-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnallisvalitus
- Uutiset
8.1.2015 12.03
Kaupunginhallituksen päätös olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa oli valituskelpoinen – KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksenLieksan kaupunginhallitus oli 2.12.2013 Lieksan perussuomalaisten valtuustoryhmän esityksen johdosta päättänyt olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa. Päätös sisälsi kaupunginhallituksen kannanoton valtuustoryhmän pyyntöön ja siten sellaisen ratkaisun, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. - Uutiset
29.12.2014 10.10
KHO:n ratkaisu julkista hankintaa koskevassa kunnallisvalitusasiassaHankintapäätöstä koskevan kunnallisvalituksen johdosta asiassa oli ratkaistava, oliko kunta menetellyt hankinnasta päättäessään hallintolain 6 §:ssä määriteltyjen hallinnon oikeusperiaatteiden ja erityisesti yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisesti. Vaikka hankintalainsäädäntö ei soveltunutkaan asiaan, oli sen sisältämiä periaatteita koskevasta oikeuskäytännöstä saatavissa johtoa tulkittaessa hallinnon oikeusperiaatteita. - Uutiset
10.12.2014 14.15
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen tekijän kotikunnastaKorkein hallinto-oikeus lausui, että oikeutta tehdä kunnallisvalitus oli arvioitava ottamalla huomioon kunnallisvalituksen tarkoitus kuntalaisten laillisuusvalvontakeinona sekä valittajan olosuhteista saatavilla oleva selvitys kokonaisuudessaan. Väestötietojärjestelmään merkittyjen A:n kotikunnan lyhytaikaisten muutosten, jotka olivat ilmeisessä ajallisessa yhteydessä valitusaikoihin, tai muutoin hänen olosuhteistaan saadun selvityksen perusteella ei ollut asiaa kokonaisuutena arvioiden todettavissa, että A:n kotikuntalain mukainen kotikunta olisi kunnallisvalituksen tekemisen aikana ollut Jyväskylä, vaan hänen kotikuntanaan oli pidettävä Viitasaarta. - Uutiset
5.12.2014 11.50
KHO:n kaksi ratkaisua kunnan osallistumisesta ydinvoimahankkeeseenHallinto-oikeus oli todennut molemmissa tapauksissa, että kaupunginvaltuusto oli kuntalain nojalla antanut kokonaan omistamalleen X Energia Oy:lle ennakkonäkemyksen yhtiön osallistumisesta Fennovoima Oy:n Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeen jatkorahoitukseen Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaana. Kaupunginvaltuusto ei ollut kuitenkaan oikeudellisesti sitovasti voinut päättää hankkeeseen osallistumisesta eikä valtuuston päätöksellä ollut muutenkaan välittömiä energiayhtiötä sitovia vaikutuksia, vaan yhtiö päättää hankkeeseen osallistumisesta. Valtuuston päätös koski vain valmistelua, eikä siitä näin ollen saa tehdä kunnallisvalitusta. KHO ei muuttanut päätöksiä. - Uutiset
19.11.2014 10.13
KHO: Päätös siirtymäkorvauksen maksamisesta kunnanjohtajalle ei kohdistunut muutoksenhakijoihin eikä se välittömästi vaikuttanut heidän oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsaKorkein hallinto-oikeus totesi, että päätös siirtymäkorvauksen maksamisesta kunnanjohtajalle ei kuntalain 92 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kohdistunut muutoksenhakijoihin eikä se välittömästi vaikuttanut heidän oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa. Muutoksenhakijoiden valitusoikeus perustui siten siihen, että he olivat kunnan jäseniä. Kuntalain mukaisesti muutoksenhakijoiden valitusoikeuden peruste säilyi samana sekä oikaisuvaatimusta että valitusta käsiteltäessä. Valitusaika oli näin ollen alkanut oikaisuvaatimuksen hylkäävän päätöksen asettamisesta yleisesti nähtäville. Jotta muutoksenhakijoilla