Hakutulokset
- Uutiset
22.6.2020 14.00
EU-tuomioistuin: Perheenjäsenen pysyvä oleskelukortti vapautti viisumivelvollisuudestaEuroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella, asetuksen (ETY) N:o 1612/68 muuttamisesta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa henkilön, joka ei ole minkään jäsenvaltion kansalainen mutta joka on unionin kansalaisen perheenjäsen ja jolla on tällainen oleskelukortti, velvollisuudesta hankkia viisumi jäsenvaltioiden alueelle tulemista varten. Direktiivin 2004/38 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että unionin kansalaisen perheenjäsenellä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa tämän kortin haltijan velvollisuudesta hankkia viisumi silloin, kun tämän oleskelukortin on myöntänyt jäsenvaltio, joka ei kuulu Schengen-alueeseen. Direktiivin 2004/38 20 artiklaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tässä artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, on riittävä osoitus siitä, että kyseisen oleskelukortin haltija on unionin kansalaisen perheenjäsen, ja että asianomaisella henkilöllä on siksi ilman mitään lisätarkastuksia ja lisäperusteluja oikeus tulla jäsenvaltion alueelle siten, että hänet on tämän direktiivin 5 artiklan 2 kohdan nojalla vapautettu viisumivelvollisuudesta. - Uutiset
18.6.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ratkaisu koskien pitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemaaPitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemasta annetun direktiivin 2003/109/EY 12 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion säännöstölle, jonka mukaan – sellaisena kuin sitä tulkitaan kansallisessa oikeuskäytännössä kolmansien maiden kansalaisia koskevien maastapoistamispäätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta annetun neuvoston direktiivin 2001/40/EY perusteella – kolmannen maan kansalainen, jolla on pitkäaikainen oleskelulupa ja joka on tuomittu tahallisesta rikoksesta, josta on säädetty vähintään vuoden pituinen vapausrangaistus, karkotetaan ilman, että on tarpeen tutkia, muodostaako tämä kolmannen maan kansalainen todellisen ja riittävän vakavan uhan yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle, ja ilman että on tarpeen ottaa huomioon hänen oleskelunsa kesto tämän jäsenvaltion alueella, hänen ikänsä, seuraukset hänelle ja hänen perheenjäsenilleen sekä hänen siteensä oleskelujäsenvaltioon tai siteiden puuttuminen kotimaahan. - Uutiset
18.6.2020 10.30
KHO: väärennettyyn asiakirjaan soveltuu ulkomaalaislain säännösten kiertämistä koskeva säännösMaahanmuuttovirasto oli hylännyt hakijan jatko-oleskelulupahakemuksen, kun sillä oli ollut aihetta epäillä sen olleen väärennetty. KHO katsoi, että ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin säännöstä voitiin soveltaa myös silloin, kun hakija on esittänyt viranomaiselle väärennetyn asiakirjan tarkoituksenaan vaikuttaa hakemuksensa käsittelyyn, jolloin hakemuksen hylkääminen oli ollut perusteltua. - Uutiset
16.6.2020 11.26
Hovioikeus: Turvapaikka-asioita hoitaneen oikeudenkäyntiavustajan lupa voitiin peruaOikeudenkäyntiavustajan valituksen johdosta HO:ssa oli kysymys siitä, oliko oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätös hänen oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana toimimista koskevan lupansa peruuttamisesta kumottava tai luvan peruuttamisen asemesta määrättävä lievempi seuraamus. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöstä ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.6.2020) - Uutiset
10.6.2020 14.30
KHO: Oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislaissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynytPerheenkokoajan ja hänen vanhempiensa kiinteän perhe-elämän katkettua ratkaisussa todetuin tavoin muun omaisen oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislain 115 §:n 1 momentissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynyt. - Uutiset
9.6.2020 9.26
KHO: Rikoksiin Suomessa syyllistynyttä irakilaista ei tullut määrätä maasta karkotettavaksi ja maahantulokieltoonA oli syyllistynyt Suomessa ollessaan rikokseen ja Maahanmuuttovirasto oli karkottanut A:n kotimaahansa Irakiin. Asiassa oli kysymys maasta karkottamista koskevasta kokonaisharkinnasta ja erityisesti siitä, miten tässä kokonaisharkinnassa lapsen edun ja perhe-elämän suojan merkitystä arvioidaan suhteessa A:n rikolliseen toimintaan. KHO katsoi, ettei A:ta tullut määrätä maasta karkotettavaksi ja maahantulokieltoon. - Uutiset
5.6.2020 14.10
KHO:n ratkaisu toimeentuloedellytyksen soveltamisesta oleskelulupa-asiassaKun otettiin huomioon, että hakemukset oli jätetty aikaisemmin kuin alun perin annettuna aikana, asian olosuhteissa olisi ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista katsoa toimeentuloedellytyksen tulevan sovellettavaksi. - Uutiset
5.6.2020 12.20
KHO: Pysyvät oleskeluluvat voitiin peruuttaa kun valittajien katsottiin muuttaneen pysyvästi pois maastaKorkein hallinto-oikeus katsoi päätöksestään tarkemmin ilmenevin perustein valittajien muuttaneen pysyvästi pois maasta. Oleskeluluvan peruuttamisen perusteita arvioitaessa merkitystä ei ollut sillä seikalla, että valittajat olivat ilmoittaneet käyneensä Suomessa alle kahden vuoden välein oleskelulupansa säilyttääkseen. Valittajien pysyvien oleskelulupien peruttamista koskeva valitus hylättiin. - Uutiset
5.6.2020 9.18
KHO:n kaksi äänestysratkaisua perhe-elämän suojasta oleskelulupa-asioissaKun punnittiin yhtäältä hakijan edellä kuvattua menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että hakija ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, korkein hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuton hallintaan liittyvää yleistä etua oli hakijan lain säännösten vastaisen menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan oli kokonaisharkinnassa väistyttävä. Ulkomaalaislain 66 a §:ssä säädetty tai Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artikla eivät antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen oleskelulupaa koskevalta osalta. (Äänestys 5-3)
Myös toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun punnittiin yhtäältä valittajan menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että valittaja ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, yleistä etua ei ollut valittajan tämän menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan olisi tullut harkinnassa väistyä. Hallinto-oikeuden ja maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi oleskeluluvan myöntämistä varten. (Äänestys 4-4) - Uutiset
29.5.2020 12.45
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset pakolaisaseman lakkauttamisestaKHO katsoi muun muassa, että kun otettiin huomioon ratkaisussa mainitut oikeusohjeet ja tulkintasuositukset, A:n matkojen syyt sekä se, ettei A ollut hakenut Vietnamin passia, vaan teki matkansa pakolaisen matkustusasiakirjaa ja viisumia käyttäen, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A ollut Maahanmuuttoviraston päätöksessä esitetyillä perusteilla vapaaehtoisesti turvautunut kansalaisuusvaltionsa suojeluun. Lisäksi kun valittajan pakolaiseksi tulon perusteena olevat olosuhteet olivat jääneet selvittämättä, ei ollut myöskään selvitetty, että olosuhteet, joiden vallitessa hänestä oli tullut pakolainen, olisivat lakanneet olemasta. - Uutiset
27.5.2020 8.00
Vakuutusoikeus: EU-kansalaiseen tulivat sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännöksetUnionin työntekijän käsitettä ja asemaa koskeva oikeuskäytäntö huomioiden vakuutusoikeus katsoi, että A:n puolisoa, joka oli työskennellyt Suomessa kokoaikaisessa työsuhteessa, oli pidettävä SEUT 18 ja 45 artikloissa tarkoitettuna työntekijänä siitäkin huolimatta, että puolison pääasiallisena maassa oleskelun perusteena voitiin pitää opiskelua tohtorin tutkinnon suorittamiseksi. A:han tulivat siten sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännökset. - Uutiset
22.5.2020 12.45
Apulaisoikeuskansleri: Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta koskevaan tiedusteluun vastaaminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden asianmukaiseen toteuttamiseen. Viraston menettely ei ollut hallintolain, hyvän hallintotavan eikä sen oman ohjeistuksen mukaista, kun se ei antanut sähköpostitse tietoja turvapaikan hakijan puolesta asioineelle avustajalle hakijan työnteko-oikeudesta. - Uutiset
19.5.2020 16.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 26.3.2020 – 17.4.2020 oli kysymys muun muassa kiinteistökaupan purusta, valtuutetun oikeudesta tehdä oikeustoimia valtakirjan antajan kuoltua, hyvästä asianajotavasta ja oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä, pakolaisaseman saaneen henkilön luovuttamisesta rangaistuksen täytäntöönpanoa varten, rikoksentekijän luovuttamisesta Romaniaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten, kuolemantuottamuksesta, valtion palkkaturvasaatavan etuoikeudesta konkurssissa, asumisoikeuden takavarikosta salaisen omistajan velan vakuudeksi, tuomioistuimen oikeudestä määrätä esittämään todistusaineisto määrätyssä muodossa, aineettoman vahingon vuoksi maksetun korvauksen ulosmittauskiellosta, korvaavan vesirakennelman luvanvaraisuudesta ja luvan ehdoista sekä vahingonkorvauksesta rahanpesurikoksen yhteydessä. - Uutiset
11.5.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Toimeksiantajalla ei ollut valitusoikeutta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys toimeksiantajan valitusoikeudesta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassa. A oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen virolaisen työnantajan Y OÜ:n palveluksessa Suomessa toimivan toimeksiantajan X Oy:n työkohteissa. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös oli ollut kielteinen, eikä Maahanmuuttovirasto ollut myöntänyt A:lle oleskelulupaa. X Oy oli valittanut asiassa hallinto-oikeuteen. Valitus jätettiin tutkimatta. (Ei lainvoim. 11.5.2020) - Uutiset
4.5.2020 13.36
Apulaisoikeuskansleri: Salatun sähköpostiyhteyden käyttämistä koskeva ohjeistusApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota salatun sähköpostin lähettämiseen liittyvän riittävän ohjeistuksen merkitykseen. Hän katsoi, että sähköpostiviestin saapumisen jälkeen lähtevästä automaattisesta vastaanottokuittauksesta tulisi käydä ilmi, ettei linkkejä salattuihin viesteihin voida tietoturvasyistä avata Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston oman salatun sähköpostiyhteyden käyttämistä koskevien tietojen ja ohjeiden tulisi myös ilmetä riittävän näkyvästi ja selkeästi viraston verkkosivuilta. - Uutiset
28.4.2020 10.40
KHO: Oikeusapua tuli myöntää kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa myös kolmannessa uusintahakemustilanteessa – apua ei voitu evätä ennakoimalla valituksen lopputulostaValittaja oli hakenut oikeusapua muutoksen hakemiseksi päätökseen, jolla Maahanmuuttovirasto oli jättänyt tutkimatta hänen kolmannen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa. Oikeusapulakia koskevan hallituksen esityksen mukaan oikeusavun epääminen ennakoimalla oikeudenkäynnin odotettavissa olevaa lopputulosta tulee kysymykseen vain poikkeuksellisesti. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja oikeusaputoimiston päätökset ja myönsi valittajalle oikeusapua. - Uutiset
22.4.2020 19.14
EIT tuomitsi Suomen EIS 2 artiklan (oikeus elämään) ja EIS 3 artiklan (kidutuksen kielto) rikkomisesta - KRP aloitti esitutkinnanEIT:n 1. jaosto antoi 14.11.2019 ratkaisunsa jutussa, jossa Suomi epäsi mieheltä turvapaikan ja mies tapettiin pian Irakiin paluunsa jälkeen. Mies oli palannut Irakiin niin sanotun vapaaehtoisen paluun kautta marraskuussa 2017. Suomen katsottiin rikkoneen oikeutta elämään koskevaa EIS 2 artiklaa ja kidutuksen kieltoa koskevaa EIS 3 artiklaa. EIT määräsi Suomen valtion maksamaan miehen aikuiselle tyttärelle (valittaja) 20 000 euroa korvauksena aineettomasta vahingosta (non-pecuniary damage). Valittajan itsensä osalta valitus oli ilmeisen perusteeton eikä valitusta siltä osin otettu tutkittavaksi. KPR ilmoitti keskiviikkona (22.4.2020) aloittaneensa esitutkinnan epäillyistä törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennyksestä liittyen EIT:n ratkaisuun. Perjantaina (24.2.2020) KRP ilmoitti esittävänsä yhtä vangittavaksi asiaan liittyen. (EIT on kumonnut 13.7.2021 tuomionsa kokonaisuudessaan) - Uutiset
21.4.2020 13.10
Apulaisoikeuskansleri: Hallinto-oikeuksissa eroja ulkomaalaisasioiden käsittelyssäSelvityksen mukaan kansainvälistä suojelua koskeneissa asioissa Maahanmuuttovirasto oli havainnut eroja samankaltaisissa kysymyksissä eri hallinto-oikeuksien välillä ja myös niiden sisällä. - Uutiset
14.4.2020 13.16
Hallituksen esitys lausuntokierrokselle: muutos lakiin kotoutumisen edistämisestäHallitus esittää muutosta kotoutumisen edistämisestä annettuun lakiin siten, että alaikäisenä turvapaikanhakijana ilman huoltajaa Suomeen tullut nuori voi saada lastensuojelun jälkihuoltoon rinnasteista tukea nykyisen 21 vuoden yläikärajan sijaan siihen asti, kunnes hän täyttää 25 vuotta. - Uutiset
10.4.2020 8.18
Lakimuutokset kolmansien maiden kansalaisten oikeudesta työskennellä huoltovarmuuden ja työmarkkinoiden toimivuuden kannalta tärkeissä tehtävissä tulivat voimaan 9. huhtikuutaMaassa oleskeluluvalla tai kausityölain mukaisilla luvilla oleskelevat kolmansien maiden kansalaiset voivat vaihtaa työnantajaa ja ammattialaa ilman jatkoluvan hakemista. Lakimuutokset mahdollistavat näille ulkomaalaisille työskentelyn huoltovarmuuden ja työmarkkinoiden kannalta tärkeissä tehtävissä. Väliaikaiset säännökset ovat voimassa 31. lokakuuta 2020 saakka. - Uutiset
7.4.2020 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei törkeään raiskaukseen syyllistyneen ulkomaalaisen säilössä pitämiselle ennen maasta poistamista ollut rikosperusteista edellytystä rangaistuksen tultua suoritetuksiSelvää oli, että vastaajan syyksi luettu rikos, törkeä raiskaus, oli ollut vakava. Toisaalta asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei ollut viitteitä siitä, että vastaaja olisi ennen vangitsemistaan tai sen aikana muulla tavalla, esimerkiksi häiriökäyttäytymisellä, ollut vaaraksi yleiselle turvallisuudelle ja järjestykselle. Vastaaja ei ollut myöskään ennen hänen syykseen luettua rikosta syyllistynyt muihin rikoksiin. Kantelun mukaan vastaaja oli vangitsemiseensa asti elänyt varsin tavanomaista elämää turvapaikkaprosessista huolimatta. Lisäksi vastaaja oli asiassa esitetyn selvityksen perusteella vangitsemisestaan marraskuusta 2018 alkaneen ja 25.3.2020 päättyneen vapaudenmenetyksensä perusteella jo suorittanut hänelle tuomitun rangaistuksen. Näin ollen mikään asiassa esitetty ei viitannut siihen, että vastaaja tulisi ennen maasta poistamistaan syyllistymään uusiin rikoksiin. Näistä syistä ja ottaen erityisesti huomioon kantelussa esitetty vastaajan moitteeton tavoitettavuus, jota ei ollut riitautettu, hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, ettei vastaajan syyksi luetun rikoksen vakavuudesta huolimatta rikosperusteista edellytystä säilössä pitämiselle ollut olemassa. (Vailla lainvoimaa 7.4.2020) - Uutiset
3.4.2020 11.30
Oleskeluluvalla oleville mahdollisuus työntekoon huoltovarmuuden ja työmarkkinoiden toimivuuden kannalta tärkeissä tehtävissäHallitus esittää, että ulkomaalaislakia ja kausityölakia muutettaisiin väliaikaisesti siten, että kaikille laillisesti maassa oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille sallittaisiin työnteko huoltovarmuuden ja työmarkkinoiden toimivuuden kannalta tärkeillä aloilla ja tehtävissä. Säännökset koskisivat kaikkia voimassaolevia ja uusia oleskelulupia, viisumeita ja kausityötodistuksia 31. joulukuuta 2020 saakka. Säännökset tulisivat voimaan mahdollisimman pian ja olisivat voimassa 31. joulukuuta 2020 saakka. - Uutiset
3.4.2020 10.30
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut poistaa Maahanmuuttoviraston päätöstä kansainvälistä ja toissijaista suojelua koskevassa asiassa päätöksen lainvoimaisuuden vuoksiMaahanmuuttovirasto ei ollut KHO:n ratkaisussa lausuttu huomioon ottaen toiminut lainvastaisesti, kun se oli ratkaissut A:n kansainvälistä suojelua koskevan asian uudelleen myös turvapaikan osalta. Tähän nähden hallinto-oikeuden ei olisi tullut poistaa mainittua Maahanmuuttoviraston päätöstä eikä siihen liitettyä valitusosoitusta. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
2.4.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Puola, Unkari ja Tšekin tasavalta jättivät noudattamatta unionin oikeuden mukaisia velvoitteitaan kieltäytyessään noudattamasta tilapäistä mekanismia kansainvälisen suojelun hakijoiden siirtämiseksiNämä jäsenvaltiot eivät voi vedota yleisen järjestyksen ylläpitämistä ja sisäisen turvallisuuden suojaamista koskeviin velvollisuuksiinsa eivätkä myöskään väittämäänsä siirtomekanismin toimimattomuuteen välttyäkseen tämän mekanismin täytäntöönpanolta, EUT linjaa. - Uutiset
1.4.2020 12.08
Apulaisoikeuskansleri: Alaikäisen turvapaikanhakijan edustajan tehtävän lakkaamista koskevaa säännöstä tulisi selkeyttääApulaisoikeuskansleri esittää, että sisäministeriö ryhtyisi toimenpiteisiin, joilla selkeytetään alaikäisen turvapaikanhakijan edustajan tehtävän lakkaamista koskevaa säännöstä. Säännöksen epäselvyys tuotiin esiin kunnan tekemässä kantelussa. - Uutiset
27.3.2020 15.15
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkapuhuttelustaKoska Maahanmuuttovirasto oli päättänyt jatkaa hakemuksen tutkintaa ulkomaalaislain 97 §:n mukaisessa turvapaikkatutkinnassa, ei se korkeimman hallinto-oikeuden mukaan ollut voinut toisen hakijan kohdalla arvioida turvapaikkapuhuttelua tarpeettomaksi ja jättää puhuttelua suorittamatta. - Uutiset
27.3.2020 12.00
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Kansainvälistä suojelua hakeneella oli oikeus saattaa kristillisen vakaumuksensa aitous arvioitavaksi tuomioistuimen suullisessa käsittelyssäValittajalla oli viimekädessä palautuskieltoon ja sen menettelyllisiin takeisiin perustuva oikeus saattaa kristillisen vakaumuksensa aitous arvioitavaksi tuomioistuimen suullisessa käsittelyssä. Kun valittajan kristillistä vakaumusta ei ollut aikaisemmin hakemuksen käsittelyn yhteydessä arvioitu hallinto-oikeuden suullisessa käsittelyssä, ei hallinto-oikeus ollut voinut hylätä suullisen käsittelyn vaatimusta hallintolainkäyttölain 38 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen tarpeettomana. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin sille suullisen käsittelyn toimittamista varten ja uudelleen ratkaistavaksi. - Uutiset
26.3.2020 8.30
Ulkomailta: Ruotsi - Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden vuoden 2020 ensimmäisissä ratkaisuissa oli kysymys muun muassa metsästys- ja kalastusoikeuksista, yritysvakuutussopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä, tuomionpurusta, asianomistajan oikeudesta avustajaan ylemmässä oikeusasteessa, ennakkoratkaisun sitovuudesta, teon tahallisuudesta, syy-yhteyden uudelleenarvioimisesta, eduvalvonnassa olevan oikeudesta valtuuttaa edustaja valittamaan edunvalvontapäätöksestä, menetetyn määräajan palauttamisesta, valitusoikeudesta rakennuslupaa koskevassa asiassa, vainoamisrikoksen rangaistuksen mittaamisesta ja rangaistuslajista, palkkaturvasta yrityssaneerauksen yhteydessä, yksityiselämää loukaavasta tiedon levittämisestä, lahjusrikoksista, oikeudenkäyntikuluista, korvauksesta tekijänoikeuden alaisten kuvien ja videoleikkeiden käytöstä ajankohtaisohjelmissa, siirtymäsäännöksistä sekä velkojan oikeudesta kohdistaa vaatimus kolmanteen, jolle saatava oli virheellisesti maksettu. - Uutiset
25.3.2020 9.34
KHO: Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä maistraatin pyynnön teknisen käyttöyhteyden avaamisesta ulkomaalaisrekisterin tietosisältöönMaahanmuuttoviraston päätös hylätä LänsiSuomen maistraatin pyyntö teknisen käyttöyhteyden avaamisesta ulkomaalaisrekisterin tietosisältöön sisältyviin turvapaikanhakijoiden kuulustelu-, haastatteluja puhuttelupöytäkirjoihin ei ollut lainvastainen. - Uutiset
23.3.2020 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälisestä suojelustaEnnakkoratkaisupyyntö – Turvapaikka-asioita ja toissijaista suojelua koskeva yhteinen politiikka – Kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevat yhteiset menettelyt – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 3 kohta – Ex nunc -tutkiminen kaikilta osin – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artikla – Oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin – Ensimmäisen asteen tuomioistuimen toimivalta ja velvollisuudet – Toimivaltaa muuttaa kansainvälistä suojelua koskevissa asioissa toimivaltaisten viranomaisten päätöksiä ei ole – Kansallinen säännöstö, jonka mukaan ratkaisu on annettava 60 päivän kuluessa - Uutiset
20.3.2020 12.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälisestä suojelustaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta ei voida jättää tutkimatta sillä perusteella, että hakija on saapunut asianomaisen jäsenvaltion alueelle sellaisen valtion kautta, jossa häneen ei kohdistu vainoa tai vakavan haitan vaaraa tai jossa on taattu riittävä suojelu. - Uutiset
20.3.2020 11.49
KHO: Irakin kansalaiselle oli myönnettävä turvapaikka – Bagdadissa ei yleensä ole mahdollista saada tehokasta suojelua viranomaisilta shiialaisten aseellisten ryhmittymien uhkaa vastaanA:lla oli perustellusti aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainoksi katsottavien oikeudenloukkausten kohteeksi, jotka olivat syy-yhteydessä hänen aikaisempiin kokemuksiinsa, uskontoonsa ja poliittiseen mielipiteeseensä. A:n taustan omaavan henkilön ei Bagdadissa yleensä ollut mahdollista saada tehokasta suojelua viranomaisilta shiialaisten aseellisten ryhmittymien uhkaa vastaan. A:lle oli siten myönnettävä turvapaikka. - Uutiset
13.3.2020 13.45
Hovioikeus: Ulkomaalaisen säilössäpitäminen yli kuuden kuukauden ajan oli ehdottoman tarpeellista käännyttämisasiassaViranomaiset olivat pyrkineet selvittämään, onko A:lla oleskelulupaa Espanjassa ja voidaanko hänet palauttaa sinne. Esitetyn selvityksen perusteella A:lla ei ole oleskelulupaa Espanjassa eikä muutakaan oikeuttavaa perustetta oleskella Espanjassa, eikä häntä näin ollen voida palauttaa sinne. A oli itse ilmoittanut, että hän oli tehnyt uuden turvapaikkahakemuksen sen vuoksi, ettei hän halua, että hänet palautetaan Guinea-Bissauhun. Näin ollen oli syytä olettaa, että A ei tule tekemään yhteistyötä hänen palauttamisekseen Guinea-Bissauhun. A:n säilössäpitäminen yli kuuden kuukauden ajan oli tässä tilanteessa ehdottoman tarpeellista. (Vailla lainvoimaa 13.3.2020) - Uutiset
6.3.2020 9.28
KHO: HAO:n päätöstä, jota koskeva tietopyyntö oli yksilöity turvapaikanhakijan nimellä ja päätöksen antopäivällä, ei voitu jättää kokonaan luovuttamattaOikeudenkäynnin julkisuuden turvaamista koskeva vaatimus huomioon ottaen päätöstä ei voitu jättää kokonaan luovuttamatta. Hallintoprosessin julkisuuslain 16 §:n 3 momentin perusteella HAO:n ratkaisu oli julkinen päätöksen lopputuloksen sekä sovellettuja lainkohtia koskevien tietojen osalta. Salassa pidettäviä eivät myöskään olleet HAO:n päätöksen ja valituksen kohteena HAO:ssa olleen päätöksen yksilöintitiedot eikä tieto HAO:n kokoonpanosta. Asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi päätöksen luovuttamiseksi tietopyynnön esittäjälle näiden tietojen osalta. - Uutiset
28.2.2020 12.20
Lainsäädännön arviointineuvosto: Turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa koskeva uudistus valmisteltu hyvinLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa koskevaa uudistusta. Arviointineuvoston mukaan uudistus on valmisteltu hyvin. Erityisesti taloudelliset vaikutukset on arvioitu monipuolisesti. - Uutiset
24.2.2020 12.02
Maahanmuuttoviraston EIT-selvityksen tuloksia hyödynnetään kehitystyössäMaahanmuuttovirasto on tarkastanut yhteensä 319 tekemäänsä lainvoimaista turvapaikkapäätöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 14.11.2019 antaman langettavan päätöksen takia. Tarkastettuja päätöksiä on vähemmän kuin Maahanmuuttoviraston alun perin ilmoittama noin 500 päätöstä, koska kyseinen lukumäärä sisälsi myös sellaisia hakijoita, joilla oli valitusasia vireillä tai jotka tekivät uusintahakemuksen 14.11.2019 jälkeen. - Uutiset
21.2.2020 10.40
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste työntekijän jatko-oleskelulupaa hakeneen hakijan oikeudenkäyntikuluistaUlkomaalaisasia – Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen – Päätöksen tehnyt hallintoviranomainen – Viranomainen, joka velvoitetaan korvaamaan oikeudenkäyntikulut – Maahanmuuttoviraston päätös – Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös – Viranomaisen virhe – Työntekijän jatko-oleskelulupahakemus - Uutiset
14.2.2020 15.50
Hallinto-oikeus: Oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset eivät täyttyneet kun hakijan koulutodistus oli väärennettyHallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirastolla oli ollut perusteltua aihetta epäillä valittajan tarkoituksena olevan maahantuloa ja maassa oleskelua koskevien säännösten kiertäminen ja että Maahanmuuttovirasto oli siten voinut olla myöntämättä valittajalle työntekijän jatko-oleskelulupaa ulkomaalaislain 54 §:n 1 momentin nojalla, koska oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset eivät täyttyneet. Hakemuksen hylkäämistä ei myöskään estänyt se, että hakemuksen perusteeksi esitetty työsuhde oli todellinen. - Uutiset
6.2.2020 8.51
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Schengenin rajasäännöstön tulkinnasta - maastalähtöleiman merkitseminen kolmansien maiden merimiesten passiinHenkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä annetun asetuksen (EU) 2016/399 (Schengenin rajasäännöstö) 11 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kun merimies, joka on kolmannen maan kansalainen, pestautuu Schengen-alueeseen kuuluvan valtion meriliikennesatamassa pitkäaikaisesti ankkurissa olevalle alukselle työskennelläkseen siellä ennen kuin hän lähtee satamasta tämän aluksen mukana, maastalähtöleimaa, silloin kun sen merkitsemisestä säädetään tässä säännöstössä, ei ole merkittävä tämän merimiehen matkustusasiakirjoihin ajankohtana, jolloin hän pestautuu alukselle, vaan silloin, kun kyseisen aluksen päällikkö ilmoittaa toimivaltaisille kansallisille viranomaisille aluksen välittömästi odotettavissa olevasta lähdöstä. - Uutiset
5.2.2020 16.00
Hovioikeus: Ulkopaikkakuntalaisen avustajan käyttämiselle oli perusteltu syyVaasan HAO:ssa vireillä ollut asia ja myöhemmin Etelä-Pohjanmaan KO:ssa käsitelty asia olivat koskeneet samaa lasta, jonka vuoksi asioiden kiinteän yhteyden oli katsottava muodostavan perustellun syyn korvata matkustamisesta syntyneet lisäkulut ja ajanhukka asianajajalle. Aikaisempien asianajajan suorittamien toimeksiantojen perusteella syntyneen luottamussuhteen yhdessä valituksessa päämiehen ulkomaalaisuudesta ja kielitaidottomuudesta esitettyjen seikkojen kanssa voitiin myös katsoa tukevan asianajajan valintaa avustajaksi. Asianajajan kokonaispalkkioita korotettiin. Asianajajalle maksettiin KO:n määräämän palkkion lisäksi korvausta matka-ajasta ja matkakuluista, mikä määrä jäi valtion vahingoksi. (Vailla lainvoimaa 5.2.2020) - Uutiset
28.1.2020 12.00
Unionin tuomiostuimen ennakkoratkaisu vanhuuseläkkeen korvauslisän epäämistä koskevassa riidassaEnnakkoratkaisupyyntö – Henkilöiden vapaa liikkuvuus – Unionin kansalaisuus – Vapaata liikkumista ja oleskelua jäsenvaltioiden alueella koskeva oikeus – Direktiivi 2004/38/EY – 17 artiklan 1 kohdan a alakohta – Pysyvä oleskeluoikeus – Saaminen ennen viiden vuoden yhtäjaksoisen ajanjakson kulumista – Työntekijä, joka lopettaessaan työskentelynsä on saavuttanut vanhuuseläkkeeseen oikeuttavan iän - Uutiset
20.1.2020 10.25
KHO: Tiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etuaTiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut niiden sisältöön ja niiden sisältämien tietojen saantitapoihin nähden julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etua. A:lla ei siten ollut julkisuuslaissa säädetyn perusteella oikeutta saada tietoa sanotuista asiakirjoista. Suojelupoliisin lausunnon perusteluosion ja lausunnon laatimisessa käytetyn taustamateriaalin ei voitu katsoa olevan menettelydirektiivin 10 artiklan 3 kohdan d alakohdassa tarkoitettu asiantuntijaneuvo. Menettelydirektiivin säännöksistä, ottaen erityisesti huomioon direktiivin 23 artiklan 1 kohta, ei myöskään johtunut, että turvapaikka-asian asianosaisen tiedonsaantioikeutta ei voitaisi julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisella erittäin tärkeää yleistä etua koskevalla perusteella rajoittaa, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianosaisen puolesta asiakirjapyynnön oli esittänyt hänen asiamiehensä. - Uutiset
15.1.2020 13.22
KHO:n muu päätös: Ulkomaalaisasia olisi tullut ratkaista hallinto-oikeudessa kolmen jäsenen kokoonpanossaHallinto-oikeus on hylännyt A:n valituksen Maahanmuuttoviraston päätöksestä kahden jäsenen kokoonpanossa. Hallinto-oikeuslaissa ei kuitenkaan ole säädetty asiassa sovellettavan lain osalta poikkeavasti hallinto-oikeuslain 12 §:n 1 momentin edellyttämästä kolmen jäsenen kokoonpanosta. Hallinto-oikeus ei siten ole ollut päätösvaltainen ratkaisemaan asiaa kahden jäsenen kokoonpanossa, vaan asia olisi tullut ratkaista kolmen jäsenen kokoonpanossa. Asiaa hallinto-oikeudessa käsiteltäessä on siten tapahtunut menettelyvirhe. - Uutiset
13.1.2020 14.30
Hovioikeus: Karkottamispäätöksestä hallinto-oikeuteen valittaneen ulkomaalaisen kahden kuukauden säilössä pitämistä ei voitu toistaiseksi pitää kohtuuttomanaA:n säilöönotto oli kestänyt noin kaksi kuukautta. Poliisilaitoksen ilmoituksen mukaan hallinto-oikeuden ratkaisu A:n valitukseen karkottamisesta on odotettavissa lähiaikoina. A:n säilössä pitämistä ei voitu ainakaan vielä tässä vaiheessa pitää kohtuuttomana. Käräjäoikeuden toteamin tavoin ulkomaalaislain mukaisia lievempiä turvaamistoimia ei voitu pitää riittävinä. (Vailla lainvoimaa 13.1.2019) - Uutiset
23.12.2019 8.03
Hallinto-oikeus: Kosovon kansalaisen työntekijän oleskelulupahakemus voitiin hylätäA oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen yksityisenä elinkeinonharjoittajana toimivan sisarensa B:n palveluksessa parturi-kampaajana sekä tämän perheessä lastenhoitajana. Työnantaja oli laittanut kysymyksessä olevan parturi-kampaajan / lastenhoitajan paikan auki TE-toimistolta saamiensa ohjeiden mukaisesti. HAO hylkäsi A:n valituksen. - Uutiset
20.12.2019 7.00
Työperäisen maahanmuuton hallinto siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöönTyöperäisen maahanmuuton hallinto siirtyy vuoden 2020 alusta alkaen sisäministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön. Siirrosta sovittiin hallitusohjelmassa ja sillä tavoitellaan työvoiman ja opiskelijoiden maahanmuuton vahvempaa kytkemistä osaksi työllisyys-, koulutus-, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa. Valtioneuvosto vahvisti torstaina (19.12.) siirtoa koskevan valtioneuvoston ohjesäännön muutoksen. - Uutiset
18.12.2019 11.06
KHO:n ratkaisu toimivaltaisesta hallinto-oikeudesta ulkomaalaisasiassaKun Maahanmuuttoviraston päätös oli tehty viraston turvapaikkayksikön itäisellä alueella, toimivaltainen hallinto-oikeus oli, kuten Maahanmuuttovirasto oli muutoksenhakuohjauksessaan katsonut, Itä-Suomen hallinto-oikeus. - Uutiset
17.12.2019 9.14
Hakijan oikeusturvan takeet edellyttivät, että hän ei joutunut hakemaan samaa asiaa koskevaa täytäntöönpanokieltoa aikaisemman päätöksen purkamista koskevalla hakemuksella KHO:lta, joka olisi joutunut tosiasiallisesti tutkimaan HAO:ssa vireillä olevan asian palautuskiellon kannaltaA oli hakenut korkeimmalta hallinto-oikeudelta hänen toiseen turvapaikkahakemukseensa annetun ja lainvoimaiseksi tulleen Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista. Päätöksessä mainitun perusteella ja kun otettiin huomioon hakijan esittämä selvitys sekä se, että hän oli samaan aikaan saattanut kolmatta turvapaikkahakemustaan koskevan valitusasian vireille hallinto-oikeudessa, Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista koskevan hakemuksen tueksi ei ollut esitetty sellaisia syitä, joiden johdosta siihen, kun otettiin huomioon hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentti, voitaisiin suostua. Tämän vuoksi hakemus oli hylättävä. - Uutiset
17.12.2019 8.33
Hallitus linjasi suomalaisten kotiuttamisesta al-Holin leiriltäHallitus linjasi 16. joulukuuta suomalaisten kotiuttamisesta al-Holin leiriltä. Linjauksen pohjalta laaditaan valtioneuvoston periaatepäätös valtioneuvoston yleisistunnon hyväksyttäväksi ja merkittävien ulko- ja turvallisuuspoliittisten näkökohtien osalta TP-UTVAlle tiedoksi. Hallituksen selkeä tahtotila on kotiuttaa lapset niin pian kuin mahdollista. - Uutiset
9.12.2019 10.10
KHO: Asian selvittäminen Maahanmuuttovirastossa oli ollut puutteellistaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asian selvittäminen Maahanmuuttovirastossa oli ollut puutteellista. A:lla itsellään ei ollut katsottava olleen edellytyksiä osallistua asiansa selvittämiseen, kun hänelle ei ollut ollut selvää, että hänen kansainvälisen suojelun tarpeensa tutkitaan suhteessa Somaliaan. A:lla ei voitu myöskään katsoa olleen todellista mahdollisuutta esittää omaa kantaansa esimerkiksi suhteessa hankitun selvityksen riittävyyteen ja todenmukaisuuteen tai valmisteltavaan toimenpiteeseen, tässä tapauksessa käännyttämiseen Somaliaan. Mainituilla seikoilla oli saattanut olla merkitystä sen suhteen, miten A:n kansainvälisen suojelun tarvetta oli arvioitu.
Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
25.11.2019 13.22
Maahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 turvapaikkapäätöstä EIT:n ratkaisun vuoksiMaahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 viraston tekemää turvapaikkapäätöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 14.11. antaman ratkaisun takia. Tällä toimenpiteellä virasto haluaa varmistaa, että mahdolliset vastaavat tapaukset on tunnistettu.
