Vammaispalvelu
- Uutiset
2.1.2020 11.41
Hallinto-oikeus kumosi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksen: Finnair ei syrjinyt liikuntavammaistaAsiaan osallisella henkilöllä on liikuntavamma. Hänen toinen jalkansa on jäykistetty siten, ettei polvea pysty taivuttamaan. Henkilö oli 17.2.2015 varannut valittajan erityisryhmien käytettäväksi tarkoitetusta asiakaspalvelunumerosta lennot Nizzaan ajalla 12.–16.4.2015. Varaustilanteessa asiakaspalvelija oli kertonut henkilölle, ettei tälle ole jäykistetyn jalan vuoksi mahdollista järjestää kyseiselle lennolle sellaista yksittäistä istumapaikkaa, jossa tämä voisi istua. Ainoaksi vaihtoehdoksi oli jäänyt ostaa kolme vierekkäistä istumapaikkaa, jotka ostaessaan henkilö joutui maksamaan niistä normaalin hinnan. (Ei lainvoim. 2.1.2020) - Uutiset
23.12.2019 7.18
Hallinto-oikeuden erimielinen päätös palveluasumisesta perittyjen asiakasmaksujen palauttamisesta kuolinpesälleAsiakasmaksu – asiakasmaksun uudelleen käsittely – asiakasmaksun kohtuuttomuus - valituskelpoisuus - kuolinpesä – perustevalitus – virheen korjaaminen – laitoshoito – tehostettu palveluasuminen – vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen - toimeentulotuki - Uutiset
19.11.2019 9.53
KHO palautti aivoinfarktin sairastaneen lapsen kuljetuspalveluja koskevan riidan kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostolle uudelleen käsiteltäväksiVuonna 2004 syntynyt A oli sairastanut vuonna 2010 aivoinfarktin pääosin pikkuaivojen alueella. Tämän seurauksena A:lla oli lievää ataksiaa, tasapainovaikeutta ja vasemman kehonpuoliskon hallinnan heikkoutta sekä oikealla alaneljänneksen näkökenttäpuutos. Lisäksi A:lla oli päässään pehmeä luuton kohta, joka ei kestä iskuja. X:n kaupungin viranhaltija oli hylännyt A:n hakemuksen saada 20 tuntia kuukaudessa kuljetuspalveluja harrastustoimintaan ja vapaa-ajan viettoa varten. KHO:n päätöksen mukaan vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja järjestettäessä vaikeavammainen lapsi oli erityisen tuen tarpeessa nuoren ikänsä ja vaikeavammaisuutensa vuoksi. A:n terveydentilasta ja liikkumisesta saatu selvitys huomioon ottaen A:ta oli pidettävä vaikeavammaisena henkilönä, joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voinut käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia ja joka tarvitsi välttämättä kuljetuspalveluja vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoistaan. Arvioitaessa kuljetuspalvelujen tarvetta lääketieteellisen selvityksen lisäksi otettiin huomioon A:n ikään liittyvä tarve itsenäistymiseen ja itsenäiseen liikkumiseen ilman vanhempia. A:lle sosiaalihuoltolain nojalla myönnetyllä tukihenkilötoiminnalla ei myöskään voitu korvata vammaispalvelulaissa tarkoitettuja kuljetuspalveluja. - Uutiset
30.10.2019 10.30
KHO:n äänestysratkaisu henkilökohtaisen avun myöntämisestä vaikeavammaiselle henkilölle ulkomailla tapahtuvaa vaihto-opiskelua vartenX:n yliopistossa Suomessa filosofian maisterin tutkintoa opiskeleva A tuli valituksi yhden lukukauden mittaiseen opiskelijavaihtoon Norjassa. X:n perusturvalautakunnan alainen viranhaltija hylkäsi A:n hakemuksen saada henkilökohtaista apua 12 tuntia vuorokaudessa vaihto-opiskelun ajaksi. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan A oli vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla vaikeavammainen henkilö, jolla oli oikeus saada henkilökohtaista apua muun ohella opiskelua varten. Vaihto-opiskelua oli pidettävä säännöksessä tarkoitettuna opiskeluna ja siten tavanomaisena elämän toimintona. (Ään. 3-2) - Uutiset
9.10.2019 9.22