oli mahdollisuus käyttää tehokkaasti muutoksenhakuoikeuttaan, valituksenalainen päätös oli tullut toimittaa heille valitusajan kuluessa. Tästä päätöksen toimittamisesta ei kuitenkaan ollut alkanut erillistä tai uutta määräaikaa valituskirjelmän toimittamiselle. Valitusosoituksen tiedot ja merkinnät eivät myöskään olleet sillä tavoin virheellisiä tai ristiriitaisia, että muutoksenhakijoiden olisi voitu katsoa erehtyneen viranomaisen antaman ohjauksen vuoksi siitä seikasta, mistä ajankohdasta heidän kunnan jäseninä tekemänsä valituksen valitusaika oli alkanut kulua. Hallinto-oikeuden oli tullut jättää valitus myöhästyneenä tutkimatta. - Uutiset
6.11.2014 14.41
KHO:n ratkaisu Valkeakosken kaupungin antamaa takausta koskevassa asiassaValkeakosken kaupunginvaltuusto oli kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti päättänyt muun muassa antaa 1,2 miljoonan euron omavelkaisen takauksen Valkeakosken Osuuspankin Avilon Oy:lle myöntämään enintään 1,5 miljoonan euron suuruiseen lainaan. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli päätöksellään hylännyt A:n valituksen. Hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kaupunginvaltuusto oli päätöstä tehdessään selvittänyt mahdollisen valtiontuen olemassaoloa. Asiassa oli ollut siinä määrin selvää, että takaus ei sisältänyt valtiontukea, että kaupunginvaltuustolla ei ollut Avilon Oy:lle myönnettävän omavelkaisen takauksen osalta ilmoitusvelvollisuutta komissiolle. Kysymys myös päätöksentekijöiden esteellisyydestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
2.9.2014 13.05
KHO:n ratkaisu valtiontukea koskevassa kunnallisvalitusasiassaKorkein hallinto-oikeus totesi muun muassa, että asiassa ei oltu esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella voitaisiin sulkea pois se mahdollisuus, että kysymyksessä olevaan järjestelyyn sisältyi kiellettyä valtiontukea. Valtuuston päätöstä tehtäessä ei oltu luotettavasti selvitetty valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kun kunnan on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien säännösten ja määräysten noudattamisesta, valituksenalainen Mikkelin kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
27.8.2014 16.16
KHO:lta kriittisiä kannanottoja kuntalakiuudistukseen – kaikki annetut lausunnot luettavissa hankerekisteristäValtiovarainministeriössä valmisteltu luonnos uudeksi kuntalaiksi aiheuttaa huolta korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Muutoksenhakua KHO:ssa koskevat säännökset ovat KHO:n näkemyksen mukaan erityisen ongelmallisia. Yhteensä kuntalakiluonnoksesta saatiin määräaikaan 26. elokuuta mennessä 344 lausuntoa, joista 101 oli muilta tahoilta kuin kunnilta. - Uutiset
19.6.2014 17.36
KHO hylkäsi Salo-Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaava koskevat valituksetKHO katsoi Muurlan kansalaisliikkeen / Muurlan kylätaajaman asukkaiden nimissä ympäristöministeriölle tehdyn valituksen, jossa oli vaadittu mm. raidelinjauksen vahvistamatta jättämistä ja toissijaisesti oikoradan toisenlaista linjausta, tulleen tutkituksi ympäristöministeriössä valituskirjelmän allekirjoittaneiden henkilöiden tekemänä. Samoin jatkovalitus KHO:lle tutkittiin mainittujen tahojen tekemänä. Valitukset hylättiin, kun ympäristöministeriön päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut oikeudellisia perusteita. - Uutiset
19.6.2014 16.15