– Otamme Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun erittäin vakavasti, minkä takia olemme päätyneet näihin toimenpiteisiin, sanoo ylijohtaja Jaana Vuorio. - Uutiset
22.11.2019 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen annetun direktiivin tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen annettua direktiiviä 2003/86 on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan silloin, kun päätöstä ei ole tehty kuuden kuukauden määräajassa siitä päivästä, jona perheenyhdistämistä koskeva hakemus on jätetty, toimivaltaisten kansallisten viranomaisten on viran puolesta myönnettävä hakijalle oleskelulupa ilman, että niiden on välttämättä ensin todettava, että hakija tosiasiallisesti täyttää edellytykset oleskelulle vastaanottavassa jäsenvaltiossa unionin oikeuden mukaisesti. - Uutiset
19.11.2019 12.21
Poliisi pidättäytyy toistaiseksi osasta maasta poistamisista IrakiinPoliisi pidättäytyy toistaiseksi osasta Irakiin tehtävistä maasta poistamisista, kuten Helsingin poliisilaitos lauantaina 16.11.2019 Twitterissä kertoi. Tilapäinen pidättäytyminen maasta poistamisista koskee vain turvapaikkaprosessissa tehtyjen maastapoistamispäätösten täytäntöönpanoja ja keskeytys on tilapäinen. Poliisiylijohtaja on keskustellut asiasta ennen päätöstä sisäministerin kanssa. - Uutiset
15.11.2019 11.15
KHO:n ratkaisu työntekijän oleskeluluvan toimeentuloedellytyksestäTyö- ja elinkeinotoimisto ei ollut voinut perustaa kielteistä osapäätöstään yksinomaan A:n aiemman oleskeluluvan aikaiseen toimeentuloon arvioimatta nykyisestä työsuhteesta saatavaa toimeentuloa. Hallinto-oikeuden, poliisilaitoksen ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
15.11.2019 8.00
Työntekijän oleskeluluvan käsittely viivästyi TE-toimistossaApulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaistavana olleessa kanteluasiassa oleskelulupahakemuksen käsittely oli kestänyt runsaat 8 kuukautta. - Uutiset
12.11.2019 14.36
Unionin tuomioistuin: Vastaanottokeskuksen sääntöjen vakavaan rikkomiseen ja törkeän väkivaltaiseen käyttäytymiseen syyllistyneelle ei voi määrätä seuraamukseksi majoitukseen, ruokaan tai vaatetukseen liittyvien aineellisten vastaanotto-olosuhteiden peruuttamistaUnionin tuomioistuimen suuri jaosto lausui tiistaina (12.11.) antamassaan tuomiossa Haqbin (C-233/18) ensimmäistä kertaa sen oikeuden ulottuvuudesta, joka direktiivin 2013/331 20 artiklan 4 kohdassa annetaan jäsenvaltioille määrittää sovellettavat seuraamukset silloin, kun kansainvälisen suojelun hakija syyllistyy majoitustiloja, joihin hänet on otettu vastaan, koskevien sääntöjen vakavaan rikkomiseen ja törkeän väkivaltaiseen käyttäytymiseen. - Uutiset
11.11.2019 15.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: TE-toimiston neuvonnassa ja asian selvittämisessä puutteitaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti TE-toimiston huomiota hallintolain edellyttämään asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen selvittämiseen ja käsittelyyn. Lisäksi TE-toimiston asiakkaalle antaman neuvonnan on oltava oikeansisältöistä. TE-toimisto ei ollut toiminut riittävän huolellisesti kantelijan asiassa. - Uutiset
8.11.2019 13.00
KHO äänesti Afganistanin kansalaisen oleskeluluvasta ja karkottamisestaMaahanmuuttovirasto oli hylännyt valittajan yksilöllisen inhimillisen syyn perusteella tekemän jatko-oleskelulupahakemuksen ja lisäksi päättänyt karkottaa hänet kotimaahansa Afganistaniin. KHO katsoi muun muassa, etteivät asiassa täyttyneet ulkomaalaislain 52 §:ssä säädetyt oleskeluvan edellytykset, kun otettiin huomioon Maahanmuuttoviraston päätöksessä mainitut perustelut ja myös lain esitöistä ilmenevä tarkoitus, jonka mukaan lainkohtaa on maahan syntyneiden siteiden osalta tarkoitus soveltaa vain poikkeuksellisesti. Näin ollen Maahanmuuttoviraston päätös ei ollut lainvastainen. - Uutiset
29.10.2019 10.45
Hallitus esittää lisärahaa Maahanmuuttoviraston toiminnan turvaamiseenHallitus esittää eduskunnalle vuoden 2019 IV lisätalousarviossa Maahanmuuttovirastolle 4,7 milj. euron lisärahan loppuvuoden toiminnan turvaamiseen sekä 1,1 milj. euroa ICT-kehittämiseen. - Uutiset
15.10.2019 13.00
Hovioikeus: Turvapaikanhakijan avioeroa ja lasten huoltoa, asumista ja tapaamista koskevat asiat voitiin tutkia suomalaisessa tuomioistuimessa tilanteessa, jossa hänen ja hänen perheenjäsentensä maassaolo-oikeutta ei ollut vielä lainvoimaisesti ratkaistuA ja B ovat irakilaisia turvapaikanhakijoita, jotka ovat oleskelleet Suomessa syyskuusta 2015 alkaen. A:n ja B:n sekä heidän neljän alaikäisen lapsensa turvapaikkahakemukset on hylätty Maahanmuuttovirastossa ja hallinto-oikeudessa. Korkein hallinto-oikeus on 24.11.2017 palauttanut asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Turvapaikka-asian käsittely on edelleen kesken. A oli tehnyt avioeroa sekä lasten huoltoa ja asumista koskevan liitännäisvaatimuksen lokakuussa 2017. Käräjäoikeus oli hylännyt hakemuksen katsoen, ettei sillä ollut kansainvälistä toimivaltaa asiassa. Hovioikeus katsoi, että yli kolmen ja puolen vuoden oleskelu suomessa perusti hakijalle ja asiaan osallisille sellaisen läheisen yhteyden Suomeen, että avioeroasia voitiin käsitellä Suomessa. Hovioikeus otti ratkaisussaan huomioon myös avioeroasian hoitamisen Irakissa hakijalle aiheuttamat kohtuuttomat vaikeudet. Lasten huoltoa, asumista ja tapaamista koskevassa ratkaisussaan hovioikeus katsoi, että Suomessa keskeytyksettä yli kolme ja puoli vuotta oleskelleilla ja Suomessa koulua käyvillä lapsilla oli asuinpaikka Suomessa ja näin ollen asia voitiin ratkaista Suomessa. - Uutiset
10.10.2019 15.29
Oikeuskanslerin ratkaisu kanteluihin Syyriassa leirillä olevien kotiuttamiseksi: Valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisestiOikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa, että valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisesti Syyriassa leirillä olevien suomalaisten naisten ja lasten kotiuttamiskysymyksessä. Oikeuskansleri pohtii ratkaisussaan sitä, onko hallituksella tai viranomaisilla velvollisuus ryhtyä suomalaisten tai heihin rinnastuvien Suomen pysyvän oleskeluluvan omaavien henkilöiden kotiuttamiseen. Oikeuskansleri toteaa ratkaisussaan, että käsiteltävänä ollut asiakokonaisuus on oikeudellisesti monitahoinen. Lisäksi tilanne Syyriassa muuttuu jatkuvasti. - Uutiset
8.10.2019 12.35
Hallituksen esitys: Ulkomaan kansalaisten tunnistautumista ja sähköisen valtuutuksen luomista viranmaispalveluissa sujuvoitetaanSähköisen asioinnin sujumisessa keskeistä on se, kuinka hyvin asiakkaan sähköinen tunnistaminen ja asiakkaan mahdollisuus valtuuttaa toinen henkilö asioimaan puolestaan sähköisen valtuutuksen perusteella onnistuvat. Hallituksen esittämien muutosten tavoitteena on sujuvoittaa viranomaispalveluihin tunnistautumista ja valtuuttamista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista annettua lakia, väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annettua lakia sekä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettua lakia. - Uutiset
2.10.2019 13.52
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lainvastaisesta työskentelystä saatujen tulojen huomioimisesta oleskeluluvassaEuroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella annetun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että alaikäisellä unionin kansalaisella on riittävät varat niin, ettei hän oleskelunsa aikana muodostu kohtuuttomaksi rasitteeksi vastaanottavan jäsenvaltion sosiaalihuoltojärjestelmälle, silloinkin, kun nämä varat ovat peräisin sellaisesta työstä saaduista tuloista, jota hänen isänsä, joka on kolmannen valtion kansalainen, tekee kyseisessä jäsenvaltiossa lainvastaisesti, koska hänellä ei ole siellä oleskelu- ja työlupaa. - Uutiset
1.10.2019 10.00
Hovioikeus: Laitonta maahantulon järjestämistä koskevan syytteen tueksi ei ollut esitetty riittävää näyttöäSyyttäjä oli esittänyt syytteen tueksi muun muassa valvontakameran kuvia sekä otteita matkapuhelimien yhteystiedoista sekä yhteydenpidosta. Hovioikeus totesi, ettei syyttäjän esittämistä kuvista varmuudella voitu tunnistaa ketään niiden epäselvyyden vuoksi. Myöskään matkapuhelimissa olevien yhteystietojen tai tapahtuneen yhteydenpidon yhteyttä syytteessä esitettyihin tapahtumiin ei voitu osoittaa, joten niiden ei voitu katsoa merkittävästi tukevan syytettä. Näyttöä kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi, että valittajan syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily. Syyte hylättiin ja valittaja vapautettiin käräjäoikeuden tuomitsemasta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 1.10.2019) - Uutiset
27.9.2019 11.50
EIT antoi Suomea koskevan ratkaisun turvapaikanhakijan palauttamista Irakiin koskevassa asiassaEIT katsoi, että valitukseen johtaneet seikat oli kansallisesti asianmukaisesti ratkaistu eikä asian käsittelyn jatkaminen ollut siten tarpeen. EIT poisti myönnetyn väliaikaismääräyksen ja valituksen käsittelyn asialistaltaan. - Uutiset
