Hakutulokset
- Uutiset
10.1.2017 15.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Rauman sataman vuokrasopimuksia koskevassa asiassaRauman sataman hallitus oli 19.9.2007 päättänyt, että Rauman sataman ja Oy Rauma Stevedoring Ltd:n väliset 43 vuokrasopimusta uusitaan 1.10.2007–30.9.2037 väliseksi ajaksi päätöksen liitteiden 1 ja 2 mukaisin hinnoin. Valittajat olivat muun muassa katsoneet, että toimivalta satama-aluetta koskevien maanvuokrasopimusten jatkamiseen oli kuulunut kaupunginvaltuustolle. Hallinto-oikeus katsoi, että koska sataman hallituksen toimivalta päättää kaupungin omaisuuden luovuttamisesta vuokralle perustui johtosääntöön, Rauman kaupungin ympäristöviraston ja Rauman kaupungin satamalaitoksen välisellä satama-alueen vuokraamista koskevalla kaupungin sisäisellä vuokrasopimuksella eikä sen sopimusehdoilla ollut sataman hallituksen toimivaltaa rajoittavaa oikeudellista merkitystä. Sataman hallitus ei siten ollut ylittänyt toimivaltaansa päättäessään hyväksyä maanvuokrasopimusten uusimisen sopimusluonnoksen mukaisin ehdoin. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
10.1.2017 9.12
Lausuntotiivistelmä korruptioepäilyistä ilmoittavien henkilöiden suojelusta – laajaa korruption määritelmää sekä kiitellään että pidetään ongelmallisenaKorruptioepäilyistä ilmoittajien henkilöiden suojelua koskevaan mietintöön saaduissa lausunnoissa korruption torjuntaa, ilmoittajien suojelua ja korruptioepäilyistä ilmoittamisen helpottamista pidetään tärkeänä ja ajankohtaisena asiana. Moni lausunnonantaja toteaa, että korruption ilmituleminen on kaikkien edun mukaista ja että ilmoittamiskynnystä pitää siksi madaltaa. Työryhmä saa lisäksi kiitosta siitä, että korruptiivinen toiminta on ymmärretty laajasti kattaen sekä rikosoikeudellisesti rangaistavan että epäeettisen korruptiivisen toiminnan. Osa lausunnonantajista pitää kuitenkin laajaa korruptiomääritelmää ongelmallisena. - Uutiset
5.1.2017 11.35
KHO: Tasa-arvolain tasapuolisuussääntö koskee kuntaenemmistöisiä yhtiöitä vaikka ne eivät käyttäisi julkista valtaaKorkein hallinto-oikeus katsoi toisin kuin hallinto-oikeus, että tasa-arvolain 4 a §:n 2 momentin tasapuolisuussääntö koskee kuntaenemmistöisiä yhtiöitä, vaikka ne eivät käyttäisi julkista valtaa. Siltä osin kuin kyseessä olevat yhtiöt olivat kaupungin kokonaan omistamia tai kaupunki omisti niistä yli puolet kysymys oli tasa-arvolain 4 a §:n 2 momentissa tarkoitetuista kuntaenemmistöisistä yhtiöistä, joiden luottamushenkilöistä koostuvia johto- ja hallintoelimiä mainittu säännös koski. Kuntaenemmistöisen yhtiön hallitus puolestaan oli mainitussa lainkohdassa tarkoitettu toimielin, jonka jäsenten valintaa koskevissa toimiohjeissa vaatimus sukupuolten tasapuolisesta edustuksesta oli otettava huomioon. - Uutiset
5.1.2017 8.35
Verohallinnon ohje kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotuksestaKuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotus poikkeaa osin muiden verovelvollisten arvonlisäverotuksesta. Verohallinnon antamassa ohjeessa käsitellään kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä erityispiirteitä kuten arvonlisäverollisen liiketoiminnan ja viranomaistoiminnan rajanvetoa sekä palautusjärjestelmää. Ohjeessa käsitellään myös kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä menettelyitä. - Uutiset
5.1.2017 8.00
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Kuntayhtymien toiminnalla saattaa olla haitallisia vaikutuksia markkinoilla – KKV ryhtyy jatkoselvityksiin ja tarvittaessa valvontatoimenpiteisiinKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa yhtiöittämisvelvollisuuden noudattamista kuntayhtymissä. Selvityksen tulokset osoittavat, että kuntayhtymillä on puutteita yhtiöittämisvelvollisuuden noudattamisessa, markkinaperusteisen hinnoittelun vaatimusten huomioimisessa sekä toiminnan vähäisyyden tulkinnassa. - Uutiset
4.1.2017 12.05
Apulaisoikeuskansleri: Vammaispalvelulain mukaisen ohjaus- ja auttamistehtävän luonne on epäselväApulaisoikeuskanslerin sijainen katsoo, että vammaislainsäädännön uudistamisessa on syytä kiinnittää huomiota ohjaus- ja auttamistehtävää koskevan sääntelyn selkeyteen. Hän saattoi kannanottonsa sosiaali- ja terveysministeriön tietoon. - Uutiset
4.1.2017 10.10
KHO:n ratkaisu Kittilän kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyydestäKHO totesi, että oikeuskirjallisuus ja oikeuskäytäntö huomioon ottaen virkamiehen esteellisyys ei synny pelkästään hänestä tehdyn rikosilmoituksen perusteella. Kun otettiin huomioon valituksen kohteena olevan hallintosäännön muuttamista koskevan päätöksen sisältö, rikostutkinnalla ei voitu katsoa olevan sellaista yhteyttä tähän asiaan, että kunnanhallituksen puheenjohtajan olisi ollut pidettävä esteellisenä osallistumaan asian valmisteluun yhteistoimintaelimessä siten kuin hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa edellytetään. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos kumota kunnanvaltuuston päätös pysytettiin kuitenkin kuulemisvirhettä ja perustelujen puutteellisuutta koskevilla valitusperusteilla. KHO julkaisi 4. tammikuuta myös Kittilän kunnanhallituksen päätöstä koskevan ratkaisun kunnan hallintosääntöasiassa. - Uutiset
29.12.2016 8.10
Hallinto-oikeus kumosi kuulemisvirheen vuoksi kaupunginvaltuuston päätöksen jolla valittaja oli pidätetty kaikista luottamustoimistaan vireillä olevan esitutkinnan ja mahdollisen oikeudenkäynnin ajaksiA:lta oli pyydetty kuntalain 40 §:n 1 momentissa tarkoitettu selitys epäillystä virheellisestä menettelystä luottamustoimessa. Asiakirjoista ei sen sijaan ilmennyt, että A:ta olisi erikseen kuultu luottamustehtävistä pidättämisestä. Kyseinen asia oli tullut kaupungin hallinnossa vireille kaupunginvaltuuston pyydettyä kaupunginhallitukselta kyseisen asian valmistelemista valtuuston päätettäväksi eli edellä mainitun selityksen antamisen jälkeen. Hallintolain säännökset kuulemisesta ja kuulemisen tarkoituksen ilmoittamisesta edellyttävät, että asianosaiselle varataan ennen asian ratkaisua tilaisuus lausua mielipiteensä myös häneen viranomaisen päätöksellä mahdollisesti kohdistettavista toimenpiteistä ja niiden perusteista. A:ta olisi tämän vuoksi tullut kuulla vielä erikseen luottamustoimista pidättämistä koskevasta asiasta. Asian laatuun ja A:n toimittamien kirjelmien sisältöön nähden kuulemista ei voitu pitää ilmeisen tarpeettomana. Kaupunginvaltuuston päätös oli siten syntynyt kuulemisvirheen vuoksi virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
27.12.2016 11.00
Oikeusasiamies antoi kunnalle huomautuksen viivyttelystä lainvastaisen asiantilan korjaamisessa – se että muutkin kunnat menettelevät lainvastaisesti ei ole oikeudellisesti hyväksyttävä perusteOikeusasiamies ei voi määrätä kuntaa toimimaan lainmukaisella tavalla. Sen sijaan jos kunta toimii oikeusasiamiehen kannasta poikkeavalla tavalla, sen tulee esittää oikeudellisesti hyväksyttävät perustelut menettelylleen. Kunta oli perustellut menettelyään sillä, että kunnan tavoin toimivia kuntia on Suomessa monia ja sillä, että kunta odottaa ministeriön ohjeistusta asiasta. Oikeusasiamies totesi, että kunnalla oli ollut virheellinen käsitys siitä, mikä on ministeriön antamien ohjeiden merkitys ja mikä on lainsäädännön merkitys. Ohjeet eivät sido viranomaista toisin kuin lainsäädäntö. Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Tämä kunnan virheellinen käsitys oli johtanut siihen, että lainvastainen asiantila lääkkeiden koneellisessa annosjakelussa oli jatkunut ministeriön ja Kuntaliiton ohjeistuksen antamiseen asti, vaikka oikeusasiamies oli nimenomaisesti kiinnittänyt kunnan huomiota asiaan. Oikeusasiamies antoi kunnalle vastaisen varalle huomautuksen sen lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
