-
- Markkinointi
Markkinointi
- Uutiset
16.4.2024 12.40
Miten tunnistaa ympäristön kannalta paremmat elintarvikkeet? Luken tuore ohjeistus näyttää suuntaa reilulle ympäristöviestinnälleVihreä, eko, ympäristöystävällinen – kuluttaja törmää ruokaostoksilla monenlaisiin ympäristöväittämiin. Luonnonvarakeskuksen tutkijoiden koostama viestintäohjeistus neuvoo, miten yritykset voivat kertoa elintarvikkeiden ympäristövaikutuksista eli ympäristöjalanjäljistä faktapohjaisesti ja luotettavasti. - Uutiset
12.4.2024 12.45
KKV:n blogissa johtava asiantuntija Satu Vehviläinen: Loppu puhelimessa tehdyille hutiostoksille? Vasta kirjallisesti hyväksytty tarjous on sitova, mutta riittääkö nykyinen sääntely?Puhelinmyynnissä kuluttajalla on nyt reilun vuoden ajan ollut harkintarauha: sopimus ei tule voimaan pelkän puhelinkeskustelun perusteella, vaan siihen vaaditaan kirjallinen vahvistus. Tavoitteena on ollut suojata kuluttajia tekemästä tahattomia ostoksia. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan joillain yrityksillä on kuitenkin ollut puutteita puhelinmyynnin sääntelyn noudattamisessa. Valvonnan lisäksi on tärkeää, että myös kuluttajat tuntevat omat oikeutensa. - Uutiset
12.4.2024 11.52
EUT: Oikeus korvaukseen vahingosta, joka on aiheutunut tietosuoja-asetuksen vastaisesta tietojenkäsittelystäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat asianajajan ammattia itsenäisenä ammatinharjoittajana harjoittava luonnollinen henkilö GP ja Saksaan sijoittautunut juris GmbH -yhtiö ja jossa on kyse niiden vahinkojen korvaamisesta, joita GP väittää kärsineensä sen vuoksi, että hänen henkilötietojaan on käsitelty suoramarkkinointitarkoituksissa GP:n mainitulle yhtiölle esittämistä markkinointikielloista huolimatta. - Uutiset
10.4.2024 12.20
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta - Uutiset
26.3.2024 14.04
Kuluttaja-asiamies huomautti SP Tuontia ja Suomen Terveystukkua puhelinmyynnin puutteistaKuluttaja-asiamies on tarkastellut kahden yrityksen puhelinmarkkinointia ja kiinnittänyt huomiota puutteisiin sopimuksen kirjallisessa vahvistamisessa. Kuluttajille lähetetyissä tarjouksissa ei ollut kaikkia lain vaatimia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee sopimuksen tekemiseen. Sähköhammasharjojen puhelinmyyntiä harjoittava SP Tuonti Oy ja vitamiineja ja ravintolisiä markkinoiva Suomen Terveystukku Oy sitoutuivat korjaamaan puhelinmyyntisopimuksen tekemiseen ja tarjouksen vahvistamiseen liittyvät ongelmat kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
14.3.2024 14.43
EU:lta uudet säännöt poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisestaEU:n neuvosto on hyväksynyt uuden asetuksen poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta. Sen tarkoituksena on torjua tiedon manipulointia ja ulkomaista vaalivaikuttamista. - Uutiset
11.3.2024 8.28
Mainonnan eettiseltä neuvostolta yhdeksän lausuntoa – kahdeksan huomautusta - Uutiset
6.2.2024 11.25
Apulaistietosuojavaltuutettu antoi rekisterinpitäjälle huomautuksen: Henkilötietojen käsittely toisen rekisterinpitäjän palvelujen markkinoimiseksiApulaistietosuojavaltuutettu antoi rekisterinpitäjälle tietosuoja-asetuksen 58 artiklan 2 kohdan b alakohdan mukaisen huomautuksen siitä, että se ei ollut noudattanut tietosuoja-asetusta siltä osin, kun sen opiskelijoiden henkilötietoja oli käytetty sähköpostiviestiviestintään, jonka tavoitteena oli ollut toisen organisaation liikuntapalveluiden kysynnän edistäminen. - Uutiset
31.1.2024 15.34
KKV: AAA-Palvelut Oy:lle kiellot puhelinmyynnistä – markkinaoikeus linjasi kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta puhelinmyynnin ydinkysymyksiäMarkkinaoikeus määräsi AAA-Palvelut Oy:lle yhteensä 150.000 euron uhkasakolla tehostetut kiellot kuluttajansuojalain vastaisesta aggressiivisesta puhelinmyynnistä ja etämyynnin ennakkotietovelvoitteen laiminlyönnistä. Kuluttaja-asiamies vei vuonna 2023 AAA-Palveluiden puhelinmarkkinoinnin markkinaoikeuteen pitkään jatkuneen lainvastaisen puhelinmyynnin vuoksi. - Uutiset
11.1.2024 11.33
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antoi suosituksen henkilön kuvan käyttämisessä markkinoinnissaMarkkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman häneltä etukäteen hankittua suostumusta. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan suosituksessa korostetaan, että markkinoijalla on aina oltava asianomaisen henkilön suostumus, jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista. - Uutiset