20.9.2019 14.30
Apulaisoikeuskansleri: Oleskelulupahakemuksen käsittely viipyi MaahanmuuttovirastossaApulaisoikeuskansleri saattoi Maahanmuuttoviraston tietoon näkemyksensä perhesideperusteisen oleskelulupahakemuksen käsittelyn viipymisestä. Kysymys ei ollut sellaisista poikkeuksellisista olosuhteista, joissa ulkomaalaislaissa säädetystä yhdeksän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta olisi voitu poiketa. - Uutiset
19.9.2019 14.00
Hallinto-oikeus: turvapaikanhakijan asuinpaikan mukaan määräytyvä toimivaltainen tuomioistuin määräytyy tosiasiallisen asumisen perusteellaHallinto-oikeus katsoi, että asiassa on ratkaisevaa, missä X tosiasiallisesti oli asunut, eikä rekisteröintipaikalla ollut merkitystä. Valittaja oli siten valituksenalaisen päätöksen tekoajankohtana asunut ulkomaalaislain 192 §:n (301/2004) 3 momentissa tarkoitetulla tavalla Alavudella. Alavus sijaitsee Etelä-Pohjanmaan maakunnassa, joka on Vaasan hallinto-oikeuden tuomiopiirissä. Toimivaltainen valitusviranomainen asiassa oli siten Vaasan hallinto-oikeus. Hallinto-oikeus siirsi virheellisen muutoksenhakuohjauksen vuoksi väärässä viranomaisessa vireille pannun valituksen Vaasan hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. - Uutiset
19.9.2019 13.00
Hallinto-oikeus arvioi ulkomailla oleskelun keston suhdetta ulkomaalaislain mukaiseen uusintahakemukseenHallinto-oikeus totesti, että vaikka valittaja olikin lainvoimaisen päätöksen saatuaan oleskellut ulkomailla useita kuukausia, voitiin hänen ulkomailla oleskelunsa pituuden katsoa merkittäviltä osin johtuneen kuitenkin vastuunmäärittämisasetukseen liittyneen menettelyn hitaudesta. Tässä tilanteessa ja asiaa kokonaisuutena arvioiden hallinto-oikeus katsoi, että valittaja oli lainvoimaisen päätöksen saatuaan poistunut Suomesta lyhyeksi ajaksi. Näin ollen valittajan 27.11.2018 tekemä turvapaikkahakemus oli uusintahakemus. - Uutiset
18.9.2019 12.10
Oikeusasiamiehen ratkaisu Maahanmuuttoviraston asiakirjojen julkisuudesta: Viraston nettisivujen tiedotKantelija pyysi oikeusasiamiestä tutkimaan muun muassa, onko Maahanmuuttovirasto (Migri) menetellyt asianmukaisesti antaessaan verkkosivuillaan asiakirjojen julkisuudesta tietoa, joka ovat selvästi ristiriidassa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain kanssa. - Uutiset
18.9.2019 10.40
KHO äänesti: Maahanmuuttoviraston olisi tullut myöntää oleskelulupa avioliiton ja Suomessa vietettävän perhe-elämän vuoksiOleskeluluvan hakija ja hänen puolisonsa olivat hallinto-oikeudelle ja korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamissaan selvityksissä osoittaneet, että heidän tarkoituksenaan oli avioliittoa solmittaessa ollut alkaa viettää perhe-elämää Suomessa. Tähän nähden hakijan oleskelulupahakemusta ei voitu hylätä ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla. (Äänestys 4–1) - Uutiset
16.9.2019 16.00
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitulle Irakin kansalaiselle ei myönnetty työntekijän oleskelulupaaValittaja oli Suomessa ollessaan syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, josta hänet oli tuomittu 5 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Valittajan oli katsottava rikoksellaan vaarantavan yleistä järjestystä ja turvallisuutta ulkomaalaislain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen ja ottaen huomioon myös muut asiakirjoista ilmenevät seikat Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan oleskelulupaa koskevan hakemuksen. Asiassa ei ollut ilmennyt muuttuneita oloja tai henkilökohtaisia syitä, joiden perusteella valittajalle määrätty maahantulokielto olisi tullut peruuttaa. (EI lainvoima. 16.9.2019) - Uutiset
16.9.2019 15.30
Yli 30 toimenpide-ehdotusta: Kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden maahantuloa ja integroitumista sujuvoitetaan yhteistyölläOpetus- ja kulttuuriministeriön ja sisäministeriön maaliskuussa 2019 asettama yhteistyöryhmä on tehnyt yli kolmekymmentä toimenpide-ehdotusta kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden maahantulon ja integroitumisen sujuvoittamiseksi. Tavoitteena on vahvistaa Suomen mahdollisuuksia kilpailla kansainvälisistä osaajista. Esitys julkistettiin maanantaina 16. syyskuuta. Jotta Suomi olisi houkutteleva maa kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille, maahantulon prosessien tulee olla toimivia. Entistä useamman Suomessa korkeakoulututkinnon suorittaneen tulisi myös työllistyä Suomeen. Siten vastattaisiin työvoimatarpeeseen ja kansainvälisten opiskelijoiden toiveisiin. - Uutiset
13.9.2019 8.20
Hallituksen esitys maahanmuuttohallinnon henkilötietolaiksiMaahanmuuttohallinnon henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely on tarkoitus koota uuteen lakiin. Hallituksen esitys maahanmuuttohallinnon henkilötietolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 12. syyskuuta. Maahanmuuttohallinnon henkilötietolaki korvaisi yli 20 vuotta vanhan ulkomaalaisrekisterilain ja täydentäisi EU:n tietosuoja-asetusta, tietosuojalakia ja rikosasioiden tietosuojalakia sekä tiedonhallintalakia. Henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä selkeytettäisiin sekä lainsoveltajan että rekisteröidyn oikeuksien turvaamisen näkökulmasta. - Uutiset
13.9.2019 7.50
KHO arvioi ulkomaalaislain 39 §:n mukaisen toimeentuloedellytyksen täyttymistäMaahanmuuttovirasto oli arvioinut toimeentuloedellytyksen täyttymistä samaan talouteen kuuluvan hakijan perheen eli kahden aikuisen ja kolmen lapsen perusteella. Oleskelulupaa ei ollut myönnetty, koska koko perhettä koskeva toimeentuloedellytys ei ollut täyttynyt. KHO katsoi, että Maahanmuuttovirasto oli voinut toimeentuloedellytyksen täyttymistä arvioidessaan ottaa huomioon hakijan ja perheenkokoajan lisäksi myös yhteisessä taloudessa asuvaan perheeseen kuuluvan isän ja kaksi hakijan alaikäistä sisarusta, vaikka heille ei ollutkaan haettu perhesideperusteista oleskelulupaa suhteessa perheenkokoajaan. - Uutiset
12.9.2019 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen valtion kansalaisen karkottamispäätöksen yhteydessä asetettavan maahantulokiellon edellytyksistäEuroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 15 artiklaa Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella on tulkittava siten, että sitä sovelletaan kolmannen valtion kansalaisen karkottamista koskevaan päätökseen, joka tehdään sillä perusteella, että hänellä ei enää ole tämän direktiivin perusteella oleskeluoikeutta, pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tilanteessa, jossa tämä kolmannen valtion kansalainen on avioitunut unionin kansalaisen kanssa ajankohtana, jolloin viimeksi mainittu käytti liikkumisvapauttaan siirtymällä vastaanottavaan jäsenvaltioon ja oleskelemalla siellä mainitun kolmannen valtion kansalaisen kanssa, minkä jälkeen unionin kansalainen palasi jäsenvaltioon, jonka kansalainen hän on. Tästä seuraa, että direktiivin 2004/38 30 ja 31 artiklassa säädetyt asian kannalta merkitykselliset takeet velvoittavat tehtäessä tällaista karkottamispäätöstä, jonka yhteydessä ei missään tapauksessa voida asettaa maahantulokieltoa. - Uutiset
30.8.2019 14.20
KHO: Hallinto-oikeuden olisi viran puolesta tullut tiedustella valittajalta, haluaako hän suullisen käsittelyn toimittamista turvapaikka-asiassaanRatkaisussa lausutun perusteella ja kun otettiin huomioon valittajan menettelylliset oikeudet sekä varsin pitkän ajan kuluminen Maahanmuuttoviraston turvapaikkapuhuttelusta, hallinto-oikeudessa esitetyn turvapaikkaperusteen arviointi olisi edellyttänyt, että hallinto-oikeus olisi viran puolesta tiedustellut valittajalta, haluaako hän suullisen käsittelyn toimittamista asiassaan. Koska oikeuskäytäntö suullisen käsittelyn vaatimisen ajankohdasta ja vaatimuksen puuttuessa asian tiedustelemisesta viran puolesta ei ollut vielä vakiintunut, valittajan vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa esittämää suullisen käsittelyn vaatimusta ei voitu hylätä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle valittajan vaatiman suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksi. - Uutiset
29.8.2019 9.24
Hallinto-oikeus arvioi nuhteettomuusedellytystä kansalaisuuden myöntämisessäHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin Itävallassa ja päiväsakoilla rangaistuihin tekoihin Suomessa. Hän ei siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Maahanmuuttovirasto oli voinut siitä huolimatta, että Suomen kansalaisuus helpottaisi hakijan yritystoiminnan harjoittamista, kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. (Vailla lainvoimaa 29.8.2019) - Uutiset
29.8.2019 8.30
Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen menettelyvirheen vuoksiMääräajan asettaminen selvityksen toimittamiselle ei merkinnyt sitä, että Maahanmuuttovirasto olisi voinut jättää huomioon ottamatta selvityksen, joka oli saapunut virastoon noin viisi kuukautta ennen kuin Maahanmuuttovirasto oli tehnyt valituksenalaisen päätöksen. Hallinto-oikeus katsoi, että vaikka valittaja oli toimittanut perhesideperusteisen oleskelulupahakemuksen ja perheselvityslomakkeen Maahanmuuttoviraston asettaman määräajan jälkeen, olisi Maahanmuuttoviraston tullut ottaa kyseiset selvitykset päätöstä tehdessään huomioon. (Vailla lainvoimaa 29.8.2019) - Uutiset
20.8.2019 11.42
KHO: Turvapaikanhakijalla oli ilmentämänsä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin vuoksi perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan IrakissaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko Irakin kansalainen A uskottavasti osoittanut kuuluvansa sellaiseen seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön, jolla suuntautuneisuutensa vuoksi oli perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan. - Uutiset
12.8.2019 8.33
Entisten maaorjien oikeudet eivät toteudu Nepalin maaseudullaVuosisatoja vanha velkaorjuuden perinne katkaistiin Nepalissa yli kymmenen vuotta sitten. Velkatyösuhteen päättyminen jätti monet perheet tyhjän päälle ilman omaa maata, koulutusta tai toimeentuloa. - Uutiset
8.8.2019 9.30
EIT: Ruotsalaisessa perheenyhdistämisasiassa ei rikottu perhe-elämän suojaaEIT katsoi, että Ruotsin viranomaiset olivat päätöksellään löytäneet oikeudenmukaisen tasapainon yhtäältä valittajan etujen ja toisaalta maahanmuuton valvonnan tehokasta täytäntöönpanoa koskevan valtion edun välillä ja että EIS 8 artiklassa edellytettyyn hyväksyttävään tarkoitukseen liittyvä oikeasuhteisuuden arviointi oli ollut asianmukainen. EIS 8 artiklaa ei näin ollen ollut rikottu. Valitus jätettiin tutkimatta (inadmissible). - Uutiset
1.8.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu venäläisen oppositiopuolueen ja yrittäjien etuja edustavan kansalaisjärjestön toimintaan osallistuneen henkilön kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämistä koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Turvapaikka-asioita ja kansainvälistä suojelua koskeva yhteinen politiikka – Kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevat yhteiset menettelyt – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 3 kohta – Ex nunc ‑tutkiminen kaikilta osin – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artikla – Oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin – Ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen toimivallan ulottuvuus – Ei muuttamistoimivaltaa – Hallintoviranomaisen tai lainkäyttöelimiin verrattavan elimen kieltäytyminen noudattamasta kyseisen tuomioistuimen ratkaisua - Uutiset
1.8.2019 9.00
Ulkomailta: Ruotsi – Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden tuoreimmat ratkaisut koskevat muun muassa mopoautolla tapahtunutta rattijuopumusta, tuottamuksellista raiskausta, vakuutusvälityksen käsitettä, tuomiovirhettä, liikennevahinkoasian oikeuspaikkaa, henkilön luovuttamista rikoksen johdosta, rikosvahinkokorvauksia, yhdistyksen kokouksen oikeellisuutta menettelyvirheen vuoksi, rangaistussäännöksen sisällön kieltä, rekisterimerkinnän korjaamista, maasta poistamista ja rikoksen uusimisen riskiä perheväkivallan yhteydessä, rikoskonkurrenssia, huumausainetta, menetetyn määräajan palauttamista, liitännäisluovutusta, ulkomailla sijaissynnyttäjäjärjestelyllä syntyneen lapsen perhesuhteen tunnustamista Ruotsissa, tuomionpurkua sekä tavaratalossa tehdyn tuhopolton vakavuusastetta. - Uutiset
24.7.2019 16.00
Hallinto-oikeus: Maahanmuuttovirastolla oli peruste kieltää sen virkamiestä toimimasta sivutoimisesti alaikäisten nuorten edustajanaAsiassa oli ilmennyt, että valittajalla on pitkäaikainen työkokemus Maahanmuuttovirastosta ja hänellä on nykyisessä taloussuunnittelijan tehtävässään myös rajoitetut käyttöoikeudet Maahanmuuttoviraston UMA-järjestelmään. Vaikka valittaja ei tee Maahanmuuttovirastossa edustamiinsa nuoriin liittyviä päätöksiä siten, että hän tulisi sen johdosta esteelliseksi virkatehtävässään tai edustajan tehtävissään, HAO katsoi, että valittajan toiminta toisaalta Maahanmuuttoviraston virkamiehenä ja toisaalta sellaisten henkilöiden edustajana, jotka ovat hakeneet tai hakevat tai joiden perheenjäsenet hakevat Maahanmuuttovirastolta oleskelulupaa, saattaa vaarantaa luottamuksen viranomaisen tasapuolisuuteen tehtävän hoidossa. Maahanmuuttovirastolla oli siten ollut peruste kieltää valittajaa toimimasta sivutoimisesti alaikäisten nuorten edustajana. (Ei lainvoim. 24.7.2019) - Uutiset
23.7.2019 13.30
Hallinto-oikeus ei kumonnut kansalaisuushakemuksen hylkäävää päätöstä - kielitaitoedellytyksestä ei voitu poiketa hakijan luku- ja kirjoitustaidottomuuden perusteellaHAO totesi, että esitetyn selvityksen perusteella hakija oli maahan tulleessaan ollut luku- ja kirjoitustaidoton äidinkielellään. Hakija ei ollut osoittanut hallitsevansa suomen tai ruotsin kielen ymmärtämisen ja puhumisen alkeita riittävästi eli alkeiskielitaidon taitotasoa vastaavasti. Hän oli osallistunut suomen kielen koulutuksiin vuosina 2011–2013 ja seuraavaksi keväällä 2017, mitä ei voitu pitää kansalaisuuslaissa tarkoitettuna säännöllisenä osallistumisena suomen tai ruotsin kielen opintoihin. Kielitaitoedellytyksestä ei näin ollen voitu poiketa hakijan luku- ja kirjoitustaidottomuuden perusteella. Maahanmuuttoviraston päätöksen kumoamiseen ei ollut syytä. - Uutiset
23.7.2019 10.00
Hallinto-oikeus: Opiskelijan jatko-oleskelulupaa koskeva hakemus voitiin hylätä maahantulosäännösten kiertämisen johdosta ja valittaja karkottaa EgyptiinMaahanmuuttovirasto oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla hylätä valittajan opiskelijan jatko-oleskelulupaa koskevan hakemuksen. Maahanmuuttovirasto oli voinut myös määrätä valittajan karkotettavaksi Egyptiin. Kahden vuoden maahantulokieltoa ei voitu pitää pituudeltaan kohtuuttomana. - Uutiset
19.7.2019 9.00
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 17.7.2019 julkaistu/päivitetty neljä EIT:n vuonna 2019 antamaa ratkaisua. Ensimmäisessä asiassa oli kysymys siitä, loukattiinko karkoituspäätöksellä EIS 3 artiklaa sekä EIS 8 artiklaan perustuvaa oikeutta nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta. Toisessa asiassa oli puolestaan kysymys siitä, loukattiinko valittajan EIS 6 artiklan 1 kappaleeseen perustuvaa oikeutta oikeudenkäyntiin, kun muutoksenhakutuomioistuimen tuomaria ei oltu nimitetty kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Kolmannessa tapauksessa oli kyse oliko valtio laiminlyönyt EIS 8 artiklaan perustuvat positiiviset velvollisuutensa, kun korkein oikeus ei ollut myöntänyt valittajalle valituslupaa asiassa, joka koski hänestä keskustelupalstalla esitettyjä seksuaalissävytteisiä väitteitä. Neljännessä tapauksessa oli puolestaan kyse muun muassa puolueettomuusvaatimuksesta, joka liittyy oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevaan oikeuteen, sekä todistajien kutsumatta ja kuulematta jättämistä koskevan tuomioistuimen päätöksen arvioinnista samoin kuin EIS 8 artiklan mukaisesta oikeudesta nauttia yksityiselämän kunnioitusta. - Uutiset
17.7.2019 11.00
KHO:n ratkaisu sukuelinten silpomisen uhasta turvapaikkaperusteenaMaahanmuuttovirasto oli hylännyt Somalian kansalaisen A:n ja hänen tyttärensä B:n turvapaikkaa ja oleskelulupaa koskevan hakemuksen ja päättänyt käännyttää heidät Somaliaan. Hallinto-oikeus oli hylännyt valituksen Maahanmuuttoviraston päätöksestä. A oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa aiemmin esittämänsä lisäksi esittänyt uutena seikkana pelon siitä, että hänen Suomessa syntyneen tyttärensä B:n sukuelimet silvotaan ja A:lle itselleen tehdään niin sanottu reinfibulaatio Somaliassa, jos heidät palautetaan sinne. Korkein hallinto-oikeus totesi, että turvapaikanhakijalta voidaan lähtökohtaisesti edellyttää, että hän esittää jo hakemusvaiheessa kaikki kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa perusteet. Turvapaikanhakija ei kuitenkaan välttämättä ole tietoinen siitä, että sukuelinten silpominen loukkaa ihmisoikeuksia ja että silpomisen uhka on merkityksellinen seikka naisen kansainvälisen suojelun tarpeen arvioinnin kannalta. Aiheen arkaluonteisuudesta johtuen silpomisen oma-aloitteinen puheeksi ottaminen voi myös olla hakijalle vaikeaa. Edellä todettuun nähden ja asiassa saatu selvitys huomioon ottaen, A:lla katsottiin olleen hyväksyttävä syy uuden turvapaikkaperusteen esiin tuomiselle vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja maatieto huomioon ottaen turvapaikkaperuste oli tutkittava. Alaikäisenä turvapaikanhakijana B oli erityisen haavoittuvassa asemassa. Ratkaisusta ilmenevin perustein korkein hallinto-oikeus katsoi myös, että Maahanmuuttoviraston olisi ratkaistessaan asian tullut viran puolesta arvioida, oliko B kotimaahansa palautettuna vaarassa joutua silpomisen kohteeksi. Arviointi olisi tullut suorittaa siitä riippumatta, oliko lapsen huoltaja vedonnut tähän seikkaan. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