22.12.2016 12.05
KHO hyväksyi kunnan etuostopäätöksen PöytyälläHallinto-oikeus totesi, että kun otettiin huomioon kaupan kohteena olevien määräalojen sijainti Kyrön keskustaajaman reuna-alueella asumiseen asemakaavoitetun alueen vieressä ja kunnanhallituksen esittämä selvitys yhtiömuotoiseen pientalorakentamiseen tarkoitettujen rakennuspaikkojen määrästä Kyrön taajamassa, kunnanhallitus oli osoittanut käyttäneensä etuosto-oikeutta etuostolain 1 §:n 3 momentin mukaisesti maan hankkimiseksi kohtuullisessa ajassa tapahtuvaa yhdyskuntarakentamista varten. HO katsoi, että vaikka ostaja ja myyjä olivat serkuksia, ei asiassa tullut esiin sellaisia seikkoja, joiden perusteella voisi päätellä, että osapuolten välillä oli etuostolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu erityinen suhde. Myöskään luovutuksen ehdot tai muut olosuhteet eivät olleet sellaiset, että etuoston käyttämistä olisi pidettävä ilmeisen kohtuuttomana. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
22.12.2016 11.30
KHO:n ratkaisu kaupunginhallituksen päätöksen laillisuudesta vahingonkorvausten maksamisessaX:n kaupunginhallitus oli A:n ja B:n esittämän korvausvaatimuksen johdosta päättänyt maksaa A:lle ja B:lle korvausta muun ohella heidän osoitetietojensa ilmaisemisesta kaupunginvaltuuston eräässä aikaisemmassa kokouksessa sekä A:n tuosta kaupunginvaltuuston päätöksestä tekemään kunnallisvalitukseen liittyvistä oikeudenkäyntikuluista. Kun otettiin huomioon kaupunginhallituksen päätöksen tarkoitus, kaupunginhallitus ei ollut päättäessään käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se oli ollut käytettävissä eikä ollut siten ylittänyt toimivaltaansa. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin valituksenalaiselta osalta ja C:n ja hänen asiakumppaniensa valitus kaupunginhallituksen päätöksestä hylättiin tältä osin. - Uutiset
16.12.2016 14.00
KHO kielsi Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen luottamushenkilön toimesta pidättämisen täytäntöönpanon ennen lainvoimaisuuttaKuntalain mukaan päätös luottamushenkilön toimesta pidättämisestä voidaan panna täytäntöön heti. Päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. KHO katsoi, että asian laatuun nähden kaupunginvaltuuston 13.6.2016 tekemää lainvoimaa vailla olevaa päätöstä ei ollut asiassa tähän mennessä ilmenneen selvityksen perusteella syytä panna täytäntöön. - Uutiset
13.12.2016 9.11
KHO:n ratkaisu kaupungin omavelkaisesta takauslimiitistä osakeyhtiölleHallinto-oikeus totesi, että kaupunginvaltuuston valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty kysymyksessä olevan takauslimiitin markkinaehtoisuutta eikä valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Näin ollen ja kun kaupunginvaltuuston oli valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamisesta, valtuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Tämän vuoksi päätös oli kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua. - Uutiset
12.12.2016 11.02
Lausuntoyhteenveto sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnoksista valmistuiLausuntojen perusteella sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamista pidetään tarpeellisena ja sen tavoitteita hyväksyttävinä. Tavoitteiden toteutumista esitetyllä mallilla pidetään kuitenkin epävarmana. - Uutiset
29.11.2016 15.14
KHO: Metsähallituksessa metsurina työskennellyt kaupunginhallituksen jäsen oli palvelussuhdejäävi kaupungin päättäessä tuulivoimayleiskaavasta Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalleKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt tuulivoimayleiskaavan Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalle. Kaavahanke oli käynnistynyt Metsähallituksen Laatumaa-tulosalueen esityksestä. A, joka työskenteli metsurina Metsähallituksen Metsätalous-tulosalueen palveluksessa, oli osallistunut kaava-asian käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Laatumaa-tulosalue ja Metsätalous-tulosalue olivat kuuluneet samaan Metsähallituksen liiketoiminta-alueeseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tässä tilanteessa tulosalueiden erillisyydelle ei voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa A:n esteellisyyttä. Palvelussuhteen perusteella syntyvä esteellisyys ei edellyttänyt, että A olisi saanut asiassa itselleen hyötyä, tai että hänen osallistumisensa asian käsittelyyn olisi vaikuttanut asiassa tehtävään ratkaisuun. Esteellisyyden arvioinnin kannalta ei myöskään ollut merkitystä sillä, oliko A itse kokenut olevansa asiassa esteellinen tai mikä hänen asemansa oli Metsähallituksen liiketoiminta-alueen organisaatiossa. Kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt A:n esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
29.11.2016 9.16
KHO äänesti kunnan asukkaiden etusijalle asettamisen lainmukaisuudesta venepaikkavuokrissaKunnan tekninen lautakunta oli päättänyt muuttaessaan venelaitureiden vuokraperusteita ja luovutusperusteita, että ulkopaikkakuntalaisilta peritään kaksinkertainen vuokra verrattuna kunnan asukkailta perittävään vuokraan. Lautakunta esitti erilaiselle kohtelulle perusteeksi hallinto-oikeudessa sen, että venepaikkoja ylläpidettiin osittain verovaroin ja että kunnan vakituiset asukkaat kunnallisveron maksajina osallistuivat kotikuntansa palveluiden rahoittamiseen laajemmin kuin muualla asuvat muut kunnan jäsenet. Kun otettiin huomioon, ettei kunnan menettelylle kohdella kunnan vakituisia ja ei-vakituisia asukkaita eri tavoin ollut muuhun lainsäädäntöön kuin kuntalakiin palautuvaa yhteyttä, kaksinkertaisen venepaikkavuokran perimistä muilta kuin kunnassa vakituisesti asuvilta ei voitu pitää oikeasuhteisena keinona sinänsä perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävän, kuntalakiin palautuvan, tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaiseen asemaan asettamiselle palvelusta maksettavan vuokran suhteen ei siten ollut esitetty hyväksyttävää perustetta. Hallinto-oikeuden päätös, jolla A:n valitus oli hylätty, ja teknisen lautakunnan päätös kumottiin. Äänestys 4–3. - Uutiset
25.11.2016 9.22
KHO kumosi Rääkkylän kunnan pakkoliitoksen Kiteen kaupunkiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, että Rääkkylän kunnan kykyä turvata asukkaidensa lakisääteiset palvelut ei tullut arvioida vain voimassa olevan lainsäädännön kannalta, vaan myös sote- ja maakuntauudistuksen kannalta, joka valtioneuvoston linjausten mukaan tulee voimaan vuoden 2019 alussa. Asiassa ei saadun selvityksen perusteella ollut riittävällä varmuudella todettavissa, että Rääkkylän kunta ei sote- ja maakuntauudistuksen toteutuessa kykenisi turvaamaan asukkaidensa lakisääteisiä palveluja. Tämän vuoksi valtioneuvoston päätös oli Rääkkylän kunnan valituksesta kumottava. (Ään. 3–2) - Uutiset
25.11.2016 8.29
