Vesihuolto
- Uutiset
7.5.2024 12.40
Avi: Kokkolan vedelle lupa pohjaveden ottamiseen Kokkolan Karhinkankaan pohjavesialueelta – yhteiskunnallisesti merkittävä hankeLänsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt 6.5.2024 liikelaitos Kokkolan Vedelle luvan pohjaveden ottamiseen Kokkolan Karhinkankaan pohjavesialueelta. Ratkaisussa on huomioitu hankkeen yhteiskunnallinen merkitys sekä mahdolliset riskit alueen pohjavedelle ja luonnonarvoille. Pohjavettä saa ottaa enintään 8 000 m3/d:n kuukausikeskiarvona yhteensä seitsemältä kaivoalueelta. - Uutiset
13.3.2024 12.12
Hallinto-oikeus: Hulevesistä aiheutuvan haitan poistaminenMaankäyttö- ja rakennuslain 103 k §:n 1 momentin mukaan määräys hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi voidaan antaa vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle. Näin ollen ympäristölautakunta ei ollut voinut mainitun säännöksen nojalla määrätä Rutavan viemäriosuuskuntaa poistamaan haittaa. Päätös oli tämän vuoksi kumottava ja palautettava lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 13.3.2024) - Uutiset
29.2.2024 16.00
Hovioikeus: Kunta oli vahingonkorvausvastuussa vesilaitoksen viemärijärjestelmän tukkeutumisesta aiheutuneesta koko rakennuksen tuhoutumisestaKäräjäoikeus oli velvoittanut Janakkalan kunnan, Janakkalan vesi -nimisen liikelaitoksen omistajana korvaamaan rakennuksen omistajalle vahingonkorvauksena tuhoutuneesta rakennuksesta 105.000 euroa, purkukustannuksista 15.000 euroa sekä tuhoutuneen irtaimiston arvona 10.000 euroa, kaikki 21.12.2020 lukien laskettavine korkolain 4 § 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiolauselmaa. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
31.1.2024 12.40
Euroopan parlamentti ja neuvosto alustavaan yhteisymmärrykseen perusteellisemmasta ja kustannustehokkaammasta yhdyskuntajätevesien käsittelystä – saastuttaja maksaa -periaate käyttöönUudella direktiivillä pannaan ensimmäistä kertaa täytäntöön ”saastuttaja maksaa” -periaate vesialalla erityisellä tavalla: saastuttavimpien teollisuudenalojen, lääkkeiden ja kosmetiikkatuotteiden, on maksettava vähintään [80 prosenttia] mikroepäpuhtauksien poistokustannuksista. Tämä rajoittaa uusista vaatimuksista kansalaisille aiheutuvia kustannuksia. - Uutiset
10.1.2024 11.53
Asianajaja Petri Vesa: Näkökulmia ympäristöoikeudellisiin oikeustapauksiin – Ylikunnallisen vesijohdon sijoittaminen (KHO:2024:1)Satakunnan pohjavesivarat eivät ole jakautuneet tasaisesti. Säkylään suunnitellulta pohjevedenottamolta on tarkoitus johtaa vettä Euraan, Raumalle ja Laitilaan. Veden siirtämiseen tarvitaan kuntien välinen yhdysvesijohto. Kaikkien maanomistajien kanssa ei päästy sopimukseen johdon sijoittamisesta. KHO:n vuosikirjaratkaisun mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen ei voi määrätä ylikunnallisen hankeen siirtolinjan sijoittamisesta maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. - Uutiset
4.1.2024 9.12
KHO: Useita kuntia palvelemaan tarkoitetun yhdysvesijohdon sijoittamisesta ei voitu määrätä MRL:n säännösten perusteellaA Oy:n hakemuksessa tarkoitettu yhdysvesijohto liittyi ylikunnalliseen vesihuoltohankkeeseen, ja se oli tarkoitettu palvelemaan useita kuntia. Hakemuksessa tarkoitettua yhdysvesijohtoa ei tämän vuoksi voitu pitää maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n 1 momentissa tarkoitettuna kiinteistöä tai yhdyskuntaa palvelevana johtona, eikä ympäristölautakunta siten ollut voinut määrätä sen sijoittamisesta maankäyttö- ja rakennuslain säännösten perusteella. - Uutiset
28.12.2023 12.12
HAO: Ympäristönsuojelulautakunta oli voinut määrätä omistajan sakon uhalla liittämään kiinteistönsä vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoonV ei ollut päätöksessä todetulla tavalla valituksessaan esittänyt sellaisia seikkoja, jonka perusteella lautakunnan olisi tullut arvioida kiinteistön jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuutta toisin, kuin sitä lautakunnan ja hallinto-oikeuden aikaisemmissa päätöksissä oli arvioitu. Lautakunta oli siten voinut määrätä V:n sakon uhalla liittämään kiinteistönsä vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoon. Lautakunnan päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 28.12.2023) - Uutiset
