Kuluttajansuoja
- Uutiset
7.11.2023 11.11
KKV-päivän 2023 videotallenne ja esitykset on julkaistu: Julkinen sektori markkinoilla – miten saada lisää kilpailua kuluttajansuoja huomioiden?KKV-päivä 1.11.2023 pureutui julkisen sektorin rooliin markkinatoimijana, -sääntelijänä ja kuluttajansuojan turvaajana. Kun yritykset ja julkiset toimijat kilpailevat samoilla markkinoilla, miten varmistetaan niille tasapuoliset olosuhteet? Hyötyykö kuluttaja siitä, että kilpailulle avataan rahapelaamisen kaltainen julkisen monopolin tuottama palvelu, vaikka se voi aiheuttaa myös riippuvuutta? Entä miten julkinen sektori varmistaa, että sähkön kaltaisia välttämättömiä palveluita tuotetaan tehokkaasti kohtuulliseen hintaan? - Uutiset
6.11.2023 11.00
Hovioikeus: Psykoterapeuttikoulutus ei ollut vastannut sitä mitä oli sovittu, kun opiskelijoiden hakemukset ammattinimikkeen rekisteröimiseksi olivat tulleet Valvirassa hylätyiksi - koulutuksentarjoaja oli vahingonkorvausvastuussaKoska koulutuksentarjoajan oli asiassa esitetyillä perusteilla katsottu rikkoneen koulutussopimuksia ja koulutuksentarjoaja ei ollut osoittanut toimineensa asiassa huolellisesti, kantajien vahingonkorvausvaatimusten perusteet oli asiassa hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 6.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 12.15
Kuluttaja-asiamies on valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen Maskun Kalustetalon seuraamusmaksupäätöksestäKuluttaja-asiamies hakee korkeimmalta hallinto-oikeudelta päätöstä korottaa markkinaoikeuden Maskun Kalustetalo Oy:lle määräämän seuraamusmaksun määrää miljoonaan euroon. Markkinaoikeus määräsi syyskuussa Maskun Kalustetalon maksamaan 300.000 euron seuraamusmaksun harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kuluttaja-asiamies esitti suurempaa, miljoonan euron seuraamusmaksua. - Uutiset
30.10.2023 14.14
Euroopan kuluttajakeskus: Euroopan komissio ehdottaa vaihtoehtoisen riidanratkaisun eli ADR-menettelyn nykyaikaistamista ja yksinkertaistamistaEuroopan komissio ehdotti 17.10.2023 muutoksia kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta annettuun direktiiviin (ADR-direktiivi). Vaihtoehtoinen riidanratkaisu (alternative dispute resolution, ADR) tarkoittaa menettelyä, jossa kuluttajariidan ratkaisee tuomioistuimen ulkopuolinen, puolueeton riidanratkaisuelin. Komission ehdotus sisältää joukon uudistuksia, joiden tavoitteena on yksinkertaistaa tuomioistuimen ulkopuolisia riidanratkaisumenettelyjä ja parantaa kuluttajansuojaa EU:ssa. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään sopeuttamaan voimassa olevia sääntöjä muuttuviin digitaalisiin markkinoihin ja laajentamaan ADR-direktiivin soveltamisalaa. - Uutiset
26.10.2023 11.37
EUT:n ennakkoratkaisu ennakolta tapahtuneen lennolle pääsyn epäämisestäMatkustajilla on oikeus korvaukseen, vaikka he eivät olekaan ilmoittautuneet lähtöselvitykseen ja vaikka heille on ilmoitettu tästä lennolle pääsyn epäämisestä vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. - Uutiset
25.10.2023 13.13
Euroopan kuluttajakeskus: Ruotsalainen matkatoimisto Uvet Nordic AB on selvitystilassa – esitä korvausvaatimus viimeistään 12.12.2023Ruotsalainen Uvet Nordic AB on asetettu selvitystilaan 8.3.2023. Yhtiö omistaa matkasivustot FlightFinder, Flygpoolen, Travelstore, Doodle, Airfinder, Farefinder ja Flyuvet. Osa sivustoista on sulkeutunut jo aiemmin. Euroopan kuluttajakeskus on saanut useilta kuluttajilta valituksia erityisesti palauttamatta jääneestä kauppahinnasta, kun kuluttajan varaama lento ei olekaan toteutunut. Kuluttajat voivat nyt esittää korvausvaatimuksensa selvitysmiehelle. - Uutiset
24.10.2023 10.00
