Uutisten vuosihakemisto, 2018
- Uutiset
2.1.2018 12.10
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Älä osta alennusmyynnistä vanhan lähetystekniikan televisiotaJos olet ostamassa uutta televisiota antennitalouteen, varmista, että laite tukee uutta lähetystekniikkaa, joka otetaan käyttöön kokonaisuudessaan vuonna 2020.Myyjällä on velvollisuus kertoa, toimivatko myytävät laitteet uudella tekniikalla. Tieto on käytävä selvästi ilmi myös verkkokaupassa. Tarkista huolellisesti laitteiden tekniset tiedot ostovaiheessa ja ota tarvittaessa yhteys suoraan verkkokauppaan, Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa. - Uutiset
2.1.2018 11.40
Lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi: Lähes nollaenergian säädöspaketti valmiina – rakentamismääräykset uusittuLähes nollaenergian säädöspakettiin kuuluu kolme asetusta: valtioneuvoston asetus rakennuksissa käytettävien energiamuotojen kertoimien lukuarvoista, ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta sekä ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen energiatehokkuudesta. Asetukset on nyt annettu. Säädöspakettiin kuuluva maankäyttö- ja rakennuslain muutos (1151/2016) tuli voimaan jo vuosi sitten. - Uutiset
2.1.2018 11.00
Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2017 toimitettavaa verotusta vartenYhtenäistämisohjeet on tarkoitettu tueksi säännösten tulkinnassa, myös silmällä pitäen niitä tilanteita, joissa joudutaan arvioimaan raha- ja prosenttimääriä. Yksittäistapauksessa verovelvollisen esittämä selvitys on kuitenkin aina ensisijainen verotuksen peruste. Verohallinnon yksiköt voivat harkintansa mukaan antaa tätä ohjetta täydentäviä yksikkökohtaisia ohjeita. Nämä ohjeet eivät kuitenkaan voi olla ristiriidassa Verohallinnon yhtenäistämisohjeen kanssa eivätkä verotuksen työmenettely- ja valvontaohjeiden kanssa. - Uutiset
2.1.2018 10.39
Ohje: Henkilöstöruokailun arvonlisäverotuksestaVerohallinnon ohjeessa käsitellään työnantajan järjestämän henkilöstöruokailun arvonlisäverotusta tilanteissa, joissa työnantaja joko järjestää henkilöstöruokailun itse tai ostaa ravintola- ja ateriapalvelun ulkopuoliselta ravintolanpitäjältä. Ohjeessa käsitellään lisäksi ravintola- ja ateriapalvelun vastikkeetonta ja vastikkeellista luovutusta työntekijöille arvonlisäverotuksen näkökulmasta. - Uutiset
2.1.2018 10.28
Ohje: Markkinointi- ja edustustilaisuudet arvonlisäverotuksessaVerohallinnon ohjeessa käsitellään edustustilaisuuden ja markkinointitilaisuuden välistä rajanvetoa arvonlisäverotuksessa. - Uutiset
2.1.2018 10.13
Verohallinnon ohje ns. DAC2-direktiivin voimaanpanolain sekä verotusmenettelylain 17 b, c ja d -§:n soveltamiseksiVerohallinnon ohjeen on tarkoitus auttaa finanssilaitoksia sekä niiden neuvonantajia ja palveluntarjoajia CRS:ään ja DAC2:een liittyvissä huolellisuusmenettely- ja raportointivelvoitteissaan. Ohjeesta ilmenevät myös tiedot, jotka finanssilaitoksen asiakkaan on annettava finanssilaitokselle sen lakisääteisten velvoitteidensa täyttämiseksi. - Uutiset
2.1.2018 10.10
KKO:n ratkaisu valituksen tutkimisestaKäräjäoikeus oli rikosasian vastaajan hakemuksesta asettanut valituksen tekemiselle hovioikeuteen uuden määräajan ja lähettänyt päätöksensä tiedoksi myös hakijan vastapuolille. Koska päätöksestä ei selvästi käynyt ilmi, että uusi määräaika ei koskenut hakijan vastapuolia, käräjäoikeuden olisi tullut tutkia alkuperäisen valitusmääräajan jälkeen saapunut asianomistajan valitus. (Ään.) - Uutiset
2.1.2018 9.39
Verohallinnon ohjeessa käsitellään erilaisia laskutuspalveluyrityksiin ja niiden käyttäjiin liittyviä verotuskysymyksiä - itsensätyöllistäjät / kevytyrittäjätMarkkinoilla toimii erilaisia yrityksiä, joiden kautta työn suorittajat voivat laskuttaa asiakkaitaan perustamatta omaa yritystä. Yleensä tällaiset yritykset hoitavat työn suorittajan puolesta myös erilaisia lakisääteisiä, esimerkiksi verotusta koskevia velvoitteita. Nämä yritykset käyttävät tarjoamastaan palvelusta erilaisia nimityksiä kuten laskutuspalvelu, laskutuskanava tai palkkiopalvelu. Verohallinnon ohjeessa näistä yrityksistä käytetään yleisnimitystä laskutuspalveluyritys. Työn tekevästä ja laskutuspalveluyritystä käyttävästä henkilöstä käytetään nimitystä työn suorittaja. Vakiintuneesti heitä kutsutaan myös itsensätyöllistäjiksi tai kevytyrittäjiksi. - Uutiset
2.1.2018 9.07
Muutettu ohje: Luontois- ja henkilökuntaetujen hankkiminen kohdennetuilla maksuvälineilläVerohallinnon ohjeessa käsitellään niitä edellytyksiä, jotka maksuvälineen on täytettävä veroetujen saamiseksi. Aikaisempaa samannimistä ohjetta on päivitetty lainsäädäntömuutosten vuoksi ja ohjeen rakennetta on hieman muutettu. Ohjeesta on myös poistettu erilaisten luontois- ja henkilökuntaetujen verotusta koskevia asioita, koska niitä on käsitelty erillisissä ohjeissa. Verohallinnon ohje täydentää kyseisiä ohjeita. - Uutiset
2.1.2018 9.01
Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaaKauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun 2017 loppuun mennessä yli 64.000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle. - Uutiset
2.1.2018 8.46
Uusi ohje: Luontoisedut verotuksessaVerohallinnon ohjeessa käsitellään työnantajalta saatujen luontoisetujen verotusta luonnollisen henkilön tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässä. Ohje korvaa 23.12.2016 annetun samannimisen ohjeen. Ohjeesta on poistettu luontoisetujen euromäärät. - Uutiset
2.1.2018 8.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksiKorkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajaan Kabulissa kohdistuva uhassa ei ollut kyse ulkomaalaislain 87 §:ssä tarkoitetusta vainosta eikä hänelle näin ollen ollut tullut myöntää turvapaikkaa. Toissijaisen suojelun osalta korkein hallinto-oikeus arvioi, ettei asiassa voitu poissulkea sitä mahdollisuutta, että kyseinen henkilö voisi vaikutusvaltansa vuoksi saattaa valittajan vakavaan vaaraan Kabulissa, eikä valittajan olisi mahdollista tätä uhkaa vastaan turvautua viranomaisten antamaan suojaan. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella tällaisen vaaran toteutuminen oli varsin todennäköistä. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että oli olemassa riittävät perusteet arvioida valittajan olevan Kabulissa todellisessa vaarassa kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuilla tavoilla. Asiassa oli kuitenkin vielä arvioitava, oliko valittajalla mahdollisuus oleskella muualla Afganistanissa ilman edellä mainitun vakavan haitan uhkaa.
Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston valituksenalaiset päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksi.