Kuluttajansuoja
- Uutiset
24.4.2024 10.40
Euroopan parlamentin hyväksymillä uusilla säännöillä vahvistetaan kuluttajan korjauttamisoikeutta, pyritään vähentämään jätettä ja vahvistetaan korjausalaa – neuvoston on vielä hyväksyttävä direktiivi- Valmistajan täytyy korjata tuote kohtuulliseen hintaan ja kohtuullisessa ajassa lakisääteisen takuuajan jälkeen
- Varaosia, työkaluja ja korjaustietoja kuluttajien saataville
- Korjauskupongeilla ja -rahastoilla kannustetaan korjaamaan
- Kuluttajat löytävät verkkoalustojen avulla paikalliset korjauspalvelut ja kunnostettuja tavaroita myyvät kaupat. - Uutiset
24.4.2024 8.22
Kuluttaja-asiamies huomautti Poweria hinnanalennusmarkkinoinnin puutteistaKuluttaja-asiamies on käsitellyt Power Finland Oy:n hinnanalennusmarkkinointia verkkokaupassa, sosiaalisessa mediassa, sanomalehdessä, mainoskuvastossa ja TV:ssä arvioimalla erityisesti alimman 30 päivän hinnan ilmoittamista. Power sitoutui ilmoittamaan hinnanalennusmarkkinoinnissa selkeällä tavalla alimman hinnan, jolla tavaraa on tosiasiassa markkinoitu hinnan alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. - Uutiset
12.4.2024 12.45
KKV:n blogissa johtava asiantuntija Satu Vehviläinen: Loppu puhelimessa tehdyille hutiostoksille? Vasta kirjallisesti hyväksytty tarjous on sitova, mutta riittääkö nykyinen sääntely?Puhelinmyynnissä kuluttajalla on nyt reilun vuoden ajan ollut harkintarauha: sopimus ei tule voimaan pelkän puhelinkeskustelun perusteella, vaan siihen vaaditaan kirjallinen vahvistus. Tavoitteena on ollut suojata kuluttajia tekemästä tahattomia ostoksia. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan joillain yrityksillä on kuitenkin ollut puutteita puhelinmyynnin sääntelyn noudattamisessa. Valvonnan lisäksi on tärkeää, että myös kuluttajat tuntevat omat oikeutensa. - Uutiset
10.4.2024 14.40
Uuden asunnon rakentamisvaiheen kauppa ja asunnon oven epätarkoituksenmukainen sijainti - kuluttajariitalautakunta suositti perustajaosakasta maksamaan ostajalle hinnanalennusta 3 000 euroaAsiassa oli riidatonta, että ostajan asunnon ovi voi osua viereisen asunnon tai taloyhtiön tilan oveen, jos ovia avataan yhtä aikaa. Lautakunta piti tällaista toteutusta asumista haittaavana ja yllätyksellisenä. Ostajalle ennen kaupantekoa esitetyissä asiakirjoista ei ollut riittävän selvästi tuotu esiin, että ostajan asunnon ovi voi osua asiassa selvitetyllä tavalla porraskäytävän kahteen muuhun oveen. Lautakunta katsoi kysymyksen olevan seikasta, josta perustajaosakkaan olisi pitänyt nimenomaisesti kertoa ostajalle. Pelkkä pohjapiirros ei tällaisessa tapauksessa riittänyt. Lautakunta katsoi, ettei asunto ollut vastannut sitä, mitä ostajalla oli ollut perusteltua aihetta olettaa, joten siinä oli virhe. Ostajalla oli virheen vuoksi oikeus hinnanalennukseen, jonka määräksi lautakunta harkitsi kauppahinta ja oven epätarkoituksenmukaisesta sijoittamisesta aiheutuva haitta huomioon ottaen 3 000 euroa. - Uutiset
10.4.2024 13.45
Kuluttajariitalautakunta suositti myyjiä korvamaan asunto-osakeyhtiön korjausvastuulla olevasta valesokkelin vauriosta johtuvasta salaisesta taloudellisesta virheestä hinnanalennuksena 15 000 euroaLautakunta katsoi ostajien osoittaneen, että heidän maksettavakseen tuli 31 635 euron osuus yhtiölle aiheutuneista kokonaiskustannuksista. Tasonparannuskin huomioon ottaen lautakunta katsoi, että taloudelliset velvoitteet olivat odottamattoman vian takia osoittautuneet merkittävästi suuremmiksi kuin ostajilla oli ollut perusteltua aihetta edellyttää. Näin ollen kohteessa oli salainen taloudellinen virhe. Tasonparannus huomioon ottaen lautakunta suositti, että myyjät maksavat siitä ostajille hinnanalennuksena 15 000 euroa. - Uutiset
4.4.2024 9.34
Kuluttaja-asiamies on tehnyt 365 Hankinnasta tutkintapyynnön poliisilleSähköyhtiö 365 Hankinta Oy on erehdyttänyt tai pyrkinyt erehdyttämään kuluttajia maksamaan aiheettomia maksuja haastamalla heidät tuomioistuimeen. Koska tapauksia on paljon, kuluttaja-asiamies pyytää poliisia tutkimaan, ovatko 365 Hankinta ja sen vastuuhenkilö syyllistyneet teolla rikoslain mukaiseen törkeään petokseen. Menettely on ollut erityisen vahingollista, koska sillä on myös laajamittaisesti väärinkäytetty tuomioistuinjärjestelmää. - Uutiset
2.4.2024 10.30
Asunnon lattiamateriaalista annetut tiedot käytetyn asunnon kaupassa - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäOstajat ostivat 17.12.2020 päivätyllä kauppakirjalla myyjiltä asunto-osakeyhtiön osakkeet, jotka oikeuttavat hallitsemaan yhtiön 4h+k+s käsittävää 89,5+17,5 m2 kokoista asuinhuoneistoa. Asunnon velaton hinta oli 534 000 euroa. Huoneiston hallinta siirtyi ostajille 31.1.2021. Asuinrakennus oli rakennettu vuonna 1995. Osapuolilla on kiistaa asunnon alakerran lattiamateriaalista annetuista tiedoista. Ottaen huomioon virheen luonne sekä korjauskustannusten määrä suhteessa lattian hiomiseen ja öljyämiseen, lautakunta katsoi, ettei lattiamateriaalien eroa ollut tässä tapauksessa pidettävä asuntokauppalain mukaisen virheen edellyttämällä tavalla vaikutuksellisena. - Uutiset
2.4.2024 9.30
Kuluttajariitalautakunta: Vuokrasopimuksen vakuusmaksun palauttaminen. Oman työn arvoVuokralainen vuokrasi 2.12.2020 päivätyllä määräaikaisella vuokrasopimuksella vuokranantajalta 14.12.2020-31.8.2021 väliseksi määräajaksi asuinhuoneiston. Vuokraksi sovittiin 760 euroa kuukaudessa. Vuokralainen maksoi 1 520 euron vakuuden sopimusehtojen täyttymisen turvaamiseksi. Vuokrasuhteen päätyttyä vuokranantaja pidätti vakuudesta 548,66 euroa kylpyhuoneen laatan lohkeamisen vuoksi. Asiassa on riitaa vakuuden pidättämisen perusteista. Lautakunta suositti, että vuokranantaja palauttaa vuokralaiselle vuokrasopimuksen vakuusmaksusta jo palauttamansa osan lisäksi 409 euroa. - Uutiset
26.3.2024 14.04
Kuluttaja-asiamies huomautti SP Tuontia ja Suomen Terveystukkua puhelinmyynnin puutteistaKuluttaja-asiamies on tarkastellut kahden yrityksen puhelinmarkkinointia ja kiinnittänyt huomiota puutteisiin sopimuksen kirjallisessa vahvistamisessa. Kuluttajille lähetetyissä tarjouksissa ei ollut kaikkia lain vaatimia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee sopimuksen tekemiseen. Sähköhammasharjojen puhelinmyyntiä harjoittava SP Tuonti Oy ja vitamiineja ja ravintolisiä markkinoiva Suomen Terveystukku Oy sitoutuivat korjaamaan puhelinmyyntisopimuksen tekemiseen ja tarjouksen vahvistamiseen liittyvät ongelmat kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
25.3.2024 12.49
KKV: Kuluttajilla ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa – toimintaohjeita kuluttajilleKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut alkuvuoden aikana lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä. Kuluttajat eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita eivätkä peruutustilanteessa ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Kuluttajaneuvonta kehottaa kuluttajia harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa. - Uutiset
22.3.2024 15.00
EUT: Matkustajan katsotaan hyväksyneen lentolipun hinnan korvauksen matkasetelillä, jos hän on lentoliikenteen harjoittajan verkkosivuilla olevaa lomaketta täyttäessään luopunut lipun hinnan korvaamisesta rahanaTämä edellyttää, että lentoliikenteen harjoittaja on antanut matkustajalle rehellisesti selkeät ja täydelliset tiedot eri menettelytavoista, jotka matkustajalla on käytettävissään palautuksen saamiseksi. - Uutiset
22.3.2024 13.10
Hallinto-oikeus: Elisa Oyj:n menettely numeronsiirtoprosessissa oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kuluttajien kannalta kohtuutontaLiikenne- ja viestintävirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään yksilöinyt, miltä osin se oli pitänyt yhtiön toimintaa kuluttajien kannalta kohtuuttomana. Kun yhtiön säännönmukainen menettely sopimuksen soveltamisessa voitiin katsoa rinnastuvan sopimusehtoon, oli päätöksessä yksilöity se, miltä osin yhtiön menettely oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kohtuutonta. Valituksenalaisesta päätöksestä ilmenee selvästi, että yhtiö ei ole informoinut asiakasta suoraan ja riittävästi sopimuksen peruutusoikeudesta. (Vailla lainvoimaa 22.3.2024) - Uutiset
22.3.2024 12.36
Finanssivalvonnan arvio: Osa kuluttajaluotonmyöntäjistä ei hallitse maksukyvyttömyysriskejä riittävällä tavalla ja myös sopimusehdoissa on puutteitaFinanssivalvonta on arvioinut Suomessa kuluttajaluottoja myöntävien tahojen maksukyvyttömyysriskien hallintaa ja menettelytapoja. Näiden toimijoiden välillä havaittiin huomattavia eroja maksukyvyttömyysriskien hallinnassa. Finanssivalvonnan valvontaan heinäkuussa 2023 siirtyneillä muilla luotonantajilla oli huomattavasti enemmän puutteita luotonmyöntökäytännöissään kuin pankeilla. Muista kuluttajaluotonantajista kaikki toimijat eivät myöskään täysin noudata sopimusehdoissaan kuluttajaluotonantoa koskevaa lainsäädäntöä. Finanssivalvonta edellyttää toimijoiden korjaavan arvioinneissa havaitut puutteet. - Uutiset
21.3.2024 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Miehistön jäsenen odottamatonta sairastumista ennen lennon lähtöä ei ollut pidettävä asetuksessa tarkoitettuna poikkeuksellisena olosuhteenaMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa lennolla AY1436 Berliinistä Helsinkiin 30.8.2021. Lento peruutettiin ja matkustaja reititettiin uudelleen Amsterdamin kautta Helsinkiin, minne hän saapui noin 19 tuntia alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin. Lentoyhtiö, joka olisi suorittanut peruutetun lennon, ilmoitti peruuttamisen syyksi miehistön jäsenen yllättävän sairastumisen. Asiassa oli erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajalle 250 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
11.3.2024 8.28
Mainonnan eettiseltä neuvostolta yhdeksän lausuntoa – kahdeksan huomautusta - Uutiset
8.3.2024 8.32
Euroopan kuluttajakeskus: Varo autonhinta-arviopalveluita – yksi valitus aiheettomasta laskusta yritykselle riittää, älä huolestu maksumuistutuksistaEuroopan kuluttajakeskus saa edelleen paljon yhteydenottoja kuluttajilta suomenkielisistä autonhinta-arviota tarjoavista palveluista, joita on markkinoilla useita erinimisiä. Myös uusia vastaavia palveluita avautuu nyt tiheästi. Yhteydenotoissa kuluttajat kertovat palvelun maksullisuuden ja laskun tulleen heille yllätyksenä. Kuluttajat ovat myös saaneet yrityksiltä maksumuistutuksia, joissa uhataan perintä- tai tuomioistuinmenettelyllä tai jopa molemmilla. Riittävää on, että kuluttaja valittaa perusteettomasta laskusta yritykselle kerran. Yritysten lähettämistä aiheettomista maksumuistutuksista ei tarvitse huolestua, eikä niistä ole tarpeen ilmoittaa Euroopan kuluttajakeskukselle. - Uutiset
6.3.2024 8.19
Alemarkkinoinnissa edelleen puutteita – kuluttaja-asiamies edellytti Keskoa ja Elisaa muuttamaan 30 päivän alimman hinnan ilmoittamistapaaKuluttaja-asiamies on puuttunut kahden yrityksen tapaan ilmoittaa alin hinta markkinoinnissaan. Elisa Oyj ja Kesko Oyj ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan hinnanalennusmarkkinoinnissa. - Uutiset
1.3.2024 15.25
KKV: Tutkimus paljastaa autokaupan piintyneet ongelmatTutkimuksessa käytiin läpi yli tuhat KKV:n kuluttajaneuvonnan tapauskuvausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. Yhteydenottojen syy on usein se, että autojen todellinen kunto ei vastaa myyjien ostajille kertomia tietoja. KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Näistä yhteydenotoista yli puolet koskee käytettyjen autojen kauppaa. KKV:n tutkimus tuo esille käytettyjen autojen kaupan yleisimmät ongelmatilanteet. - Uutiset
1.3.2024 12.06
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 1/2024 asiaa muun muassa digipalveluasetuksesta - Uutiset
29.2.2024 15.15
Hallitus esittää Kilpailu- ja kuluttajavirastoa yhteysviranomaiseksi EU:n digimarkkinasäädöstä koskevissa asioissaHallitus esittää, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto toimisi keskitettynä kansallisena yhteysviranomaisena EU:n digimarkkinasäädökseen liittyvissä asioissa. Samoin Kilpailu- ja kuluttajavirasto avustaisi Euroopan komissiota muun muassa tarkastuksissa. Tehtävien antaminen toteutettaisiin lisäämällä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annettuun lakiin kolme uutta pykälää sisältävä luku. Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.