Kuluttajan puhelinliittymästä lähti ulkomaille 2 500 tekstiviestiä - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut lisähyvitystäKuluttajan puhelinliittymästä lähti 5.1.2021 ulkomaille 2 500 tekstiviestiä. Tietoliikenteen poikkeuksellisuuden vuoksi elinkeinonharjoittaja otti samana päivänä kuluttajaan yhteyttä. Puhelimen käyttö oli viitannut haittaohjelmaan. Elinkeinonharjoittaja tarjoutui hyvittämään puolet tekstiviestimaksuista. Asiassa oli kysymys kuluttajan ja teleyrityksen välisestä vastuun jaosta, kun viestintäpalvelua oli käytetty oikeudettomasti. Kuluttaja vaati, että tekstiviesteistä aiheutuneet kulut jäävät kokonaisuudessaan teleyrityksen vastuulle. Lautakunta katsoi kuluttajan menettelyn tuntemattoman sovelluksen asentamisessa osoittaneen lievää suurempaa huolimattomuutta, mikä riitti vastuun syntymiseen. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
19.10.2023 14.21
KKV: Deturin korvausten maksamista hoitava Kammarkollegiet odottaa suomalaiskuluttajilta lisätietojaDetur Finland Oy:n suomalaiset asiakkaat ovat voineet hakea korvauksia konkurssin vuoksi toteutumatta jääneistä matkapaketeista Ruotsin Kammarkollegietilta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa Deturin suomalaisasiakkaita vastaamaan Kammarkollegietin lisätietopyyntöihin, sillä moni hakemus on osoittautunut puutteelliseksi. - Uutiset
17.10.2023 11.13
Kuluttaja-asiamies ohjeistaa perintäalaa päivitetyllä linjauksellaKuluttaja-asiamies on päivittänyt Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä -linjauksen. Perintäalalle tarkoitetussa linjauksessa on huomioitu muuttunut lainsäädäntö ja uusi oikeuskäytäntö sekä täsmennetty velallisen asemaan perinnän eri vaiheissa vaikuttavia hyvän perintätavan vaatimuksia. - Uutiset
12.10.2023 12.49
Kuluttaja-asiamies kehottaa terveyspalveluyrityksiä laittamaan verkkoajanvarauksensa kuntoonKuluttaja-asiamies on laatinut terveyspalveluyrityksille ohjeistuksen, jonka avulla yritykset voivat korjata verkkoajanvarauksensa puutteet. Ajanvarauksessa ei usein kerrota palvelun hintaa, vaikka se on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. - Uutiset
11.10.2023 14.00
Kasvomaskin edellyttäminen kiipeilyhallissa - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käyttämättä jääneestä sarjakortistaKuluttaja osti 5.10.2020 elinkeinonharjoittajan tiloihin 20 kerran sarjakortin 170 eurolla. Palveluntarjoaja alkoi 28.11.2020 alkaen edellyttämään kasvomaskin käyttöä kaikissa tiloissaan, jonka jälkeen kuluttaja ei enää käyttänyt sarjakorttia. Asiassa oli riitaa siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada kortin hinta takaisin siltä osin kuin se jäi käyttämättä. Lautakunta katsoi, ettei kasvomaskin käytön edellyttäminen ollut johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteen. Asiassa ei ollut aihetta suosittaa palvelun hinnan palauttamista. Lautakunta piti kuitenkin kohtuullisena, että palveluntarjoaja pitää vastineessaan mainitsemansa sovintotarjouksen edelleen voimassa. - Uutiset
10.10.2023 10.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestäOsapuolet olivat erimielisiä siitä, oliko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä. Lautakunta totesi olevan tavanomaista, että akun kapasiteetti pienenee jossain määrin auton ja akun käytön sekä lataussyklien ja ajan kulumisen myötä. Tähän vaikuttavat myös auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan pitää tiedostaa nämä seikat ostaessaan käytettyä autoa. Toisaalta myyjän pitää kertoa, jos hän tietää jotain poikkeuksellista liittyen ajoakkuun tai muihin auton osiin. Lautakunta arvioi muun selvityksen puuttuessa, että akun kapasiteetin laskeminen oli todennäköisimmin johtunut auton käytön aiheuttamasta tavanomaisesta kulumisesta. Tästä kulumisesta huolimatta akut olivat edelleen käyttökelpoiset. Autolla oli jo ajettu melko paljon, noin 184 000 km. Lautakunta katsoi, että kaupan kohde ei ollut ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa. Koska autossa ei ollut näytetty olevan virhettä, lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
6.10.2023 13.31
Kuluttaja-asiamies: Kuluttajat pulassa – Gigantti menetteli sopimattomasti hoitaessaan virhetilanteitaKuluttaja-asiamies on puuttunut Gigantti Oy Ab:n menettelyyn asiakaspalvelussa ja virhetilanteiden hoidossa. Gigantin asiakaspalvelussa kuluttajille on annettu kuluttajansuojalain vastaisesti harhaanjohtavia tietoja myyjän vastuusta virhetilanteiden hoitamisessa. Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota myös Gigantin asiakaspalvelun tavoitettavuuteen, myyjän virhevastuun kestoon sekä virheiden hyvitystapoihin. Gigantti on sitoutunut korjaamaan kaikki asiakaspalvelussaan ja virhetilanteiden hoidossa ilmenneet puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla. - Uutiset
