Hakutulokset
- Uutiset
8.5.2024 13.43
Hallitus esittää muutoksia ajoneuvojen hankintatukilakiinHallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta 8.5.2024. Ehdotetut muutokset on tarkoitus saada voimaan viimeistään 1.7.2024. - Uutiset
6.5.2024 8.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta on julkaissut uusia ratkaisusuosituksia- Käyttöhyödyn menetys. Seisonta-aika. Korjauksen viivästyminen LV 23/808
- Fysioterapian ja liikennevahingon välinen syy-yhteys. Luottamuksensuoja LV 23/470
- Yhtiön velvollisuus tehdä uusi korvauspäätös tai ratkaisusuosituspyyntö lautakunnalle LV 23/1116
- Korvausvastuu. Myötävaikutus LV 23/489 ja LV 23/1000 - Uutiset
3.5.2024 10.00
Muutoksia satunnaisen linja-autoliikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikoihinEU:n ajo- ja lepoaika-asetuksen muutokset julkaistiin EU:n virallisessa lehdessä 2.5.2024. Asetukseen tehtiin erityissääntöjä, joilla muutetaan satunnaisen henkilöliikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikoja. Yleisimmin satunnainen henkilöliikenne tarkoittaa linja-autoilla harjoitettavaa tilausajoliikennettä. Satunnaiseen linja-autoliikenteeseen liittyy erityispiirteitä, joita tavaraliikenteessä tai säännöllisessä linja-autoliikenteessä ei ole. - Uutiset
2.5.2024 15.36
Lisää ajoneuvoja liikennevakuutuslain piiriin - eduskunta hyväksyi liikennevakuutuslain muutoksetLiikennevakuutuslakiin, Liikennevakuutuskeskuksesta annettuun lakiin ja vakuutusyhtiölakiin tehdään muutoksia, joilla pannaan täytäntöön Euroopan parlamentin neuvoston liikennevakuutusdirektiivin (EU) 2021/2118 muutokset kansallisesti. Lait tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2024. Tasavallan presidentti vahvisti lait perjantaina 3.5.2024. - Uutiset
30.4.2024 11.29
KHO: Poliisin harjoittamaa ajoterveyden valvontaa voitiin pitää sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta oli mahdollista rajoittaaAsiakirjajulkisuus – Asianosaisjulkisuus – Poliisille tehty ilmoitus ajoterveyden heikentymisestä – Asianosaisen tiedonsaantioikeus ilmoituksen tekijästä – Erittäin tärkeä yleinen etu - Uutiset
23.4.2024 14.00
Hovioikeus: Koska asia oli jo lainvoimaisesti ratkaistu aluesyyttäjän rangaistusmääräyksellä, käräjäoikeuden olisi tullut jättää syyte omasta aloitteestaan tutkimattaKetään ei saa tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta, josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn mukaisesti (EIS 7. lisäpöytäkirjan 4(1) art.). Koska asia oli jo lainvoimaisesti ratkaistu aluesyyttäjän rangaistusmääräyksellä, KO:n olisi tullut jättää syyte omasta aloitteestaan tutkimatta. Asian käsittelyssä oli näin ollen tapahtunut tuomiovirhe, minkä vuoksi KO:n tuomio oli poistettava. (Vailla lainvoimaa 23.4.2024) - Uutiset
22.4.2024 12.44
Uudistetut Traficomin katsastuksen vikatilastot on julkaistu – miltei joka viides sähköauto hylättiinSuomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2% päättyi hylkäykseen. Hylkäysprosentti pysyi lähes muuttumattomana edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan sähköautojen katsastuksissa todettiin merkittävää lisäystä niin katsastusten määrässä kuin hylkäysprosenteissakin. Vuodessa sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksikköä, nousten 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin. - Uutiset
16.4.2024 14.40
Turistibussien kuljettajat: neuvostolta uutta lainsäädäntöä työolojen parantamiseksiNeuvosto on hyväksynyt tarkistuksen ajo- ja lepoaikoja satunnaisen henkilöliikenteen alalla koskeviin vuoden 2006 sääntöihin. Tarkoituksena on parantaa satunnaista linja-autoliikennettä Euroopassa tarjoavien kuljettajien liikenneturvallisuutta ja työoloja. Asetuksen hyväksynnän myötä tarkistetun asetuksen teksti julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina, ja asetus tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisesta. - Uutiset
16.4.2024 11.15
MML: Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia on helppo parantaa – tie kannattaa perustaa yksityistietoimituksessaTuulivoimayhtiöiden ja maanomistajien kannattaa sopia teiden käytöstä nykyistä tehokkaammalla tavalla. Näin tieto sovitun tien käytöstä tuulivoimapuiston alueelle näkyy kaikille kiinteistörekisterissä yksiselitteisellä tavalla. - Uutiset
12.4.2024 8.00
Lähetetyistä työntekijöistä annettun lakiin muutoksia 1.5.2024Muutokset koskevat muun muassa tiettyjä hallinnollisia vaatimuksia, joita lähetetyistä työntekijöistä annettu laki sisältää, sekä lähetetyn työntekijän suojelua epäasialliselta kohtelulta. Lakiin on lisätty lähetetyn työntekijän suojelemiseksi uusi säännös, joka koskee vastatoimien kieltoa ja kiellon rikkomisesta seuraavaa vahingonkorvausvelvollisuutta. Tieliikenteen sääntelyn osalta on tehty lähinnä selkeyttäviä muutoksia lakiin sekä parannuksia työsuojeluviranomaisen valvontaedellytyksiin. Muutosten taustalla ovat rikkomusmenettelyt, jotka Euroopan komissio on käynnistänyt Suomea vastaan. - Uutiset
5.4.2024 12.20
Traficom: Kitkarenkaiden merkinnät kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessäTalvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun, mutta niitä saa tarvittaessa käyttää sen jälkeenkin. Tänä keväänä renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa talvirenkaiden merkinnät, sillä lumipitomerkintä pitää löytyä henkilö- tai pakettiauton kitkarenkaasta 1.12.2024 alkaen. - Uutiset
4.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Liikennevirhemaksu oli voitu määrätä - asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt - navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisinAjoneuvon suurimman sallitun nopeuden 60 kilometriä tunnissa osoittavan nopeusrajoitusmerkin voimassaolo oli tieliikennelain liitteen 3.3 mukaisesti päättynyt tieliikennelain liitteen 3.5 mukaiseen taajamamerkkiin E22. Koska suurin sallittu nopeus kyseisen valvontapisteen kohdalla oli tieliikennelain mukaisen taajamamerkin mukaisesti ollut 50 kilometriä tunnissa, asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt. Ajoneuvon navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
2.4.2024 13.25