KHO: Kurikan kaupungin ja Jalasjärven kunnan yhdistymissopimus ei ollut esteenä Kurikan kaupunginjohtajan valinnalleKurikan kaupunginvaltuuston päätös valita filosofian tohtori Anna-Kaisa Pusa Kurikan kaupunginjohtajan virkaan ei ollut sellainen asia, jolla olisi ollut merkittäviä uutta kuntaa sitovia vaikutuksia. Kurikan kaupunginvaltuuston päätöksen ei voitu katsoa olevan myöskään yhdistymissopimuksen tarkoituksen vastainen. Kurikan kaupunginvaltuusto oli näin ollen voinut päättää kaupunginjohtajan valinnasta eikä kaupunginvaltuusto ollut asiasta päättäessään ylittänyt toimivaltaansa. - Uutiset
24.11.2016 10.35
Länsimetroa koskeva kunnallisvalitus ei menestynyt HAO:ssa eikä KHO:ssaHelsingin hallinto-oikeus oli jättänyt A:n ja kuuden asiakumppanin tekemän valituksen osittain tutkimatta ja muutoin hylännyt heidän valituksensa sekä täytäntöönpanon kieltämistä koskevan hakemuksen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
23.11.2016 16.00
Valtioneuvoston katsaus: Auraako digitalisaatio mahdollisuuksia maaseudulle?Yritykset ja asukkaat kaipaavat tekoja ja konkreettisia välineitä maaseudun sähköisten palvelujen kehittämiseen. Smart Countryside -hankkeen toinen Policy Brief -katsaus valaisee kuvaa yritysten ja asukkaiden digitaalisten palveluiden tarpeesta, hyödyistä, haasteista ja valmiuksista. Tietoa on kerätty digikahviloilla, haastatteluilla sekä sähköisesti ja postitse lähetetyillä kyselyillä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Karjalan maakunnassa sekä Turunmaan seutukunnassa. - Uutiset
22.11.2016 9.10
Hallinto-oikeus: Lapväärtin koulun lakkauttaminen Kristiinankaupungissa oli lainmukainenKaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää Lapväärtin koulun lakkauttamisesta. Valituksessa esitetyistä syistä valtuuston ei myöskään voitu katsoa asiasta päättäessään menetelleen vastoin tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Valtuusto ei ollut saadun selvityksen mukaan käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 22.11.2016) - Uutiset
21.11.2016 9.10
Kuntalakiin säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa oleville kunnilleHallitus antoi 18. marraskuuta eduskunnalle esityksen laiksi kuntalain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan kuntalakiin lisättäväksi säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa olevaa kuntaa koskevasta selvitysmenettelystä. Tavoitteena on säätää menettelystä tilanteessa, jossa kunta itse ei kykene ratkaisemaan hallinnon poikkeuksellisia vaikeuksia. - Uutiset
16.11.2016 13.15
Tarkastusvirasto: Aluehallintovirastoilla on hyvät edellytykset tehostaa kanteluiden käsittelyäValtiontalouden tarkastusviraston mukaan aluehallintovirastojen edellytykset parantaa kanteluiden käsittelyn kustannustehokkuutta ovat hyvät. Viime vuosien lainsäädäntömuutokset ovat tehostaneet kantelujen käsittelyä. Tuottavuutta ja taloudellisuutta kuvaavat tunnusluvut ovat jo melko luotettavalla tasolla, mutta niitä ei vielä käytetä riittävästi operatiivisen johtamisen välineenä. Lisäksi kantelujen käsittelyn sähköistäminen ei ole edennyt suunnitellulla tavalla. - Uutiset
14.11.2016 15.15
KHO:n ratkaisu otto-oikeudesta kunnallisasiassaKuntalaissa ja X:n kaupungin hallintosäännössä ei ollut tarkempia säännöksiä tai määräyksiä otto-oikeuden käyttämisessä noudatettavasta menettelystä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginhallituksen puheenjohtajan sähköpostiviestiä, jonka sisältö ilmeni myös kaupunginhallituksen samana päivänä pidetyn kokouksen pöytäkirjasta, oli pidettävä riittävänä selvityksenä siitä, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja oli 25.2.2013 päättänyt käyttää otto-oikeutta. Kun va. kaupunginjohtajan päätökset oli tehty 19.2.2013, oli myös selvää, että asia oli otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi kuntalain 51 §:n 4 momentissa säädetyssä määräajassa. - Uutiset
10.11.2016 14.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli todettu koulun lakkauttamisen olleen lainmukainen SalossaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää Laurin koulun lakkauttamisesta siitä johtuvia investointeja ja oppilaiden sijoittamisia koskevin määrittelyin. Valtuusto ei ollut käyttänyt väärin harkintavaltaansa eikä siten ylittänyt toimivaltaansa. Valtuuston päätös ei ollut muutoinkaan valituksissa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Päätöksen tarkoituksenmukaisuutta ei voitu tutkia kunnallisvalituksen johdosta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
10.11.2016 12.45
Apulaisoikeuskansleri: Kunta ei antanut riittävästi tietoa hammashoidon järjestämisestäApulaisoikeuskansleri on kiinnittänyt terveyskeskuksen vastaavan hammaslääkärin huomiota potilaan tiedonsaantioikeuden toteuttamiseen. - Uutiset
10.11.2016 8.00
Sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnoksista yli 700 lausuntoa – KHO arvioi hallintotuomioistuinten työmäärän lisääntyvän ja vaatii esityksen vaikutusten arviointia tuomioistuinten toimintaanKHO:n mukaan on oletettavaa, että maakuntahallinnon perustamisvaiheessa sekä henkilöstösiirrot että omaisuussiirrot tulevat aiheuttamaan oikeusriitoja siitä huolimatta, että niitä toteutettaisiin säädettävän lain nojalla. Juttumäärää tulee lisäämään myös se, että kansalaisia ja yrityksiä koskettavan viranomaispäätöksenteon toteuttamistavat ja menettelyt jäävät valmistelun muun keskeneräisyyden vuoksi ehdotuksessa epäselviksi. Maakuntalakiehdotuksessa myös viranomaistehtävien hoitaminen jää kokonaisuudessaan epäselväksi. KHO pitää välttämättömänä, että ennen hallituksen esityksen antamista arvioidaan myös esityksen vaikutukset tuomioistuinten toimintaan ja toimintaedellytyksiin. Esitysluonnoksen lausuntoaika päättyi 9. marraskuuta. - Uutiset
9.11.2016 10.10
Hallinto-oikeus kumosi Kinnulan kunnanvaltuuston päätöksen 100.000 euron lainan takaamisestaTaattava laina oli tarkoitus käyttää asuntojen vuokraustoiminnassa käytettävän rakennuksen peruskorjaamiseen. Asuntojen vuokralle antamisessa oli kyse taloudellisesta toiminnasta, jota voivat harjoittaa kunnan alueella muutkin toimijat kuin Kinnulan vanhusten Tuki ry. Mainitun yhdistyksen oli tämän vuoksi katsottava toimivan asunnon vuokraustoimintansa osalta kilpailutilanteessa markkinoilla. Kinnulan kunta ei siten voinut myöntää takausta tuohon toimintaan liittyvästä velasta, kun Kinnulan vanhusten Tuki ry ei kuulu kuntakonserniin eikä se myöskään ole kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Kunnanvaltuuston päätös oli kuntalain 129 §:n 2 momentin vastainen. Kun kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena, valituksessa esitetyistä muista perusteista ei ollut tarpeen lausua. (Vailla lainvoimaa 9.11.2016) - Uutiset
9.11.2016 8.00
Gradu: Kunnanjohtaja eettisenä johtajana – korruption piirteiden tunnistaminen kunnallishallinnossa on haasteellistaKunnanjohtaja tekee työtä organisaationsa korkeimpana viranhaltijana koko persoonallaan, koulutuksensa ja kokemuksensa kautta karttuneella ammattitaidollaan. Eettisyys on johtamisen laatutekijä, jota on syytä vaalia ja kehittää julkisella sektorilla, erityisesti kunnissa ja kaupungeissa. HM Anne Ojajärven tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa yleiskuva kunnanjohtajasta eettisenä johtajana vastaamalla tutkimuskysymyksiin:
Mitä eettisyydellä tarkoitetaan kunnanjohtajan työssä?
Mitkä seikat vaarantavat kunnanjohtajan riippumattomuuden ja viittaavat korruptioon kuntasektorilla?
