-
- Markkinointi
Markkinointi
- Uutiset
18.5.2016 7.31
Fimea antoi Pfizer Oy:lle markkinointikieltopäätöksen reseptilääkkeen markkinointimateriaalin käytöstä väestölleFimea on kieltänyt lääkeyhtiö Pfizer Oy:tä jatkamasta tai uudistamasta Prevenar13-rokotteen markkinointia väestölle käyttämällä kiellon kohteena olevaa markkinointimateriaalia. Markkinointikieltopäätöstä tehostettiin miljoonan euron sakon uhalla. Fimea on vuosina 2014 ja 2015 toistuvasti moittinut lääkeyhtiö Pfizer Oy:tä siitä, että reseptilääkettä on markkinoitu väestölle. - Uutiset
12.5.2016 9.05
Jakeluyhtiöt lopettivat yhteistyön osoitteettomassa mainos- ja lehtijakelussa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto saattoi siten poistaa asian käsittelystäänPosti ja Suomen Suoramainonta olivat sopineet Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton piirissä, ettei mainoksia eikä myöskään ilmaisjakelulehtiä jaella kotitalouksiin, joiden postiluukuissa on ”Ei mainoksia” -merkintä. Kilpailijoiden välinen sopimus näytti siten poistavan kotitalouksilta ”ilmaisjakelu-kyllä, mainokset-ei” -vaihtoehdon. Järjestely saattoi vaikuttaa kielteisesti kilpailun toimivuuteen jakelun ja mainonnan markkinoilla. Posti ja Suomen Suoramainonta ovat ilmoittaneet lopettavansa menettelyn ja tekevänsä jatkossa jakelua koskevat päätökset itsenäisesti. - Uutiset
10.5.2016 14.49
Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiehet ottivat kantaa verkon piilomainontaanPohjoismaiden kuluttaja-asiamiehet kokoontuivat huhtikuun lopulla Ruotsissa. Tapaamisen aiheena oli muun muassa piilomainonta, josta kuluttaja-asiamiehet ovat laatineet yhteisen kannanoton. Kuluttaja-asiamiehet pitävät tärkeänä, että kuluttajat tietävät, mikä taho mainoksen tai tarjouksen taustalla on ja mikä on journalistista ja mikä maksettua sisältöä. Verkkomarkkinoinnin uusissa muodoissa tämä usein hämärtyy. - Uutiset
14.4.2016 14.27
JSN linjasi: Veikkauksen voittajahaastattelut ovat mainontaaJulkisen sanan neuvosto tuomitsi käytännön, jossa tiedotusvälineet julkaisevat Veikkauksen tuottamia nimettömiin haastatteluihin perustuvia voittajatarinoita journalismina. - Uutiset
4.4.2016 12.30
Lääkemarkkinoinnin valvontakunnan ratkaisuja vuodelta 2015Lääkemarkkinoinnin valvontakunnassa käsiteltiin vuoden 2015 aikana kaksi tapausta. Tarkastusvaliokunta I puolestaan käsitteli mainosten ennakkotarkastuksen lisäksi omasta aloitteestaan kaksi lehdistötiedotetta, jotka todettiin Eettisten ohjeiden vastaisiksi. Lisäksi tarkastusvaliokunta I käsitteli kaksi vastaanottamaansa kantelua joista ensimmäinen käsitteli niin ikään lehdistötiedotetta. Toisessa kanteluasiassa kanneltiin verkkosivujen sisällöstä. Yksi käsiteltävä tapaus oli oma-aloitteinen ulkomainontaa koskevan asian siirto lääkemarkkinoinnin valvontakunnan käsiteltäväksi. Tarkastusvaliokunta II:n käsittelyssä oli puolestaan viisi tapausta. Yhdestä päätöksestä tehtiin valitus valvontakunnalle, jolloin lopullisiksi TVK II:n päätöksiksi jäi neljä tapausta. - Uutiset
3.3.2016 13.31
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Mercedes-Benzin tavaramerkin käyttöä koskevassa asiassaEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun unkarilaisessa pääasiassa, jossa on kyse internetissä ilmestyneistä ilmoituksista, joissa unkarilaisen yhtiön mainittiin olevan ”valtuutettu Mercedes-Benz huoltoliike”. - Uutiset