Lausuntopyyntö 19. toukokuuta 2024 saakka: Muutoksia liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyynLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla muutettaisiin liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyä. Esityksellä tehtäisiin yksittäisiä muutoksia lakiin muun muassa EU-sääntelyn johdosta. Lausuntoja voi antaa 19.5.2024 saakka. Liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen ja siten data-avaruuskehityksen vauhdittaminen liikennesektorilla ovat Suomen digitaalisessa kompassissa asetettuja digitaalisen infrastruktuurin tavoitteita. - Uutiset
28.3.2024 12.12
Arviomuistio lausunnoille 17. toukokuuta 2024 saakka: Tieliikenteen automaatio edellyttää lakimuutoksiaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta, joka koskee tieliikenteen automaation edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia Suomessa. Arviomuistiosta voi antaa lausuntoja 17.5.2024 saakka. Arviomuistio sisältää ehdotuksia lainsäädäntömuutoksiksi, joiden tarkoitus on mahdollistaa automaattisten ajoneuvojen käyttö yleisillä teillä Suomessa. Samalla säilytettäisiin liikenneturvallisuuden korkea taso. Arviomuistio sisältää alustavien lakiehdotusten päälinjaukset. Säädösvalmistelu jatkuu arviomuistiosta saadun palautteen avulla. - Uutiset
27.3.2024 8.28
Traficom: Sähköautojen latauspiste pitää asentaa tiettyihin ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin viimeistään 31. joulukuuta 2024Olemassa olevaan rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. - Uutiset
25.3.2024 13.11
Laivayhtiöiden on ilmoitettava Traficomille EU:n päästökauppajärjestelmään kuuluvista aluksistaanPäästökaupan velvoitteita noudattavan laivayhtiön, jonka vastaava hallinnointiviranomainen Suomi on, tulee toimittaa komission täytäntöönpanoasetuksen (2023/2599) mukaiset tiedot hallinnoimistaan aluksistaan Liikenne ja viestintävirasto Traficomille. Viraston tiedotteessa kerrotaan, miten tiedot tulee toimittaa. - Uutiset
25.3.2024 9.00
Näkökyky: EUT tulkitsi ajokorttidirektiiviäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa silmälääkäri oli katsonut, ettei WU kykenee kuljettamaan C- ja CE-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. - Uutiset
22.3.2024 15.00
EUT: Matkustajan katsotaan hyväksyneen lentolipun hinnan korvauksen matkasetelillä, jos hän on lentoliikenteen harjoittajan verkkosivuilla olevaa lomaketta täyttäessään luopunut lipun hinnan korvaamisesta rahanaTämä edellyttää, että lentoliikenteen harjoittaja on antanut matkustajalle rehellisesti selkeät ja täydelliset tiedot eri menettelytavoista, jotka matkustajalla on käytettävissään palautuksen saamiseksi. - Uutiset
22.3.2024 11.48
Vierashuoneessa oa. ma. professori, OTT Kalle Määttä: Ylikuormamaksu – kun oikeudenalat eivät puhu keskenään?Voidaan kyseenalaistaa vallitseva näkemys siitä, että ylikuormamaksu olisi kategorisesti vähennyskelvoton menoerä elinkeinoverotuksessa. Kyseessähän ei ole millään tavoin rangaistuksen luonteinen seuraamus, vaan hyötykonfiskaation korvaava seuraamus. Oikeustilan epämääräisyys johtunee siitä, että yksittäisiä lakeja säädettäessä ei aina oteta tarvittavassa määrin huomioon muita lakeja sekä niitä koskevia lain esitöitä ja oikeuskäytäntöä, kirjoittaa OTT Kalle Määttä Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjastossa julkaistussa artikkelissa. - Uutiset
21.3.2024 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Miehistön jäsenen odottamatonta sairastumista ennen lennon lähtöä ei ollut pidettävä asetuksessa tarkoitettuna poikkeuksellisena olosuhteenaMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa lennolla AY1436 Berliinistä Helsinkiin 30.8.2021. Lento peruutettiin ja matkustaja reititettiin uudelleen Amsterdamin kautta Helsinkiin, minne hän saapui noin 19 tuntia alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin. Lentoyhtiö, joka olisi suorittanut peruutetun lennon, ilmoitti peruuttamisen syyksi miehistön jäsenen yllättävän sairastumisen. Asiassa oli erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajalle 250 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
20.3.2024 15.25
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi ettei törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt ollut vastuussa poliisiauton vaurioitumisestaV:n aikeet ja liikennetilanne olivat olleet myös pysäyttämistä tehneen poliisimiehen havaittavissa. Tuomiossa selostettuihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, ettei voimakeinojen käyttäminen V:n pysäyttämiseksi olleet välttämätöntä eivätkä poliisiauton törmäyksestä syntyneet vauriot olleet seurausta V:n tahallisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta, vaan poliisimiehen virkatoimesta. (Vailla lainvoimaa 20.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 12.50
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei näy kehitystä parempaan suuntaanTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina. - Uutiset
13.3.2024 10.38
Talousoikeuden professori Ari Ekroos, projektijohtaja Ilkka Niskanen ja Partner Leena Roiko: Melun hetkellinen enimmäistaso ratahankkeessa (KHO 2023:128)Ratasuunnitelman hyväksymisasioita koskevaa oikeuskäytäntöä on niukasti. Korkein hallinto-oikeus antoi kuitenkin 22.12.2023 päätöksen (KHO 2023:128), jossa oikeudellisesti mielenkiintoista oli aineellisoikeudellisesti ratamelu ja menettelyllisesti ratasuunnitelmaa koskeva päätöksenteko. Asiassa kyse oli Tampereen henkilöjunien huoltoratapihaa koskevasta ratalain (110/2007) mukaisesta ratasuunnitelman meluselvitysten riittävyydestä sekä toimenpiteistä, jotka ratasuunnitelmassa tulisi esittää hankkeesta aiheutuvan melun vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi. Päätöksessä määritettiin myös raja-arvot tavoiteltavalle melutasolle tietylle kiinteistölle. - Uutiset
12.3.2024 15.34
Tulli: Suomessa olevien, Venäjälle rekisteröityjen autojen tulee poistua viimeistään 15.3.2024Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15.3.2024. Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja. - Uutiset
7.3.2024 9.23
Lausuntokierros ilmailulain muuttamisesta alkaaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta ilmailulain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Esitysluonnoksen tavoitteena on toimeenpanna EU:n 55-valmiuspaketin lentoliikennettä koskevaa sääntelyä. Lakimuutoksilla osoitettaisiin toimivaltaiset viranomaiset ja niiden tehtävät sekä säädettäisiin seuraamusjärjestelmästä. Lausuntoja voi antaa 3.4.2024 asti. - Uutiset
6.3.2024 11.32
Hovioikeus arvioi liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperusteen määräytymistä - käräjäoikeuden tuomio kumottiinHO:ssa asiassa oli kysymys siitä, määräytyikö liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperuste liikennevakuutuslain 33 §:n 1 momentin mukaisesti riippumatta siitä, että se oli liikennevahingon tapahtuessa ollut kytkettynä tuntemattomaksi jääneeseen vetoautoon, sekä siitä, oliko kyse liikennevakuutuslain 44 §:ssä tarkoitetusta liikennevahinkotapahtumasta. (Vailla lainvoimaa 6.3.2024) - Uutiset
6.3.2024 9.00
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa lentoaseman turvatarkastuksen jonotusaikoihinAOA:n käsityksen mukaan Finavian tulee pitää huoli sekä siitä, että turvatarkastuksen jonotusajat eivät ylitä asetettua enintään 15 minuutin tavoiteaikaa, kuin myös siitä, että erot Priority-palvelun ja normaalin turvatarkastuslinjan jonotusajoissa eivät kasva siten merkittäviksi, että matkustajien tasapuolinen kohtelu vaarantuisi. - Uutiset
5.3.2024 11.10
Hovioikeus: Toistuvasti kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta syyllistyneen yhdyskuntapalvelun tuomitsemiselle oli esteYhdyskuntapalvelu on pääsääntö silloin, kun sen tuomitsemisen edellytykset täyttyvät. Yhdyskuntapalvelun esteeksi voivat kuitenkin muodostua muun ohella ehdottomat vankeusrangaistukset ja aikaisemmat yhdyskuntapalvelurangaistukset. Aikaisempien rangaistusten merkitystä arvioitaessa tulee ottaa huomioon muun muassa niiden lukumäärä ja ankaruus sekä aikaisempien rikosten vakavuus, uusimisnopeus ja aika, joka teoista on kulunut. Mitä pidemmästä ajanjaksosta on kysymys, sitä pienempi on aikaisempien rangaistusten merkitys. (KKO 2017:66, kohta 11.) (Vailla lainvoimaa 5.3.2024) - Uutiset
5.3.2024 9.17
KHO: Ajokieltoa ei voitu määrätä sillä perusteella, ettei valittaja ollut toimittanut aikaisemman ajo-oikeutensa aikana vaadittua lääkärinlausuntoaPoliisilaitos oli määrännyt muutoksenhakijan ajokieltoon vuonna 2022 sen vuoksi, ettei hän ollut toimittanut häneltä vuonna 2014 edellytettyä erikoislääkärin lausuntoa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakija voitu tällä perusteella määrätä ajokieltoon, kun otettiin huomioon, että hänelle oli vuonna 2022 myönnetty uusi ajokorttilupa. HAO:n ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin. - Uutiset
29.2.2024 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että törkeästä rattijuopumuksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistusHO päätyi kokonaisharkinnassa siihen, että vastaajan rikos oli ollut hänen verensä alkoholipitoisuus ja teon vaarallisuus huomioon ottaen siinä määrin vakava ja osoitti vastaajassa niin korkeaa syyllisyyttä, ettei vankeusrangaistusta voitu määrätä ehdolliseksi sen puolesta puhuvista seikoista huolimatta. Vastaajan yhdyskuntapalveluun tuomitsemiselle ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
29.2.2024 10.00
Autot kolaroivat 80-vuotiaan eläkeläisen tien ylittämisen seurauksena - hovioikeus katsoi eläkeläisen syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen mutta jätti hänet rangaistukseen tuomitsemattaVastaaja oli Valtatie 2:lla Ulvilassa Lidl-myymälän ja pesäpallokentän välisellä tieosuudella olevan liikenteenjakajan kohdalla jalan ylittänyt ajokaistat. Vastaajan menettelyn seurauksena Porista Nakkilan suuntaan tulleet ajoneuvot olivat joutuneet äkillisesti jarruttamaan ja pysähtymään tai ainakin merkittävästi hidastamaan nopeuttaan, minkä seurauksena ajoneuvot olivat törmänneet toisiinsa. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
29.2.2024 7.55
Euroopan parlamentti tukee EU:n ajokorttisääntöjen päivittämistä liikenneturvallisuuden parantamiseksi – muun muassa kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille- Itsearviointi terveydentilasta ennen ajokortin myöntämistä tai uusimista
- Kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille
- Digitaaliset mobiiliajokortit mahdollisia.
Parlamentin kanta hyväksyttiin äänin 339-240 (37 tyhjää). Lain käsittelyä jatkaa seuraava, kesäkuun 2024 vaaleissa valittava parlamentti. - Uutiset
27.2.2024 8.00
Hovioikeuskin tuomitsi tietä jalkaisin ylittämässä olleeseen, heijastinliiviin pukeutuneeseen ja kyynärsauvoja apunaan käyttäneeseen jalankulkijaan pakettiautollaan törmänneen autoilijan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta 50 päiväsakon rangaistukseenJalankulkijan tulo vastaajan käyttämälle ajokaistalle ei ollut ollut ennalta-arvaamatonta. (Vailla lainvoimaa 27.2.2024) - Uutiset
26.2.2024 10.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että jalankulkijaan suojatiellä törmännyt autoilija syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään vammantuottamukseenAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli kuljettanut henkilöautoa Oulun keskustassa ajosuuntaansa nähden kaksikaistaisen Heikinkadun oikeanpuoleisella ajokaistalla siten, että hän oli törmännyt ajoneuvolla jalankulkijana suojatietä pitkin katua ylittäneeseen A:han. A:lle oli teosta aiheutunut kallonmurtuma, molempien olkavarsien murtumat, murtumia lantion alueelle ja värttinähermon halvaus. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko vastaajalle kohdassa 1 syyksiluettua liikenneturvallisuuden vaarantamista ja kohdassa 2 syyksiluettua vammantuottamusta pidettävä törkeinä tekomuotoina. (Vailla lainvoimaa 26.2.2024) - Uutiset
23.2.2024 12.13
Apulaisoikeuskanslerin näkemys: Poliisin menettely ajoneuvokohtaisten liikennevirhemaksujen määräämisessäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Poliisihallituksen huomiota hallinnon lainalaisuusperiaatteen noudattamiseen. - Uutiset
23.2.2024 10.40
Hallitus esittää lakimuutoksia liikennevakuutusdirektiivin toimeenpanemiseksi – vakuutettavaksi tulisivat muun muassa kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudatEsityksessä ehdotetaan muutoksia liikennevakuutuslakiin, Liikennevakuutuskeskuksesta annettuun lakiin ja vakuutusyhtiölakiin. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön Euroopan parlamentin neuvoston direktiivin (EU) 2021/2118 muutokset kansallisesti. - Uutiset
23.2.2024 9.26
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut peruuttaa taksinkuljettajan ajolupaa mainitsemallaan perusteellaTaksinkuljettajan ajoluvan peruuttaminen – Rikoksiin syyllistyminen – Muu kuin liikenteen palveluista annetussa laissa nimenomaisesti mainittu rikos - Uutiset
21.2.2024 11.02
Liikennevakuutuskeskus: Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16. maaliskuuta 2024 mennessäEU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen. - Uutiset
12.2.2024 8.08
Suomen linjaukset IMO:n merenkulun hallintoa koskevien velvoitteiden täyttämiseksi on julkaistuLiikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut Suomen linjaukset menettelyistä Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n pakollisten velvoitteiden voimaansaattamiseksi sekä merenkulun hallinnon vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi. Linjausten laatiminen on osa valmistautumista IMO:n auditointiin. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on auditoinut yli puolet kaikista jäsenvaltioistaan. Suomen auditoinnin vuoro on lokakuussa 2024. Auditoimalla jäsenvaltioitaan IMO pyrkii varmistamaan, että jäsenvaltiot täyttävät kansainväliset velvoitteensa ja kehittävät merenkulun hallintoaan. - Uutiset
8.2.2024 13.38
Traficom: Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista on julkaistuVaarallisia aineita kuljetettiin eri liikennemuodoissa noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2022. Kokonaismäärä on pienentynyt 4 % vuodesta 2017. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä. Selvitys jatkaa vuonna 1987 alkanutta vaarallisten aineiden kuljetustilastojen sarjaa. Tiedonkeruu on toteutettu viiden vuoden välein. Alusliikenteen ja rautatieliikenteen osalta hyödynnettiin viranomaisten tietoaineistoja. Tieliikenteen ja ilmailun osalta tietoa kerättiin yrittäjille kohdistetuilla kyselyillä, minkä vuoksi tiedoissa on huomattavaa epävarmuutta. - Uutiset
7.2.2024 13.07
Pidä Saaristo Siistinä ry: Kertakäyttömuovidirektiivi tekee muovisten kalastusvälineiden keräyksen pakolliseksi Suomessa – Saaristomeren pilottikeräyksillä luodaan pohjaa kierrätysverkostolleSuomessa kalastusvälineille ei vielä ole kierrätysverkostoa eikä keräyspisteitä, vaan ne lajitellaan sekajätteeseen. Pidä Saaristo Siistinä ry järjestää tulevana kesänä Saaristomerellä käytöstä poistettujen vapaa-ajan kalastusverkkojen keräyksen osana EU-rahoitteista Re:Fish-hanketta. - Uutiset
1.2.2024 9.19
Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä päiväsakon rahamäärästä annettua asetusta ei kumottu - hovioikeus korotti päiväsakon rahamäärääTieliikennelaki (267/1981) on kumottu uudella tieliikennelailla (729/2018). Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) 194 §:n 3 momentin mukaan, jos muualla lainsäädännössä viitataan kumottuun lakiin, sen asemesta sovelletaan tätä lakia. Myös korkein oikeus on ennakkopäätöksessään KKO 2022:64 katsonut, että tieliikennelain uudistuksen yhteydessä päiväsakon rahamäärästä annettua asetusta ei ole kumottu, joten asetuksen 7 §:n 1 momenttia voidaan edelleen soveltaa (KKO 2022:64, kohdat 6–9). Vastaajalle määrätyn sakon kokonaisrahamäärä alitti asetuksessa todetun vähimmän kokonaisrahamäärän. Sakon rahamäärää oli siten korotettava vastaamaan päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia. (Vailla lainvoimaa 1.2.2024) - Uutiset
26.1.2024 10.00
EUT: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen- C‑54/23: Lentomatkustajalla ei voi olla asetuksessa tarkoitettuun korvaukseen, kun hän on siksi, että on olemassa vaara siitä, että lento, jolle hänellä on vahvistettu varaus, saapuu pitkäaikaisesti viivästyneenä määräpaikkaan – ja tällaisesta viivästymisestä on jopa riittäviä viitteitä –, itse varannut korvaavan lennon ja saapunut määräpaikkaan alle kolme tuntia ensimmäisen lennon aikataulun mukaisesta saapumisajasta viivästyneenä
- C‑474/22: Saadakseen asetuksessa säädetyn korvauksen lennon viivästyessä pitkäaikaisesti eli vähintään kolme tuntia lentoliikenteen harjoittajan aikataulun mukaisesta saapumisajasta lentomatkustajan on pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lähtöselvitykseen tai – jos hän on jo tehnyt lähtöselvityksen internetissä – pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan edustajalle lentoasemalla - Uutiset
25.1.2024 11.55
Vierashuoneessa OTL, väitöskirjatutkija Risto Tuori: Ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmässä on ongelmiaItä-Suomen hovioikeus on 18.6.2021 todennut, ettei tieliikennelain 1.6.2020 voimaan tullut uudistus ole voinut sitovasti muuttaa liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltamiskäytäntöä, joten vain vähäistä vaaraa aiheuttavasta teosta ei voi määrätä sakkorangaistusta eikä liikennevirhemaksua. Ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmässä on tältä osin aukko, jota poliisin sakkokäsikirjassa ei ole tunnistettu, kirjoittaa väitöskirjatutkija Risto Tuori Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
22.1.2024 14.45
EU:ssa alustava sopu raskaan kaluston CO2-päästöistä - Suomelle tärkeät raskaat yhdistelmät huomioituEuroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun asetuksesta raskaan kaluston CO2-raja-arvoista. Uusien raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteet kiristyvät asteittain ja asetuksen soveltamisala laajenee. Yhteisymmärrykseen päästiin kolmikantaneuvotteluissa 18.1.2024. Raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetuksen tavoitteena on, että ajoneuvovalmistajat parantaisivat ajoneuvojen energiatehokkuutta ja markkinoille tulisi entistä enemmän päästöttömiä ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja. - Uutiset
22.1.2024 13.24
Lausuntokierros arviomuistiosta 1. maaliskuuta 2024 saakka: Väylämaksun pysyvällä puolituksella huolehditaan Suomen kilpailukyvystäVäylämaksun väliaikainen puolitus on tarkoitus muuttaa pysyväksi puolitukseksi hallitusohjelman mukaisesti. Muutoksella tuetaan Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja väylämaksun pysyvää puolitusta tarkastelevasta arviomuistioluonnoksesta 1.3.2024 mennessä. - Uutiset
18.1.2024 14.00
Hovioikeus poisti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan käräjäoikeuden tuomion menettelyvirheen vuoksi kokonaisuudessaanKO oli menetellyt virheellisesti ratkaistessaan asian kirjallisessa menettelyssä paitsi jätettyään antamatta kantelijalle tiedoksi asianomistajan esittämän korvausvaatimuksen myös siltä osin kuin se oli tutkinut tuon vaatimuksen, vaikka tutkimiselle oli ollut liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentin mukainen este. Ottaen huomioon, ettei kantelija ollut saanut tilaisuutta vastata asianomistajan korvausvaatimukseen KO:ssa, oikeusastejärjestys ja siihen liittyvä muutoksenhakuoikeuden tosiasiallinen turvaaminen edellyttivät vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyä KO:ssa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2024) - Uutiset
15.1.2024 12.05
Arviointiraportti: ELY-keskukset onnistuneet toiminnassaan ohjauksen ja johtamisen haasteista huolimattaELY-keskukset ovat onnistuneet tehtävissään, mutta ohjausjärjestelmä ja virastorakenne kaipaavat kehitystä, todetaan ELY-keskusten virastokokonaisuuden ulkoisen arvioinnin raportissa. Työn tavoitteena oli arvioida, mikä nykyisissä ELY-keskuksissa on toimivaa ja miten toimintaa voitaisiin kehittää entistä vaikuttavammaksi. - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
12.1.2024 13.39
Hallinto-oikeus: Katsastustoimipaikalle oli voitu antaa varoitusAsiassa oli kysymys siitä, oliko Liikenne- ja viestintävirastolla ollut perusteltu syy epäillä, ettei valittaja ollut pystynyt varmistamaan katsastustoimipaikkansa katsastustoiminnan riittävän korkeaa laatua, ja oliko valittajalle voitu antaa varoitus. (Vailla lainvoimaa 12.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 15.15
Hallinto-oikeus: Poliisi oli voinut määrätä 100 euron liikennevirhemaksun, eikä sen määrän alentaminen ollut mahdollistaHallinto-oikeus katsoi poliisimiehen tekemien havaintojen ja niistä saadun selvityksen perusteella asiassa tulleen selvitetyksi, että valittaja oli kuljettaessaan traktorimönkijää tahallaan tai huolimattomuudesta ajanut pitkähkön matkan vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla.
Tahallisesta tai huolimattomuudesta tehdystä tieliikennelain 19 §:n 3 momentin mukaisesta teosta oli siten voitu määrätä 100 euron suuruinen liikennevirhemaksu. Maksun määrä on lakiin perustuva kiinteämääräinen hallinnollinen seuraamus. Näin ollen maksun määrän alentaminen, kun teonkuvaus täyttyy, ei ole mahdollista. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 12.21
Hallinto-oikeus kumosi pysäköinninvalvojan päätöksen ja muutti seuraamuksen huomautukseksiHallinto-oikeus katsoi, että pysäköintivirhettä voitiin tässä yksittäistapauksessa pitää vähäisenä, kun otettiin kokonaisuutena huomioon asiassa saatu selvitys. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 10.00
Hovioikeus: Päihtyneenä ylinopeutta ajanut ja puuhun törmännyt nuori aikuinen oli aiheuttanut vakuutustapahtuman törkeästä huolimattomuudesta - vakuutusyhtiön 398.008,75 euron korvausvaatimus soviteltiin puoleenHO hyväksyi KO:n ratkaisun perusteluineen siltä osin kuin KO oli katsonut vastaajan aiheuttaneen vakuutustapahtuman liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla törkeästä huolimattomuudesta ja olevan siten korvausvelvollinen yhtiötä kohtaan. HO hyväksyi KO:n vahingonkorvauksen sovittelua koskevan ratkaisun perusteluineen. Korvauksen enempään alentamiseen ei ollut aihetta. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
10.1.2024 12.27
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta päivitettyjä ohjeitaLiikenne- ja potilasvahinkolautakunta Liipo on julkaissut 9. tammikuuta 2024 seuraavat päivitetyt ohjeet: - Uutiset
10.1.2024 10.55
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus äänestäen katsoi vastaajan syyllistyneen ohitustilanteessa liikenneturvallisuuden vaarantamiseenM oli syytteessä kuvatulla tavalla rikkonut huolimattomuudesta tieliikennelakia tavalla, joka oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Sillä, että M oli havainnut S:n ajoneuvon suuntavilkun vasta ohittaessaan venetraileria, ei ollut oikeudellista merkitystä. (Vailla lainvoimaa 10.1.2024) - Uutiset
8.1.2024 13.31
Hovioikeus äänesti liikennevakuutusasiassa: Tuomioistuinmenettelyn ulkopuolella aiheutuneet asianajokulutHovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko Liikennevakuutuskeskus velvollinen suorittamaan liikennevahingon kärsineelle T:lle muina kuluina asian hoitamisesta tuomioistuinmenettelyn ulkopuolella aiheutuneet asianajokulut. Jos näin katsottiin olevan, kysymys oli myös korvattavien asianajokulujen määrästä. (Vailla lainvoimaa 8.1.2024) - Uutiset
3.1.2024 14.00
Liikennevakuutuskeskus täytti 100 vuotta 2023 – voit käydä läpi sen aikamatkanSuomen Automobiilitariffiyhdistys perustettiin 1.10.1923. Sen perustivat Fennia, Pohjola ja Sampo, ja tavoitteena oli yhteistyö vakuutusehto- ja maksukysymyksissä. Liikennevakuutuskeskuksen toiminnan lasketaan alkaneen tästä. - Uutiset
2.1.2024 8.33
Uusi päästökauppalaki tuli voimaan ja sen soveltamisala laajenee kattamaan myös meriliikenteenUusi päästökauppalaki ja muutokset biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annettuun lakiin tulivat voimaan 1.1.2024. Lakimuutokset kumosivat aiemman päästökauppalain ja lain lentoliikenteen päästökaupasta. Muutoksilla toteutetaan kansallisesti EU:n päästökauppadirektiivin uudistusta, joka on vastaus päästövähennystavoitteiden kiristymiseen. - Uutiset
29.12.2023 12.27
Poliisi: Liikennevirhemaksun voi saada jatkossa myös postitse tai sähköisestiPoliisi voi nyt lähettää kentällä määräämänsä liikennevirhemaksun myös postitse tai sähköisesti, Suomi.fi -palvelun kautta. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tehdystä liikennerikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu voidaan tästä lähtien antaa tiedoksi henkilökohtaisen, asiakirjat käteen ojentamalla tapahtuvan tiedoksiannon sijaan myös postitse tai sähköisesti. - Uutiset
22.12.2023 10.50