KHO: Lunastusvaatimuksen kohteena olleella ulkokuntalaisella sähköyhtiöllä ei ollut asianosaisena oikeutta tehdä oikaisuvaatimusta lunastavan kunnan kunnanhallituksen päätöksestä, kun päätöksen vaikutukset yhtiön oikeudelliseen asemaan eivät olleet välittömiäS:n kunnanhallitus oli päättänyt, että kunta sähköyhtiö Y Oy:n osakkeenomistajana tekee lunastusvaatimuksen X Oy:lle siirtyneistä sähköyhtiön osakkeista. KHO totesi, että kunnanhallituksen päätöksellä oli kuntalaissa tarkoitetulla tavalla päätetty kunnan kannasta siihen osakeyhtiöoikeudelliseen kysymykseen, tekeekö kunta osakkeenomistajana lunastusvaatimuksen. Kunnanhallituksen päätöksen vaikutukset X Oy:n oikeudelliseen asemaan eivät olleet välittömiä. Kunnanhallituksen oli tullut jättää X Oy:n oikaisuvaatimus tutkimatta. - Uutiset
16.5.2014 13.39
KHO:n ratkaisu lunastustoimitusta koskevan hakemuksen valituskelpoisuudestaKunnan maankäyttöinsinööri oli tehnyt maankäyttö- ja rakennuslain 96 §:n 1 momentin nojalla maanmittaustoimistolle hakemuksen asemakaavassa osoitettujen yleisten alueiden lunastamiseksi kunnalle kaavan toteuttamiseksi. Hakemuksen tekeminen maanmittaustoimistolle koski vain lunastusasian valmistelua, eikä siitä siten saanut kuntalain 91 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta kunnanhallitukselle. - Uutiset
28.4.2014 11.00
Väitös: Oikeussuoja hankintalakien ulkopuolelle jäävissä hankinnoissaHankintalain mukaisen kansallisen kynnysarvon alittavassa hankinnassa hankintalain mukaiset oikeussuojakeinot eivät hankintaoikaisua lukuun ottamatta ole käytettävissä eikä hankinnasta voi valittaa markkinaoikeuteen. Vastaavasti EU-kynnysarvon alle jäävässä erityisalojen hankinnassa valitus markkinaoikeuteen ei ole mahdollinen. Oikeustieteen lisensiaatti Anne Nenosen artikkelimuotoisessa väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan hallintovalitusta ja kunnallisvalitusta oikeussuojakeinona hankintalakien ulkopuolelle jäävissä hankinnoissa. - Uutiset
8.4.2014 16.16
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta koulun lakkauttamista koskevassa asiassaKunnanvaltuusto oli hyväksynyt vuoden 2012 talousarvion siten, että L:n koululle varattiin määräraha vain kevätlukukaudeksi 2012 ja koulun toiminnan todettiin loppuvan 31.7.2012. Kunnanvaltuusto oli sittemmin keväällä 2012 päättänyt, että L:n koulu lakkautetaan 31.7.2012. Valtuuston talousarvion hyväksymistä koskeva päätös koski L:n koulun lakkauttamisen osalta vain valmistelua eikä siihen saanut tältä osin hakea muutosta. - Uutiset
11.3.2014 13.31
KHO: Perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamista koskevaan päätökseen haettiin muutosta kuntalain mukaisestiTalouspäällikön perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamista koskevaan päätökseen oli tullut hakea muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Perusopetuslain mukaiset muutoksenhakutiet eivät tulleet sovellettaviksi. Asia palautettiin hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.2.2014 9.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asianosaisasemasta sähköyhtiön osakkeiden lunastamista koskevassa asiassaKuopion hallinto-oikeus arvioi, että lunastusmenettely vaikutti välittömästi ja suoraan Oy X:n oikeusasemaan. X:llä oli oltava mahdollisuus valvoa muun ohessa sitä, että lunastusta koskeva kunnallinen päätöksenteko tapahtuu oikeassa järjestyksessä. X:ää oli pidettävä asianosaisena asiassa. - Uutiset
24.1.2014 12.33
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen valitusperusteesta valtiontukiasiassaKun X Ky:n ei ollut katsottava valittaneen hallinto-oikeuteen sillä perusteella, että omavelkaista takausta koskevassa päätöksenteossa olisi rikottu unionin valtiontukisääntöjä, hallinto-oikeudella ei ollut kuntalain 90 §:n 3 momentin mukaan toimivaltaa tutkia kunnallisvalitusta laajemmin kuin mitä sille valitusajassa tehdyssä valituksessa oli esitetty. Myöskään unionin oikeudesta ei seurannut yleistä velvollisuutta tutkia asiaa laajemmin kuin mitä valituksessa on esitetty, jos se ei kansallisen oikeuden mukaan ole mahdollista. - Uutiset
9.10.2013 13.12
KHO: Rajoitus henkilön oikeudesta päästä seuraamaan peruskoulun opetustunteja voitiin määrätä vain määräajaksiPeruskoulun rehtori oli perusopetuslain 19 §:n nojalla rajoittanut oppilaan äidin oikeutta päästä seuraamaan opetustunteja. Rajoitus ei koskenut perusopetuslaissa tarkoitettua oppilasta koskevaa asiaa, johon haettaisiin muutosta perusopetuslain 42 §:n mukaisesti. Rehtorin päätöksestä voitiin tehdä kuntalaissa tarkoitettu oikaisuvaatimus ja sen jälkeen kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen. Rajoitus voitiin määrätä vain määräajaksi. - Uutiset
1.10.2013 10.00
KHO: Ahvenenmaalaisessakaan kunnallisvalituksessa ei voinut esittää uusia valitusperusteita enää KHO:ssaKHO totesi asiassa, jossa virkaan valitsematta jäänyt B oli esittänyt uuden valitusperusteen vasta KHO:ssa, että pitkäaikaisen oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuudessa vakiintuneen kannan mukaan kunnallisvalituksen erityispiirteisiin on katsottu kuuluvan, ettei uusia valitusperusteita voida esittää valitusajan päätyttyä. - Uutiset
30.8.2013 12.27
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua valitusoikeuden puuttumisesta - valittajan olisi tullut olla ainakin kunnan tai seurakunnan jäsenKuopion hallinto-oikeus jätti kaksi valitusta tutkimatta valittajilta puuttuvan valitusoikeuden johdosta. Molemmissa asioissa valittajat eivät olleet asian asianosaisia. Kun valittaja ei ollut myöskään kunnan jäsen, sillä ei ollut valitusoikeutta valtuuston päätöksestä. Toisessa tapauksessa kun hän ei ollut myöskään seurakunnan jäsen, hänellä ei ollut valitusoikeutta kirkkovaltuuston päätöksestä. - Uutiset
30.8.2013 8.28
Rehtorin tekemästä lomautuspäätöksestä sai tehdä oikaisuvaatimuksenTyösopimussuhteisen X:n lomauttamista koskevasta rehtorin päätöksestä tehty oikaisuvaatimus, jossa X oli vedonnut päätöksen perustelemattomuuteen, olisi tullut tutkia. Valitus kohdistui päätöksentekomenettelyyn. - Uutiset
14.6.2013 13.46
Hallinto-oikeuden ratkaisu kaupunginjohtajan irtisanomista koskevassa asiassaTurun hallinto-oikeus katsoi, että kuntalain 22 §:llä ei ollut rajoitettu valtuuston harkintavaltaa päättää siitä, asetetaanko valtuutettujen aloitteen johdosta tilapäinen valiokunta valmistelemaan kaupunginjohtajan irtisanomista tai muihin tehtäviin siirtämistä koskevaa asiaa. - Uutiset
12.4.2013 13.22
KHO:n ratkaisu oikaisuvaatimusajan alkamisesta kunnallisasiassaKaupungin sataman hallituksen pöytäkirjaa ei ollut asetettu julkisesti nähtäväksi siltä osin kuin se oli koskenut kokouksen päätöksiä asioissa, jotka oli katsottu kokonaan salassa pidettäviksi. Kun pöytäkirjaa ei ollut salassa pitämisen perusteen lakattuakaan tältä osin asetettu julkisesti nähtäväksi, aika oikaisuvaatimuksen tekemiselle ei ollut alkanut kulua kunnan jäsenen osalta. Asiassa ei ollut merkitystä sillä, että salassa pitämisen perusteen lakattua kunnan jäsen oli saanut päätöksistä tiedon muulla tavoin. - Uutiset
20.2.2013 13.31
Hallinto-oikeuden ratkaisu tasapuolisesta kohtelusta sekä yhdenvertaisuudesta kaupunginhallituksen päätöksessäHelsingin hallinto-oikeus katsoi, ettei sotainvalidien yhdistyksen osalta aikaisemmin voimassa ollutta ehtoa vuokraoikeuden rajoittamisesta vain sotainvalideille voitu katsoa yksittäisen majanpaikan rakennuksen haltijan kohdalla hyväksyttäväksi perusteeksi erilaiseen asemaan asettamiseksi, kun otetaan huomioon olosuhteet kokonaisuudessaan. Kaupunginhallituksen päätökset olivat hallintolain tasapuolisen kohtelun ja yhdenvertaisuuslain yhdenvertaisen kohtelun periaatteiden vastaiset. - Uutiset
23.1.2013 14.02
KHO:n ratkaisu yhtiön valitusoikeudesta kunnallisasiassaKunnanvaltuuston päätös, jolla kiinteistöt oli päätetty myydä kahdelle muulle tarjoajalle oli välittömästi vaikuttanut myös tarjouksen tehneen yhtiön oikeuteen ja etuun kuntalain 92 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Yhtiö oli siten asiassa asianosainen ja sillä oli oikeus hakea valtuuston päätökseen muutosta. - Uutiset
3.1.2013 13.34
Hallinto-oikeuden ratkaisu kaupunginhallituksen päätöksen laillisuudesta paikallisen energiayhtiön tukemisessaX:n kaupunginhallitus oli muun ohella myynyt 33 kpl paikallisen energiayhtiön osakkeita hintaan 13200 euroa. Tämän lisäksi kaupunginhallitus oli päättänyt hyväksyä kyseiselle energiayhtiölle myönnettyjen osakaslainojen muuntamisen sijoitukseksi yhtiön sijoitettuun vapaaseen omaan pääomaan (SVOP-sijoitus) sekä hyväksynyt päätöksen liitteenä olleen osakassopimuksen. Hallinto-oikeus kumosi asiaa koskevat kaupunginhallituksen päätökset. Kaupunginhallituksen päätökset olivat hallinto-oikeuden päätöksen perustelujen mukaan syntyneet sekä esteellisyyden että valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamatta jättämisen perusteella kuntalain 90 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
3.12.2012 14.16
Hallinto-oikeuden ratkaisu oikaisuvaatimusajan alkamisestaTurun hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että koska sataman hallituksen päätöksen valituksenalaiset kohdat eivät olleet sisältyneet kaupungin yhteispalvelupisteessä nähtäväksi asetettuun pöytäkirjaan, kunnan jäsenten oikaisuvaatimusaika ei ollut alkanut, vaikka hän olikin saanut päätökset tietoon muuta kautta. - Uutiset
3.12.2012 13.00
KHO:n ratkaisu kiinteistön kauppaa koskevasta kunnanhallituksen päätöksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että SEUT 108 artiklan 3 kohdassa säädetty ilmoitusvelvollisuus tai komission tiedonannon sisältämät yleiset menettelytapaohjeetkaan eivät koskeneet kysymyksessä ollutta kiinteistön kauppaa, eikä kunnanhallituksen päätös ollut kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
18.10.2012 14.01
Hallinto-oikeus: Kv-adoption palvelumaksupäätökset olivat lainvastaisetHelsingin sosiaalilautakunnan kansainvälisestä adoptiosta perittävien palvelumaksupäätösten katsottiin loukanneen hallintolain 6 §:ssä tarkoitettua luottamuksensuojaa siten, että päätökset oli lainvastaisina kumottava. - Uutiset
15.10.2012 16.03
Laissa säädetyn määräajan jälkeen saapunut asunto-osakeyhtiön asemakaavavalitus tutkittiin tulkinnanvaraisen valitusosoituksen takiaAsOy:n valitus oli tullut vireille lähtökohtaisesti laissa säädetyn määräajan jälkeen. Kunnan päätökseensä liittämä tulkinnanvarainen valitusosoitus ja myös kunnan oma valitusajan alkamista koskeva virheellinen näkemys, joka oli voinut tulla AsOy:n tietoon, olivat kuitenkin voineet antaa AsOy:lle sen väärän käsityksen, että se oli valitusosoituksessa mainittu asianosainen ja että valitusajan laskeminen sen osalta olisi alkanut siitä hetkestä, kun se oli postitse saanut tiedon päätöksestä. Tämän vuoksi hallinto-oikeus tutki valituksen. - Uutiset
26.9.2012 12.01
KHO: Vaalimainospaikan käyttömaksu oli kunnallinen maksuKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnan omistamiltaan alueilta perimä vaalimainospaikan käyttömaksu oli kunnallinen maksu, jota koskeva valitus tuli ratkaista kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaan kunnallisvalituksena eli hallintolainkäytön järjestyksessä. - Uutiset
12.6.2012 11.03
Hallinto-oikeus: Kaupunki oli täyttänyt selvitysvelvollisuutensa irtisanoessaan opettajan sairauspoissaolojen vuoksiKaupungin katsottiin tapauksessa täyttäneen viranhaltijalain 35 §:n 4 momentin mukaisen selvitysvelvollisuutensa, kun luokanopettaja oli irtisanottu virastaan viranhaltijalain 35 §:n mukaisin perustein jatkuvista pitkistä sairauspoissaoloista johtuen. (Ei lainvoim.) - Uutiset
4.6.2012 13.00
KHO:n ratkaisu vesihuollon maksuja koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kunnallisen liikelaitoksen johtokunnan päätös koski vesiosuuskunnilta perittävien maksujen yleisiä perusteita. Päätöstä oli siten pidettävä kunnan hyväksymään taksaan rinnastuvana päätöksenä. Päätökseen sai oikaisuvaatimusmenettelyn jälkeen hakea muutosta kunnallisvalituksella. - Uutiset
9.5.2012 12.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu kunnallisvalituksen mahdollisuudesta kiinteistöveroasiassaValtuusto oli päättänyt vuodelle 2012 määrättävistä veroprosenteista. Valittaja oli vaatinut, että päätös kumotaan siltä osin kuin siinä oli päätetty kiinteistöveroprosentin määräämisestä valtion omistamille luonnonsuojelualueille. Rovaniemen hallinto-oikeus katsoi, että kyseessä oli sellainen valmistelunluontoinen päätös, josta ei saanut kuntalain 91 §:n säännös huomioon ottaen tehdä kunnallisvalitusta. - Uutiset
22.2.2012 12.12
KHO:n ratkaisu kaupunginvaltuuston päätöksestä liittyä osakkaaksi kunnalliseen jätehuoltoyhtiöönKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt 26.8.1999 tekemällään päätöksellä kaupunginhallituksen esityksen siitä, että kaupunki liittyy osakkaaksi alueelliseen jätehuoltoyhtiöön. Korkein hallinto-oikeus totesi, että valtuuston päätös ei ollut jätelain 10 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös jätteenkuljetuksen järjestämisestä eikä muukaan jätelaissa tarkoitettu päätös, johon haetaan muutosta jätelain nojalla hallintovalituksin. - Uutiset
9.2.2012 9.03
KHO:n ratkaisu valituksen käymisestä hyödyttömäksi kunnan omavelkaista takausta koskevassa asiassaKun kaupunginvaltuuston takauspäätöksen täytäntöönpanoa ei voitu tehokkaasti peruuttaa, olisi kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpano tehnyt tapauksessa esillä olevissa olosuhteissa pääasiaa koskevan muutoksenhaun hyödyttömäksi. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus kielsi kuntalain 98 §:n nojalla päätöksen täytäntöönpanon, kunnes hallinto-oikeus oli ratkaissut pääasiaa koskevan valituksen tai asiasta sitä ennen toisin määrättiin. - Uutiset
31.1.2012 7.56
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta lehtorin viran väliaikaista täyttämistä koskevan oikaisuvaatimuksenA:n joka vaati hallinto-oikeutta kumoamaan viranhaltijan ja sivistyslautakunnan päätökset lainvastaisina vedoten valituksessaan siihen, että häntä oli nimitysasiassa syrjitty perhevapaiden käytön vuoksi, valitus jätettiin tutkimatta, koska A:lla ei ollut kunnan jäsenyyteen eikä asianosaisuuteen perustuvaa valitusoikeutta asiassa. - Uutiset
11.11.2011 14.31