2.1.2024 9.09
Elintarvikemarkkinointilautakunnan lausunto maitotaloustuotteen mainoksesta: Vähäpukeisuus ei ollut hyvän tavan vastaistaElintarvikemarkkinointilautakunta on antanut lausunnon maitotaloustuotteen mainoksesta, joka sisälsi vähäpukeisuutta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainoksessa lähes alastomana esiintynyt mies teki mainoksesta hyvän tavan vastaisen. Lautakunta antoi kuitenkin asiassa vapauttavan lausunnon. - Uutiset
5.12.2023 12.41
Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa täsmällisyyttä ympäristömarkkinointiin – Marimekon ja Stockmannin verkkokauppojen ympäristöväitteet olivat harhaanjohtavan laajojaMarimekon ja Stockmannin verkkokaupoissa osasta tuotteista annettiin harhaanjohtava kuva niiden vastuullisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ympäristöväitteet olivat liian epämääräisiä eikä niiden sisältöä ollut avattu väitteiden yhteydessä. Yritykset sitoutuivat korjaamaan markkinointiansa. - Uutiset
5.12.2023 12.21
Mainonnan eettisen neuvoston yhdeksän lausuntoa – seitsemän huomautusta - Uutiset
4.12.2023 8.33
KKV ja MAO: Asuinhuoneistojen saneeraaminen liiketilaan on suorituskyvyttömyysvakuutta edellyttävää asuntokauppalain mukaista lisärakentamistaMarkkinaoikeus on kieltänyt kuluttaja-asiamiehen hakemuksen mukaisesti rakennuttaja perustajaosakasyhtiötä Icon Re Oy:tä ja kiinteistönvälitysyhtiötä Suomen JYA Oy:tä markkinoimasta asunto-osakkeita kuluttajille, kun osakeyhtiön ja asunto-osakkeen ostajien hyväksi ei ole asetettu perustajaosakkaan asuntokauppalain mukaista vakuutusta tai takausta suorituskyvyttömyyden varalle. Kiellolle on asetettu 100.000 euron uhkasakko. - Uutiset
16.11.2023 11.20
Kuluttaja-asiamies patistaa yrityksiä laittamaan alemarkkinointinsa kuntoonAlemarkkinointi käy taas kiivaana Black Fridayn kynnyksellä. Yritysten on alennusmyyntejä markkinoidessaan pitänyt vuoden 2023 alusta lähtien ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Kuluttaja-asiamiehen mukaan alimman hinnan ilmoittamisessa on puutteita. - Uutiset
9.11.2023 12.51
Komissio on tyytyväinen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksestaEuroopan komissio on tyytyväinen Euroopan parlamentin ja neuvoston aikaansaamaan poliittiseen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksesta. Kyseessä on komission toimi, joilla suojellaan vaalien loukkaamattomuutta ja tuetaan avointa demokraattista keskustelua. Uusien sääntöjen mukaan poliittiset mainokset on merkittävä selkeästi. Niissä on ilmoitettava, kuka niistä on maksanut ja kuinka paljon, mihin vaaleihin, kansanäänestykseen tai sääntelyprosessiin ne liittyvät ja onko ne kohdennettu. Kansalaiset voivat näin erottaa viestit, joilla pyritään muokkaamaan heidän poliittisia näkemyksiään ja päätöksiään. - Uutiset
1.11.2023 12.15
Kuluttaja-asiamies on valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen Maskun Kalustetalon seuraamusmaksupäätöksestäKuluttaja-asiamies hakee korkeimmalta hallinto-oikeudelta päätöstä korottaa markkinaoikeuden Maskun Kalustetalo Oy:lle määräämän seuraamusmaksun määrää miljoonaan euroon. Markkinaoikeus määräsi syyskuussa Maskun Kalustetalon maksamaan 300.000 euron seuraamusmaksun harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kuluttaja-asiamies esitti suurempaa, miljoonan euron seuraamusmaksua. - Uutiset
6.10.2023 9.00
EUT:n ennakkoratkaisu tilaajalahjana annettujen taulutietokoneiden tai älypuhelinten luovutusten arvonlisäverollisuudesta silloin, kun yhtiö antaa niitä tilaajalahjaksi markkinoimiensa aikakauslehtien uusille tilaajilleYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 2 artiklan 1 kohdan a alakohtaa ja 16 artiklan ensimmäistä kohtaa on tulkittava siten, että tilaajalahjan antaminen kausijulkaisujen tilausten vastikkeena on aikakauslehtien luovuttamisesta muodostuvaan pääsuoritukseen nähden liitännäinen suoritus, joka sisältyy näissä säännöksissä tarkoitettuun tavaroiden vastikkeellisen luovutuksen käsitteeseen, eikä sitä ole pidettävä mainitun 16 artiklan ensimmäisessä kohdassa tarkoitettuna tavaroiden vastikkeettomana luovutuksena. - Uutiset
4.10.2023 12.32
Euroopan parlamentti: Vihreät joukkolainat – lisää avoimuutta, vähemmän viherpesuaEuroopan unioni määrittää uudet kriteerit vihreiden joukkolainojen standardille, joka on ensimmäinen laatuaan maailmassa ja auttaa estämään viherpesua. - Uutiset
29.9.2023 10.39
Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme huomautusta