Kuluttajansuoja
- Uutiset
22.3.2023 15.40
Euroopan komissio: Yhteiset kriteerit viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaanKomissio ehdottaa yhteisiä kriteerejä viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaan. Tarkoituksena on selkeyttää tilannetta kuluttajien kannalta ja antaa parempi varmuus siitä, että kun jotakin myydään ympäristöystävällisenä, se tosiasiallisesti on ympäristöystävällistä. Lisäksi ehdotuksella halutaan antaa kuluttajille parempilaatuista tietoa ympäristövalinnoista. - Uutiset
20.3.2023 14.30
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista - kiinnelainasopimuksen pätemättömäksi toteamisen seuraukset (Puola)Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 93/13/ETY – Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdot – 6 ja 7 artikla – Sopimusehdon kohtuuttomaksi toteamisen vaikutukset – Ulkomaanvaluuttaan sidottu kiinnelainasopimus – Sopimuksen olemassaolo ilman kohtuuttomia ehtoja – Kuluttajan tahto saada sopimus todettua pätemättömäksi – Direktiivin soveltaminen sopimuksen pätemättömäksi toteamisen jälkeen – Kansallisen tuomioistuimen toimivalta ja velvollisuudet - Uutiset
16.3.2023 16.05
KKV: Korjaus- ja remonttipalveluiden kotimyynti oli valvontakampanjan kohteena – alan yrityksille ohjeistustaKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat yhdessä kartoittaneet korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä tekeviä yrityksiä ympäri Suomen. Lähes 400 yritykselle lähetettiin valvontakampanjan päätteeksi ohjeistusta kuluttajansuojalain noudattamisesta kotimyynnissä. Kotimyynti on viime vuosina aiheuttanut kuluttajille paljon ongelmia, mikä näkyy myös KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulevissa ilmoituksissa. Kotimyynti on alasta riippumatta ongelmallinen myyntitapa, sillä myyntitilanne tulee usein kuluttajille yllätyksenä. Kotimyyntiä tekevien yritysten kenttä on hajanainen, minkä vuoksi alan toimijoita on ollut vaikea tavoittaa laajemmin. - Uutiset
9.3.2023 12.35
KKV: Yli kolmannekselle kuluttajista haittoja harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnistaAlennusmyynnit voivat olla kuluttajille hyödyllisiä, mutta niiden markkinointiin liittyy myös haitallisia piirteitä. Valtaosa KKV:n kyselytutkimuksen vastaajista kokee toimivansa alennusostoksilla harkitsevasti. Silti harhaanjohtava alennusmarkkinointi aiheuttaa vähintään silloin tällöin haittaa yli kolmannekselle kuluttajista. - Uutiset
7.3.2023 14.40
Hovioikeus: Pikasiirtomaksu oli luottokustannus - luottokustannusten enimmäismäärä oli ylittynytHO hyväksyi asiassa mainituin lisäyksin KO:n perustelut ja lopputuloksen siitä, että nyt kysymyksessä oleva pikasiirtomaksu oli KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin mukainen luottokustannus. Näin ollen laissa säädetty luottokustannusten enimmäismäärä oli ylittynyt ja yhtiön vaatimat kulut olivat siten olleet OK 5 luvun 13 §:ssä tarkoitetulla tavalla selvästi perusteettomia. (Vailla lainvoimaa 7.3.2023) - Uutiset
7.3.2023 13.19
WhatsApp sitoutuu informoimaan paremmin käyttäjiä ja kunnioittamaan näiden valintoja käyttöehtojen päivitysten yhteydessä EU:n sääntöjen mukaisestiEU:n kuluttajansuojaviranomaisten ja Euroopan komission (kuluttajansuojan yhteistyöverkoston, (CPC)) kanssa käytyjen keskustelujen myötä WhatsApp on sitoutunut lisäämään läpinäkyvyyttä palveluehtojensa muutosten suhteen. Lisäksi WhatsApp tekee käyttäjille helpommaksi hylätä päivitykset, joita he eivät halua, ja sitoutuu kertomaan selkeästi, jos päivityksen hylkääminen johtaa siihen, että käyttäjä ei enää voi käyttää WhatsAppin palveluja. - Uutiset
6.3.2023 11.05
Hovioikeus: Prekluusiouhka, väittämistaakka, kulutusluottosopimuksen tekeminenKun valmistelun aikaista prekluusiouhkaa ei ollut asetettu, käräjäoikeus ei olisi saanut jättää huomioon ottamatta velallisen lausumaa. Väittämistaakan osalta HO katsoi, ettei KO ollut menetellyt virheellisesti, kun se oli perusteluissaan lausunut kuluttajasopimuksen muodostuvan useasta asiakirjasta, vaikka kantaja ei ollut kyseiseen seikkaan nimenomaisesti vedonnut. Luottosopimuksen tekemisen osalta katsottiin, ettei yhtiöllä ollut oikeutta luottosuhteen perusteella velallisesta vaatimaansa luottokorkoon, kun velkoja ei ollut selvittänyt että velalliselle olisi annettu kappale hänelle myönnettyjen luottojen yleisistä ehdoista. KO:n tuomiolauselmaa muutettiin. (Vailla lainvoimaa 6.3.2023) - Uutiset
28.2.2023 13.40
KKV: Sopimusasiakkaille on tarjottava perushintainen ja helposti löytyvä palvelunumero – Lippupiste korjaa toimintatapojaanKilpailu- ja kuluttajaviraston saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset. Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta ja numeroon soittamalla on myös tosiasiassa saatava yritykseen yhteys. - Uutiset