Mitä eettisen johtamisen elementtejä kunnissa on? - Uutiset
8.11.2016 9.09
KHO: Hämeenkyrön kunnanhallitus ja sivistyslautakunta eivät olleet toimivaltaisia päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuuston 15.12.2008 hyväksymässä sivistyspalvelujen johtosäännössä on 5 §:n 3 kohdan yleisen sivistyslautakunnan toimivaltaa koskevan määräyksen lisäksi erillinen koululaitosta koskeva osa, jonka kohdassa 2 on muun ohella lueteltu kunnan koululaitokseen kuuluvat koulut. Kohdassa 2.1 on lueteltu perusopetusta antavat koulut, joihin kuuluu myös Lavajärven koulu. Kuntalain 16 §:n 1 momentin perusteella vain kunnanvaltuustolla on toimivalta muuttaa johtosääntöä, joten kunnanhallitus enempää kuin sivistyslautakuntakaan ei ole ollut toimivaltainen päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta edellä mainitun palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessa. Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätökset Lavajärven koulun lakkauttamisesta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
2.11.2016 7.00
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia kuntalaisen valitus yhtiölle palautettavasta kiinteistöverostaYhtiö oli pyytänyt, että kaupunki palauttaa sille sen maksettavaksi määrättyä kiinteistöveroa yhteismäärältään 68 498,58 euroa. Kuntalaisen tekemän oikaisuvaatimuksen mukaan kaupunginhallituksen päätös takaisinmaksusta oli ollut laiton, kaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa sekä että päätös oli piilotukea yhtiölle. KHO katsoi, ettei HAO:n olisi tullut käsitellä asiaa kiinteistöveroista vapauttamista koskevana asiana eikä näin ollen mainitsemillaan perusteilla poistaa kaupunginhallituksen päätökseen liitettyä valitusosoitusta ja jättää tällä perusteella kuntalaisen tekemää valitusta tutkimatta. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.10.2016 9.00
Kuntakokeilujen väliraportti vuoden alkutilanteesta valmistunutKuntakokeilujen etenemistä ja toteuttamista seurataan puolivuosittain. Väliraportti vuoden 2016 alun tilanteesta valmistui 24. lokakuuta. Raportissa esitellään kuntakokeilujen tuloksia toimintamalleittain. Lisäksi raportissa on kokeilukuntien arvio tavoiteltujen toimenpiteiden toteutumisesta, mallien vakiinnuttamisesta ja jatkotoimenpiteistä kokeiluajan päättymisen jälkeen. Raportissa esitellään kerättyjen indikaattoreiden perusteella miten uudet toimintatavat ovat vaikuttaneet asiakkaisiin ja henkilöstöön. Uuden toimintatavan myötä on saatu hyviä tuloksia, esimerkiksi nuorisotakuun toimintamallia toteuttavissa kokeilukunnissa nuoria on ohjattu koulutukseen ja työelämään. Työllistymistä edistäviä palveluita, kuten työkokeiluja, on toteutettu 647 kappaletta, 136 nuorta on saanut palkkatukityöpaikan ja 214 nuorta on työllistynyt. Koulutuksen on aloittanut 102 nuorta. Yhteisiä palvelusuunnitelmia on työstetty 118 kappaletta. - Uutiset
21.10.2016 13.00
KHO:n kaksi ratkaisua Tampereen Rantatunnelia koskevassa asiassaHallinto-oikeus totesi muun muassa,että kaupunginvaltuusto ei ollut päättäessään sopimuksen hyväksymisestä käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se oli ollut lain mukaan käytettävissä eikä mennyt toimivaltaansa ulommaksi. Kaupunginvaltuuston päätös ei ollut lainvastainen. Kaupunginvaltuuston päätökseen ei voitu hakea muutosta kunnallisvalituksin tarkoituksenmukaisuusperusteella. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
21.10.2016 7.18
Kunnille enemmän harkintavaltaa vanhuspalvelujen järjestämisessäHallitus esittää, että kunnille mahdollistetaan aiempaa paremmin tapauskohtainen harkinta siinä, mitä asiantuntemusta kunta hankkii ja käyttää ikääntyneen väestön ja iäkkäiden henkilöiden palvelujen laadukkaaseen järjestämiseen - Uutiset
20.10.2016 13.35
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli sallittu lakkauttaa eläinlääkäreiden vastaanottopisteitä KouvolassaHallinto-oikeus totesi, että valituksenalaiset päätökset eivät olleet virheellisessä järjestyksessä syntyneitä tai muutoinkaan lainvastaisia valituksessa esitettyjen perusteiden johdosta. Valitus oli tutkituilta osiltaan hylättävä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
19.10.2016 8.00
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota jolla tuulivoimayhtiön vahingonkorvauskanne kaupunkia vastaan tuulivoimahankkeen keskeytymisestä oli hylättyYhtiö oli katsonut, että Kotkan kaupunki oli toiminnallaan synnyttänyt siinä perustellun luottamuksen, että Hallan ja Hietasen tuulivoimahankkeet toteutetaan, mikäli esteitä niiden toteuttamiselle ei ilmene ja että kaupunki oli keskeyttämällä alueiden kaavoituksen rikkonut tämän yhtiön luottamuksen. Yhtiön mukaan kaupunki vastasi aiheutuneesta vahingosta ensisijaisesti luottamuksensuojaperiaatteen nojalla ja toissijaisesti Hietasen osalta alueen maanvuokrasopimuksen esisopimuksen nojalla. Käräjäoikeus hylkäsi kanteen molempien kanneperusteiden osalta. Hovioikeus ei muuttanut tuomiollaan käräjäoikeuden tuomiota. (Vailla lainvoimaa 19.10.2016) - Uutiset
18.10.2016 15.15
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen yksityistietoimitusta koskevan päätöksen valituskelpoisuudestaKunnanhallituksen päätöksellä ei ollut ratkaistu, eikä olisi voitukaan oikeudellisesti sitovalla tavalla ratkaista yksityistien toteuttamista. Kunnanhallituksen päätös koski siten vain asian valmistelua, eikä siitä kuntalain 91 § huomioon ottaen ole saanut tehdä oikaisuvaatimusta. - Uutiset
14.10.2016 10.52
Energiatehokkuussopimuksiin liittymässä valtaosa energiankäytöstä - sopimusten avulla tehostetaan eri alojen energiankäyttöä vapaaehtoisin keinoin, ilman uutta lainsäädäntöäElinkeinoministeri Olli Rehn ja maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen allekirjoittivat perjantaina 14. lokakuuta elinkeinoelämän, kiinteistöalan, kunta-alan ja öljyalan edustajien kanssa toimialakohtaiset sopimukset uusista energiatehokkuustavoitteista kaudelle 2017–2025. - Uutiset
13.10.2016 13.20
Kuntainfo: Kuntien on noudatettava sote-ulkoistamisten ja investointien rajoituksiaSTM muistuttaa, että kuntien ja kuntayhtymien on noudatettava väliaikaista lakia, jolla rajoitetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen laajoja ja pitkäaikaisia sopimuksia sekä suuria investointeja. Laki on voimassa 31. joulukuuta 2019 saakka. - Uutiset
11.10.2016 14.37
Hallinto-oikeus hylkäsi peruskoulun englannin ja ruotsin kielen lehtorin vakinaisesta virkavalinnasta tehdyn valituksen - pidempi opettajantyökokemus ei sinällään vielä osoittanut valittajaa ansioituneemmaksiKun myös virkaan valitun A:n työkokemusta oli pidettävä riittävänä haettavana olleeseen virkaan, syrjintäolettamaa ei ollut syntynyt. Henkilökohtaisia ominaisuuksia oli voitu arvioida muun ohessa haastattelun ja hakijan työskentelystä kunnassa saadun aiemman kokemuksen perusteella. Virkaan valitun A:n ominaisuuksista X:n koulussa saatu käsitys oli siten voitu ottaa huomioon valinnassa. Haastattelussa ilmennyt hakijoiden välinen ero vuorovaikutus- ja yhteistyötaidoissa sekä näkemyksissä työyhteisön ja opetuksen kehittämisen suhteen oli ollut oleellinen A:n eduksi. HAO katsoi, että A:n oli kokonaisuutena arvioiden voitu katsoa valittajaa (B) soveltuvammaksi haettavana olleeseen lehtorin virkaan. (Ei lainvoimainen 11.10.2016) - Uutiset
6.10.2016 14.31
Kiinteistöveroa korotetaanYleisen kiinteistöveroprosentin ja vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosenttien alarajoja korotetaan. Lisäksi korotetaan muiden kuin vakituisten asuinrakennusten sekä rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentteja. Korotukset tehdään jo aiemmin vuodelle 2017 hyväksyttyjen korotusten lisäksi. - Uutiset
6.10.2016 13.35
Apulaisoikeuskansleri: Vahingonkorvausasia olisi tullut käsitellä viivytyksettä kaupungin virastossaELY-keskus oli siirtänyt kantelijan auton tuulilasiin liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen kaupungin käsiteltäväksi. Apulaisoikeuskanslerin mukaan kaupungin käsiteltäväksi siirretty korvausvaatimus olisi tullut kirjata oikea-aikaisesti ja asian käsittelyä olisi tullut asianmukaisesti seurata kaupungin asianomaisessa virastossa. Näin ei ollut tehty. - Uutiset
6.10.2016 10.15