KHO: Henkilökohtaisen avun lisätunteja leikkauksen jälkeiseen toipumiseen kolmen kuukauden ajalle hakeneen vaikeavammaisen hakemus oli voitu hylätäVaikeavammaisella A:lla oli alaraajahalvaus, ja hänelle oli myönnetty henkilökohtaista apua useamman vuoden ajan. A:n avun tarve oli tilapäisesti lisääntynyt olkapääleikkauksen seurauksena, ja hän oli hakenut henkilökohtaisen avun lisätunteja leikkauksen jälkeiseen toipumiseen kolmen kuukauden ajalle. KHO katsoi, että A:n olkapääleikkauksen seurauksena tilapäisesti lisääntynyttä avun tarvetta ei ollut pidettävä vammaispalvelulain 8 c §:n 3 momentissa tarkoitettuna pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden johdosta välttämättömänä ja toistuvana avun tarpeena. Lisäksi A:n leikkauksesta toipumiseen tarvitsema lisäapu oli ollut pääosin hoivan ja hoidon luonteista. A:n hakemus henkilökohtaisen avun lisätunneista oli voitu hylätä. - Uutiset
1.10.2019 9.44
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut jättää henkilökohtaisen avustajan palkkakustannusten korvaamisesta tehtyä valitusta tutkimattaViranhaltija oli myöntänyt A:lle henkilökohtaista apua niin sanotun työnantajamallin mukaisesti kuitenkin niin, että henkilökohtaisena avustajana toimivalle perheenjäsenelle tai samassa taloudessa asuvalle ei makseta muun ohella ilta-, lauantai- ja sunnuntaityökorvausta. A valitti päätöksestä HAO:lle. HAO jätti hänen valituksensa tutkimatta sillä perusteella, että kysymys oli A:n henkilökohtaisten avustajien ja kaupungin välisestä julkisoikeudellista maksuvelvollisuutta koskevasta asiasta, joka olisi tutkittava näiden välisenä hallintoriitana. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja palautti asian HAO:lle valitusasiana uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
18.9.2019 9.40
KHO: Kunnalla oli oikeus sopia palveluntuottajan kanssa ehdosta, jonka mukaan asiakkaan omaista tai läheistä ei voida käyttää asiakkaan henkilökohtaisena avustajana ilman erityisen painavaa syytä - erityisen painavia syitä pojan toimimiselle henkilökohtaisena avustajana ei ollut esitettyEhdon asettamisella ei asiassa todettu huomioon ottaen ollut asetettu asiakkaalle lakiin perustumattomia rajoituksia. Asiassa ei ollut ilmennyt, että A:n aivovamma ja siihen liittyvät neuropsykologiset oireet olisivat edellyttäneet henkilökohtaiselta avustajalta sellaista erityisosaamista, jonka vuoksi nimenomaan hänen poikansa toimiminen avustajana olisi ollut perusteltua. Asiassa ei ollut esitetty vammaispalvelulain 8 d §:n 4 momentissa tarkoitettuja erityisen painavia syitä A:n pojan toimimiselle hänen henkilökohtaisena avustajanaan. - Uutiset
27.8.2019 10.30
KHO: Kaupunki ei ollut velvollinen järjestämään neliraajahalvaantuneelle henkilökohtaista apua vaaditulla tavalla - henkilökohtaisen avun käyttäminen ei tosiasiallisesti estynyt, vaikka palvelusetelimalliin siirtymistä ei hyväksyttäisiKHO totesi, että kaupungilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää henkilökohtaista apua vaikeavammaisen henkilön itsensä toivomalla tavalla, vaikka kaupungin tuleekin ottaa huomioon palvelua järjestäessään vaikeavammaisen henkilön mielipide ja toivomukset. Henkilökohtaisen avun luonteesta subjektiivisena oikeutena seuraa se, ettei henkilökohtaista apua kuitenkaan saa järjestää sillä tavoin, että henkilökohtaisen avun käyttö järjestämistapansa vuoksi tosiasiassa estyy. KHO katsoi, ettei A:n henkilökohtaisen avun käyttäminen tosiasiallisesti estynyt, vaikka palvelusetelimalliin siirtymistä ei hyväksyttäisi A:n vaatimassa laajuudessa. Kaupunki oli vammaispalvelulain nojalla velvollinen selvittämään A:n palvelutarpeissa tapahtuvat muutokset sekä ratkaisemaan, miten nämä mahdollisesti vaikuttavat henkilökohtaisen avun järjestämistapaan myöhemmin. KHO katsoi näin ollen, ettei kaupunki ollut edellä kuvatuissa olosuhteissa velvollinen järjestämään A:lle henkilökohtaista apua vaaditulla tavalla. - Uutiset
12.7.2019 15.00
Aluehallintovirastolta 100.000 euron uhkasakko Attendolle - Lappajärvellä Attendo Hoivakoti Mistelin henkilökuntavaje korjattava nopeastiLänsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto velvoitti 12. heinäkuuta 2019 Attendo Hoivakoti Misteli Oy:n 100.000 euron sakon uhalla huolehtimaan 19. heinäkuuta 2019 mennessä siitä, että Attendo Joelinkodin toimintayksikössä on asiakkaiden palvelutarpeeseen nähden riittävä määrä henkilöstöä. Aluehallintoviraston käsityksen mukaan toimintayksikössä tulee olla aamu- sekä iltavuorossa kolme koulutettua hoitohenkilöä, jotta yksikön asiakkaiden oikeus turvalliseen, heidän palvelutarpeitaan vastaavaan ja laadukkaaseen sosiaalihuollon palveluun toteutuu. Valvontaviranomaisen saamien tietojen mukaan näin ei ole kuitenkaan ollut. - Uutiset
4.7.2019 10.30
KHO: Vammaispalvelulain nojalla myönnettävä henkilökohtainen apu voi sisältää myös hoivan, hoidon ja valvonnan kaltaista apua, kunhan henkilön avun tarve ei koostu pääosin tällaisista avun tarpeistaX:n kaupungin viranhaltija hylkäsi B:n tekemän hakemuksen saada vuonna 2007 syntyneelle tyttärelleen A:lle vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua vapaa-ajan toimintoihin ja harrastuksiin. X:n kaupungin yksilöasianjaosto hylkäsi B:n tekemän oikaisuvaatimuksen. Jaoston mukaan lapsen hyvinvoinnin ja huolenpidon kannalta tarvittavien vapaa-ajan käyntien hoitaminen oli alaikäisen lapsen vanhempien vastuulla. Perheelle oli myös myönnetty omaishoidon tukea sen vuoksi, että lapsi tarvitsi ikäistään enemmän valvontaa ja huolenpitoa. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin hallinto-oikeus, että A tarvitsee sairautensa johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua vammaispalvelulain momentissa tarkoitetulla tavalla suoriutuakseen harrastuksista ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisestä. Ratkaisusta ilmenevin perustein hallinto-oikeuden ja X:n kaupungin yksilöasiainjaoston päätökset on kumottava ja asia palautettava yksilöasiainjaostolle uudelleen käsiteltäväksi henkilökohtaisen avun järjestämiseksi A:lle edellä mainittuihin tarkoituksiin. - Uutiset
24.5.2019 12.42
YK:n vammaissopimuksen kansallinen toimintaohjelma lisäsi tietoisuutta vammaisten henkilöiden oikeuksistaYK:n vammaissopimuksen ensimmäinen toimintaohjelma (2018-2019) lisäsi tietoisuutta vammaisten henkilöiden oikeuksista Suomessa. Sillä pantiin toimeen YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimusta, joka on ollut voimassa Suomessa kesästä 2016 asti. Ohjelmassa määriteltiin 82 toimenpidettä, joita toteutettiin eri hallinnonaloilla. Alustavien tulosten mukaan noin puolet toimenpiteistä toteutuivat kokonaan ja puolet osittain. Maakunta- ja sote-uudistuksen kaatumisen myötä useat lakihankkeet raukesivat, mikä vaikutti monien toimenpiteiden toteutumiseen. - Uutiset
28.3.2019 15.11
Apulaisoikeuskansleri: Perusoikeuksien toteutuminen sukupuolisensitiivisissä avustamistilanteissa vammaisten osalta tulisi varmistaa konkreettisemmalla ohjauksellaApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen mukaan on varmistettava, että YK:n vammaisyleissopimuksen velvoitteet sekä perus- ja ihmisoikeudet, kuten itsemääräämisoikeus, toteutuvat sukupuolisensitiivisissä avustamistilanteissa myös käytännössä. Hänen mukaansa avustamistilanteiden hoitamista koskeva ohjaus on riittämätöntä, sillä se ei riittävän konkreettisesti turvaa vammaisten henkilöiden oikeutta vaikuttaa siihen, kuka heitä tilanteissa avustaa. Hän tähdentää, että vammaisten henkilöiden oikeudet toteutuvat tai jäävät toteutumatta nimenomaan käytännön avustamistilanteissa, joissa mainittuja säännöksiä tulisi noudattaa. - Uutiset
26.2.2019 11.45
KHO:n ratkaisu vammaisen asumispalvelun maksullisuudesta ja edunvalvojan oikeudesta valittaa siitä päämiehen kuoltuaKorkein hallinto-oikeus totesi, että A:n elinaikana hallinto-oikeudessa vireille tullut valitus asumispalvelujen järjestämisestä sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain nojalla oli sisältänyt sovellettavaa lakia koskevan kysymyksen johdosta myös vaatimuksen palveluiden järjestämistä maksutta. Kun valituksessa oli kysymys siten myös taloudellisesta etuudesta tai velvoitteesta, maksuvelvollisen kuoltua asian käsittelyn aikana hänen sijaansa olivat tulleet hänen oikeudenomistajansa. Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia A:n edunvalvojan tekemä valitus ja antaa asiaratkaisu. Hallinto-oikeuden päätös oli siten perustunut hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla ilmeisesti väärään lain soveltamiseen, joka oli voinut olennaisesti vaikuttaa päätökseen. Korkein hallinto-oikeus purki viran puolesta hallinto-oikeuden edellä tarkoitetun päätöksen, otti hallinto-oikeudelle tehdyn valituksen välittömästi tutkittavakseen ja hylkäsi valituksen. - Uutiset
17.12.2018 10.27
Oikeusasiamies: Vammaispalveluiden puutteellisen ohjauksen vuoksi lapsen erityishuollon tarvetta ei arvioituOikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Vantaan vammaispalveluiden menettelyn lainvastaisuudesta sen tietoon. - Uutiset
20.11.2018 13.51
Hallinto-oikeuden päätös henkilökohtaisen avun järjestämistavasta ja omaisen toimimisesta henkilökohtaisena avustajanaHAO katsoi, että kunnalla oli lausumillaan palvelujen käyttäjien yhdenvertaisuuteen ja palvelun sisällön ja laadun varmistamiseen liittyvin perustein ollut oikeus sopia palveluntuottajan kanssa ehdosta, jonka mukaan asiakkaan omaista tai läheistä ei voida käyttää asiakkaan henkilökohtaisena avustajana ilman erityisen painavaa syytä. Ehdon asettamisella ei edellä todettu huomioon ottaen ollut asetettu asiakkaalle lakiin perustumattomia rajoituksia. Asiassa ei ollut ilmennyt, että A:n aivovamma ja siihen liittyvät neuropsykologiset oireet edellyttäisivät henkilökohtaiselta avustajalta sellaista erityisosaamista, jonka vuoksi nimenomaan hänen poikansa toimiminen avustajana olisi perusteltua. Saadun selvityksen mukaan palveluyrittäjä oli saanut palkattua yhteensä neljä avustajaa A:lle. Nämä seikat huomioon ottaen asiassa ei voitu katsoa esitetyn vammaispalvelulain 8 d §:n 4 momentissa tarkoitettuja erityisen painavia syitä A:n pojan toimimiselle A:n henkilökohtaisena avustajana. HAO katsoi siten, että viranhaltija ja jaosto olivat voineet hylätä A:n vaatimuksen. - Uutiset
30.10.2018 11.00
KHO:n ratkaisu henkilökohtaisen avustajan palkkauskustannusten korvaamisesta Tallinnassa suoritettavien oikeustieteen opintojen ajaksiKHO katsoi EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisun saatuaan, etteivät Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaoston alainen viranhaltija sekä yksilöasioiden jaosto olleet voineet hylätä A:n hakemusta henkilökohtaisen avustajan palkkauskustannusten korvaamisesta pelkästään sillä perusteella, että A:n oleskelu Tallinnassa Virossa ei ollut enää satunnaista vaan läheni vakinaisen oleskelun käsitettä. Tämän vuoksi HAO:n ja sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaoston päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaostolle A:n hakemuksen mukaista avustajatuntimäärää vastaavien kustannusten korvaamiseksi A:lle vammaispalvelulain 8 d §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla hänen Tallinnassa opiskelunsa ajalta. - Uutiset
27.9.2018 14.35
Esitys vammaispalvelulaiksi sekä laeiksi sosiaalihuoltolain ja varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 13 §:n muuttamisesta annettiinVammaispalvelulaki ja kehitysvammalaki on tarkoitus yhdistää yhdeksi vammaisten henkilöiden sosiaalihuollon erityispalveluja koskevaksi laiksi. Uusi laki turvaisi riittävät ja sopivat palvelut yhdenvertaisesti kaikille vammaisille henkilöille sekä vahvistaisi vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta. Lailla toteutettaisiin YK:n vammaissopimuksen ja lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteita. Hallitus antoi asiasta esityksen eduskunnalle torstaina (27.9). Uuden vammaispalvelulain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
27.8.2018 9.36
KHO:n ratkaisu vammaisuuden perusteella järjestettävien kuljetuspalvelujen myöntämisestäAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko A:n kuljetuspalvelujen myöntämistä koskeva hakemus ollut hylättävä sillä perusteella, että A, jolla oli erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, voi vammoistaan ja sairauksistaan huolimatta käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. KHO katsoi, että kuntayhtymän alueella järjestettyä palveluliikennettä ei ollut pidettävä vammaispalveluasetuksen 5 §:n 1 momentissa tarkoitettuna julkisena joukkoliikennevälineenä. Tähän nähden sillä seikalla, pystyikö A käyttämään tuota palveluliikennettä, ei ollut merkitystä arvioitaessa, oliko häntä pidettävä vaikeavammaisena henkilönä kuljetuspalvelujen suhteen. A:ta oli pidettävä vaikeavammaisena henkilönä, joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voinut käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia ja joka tarvitsi välttämättä kuljetuspalvelua vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoistaan. - Uutiset
10.8.2018 14.24
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Kuljetuspalvelumatkojen järjestämistapa ei saa kaventaa vaikeavammaisen henkilön oikeuksiaApulaisoikeusasiamiehen sijaisen mielestä Porin sosiaalitoimen yleinen kuljetuspalveluiden järjestämistapa, siis se, että vaikeavammainen henkilö maksaa matkasta aiheutuneet kustannukset kokonaisuudessaan itse, saattaa vaarantaa tai ainakin kaventaa vaikeavammaisen oikeutta saada kuljetuspalveluja päätöksessä tarkoitetussa laajuudessa. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen ei pidä tällaista kuljetuspalveluiden yleistä järjestämistapaa onnistuneena, asiakkaan oikeuksia huomioivina ja niitä edistävänä. Valittu järjestämistapa saattaa estää tai ainakin kaventaa joissain tilanteissa vaikeavammaiselle henkilölle kuuluvien oikeuksien toteutumisen. - Uutiset
17.7.2018 10.07
Muistutukseen vastaaminen vammaispalveluja koskevassa asiassa kesti lähes 6 kuukautta - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Vantaan sosiaalitoimelleApulaisoikeusasiamies kiinnitti vielä huomiotaan siihen, että muistutusvastausta ei todennäköisesti olisi annettu, ellei kantelijan asiamies olisi ottanut yhteyttä Vantaan sosiaalitoimeen. Apulaisoikeusasiamies katsoi, että Vantaan sosiaalitoimen menettely oli ollut asiassa moitittavaa ja lainvastaista.