Virkamies
- Uutiset
4.10.2019 13.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen otti kantaa verotoimiston verojohtajan menettelyyn terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessaKantelija arvosteli Itä-Suomen verotoimiston verojohtajan menettelyä terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessa. Kantelijan mukaan määräystä ei ollut perusteltu asianmukaisesti eikä häntä ollut kuultu asian käsittelyn missään vaiheessa. Kantelija kertoi, ettei tiennyt, että määräyksestä olisi voinut valittaa, koska määräyksessä ei mainittu valitusosoitusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, että Itä-Suomen verotoimisto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut liittänyt 10.4.2018 tekemäänsä päätökseen, jolla se määräsi kantelijan terveydentilan toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin, valitusosoitusta. Menettelyn moitittavuuden arvioinnissa otettiin huomioon, että Itä-Suomen verotoimisto oli oma-aloitteisesti 4.7.2019 täydentänyt 10.4.2018 annettua määräystä valitusosoituksella. - Uutiset
4.10.2019 8.30
Oikeuskansleri pyytää poliisia ilmoittamaan sen tutkittaviksi tulevista syyttäjän tekemäksi epäiltyä virkarikosta koskevista asioistaOikeuskanslerin esittämän pyynnön taustalla on syyttäjälaitoksesta annettuun uuteen lakiin sisältyvä sääntely, jonka mukaan syyttäjänä valtionsyyttäjän, johtavan aluesyyttäjän, erikoissyyttäjän, aluesyyttäjän ja apulaissyyttäjän menettelyä koskevassa virkarikosasiassa on joko valtioneuvoston oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies taikka oikeuskanslerin tai oikeusasiamiehen määräämä syyttäjä. Lisäksi jompikumpi mainituista ylimmistä laillisuusvalvojista toimii lain mukaan syyttäjänä valtakunnansyyttäjän ja apulaisvaltakunnansyyttäjän menettelyä koskevassa virkarikosasiassa. - Uutiset
3.10.2019 9.00
Rangaistus- ja korvausvaatimuksen esittäminen hovioikeudenneuvosta ja käräjätuomaria kohtaan ei tehnyt hovioikeuden kokoonpanosta esteellistä - esteellisyysväite ja pyyntö asian siirtämisestä toiseen tuomioistuimeen hylättiinHO:n lainkäyttö- ja muu henkilökunta eivät olleet esteellisiä käsittelemään valittajan HO:sssa nyt vireillä olevaa valitusasiaa tai hänen siinä esittämäänsä esteellisyysväitettä sillä perusteella, että valittaja oli esittänyt rangaistus- ja korvausvaatimuksia HO:n hovioikeudenneuvosta ja KO:n käräjätuomaria kohtaan tai että HO:ssa olisi syyllistytty väärinkäytöksiin valittajaa kohtaan. HO katsoi, etteivät sen jäsenet olleet yleisellä tasolla esteellisiä käsittelemään valittajan valitusasiaa tai hänen siinä tekemäänsä esteellisyysväitettä. Nyt esteellisyysväitteen käsittelevällä kokoonpanolla ei ollut sellaista yhteyttä hovioikeudenneuvoksen, käräjätuomarin tai valittajan aikaisempiin asioihin, että olisi ollut perusteltua aihetta epäillä kokoonpanon puolueettomuutta asiassa. Valittaja esittämä esteellisyysväite ja pyyntö asian siirtämisestä toiseen tuomioistuimeen hylättiin. (Ratkaisuun ei saa hakea erikseen muutosta) - Uutiset
1.10.2019 9.19
Apulaisoikeusasiamieltä useita ratkaisuja työntekijän rokotussuojasta - pyytää täsmentämään myös lakiaAOA Maija Sakslin on antanut huomautuksen työnantajalle, joka oli antanut Kuopion psykiatrian keskuksessa työskentelevälle työntekijälle kirjallisen varoituksen rokotussuojan ottamatta jättämisestä. AOA:lle saapuneissa rokotuksiin liittyvissä kanteluissa on lisäksi ilmennyt ongelmia rokotustietojen keräämisessä ja käsittelyssä. AOA toteaa, että työnantaja ei voi vaatia työntekijää antamaan selvitystä rokotussuojastaan tai taudin sairastamisesta kirjallisesti tai lomakkeella. Selvitykseksi riittää työntekijän suullinen ilmoitus työnantajalle. Jos työnantaja edellyttää työntekijän ilmoittavan rokotuksistaan kirjallisesti lomakkeella, menettely ei ole lainmukainen. AOA on useiden rokotuksiin liittyvien kanteluiden takia katsonut perustelluksi tehdä esityksen STM:lle tartuntatautilain täsmentämisestä. Lakia pyydetään täsmentämään siten, että myös kotihoidossa, kotisairaanhoidossa tai kotisairaalassa, jossa hoidetaan tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiita asiakkaita tai potilaita, saisi vain erityisestä syystä käyttää henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja. - Uutiset