12.7.2019 13.17
Hallinto-oikeus: Maahanmuuttovirasto oli voinut määrätä valittajan karkotettavaksiValittaja oleskelee Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa. Näin ollen laissa säädetyt perusteet valittajan karkottamiseen olivat olleet olemassa. Valittaja on oleskellut Suomessa oleskeluluvalla kolmen kuukauden ajan ja hänen tätinsä asuu Suomessa. Valittajan perheeseen liittyvien, kulttuuristen ja sosiaalisten siteiden oli katsottava painottuvan X:ään. Kun ulkomaalaislain 146 §:n 1 momentin mukaisessa kokonaisharkinnassa otettiin huomioon asiakirjoista ilmenevät asiaan vaikuttavat seikat kokonaisuudessaan, karkottamisperusteita oli pidettävä niitä vastaan olevia seikkoja painavampina. Maahanmuuttovirasto oli voinut määrätä valittajan karkotettavaksi X:ään. (Vailla lainvoimaa 12.7.2019) - Uutiset
11.7.2019 10.00
Unionin tuomioistuin: Vähintään viiden vuoden jakson laskeminen seitsemän vuoden viiiteajanjakson aikana ei salli täyttä arviointia siteestä jäsenvaltion työmarkkinoilleSEUT 45 artiklaa ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta unionin alueella 5.4.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 492/2011 7 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan taloudellisen tuen myöntäminen korkeakouluopintoihin jäsenvaltion ulkopuolella asuville opiskelijoille edellyttää sitä, että taloudellisen tuen hakuajankohtana toinen opiskelijan vanhemmista on työskennellyt palkkatyöntekijänä tai itsenäisenä ammatinharjoittajana kyseisessä jäsenvaltiossa vähintään viiden vuoden ajan seitsemän vuoden viitekautena, joka lasketaan taannehtivasti kyseisen taloudellista tukea koskevan hakemuksen ajankohdasta alkaen, siltä osin kuin tällaisen lainsäädännön perusteella ei voida arvioida riittävän laajasti mahdollisen riittävän siteen olemassaoloa kyseisen jäsenvaltion työmarkkinoihin. - Uutiset
4.7.2019 10.06
Hallinto-oikeus: Ulosottovelka ei ollut viisumisäännöstössä tarkoitettu peruste evätä viisumiHallinto-oikeus katsoi, että ulosottovelka ei ollut viisumisäännöstön 32 artiklan 1 a kohdan vi-alakohdassa tarkoitettu peruste evätä viisumi. Näin ollen edustusto ei ollut voinut tällä perusteella evätä valittajan viisumihakemusta ja hylätä valittajan oikaisuvaatimusta. Hallinto-oikeus kumosi valittajan oikaisuvaatimukseen annetun päätöksen sekä viisumin epäämisiä koskevan päätöksen ja palautti asian edustustoon käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 4.7.2019) - Uutiset
27.6.2019 12.30
Eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan säilöön otettujen ulkomaalaisten erillään säilyttämistä koskeva sääntely on yksiselitteinen ja selkeä: istuntokäsittely tulee järjestääEduskunnan oikeusasiamies on antanut ratkaisunsa säilöön otettujen ulkomaalaisten erillään säilyttämistä koskevien asioiden tuomioistuinkäsittelyjen laiminlyönnistä Helsingin käräjäoikeudesta. Toisin kuin korkein oikeus oikeusasiamies Petri Jääskeläinen piti erillään säilyttämistä koskevaa sääntelyä yksiselitteisenä ja selkeänä ja totesi Helsingin käräjäoikeudessa vuosia noudatetun menettelyn olleen lainvastainen. - Uutiset
25.6.2019 13.30
Selvitys: Yhtenäisen sääntelystrategian luominen algoritmiselle päätöksenteolle tarpeenAlgoritmisella päätöksenteolla on keskeinen merkitys valtionhallinnon digitalisaation edistämisessä. Sääntöpohjaisen ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn käyttöön julkisessa päätöksenteossa liittyy kuitenkin riskejä. Helsingin yliopiston Legal Tech Lab kartoitti yhdessä VTT:n ja ETLA:n kanssa algoritmisen päätöksenteon käyttöön liittyviä oikeudellisia reunaehtoja. Selvitys on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2018 selvitys- ja tutkimussuunnitelmaa. - Uutiset
17.6.2019 12.20
Neuvostolta asetus eurooppalaisen maahanmuuttoalan yhteyshenkilöverkoston toiminnan parantamiseksiEU vahvistaa jäsenmaiden tai EU:n kolmansiin maihin lähettämien maahanmuuttoasioita käsittelevien yhteyshenkilöiden yhteistyötä ja koordinointia. Asian edistämiseksi neuvosto hyväksyi uuden asetuksen, jolla parannetaan eurooppalaisen maahanmuuttoalan yhteyshenkilöverkoston toimintaa. - Uutiset
17.6.2019 11.50
KHO arvioi Afganistanin turvallisuustilannettaKorkein hallinto-oikeus on tänään ratkaissut useita kansainvälistä suojelua Afganistanissa koskevia valituslupahakemuksia. Hakemuksissa oli kyse Afganistanin eräiden maakuntien ja piirikuntien turvallisuustilanteesta. - Uutiset
17.6.2019 10.30
EU-tuomioistuin: Amatööriurheilijan, jolla on toisen jäsenvaltion kansalaisuus sulkeminen osin pois lajinsa kansallisista mestaruuskisoista voi olla EU-oikeuden vastaistaSEUT 18, SEUT 21 ja SEUT 165 artiklaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä pääosin kyseessä olevan kaltaisille kansallisen urheiluliiton säännöille, joiden mukaan Euroopan unionin kansalainen, joka on toisen jäsenvaltion kansalainen, joka on asunut useiden vuosien ajan jäsenvaltiossa, johon kyseinen liitto on sijoittautunut ja jossa hän harrastaa juoksua amatöörinä seniorisarjoissa, ei voi osallistua lajinsa kansallisiin mestaruuskilpailuihin samalla tavalla kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaiset tai hän voi osallistua niihin ainoastaan ”kilpailun ulkopuolella” tai ”ilman sijoitusta” sekä ilman mahdollisuutta osallistua loppukilpailuun ja voittaa kansallinen mestaruus, ellei kyseisiä sääntöjä voida perustella objektiivisilla syillä, jotka ovat oikeassa suhteessa hyväksyttävästi tavoiteltuun päämäärään, mikä on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen tehtävänä tarkistaa. - Uutiset
31.5.2019 11.50
Kesäkuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesäkuussa 2019 tulee voimaan lukuisia uusia säädöksiä, muun muassa:
- Henkilötietojen käsittelyä poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen toiminnassa koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.6.2019 alkaen
- Siviili- ja sotilastiedustelua koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.6.2019 alkaen
- Kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä annettu laki siihen liittyvine muutossäädöksineen voimaan 30.6.2019 alkaen
- Vieraslajisääntelyn aiheuttamat muutokset luonnonsuojelu- ja metsästyssäännöksiin voimaan 1.6.2019 alkaen - Uutiset
27.5.2019 10.50
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu toissijaisen suojeluaseman peruuttamisestaVaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle annetun direktiivin 2011/95/EU 19 artiklan 1 kohtaa luettuna yhdessä tämän direktiivin 16 artiklan kanssa on tulkittava siten, että jäsenvaltion on peruutettava toissijainen suojeluasema, kun se on myöntänyt tämän aseman sen myöntämiselle asetettujen edellytysten täyttymättä sellaisten tosiseikkojen perusteella, jotka sittemmin osoittautuivat virheellisiksi, vaikka asianomaista henkilöä ei voida moittia siitä, että tämä olisi johtanut kyseistä jäsenvaltiota harhaan tältä osin. - Uutiset
21.5.2019 8.03
Väitös: Kirkkoturvatoiminta haastaa käsityksen suomalaisesta oikeus- ja hyvinvointivaltiostaLähi-idän kriisejä seurannut voimakas turvapaikanhakijoiden lukumäärän kasvu on haastanut eurooppalaisia yhteiskuntia erityisesti viime vuosien aikana. Euroopan valtiot ovat systemaattisesti vastanneet kriisiin kiristämällä turvapaikan saamisen kriteerejä sekä heikentämällä pakolaisten, turvapaikanhakijoiden ja paperittomiksi päätyneiden asemaa. Kriisin seurauksena erilaiset kansalaisyhteiskunnan toimijat, mukaan lukien eri kirkkokuntien seurakunnat, ovat tukeneet ja auttaneet eri tilanteissa olevia maahanmuuttajia myös Suomessa. Osassa tilanteista seurakunnat ovat katsoneet, että kielteinen turvapaikka- tai karkotuspäätös on ollut kyseenalainen tai epäinhimillinen. Tällöin seurakunnat ovat voineet ottaa Suomesta turvaa hakevan kirkkoturvaan, jolla on pyritty estämään karkotus maasta. Kirkkoturvalla ei ole varsinaista lainvoimaa, mutta sen avulla seurakunta pyrkii nimenomaisesti kansallisen ja kansainvälisen lain toteutumiseen turvatun kohdalla. Yhteiskuntatieteiden maisteri Talvikki Ahonen tarkastelee väitöskirjatutkimuksessaan suomalaisen haastattelu- ja media-aineiston valossa kirkkoturvatilanteissa mukana olevien toimijoiden välisiä suhteita ja jännitteitä. - Uutiset
17.5.2019 12.00
EU:n tietojärjestelmien yhteentoimivuus: neuvosto hyväksyi kaksi asetusta oikeus- ja sisäasioissa erityisesti rajavalvontaan liittyenEU:n neuvosto on hyväksynyt kaksi asetusta, joilla luodaan kehys EU:n tietojärjestelmien yhteentoimivuudelle oikeus- ja sisäasioiden alalla. Parempi tiedonvaihto lisää turvallisuutta EU:ssa, tehostaa ulkorajoilla tehtäviä tarkastuksia, parantaa rinnakkaishenkilöllisyyksien havaitsemista sekä ehkäisee ja torjuu laitonta muuttoliikettä. Tässä kaikessa kunnioitetaan perusoikeuksia.