-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnanhallitus
- Uutiset
31.5.2023 9.50
KKO: Rajoitettu valituslupa Kittilän kuntapäättäjien ns. laskutusjutussaKorkein oikeus on myöntänyt syyttäjälle valitusluvan Kittilän kuntapäättäjiä koskevassa asiassa, joka koskee oikeudellisen asiantuntijapalvelun tilaamista kunnan ulkopuoliselta asiantuntijalta. Valituslupa myönnettiin rajoitettuna niihin syytekohtiin, joissa kunnanhallituksen puheenjohtajalle ja varapuheenjohtajalle sekä kunnanvaltuuston varapuheenjohtajalle on vaadittu rangaistusta kyseisen asiantuntijapalvelun hankkimista ja maksamista koskevista toimista. - Uutiset
2.3.2023 9.21
KKO: Kittilän kuntapäättäjille tuomio virka-aseman väärinkäyttämisestäKorkein oikeus tuomitsi kunnanhallituksen puheenjohtajan 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja muut vastaajina olleet kunnanhallituksen jäsenet ja varajäsenet sakkorangaistuksiin virka-aseman väärinkäyttämisestä. - Uutiset
20.2.2023 11.54
Vierashuoneessa Kuntaliiton lakimiehet VT, väitöskirjatutkija Juha-Matti Kiviluoto ja OTM Kirsi Lamberg: Johtajasopimuksen soveltaminen kunnanjohtajan irtisanomista koskevassa kuntalain 43 §:n mukaisessa menettelyssäKunnanjohtajan ja kunnan välillä on kuntalain 42 §:n mukaan tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen edellytyksistä. Johtajasopimukseen voidaan ottaa määräyksiä menettelytavoista, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan kuntalain 43 §:n mukaisen menettelyn sijasta. Sama koskee kuntalain 64 §:n nojalla myös kuntayhtymän johtavaa viranhaltijaa. - Uutiset
4.11.2022 13.45
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kunnanhallituksen olisi tullut antaa kantelijalle asiassa perusteltu ja muutoksenhakukelpoinen päätösApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kuhmoisten kunnanhallituksen huomiota siihen, että sen olisi tullut käsitellä kantelijan oikaisuvaatimus kuntalain ja hallintolain mukaisesti, ja antaa kantelijalle asiassa perusteltu ja muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
28.10.2022 16.00
Hallinto-oikeus: Vesihuoltolaitoksessa asiantuntijan nimikkeellä työskennellyt oli vaalikelvoton kunnanhallitukseenPäätöksentekohetkellä välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimineessa vesihuoltolaitoksessa asiantuntijan nimikkeellä työskennelleen henkilön oli katsottava olleen välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimiva kunnan palveluksessa oleva henkilö ja siten vaalikelvoton kunnanhallitukseen. Kunnanvaltuuston päätös oli siten kuntalaissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. (Ei lainvoim. 28.10.2022) - Uutiset
22.9.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukseltaOtto-oikeuden käyttäminen merkitsi sitä, että asiat olivat siirtyneet kokonaan kunnanhallituksen käsiteltäviksi. Valitukset HAO:lle koskivat siten kunnanhallituksen sellaisia päätöksiä, joista ei voitu suoraan tehdä kunnallisvalituksia HAO:lle, vaan näihin otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukselta. Tämän vuoksi HAO:n oli jätettävä valittajan valitukset tutkimatta. Kunnanhallituksen päätöksiin virheellisesti liitetyt valitusosoitukset HAO:een oli poistettava. (Ei lainvoim. 22.9.2022) - Uutiset
18.11.2021 9.03
Hallinto-oikeus: Kunnanhallituksen oikaisuvaatimuspäätös tuli kumotaHallinto-oikeus katsoi, että kunnanhallituksen päätös, jolla se kuntalain 85 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin päättää ilmoittaa luottamushenkilön menettelystä valtuustolle tai tehdä rikosilmoituksen taikka päättää olla tekemättä näin ja jättää asian käsittelyn sillensä, ei sisällä sellaista ratkaisua, jolla on välitön vaikutus kenenkään oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. - Uutiset
11.10.2021 9.22
KHO äänesti kunnanhallituksen jäsenen esteellisyydestäKunnallisasia – Esteellisyys valtuustossa – Valtuutettu – Kunnanhallituksen jäsen – Tilapäinen valiokunta – Luottamus valtuuston puheenjohtajistoon – Valtuuston puheenjohtajiston esteellisyys – Luottamus kunnanhallitukseen – Kunnanhallituksen jäsenen esteellisyys – Läsnäolo valtuuston kokouksessa - Uutiset
31.5.2021 9.34
KHO: Kaupunginvaltuuston tuulivoimaosayleiskaavapäätös oli syntynyt kaupunginhallituksen jäsenen esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessäKaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt X:n esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessä. Valtuuston päätös osayleiskaavan hyväksymisestä sekä hallinto-oikeuden päätös, jolla valitus kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä oli hylätty, oli tämän vuoksi kumottava. - Uutiset
7.12.2020 8.55
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen päätös etuosto-oikeuden käyttämisestä ei ollut lainvastainenKiinteistön ostaneille valittajille oli kaupungin viranhaltijan kanssa käydyissä keskusteluissa muodostunut käsitys siitä, että he saavat luvan rakentaa kiinteistölle. Kaupunki puolestaan oli kiistänyt luvanneensa valittajille rakentamisen mahdollistavaa suunnittelutarveratkaisua ja todennut, että valittajille oli annettu sama ohjeistus kuin maanomistajalle ja muille kiinteistöstä kiinnostuneille. Hallinto-oikeus katsoi, että viranhaltijan mahdollisesti esittämät myönteiset näkemykset tai lupauksetkaan etuoston kohteena olevan kiinteistön rakentamismahdollisuuksista eivät saaneet aikaan sellaista oikeudellisesti perusteltua odotusta, johon voitaisiin luottamuksensuojaperiaatteen nojalla vedota nyt kysymyksessä olevan etuosto-oikeuden edellytyksiä arvioitaessa. Sillä seikalla, että kaupunki ei ollut aiemmin ostanut nyt etuoston kohteena olevaa kiinteistöä, vaikka sitä oli kaupungille tarjottu, ei ollut merkitystä asiassa. Kaupunginhallituksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 7.12.2020) - Uutiset
9.6.2020 12.10
Hallinto-oikeus arvioi Nousiaisten kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuuttaYhteenvetona hallinto-oikeus totesi, että kunnanhallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, kunnanhallitus ei ollut ylittänyt asiassa toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. (Vailla lainvoimaa 9.6.2020) - Uutiset
8.4.2020 10.15
KHO: Kunnanhallituksen päätöstä valmisteltaessa ei ollut selvitetty kunnan tilojen vuokran markkinaehtoisuuttaKorkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin hallinto-oikeus, että kunnan ja osuuskunnan välisen vuokrasopimuksen pituus optioehto mukaan lukien oli 10 vuotta. Kysymys oli siten kuntalain 130 §:ssä tarkoitetusta tilanteesta, jossa kunta antaa vuokralle vähintään 10 vuodeksi omistamastaan kiinteistöstä liiketilat. Koska kunta ei ollut toiminut kuntalain 130 §:n 1 ja 2 momentissa edellytetyllä tavalla, ei voitu myöskään sulkea pois EU:n valtiotukisäännösten ja -määräysten soveltuvuutta. Vasta hallinto-oikeudessa esitettyä laillistetun kiinteistönvälittäjän arviota ei voitu pitää riittävänä korjaamaan sitä menettelyllistä puutetta, että kunnanhallituksen päätöstä valmisteltaessa ei ollut selvitetty vuokran markkinaehtoisuutta. - Uutiset
30.3.2020 10.18
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen erottamisesta ja pormestarimalliin siirtymisestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että pormestarimalliin siirtymisessä oli kysymys todellisesta organisaatiomuutoksesta asianomaisen kunnan hallinnossa. Sen tarkoituksena ei ollut kunnanhallituksen erottaminen. Tätä johtopäätöstä tuki osaltaan se, että kunnanhallituksen kokoonpano säilyi samana uuden vaalin jälkeen. Valtuusto ei näissä olosuhteissa ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä muutoinkaan menetellyt lainvastaisesti päättäessään asiasta. Hallinto-oikeuden päätös valtuuston päätöksen kumoamisesta kumottiin ja kuntalainen A:n hallinto-oikeudelle tekemä valitus hylättiin. - Uutiset
21.1.2020 15.15
Hallinto-oikeus: Kunnanhallituksen päätös yhtiökokousedustajan evästämisestä siten, että Oy:n hallituksen jäsenille myönnetään tili- ja vastuuvapaus oli sitova ja siten oikaisuvaatimuskelpoinenHallinto-oikeus katsoi, että kunnanhallituksen päätöksessä 23.4.2019 oli kyse noudatettavaksi tarkoitetun toimintaohjeen antamisesta kuntaa X Oy:n yhtiökokouksessa edustavalle kunnanjohtajalle. Päätöksellä oli sitovasti ratkaistu se, että kunnan kokonaisuudessaan omistaman X Oy:n hallituksen jäsenille myönnetään tili- ja vastuuvapaus yhtiökokouksessa. Päätös oli siten oikaisuvaatimuskelpoinen. Päätökseen liitetty muutoksenhakuohje oli näin ollen ollut virheellinen. Kunnanhallitus ei voinut jättää A:n oikaisuvaatimusta tutkimatta sillä perusteella, että kunnanhallituksen päätöksessä olisi kyse vain valmistelusta. Kunnanhallituksen päätös 13.5.2019 tuli siten kumota ja asia palauttaa kunnanhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. - Uutiset
21.1.2020 9.50
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen kiinteistönkaupastaHallinto-oikeus totesi, että kaupungin käytössä olleessa metsänhoitoyhdistyksen arviolausunnossa oli arvioitu määräalan metsätaloudellinen käypä arvo. Arviolausunnossa ei ollut otettu huomioon alueeseen kohdistuvaa pitkäaikaista maanvuokrasopimusta. Alueella on vuokrasopimuksen perusteella jo hevostoimintaa ja kaupunginhallituksen päätöksestä ilmenee lisäksi, että määräala on tarkoitus myydä edelleen kehitettävään hevosharrastus- ja hevosurheilukäyttöön. Määräalasta oli samaan aikaan nyt hyväksytyn tarjouksen kanssa tehty toinen tarjous, jossa tarkoituksena oli myös ollut alueen käyttäminen mainittuun tarkoitukseen. Molemmat tarjoukset ylittävät selvästi metsänhoitoyhdistyksen antaman arvion. Hallinto-oikeus katsoi, että tässä tilanteessa metsänhoitoyhdistyksen vuonna 2016 antama arvio alueen arvosta ei ollut riittävä päätöksenteon perustaksi. Kaupunginhallitus ei siten ollut menetellyt myytävän kohteen markkina-arvon määrittämisessä kuntalain 130 §:n edellyttämällä tavalla. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
16.5.2019 8.15
Hallinto-oikeus kumosi maanvuokrasopimuksen hyväksymistä koskevan kunnanhallituksen päätöksenKunnanhallitus oli päätynyt vuokran määrään, joka vastasi alueesta aiemmin perittyä vuokratasoa ja joka oli vain noin neljäsosa arviolausunnon mukaisesta arviosta markkinoilla saatavasta vuokrasta. Päätöksen perusteena ei siten ollut ollut kuntalain 130 §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla kohteen markkinaehtoisesta vuokrasta hankittu arviolausunto. Kunnanhallitus ei näin ollen ollut menetellyt vuokran markkinaehtoisuuden määrittämisessä kuntalain 130 §:n edellyttämällä tavalla. Vuokrasopimuksen hyväksymistä koskeva kunnanhallituksen päätös oli siten syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös ja sitä koskeva oikaisuvaatimuspäätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 16.5.2019) - Uutiset
16.1.2019 10.30
KHO:n äänestysratkaisu kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyydestäKunnallisasia – Kunnanhallituksen päätös – Kunnanhallituksen puheenjohtaja – Esteellisyys – Yleislausekejäävi - Uutiset
14.9.2018 10.30
Hallinto-oikeus tulkitsi tasa-arvolakia ja kumosi Hyvinkään kaupunginhallituksen päätöksen kehittämis- ja henkilöstöjaoston varsinaisten jäsenten nimittämisen osalta ja hylkäsi valituksen muilta osinEsitetyn selvityksen perusteella kaupunginhallituksen kehittämisjaoston varsinaisiksi jäseniksi oli valittu naisia 20 prosenttia ja miehiä 80 prosenttia. Varajäseniksi oli valittu naisia 60 prosenttia ja miehiä 40 prosenttia. Henkilöstöjaoston varsinaisiksi jäseniksi oli valittu naisia 75 prosenttia ja miehiä 25 prosenttia. Varajäseniksi oli valittu naisia 50 prosenttia ja miehiä 50 prosenttia. HAO totesi, ettei kaupunginhallituksella ollut erityisiä syitä poiketa tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentissa tarkoitetusta vähimmäiskiintiötä koskevasta periaatteesta. Kaupunginhallituksen päätökset oli tältä osin kumottava lainvastaisina. Jaostojen varajäsenten osalta päätökset olivat lainmukaisia. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa tältä osin. (Vailla lainvoimaa 14.9.2018) - Uutiset
1.6.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Kunnan on vastattava aloitteeseen kohtuullisessa ajassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupunginhallituksen huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin ja kuntalain säännöksiin aloitteen käsittelemisestä.