaan asian kirjallisessa menettelyssä paitsi jätettyään antamatta kantelijalle tiedoksi asianomistajan esittämän korvausvaatimuksen myös siltä osin kuin se oli tutkinut tuon vaatimuksen, vaikka tutkimiselle oli ollut liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentin mukainen este. Ottaen huomioon, ettei kantelija ollut saanut tilaisuutta vastata asianomistajan korvausvaatimukseen KO:ssa, oikeusastejärjestys ja siihen liittyvä muutoksenhakuoikeuden tosiasiallinen turvaaminen edellyttivät vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyä KO:ssa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 10.00
Hovioikeus: Päihtyneenä ylinopeutta ajanut ja puuhun törmännyt nuori aikuinen oli aiheuttanut vakuutustapahtuman törkeästä huolimattomuudesta - vakuutusyhtiön 398.008,75 euron korvausvaatimus soviteltiin puoleenHO hyväksyi KO:n ratkaisun perusteluineen siltä osin kuin KO oli katsonut vastaajan aiheuttaneen vakuutustapahtuman liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla törkeästä huolimattomuudesta ja olevan siten korvausvelvollinen yhtiötä kohtaan. HO hyväksyi KO:n vahingonkorvauksen sovittelua koskevan ratkaisun perusteluineen. Korvauksen enempään alentamiseen ei ollut aihetta. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
10.1.2024 12.27
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta päivitettyjä ohjeitaLiikenne- ja potilasvahinkolautakunta Liipo on julkaissut 9. tammikuuta 2024 seuraavat päivitetyt ohjeet: - Uutiset
8.1.2024 13.31
Hovioikeus äänesti liikennevakuutusasiassa: Tuomioistuinmenettelyn ulkopuolella aiheutuneet asianajokulutHovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko Liikennevakuutuskeskus velvollinen suorittamaan liikennevahingon kärsineelle T:lle muina kuluina asian hoitamisesta tuomioistuinmenettelyn ulkopuolella aiheutuneet asianajokulut. Jos näin katsottiin olevan, kysymys oli myös korvattavien asianajokulujen määrästä. (Vailla lainvoimaa 8.1.2024) - Uutiset
3.1.2024 14.00
Liikennevakuutuskeskus täytti 100 vuotta 2023 – voit käydä läpi sen aikamatkanSuomen Automobiilitariffiyhdistys perustettiin 1.10.1923. Sen perustivat Fennia, Pohjola ja Sampo, ja tavoitteena oli yhteistyö vakuutusehto- ja maksukysymyksissä. Liikennevakuutuskeskuksen toiminnan lasketaan alkaneen tästä. - Uutiset
21.12.2023 8.35
Liipo: Työntekijämaksujen huomioiminen ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2024Soveltamisohje 2/2023 - Uutiset
20.12.2023 12.10
Liikennevakuutusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano viivästyy – ratkaisuja etsitään sähköpotkulautojen vakuuttamiseenHallituksen esitystä laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta valmistellaan parhaillaan lausuntokierrokselta saadun palautteen perusteella. Lausuntokierroksen jälkeen tehdyistä muutoksista tullaan järjestämään kuulemistilaisuus tammikuussa 2024. - Uutiset
28.11.2023 15.57
Mopoauton sisätilanlämmittimen vika aiheutti rivitalon tulipalon – toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi tulipalon aiheutuneen mopoauton liikenteeseen käyttämisestä ja tästä aiheutunut 575.000 euron vahinko tuli korvata ajoneuvon liikennevakuutuksestaRivitalo oli tuhoutunut tulipalossa, joka oli saanut alkunsa rivitalorakennuksen edustalla pysäköitynä olleesta ajoneuvosta. Hovioikeus katsoi, että mopoauton liikenteeseen käyttämisellä ja aiheutuneella vahingolla oli syy-yhteys. Mopoauto oli ollut pysäköitynä rivitalon eteen. Näin ollen liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin mukaiset rajoitussäännökset eivät tulleet asiassa sovellettaviksi. (KKO:ssa; VL:2024-11) - Uutiset
14.11.2023 11.45
Hovioikeus: Liikennevakuutuskorvaus ja rikastumiskielto – oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää vakuutetun työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksestaValituksen perusteella hovioikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää L:n työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksesta vai olisiko vähentäminen ollut L:n väittämin tavoin tehtävissä ainoastaan työeläkejärjestelmässä. Hovioikeus totesi, että valituksen perusteena ei ollut vedottu vakuutusyhtiön vuosia jatkuneeseen käytäntöön eläkkeen maksamisessa ja siihen perustuvaan luottamuksen suojaan eikä käräjäoikeuden ratkaisu ollut näiltä osin hovioikeuden tutkittavana. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden ratkaisun siltä osin kuin siinä oli katsottu, että vakuutusyhtiön menettelylle, jolla korvauksen määrää oli laskettu, ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 14.11.2023) - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