12.2.2016 13.03
Markkinaoikeus otti jälleen kantaa tietoliikenneoperaattoreiden vertailevaan markkinointiin – DNA:n kanne Elisaa vastaan hylättiinMarkkinaoikeus totesi muun muassa, että Elisan käyttämien ilmaisujen, joiden mukaan sen 4G-verkko oli Suomen kattavin ja laajin, merkitsi yksinomaan mainittujen verkkojen maanlaajuisen kattavuuden vertailua. Myöskään keskivertokuluttajan ei voitu olettaa ymmärtäneen kysymyksessä olevien markkinointi-ilmaisujen koskeneen tämän lisäksi esimerkiksi verkon tiedonsiirtonopeutta tai muuta esimerkiksi käyttökokemuksen laatua koskevaa seikkaa. Keskivertokuluttajan oli edelleen katsottava ymmärtäneen, ettei minkään operaattorin 4G-verkko kattanut koko Suomea ja että kaikkien operaattoreiden mobiilidataverkoissa oli esimerkiksi katvealueita, joilla palvelut toimivat heikommin tai eivät toimi lainkaan. Keskivertokuluttajalle ei voitu katsoa syntyneen Elisan käyttämien ilmaisujen perusteella käsitystä, jonka mukaan Elisan 4G-verkko olisi ollut kaikilla Suomen paikkakunnilla kattavin tai laajin taikka ettei Elisan 4G-verkon peitossa olisi ollut aukkoja ja katvealueita. Elisan käyttämiä markkinointi-ilmaisuja, joiden mukaan sen 4G-verkko oli Suomen kattavin ja laajin, ei ollut pidettävä myöskään harhaanjohtavina. (Vailla lainvoimaa 12.2.2016) - Uutiset
1.2.2016 11.38
KTT Janne Ruohonen: KKO velvoitti sijoitustilaisuuden järjestäjän korvaamaan sijoittajalle aiheutuneen 260.000 euron vahingon – sijoituskohteena olleen Lehman Brothers Treasuryn obligaation liikkeeseenlaskijariskiä ei ollut tuotu esille (KKO 2015:93)Henkilö A oli osallistunut sijoitustilaisuuteen B Oyj:n kutsumana. Tilaisuudessa erään toisen yhtiön toimitusjohtaja oli pitänyt Lehman Brothers Treasury Co B.V:n obligaation markkinointiesittelyn. A oli noin viikkoa myöhemmin sijoittanut obligaatioon 500.000 euroa. Asiakastietolomakkeen mukaan A tavoitteli korkeaa tuotto-odotusta ja oli riskinsietokyvyltään korkeassa luokassa. Esittelytilaisuudessa obligaatiota oli mainostettu pääomaturvattuna, eikä markkinointiesitteessä ollut mainintaa obligaation liikkeeseenlaskijan maksukyvyttömyyteen liittyvästä liikkeeseenlaskijariskistä. Markkinointiesitteessä kuitenkin kehotettiin tutustumaan arvopaperimarkkinalain mukaiseen tarjousesitteeseen, mutta A ei ollut tähän esitteeseen tutustunut. Alle vuoden kuluttua sijoituksen tekemisestä liikkeeseenlaskija meni konkurssiin, ja A menetti osan sijoittamastaan pääomasta. KKO tarkasteli B Oyj:n vahingonkorvausvelvollisuutta punnitsemalla yhtäältä A:n saamia harhaanjohtavia tietoja sijoitustuotteen riskeistä, ja toisaalta A:n omaa laiminlyöntiä selvittää sijoituksen riskejä. KKO:n mukaan tilanteeseen liittyi siinä määrin sopimuksenkaltaisia piirteitä, että B Oyj:n korvausvastuuta tuli arvioida sopimusoikeudellisten periaatteiden nojalla. KKO päätyi siihen, että obligaation markkinointi oli harhaanjohtavaa ja totuudenvastaista, ja velvoitti B Oyj:n korvaamaan A:lle aiheutuneen vahingon, noin 260.000 euroa. Huomionarvoista on erityisesti se, että sijoitustilaisuuden järjestänyt B Oyj katsottiin VAML (495/1989) 9:2:n nojalla vahingonkorvausvelvolliseksi sopimuskumppaninsa antamista harhaanjohtavista tiedoista, vaikka B Oyj ei ollut suorassa sopimussuhteessa sijoittaja A:han. (KKO 2015:93; 16.12.2015) - Uutiset