KHO: Lämpöenergian hankintaan kunnan lämpöverkkoa varten ei sovellettu hankintalakeja - muutosta haettiin kunnallisvalituksenaKunnan tekninen lautakunta oli päätöksellään valinnut lämmön toimittajan kunnan lämpöverkkoa varten. Kun otettiin huomioon vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (349/2007) 6 §:n 6 momentti ja julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 9 §:n 1 momentti, kumpaakaan mainituista laeista ei sovellettu lämpöenergian hankintaan kunnan lämpöverkkoa varten. Kun asia ei näin ollen kuulunut markkinaoikeuden toimivaltaan, siihen sai julkisista hankinnoista annetun lain 102 §:n (321/2010) estämättä hakea muutosta kuntalain nojalla. - Uutiset
11.10.2011 14.14
KHO:n ratkaisu viran täyttämistä koskevaan kaupunginhallituksen oikaisuvaatimukseen antaman päätöksen valituskelpoisuudestaKaupunginhallitus oli oikaisuvaatimukseen antamallaan päätöksellä kumonnut virkavaalipäätöksen ansiovertailussa olleiden puutteiden vuoksi ja palauttanut asian uudelleen valmisteltavaksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että viran täyttämistä koskeva menettely kokonaisuutena huomioon ottaen kaupunginhallituksen oikaisuvaatimukseen antama päätös ei sisältänyt sellaista ratkaisua, josta sai tehdä kunnallisvalituksen. - Uutiset
12.9.2011 15.45
Hallintoneuvos Kari Kuusiniemen verkkokolumni Kunnat.netissä: KHO:n kunnallisasiat tilastojen valossaKorkein hallinto-oikeus ratkaisee vuosittain runsaat 4 000 asiaa, ja vireille tulee vähintään samanlainen joukko lisää. Joukossa on pieniä asioita ja suuria asioita, mutta kaikki ne ovat muutoksenhakijoille ja muille osallisille tärkeitä. Työtä on yli tarpeen sadan henkilötyövuoden tuomioistuimelle. KHO:n kolmessa eri jaostossa vireille tulleita asioita ratkoo 21 tuomaria esittelijöiden tekemän valmistelun pohjalta, kertoo hallintoneuvos Kari Kuusiniemi. - Uutiset
23.5.2011 11.11
KHO:n ratkaisu julkisesta hankinnasta ja kunnallisvalituksestaKunnanvaltuuston päätöksellä oli hyväksytty sopimusjärjestely, jonka tarkoituksena oli hankkia kunnan vaatimuksen mukaiset koulutilat. Sopimusjärjestelyyn liittyi palveluhankintasopimus. Samalla päätöksellä päätettiin muun ohella vuokrata rahoittajalle tai sen määräämälle kiinteistöosakeyhtiölle koulujen ja päiväkodin tontit 40 vuodeksi. Sopimusjärjestely muodosti jakamattoman sopimuskokonaisuuden, jonka osat eivät olleet erotettavissa toisistaan. Kun sopimuskokonaisuus pääasialliselta tarkoitukseltaan kuului hankintalain piiriin, sopimusjärjestely kokonaisuudessaan kuului hankintalainsäädännön soveltamisalaan. Tämän vuoksi kunnallisvalitus, joka ei valittajan mukaan koskenut markkinaoikeudellisia tai kilpailutukseen liittyviä asioita, vaan esimerkiksi kunnan sitoutumista vuokraamaan tontit 40 vuodeksi rahoittajalle, oli hankintalain 102 §:n nojalla jätettävä tutkimatta. - Uutiset
1.3.2011 8.56
Kunnanvaltuuston lopullinen päätös olla muuttamatta aiempaa ratkaisuaan oli valituskelpoinenTurun hallinto-oikeus katsoi, että kun kunnanvaltuusto oli kunnanhallituksen esityksestä tehnyt lopullisen päätöksen olla muuttamatta aiempaa ratkaisuaan kouluverkkoasiassa, päätöstä ei voitu rinnastaa valmisteluun. Näin ollen hallinto-oikeus tutki valituksen päätöksestä. - Uutiset
23.2.2011 5.03
Kunnissa riitautetaan vuosittain kymmeniätuhansia sosiaali- tai terveyspalvelun päätöksiä turhaanSyynä oikeusriitojen suureen määrään on yhä useammin lainsäädännön heikko tuntemus kunnissa. THL on lähettänyt kuntien sosiaali- ja terveystoimen johdolle ja lautakunnille uuden Päätösten tueksi –julkaisun. - Uutiset
9.2.2011 10.20
Hallinto-oikeuden ratkaisu tuensaajan muutoksenhakuoikeudesta rahoituspäätöksestäHallinto-oikeus katsoi, ettei rahoituspäätös kohdistunut valittajana olleeseen tuensaajaan. Rahoituspäätös ei myöskään vaikuttanut, eikä hakemuksen mukaisesti ratkaistuna voinutkaan vaikuttaa välittömästi kyseisen tuensaajan oikeuteen tai etuun. Tuensaaja ei ollut myöskään maakunnan liiton jäsenkunnan jäsen. Tuensaajalla ei siten ollut ollut maakunnan liiton ohjelmajohtajan ja hallintokomitean päätöksiin muutoksenhakuoikeutta. - Uutiset