Hovioikeus: Pysäköinninvalvontayhtiö oli velvollinen korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulutHovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko ParkkiPate Oy tuomiossa sanotun mukaisessa tilanteessa velvoitettava korvaamaan H:n oikeudenkäyntikulut käräjäoikeudessa. Lisäksi kysymys oli oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hovioikeudessa. (Vailla lainvoimaa 22.12.2023) - Uutiset
22.12.2023 9.39
KHO antoi ratasuunnitelman puutteellisuuden vuoksi Väylävirastolle määräykset melumittausten suorittamiseksiRatasuunnitelma – Ratasuunnitelman hyväksymispäätös – Haitallisten vaikutusten poistaminen tai vähentäminen – Toimenpiteet – Määräys Väylävirastolle melumittausten suorittamisesta - Uutiset
21.12.2023 8.35
Liipo: Työntekijämaksujen huomioiminen ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2024Soveltamisohje 2/2023 - Uutiset
20.12.2023 12.10
Liikennevakuutusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano viivästyy – ratkaisuja etsitään sähköpotkulautojen vakuuttamiseenHallituksen esitystä laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta valmistellaan parhaillaan lausuntokierrokselta saadun palautteen perusteella. Lausuntokierroksen jälkeen tehdyistä muutoksista tullaan järjestämään kuulemistilaisuus tammikuussa 2024. - Uutiset
18.12.2023 10.47
VTV ratahankkeista: Hankeyhtiömalli on valtiontalouden kannalta ongelmallinen, vaikka nykyiset hankeyhtiöt ovat toimineet tehokkaastiHankeyhtiömallin riskit ratainvestointien suunnittelussa ovat valtion kannalta merkittävät. Kolmea suurta ratahanketta suunnittelevat hankeyhtiöt ovat kuitenkin toimineet tehokkaasti ja luoneet innovatiivisia uusia käytäntöjä. - Uutiset
15.12.2023 13.13
Hovioikeus hylkäsi pysäköintiyhtiön velkomuskanteen: Pysäköinnistä ei ollut syntynyt sopimustaAsiaa kokonaisuutena arvioiden hovioikeus katsoi M:n kyenneen vastanäytöllään asian riidattomiksi todetuissa olosuhteissa siinä määrin horjuttamaan ParkkiPate Oy:n kokemussääntöön perustuvaa olettamaa kuljettajan henkilöstä, että yksinomaan tämä seikka ei riittänyt osoittamaan M:n toimineen ajoneuvon kuljettajana kysymyksessä olevana ajankohtana. Näin ollen ParkkiPate Oy ei näyttänyt sen ja M:n välille syntyneen pysäköimistä koskevaa sopimusta, minkä vuoksi kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.12.2023) - Uutiset
13.12.2023 13.30
Hovioikeus: Suomalaista ajokorttia anonut ei ollut voinut syyksilukemisen edellyttämällä varmuudella tietää, että hänen käyttämänsä syyrialainen ajokortti oli ollut vääräToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen väärennöksestä. Vastaaja vapautettiin hänelle tuomitusta 25 ps rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 13.12.2023) - Uutiset
12.12.2023 15.52
Hovioikeus äänesti: Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudettaHovioikeus katsoi, että rikoslain 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ole nyt käsillä olevan kaltaisten tilanteiden varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä ja 15 a §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti samalla tavalla kuin korkein oikeus on ennakkoratkaisussaan KKO:2023:11 katsonut ajokorttilain 6 §:n osalta. Ään. (Vailla lainvoimaa 12.12.2023) - Uutiset
12.12.2023 13.20
Hallinto-oikeus: Näyttö ei riittänyt osoittamaan auton olleen vuokrattuna juuri pysäköintihetkellä, joten auton omistajan oli maksettava pysäköintivirhemaksuAsiassa saadun selvityksen mukaan ajoneuvo oli ollut vuokrattuna 2.1.2023 alkaen 24 tunnin ajaksi. Siitä, mistä kellonajasta alkaen ajoneuvo oli vuokrattu, ei esitetty asiassa selvitystä. Päätöksessä esitettyyn nähden hallinto-oikeus katsoi asiassa jääneen näyttämättä, ettei ajoneuvo olisi ollut omistajan omassa käytössä pysäköintivirheen tullessa todetuksi 3.1.2022 kello 12.20. (Vailla lainvoimaa 12.12.2023) - Uutiset
11.12.2023 14.45
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksiVähäisestä virheestä voidaan pysäköinninvalvonnasta annetun lain 5 §:n mukaisesti antaa pysäköintivirhemaksun sijaan huomautus. Kun otettiin huomioon asiassa saatu selvitys, jonka mukaan pysäköinnistä oli suoritettu maksu ja ainoastaan rekisterinumeron kaksi kirjainta olivat niitä pysäköintisovellukseen kirjattaessa vaihtaneet paikkaa, voitiin pysäköintivirhettä tässä tapauksessa pitää vähäisenä. Pysäköintivirhe oli näin ollen kumottava ja muutettava seuraamus huomautukseksi. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
11.12.2023 11.25
Defensor Legis 4/2023 on julkaistu EdilexissäDefensor Legisin numerossa 4/2023 käsitellään muun muassa muistijälkitestin käyttöä rikosprosessissa, osituksen viivästymistä ja asumiskorvausta, yleisiä sopimusehtoja ja kauppatapaa, rikoshyödyn menettämistä, lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytyksiä, tavaroiden tiekuljetuksia, perintö- ja lahjaverolakia, yhteistoimintalakia, EU:n hankintasääntelyä sekä asiantuntijatodistelua. - Uutiset
30.11.2023 7.53
Komissio: Paremmat oikeudet ja parempi tiedottaminen matkustajilleEuroopan komissio hyväksyi 29.11.2023 joukon ehdotuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien ja matkustajien kokemuksia vahvistamalla heidän oikeuksiaan. - Uutiset
28.11.2023 15.57
Mopoauton sisätilanlämmittimen vika aiheutti rivitalon tulipalon – toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi tulipalon aiheutuneen mopoauton liikenteeseen käyttämisestä ja tästä aiheutunut 575.000 euron vahinko tuli korvata ajoneuvon liikennevakuutuksestaRivitalo oli tuhoutunut tulipalossa, joka oli saanut alkunsa rivitalorakennuksen edustalla pysäköitynä olleesta ajoneuvosta. Hovioikeus katsoi, että mopoauton liikenteeseen käyttämisellä ja aiheutuneella vahingolla oli syy-yhteys. Mopoauto oli ollut pysäköitynä rivitalon eteen. Näin ollen liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin mukaiset rajoitussäännökset eivät tulleet asiassa sovellettaviksi. (KKO:ssa; VL:2024-11) - Uutiset
28.11.2023 12.02
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Kaupungin tiedottaminen pysäköinnin maksutavoista ei ollut riittävää - Uutiset
27.11.2023 8.00
Parannuksia teollisuustyöntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuuteenTasavallan presidentti vahvisti perjantaina 24.11. ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset ja yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Lakimuutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2024. - Uutiset