28.12.2015 13.14
Mainonnan eettiseltä neuvostolta 10 uutta lausuntoa – kolme huomautustaMainonnan eettinen neuvosto julkaisi 24. joulukuuta lausunnot K-12-elokuvan mainostamisesta lastenelokuvan yhteydessä (huomautus), koiranjalostuskampanjan mainoksesta (vapauttava), lapsille vaarallisesta esimerkistä (vapauttava), miesten alushousumainoksesta (vapauttava), kehitysyhteistyöjärjestön radiomainoksesta (vapauttava), teatterin mainoksesta (vapauttava), mainoksen kiinnittämisestä auton tuulilasiin (huomautus), lääkäripalveluita tarjoavan yrityksen suoramarkkinointikirjeestä (vapauttava), hampurilaisateriamainoksesta (huomautus) sekä paidattomasta miehestä keittiömainoksessa (ään., vapauttava). - Uutiset
21.12.2015 8.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu natrium- tai suolapitoisuuden ilmoittamisesta kivennäisvesipulloissaLuontaisten kivennäisvesien pakkauksiin, merkintöihin tai mainontaan ei saa sisältää väitteitä tai mainintoja, joissa kuluttajan annetaan ymmärtää, että kyseiset vedet ovat vähän natriumia sisältäviä tai vähäsuolaisia tai sopivat vähänatriumiseen ruokavalioon, kun vedessä kaikissa kemiallisissa muodoissa olevan natriumin kokonaispitoisuus on 20 mg/l tai enemmän. - Uutiset
16.12.2015 9.17
KKO: Liikkeeseenlaskun järjestäjä oli vastuussa yksityisen sijoittajan obligaatiotappioista totuudenvastaisen ja harhaanjohtavan markkinoinnin vuoksiA oli sijoittanut 500 000 euroa suuren kansainvälisen rahoitusyhtiön liikkeelle laskemaan obligaatioon, jota oli B Oy:n järjestämässä tilaisuudessa markkinoitu pääomaturvattuna. Markkinointiesitteessä ei ollut mainintaa liikkeeseenlaskijan maksukyvyttömyyteen liittyvästä ns. liikkeeseenlaskijariskistä, mutta siinä todettiin, ettei obligaatioon tullut sijoittaa tutustumatta tuotteen arvopaperimarkkinalaissa tarkoitettuun esitteeseen, josta sanottu riski ilmeni. A ei ollut tutustunut esitteeseen. Liikkeeseenlaskija meni konkurssiin, ja A menetti osan sijoittamastaan pääomasta. Kanteessaan A katsoi, että markkinointi oli ollut virheellistä. A vaati, että B Oy velvoitetaan korvaamaan hänelle hänen obligaatioon sijoittamansa määrä. Tuomiosta ilmenevillä perusteilla Korkein oikeus katsoi markkinoinnin totuudenvastaiseksi tai harhaanjohtavaksi ja velvoitti B Oy:n korvaamaan A:lle aiheutuneen vahingon. - Uutiset
25.11.2015 15.51
Markkinaoikeus kielsi XXL Sports & Outdoor Oy:n harhaanjohtavan kuluttajamarkkinoinnin 100.000 euron sakon uhalla – hinnanerohyvityksen esittämistä koskevat kieltovaatimukset hylättiinMarkkinaoikeus kielsi XXL Sports & Outdoor Oy:tä kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa
a) vertaamasta tuotteensa myyntihintaa maahantuojan tai tavarantoimittajan ilmoittamaan niin sanottuun suositusvähittäishintaan tai ohjevähittäishintaan, jos suositusvähittäishinta tai ohjevähittäishinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa; ja
b) esittämästä perätöntä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan, vaikka samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeen.