12.10.2023 11.44
EUT: Sähköpyörä ei kuulu moottoriajoneuvojen vakuutusvelvollisuuden piiriin, koska se ei kulje yksinomaan mekaanisella voimallaPolkupyöräilijä, joka ajoi sähköpyörällä yleisellä tiellä lähellä Bruggea (Belgia), joutui vakavaan onnettomuuteen: hän törmäsi autoon ja loukkaantui vakavasti. Hän kuoli useita kuukausia myöhemmin. Myöhemmässä oikeuskäsittelyssä mahdollisesta korvausoikeudesta syntyi erimielisyyttä sähköpyörän oikeudellisesta luokittelusta: pitäisikö sitä pitää "ajoneuvona"? - Uutiset
17.8.2023 9.26
KKO: Vastaajan ei katsottu aiheuttaneen liikennevakuutustapahtumaa tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta ja vakuutusyhtiön takautumisvaatimus hylättiinA:n syyksi oli luettu nuorena henkilönä tehdyt kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen huolimattomuudesta. A oli suistunut tieltä luvatta käyttöön ottamallaan autolla ja törmännyt katuvalopylvääseen. Vakuutusyhtiö vaati takautumisoikeutensa perusteella, että A velvoitetaan korvaamaan yhtiölle sen kolmannelle liikennevakuutuksen nojalla suorittama korvaus valopylvään korjauskustannuksista.
Korkein oikeus katsoi, että A:n liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitettua tahallisuutta tai törkeätä huolimattomuutta oli arvioitava suhteessa liikennevakuutuslaissa tarkoitettuun vakuutustapahtumaan eli ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneeseen esinevahinkoon. A:n ei katsottu aiheuttaneen vakuutustapahtumaa tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta ja vakuutusyhtiön vaatimus hylättiin. Vrt. KKO 2012:3. - Uutiset
1.8.2023 15.25
Ajoneuvoyhdistelmä törmäsi osittain pimeälle moottoriliikennetielle ilman valoja pysäytettyyn henkilöautoon sillä seurauksella, että kaksi henkilöä kuoli ja yksi loukkaantui - hovioikeus arvioi vakuutusyhtiöiden välistä korvausvastuuta toisin kuin käräjäoikeusToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että ajoneuvoyhdistelmän vakuttaneella vakuutusyhtiöllä oli oikeus periä Liikennevakuutuskeskukselle maksamansa korvaus kokonaisuudessaan henkilöauton liikennevakuutusyhtiöltä. (Vailla lainvoimaa 1.8.2023. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
10.7.2023 9.09
Liikennevakuutuskeskus: Ulkomaisen vuokra-auton vakuutuksessa voi olla yllätyksiäUlkomaanmatkailuun kuuluu usein auton tai muun ajoneuvon vuokraus matkakohteessa. Vuokrahintaan kuuluu pääsääntöisesti perusvakuutus, joka oikeuttaa minimitason suojaan. Suomessa Liikennevakuutuksen tarjoama suoja on poikkeuksellisen kattava. Laajaan vakuutusturvaan tottuneille suomalaisille ulkomaisten vakuutusten suojataso voi olla ikävä yllätys. - Uutiset
15.6.2023 12.05
Liikennevakuutuskeskus: Suomalaisilla on isoja aukkoja liikennevakuuttamisen faktoistaLakisääteisen liikennevakuutuksen laajuus on suomalaisilla huonosti tiedossa. Liikennevakuutuksen tärkeimpänä ominaisuutena suomalaiset pitävät sitä, että se korvaa kolarin syyttömälle osapuolelle sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Liikennevakuutus on sisällöltään ja korvauksiltaan samanlainen vakuutusyhtiöstä riippumatta. Liikennevakuutuskeskuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista arvostaa sitä, että liikennevakuutus on lakisääteinen. Liikenteessä voi luottaa siihen, että vakuutus on lähes kaikilla kulkijoilla. Tiedot kerättiin Liikennevakuutuskeskuksen teettämässä kyselytutkimuksessa toukokuussa. - Uutiset
6.6.2023 14.00
Vakuutusoikeus jätti liikennevakuutuksen perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun valituksen määräajan jälkeen tehtynä tutkimattaMuutoksenhakija ei esittänyt eikä asiassa muutoinkaan ilmennyt sellaisia laissa tarkoitettuja painavia syitä, joiden perusteella vakuutusoikeus olisi voinut ottaa määräajan jälkeen saapuneen valituksen tutkittavakseen sen myöhästymisestä huolimatta.