24.11.2023 12.05
Traficom: Lennätätkö dronea? Huomioi vuodenvaihteen muutoksetDronen lennättämiseen on tulossa muutoksia vuoden 2024 alussa, kun droneasetuksen siirtymäkausi päättyy. Muutokset koskevat lähes kaikkia lennättäjiä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on laatinut testin, jolla voit alustavasti selvittää, missä ja millä edellytyksillä voit lennättää jo ostettua tai hankinnassa olevaa dronea vuoden vaihteen jälkeen. - Uutiset
15.11.2023 11.55
Hovioikeus: Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen - polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin ja korvauksiinPolkupyöräilijän olisi jalankulkijan kohdatessaan tullut antaa tälle turvallinen tila tiellä. Turvalliseen tilaan kuuluu se, että jalankulkija voi vaistomaisesti omaa turvallisuuttaan suojatakseen pyrkiä väistämään johonkin suuntaan kulkuväylän kapeus huomioon ottaen. Polkupyörän käyttäjällä on aina mahdollisuus taluttaa pyöräänsä, mikäli väylä on liian kapea tai näkyvyydeltään poikkeuksellisen huono. Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen tilanteessa. Polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 ps rangaistukseen ja maksamaan naiselle korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta 11 000 euroa ja pysyvästä haitasta 11 056,87 euroa. (Vailla lainvoimaa 15.11.2023) - Uutiset
14.11.2023 11.45
Hovioikeus: Liikennevakuutuskorvaus ja rikastumiskielto – oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää vakuutetun työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksestaValituksen perusteella hovioikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää L:n työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksesta vai olisiko vähentäminen ollut L:n väittämin tavoin tehtävissä ainoastaan työeläkejärjestelmässä. Hovioikeus totesi, että valituksen perusteena ei ollut vedottu vakuutusyhtiön vuosia jatkuneeseen käytäntöön eläkkeen maksamisessa ja siihen perustuvaan luottamuksen suojaan eikä käräjäoikeuden ratkaisu ollut näiltä osin hovioikeuden tutkittavana. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden ratkaisun siltä osin kuin siinä oli katsottu, että vakuutusyhtiön menettelylle, jolla korvauksen määrää oli laskettu, ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 14.11.2023) - Uutiset
8.11.2023 12.50
Virastoarvioinnit Tuomioistuinvirastosta, Ulosottolaitoksesta, Liikenne- ja viestintävirastosta, Opetushallituksesta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä VäylävirastostaValtiovarainministeriö julkaisi 8. marraskuuta virastoarvioinnit kuudesta eri virastosta, jotka ovat käyneet lähivuosina läpi merkittäviä uudistuksia. Arvioitavina olivat Liikenne- ja viestintävirasto, Opetushallitus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tuomioistuinvirasto, Ulosottolaitos sekä Väylävirasto. Arviointien tavoitteena on löytää keinoja valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämiseen. - Uutiset
8.11.2023 12.22
Traficom ja Väylävirasto: Uusi ohje merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseenMerituulivoimasuunnittelu on lisääntynyt viime vuosina Suomen merialueilla merkittävästi merituulivoiman teknologisen kehittymisen johdosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto ovat laatineet yhteistyössä ohjeen merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseen. Ohjeen tarkoituksena toimia apuna eri osapuolille merituulivoimahankkeissa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa merialueilla voivat toimia tehokkaasti ja turvallisesti niin merenkulku kuin merituulivoimalatkin. - Uutiset
8.11.2023 8.40
Liipo: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2024 alkaenSOVELTAMISOHJE 1/2023 - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
6.11.2023 12.40
Uusiutuvan energian RED III -direktiivi tulee voimaan 20.11.2023 – Työryhmä selvittämään bioenergian kestävyyteen liittyvän lainsäädännön muutostarpeitaEU:n RED III-direktiivi on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Direktiivi tulee voimaan 20. marraskuuta 2023, jonka jälkeen jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa toimeenpantava direktiivin velvoitteet. Nykyisessä direktiivissä on asetettu tavoitteet, yleiset puitteet ja toimenpiteet, jotka edistävät uusiutuvan energian tuotantoa ja kulutusta sekä varmistavat tältä osin EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen. - Uutiset
3.11.2023 13.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä vammantuottamuksestaOttaen huomioon tuomiossa selostettu näyttö tapahtumista ja tapahtumapaikan olosuhteista, hovioikeus piti mahdollisena, että C ei ollut ollut näkyvissä ennen S:n ajoa risteykseen ja tämän vuoksi S:n kertomusta siitä, että hän ei ollut havainnut tai voinut edes havaita pyöräilijää lähtiessään kääntymään vasemmalle ei voitu osoittaa vääräksi. Tämän vuoksi hovioikeus muun muassa katsoi, että S ei ollut tahallaan tai huolimattomuudestaan laiminlyönyt noudattaa hänelle liikennemerkillä osoitettua ja liikenneturvallisuuden vaatimaa väistämisvelvollisuutta. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
2.11.2023 8.43
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei näyttö riittänyt liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitsemiseenHovioikeus totesi, että asiat olivat voineet edetä myös valittajan P:n kertomalla tavalla. Pelkästään se, että todistaja EP oli havainnoinut tilannetta kauempaa tai se, että asianomistajat olivat tehneet rikosilmoituksen, ei riittänyt tuomiokynnyksen ylittävällä tavalla osoittamaan, että P olisi menetellyt rikoksen täyttävällä tavalla kääntäessään pakettiautoa tiellä. Tuomiossa mainituin perustein syyte oli hylättävä ja P oli vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 14.42
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta riittävän näytön puuttuessaHovioikeus katsoi, että asiassa esitetyllä näytöllä ei voitu syyksilukemisen edellyttämällä varmuudella todeta V:n syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli hylättävä. V oli vapautettava tuomitusta rangaistuksesta sekä velvollisuudesta suorittaa valtiolle rikosuhrimaksu ja todistelukustannukset. Kysymys myös oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 1.11.2023) - Uutiset