20.9.2019 10.35
KHO:n ratkaisu sivutoimisen vankilalääkärin palvelussuhderiidassaHallintoriita – Valtion virkamies – Virkasuhteen vahvistaminen – Virkasuhteeseen liittyvä vaatimus lomapalkasta – Viivästyshyvitys - Uutiset
9.9.2019 13.26
Hovioikeus arvioi ehdottoman ja ehdollisen vankeuden edellytyksiä, kun vastaaja oli toistuvasti uhannut tappaa poliisin virkatehtävää suorittamassa olleen asianomistajanHO katsoi, että kolmesta virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta tuomittu 11 kuukauden rangaistus voitiin tuomita ehdottomana. Uhkaukset olivat olleet lajissaan erittäin vakavia, ja vastaajan menettely osoitti hänessä huomattavaa syyllisyyttä. Asiassa ei ollut myöskään käynyt ilmi, että vastaajan tuomitseminen ehdottomaan vankeuteen olisi ollut hänen henkilökohtaisiin oloihinsa nähden kohtuuttomana pidettävä seuraamus. Asia oli voitu ratkaista HO:ssa pääkäsittelyä pitämättä. (Vailla lainvoimaa 9.9.2019) - Uutiset
4.9.2019 16.00
Hovioikeuden tuomio lahjuksen antamista ym. koskevassa asiassaSyytteessä selostettu tapahtumainkulku oli HO:ssa kunkin vastaajan osalta ollut pääosin riidaton ja kysymys oli ollut siitä, miten väitettyjä etuja oli arvioitava oikeudellisesti. (Vailla lainvoimaa 4.9.2019) - Uutiset
27.8.2019 11.00
Vapaa-ajallaan törkeään rattijuopumukseen syyllistyneen poliisin virkasuhde voitiin irtisanoa – KHO kumosi HAO:n päätöksenKHO katsoi, että poliisilaitoksella oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy A:n vanhemman konstaapelin virkasuhteen irtisanomiseen. KHO katsoi lisäksi, ettei asiassa ollut ilmennyt A:n työnantajan kohdelleen A:ta toisin kuin muita palveluksessaan olleita tai olevia virkamiehiä vastaavissa olosuhteissa. Irtisanomisen laillisuutta ei ollut myöskään syytä arvioida toisin A:n pitkän virkauran, hänen kollegojensa ilmaiseman luottamuksen säilymisen, A:n yksityiselämään liittyvien syiden perusteella eikä senkään johdosta, että A oli hakeutunut pian hoitoon. Irtisanomista ei voitu pitää kysymyksessä olevissa olosuhteissa suhteettoman ankarana seuraamuksena. - Uutiset
21.8.2019 13.12
Oikeuskansleri: Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön nimityksessä ei huomautettavaaOikeuskansleri ei ryhtynyt toimenpiteisiin sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön nimityksestä tehdyn kantelun johdosta. Asiassa ei ilmennyt, että valtioneuvosto olisi ylittänyt harkintavaltansa tai käyttänyt sitä väärin. - Uutiset
19.8.2019 13.00
Väestötietojärjestelmää yksityisiin hakuihin käyttänyt kihlakunnanulosottomies ei syyllistynyt virkavelvollisuuden eikä tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomiseenKihlakunnanulosottomiehen virkaa hoitanut nainen oli tehnyt entiseen avopuolisoonsa A:han, samassa huoneistossa asuviin sekä A:n vanhempiin kohdistuvia väestötietojärjestelmäkyselyitä. Ottaen huomioon A:n yhteydenotoista esitetty selvitys sekä A:n ulosottovirastosta irtisanomiseen liittyvät seikat, oli virkamiehen menettelyä pidettävä niin vähäisenä, ettei virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistö täyttynyt. Lisäksi asiassa oli annettava merkitystä sille, että virkamiehen menettelystä oli jo annettu huomautus ulosottovirastolle ja virkamiehelle itselleen. A:n rangaistus- ja kärsimyskorvausta koskevat vaatimukset hylättiin. HO ei myöntänyt A:lle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 19.8.2019) - Uutiset
16.8.2019 10.20