10.11.2023 12.31
Hallinto-oikeus hylkäsi vesiosuuskunnan valituksen: Kiinteistö oli suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriinPäätöksessä todetun perusteella vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin ja 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset olivat asiassa täyttyneet, joten kiinteistön oli voitu katsoa olevan suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriin, eikä asiassa ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Vesihuoltolain 10 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyn vapautumisen edellytyksenä ei ole se, että liittyminen muodostuisi kiinteistönomistajalle kohtuuttomaksi, eikä se, että vesihuollon taloudellinen ja asianmukainen hoitaminen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ei vaarannu. Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön päätöstä ei ollut syytä muuttaa. Valitus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 10.11.2023) - Uutiset
6.11.2023 14.41
Kuntaliitto muistuttaa: Kuntien on arvioitava hulevesitulvariskit alueellaan vuonna 2024Tulvariskilain mukaiset hulevesitulvariskien alustavat arvioinnit tulee päivittää kaikissa kunnissa vuonna 2024. Tämä arviointiprosessi tehdään nyt kolmatta kertaa. Päivitystyössä kannattaa hyödyntää edellisellä suunnittelukierroksella vuonna 2018 tehtyä hulevesitulvariskien alustavaa arviointia. Jos se on tuolloin, vielä toisellakin suunnitelmakierroksella jäänyt tekemättä, nyt on aika laittaa asia kuntoon. - Uutiset
17.7.2023 12.05
Hallinto-oikeus kumosi kolme ympäristölautakunnan päätöstä, joilla oli myönnetty vapautus velvollisuudesta liittää kiinteistö vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriinKoska lautakunta oli perustellut päätöksensä puutteellisesti ja myöntänyt vapautuksen vesihuoltolain 11 §:n 2 ja 3 momentissa mainittujen edellytysten vastaisesti, hallinto-oikeus kumosi lautakunnan päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Lautakunnan on asiaa uudelleen käsitellessään otettava huomioon osuuskunnan valitusvaiheessa taloudellisesta tilanteestaan esittämät seikat. (Vailla lainvoimaa 17.7.2023) - Uutiset
13.7.2023 15.15
ELY-keskus: Kotikaivo kannattaa katsastaa säännöllisestiKunnallistekniikan ulkopuolella asuvat saavat talousvetensä yleensä omasta kaivosta. Kaivon kuntoa sekä veden laatua ja riittävyyttä kannattaa tarkkailla säännöllisesti läpi vuoden. Kevät ja kesä on parasta aikaa tarkistaa kaivon kunto ja siten varmistaa, ettei vesi kaivossa pääse pilaantumaan. - Uutiset
24.3.2023 11.15
KHO: Hulevesien hallinta asemakaava-alueellaKunnan lautakunnan päätös, jolla A:n vaatimus hulevesijärjestelmän rakentamiseksi oli hylätty, ei ollut lainvastainen. - Uutiset
23.3.2023 11.53
Hallinto-oikeus kumosi Hangon kaupunginhallituksen päätöksen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueistaPäätöksessä mainituin perustein hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginhallituksen päätös rajata toiminta-alueet valituksenalaisen päätöksen mukaisesti oli kuntalain 135 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen, minkä vuoksi päätös oli kumottava. (Vailla lainvoimaa 23.3.2023) - Uutiset
18.1.2023 13.45
EU:n juomavesidirektiivi on saatettu osaksi Suomen kansallista lainsäädäntöä: Veden laadusta ja kulutuksesta saa jatkossa paremmin tietoaLainsäädäntömuutokset tulivat voimaan 12.1.2023. Muutokset koskevat useaa eri lakia ja asetusta. Uudistuksen tärkein tavoite on turvata ihmisten käyttöön tarkoitetun veden laatu ja lisätä veden laadusta tiedottamista. Kansalaiset saavat jatkossa nykyistä enemmän tietoa veden kulutuksestaan ja veden laadusta. Talousvettä toimittavien laitosten on toimitettava asiakkailleen vuosittain tietoja veden kulutuksesta ja hinnasta ilman asiakkaan erillistä pyyntöä. Laitoksen asiakkaan, kuten esimerkiksi taloyhtiön, on välitettävä nämä tiedot talousveden loppukäyttäjille. - Uutiset
12.12.2022 9.40