Hallinto-oikeus: Erikoistuvan hammaslääkärin koulutusviran virkavalintaa koskeva päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä kun yhtä ansioituneimmista viran hakijoista ei kutsuttu haastatteluun - ikään perustuva erilainen kohtelu ei ollut oikeutettuaKoska virkaa hakenutta 53-vuotiasta hakijaa ei ollut kutsuttu haastatteluun, asian valmistelu oli ollut virheellistä. Virkavalintaa koskenut päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä, joten HAO kumosi virkavalintaa koskeneen päätöksen ja myös sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen asiassa tekemän oikaisupäätöksen. Asiassa äänestettiin. Vähemmistöön jäänyt hylkäsi valituksen. - Uutiset
5.10.2016 14.00
KHO:n ratkaisu kaupungin satamaliikelaitoksen investointien hyväksymisestäHallinto-oikeus totesi, että satamaliikelaitoksen vuoden 2013 talousarvioon sisältyvässä investoinnissa Ulko-Petäjäs, kenttä - ja täyttö 1 oli kysymys samasta investoinnista, jonka valtuusto oli päätöksellään 23.11.2009 hyväksynyt kustannusarvioltaan 12 miljoonan euron suuruisena. Satamaliikelaitoksen johtosääntö ei edellyttänyt, että valtuuston tulisi hyväksyä jo aiemmin hyväksymänsä investointi erikseen kunkin talousarviovuoden osalta. Satamaliikelaitoksen johtokunta oli siten voinut hyväksyä satamaliikelaitoksen vuoden 2013 talousarvion siten, että hankkeeseen Ulko-Petäjäs, kenttä - ja täyttö 1 on osoitettu 8 miljoonan euron määräraha. Johtokunta ei ollut talousarvion hyväksyessään ylittänyt toimivaltaansa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
4.10.2016 7.21
Kuntien tehtäviä koskevat sääntelypolitiikan periaatteet julkaistuValtiovarainministeriö on julkaissut kuntien lakisääteisiä tehtäviä koskevat sääntelypolitiikan periaatteet. Niiden tavoitteena on saada aikaan sääntelypolitiikan muutos koko valtioneuvostossa ja eri ministeriöiden lainsäädännön valmistelussa koskien kuntien tehtävien ja velvoitteiden ohjausta. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa ei enää yksityiskohtaisesti ohjata kuntien tehtävien toteuttamisen menettelytapoja. Tarpeettomasta ohjeiden antamisesta luovutaan ja mahdollisia ohjeita annettaessa korostetaan niiden ei-normatiivista luonnetta. - Uutiset
30.9.2016 14.00
KHO kielsi valtioneuvoston päätöksen täytäntöönpanon Rääkkylän kunnan Kiteen kaupunkiin yhdistymistä koskevassa asiassaKHO totesi, että kun otettiin huomioon valtioneuvoston päätöksessään esittämät näkökohdat ja perustelut sekä se, mitä valituksesta ja osapuolten lausunnoista ja asiakirjoista muutoin ilmeni, päätöksen täytäntöönpano oli syytä kieltää, kunnes korkein hallinto-oikeus on ratkaissut asian tai asiassa toisin määrätään. - Uutiset
30.9.2016 7.23
Suomessa siirrytään sähköiseen asiointiin - paperikirjeet jäävät pian historiaanKansalaisten viranomaisasioinnissa siirrytään paperikirjeiden sijaan käyttämään ensisijaisesti sähköistä postilaatikkoa. Mallia otetaan Tanskasta, jossa sähköinen viestinvälitys viranomaisasioinnissa kansalaisille tehtiin velvoittavaksi jo vuonna 2014. Yli 15-vuotiaiden tanskalaisten on avattava itselleen oma digipostilaatikko ja seurattava sinne tulleita viranomaisviestejä ja asiakirjoja samalla tavalla kuin perinteistä postia. Suomen hallituksen tavoitteena on, että käyttövelvoite tulee voimaan vuonna 2018. - Uutiset
27.9.2016 14.20
Hallinto-oikeuden ratkaisu kunnan harkintavallan laajuudesta tien nimeämisessäLohjan kaupungin kaavoituspäällikkö oli päättänyt nimetä uuden tien Simpukkatieksi (Musselvägen). Hallinto-oikeus totesi, että kaavoituspäällikön päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Kaavoituspäällikkö ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se oli ollut käytettävissä eikä siten ylittänyt toimivaltaansa. Kaupunkisuunnittelulautakunta oli voinut hylätä kaavoituspäällikön päätöksestä tehdyt oikaisuvaatimukset. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Vailla lainvoimaa 27.9.2016) - Uutiset
26.9.2016 16.02
Itä-Suomen yliopisto: Runsas ja sekava julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntö hidastaa digitalisaatiokehitystä ja heikentää asiakaspalvelua – ratkaisu tiedonhallintakaariItä-Suomen yliopiston informaatio-oikeuden tutkimusryhmän eri tutkimukset osoittavat, että julkisen hallinnon pirstoutunut julkisuus- ja tietosuojalainsäädäntö vaikeuttaa palvelujen tuottamista asiakkaille sekä hallinnon tehostamista digitalisaation avulla. Julkisen hallinnon tiedonhallintaa koskeva lainsäädäntö on hajautunut jopa tuhanteen eri lakiin. Esimerkiksi tietojen sähköisestä luovuttamisesta on säädetty yli 260 säännöksessä osittain tarpeettomastikin. Tutkimustulosten perusteella lainsäädäntöä tulisi keskittää yleislainsäädäntöön tiedonhallintakaareksi. Sääntelyn selkeyttäminen palvelisi myös hallituksen tavoitteita digitalisaation edistämiseksi sekä tarpeettoman sääntelyn purkamiseksi. Sääntelyn selkeyttäminen voisi tuoda myös merkittäviä kustannussäästöjä moninkertaisen tiedonkeruun vähenemisenä. - Uutiset
19.9.2016 13.25
Luvattomaan rakentamiseen pienessä kunnassa puuttuneen rakennustarkastajan virkasuhde voitiin purkaa koeaikana - ei syrjitty mielipiteen perusteella eikä purkamisen näytetty tapahtuneen vastatoimien kieltoa rikkoenKantajan mukaan kyse oli ollut ns. pienen kunnan hyvävelisysteemistä, jossa luvatonta rakentamista katsottiin läpi sormien, koska osa kunnan luottamuselimiin kuuluvista henkilöistä harjoitti liiketoimintaa rakennusalalla ja osalla oli luvattomia rakennuksia ja rakennelmia. Kantajan kanteensa perusteiksi katsomissa seikoissa ei kuitenkaan katsottu olleen kysymys hänen pelkän mielipiteensä ilmaisusta, vaan rakennustarkastajan viran hoitamiseen liittyvistä toimintatavoista. Koeajalla tapahtuneen virkasuhteen purkamiselle katsottiin olleen työsuoritukseen liittyvä syy, ei mielipiteen ilmaiseminen. Asiassa ei ollut myöskään esitetty purkamisen tapahtuneen vastatoimien kieltoa rikkoen. (Vailla lainvoimaa 19.9.2016) - Uutiset
16.9.2016 16.00
Opettajan ja rehtorin välinen vakava luottamuspula oikeutti siirtämään opettajan väliaikaisesti ja lopulta pysyvästi toiseen kouluun - kuulemisvelvoitetta ei laiminlyötyOpettaja voitiin siirtää toiseen kouluun kokonaistilanteen ratkaisemiseksi ja työrauhan turvaamiseksi. Päätöksiä ei pidetty puutteellisesti perusteltuina eikä muutenkaan lainvastaisina. (Vailla lainvoimaa 16.9.2016) - Uutiset
13.9.2016 16.00
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua jolla hakemus terassin laajentamiseen Tangomarkkinoiden ajaksi oli hylätty – ei vastoin yhdenvertaista kohteluaHallinto-oikeus totesi, että asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan kaupungingeodeetti oli hylätessään PPS Palaveri Oy:n hakemuksen ravintolan terassin ja anniskelualueen laajentamisesta noudattanut päätöstä tehdessään kaupunginhallituksen aikaisemmin tekemiä periaatepäätöksiä alueiden luovuttamisesta tapahtumajärjestäjien käyttöön. Kun tasapuolisen kohtelun vaatimus ei edellytä sitä, että kaikille toimijoille tulisi tarjota mahdollisuus hyödyntää normaalia toimintaansa laajemmin sitä lisäarvoa, jota massatapahtuma alueelle tuottaa, kaupungingeodeetin päätöksen ei voida katsoa olevan vastoin yhdenvertaisen kohtelun periaatetta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
13.9.2016 9.05
Hallinto-oikeus: Hammaslääkärin hakemus palvelusetelituottajaksi voitiin hylätä kun edellytetyt hyväksymiskriteerit eivät täyttyneetHAO totesi, että johtava ylihammaslääkäri oli voinut katsoa, etteivät suun terveydenhuollon palvelusetelituottajilta edellytetyt hyväksymiskriteerit olleet valittajan kohdalla täyttyneet. Johtavan ylihammaslääkärin päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä sitä ollut pidettävä suhteellisuusperiaatteen vastaisena valituksessa esitetyillä perusteilla. Sosiaali- ja terveyslautakunta oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Kunnallisvalitusta ei voinut tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. - Uutiset
9.9.2016 16.00
Tutkimus: Julkisuuslaki tunnetaan kunnissa, mutta sen hallitseminen kangertelee – joka kolmas kunta ei reagoinut mitenkään tutkijoiden tietopyyntöönVastaako viranomainen tietopyynnön esittäneelle taholle oikealla tavalla? Mikä käytännöissä ja julkisuuslain tulkinnassa menee pieleen?, kysyy Polemiikki-lehti artikkelissaan.
