-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnallisvalitus
- Uutiset
25.1.2024 8.08
HAO: Kaupungilla ei ollut velvollisuutta myydä tonttia asunto-osakeyhtiölle sillä perusteella, että se olisi yhtiön mukaan sille ja sen osakkaille taloudellisesti kannattavampaaKaupunkiympäristölautakunnan päätös ei ollut valituksessa esitetyn perusteella kuntalain 135 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Kaupunkiympäristölautakunta oli toiminut harkintavaltansa rajoissa. Kaupunkiympäristölautakunta oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Kunnallisvalitusta ei voida tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. (Vailla lainvoimaa 25.1.2024) - Uutiset
19.1.2024 9.22
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen: Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen kuntalaisille kunnan omistamien tonttien hinnoitteluperusteistaKunnallisvalitus – Virheellinen järjestys – Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen – Tiedottaminen – Kunnan omistama tontti – Hinnoitteluperusteet - Uutiset
15.1.2024 15.18
Hallinto-oikeus: Kaupunki ei ollut ylittänyt sille asiassa kuuluvaa harkintavaltaa irtisanoessaan maanvuokrasopimuksenHallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunki ollut kohdellut valittajaa epätasapuolisesti muihin vastaavassa tilanteessa oleviin maanvuokraoikeuden haltijoihin ja muihin kuntalaisiin nähden. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
14.12.2023 9.13
KHO: Kuntien välisen ympäristöterveydenhuollon järjestämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen irtisanominenKorkein hallinto-oikeus totesi, että hallinto-oikeuden oli tullut jättää valitukset tutkimatta. - Uutiset
6.11.2023 11.30
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätökset kaupunginlakimiehen viran lakkauttamisesta ja hallintojohtajan viran perustamisesta kaupunginlakimiehen viran tilalleKaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa. (Ei lainvoim. 6.11.2023) - Uutiset
19.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Kaupunki syrji hakijaa kunnaneläinlääkärin virantäytössäEsitetystä selvityksestä ei ilmennyt, että hakijoita olisi vertailtu viranhaltijalaissa ja tasa-arvolaissa edellytetyllä tavalla yleiset nimitysperusteet huomioon ottaen tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Haastattelematta jätetyn valittajan ansioita ei ollut tasapuolisesti verrattu valituksi tulleeseen hakijaan. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset olivat siten puutteellisen ja virheellisen valmistelun johdosta syntyneet virheellisessä järjestyksessä. Kaupunki ei myöskään ollut esittänyt sellaista selvitystä, joka kumoaisi valittajan valituksessa esittämän selvityksen perusteella syntyneen syrjintäolettaman. Kaupungin oli katsottava työnantajana asettaneen valittajan virantäytössä epäedulliseen asemaan sen jälkeen, kun valittajat oli aiemmin vedonnut tasa-arvolaissa säädettyihin oikeuksiinsa. Kaupunki oli menetellyt tasa-arvolain 8 a §:ssä säädetyn vastatoimien kiellon vastaisesti ja syrjinyt kielletyllä tavalla valittajaa virantäytössä. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset tuli virheellisessä järjestyksessä syntyneinä ja muutoinkin lainvastaisina kumota. (Ei lainvoim. 19.9.2023) - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
31.8.2023 11.20
Varhaiskasvatuslain 75 §:n siirtymäsäännös: Hallinto-oikeus hylkäsi lastenhoitajan työsuhteen valinnasta tehdyn valituksenValittajan mukaan hänen oli katsottava olevan kelpoinen toimimaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajan tehtävässä myös lakiuudistuksen jälkeen. (Ei lainvoim. 31.8.2023) - Uutiset
18.8.2023 9.00
Hallinto-oikeus: Yksityistieavustusten myöntämisehdot (Nurmijärvi)Valittajien mukaan he olivat kuntalaisina ja yksityistien osakkaina joutuneet Nurmijärven kunnan tekemän päätöksen vuoksi maksajiksi kunnan ja ELY-keskuksen tilaamalle julkiselle joukkoliikenteelle, joka liikennöi ilman tiekunnan lupaa yksityistiellä. HAO ei tutkinut valittajien vastaselityksissä esittämiä menettelyvirheitä koskevia valitusperusteita. HAO ei tutkinut Nurmijärven X-tien tiekunnan vastaselityksessä esittämää EU:n lainsäädännön vastaisuutta koskevaa valitusperustetta. Valitukset ja valittajien oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. Nurmijärven kunnanhallituksen oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. (Ei lainvoim. 18.8.2023) - Uutiset
30.6.2023 12.00
KHO: Kunnallisvalitus, kunnan jäsen, yhteisön kotipaikka (Alavus) - Uutiset
28.6.2023 9.52
Kaupunginhallitus myi omistamansa kiinteistön kaupunginjohtajalle puolisoineen - KHO katsoi, ettei kunnallisvalituksen hävinnyttä kuntalaista tullut velvoittaa korvamaan kaupunginjohtajan oikeudenkäyntikulujaHAO:ssa kuntalaisen valituksen johdosta oli ollut ratkaistavana, oliko kaupunginjohtaja osallistunut esteellisenä kaupunginhallituksen kiinteistökauppaa koskevan asian valmisteluun. HAO oli hylännyt kuntalaisen valituksen. HAO oli vaatimuksen enemmälti hyläten velvoittanut kuntalaisen korvaamaan kaupunginjohtajan oikeudenkäyntikulut 500 eurolla viivästyskorkoineen. KHO:ssa asiassa oli ratkaistava, oliko HAO voinut asian olosuhteissa velvoittaa päätöksentekojärjestyksen perusteella kunnallisvalituksen tehneen kuntalaisen korvaamaan kaupunginjohtajan oikeudenkäyntikulut. - Uutiset
12.6.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Terveyskeskushammaslääkäri oli voitu irtisanoa virastaanJohtava hammaslääkäri oli 1.2.2022 päättänyt irtisanoa valittajan terveyskeskushammaslääkärin virasta 28.1.2022 alkaen siten, että irtisanomisaika päättyi 31.3.2022. Irtisanomisen perusteena oli "tehtävien puutteellinen hoito ja laiminlyönti sekä työaikojen noudattamatta jättäminen. Työtehtävien sopeuttamisesta ja esimiehen tutoroinnista huolimatta A ei selviydy tehtävistään". Yhtymähallitus oli 12.4.2022 hylännyt valittajan oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 12.6.2023) - Uutiset
23.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Yhtymähallitus oli voinut harkintansa mukaan päättää maksaa ylilääkärille korvauksen tälle kertyneiden ylitöiden johdostaYhtymähallitus oli 25.1.2022 päättänyt muuttaa ylilääkärin kokonaispalkan tehtäväkohtaiseksi palkaksi ja korvata tälle kertyneet ylityöt rahana perustuen arviolaskelmaan, jonka mukaan arvio vuosien 2020–2021 ylityökorvauksesta oli noin 40 000 euroa. HAO katsoi, että yhtymähallitus oli voinut virkamääräyksessä määritellyn kokonaispalkan estämättä harkintansa mukaan päättää maksaa ylilääkärille korvauksia kertyneiden ylitöiden johdosta vuosilta 2020–2021. Yhtymähallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 23.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 10.30
Hallinto-oikeus ei muuttanut kunnan teknisen osaston johtajan virkavalinnasta tehtyä päätöstäValittajan mukaan kunnanvaltuuston virkavalintaa koskeva päätös oli perustuslain yleisten nimitysperusteiden vastainen. Hakijoiden ansioita ei ollut tosiasiassa vertailtu keskenään ja virkaan oli valittu vähemmän ansioitunut hakija. HAO katsoi, ettei kunnanvaltuuston päätös ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt harkintavaltaansa eikä siten toimivaltaansa eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 23.5.2023) - Uutiset
2.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Viranhaltijalle oli voitu määrätä koeaika - takautuvasti tehty päätös oli kuitenkin kumottavaHAO katsoi asiassa esitetyn perusteella, että valittajan hoitamissa tehtävissä ja asemassa oli tapahtunut viranhaltijalain 8 §:n 3 momentissa tarkoitettu huomattava muutos 1.1.2021 lukien ja valittajalle oli siten voitu hänellä määräaikaisessa aikuissosiaalityön esimiehen virkasuhteessa olleen koeajan estämättä määrätä kuuden kuukauden mittainen koeaika. Kun valittajan virkasuhde oli pöytäkirjapäätöksellä 17.6.2021 purettu päättymään jo 16.6.2021, aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikön päätös oli tehty valittajan esittämällä tavalla takautuvasti. Päätös oli siten syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Edellä sanotun johdosta aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikön päätös sekä yhtymähallituksen päätös, jolla valittajan oikaisuvaatimus oli hylätty, oli kumottava. Päätöksen tultua valituksen johdosta kumotuksi sote-kuntayhtymä oli velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut kohtuullisena pidettävällä 2 900 eurolla laillisine korkoineen. (Ei lainvoim. 2.5.2023) - Uutiset
17.3.2023 8.00
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuusto oli voinut todeta valittajan menettäneen vaalikelpoisuutensaKuntaa ei voitu pitää valittajan kotikuntana. Kaupunginvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä päätös ollut muutenkaan lainvastainen. Valittajan valitus oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 17.3.2023) - Uutiset
13.3.2023 9.15
KHO ratkaisi Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuutta koskevat valituksetKorkein hallinto-oikeus antoi maanantaina 13.3. päätöksensä ns. Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuutta eli Helsingin seudun, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan vaihemaakuntakaavoja koskeviin valituksiin. - Uutiset
11.1.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Rehtorin viran kelpoisuusvaatimukset eivät olleet tähdänneet tietyn henkilön valintaan - kaupungilla oli peruste nimittää rehtori määräaikaiseen virkasuhteeseenHAO hylkäsi rehtorin valinnasta tehdyn valituksen. Asiassa ei ollut ilmennyt, että ennen viranhaun alkamista tehty kaupunginhallituksen päätös viran täyttämisestä määräaikaisesti ja viran kelpoisuusvaatimuksista olisi tähdännyt tietyn henkilön valintaan tai että opetus- ja kasvatuslautakunta olisi muutoin valituksessa esitetyin tavoin käyttänyt virantäytön valmistelussa väärin harkintavaltaansa. Opetus- ja kasvatuslautakunta ei ollut menetellyt virheellisesti jättäessään päätöksessään esittämättä tarkemmat perustelut määräaikaisen rehtorin valinnalle. Kaupungilla oli ollut tapauksen olosuhteissa viranhaltijalaissa tarkoitettu kaupungin toimintaan liittyvä määräaikaista virkasuhdetta edellyttävä peruste nimittää koulun rehtori määräaikaiseen virkasuhteeseen. HAO totesi, että muutoshankkeiden tarkkaa valmistumispäivämäärää on usein vaikeaa määritellä etukäteen. Oppilaaksiottoalueiden yhdistymisestä oli kuitenkin asiassa todetulla tavalla jo päätetty rehtorin määräaikaista virkaa täytettäessä ja sen oli oikaisuvaatimuspäätöksessä arvioitu tapahtuvan 3–4 vuoden kuluttua. (Ei lainvoim. 11.1.2023) - Uutiset
25.11.2022 15.30
Hallinto-oikeus hylkäsi peruskoulun käsityön lehtorin virkavalinnasta tehdyn valituksenKoulun rehtori ja sivistysvaliokunta eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla ylittäneet harkintavaltaansa ja siten toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. HAO ei tutkinut valittajan vastineessa esittämää uutta valitusperustetta. (Ei lainvoim. 25.11.2022) - Uutiset
25.11.2022 10.08
Hallinto-oikeus ei tutkinut lakimiehen valinnasta tehtyä valitustaValituksen mukaan mm. täysin kokematon vuonna 2020 oikeustieteen maisteriksi valmistunut nainen oli syrjäyttänyt vuonna 1984 valmistuneen miehen. (Ei lainvoim. 25.11.2022)