Verotuksen oikaisulautakunta
- Uutiset
3.4.2024 9.00
Verotus-lehti 2/2024 on julkaistu Edilexissä- Pääkirjoitus: Hyviä ja huolestuttavia asioita
- Työnantajan suorittamat työntekijän rikosoikeudenkäynnin kulut – KHO 2023:116
- Yhtiövastikkeet tuloverotuksessa – lottoa vähennysoikeudella?
- Globaali minimiverohanke (Pilari 2) – kotimaan sääntelyn suhde minimiverojärjestelmän kansainväliseen kehitykseen
- T&K-yhdistelmävähennystä sovellettaessa havaittuja haasteita ja käytännön kokemuksia
- Ajankohtaista EU:n perusoikeuskirjan soveltamisesta verotuksessa
- Ylimääräinen muutoksenhaku verotuksessa ja vähän muutoinkin
- Matkalla muutoksenhakuun – huomioita oikaisulautakunnassa esiin nousseista menettely- ja substanssikysymyksistä
- Kolumni: Varo zumbaa!
- Eräistä EU-oikeudellisista vaikutuksista vero-oikeudelliseen sääntelyyn, tulkintaan ja menettelyyn
- Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön roolista ja muutoksenhakuoikeudesta
- Kommentti Niko Pankan ja Tiina Ruoholan artikkeliin ”Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön roolista ja muutoksenhakuoikeudesta”
- Menetelmälain 4 §:n enimmäishyvityksen laskentakaava SEUT:n perusvapauksien näkökulmasta
- EUT:n arvonlisäveropäätökset
- Unionin tuomioistuimen välitöntä verotusta koskeva oikeuskäytäntö - Uutiset
29.12.2023 11.45
Päivitetty ohje: Muutoksenhaku Verohallinnon päätökseenOhjeessa käsitellään verovelvollisen ja veronsaajan muutoksenhakua Verohallinnon antamaan päätökseen. Ohjeessa ei käsitellä muutoksenhakua Verohallinnon antamaan ennakkoratkaisuun. - Uutiset
27.2.2023 11.55
Vierashuoneessa OTT, asianajaja Eero Männistö: Arvonlisäverotuksen tulkintatilanteissa verovelvollisen tulisi voida hakea oikaisua ilman veronkorotuksen uhkaaArvonlisäverotus on oma-aloitteista verotusta, jossa verovelvolliset vastaavat siitä, että raportoitava arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan oikein Verohallinnolle. Verovelvollisilla on suuri vastuu sekä arvonlisäverotuksen substanssin että verotusmenettelyn ja raportoinnin oikean soveltamisen osalta. Suuren vastuun ja työtaakan perusteella tulisi olla selvää, että mahdollisten virheiden oma-aloitteisen oikaisemisen ei pitäisi aiheuttaa kohtuuttomia lisävelvoitteita ja -sanktioita, koska verovelvolliset toimivat veronkerääjinä veronsaajan puolesta. Samalla ilmoitusten korjaaminen tulisi olla mahdollisimman helppoa eikä tulkinnanvaraisissa tilanteissa pitäisi täysin kaavamaisesti / automaattisesti määrätä sanktioita veronkerääjänä toimivalle verovelvolliselle. - Uutiset
23.2.2023 16.15
Verotuksen oikaisulautakuntamenettelyn ohjeetOikaisulautakuntamenettely koskee yleisesti Verohallinnon päätöksiä ennakkoratkaisuja lukuun ottamatta. Verotuksen oikaisulautakunta toimii siten yleisenä ensimmäisenä muutoksenhakuasteena verotuksessa. Ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. - Uutiset
4.11.2021 10.00
Verovalitusmenettelyä koskeva ohje on päivitettyVerohallinto esittää, että hallintotuomioistuimet ottaisivat ohjeessa esitetyt menettelyyn liittyvät näkökohdat huomioon tarpeelliseksi katsomassaan laajuudessa. Verohallinnon yksiköt, verotuksen oikaisulautakunta ja Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö noudattavat muutoksenhakua koskevassa menettelyssä yhtenäisiä menettelytapoja koko maassa. Ohje on voimassa 3. marraskuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
3.5.2021 13.16
Apulaisoikeusasiamies: Verohallinnon päätös ulosoton keskeyttämisestäApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsitykset Verohallinnon täytäntöönpanon kieltoa koskevien päätösten perusteluvelvollisuuden lainvastaisesta laiminlyönnistä ja laiminlyönnistä vastata asianmukaisesti päätöksenteon perusteita koskeviin tiedusteluihin Verohallinnon tietoon. Tässä tarkoituksessa apulaisoikeusasiamies lähetti jäljennöksen päätöksestään Verohallinnolle. Muilta osin asia ei johtanut enempään. - Uutiset
28.1.2021 11.45
Vierashuoneessa HTM, nuorempi tutkija Kimmo J. Nieminen: Osa oikaisuvaatimuksista käsitellään Verohallinnossa liian hitaastiVerotuksen oikaisuvaatimusmenettely täyttää Suomen perustuslain, Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja EU:n perusoikeuskirjan vaatimukset, jos oikaisuvaatimukset käsitellään ilman aiheetonta viivytystä. Näin ei kuitenkaan aina käytännössä tapahdu. - Uutiset
18.12.2020 11.45
Vierashuoneessa OTT Janne Juusela: Verotuksen muutoksenhakumenettely tulee uudistaa oikeudenmukaiseksiVerovelvollisten oikeusturvan ja perusoikeuksien turvaamiseksi verotuksen ensimmäisen muutoksenhakuasteen tulisi olla ensisijaisesti lainkäyttöä eikä hallintomenettelyä. Nykyinen oikaisulautakuntamenettely ei myöskään hallinnollisena menettelynä täytä hyvän hallinnon vaatimuksia. - Uutiset
27.11.2020 16.00
Tuloverotuksen muutoksenhaun määräaika on joko 3 vuotta tai 5 vuotta riippuen siitä, onko päätös tehty ennen 1.1.2017 vai sen jälkeenOikaisuvaatimuksen voi tehdä heti verotuksen päättymisen jälkeen. Verotuksen päättymispäivä on henkilökohtainen. Verotus voi päättyä verovuotta seuraavan vuoden toukokuun ja lokakuun välisenä aikana. Ennen verotuksen päättymistä veroilmoitusta voi korjata tai täydentää OmaVerossa tai antamalla tiedot erillisellä lomakkeella. Verovuodesta 2017 alkaen tuloverotuksen oikaisuvaatimuksen on voinut tehdä 3 vuoden kuluessa verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta. Jos oikaisuvaatimus koskee verovuosia 2014–2016, voi oikaisuvaatimuksen tehdä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. - Uutiset
10.8.2020 11.00
Vierashuoneessa Kimmo J. Nieminen: Verotuksen oikaisulautakunta - uskottava muutoksenhakuelin vai turha välivaihe ennen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiäVerotuksen ensimmäinen muutoksenhakuaste on verotuksen oikaisulautakunta, joka ei kuitenkaan ole tuomioistuin. Tästä huolimatta verotuksen oikaisulautakunta halutaan nähdä uskottavana muutoksenhakuelimenä, vaikka sen menettely onkin hallinnon sisäistä asian jatkokäsittelyä, johon sovelletaan hallintolakia ja verotusmenettelylakeja, eikä tuomioistuimissa sovellettavia hallintoprosessilain säännöksiä. Tällöin esteellisyyssäännökset eivät estä samaa verovirkailijaa käsittelemästä asiaa ensivaiheessa ja oikaisuvaiheessa, mikä ei tuomioistuinprosessissa olisi mahdollista. Toisin kuin tuomioistuimet, verotuksen oikaisulautakunta toimii myös Verohallinnon organisaation alla, mikä osaltaan voi johtaa siihen, että verovelvollisten usko asian puolueettomaan käsittelyyn horjuu. Lisäksi on kritisoitu oikaisumenettelyn käsittelyaikojen pituutta sekä sitä, ettei verovelvollinen voi saada oikeudenkäyntikulujaan oikaisuvaatimusmenettelyssä korvatuksi. Onkin siten selvää, että jatkossa tulisi lisätä verovelvollisten kokemaa oikeudenmukaisuuden tunnetta oikaisuvaatimusmenettelyssä. Ei ole samantekevää, kokevatko verovelvolliset oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaiseksi. Edilexissä julkaistusssa artikkelitutkimuksessa tarkastellaan verotuksen oikaisuvaatimusmenettelylle asetettuja vaatimuksia, verotuksen oikaisulautakunnan asemaa sekä oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaisuutta. - Uutiset
25.9.2019 9.30
Veronsaajien oikeudenvalvonta VerohallinnossaVerohallinnon ohjeessa käsitellään oikeudenvalvontatehtävään liittyvää yhteistyötä ja menettelytapoja Verohallinnon yksiköiden, verotuksen oikaisulautakunnan ja Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön välillä. Uusi ohje on voimassa 10. syyskuuta 2019 lukien toistaiseksi. - Uutiset
19.8.2019 15.00
KHO palautti menetetyn määräajan hakea muutosta verotuksen oikaisulautakunnan päätökseenKHO katsoi, että Verohallinto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut lähettänyt verotuksen oikaisulautakunnan päätöstä yhdistyksen ilmoittamaan prosessiosoitteeseen, ja hyväksyi A ry:n menetetyn määräajan palauttamista koskevan hakemuksen. - Uutiset
15.1.2018 12.30
Uusi ohje: Oikaisulautakuntamenettelyn ohjeetVerohallinnon 15. tammikuuta antamassa ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. Verotuksen muutoksenhakua on uudistettu 1. tammikuuta 2017 voimaantulleilla säännöksillä. Oikaisulautakuntamenettely koskee jatkossa yleisesti Verohallinnon verotusta koskevia päätöksiä ennakkoratkaisuja lukuun ottamatta. - Uutiset
31.3.2017 11.10
KHO:n mukaan Verohallinto ei voinut jättää lainvoimaisesti vahvistettuja tappioita vähentämättäA Oy oli vuonna 2003 hakenut tappioiden käyttölupaa verovuosien 1996–2003 tappioiden vähentämiseen samana vuonna toteutettavaksi suunnitellusta omistajanvaihdoksesta huolimatta. Yhtiö oli myös vuonna 2008 hakenut tappioiden käyttölupaa verovuosien 1998–2007 tappioiden vähentämiseen samana vuonna toteutettavaksi suunnitellusta omistajanvaihdoksesta huolimatta. Asiassa ei ollut väitetty, etteivät lupahakemuksissa esitetyt tiedot omistajanvaihdosten toteuttamisesta konsernin sisäisinä toimina ja yhtiön toiminnan jatkamisesta entisellä toimialalla ja entisessä laajuudessa olisi vastanneet todellista tilannetta. Koska tappion määrällä ei normaalisti ole vaikutusta luvan myöntämisharkinnassa ja koska tappion määrä ratkaistaan verotuksessa lupamenettelystä erikseen kulloinkin soveltuvan verolain sekä verotusmenettelystä annetun lain säännösten mukaisesti, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei käyttöluvan saaneen yhtiön lupapäätöksessä tarkoitettujen verovuosien markkinaehtoisen voiton tasoa koskevilla uusilla tiedoilla vielä sinällään ollut sellaista vaikutusta, että Verohallinto olisi voinut jättää lupapäätöksissä tarkoitetut, lainvoimaisesti vahvistetut tappiot vähentämättä. Verovuodet 2005–2010. - Uutiset
23.1.2017 8.07
Verotuksen oikaisulautakunnan ohjeet on julkaistuVerohallinto on julkaissut ohjeen, jossa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. - Uutiset
21.10.2015 10.16
Verohallinnon kannanotto: Muutoksenhaku osakkeen vertailuarvoonVoidaanko osakeyhtiön osakkeen vertailuarvoa muuttaa yhtiön oman vaatimuksen perusteella? - Uutiset
20.8.2013 16.06
Korjattu verotuspäätös tulee lokakuun loppuun mennessäVuoden 2012 verotuspäätösten postittaminen on alkanut ja jatkuu aina lokakuun lopulle. Jäännösveron ensimmäinen eräpäivä on 2.12.2013 ja toinen eräpäivä 3.2.2014. Veronpalautukset maksetaan tilille 4.12.2013. - Uutiset
22.5.2013 11.51
KHO: Yhtiön valitus voitiin jättää tutkimatta kun päätöksellä ei ollut vaikutusta veron määrään eikä yhtiön verotusta ollut vaadittu muutettavaksiKoska yritysverotoimiston päätös siirtää Y Oyj:n osakkeet X Oy:n käyttöomaisuudesta henkilökohtaisen tulolähteen varallisuuteen ei ollut vaikuttanut X Oy:n veron määrään eikä valituksessa näin ollen ollut vaadittu yhtiön verotusta muutettavaksi, yhtiön oikaisuvaatimus oli tullut jättää tutkimatta ja hallinto-oikeuden oli tullut hylätä yhtiön valitus. - Uutiset
12.2.2013 15.40
Verotuksen oikaisulautakuntamenettelyn uudet ohjeet julkaistuVerotuksen oikaisulautakunta toimii tuloverotuksen, perintö- ja lahjaverotuksen sekä kiinteistöverotuksen osalta ensimmäisenä muutoksenhakuasteena. Verohallinnon ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. - Uutiset
15.1.2013 7.31
Verovalitusmenettelyä koskeva ohje annettuVerohallinto on antanut uuden ohjeen, jossa käsitellään verovalituksiin liittyviä menettelykysymyksiä siltä osin kuin niillä on vaikutuksia hallintotuomioistuimien, Verohallinnon ja muutoksenhakijoiden menettelyihin sekä näiden väliseen asiakirjaliikenteeseen.