– Kolmannes kunnista toimii erinomaisesti, kolmannes kohtalaisesti ja kolmanneksella on aika paljon ongelmia, kiteyttää projektitutkija Aleksi Koski Jyväskylän yliopiston tuoreen tutkimustuloksen. Vuorovaikutuksen puute osoittautui pahaksi kompastuskiveksi. - Uutiset
7.9.2016 12.24
Esitysluonnokseen kuntalain muuttamisesta 140 lausuntoaValtiovarainministeriö sai määräajassa 140 lausuntoa esitysluonnoksesta kuntalain muuttamisesta. Lausuntoaika päättyi 6. syyskuuta. - Uutiset
5.9.2016 16.00
Usein kysytyt kysymykset maakuntauudistuksesta alueuudistus.fi-sivustollaVoivatko kunnat ja maakunta sopia tehtävien siirrosta kunnilta maakunnille? Mikä on uudistuksen väliaikainen valmistelutoimielin ja mitkä ovat sen tehtävät? Voiko maakunta joutua arviointimenettelyyn eli ns. kriisimenettelyyn? Valtiovarainministeriö on koonnut maakuntauudistukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia alueuudistusta esitteleville verkkosivuille. - Uutiset
5.9.2016 9.06
VM: Kilpailukykysopimus ja kuntatalouden näkymät – hallitus on sitoutunut kuntatalouden tasapainottamiseenValtiovarainministeriö julkaisi perjantaina 2. syyskuuta esityksen, jossa tarkastellaan kilpailukykysopimuksen vaikutuksia kuntatalouteen ja kuntatalouden näkymiä kokonaisuudessaan vuonna 2017. Kuntatalouden tilaan vaikuttavat kilpailukykysopimuksen lisäksi useat muut tekijät. - Uutiset
5.9.2016 8.00
Väitös: Kunnanjohtajan johtajasopimus, sen rooli ja merkitys kunnan johtamisessaHM Anu Kurkinen-Supperin kunnallispolitiikan alaan kuuluvan väitöskirjatutkimuksen tavoitteena on tarjota uutta, kuntien johtamisen käytäntöön ja kunnanjohtajan johtajasopimuksen kehittämiseen sovellettavissa olevaa tietoa vähän tutkitusta johtajasopimusaihepiiristä. - Uutiset
2.9.2016 16.00
Hallinto-oikeuden tavoin KHO:kaan ei tutkinut kunnan julkista hankintaa koskevaa kuntalaisen valitustaHallinto-oikeus totesi, että palveluntuottajan valinnassa oli kyse hankintapäätöksestä. Hankinnan ennakoitu arvo huomioon ottaen kyseessä oli hankinta, johon sovellettiin hankintalakia. Hankintapäätöstä ja siihen liittyvää hankintasopimusta samoin kuin asiassa tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä koskevan muutoksenhaun käsitteleminen kuuluu hankintalain nojalla markkinaoikeudelle. Koska hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa asiassa, valitusta ei voitu tutkia. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
1.9.2016 6.07
Sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnokset lausunnolleSTM ja VM lähettivät sote- ja maakuntauudistusta koskevan hallituksen esitysluonnoksen lausunnolle keskviikkona 31. elokuuta. Esitysluonnokseen sisältyvät keskeiset lait ovat maakuntalaki, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki, voimaanpanolaki, maakuntien rahoituslaki ja kuntien peruspalvelujen valtionosuuslaki. Lausuntoaikaa on kymmenen viikkoa 9. marraskuuta saakka. - Uutiset
31.8.2016 11.15
Työtuomioistuin: Viranhaltijoiden työaikamuoto voitiin muuttaa toimistotyöajasta yleistyöajaksi ilman palkantarkistustaKysymys siitä, oliko työnantaja menetellyt KVTES (2010-2011) II luvun vastaisesti muuttaessaan virkasuhteissa olevien sosiaaliohjaajien työaikamuodon toimistotyöajasta yleistyöajaksi maksaen heille samansuuruista tehtäväkohtaista palkkaa kuin heille oli toimistotyöajassa maksettu. Koska viranhaltijoiden työtehtävien vaativuus ei muuttunut eikä heidän kuukausipalkkansa alentunut muutoksen johdosta, työnantaja ei ollut menetellyt KVTES II luvun vastaisesti. Hallinto-oikeudellinen luottamuksensuojaperiaate ei tullut asiassa sovellettavaksi. Kanne hylättiin. - Uutiset
30.8.2016 13.36
Apulaisoikeuskansleri: Kunnanhallitus menetteli virheellisesti asiakirjapyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnanhallituksen huomiota asiakirjapyynnön käsittelyä koskevien julkisuuslain säännösten noudattamiseen. - Uutiset
29.8.2016 8.29
Oikeusasiamies: Väestötietojärjestelmän tiedoille annettiin liian suuri merkitys lääkärin vastaanotolle pääsyssäOikeusasiamiehen mielestä pääsyä lääkärin vastaanotolle ei olisi saanut evätä pelkästään väestötietojärjestelmään merkittyjen tietojen perusteella. - Uutiset
22.8.2016 14.21
Oikeusasiamies: Koulutapaturmien hoitokulut kuuluvat suoraan kunnan maksettaviksiOikeusasiamiehen mukaan laissa maksuttomaksi säädetty oppilaan tapaturman hoito ei saa johtaa siihen, että oppilas tai hänen vanhempansa on ensin itse vastuussa hoitokulujen maksamisesta. - Uutiset
19.8.2016 13.00
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että Ahvenanmaan ympäristö- ja terveydensuojeluviranomaisella Ahvenanmaan maakunnan vesilain 8 luvun 1 §:ssä ja ympäristönsuojelua koskevan maakuntalain 27 §:n 2 momentissa tarkoitettuna maakunnallisena valvontaviranomaisena oli valitusoikeus Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksestä. - Uutiset
17.8.2016 10.25
Kaupungin maanvuokrasopimusta koskeva asia ei kuulunut hallinto-oikeuden toimivaltaanHallinto-oikeus totesi, että hallintolainkäytön järjestyksessä voidaan tutkia vain julkisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvä asia. Maanvuokrasopimus on yksityisoikeudellinen sopimus, vaikka toisena sopimusosapuolena onkin Vantaan kaupunki. Tällaista sopimusta koskevaa riitaa ei voitu ratkaista hallintolainkäytön järjestyksessä, vaan kysymys voidaan saattaa tutkittavaksi ja ratkaistavaksi maanvuokralaissa ja oikeudenkäymiskaaressa säädetyssä järjestyksessä käräjäoikeudessa. (Vailla lainvoimaa 17.8.2016) - Uutiset
17.8.2016 9.00
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen joka koski Espoon kaupungin virkamiehille myönnettyä vastuuvapautta maakaupoista sekä lähes 10.000 tietokoneen katoamisestaKaupunginhallituksen hallinto-oikeudelle antaman selityksen mukaan tarkastuslautakunta oli kaupunginreviisorin ehdotuksesta tehnyt esityksensä valtuustolle tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä kuultuaan kaupungin lakisääteistä JHTT-tilintarkastajaa ja saatuaan tiedoksi tilintarkastuskertomuksen sekä tilintarkastusmuistion vuodelta 2014. Valittaja A ei esittänyt, että tilintarkastusmenettelyssä tai -kertomuksessa olisi ollut puutteita, jotka olisivat vaikuttaneet siihen harkintavaltaan, joka kaupunginvaltuustolla oli asiassa. Myöntäessään vastuuvapauden tarkastuslautakunnan ehdotuksen mukaisesti kaupunginvaltuusto ei ollut käyttänyt väärin harkintavaltaansa. (Vailla lainvoimaa 17.8.2016) - Uutiset
3.8.2016 12.25
Omais- ja perhehoidon lakimuutokset tulivat voimaan heinäkuun alussaOmaishoitolakia muutettiin siten, että kaikilla sopimuksen tehneillä omaishoitajilla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kuukaudessa. Ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti hoitoon sidotuilla omaishoitajilla on jatkossakin oikeus vähintään kolmeen vapaavuorokauteen kuukaudessa. - Uutiset
3.8.2016 10.16
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Muutoksenhakuviranomaisen päätöstä on noudatettavaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota velvollisuuteen panna täytäntöön muutoksenhakuasteiden lainvoimaiset päätökset. - Uutiset
6.7.2016 12.35
Vaikutusten arviointi kunnan vastuun rajauksesta yhdyskuntajätehuollossa on valmistunutPääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman tavoitteena on rajata kunnille jätelaissa annetut yksinoikeudet asumisessa syntyviin jätteisiin alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen. Ympäristöministeriön tuoreen vaikutusarvion mukaan rajauksen keskeisimmät vaikutukset kohdistuisivat yksityisten jäteyritysten ja kuntien jätelaitosten toimintaedellytyksiin. Kokonaisuutena arvioiden muutoksen vaikutukset olisivat kuitenkin pieniä, sillä muutos kohdistuisi vain rajattuun joukkoon jätteen haltijoita ja suhteellisen vähäiseen jätemäärään. - Uutiset
5.7.2016 11.00
KHO hyväksyi kunnan etuosto-oikeuden käytön NaantalissaHallinto-oikeus totesi, että etuoston kohteena oleva alue oli jo ennestään ollut Raision kaupungin työntekijöiden ja asukkaiden virkistys-, retkeily- ja uimarantakäytössä. Sillä sijaitsee muun ohessa asuntovaunuille ja -autoille tarkoitettu leiriytymisalue. Alue oli siten nykyiselläänkin käytettävissä yleiseen virkistykseen, vaikka virkistyskäyttömahdollisuuksien edelleen kehittämiseksi ei vielä ollut esitetty tarkempia konkreettisia suunnitelmia. Näin ollen hallinto-oikeus katsoi, että kaupungilla oli ollut tässä tapauksessa oikeus käyttää etuosto-oikeutta alueen hankkimiseksi virkistyskäyttöön tätä käyttötarkoitusta tukevat yleispiirteiset maankäyttösuunnitelmat huomioon ottaen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
4.7.2016 10.10
KHO:n ratkaisu sivistyslautakunnan erottamista koskevassa asiassa KeuruullaHallinto-oikeus oli kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen asianosaisen kuulemiseen ja valtuutetun tiedonsaantioikeuden epäämiseen liittyvillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
29.6.2016 16.28
Hallitus julkisti sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnokset – myös vaikutusarviointeja julkaistuHallitus julkisti 29. kesäkuuta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja maakuntien perustamisen alustavat lakiluonnokset. Uudistusten keskeiset lait ovat maakuntalaki, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki, voimaanpanolaki ja maakuntien rahoituslaki. Hallituksen esitysluonnos valmistuu ja se lähetetään viralliselle lausuntokierrokselle elokuussa. Lausuntoaika on kymmenen viikkoa. Tämän jälkeen hallitus päättää lopullisesta esityksestä ja antaa sen eduskunnalle. - Uutiset
29.6.2016 14.32
Laki sähköisen asioinnin tukipalveluista vahvistettu – digitalisoinnin toteutus saa lisävauhtiaLaki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista on vahvistettu presidentin esittelyssä. Lain keskeinen tavoite on mahdollistaa Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelmassa rakennettujen sekä muiden sähköisen asioinnin tukipalveluiden palvelujen laaja käyttö koko yhteiskunnassa. Laki tulee voimaan 15. heinäkuuta 2016. Yhteisiä palveluja ei tehdä vain julkisen hallinnon sisäiseen käyttöön tai julkisten palvelujen tarjoamiseen. Aitoa lisäarvoa asiakkaalle haetaan siitä, että riippumatta toimijasta palvelu tarjotaan yhtenäisillä tukipalveluilla ja samaan tietoon perustuen. - Uutiset
29.6.2016 13.12
Työtuomioistuin: Palkaton vapaa voi olla lyhyempi kuin lomautusTyötuomioistuin on vahvistanut KT Kuntatyönantajien tulkinnan, jonka mukaan lomautuksen vaihtoehtona tarjottavan palkattoman vapaan pituus voi olla lomautusta lyhyempi. 21 kalenteripäivän pituisen lomautuksen vaihtoehtona voitiin tarjota 13 työpäivän pituista palkatonta vapaata. Hallinto-oikeudessa aiemmin hyväksytty tulkinta vahvistettiin nyt myös työtuomioistuimessa. Kuntatyönantajien kannalta työtuomioistuimen päätös on merkittävä, koska päätöksen myötä työnantajalla on lomautuksen rinnalla vaihtoehtoinen tapa toteuttaa välttämättömiä henkilöstömenosäästöjä palkattomilla vapailla. - Uutiset
15.6.2016 9.00
Hallinto-oikeus hyväksyi Vantaan kaupungin etuosto-oikeuden käytön Viinikkalan kylässäKaupungilla oli kaupassa etuostolain 1 §:n 1 momentin mukainen etuosto-oikeus, eikä etuosto-oikeuden käyttäminen tässä tapauksessa etuostolain 1 §:n 4 momentti huomioon ottaen edellyttänyt erityistä näyttövelvollisuutta alueen tulevasta käytöstä. Valituksenalaisessa päätöksessä oli kuitenkin todettu, että alue on kaupungille tärkeää tulevaisuudessa kehitettävää rakennusmaata. Tämän vuoksi ja kun otettiin huomioon alueen sijainti, etuostoa oli käytetty etuostolaissa säädetyssä tarkoituksessa. (Vailla lainvoimaa 14.6.2016) - Uutiset
10.6.2016 9.37
KHO:n ratkaisu kaupunginhallituksen maankäyttösopimusta koskevan päätöksen laillisuudestaKorkein hallinto-oikeus katsoi, koska kysymys ei ollut asemakaavahankkeesta, että maankäyttö- ja rakennuslain 12 a luvun kaavoitusmenettelyä koskevat säännökset syrjäytyivät kokonaan. Tällöin syrjäytyivät myös maankäyttö- ja rakennuslain 91 b §:ssä säädetyt edellytykset maankäyttösopimuksen tekemiselle. Menettelyllisten vaatimusten syrjäyttämistä ei voitu perustella yksinomaan sillä, että maanomistajalla oli maankäyttö- ja rakennuslain 91 a §:n nojalla velvollisuus osallistua kunnalle yhdyskuntarakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta, jolla kaupunginhallituksen päätös oli katsottu lainvastaiseksi. - Uutiset
9.6.2016 16.00
Hallituksen esitysluonnos kuntalain muuttamisesta lausunnoille 6. syyskuuta saakkaValtiovarainministeriö valmistelee hallituksen esitystä laiksi kuntalain muuttamisesta. 9. kesäkuuta lausunnoille lähtenyt esitysluonnos sisältää muun muassa säädökset, joissa säädettäisiin poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa olevaa kuntaa koskevasta selvitysmenettelystä. - Uutiset
8.6.2016 11.11
KHO:n ratkaisu viranomaisyhteistyöstä jätehuollossaPerustuslain 121 §:n vakiintuneiden tulkintaperiaatteiden mukaan kuntien oli pakollisen yhteistoiminnan osaltakin voitava keskenään sopia yhteistoiminta-alueen päätöksentekojärjestelyistä. Myös jätelain 23 §:n 2 momentin mukaisen yhteistoiminta-alueen kuntien yhteisen toimielimen toimivallan edellytyksenä on kuntien välinen sopimus yhteisestä jätehuoltoviranomaisesta ja yhteisessä viranomaisessa noudatettavasta päätöksentekomenettelystä. Savonlinnan alueellisella jätelautakunnalla ei näin ollen ollut toimivaltaa tehdä Sulkavan kuntaa koskevia päätöksiä, kun Sulkavan kunta ei ollut hyväksynyt jätelautakuntaa koskevaa sopimusta. - Uutiset
3.6.2016 15.03
KHO: Kittilän kunnanjohtajan erottamisessa tehtiin menettelyvirheKunnanjohtajalle ei ollut ennen hänen irtisanomistaan varattu tilaisuutta tulla kuulluksi kuntalain (365/1995) 25 §:n 2 momentissa ja hallintolain 34 §:n 1 momentissa säädetyllä tavalla. Valtuusto ei myöskään ollut huolehtinut asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. HAO:n päätöstä, jolla kunnanvaltuuston päätös kunnanjohtajan virkasuhteen irtisanomisesta oli kumottu, ei muutettu. - Uutiset
2.6.2016 13.42
Kuntien sote-ulkoistamisia ja investointeja aiotaan rajoittaa väliaikaisestiKuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveyspalvelujen laajoja ja pitkäaikaisia ulkoistuksia sekä suuria investointeja aiotaan rajoittaa väliaikaisella lailla. Hallitus antoi lakiesityksen eduskunnalle torstaina 2. kesäkuuta. Lain ehdotetaan tulevan voimaan mahdollisimman pian. Se olisi voimassa vuoden 2019 loppuun. - Uutiset
2.6.2016 13.21
Kuntaliitolta sopimussuositus kuntalain oikeanlaiseen tulkintaanKuntalaissa sopimuksiin perustuva johtaminen ja riskienhallinta on nostettu kunnan johtamisen keskiöön. Kuntaliitto on laatinut jäsentensä avuksi sopimussuosituksen. Siinä kerrotaan, mitä kuntalain säännökset käytännössä tarkoittavat ja millaisia toimenpiteitä ne edellyttävät. - Uutiset
31.5.2016 14.42
Selvitysryhmä: Asiakas listautuisi valitsemaansa sosiaali- ja terveyskeskukseenSelvitysryhmän ehdotuksen mukaan asiakkaan valinnanvapaus tulisi toteuttaa siten, että asiakas listautuisi valitsemaansa sosiaali- ja terveyskeskukseen, joka tarjoaa tietyt peruspalvelut. Lisäksi asiakas voisi valita muista valinnanvapauden piiriin kuuluvista palveluista, jos sosiaali- ja terveyskeskus on arvioinut hänen niitä tarvitsevan. - Uutiset
30.5.2016 15.35
Yhtä ansioituneimmista hakijoista ei kutsuttu haastatteluun - hallinto-oikeus kumosi rehtorin valinnasta tehdyn päätöksen menettelyvirheen vuoksiKun valituksenalaisista päätöksistä ei ilmennyt niitä perusteita, millä ansioituneimpien hakijoiden joukossa olevaa valittajaa ei ollut kutsuttu haastatteluun, hallinto-oikeus katsoi, että kunnan sivistyslautakunnan päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Lautakunnan päätökset oli siten kumottava. (Vailla lainvoimaa 30.5.2016) - Uutiset
27.5.2016 10.10
Kuntainfo: Mikä muuttuu kehitysvammalaissa 10. kesäkuuta?Kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain muutokset tulevat voimaan 10. kesäkuuta 2016. Muutosten tarkoituksena on vahvistaa erityishuollossa olevan henkilön itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä suoriutumista sekä vähentää rajoitustoimenpiteiden käyttöä erityishuollossa. - Uutiset
17.5.2016 11.43