Kieltoa on noudatettava heti nyt asetetun 100.000 euron sakon uhalla. (Vailla lainvoimaa 25.11.2015) - Uutiset
6.10.2015 14.52
Julkisasiamies antoi ratkaisuehdotuksen television mainosaikojen laskemista koskevaan KHO:n ennakkoratkaisupyyntöönEU-tuomioistuimen julkisasiamies Maciej Szpunar antoi tiistaina 6. lokakuuta ratkaisuehdotuksensa KHO:n ennakkoratkaisupyyntöön, jossa KHO tiedustelee, onko muiden kuin sponsoroitujen ohjelmien yhteydessä esitetyt sponsoritunnukset sekä eri mainosten välissä ja mainoskatkon lopuksi tulevat mustat sekunnit laskettava mainosajaksi. - Uutiset
3.9.2015 11.11
Mainonnan eettiseltä neuvostolta yhdeksän uutta lausuntoa – viisi huomautustaMainonnan eettinen neuvosto julkaisi 3. syyskuuta lausunnot rakennuspalveluiden mainostamisesta (huomautus), elokuvien esittelyfilmeistä mainoskatkolla (vapauttava), tupakoivasta lapsesta Facebook-mainoskuvassa (huomautus), pahoinpidellyn kuvasta lehden myyntijulisteessa (vapauttava), festivaalin mainostamisesta (huomautus), radiokanavan Facebook-mainoksesta (huomautus), Yle Areenassa esitettävän sarjan esittelyfilmistä (vapauttava), matkatoimiston uutiskirjeestä (huomautus) sekä City-lehden mainoksesta (vapauttava). - Uutiset
11.8.2015 10.23
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Saako koulussa mainostaa?Mainostaminen ei sovi kouluille tai opettajille. Opettajan jakama markkinointiaineisto saa oppilaan silmissä helposti erityisen painoarvon. Vanhemmilla on oikeus päättää, minkälaisen markkinoinnin kohteeksi heidän lapsensa koulussa joutuu, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo. - Uutiset
23.6.2015 8.00
Mainonnan eettiseltä neuvostolta viisi uutta lausuntoa – kolme huomautustaMainonnan eettinen neuvosto on antanut lausunnot vaatemainoksista (huomautus), ravintolisävalmisteen mainoksesta (vapauttava), rakennustarvikeliikkeen mainoksesta (huomautus), lapsille sopimattomasta verkkokaupan radiomainoksesta (huomautus) ja Perussuomalaisten vaalimainoksesta (vapauttava). - Uutiset
21.5.2015 13.13
Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisujaMainonnan eettisen neuvoston tutkinnassa olivat muun muassa Aatami etsii Eevaa -ohjelman esittelyfilmi, ravintolan kotisivun kuvitus, koulutusmainos, asustemainos ja hinauspalvelun radiomainos. - Uutiset
30.3.2015 9.00
JSN käsitteli piilomainontaa päätöksissäänIltalehti ja Hevosurheilu-lehti saivat langettavan päätöksen piilomainonnasta Julkisen sanan neuvoston kokouksessa 25.3.2015. Keskisuomalainen taas sai huomautuksen virheen korjaamatta jättämisestä. Vapauttavan päätöksen saivat Yle ihmisarvon halventamista koskevassa kantelussa, Viitasaaren Seutu kielteistä julkisuutta koskevassa kantelussa sekä Lapin Kansa tietojen tarkastamista koskevassa kantelussa.
- Uutiset
16.3.2015 11.41
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Mainos pitää pystyä tunnistamaan mainokseksiMainos pitää pystyä tunnistamaan mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Mainoksia ei saa piilottaa muuhun viestintään, vaan ne on pidettävä selkeästi erossa muusta aineistosta. Vastaanottajan on voitava tunnistaa, missä mainos alkaa ja loppuu. - Uutiset
10.3.2015 10.08
Keskuskauppakamarin Paula Paloranta: Onko mainonnan tehtävänä edistää tasa-arvoa?Mainos on hyvän tavan vastainen, jos sen voidaan katsoa syrjivän naista tai miestä. Mutta tuleeko mainonnan edistää tasa-arvoa? Asiasta on runsaasti mainonnan eettisen neuvoston ratkaisuja. Suomalaiset valittavat mainonnan eettiseen neuvostoon (MEN) useimmiten juuri sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä. Vuonna 2014 näiden valitusten osuus oli neljännes. Asiasta kirjoittaa pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista.