Kuluttajaneuvonta
- Uutiset
24.1.2024 12.21
Apulaisoikeuskansleri: Kuluttaja-asiamiehen valvontailmoitusten käsittelemistä koskevan viestinnän epäselvyysApulaisoikeuskansleri lähetti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tiedoksi päätöksensä, joka koski kuluttaja-asiamiehelle siirrettävien valvontailmoitusten käsittelemisen viestintää. Kuluttajaneuvojan asiantuntija ei siirtäessään asiakkaan yhteydenottoa käsiteltäväksi kuluttaja-asiamiehen valvontailmoituksena ollut ilmoittanut, ettei kantelijalle tulla asiaansa liittyen enää vastaamaan. - Uutiset
13.6.2023 12.15
Kuluttajaluottoja myöntävät yritykset siirtyvät Finanssivalvonnan valvottaviksi 1. heinäkuuta 2023Kuluttajaluottoja myöntävien yritysten valvonta siirtyy Finanssivalvonnalle 1.7.2023 alkaen. Nykyisin tehtävästä vastaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Jatkossa yritysten toimintatapoja valvotaan Finanssivalvonnassa samaan tapaan kuin muidenkin luotonantajien. - Uutiset
6.3.2017 8.00
EU-tuomioistuin: Asiakaspalvelunumeroon soittaminen tehtyyn sopimukseen liittyvissä asioissa ei saa olla tavallista puhelua kalliimpaaPerushinnan käsitettä on tulkittava siten, että soitettaessa tehtyyn sopimukseen liittyvissä asioissa elinkeinonharjoittajan tarjoamaan asiakaspalvelupuhelinlinjaan tästä puhelusta ei saa aiheutua suurempia kuluja kuin ne, joita aiheutuu puhelusta lanka- tai matkapuhelinten maantieteelliseen standardinumeroon. Mikäli tätä rajoitusta noudatetaan, sillä seikalla, saako elinkeinonharjoittaja ei-maantieteellisestä asiakaspalvelupuhelinlinjasta voittoa, ei ole merkitystä. - Uutiset
25.7.2016 9.30
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Tekninen vika vain harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvaustaLentojen peruutustilanteissa ja vähintään 3 tunnin viivästystilanteissa kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. - Uutiset
20.7.2016 15.30
KKV: Kuluttajan oikeudet Anttilan konkurssissaTavarataloyhtiö Anttila asetettiin konkurssiin 19.7.2016. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tilanteissa, joissa kuluttaja on tilannut tuotteen konkurssiin menneestä kaupasta ja maksanut tuotteen ennakkoon eikä tuotetta ole vielä toimitettu, kuluttajan mahdollisuudet saada rahat takaisin riippuvat hänen käyttämästään maksutavasta. - Uutiset
14.9.2015 16.00
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Kuluttajaoikeusneuvojat antavat maksutonta apua kuluttajilleOletko joskus kuluttajansuojaan vedoten valittanut ostamasi tuotteen viasta tai puutteesta, mutta et ole saanut mielestäsi oikeudenmukaista hyvitystä. Muun muassa tällaisissa tilanteissa apua asian selvittämiseen voi hakea valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto opastaa. - Uutiset
4.11.2014 8.00
Kilpailu- ja kuluttaviraston viikon vinkki: Mitä teen, jos ostamassani tuotteessa tai palvelussa on virhe?Ota mahdollisimman pian virheen havaittuasi yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat. Voit hyödyntää valituksen teossa Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löytyviä lomakkeita. Verkkosivuilta löydät myös tietoa, joka auttaa kuluttajaongelmien ratkaisemissa. Tutustu myös Kuluttajan nettineuvoja -palvelun testiversioon. Voit myös osallistua nettineuvojan kehittämiseen antamalla siitä palautetta. - Uutiset
19.11.2012 15.20
Maakunnista odotetaan esityksiä energianeuvonnan järjestämisestäMotivan koordinoiman valtakunnallisen kuluttajien energianeuvonnan alueelliseen toimintaan on parhaillaan käynnissä hankehaku. Maakuntakeskuksilta toivotaan marraskuun aikana ehdotuksia neuvonnan käynnistämisestä tai jatkamisesta alueellaan. Vuonna 2012 energianeuvontaa annetaan 11 maakunnassa. - Uutiset
11.10.2011 16.00
Kuluttajapolitiikkaan pyritään saamaan kansalaisnäkökulmaTyö- ja elinkeinoministeriön asettama työryhmä valmistelee parhaillaan kuluttajapoliittista ohjelmaa vuosille 2012–2015. Ohjelma määrittelee kuluttajapolitiikan keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet. - Uutiset
30.11.2010 18.53