Väitös: Virkakieli koettelee lukijaaVäitöskirjassa tutkitaan, miten kunnan esityslistojen ja pöytäkirjojen käytettävyyttä on mahdollista parantaa. Vaikea virkateksti harmittaa kuntalaista, mutta se kuormittaa myös kaupungin omaa henkilöstöä. Helppokäyttöisyys olisi tärkeää osallistamisen ja demokratian kannalta. Virkatekstin käyttökokemusta arvioidaan Tampereen yliopistossa perjantaina 16. elokuuta tarkastettavassa väitöstutkimuksessa. - Uutiset
14.8.2019 11.30
Tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen syyllistyneelle käräjätuomarille varoitus - valtio ja käräjätuomari velvoitettiin yhteisvastuullisesti suorittamaan 7 päivää aiheettomasti vankilassa istuneelle korvauksena kärsimyksestä 840 euroaKäräjätuomari oli käräjätuomarin virkaa toimittaessaan huolimattomuudesta tuominnut jutun toisen vastaajan RL 35 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta vahingonteosta, jonka rikoksen syyteoikeus oli RL 8 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan nojalla vanhentunut. HO katsoi, että käräjätuomari oli menetellyt vastoin sitä, mitä tuomarin viran asianmukaiselta hoitamiselta voidaan edellyttää. Lisäksi menettely oli ollut omiaan heikentämään luottamusta viranomaisen toiminnan asianmukaisuuteen. Käräjätuomarin teko ei ollut sen haitallisuus ja vahingollisuus sekä muut tekoon liittyvät seikat huomioon ottaen kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Käräjätuomari oli siten syyllistynyt tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen. Oikeudenmukainen ja riittävä seuraamus käräjätuomarin syyksi luetusta rikoksesta oli varoitus. Kohtuullinen korvaus asianomistajlle oli 120 euroa vapaudenmenetysvuorokaudelta eli yhteensä 840 euroa. (Vailla lainvoimaa 14.8.2019. Huom! Ks. KKO:2020:78: HO:n tuomio kumottiin) - Uutiset
26.7.2019 13.27
Kunnan sosiaalihuollon viranomaistehtäviä ei voi siirtää yksityiselle palveluntuottajalleLounais-Suomen aluehallintoviraston tietoon on tullut, että sen alueella on kuntia, jotka ovat ostaneet yksityisiltä sosiaalipalvelujen tuottajilta palveluja, joita voidaan tehdä vain virkavastuulla. Aluehallintovirasto on ohjeistanut alueen kuntia asiasta ohjauskirjeellä. - Uutiset
25.7.2019 11.22
Hallinto-oikeus: Verohallinnon Harmaan talouden torjuntayksikkö oli voinut kieltää sen ylitarkastajan sivutoimen asunto-osakeyhtiöiden toiminnantarkastajanaValittaja oli tehnyt ilmoituksen sivutoimesta toimiakseen pienten taloyhtiöiden toiminnantarkastajana. Ilmoituksen mukaan toiminta ajoittuisi maalis–kesäkuulle, viikonloppuihin, ja kokonaistuntitarve olisi noin 30 tuntia, 1–2 tuntia per tarkastus. Valituksesta ilmeni, että valittaja on luonut asiakassuhteen tilitoimistoon, jonka asiakkaille valittaja tekee toiminnantarkastuksia. HAO katsoi, että Verohallinnon Harmaan talouden torjuntayksikkö oli voinut kieltää valittajaa toimimasta asunto-osakeyhtiöiden toiminnantarkastajana. Asiassa ei ollut ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi katsottava, että päätös olisi Suomen perustuslain vastainen tai että valittajaa ei olisi kohdeltu yhdenvertaisesti sivutoimilupaharkinnassa. (Ei lainvoim.25.7.2019) - Uutiset
24.7.2019 16.00
Hallinto-oikeus: Maahanmuuttovirastolla oli peruste kieltää sen virkamiestä toimimasta sivutoimisesti alaikäisten nuorten edustajanaAsiassa oli ilmennyt, että valittajalla on pitkäaikainen työkokemus Maahanmuuttovirastosta ja hänellä on nykyisessä taloussuunnittelijan tehtävässään myös rajoitetut käyttöoikeudet Maahanmuuttoviraston UMA-järjestelmään. Vaikka valittaja ei tee Maahanmuuttovirastossa edustamiinsa nuoriin liittyviä päätöksiä siten, että hän tulisi sen johdosta esteelliseksi virkatehtävässään tai edustajan tehtävissään, HAO katsoi, että valittajan toiminta toisaalta Maahanmuuttoviraston virkamiehenä ja toisaalta sellaisten henkilöiden edustajana, jotka ovat hakeneet tai hakevat tai joiden perheenjäsenet hakevat Maahanmuuttovirastolta oleskelulupaa, saattaa vaarantaa luottamuksen viranomaisen tasapuolisuuteen tehtävän hoidossa. Maahanmuuttovirastolla oli siten ollut peruste kieltää valittajaa toimimasta sivutoimisesti alaikäisten nuorten edustajana. (Ei lainvoim. 24.7.2019) - Uutiset