16.2.2023 12.32
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2023: Yritysten omat riidanratkaisumenettelyt kuluttajan apuna - Uutiset
15.2.2023 11.05
Talousvaliokunta puoltaa mietinnössään hallituksen esitystä kuluttajaluottojen sääntelyn tiukentamisesta – korkokatto alenee 15 prosenttiinTalousvaliokunnan mietintö (TaVM 42/2022 vp) kotitalouksien velkaantumista rajoittavaksi lainsäädännöksi (HE 218/2022 vp) valmistui torstaina 14. helmikuuta 2023. Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esitystä kuluttajaluottojen korkokaton alentamisesta ja niiden epäasiallisen markkinoinnin hillitsemisestä. Mietintöön sisältyy perussuomalaisten edustajien vastalause. Talousvaliokunta katsoo, että uusi lainsäädäntö ehkäisee kuluttajien ylivelkaantumista ja hillitsee kuluttajaluottojen epäasiallista markkinointia. Lisäksi se estää luotonantoon ja maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä. - Uutiset
13.2.2023 10.50
KHO: Elintarvikkeesta annettujen tietojen harhaanjohtavuus – ”Muu Kasvilihapulla” ja ”Muu Burgerpihvi”Korkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli ollut perusteet antaa määräys tuotteen ”Muu Kasvilihapulla” markkinointinimen sekä kummankin tuotteen markkinoinnin muuttamista koskien. Sen sijaan ”Muu Burgerpihvi” markkinointinimen muuttamista koskevan määräyksen antamiselle ei ollut perusteita. - Uutiset
10.2.2023 14.02
Hovioikeus: Takavarikko saatavan turvaamiseksi rakennusurakassaHovioikeus määräsi pantavaksi takavarikkoon X oy:n omaisuutta yhteensä niin paljon, että K:n 194.252,82 euron saatava tuli turvatuksi. (Vailla lainvoimaa 10.2.2023) - Uutiset
9.2.2023 10.26
Kuluttajariitalautakunta: HSL sai tehdä yksipuolisen muutoksen sopimusehtoihin koronapandemian vuoksi - muutos ei johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteenKuluttaja oli ostanut HSL:n kausilipun ajalle 30.12.2019–9.4.2020. Hän käytti matkakortin kautta 16.3.2020 asti, jonka jälkeen hän olisi halunnut muuttaa jäljellä olevan kauden arvoksi. HSL keskeytti 17.3.2020 tekemällään sopimusehtomuutoksella aiemmin voimassa olleen mahdollisuuden muuntaa kausilippu kortille ladattavaksi arvoksi. Asiassa oli kyse siitä, oliko HSL voinut muuttaa sopimusehtojaan ja oliko HSL:n matkakortilla olevaa kausilippua koskeva sopimus muodostunut HSL:n yleisten matkaehtojen yksipuolista muuttamisoikeutta koskevan varauman ja matkaehtoihin 17.3.2020 tehdyn muutoksen vuoksi kuluttajalle kohtuuttomaksi. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
7.2.2023 12.29
Matkanjärjestäjä Saimaa Travel Oy Ltd konkurssiin – korvausta voi hakea KKV:ltäSaimaa Travel Oy Ltd on asetettu konkurssiin 6.2.2023. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapalveluyhdistelmistä. - Uutiset
19.1.2023 14.08
Lapin yliopisto: Vastuullisena kuluttajana jakamistaloudessa – kuluttajaopas tarjoajille ja käyttäjilleJakamistalous on muuttanut kuluttamista: jakamistaloudessa kuluttaja voi olla joko tavaroiden ja palveluiden tarjoaja tai alustoilta hyödykkeitä hankkiva käyttäjä. Molemmissa rooleissa tulisi huomioida muuttuneet vastuut ja vastuullisuuskysymykset. Uusi Lapin yliopiston tuottama opas perehdyttää jakamistalouden erilaisiin kuluttajarooleihin sekä toiminnan vastuullisuuteen ja vastuisiin. - Uutiset
18.1.2023 15.40
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta - Uutiset
13.1.2023 8.00
EUT: Asianajajan ja kuluttajan välillä tehdyn oikeudellisen palvelun tarjoamista koskevan sopimuksen ehto, jossa hinta vahvistetaan tuntihinnan perusteella ilman tarkempia tietoja, ei täytä vaatimusta, että sopimus on laadittu selkeästi ja ymmärrettävästiKansallinen tuomioistuin voi palauttaa tilanteen, jossa kuluttaja olisi ollut, ellei kyseistä sopimusehtoa olisi ollut, vaikka tämä johtaa tilanteeseen, jossa elinkeinonharjoittaja ei saa mitään korvausta palveluistaan. - Uutiset
12.1.2023 13.40
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Useita matkavaraussivustoja omistava Otravo konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022. Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv. Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja. Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja. - Uutiset
9.1.2023 11.47
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinMarras- ja joulukuussa 2022 ratkaisuja on annettu varsin paljon. Niiden joukossa on eniten ratkaisuja yksityistapaturmavakuutuksista. - Uutiset
5.1.2023 16.00
Komission julkinen kuuleminen EU:n kuluttajalainsäädännön kehittämisestä 20. helmikuuta 2023 saakkaKomissio ilmoitti uudessa kuluttaja-asioiden toimintaohjelmassa aikovansa analysoida tarvetta lisätoimille yhtäläisen oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi verkossa ja sen ulkopuolella.