2.12.2010 7.03
Hallinto-oikeuden ratkaisu erikoissairaanhoidon siirtoviivemaksun lainmukaisuudestaTurun hallinto-oikeus katsoi, että yhtymävaltuuston päätös kyseessä olevan omakustannushintaan perustumattoman maksun perimisestä jäsenkunnalta oli Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen vastainen ja siten lainvastainen. - Uutiset
16.11.2010 8.56
Hallinto-oikeuden ratkaisu kunnan virkavaalia koskevan päätöksen perustelemisestaVaasan hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä muun ohessa, jos päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia. Hyvään hallintoon kuuluu kuitenkin, että monijäsenisen toimielimen vaalia koskevaan päätöksen perusteet esitetään pyynnöstä asianosaiselle. - Uutiset
5.8.2010 9.41
KHO:n ratkaisu Vantaan Matarin täyttömäkialueen puistosuunnitelmaa koskevassa valitusasiassaSuunnitelma-alueeseen rajoittuvan kiinteistön omistajalla oli hallintolainkäyttölain nojalla oikeus valittaa puistosuunnitelman hyväksymistä koskevasta päätöksestä koko suunnitelma-aluetta koskevilta osin. Kuivatussuunnitelman asemapiirustus ei kuitenkaan ollut kuntalain 91 § huomioon ottaen muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
7.6.2010 11.39
Nettivieraana julkisoikeuden professori Eija Mäkinen: Onko kunnallisvalitus tarpeen?Kunnallisvalituksen voi asianosaisen ohella tehdä myös kunnan jäsen. Valitusoikeus on laaja, mutta tuomioistuimen tutkimisvalta on kunnallisen itsehallinnon suojan vuoksi suppeampi kuin hallintovalituksessa. Tämä kunnallisvalituksen piirre on herättänyt runsaasti keskustelua. Oikeustieteen piirissä on kysytty, onko kunnallisvalitus lainkaan tarpeen erillisenä valituslajina, varsinkin kun se nykymuodossaan saattaa antaa asianosaiselle riittämätöntä suojaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen näkökulmasta tarkasteltuna, kirjoittaa Edilexin nettivieras, julkisoikeuden professori Eija Mäkinen Vaasan yliopistosta. - Uutiset
30.4.2010 9.20
KHO: Valtiontukiviranomaisen selvitettävä päätöksenteossaan valtiontukea koskevien säännösten soveltuminenKuntayhtymän yhtymävaltuusto oli tehnyt päätöksen, jonka mukaan A Oy ja B Oy saivat ostaa sähköä Z Oy:ltä, joka toimi voittoa tuottamatta. Sähkön hinta saattoi poiketa merkittävästi sähkön markkinahinnasta. KHO katsoi, että yhtymävaltuuston päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä, sillä päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty valtiontukea koskevien säännösten soveltumista. - Uutiset
27.4.2010 15.06
KHO:n ratkaisu kiinteistön vuokraajan kunnallisvalitusoikeudestaX:n lyhytaikainen ja juuri valitusajan kuluessa puolisonsa kanssa muodollisella vuokralla tekemä vuokrasopimus ei muodosta perustetta, jolla X hallitsisi kuntalain 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla kiinteää omaisuutta B:n kunnassa. Näin ollen hänellä ei ole valitusoikeutta B:n kunnanvaltuuston päätöksestä. - Uutiset
20.4.2010 16.34
Tutkimus kunnallisvalituksista - kiusantekoa vai tarpeellista valvontaa ja oikeusturvaa?Vaasan yliopiston julkisoikeuden professori Eija Mäkinen selvittää tutkimuksessaan, minkälaisia asioita ja erimielisyyksiä kunnallisvalitukset koskevat, ketkä niitä tekevät ja minkälaisiin perusteisiin valitukset nojautuvat. Kunnallisvalitusta arvioidaan kunnan asukkaan ja asianosaisen näkökulmasta.