Hallinto-oikeus: Peruskoulun opettajan palvelussuhde voitiin purkaa koeaikanaOpettajan palvelusuhde voitiin purkaa koeaikana sillä perusteella, että hänellä oli ollut luokanhallintaan liittyviä ongelmia, hänen tietämyksensä nykyaikaisista pedagogisista toimintamalleista oli ollut puutteellista ja hänellä oli ollut ongelmia luokka-asteyhteistyössä. Asiassa ei ollut tapahtunut kuulemisvirhettä. Valittajaa ei ollut syrjitty kansallisuuden perusteella eikä asiassa ollut ilmennyt, että virkasuhteen purkamisen perusteina olisi käytetty epäasiallisia syitä. (Vailla lainvoimaa 1.5.2016) - Uutiset
17.5.2016 8.17
Maisematyölupahakemuksen käsittely kesti kunnassa 6,5 vuotta papereiden hukuttua muuton yhteydessä - hovioikeus velvoitti kaupungin yhdessä varoituksen saaneen virkamiehen kanssa korvaamaan yhtiölle viivästymisestä aiheutuneen vahingonHO katsoi, että yhtiöllä oli oikeus saada vahingonkorvausta puiden myynnistä saatavan pääoman korkomenetyksestä ja taimikon kasvun rahallisen arvon menetyksestä vaaditulta ajalta 10.1.2009-15.8.2014. Virkamiehen syyksi luetun menettelyn ja mainittujen vahinkojen välillä oli syy-yhteys. Tällainen vahinko oli myös ollut virkamiehen ennakoitavissa. Virkamies vastasi VahL 6 luvun 2 §:n mukaisesti vain siitä määrästä vahinkoa, jota ei saatu lain 3 luvun mukaan perittyä kaupungilta. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 17.5.2016) - Uutiset
26.4.2016 14.36
Tutkimus: Kuntien tehtävien sääntelyssä otettava huomioon kuntarajat ylittävät hyödyt ja haitatKuntien tulisi saada tuottaa aidosti paikalliset julkishyödykkeensä ilman valtion sääntelyä. Sääntely voi olla perusteltua niissä tehtävissä, joihin liittyy merkittäviä kuntarajat ylittäviä haittoja tai hyötyjä. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus esittää, että kuntien velvoitteiden arviointi tulee perustua nykyistä enemmän taloustieteelliseen näkemykseen kuntien ja valtion tehtävänjaosta. - Uutiset
26.4.2016 8.42
Oikeuskansleri: Lahden kaupunki laiminlöi hankintalain ja hallintolain noudattamisenLahden kaupunginhallitus oli 4.5.2015 antanut hankintayksiköilleen täsmentävät toimintaohjeet hankintalain mukaisen menettelyn noudattamisesta jatkossa. Oikeuskansleri otti tämän arvioissaan huomioon, mutta katsoi, että Lahden kaupungin Tilakeskus oli rikkonut sekä hankintalakia että hallintolakia ja antoi tästä syystä sille huomautuksen. - Uutiset
18.4.2016 13.47
Kuntainfo: Alaikäisillä turvapaikanhakijoilla on oikeus lastensuojelun palveluihinTurvapaikanhakijoiden tarvitsemat sosiaalipalvelut järjestetään pääsääntöisesti vastaanottokeskuksessa. Jos turvapaikkaa hakevalla lapsella todetaan lastensuojelun tarve, lastensuojelun järjestämisestä vastaa kunta. Jos kunta kieltäytyy antamasta lastensuojelulain mukaisia palveluja turvapaikkaa hakevalle lapselle, Valvira tai aluehallintovirasto voi käynnistää asiassa valvontatoimenpiteet. - Uutiset
18.4.2016 13.22
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua koulujen yhdistämisestäIitin kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyin tavoin lain vastainen eikä sitä näin ollen ollut syytä kumota. - Uutiset
14.4.2016 10.10
Tarkastusvirasto: Julkisilla digitaalisilla palveluilla ei ole saavutettu tavoiteltuja säästöjäAsiakaslähtöisten sähköisten asiointipalvelujen ja niiden käytön lisääminen julkisessa hallinnossa on ollut jo pitkään poliittisena tavoitteena. Niin ikään pyrkimyksenä on ollut tehostaa palvelutoimintaa ja saada samalla aikaan kustannussäästöjä. Toteutuneita julkisen hallinnon säästöjä ei ole kuitenkaan pystytty osoittamaan. Myös asiointipalvelujen asiakaslähtöisyydessä on vielä kehitettävää, Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomuksessa todetaan. - Uutiset
11.4.2016 14.02
Hallinto-oikeus: Kouluissa tehdyt sisäilman työpaikkaselvitykset olivat julkisia asiakirjojaAsiassa oli kysymys kunnan kouluissa tehdyistä työpaikkaselvitysraporteista. Selvityksissä arvioitiin muun muassa sisäilman laatua. Kunnassa asiakirjoja oli pidetty viranomaisen sisäisinä asiakirjoina. HAO katsoi, että asiakirjojen sisältö ja merkitys puhui sen puolesta, että niitä oli pidettävä julkisina, kun otettiin huomioon julkisuuslain 3 §:ssä turvattu yksilöiden ja yhteisöjen mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan. Muutoksenhakija oli oikeutettava saamaan jäljennös pyytämistään kouluselvityksistä. (Ei lainvoimainen 11.4.2016) - Uutiset
7.4.2016 12.02
KHO ei muuttanut teknisen lautakunnan ja hallinto-oikeuden päätöksiä laivan siirtämisestä pois satamastaJämsän tekninen lautakunta oli 12.6.2014 määrännyt, että A:n on siirrettävä laivansa pois Hulkkionlahden sataman huoltolaiturista ja kaupungin hallinnasta olevalta vesialueelta välittömästi, viimeistään 18.6.2014. KHO totesi, että valituksenalainen päätös oli perustunut satamajärjestykseen ja laivan aiheuttamaan haittaan sataman käytössä eikä laiturin mahdollisella käyttöoikeudella ollut siten asiassa merkitystä. Valituksessa ei esitetty muutakaan perustetta sille, että Jämsän teknisen lautakunnan päätös olisi kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin lainvastainen. - Uutiset
7.4.2016 10.07
Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa toukokuusta alkaenSisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa 1. toukokuuta 2016. Pysäköintivirhemaksut nousevat kuntien esitysten mukaisesti Kuopiossa, Raumalla, Riihimäellä, Savonlinnassa sekä Vaasassa. - Uutiset
1.4.2016 13.00
Yhteispalvelulain muutosehdotus lausunnolla 17. toukokuuta asti Lausuntopalvelu.fi:ssäValtiovarainministeriö pyytää lausuntoja esitysluonnoksesta julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta. Lausunnon voi antaa 17. toukokuuta asti Lausuntopalvelu.fi-verkkopalvelussa. Esityksen tarkoituksena on tukea digitalisaatiokehitystä ja mahdollistaa asiakaspalvelujen saatavuus kustannustehokkaasti viranomaisten yhteistyönä. Yhteispalvelu perustuisi edelleen viranomaisten keskinäisiin sopimuksiin. - Uutiset
30.3.2016 12.05
Perustulokokeilun esiselvitys valmistuiPerustulokokeilua selvittävä tutkimusryhmä on tehnyt ensimmäiset ehdotuksensa malleista, joilla perustuloa voidaan kokeilla käytännössä. Raportti kerää yhteen olemassa olevaa tietoa erilaisista perustulomalleista ja niihin liittyneistä kokeiluista ja tuloksista. Lisäksi siinä arvioidaan erilaisten perustulomallien vaikutuksia. - Uutiset
21.3.2016 9.14
Työryhmältä jatkoselvitys ympäristöhallinnon tehtävien järjestämisestäYmpäristöministeriön 4.3.2016 asettama työryhmä luovutti 18. maaliskuuta 2016 selvityksensä ympäristöhallinnon tehtävien organisoinnista valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon välillä. - Uutiset
21.3.2016 9.04
Virkaehtosopimuksen ulkopuolella oleville viranhaltijoille avataan säädöstasolla oikaisuvaatimus- ja valitustie - jatkossa korkolain viivästyskorkoa koskevia säännöksiä sovelletaan myös kunnan virkasuhteeseen perustuvaan saatavaanTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (18.3.) lainmuutokset, joiden myötä virkaehtosopimuksen ulkopuolella oleville viranhaltijoille avataan säädöstasolla oikaisuvaatimus- ja valitustie. Työtuomioistuimessa tällainen viranhaltija ei voi nostaa kannetta. Samalla vahvistettiin, että korkolain viivästyskorkoa koskevia säännöksiä sovelletaan jatkossa kunnan virkasuhteeseen perustuvaan saatavaan esimerkiksi palkan tai muun palvelussuhteesta johtuvan edun suorituksen viivästyessä. Muutokset tulevat voimaan 1. huhtikuuta 2016. - Uutiset
17.3.2016 13.52
Viiden aluehallintoviraston kannanotto ympäristöhallinnon tehtävien alueellisesta organisoinnistaLähtökohtana ympäristöhallinnon tehtävien hoitamisessa tulee olla niiden hoitaminen mahdollisimman lähellä asiakasta ja organisaatioissa, jotka mahdollistavat aluelähtöisyyden huomioon ottamisen, mutta kuitenkin turvaten riittävän osaamisen ja asiantuntemuksen. Viiden aluehallintoviraston mielestä ELY-keskusten ympäristöhallintotehtävät ja aluehallintovirastojen ympäristöluvitus tulisi yhdistää aluehallintovirastoihin alueilla. Maakuntahallinnolle tulisi siirtää alueellista harkintavaltaa sisältävät tehtävät kuten alueiden käyttö ja alueiden suunnittelu. Oikeusharkintaa edellyttävät tehtävät tulisi säilyttää valtiolla.