Kuluttajapalvelus
- Uutiset
6.11.2023 11.00
Hovioikeus: Psykoterapeuttikoulutus ei ollut vastannut sitä mitä oli sovittu, kun opiskelijoiden hakemukset ammattinimikkeen rekisteröimiseksi olivat tulleet Valvirassa hylätyiksi - koulutuksentarjoaja oli vahingonkorvausvastuussaKoska koulutuksentarjoajan oli asiassa esitetyillä perusteilla katsottu rikkoneen koulutussopimuksia ja koulutuksentarjoaja ei ollut osoittanut toimineensa asiassa huolellisesti, kantajien vahingonkorvausvaatimusten perusteet oli asiassa hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 6.11.2023) - Uutiset
26.10.2023 11.37
EUT:n ennakkoratkaisu ennakolta tapahtuneen lennolle pääsyn epäämisestäMatkustajilla on oikeus korvaukseen, vaikka he eivät olekaan ilmoittautuneet lähtöselvitykseen ja vaikka heille on ilmoitettu tästä lennolle pääsyn epäämisestä vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. - Uutiset
11.10.2023 14.00
Kasvomaskin edellyttäminen kiipeilyhallissa - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käyttämättä jääneestä sarjakortistaKuluttaja osti 5.10.2020 elinkeinonharjoittajan tiloihin 20 kerran sarjakortin 170 eurolla. Palveluntarjoaja alkoi 28.11.2020 alkaen edellyttämään kasvomaskin käyttöä kaikissa tiloissaan, jonka jälkeen kuluttaja ei enää käyttänyt sarjakorttia. Asiassa oli riitaa siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada kortin hinta takaisin siltä osin kuin se jäi käyttämättä. Lautakunta katsoi, ettei kasvomaskin käytön edellyttäminen ollut johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteen. Asiassa ei ollut aihetta suosittaa palvelun hinnan palauttamista. Lautakunta piti kuitenkin kohtuullisena, että palveluntarjoaja pitää vastineessaan mainitsemansa sovintotarjouksen edelleen voimassa. - Uutiset
15.9.2023 7.30
EUT valmislomien irtisanomisesta poikkeuksellisissa olosuhteissa: Kansallinen tuomioistuin voi tietyin edellytyksin ilmoittaa omasta aloitteestaan matkustajalle hänen oikeudestaan irtisanoa sopimus ilman maksujaEspanjalainen ennakkoratkaisupyyntö esitetttiin asiassa, jossa asianosaisina ovat matkustaja RTG ja matkanjärjestäjä Tuk Tuk Travel SL ja jossa on kyse määrästä, jonka kyseinen matkustaja on maksanut matkapakettisopimuksen tekemisen seurauksena ja jonka palauttamista osittain hän vaatii kyseiseltä matkanjärjestäjältä sen jälkeen, kun hän oli peruuttanut kyseisen matkasopimuksen sen vuoksi, että koronavirus oli levinnyt kohdemaissa. - Uutiset
8.9.2023 11.55
Finnair velvoitettiin suorittamaan matkustajalle korvausta lennon viivästymisestä 600 euroa ja 9.180 euron oikeudenkäyntikulut - hovioikeus ei myöntänyt yhtiölle jatkokäsittelylupaaAsiassa oli KO:ssa kyse siitä, oliko matkustaja reklamoinut kohtuullisessa ajassa 16.1.2014 tapahtuneen Finnair Oyj:n lennon viivästymisestä ja siten oikeutettu EU asetuksessa 261/2004 säädettyyn viivästymiskorvaukseen. Kyse myös siitä, oliko Finnair antanut asetuksen 14 artiklan mukaiset tiedot lentomatkustajan oikeuksista. (Vailla lainvoimaa 8.9.2023) - Uutiset
23.8.2023 10.30
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajan vastuu puhelimeen asentuneen haittaohjelman aiheuttamista tekstiviestimaksuistaAsiassa oli kysymys kuluttajan ja teleyrityksen välisestä vastuunjaosta, kun viestintäpalvelua oli käytetty oikeudettomasti. Lautakunta katsoi kuluttajan menettelyn tuntemattoman sovelluksen asentamisessa osoittaneen lievää suurempaa huolimattomuutta. Tämän vuoksi vastuu oikeudettomasta käytöstä aiheutuneista tekstiviestimaksuista jäi kuluttajan kannettavaksi siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja ei ollut maksuja hyvittänyt. - Uutiset
11.8.2023 11.00
Hovioikeus: Elinkeinonharjoittaja asensi vinyylikorkkilattian ammattitaidottomasti ja huolimattomasti ja oli velvollinen korvaamaan virheestä aiheutuneen vahingonAsiassa oli ollut KO:ssa kysymys siitä, oliko vastaaja asentanut kantajan asuntoon lattian virheellisesti. Tähän liittyen oli ollut arvioitava, oliko lattian mahdollinen eläminen aiheutunut kantajan omasta menettelystä. Mikäli asennusvirhe oli tullut näytetyksi, kysymys oli ollut siitä, oliko vastaaja menetellyt asennustyössä huolimattomasti ja/tai ammattitaidottomasti. Lisäksi kysymys oli ollut vahingonkorvauksen määrästä pesukoneasennuksen perusteella tehtävän vähennyksen osalta. (Vailla lainvoimaa 11.8.2023) - Uutiset
9.6.2023 13.30
Valmismatkat ja COVID-19-pandemia: EUT: kansallinen lainsäädäntö, joka vapauttaa matkanjärjestäjät tilapäisesti velvollisuudestaan maksaa täysi hinta matkapakettisopimuksen irtisanoessa, on ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssaJäsenvaltio ei voi vedota sisäisten vaikeuksien näkemykseen oikeuttaakseen unionin oikeudesta johtuvien velvoitteiden noudattamatta jättämisen, jos tämä laiminlyönti ei täytä ylivoimaisen esteen edellytyksiä. - Uutiset
29.5.2023 16.00
Onnettomuus Välimeren risteilyllä: Keski-Suomen käräjäoikeus ei ollut asiallisesti toimivaltainen tuomioistuin käsittelemään vahingonkorvausasiaa - tuomio kumottiinKeski-Suomen käräjäoikeuden tuomio 17.12.2021 kumottiin. Asia siirrettiin Helsingin käräjäoikeuteen, jonka tulee toimivaltaisena merioikeutena omasta aloitteestaan ottaa asia käsiteltäväkseen merilain 21 luvun 1 §:ssä tarkoitettuna asiana ja huomioon ottaen siirtämisen syy siinä laillisesti menetellä. Helsingin käräjäoikeuden ratkaistavaksi jää myös kysymys oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 29.6.2023) - Uutiset
29.5.2023 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Muuttoyhtiön oli korvattava aiheutunut vahinko vaaditun mukaisestiAsiassa oli kysymys siitä, oliko muuttomiehen menettelyä pidettävä tiekuljetussopimuslain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomana, jolloin muuttoyhtiön korvausvastuuta ei ole rajoitettu 20 euroon tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti. - Uutiset
25.5.2023 16.00
Hovioikeus: Kuluttaja oli velvollinen maksamaan etämyyntisopimuksella tilaamansa turvapakettipalvelunkinHO totesi johtopäätöksenään, että vastaaja oli saanut asianmukaiset peruuttamisohjeet sopimuksen peruuttamiseksi myös turvapakettipalvelun osalta, mutta ei ollut menetellyt niiden mukaisesti. Vastaaja ei ollut näyttänyt peruuttaneensa turvapakettipalvelua, joten hän oli velvollinen maksamaan kantajayhtiölle sen kanteessa vaatimat määrältään riidattomat saatavat. Vastaaja oli asian hävinneenä OK 21 luvun 1 §:n ja 16 §:n nojalla velvollinen korvaamaan yhtiön kohtuullisena pidettävät oikeudenkäyntikulut HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 25.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 10.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajan peruuttamisoikeudesta muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtyjen sopimusten osaltaKuluttajaoikeusdirektiivin 2011/83/EU 14 artiklan 4 kohdan a alakohdan i alakohtaa ja 5 kohtaa on tulkittava siten, että niissä vapautetaan kuluttaja velvollisuudesta maksaa muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehdyn sopimuksen perusteella suoritetut palvelut, jos elinkeinonharjoittaja ei ole toimittanut kuluttajalle kyseisen 14 artiklan 4 kohdan a alakohdan i alakohdassa tarkoitettuja tietoja ja jos kuluttaja on käyttänyt peruuttamisoikeuttaan kyseisen sopimuksen täyttämisen jälkeen. - Uutiset
12.5.2023 10.40
EUT: Lennon suorittamiseen välttämättömän miehistön jäsenen odottamaton poissaolo sairauden tai kuoleman vuoksi vähän ennen kyseisen lennon suunniteltua lähtöä ei kuulu säännöksessä tarkoitetun poikkeuksellisten olosuhteiden käsitteen alaanTAP:n piti lennosta vastaavana lentoliikenteen harjoittajana suorittaa 17.7.2019 Stuttgartista (Saksa) Lissaboniin (Portugali) lento, jonka aikataulun mukainen lähtöaika oli klo 6.05. Samana päivänä klo 4.15 perämies, jonka olisi pitänyt suorittaa kyseinen lento, löydettiin kuolleena hotellivuoteestaan. Tästä tapahtumasta järkyttyneenä koko miehistö ilmoitti olevansa kykenemätön lentämään. Koska korvaavaa henkilöstöä ei ollut käytettävissä TAP:n kotikentän ulkopuolella, klo 6.05 lähtevä lento peruutettiin. Korvaava miehistö lähti Lissabonista klo 11.25 lennolla, joka saapui Stuttgartiin klo 15.20. Matkustajat kuljetettiin Lissaboniin korvaavalla lennolla, joka lähti klo 16.40. TAP kieltäytyi maksamasta flightrightille ja Myflyrightille asetuksen N:o 261/2004 7 artiklan 1 kohdassa säädettyä korvausta vedoten siihen, että perämiehen odottamaton kuolema oli kyseisen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettu poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
6.4.2023 11.50
Hovioikeus: Yhtiön palveluksessa oli ollut kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukainen virhe, koska varaajan ylivuotoputki oli asennettu johtamaan siitä valuva vesi lattialleLämminvesivaraajan alapuolinen kosteusvahinko oli aiheutunut virheellisesti asennetusta ylivuotoputkesta lattialle valuneen veden päätymisestä vedeneristeen läpi betonilaattaan. Vahingon välttämättömänä syynä voitiin asennusvirheen ohella pitää sitä, ettei pesuhuoneen vedeneristys ollut ollut kaikilta osin toimiva. HO arvioi varaajan alapuolisen, yhtiön vastuulle kuuluvan vahingon korjaamisesta aiheutuneiden kustannusten määräksi 3.500 euroa. HO katsoi sijaisasunnon käyttämisen tarpeen perustuneen koko sen käytön ajalta siihen kosteusvaurioon, jonka osalta yhtiö oli korvausvelvollinen. Asunnon tarpeen kiireellisyyden huomioon ottaen HO katsoi kantajien sijaisasumiskustannusten 885 euron määrän kohtuulliseksi. Myös kosteusraportin hankkimisesta aiheutuneet 337,50 euron kustannukset oli katsottava yhtiön vastuulla olevaan vahinkoon perustuviksi. Sovittelu ei antanut aihetta suureen vahingonkorvausvelvollisuuden alentamiseen. Yhtiö oli velvollinen korvaamaan vastuulleen kuuluvasta vahingosta ¾ osaa, eli 3.847,50 euroa. Loppuosa jäi kantajien vahingoksi. Kantajien avustajan asiaan käyttämää aikaa pidettiin selvästi liiallisena. Yhtiö velvoitettiin suorittamaan kantajille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.717,47 euroa ja HO:ssa 7.225,20 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
6.4.2023 11.30
Moottorikelkkasafarille osallistuneille ei kerrottu heidän kokoeronsa vaikutuksesta kelkan ohjattavuuteen - hovioikeuskin hylkäsi syytteen terveysrikoksestaTuristisien käyttämä yhteinen moottorikelkka oli kaatunut ylitettäessä poroaidan ylittävää siltaa, minkä seurauksena A oli loukkaantunut vakavasti. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko vastaaja (ainoa hallituksen varsinainen jäsen, tj ja yhtiön turvallisuusjärjestelyistä vastaava toiminnanharjoittaja) RL 44 luvun 1 §:ssä säädetyllä tavalla törkeästä huolimattomuudesta suorittanut, pitänyt myynnissä tai muutoin elinkeinotoimintansa yhteydessä luovuttanut kuluttajapalvelun kuluttajaturvallisuuslain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määrysten vastaisesti siten, että teko on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Tarkemmin kysymys oku siitä, oliko vastaaja olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistunut siitä, että yhtiön tarjoamasta kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle, siitä, oliko yhtiössä annettu kuluttajille tarvittavat tiedot kuluttajapalvelun liittyvien vaarojen arvioimiseksi sekä siitä, liko menettely ollut terveysrikoksen edellyttämällä tavalla törkeän huolimatonta. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
29.3.2023 11.40
Kuluttajariitalautakunta oli toimivaltainen yhdistyksen järjestämää uintikurssia koskevassa asiassa - asiakkaalla oli oikeus maksunpalautukseen saamatta jääneistä kurssikerroistaLautakunta katsoi, että kyseessä oli sen laatuinen ja laajuinen kurssitoiminnan harjoittaminen, että yhdistystä oli pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuna elinkeinonharjoittajana. Kuluttajariitalautakunta oli siten toimivaltainen käsittelemään asian. Lautakunta jätti KSL 4 luvun 1 §:n nojalla kyseessä olevan kohtuuttoman ehdon huomioon ottamatta ja katsoi, että kuluttajalle tuli hyvittää uintikurssin maksut siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja ei ollut voinut täyttää omaa suoritusvelvollisuuttaan. Lautakunta suositti, että yhdistys palauttaa kuluttajalle hänen vaatimuksensa mukaisesti 102,86 euroa. - Uutiset
22.2.2023 10.01
Hovioikeus tulkitsi EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja kumosi käräjäoikeuden tuomion: Lennon viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisesta olosuhteesta eikä matkustajalla ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä (ään.)Kun kysymyksessä ollut lennon viivästyminen oli johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdan mukaisesta poikkeuksellisesta olosuhteesta, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu, kantaja ei ollut oikeutettu vaatimaansa 600 euron korvaukseen lennon viivästymisestä. Näin ollen Finnair Oyj oli vapautettava velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta lennon viivästymisestä. Asiassa lausuttuja oikeudenkäyntiin johtaneita seikkoja, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Näin ollen kantajan vaatimus oli hylättävä. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut KO:ssa 6.000 eurolla ja HO:ssa 5.000 eurolla molemmat määrät viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 22.2.2023) - Uutiset
9.2.2023 10.26
Kuluttajariitalautakunta: HSL sai tehdä yksipuolisen muutoksen sopimusehtoihin koronapandemian vuoksi - muutos ei johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenKuluttaja oli ostanut HSL:n kausilipun ajalle 30.12.2019–9.4.2020. Hän käytti matkakortin kautta 16.3.2020 asti, jonka jälkeen hän olisi halunnut muuttaa jäljellä olevan kauden arvoksi. HSL keskeytti 17.3.2020 tekemällään sopimusehtomuutoksella aiemmin voimassa olleen mahdollisuuden muuntaa kausilippu kortille ladattavaksi arvoksi. Asiassa oli kyse siitä, oliko HSL voinut muuttaa sopimusehtojaan ja oliko HSL:n matkakortilla olevaa kausilippua koskeva sopimus muodostunut HSL:n yleisten matkaehtojen yksipuolista muuttamisoikeutta koskevan varauman ja matkaehtoihin 17.3.2020 tehdyn muutoksen vuoksi kuluttajalle kohtuuttomaksi. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
13.1.2023 11.00
EUT: Matkustajat, joiden pakettimatkoihin ovat vaikuttaneet COVID-19-pandemian torjuntatoimenpiteet, voivat olla oikeutettuja alennukseen matkan hinnastaValmismatkadirektiivissä säädetään matkanjärjestäjän ankarasta vastuusta. Matkustajalla on oikeus matkapakettinsa hinnan alennukseen silloin, kun matkapakettiin sisältyvien matkapalvelujen sopimuksenvastaisuus johtuu rajoituksista, jotka kyseisen matkustajan matkakohteessa on asetettu tartuntataudin leviämisen estämiseksi, ja kun tällaisia rajoituksia on asetettu myös hänen asuinpaikassaan ja muissa maissa kyseisen taudin maailmanlaajuisen leviämisen vuoksi. Jotta tätä hinnanalennusta voitaisiin pitää asianmukaisena, sitä on arvioitava kyseessä olevaan matkapakettiin sisältyvien palvelujen kannalta ja sen on vastattava niiden palvelujen arvoa, joiden on todettu poikkeavan sopimuksesta. - Uutiset
13.1.2023 8.00
EUT: Asianajajan ja kuluttajan välillä tehdyn oikeudellisen palvelun tarjoamista koskevan sopimuksen ehto, jossa hinta vahvistetaan tuntihinnan perusteella ilman tarkempia tietoja, ei täytä vaatimusta, että sopimus on laadittu selkeästi ja ymmärrettävästiKansallinen tuomioistuin voi palauttaa tilanteen, jossa kuluttaja olisi ollut, ellei kyseistä sopimusehtoa olisi ollut, vaikka tämä johtaa tilanteeseen, jossa elinkeinonharjoittaja ei saa mitään korvausta palveluistaan.