6.10.2023 10.00
EUT: Kuluttajan oikeus peruuttaa etäsopimuksella tehty alun perin ilmainen ja automaattisesti pidennetty tilaus taataan vain kerranNäin ei ole silloin, kun kuluttajalle ei ole ilmoitettu riittävästi liittymän kokonaishintaa. - Uutiset
5.10.2023 8.00
Ajoneuvon soveltuvuus kuluttajalle - kuluttajariitalautakunta suositti Honda Monkey 125 kevytmoottoripyörän kaupan purkamistaKuluttaja osti 1.10.2021 myyjäliikkeeltä Honda Monkey 125 kevytmoottoripyörän. Pyörälle annettiin 4 vuoden takuu. Osapuolet olivat erimielisiä tavaran virheellisyydestä. Kuluttajan mukaan pyörän jousitus painui pohjaan liian helposti ja sen seurauksena laitteen ajettavuus huonontui merkittävästi. Myyjän mukaan jousitus toimi, niin kuin sen oli tarkoitettukin. Lautakunta katsoi, että tavara ei ollut soveltunut sellaiseen tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Kaupan kohde oli ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla. Myyjäliikkeen tuli ajoneuvon palautusta vastaan palauttaa ostajalle ajoneuvon kauppahinta vähennettynä käyttöhyödyn arvolla (0,10 euroa kilometriä kohden). Kuluttajan tuli pitää ajoneuvo myyjäliikkeen noudettavana, ellei mahdollisesta osamaksusopimuksesta muuta johtunut. - Uutiset
5.10.2023 7.00
Kuluttajariitalautakunta suositti elinkeinonharjoittajaa hyvittämään kuluttajalle kaikki luotosta sekä pikasiirtopalvelusta veloitetut korot ja muut luottokustannuksetNimellinen vuosikorko oli ollut 20 prosenttia, jonka lisäksi luoton avausmaksu oli ollut 5 euroa. Kuluttaja oli lisäksi sopinut erillisestä pikasiirtopalvelusta, josta oli veloitettu 79 euron palvelumaksu kultakin palvelun käyttöjaksolta. Lautakunta totesi aiempaan ratkaisukäytäntöönsä viitaten, että luoton nopeammasta käsittelystä perittyjä maksuja on lähtökohtaisesti pidettävä hintasääntelyn piiriin kuuluvina luottokustannuksina. Niiden muuttaminen valinnaiseksi lisäpalveluksi ei muuta maksun todellista luonnetta kuluttajaluottosuhteen johdosta kuluttajan maksettavaksi tulevasta maksusta täysin vapaaehtoiseksi maksuksi. Näin ollen pikasiirtopalvelusta veloitettu maksu oli katsottava hintasääntelyn piiriin kuuluvaksi luottokustannukseksi. Lautakunta katsoi asiassa selostetun perusteella, että asiassa oli ilmeistä, että luottokustannusten kokonaismäärää oli ylittänyt KSL 7 luvun 17 a §:ssä säädetyn määrän. - Uutiset
29.9.2023 16.15
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinElokuun ja syyskuun alun 2023 julkaistuissa ratkaisusuosituksissa painottuvat erityisesti yksityistapaturmavakuutusasiat. - Uutiset
29.9.2023 13.00
EUT:n ennakkoratkaisu "tyytyväisyystakuusta"Kuluttajaoikeusdirektiivin 2011/83/EU 2 artiklan 14 alakohtaa on tulkittava siten, että kaupallisen takuun käsitteeseen sisältyy ”mui[na] kuin sopimuksenmukaisuuteen liittyvi[nä] vaatimuksi[na], jotka on esitetty takuuilmoituksessa tai sopimuksentekohetkellä tai ennen sen tekemistä saatavilla olevassa tavaraa koskevassa mainonnassa”, takuun antajan asianomaiselle kuluttajalle antama sitoumus, joka koskee kuluttajan henkilökohtaisia olosuhteita, kuten hänen omaa tyytyväisyyttään ostettuun tavaraan, eikä näitä olosuhteita tarvitse tarkistaa objektiivisesti, jotta kyseiseen kaupalliseen takuuseen voidaan vedota. - Uutiset
29.9.2023 10.39
Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme huomautusta - Uutiset
29.9.2023 9.39
Valtioneuvoston U-kirjelmä: EU:ssa halutaan nykyaikaistaa maksupalveluja – valtioneuvosto suhtautuu muutosehdotuksiin pääosin myönteisestiEuroopan komissio ehdottaa uudistuksia maksupalvelujen sääntelyyn. Uuden maksupalveludirektiivin ja maksupalveluasetuksen tarkoituksena on muun muassa parantaa maksupalvelujen kuluttajansuojaa ja kilpailua. Valtioneuvosto kannattaa pääosin ehdotuksia mutta korostaa, että muutosehdotusten on oltava oikeassa suhteessa tavoitteisiin ja siirtymäaikaa on varattava riittävästi.