Hallinto-oikeus: Kiinteistö oli suoraan lain nojalla vapautettu velvollisuudesta liittyä vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriinPäätöksessä todetun perusteella vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin ja 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset olivat asiassa täyttyneet, joten kiinteistö oli suoraan lain nojalla vapautettu velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriin, eikä asiassa ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Vesihuoltolain 10 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyn vapautuksen edellytyksenä ei ole se, että liittyminen muodostuisi kiinteistönomistajalle kohtuuttomaksi, eikä se, että vesihuollon taloudellinen ja asianmukainen hoitaminen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ei vaarannu. Ympäristönseuranta- ja valvontayksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 12.12.2022) - Uutiset
21.11.2022 8.58
Vesihuoltolain uudistaminen käynnistyi – työryhmän toimikausi kestää 30.6.2024 saakkaMaa- ja metsätalousministeriö asetti 17.11.2022 työryhmän laatimaan ehdotusta vesihuoltolainsäädännön uudistamiseksi. Lainsäädännön muutoksilla varmistetaan turvalliset ja toimintavarmat vesihuoltopalvelut ja varaudutaan tulevaisuuden haasteisiin. Työryhmään on kutsuttu kaikki keskeiset sidosryhmät, ja ryhmän toimikausi jatkuu 30. kesäkuuta 2024 saakka. - Uutiset
12.10.2022 9.00
Luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi vesihuollon tietojärjestelmästä ja tiedottamisesta voi lausua 11. marraskuuta 2022 saakkaVesihuoltolain (119/2001) 16 ja 20 d §:n nojalla annettaisiin valtioneuvoston asetus vesihuollon tietojärjestelmästä ja tiedottamisesta. Asetuksessa säädettäisiin vesihuoltolain 20 d §:ssä tarkoitettuun vesihuollon tietojärjestelmään toimitettavista tiedoista ja tietojen toimittamisajankohdasta. Asetuksella annettaisiin myös tarkentavaa sääntelyä vesihuoltolain 16 §:ssä säädetystä velvollisuudesta lähettää pyytämättä talousveden laatu-, hinta- ja kulutustietoja vesihuoltolaitoksen asiakkaalle sekä asiakkaan velvoitteesta välittää nämä tiedot talousveden loppukäyttäjälle. - Uutiset
4.10.2022 10.10
Hallinto-oikeus kumosi ympäristölautakunnan päätöksen liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriinHallinto-oikeus totesi muun muassa, että A:n kiinteistö on liitetty vesijohtoverkkoon ja siinä on vesikäymälä. Kiinteistö on hänen mukaansa käytössä noin puolet vuodesta yhden henkilön puolivakinaisena asuntona. Keskimääräinen vedenkulutus on hakemuksen mukaan seitsemän kuutiometriä vuodessa, mitä on pidettävä vähäisenä. Näin ollen kiinteistön liittäminen viemäriverkostoon muodostuisi A:lle kohtuuttomaksi. (Vailla lainvoimaa 4.10.2022) - Uutiset
15.9.2022 11.50
Käräjäoikeuden tavoin hovioikeus hylkäsi asunto-osakeyhtiön toista asunto-osakeyhtiötä vastaan ajaman vahingonkorvauskanteen hulevesien aiheuttaman kosteusvaurion korjauskustannusten korvaamisestaHovioikeus katsoi muun muassa asiassa tulleen näytetyksi, että huoneiston B 8 makuualkovissa havaittu kosteus oli ollut peräisin asunto-osakeyhtiö Y:n välitilan maaperään vaurioituneesta kaukolämpöputkesta vuotaneesta kaukolämpövedestä. Hovioikeus katsoi kuitenkin, että kosteusvahinkoon johtanut kausaaliketju ei ollut niin tavanomainen, että Y:n olisi täytynyt voida tunnistaa sen mahdollisuus. Putkivuoto ja siitä seurannut huoneistoon B 8 aiheutunut kosteusvahinko ei siten ole ollut kohtuudella ennalta arvattavissa oleva riski. Hovioikeus katsoi, että Y ei ollut velvollinen korvaamaan huoneiston B 8 makuualkovin korjaamisesta johtunutta vahinkoa. Eteisen ja olohuoneen osalta hovioikeus piti käräjäoikeuden tavoin mahdollisena, että kosteus oli voinut olla peräisin muista kosteuslähteistä. Näin ollen jäi näyttämättä, että Y:n hulevedet tai kaukolämpöputken vuoto olisivat aiheuttaneet huoneiston B 8 eteisen ja olohuoneen kosteusvauriot. (Vailla lainvoimaa 15.9.2022) - Uutiset
28.3.2022 15.15
Hovioikeus: Vesi- ja viemäriliittymän liittymismaksun kohtuullisuusTuomiossa kerrotut seikat huomioon ottaen hovioikeus katsoi, ettei Energiaverkot esittänyt hyväksyttävää perustetta määrätä X:n liittymismaksuksi 19.400 euron asemesta 38.800 euroa. X:lle määrätty liittymismaksu ei ollut vesihuoltolain 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuullinen. (Vailla lainvoimaa 28.3.2022)