28.6.2019 12.40
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti poliisilaitoksen huomiota menettelyyn tehtävään määräämisessäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti poliisilaitoksen huomiota hallintolain asettamiin vaatimuksiin tehtävään määräämistä koskevan päätöksen perustelemisessa sekä tarkkuuteen ja huolellisuuteen asiaa koskevan muistion laadinnassa. - Uutiset
27.6.2019 10.29
Erimielinen hallinto-oikeus poisti samaa sukupuolta vihkineelle papille annetun varoituksenAsian epäselvään ja sääntelemättömään tilaan nähden HAO katsoi, ettei pappi ollut toiminut vastoin pappisviran velvollisuuksia ja pappislupausta vihkiessään samaa sukupuolta olevan parin avioliittoon eikä tuomiokapituli ollut voinut antaa hänelle varoitusta. Tuomiokapitulin päätökset oli lainvastaisina kumottava. HAO:n vähemmistöön jäänyt jäsen puolestaan katsoi, että tuomiokapitulilla oli ollut oikeus antaa asiassa kirjallinen varoitus. Ään. 2-1. (Ei lainvoim. 27.6.2019) - Uutiset
25.6.2019 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palkanlisän epäämisestä määräaikaisilta opettajiltaMääräaikaista työtä koskevasta puitesopimuksesta annetun direktiivin 1999/70/EY liitteenä olevan, 18.3.1999 tehdyn puitesopimuksen 4 lausekkeen 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan palkanlisän voivat saada ainoastaan vakinaisina virkamiehinä toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen otetut opettajat eivätkä muun muassa opettajat, jotka on otettu palvelukseen julkishallinnon määräaikaisiksi sopimussuhteisiksi toimihenkilöiksi, mikäli työskenteleminen tietyn palvelusajan verran on ainoa edellytys kyseisen lisän myöntämiseksi. - Uutiset
18.6.2019 9.00
14-vuotias latasi YouTube -sivustolle videon poliisipartiosta - käräjäoikeus tuomitsi omaa asiaansa poliisitalolla hoitaneen poliisin virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoihin mutta hylkäsi syytteen henkilörekisteririkoksestaVastaajan lainvastainen menettely oli tapahtunut tapaamisessa 2.6.2017 poliisitalolla, jossa vastaaja oli ollut virantoimituksessa työvuorossa poliisin virkapuku päällä. Hän oli kuitenkin hoitanut tuolloin omaa asiaansa, jossa hän oli ollut asianomistajana ja A kunnianloukkauksesta epäiltynä, mutta jossa esitutkinta oli jo päätetty. Vastaaja oli omassa asiassaan vahingonkorvausta vaatiessaan käyttänyt hyväksi poliisin virka-asemaa, mikä oli ollut omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon. Teko ei ollut ollut kokonaisuutena arvostellen vähäinen huomioon ottaen teon haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat. Vastaaja oli tahallaan syyllistynyt virkavelvollisuuden rikkomiseen. Vastaaja tuomittin virkavelvollisuuden rikkomisesta 40 päiväsakkoon. (Vailla lainvoimaa 18.6.2019) - Uutiset
7.6.2019 9.24
KKO: Sivutoimi-ilmoituksen tekemisen laiminlyönyt ylilääkäri syyllistyi virka-aseman väärinkäyttämisen asemasta virkavelvollisuuden rikkomiseenSyytteen mukaan keskussairaalassa ylilääkärinä toiminut lääkäri oli väärinkäyttänyt virka-asemaansa, kun hän oli osallistunut päätöksenteon valmisteluun tekemättä työnantajalleen sivutoimi-ilmoitusta sopimusten mukaisista tehtävistään. KKO katsoi lääkärin rikkoneen virkavelvollisuuttaan, kun hän oli laiminlyönyt tehdä sivutoimi-ilmoituksen. Laiminlyönti ei kuitenkaan ollut tapahtunut lääkärin osallistuessa päätöksenteon valmisteluun RL 40 luvun 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Syyte virka-aseman väärinkäyttämisestä hylättiin ja A tuomittiin virkavelvollisuuden rikkomisesta.