Lennon peruuntuessa lentoa voi siirtää tai saada rahat takaisinJos lento peruutetaan, lentoyhtiön pitää ns. ylivarausasetuksen perusteella tarjota matkustajille mahdollisuus valita joko lentolipun hinnan palauttaminen seitsemän päivän kuluessa, vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian tai kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. - Uutiset
18.10.2010 16.05
Pikkulasten kävelytuolitapaturmista usein päävammojaPikkulapsille kuluttajatuotteina myytyjen kävelytuolien (baby walker) on todettu muita lastentarvikkeita useammin liittyvän erilaisiin tapaturmiin useissa Euroopan maissa. Turvatekniikan keskus Tukes kehottaakin kävelytuolien maahantuojia ja myyjiä varmistumaan siitä, että tuote täyttää lainsäädännön vaatimukset ja että merkinnät ja käyttöohjeet on käännetty suomeksi ja ruotsiksi. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
7.10.2010 11.22
Facebookissa levinnyt harhaanjohtava linkki poistettu - kuluttajille luvattu hyvittää kulutFacebookissa on levinnyt linkki, jonka tavoitteena on ollut saada kuluttajat tilaamaan maksullinen mobiilisisältöpalvelu. Kuluttajavirasto on neuvotellut asiasta suomalaisen Ericsson IPX:n kanssa, jonka lyhytsanomanumerosta palvelu toimii. Yritys on luvannut, että kuluttajille hyvitetään kaikki kulut. - Uutiset
23.7.2010 14.15
OECD:n käsikirjasta käytännön ohjeita kuluttaja-asioita käsitteleville päätöksentekijöilleOECD:n käsikirja antaa käytännön ohjeita päätöksentekijöille, jotka ovat vastuussa kuluttajien etujen edistämisestä ja suojelemisesta. Käsikirjassa luetellaan ne seikat, jotka on otettava huomioon päätettäessä siitä, edellyttääkö tilanne toimenpiteitä. - Uutiset
13.7.2010 11.35
Matkatoimisto Citytours Global Oy konkurssiin - Kuluttajavirasto ohjeistaa korvausten hakemisessaCitytours Global Oy on asetettu konkurssiin 8.7.2010. Yrityksellä on Kuluttajavirastossa vakuus konkurssin varalle. Vakuudesta maksetaan korvausta valmismatkoista. - Uutiset
10.5.2010 14.50
Remontit työllistävät kuluttajaneuvontaa yhä enemmänRemontteihin liittyvät ongelmat työllistävät kuluttajaneuvontaa selvästi aiempaa enemmän. Huhtikuun loppuun mennessä remonteista on tullut 1 329 valitusta, mikä on yli 30 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Paras keino välttää ongelmat on tehdä yksityiskohtainen kirjallinen sopimus, muistuttaa Kuluttajavirasto. - Uutiset
5.5.2010 9.50
Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat suoraa apua tuhkapilvestä kärsineilleEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on laatinut käytännön paketin, joka auttaa lentoliikenteen hiljattaisista häiriöistä kärsineitä kuluttajia tekemään valituksen ja käyttämään EU-lainsäädännön takaamia oikeuksiaan kuluttajina. Euroopan komission tukema ECC-Net toimii kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. - Uutiset
27.11.2009 12.00
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos: Kuluttajavirasto kehittänyt toimintaansa ennakoivaan suuntaanOikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tekemän arvion mukaan Kuluttajavirastossa valvotaan kuluttajansuojan toteutumista tehokkaasti ottaen huomioon käytettävissä olevat resurssit. Toiminnan painopiste on viime vuosina siirtynyt yhä enemmän kuluttajansuojan edistämiseen ennakolta jo ennen ongelmien ilmaantumista. Kuluttajaviraston neuvottelusuhteet elinkeinoelämään ovat jonkin verran parantuneet. Myönteistä on myös eri viranomaisten välisen yhteistyön syveneminen kuluttajansuojan alueella. - Uutiset
4.8.2009 13.59
Liikenne suurin ongelma EU:n kuluttajansuojan kannaltaEuroopan komission tukema Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (EEC-Net) käsittelee EU-alueen kuluttajien tekemiä valituksia liittyen rajat ylittävän kuluttajakaupan ongelmiin. Komission julkaiseman raportin mukaan kuluttajat kääntyivät kuluttajakeskusten puoleen vuonna 2008 22 prosenttia edellisvuotta useammin. Valituksista suurin osa koski liikennettä. - Uutiset
7.4.2009 13.40
Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta 2/2009Kuluttajavirasto on julkaissut verkkolehtensä Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta numeron 2/2009. Sen aiheena on muun muassa matkustajien oikeudet, ryhmäkanteen uhka, talous- ja velkaneuvonta, maksupalvelut, maksuhäiriömerkinnät, palveludirektiivi, kunnan perintätoimen ulkoistaminen sekä tuoreet tuomioistuimissa ratkaistut kuluttaja-asiat.