30.10.2023 13.32
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportti: Suosituksia liikennehankkeiden maankäyttövaikutusten arviointiinLiikennehankkeiden maankäyttövaikutuksista tarvitaan jälkiarviointeja, jotka olisi suunniteltava ottaen huomioon arviointikohteiden erilaisuus. Arviointien tuloksista ja käytetyistä tietoaineistoista tulisi koota valtakunnallinen aineisto, ja yhdyskuntarakenteen tietoaineistoja tulisi kehittää alueellisesti ja ajallisesti vertailukelpoisen paikkatiedon tuottamiseksi. Näin ehdotetaan 30.10.2023 julkaistussa raportissa. - Uutiset
19.10.2023 13.55
Eduskunnalle U-kirjelmä vammaiskorttia ja vammaisen henkilön pysäköintilupaa koskevasta direktiiviehdotuksestaValtioneuvosto toimitti torstaina 19.10. eduskunnalle U-kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, jonka mukaan kaikissa jäsenmaissa otettaisiin käyttöön eurooppalainen vammaiskortti ja vammaisille henkilöille tarkoitettu eurooppalainen pysäköintilupa. Valtioneuvosto kannattaa kortin laajentamista kaikkiin jäsenmaihin, mutta siten, että vammaiskortin toimeenpanoon liittyvät yksityiskohdat jätetään kansallisesti määriteltäväksi. - Uutiset
17.10.2023 10.55
Työryhmä valmistelemaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöäPääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen. Työryhmän toimikausi on 16.10.2023–31.8.2025. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudeksi 2025. - Uutiset
17.10.2023 10.32
EU:n ympäristöneuvostossa hyväksyttiin yleisnäkemys raskaan kaluston CO2-päästöistäEuroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät ympäristöneuvoston kokouksessa maanantaina 16.10.2023 yleisnäkemyksen uusien raskaiden ajoneuvojen CO2-raja-arvoista. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asetukseen loppuvuodesta 2023. Tämän jälkeen asetuksen neuvotteluja jatketaan Euroopan unionin neuvoston, Euroopan parlamentin ja Euroopan komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa. - Uutiset
12.10.2023 11.44
EUT: Sähköpyörä ei kuulu moottoriajoneuvojen vakuutusvelvollisuuden piiriin, koska se ei kulje yksinomaan mekaanisella voimallaPolkupyöräilijä, joka ajoi sähköpyörällä yleisellä tiellä lähellä Bruggea (Belgia), joutui vakavaan onnettomuuteen: hän törmäsi autoon ja loukkaantui vakavasti. Hän kuoli useita kuukausia myöhemmin. Myöhemmässä oikeuskäsittelyssä mahdollisesta korvausoikeudesta syntyi erimielisyyttä sähköpyörän oikeudellisesta luokittelusta: pitäisikö sitä pitää "ajoneuvona"? - Uutiset
12.10.2023 10.10
Autoalan Tiedotuskeskus: Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaaSuomessa on viime vuosien aikana romutettu noin 70 000–100 000 autoa vuosittain. Autot tulee romuttaa aina Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä järjestelmässä. Autojen romuttaminen, tai nykyään voidaan puhua mieluummin kierrättämisestä, on aina luvanvaraista toimintaa. Autoa ei siis saa kuka tahansa alkaa romuttaa ja vain virallinen toimipiste voi antaa kuluttajalle romutustodistuksen. - Uutiset
4.10.2023 8.48
Hallinto-oikeus: LiikennevirhemaksuLiikennevirhemaksun suuruudeksi oli aluksi suullisesti 4.10.2021 ilmoitettu 170 euroa. Kun suullisessa päätöksessä oli ollut ilmeiseen kirjoitus- tai laskuvirheeseen verrattava selvä virhe, oli poliisi korjannut sen hallintolain 51 §:n mukaisesti. Virheessä oli kysymys hallintolain 51 §:n 1 momentissa tarkoitusta selvästä virheestä, jonka korjaaminen ei ollut johtanut valittajan L:n kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Pääasian osalta hallinto-oikeus katsoi, että nopeusrajoitusta osoittava merkki oli ollut havaittavissa pyöräilijöistä tai mopoilijoista varoittavan merkin jälkeen, siitäkin huolimatta, että merkki oli ollut tapahtuma-aikaan hieman vinossa. Saadun selvityksen mukaan L:n kuljettaman ajoneuvon sallitun nopeuden ylitys oli varmuusvähennys huomioon otettuna ollut 17 kilometriä tunnissa. Kun suurin sallittu nopeus oli enintään 60 kilometriä tunnissa, tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä oli voitu määrätä 200 euron liikennevirhemaksu. (Vailla lainvoimaa 4.10.2023) - Uutiset
2.10.2023 14.32
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen: Ajoneuvon haltija ei täyttänyt hänelle syntynyttä selvitysvelvollisuutta siitä, että ajoneuvoa olisi käyttänyt tapahtuma-aikana joku tai jotkut muut henkilöt kuin hän itse ja oli siten velvollinen korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulutHovioikeus katsoi, ettei L ollut täyttänyt hänelle syntynyttä selvitysvelvollisuutta siitä, että ajoneuvoa olisi käyttänyt tapahtuma-aikana joku tai jotkut muut henkilöt kuin hän itse. Maksusta tehtyjä reklamaatioita tai pyrkimystä asian selvittämiseen ei voitu yksin pitää riittävänä näyttönä. ParkkiPate Oy:n vetoamilla riidattomilla seikoilla oli näytetty, että L oli pysäköinyt ajoneuvon ehtojen vastaisesti. Käräjäoikeuden tuomiota oli näin ollen muutettava ja ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 2.10.2023) - Uutiset
29.9.2023 15.40
Hovioikeus vapautti vastaajan velvollisuudesta korvata pysäköintiyhtiön oikeudenkäyntikulut käräjäoikeudessa - ei ollut tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheuttanut tarpeetonta oikeudenkäyntiä tai pitkittänyt sitäAjokiellossa oleminen ei ollut oikeustosiseikka vaan todistustosiseikka. Vastaaja ei ollut jättänyt varsinaisia oikeustosiseikkoja ilmoittamatta, minkä vuoksi oikeudenkäynnissä ratkaistavat kysymykset olivat olleet alusta asti selvillä. Yhtiön luovuttua kanteesta oli sen korvattava vastaajan tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. (Vailla lainvoimaa 29.9.2023) - Uutiset
28.9.2023 13.33
HAO: Tieliikennelaissa ei ole säädetty, että ajoneuvoa olisi luvallista pysäköidä liikkumisesteisen pysäköintiin varatulle paikalle kuormaamista tai kuorman purkamista vartenHallinto-oikeus katsoi, että kyseessä oli ollut pysäköintivirhe, josta oli voitu määrätä pysäköintivirhemaksu. Virhemaksun määrääminen ei myöskään ollut kohtuutonta. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 28.9.2023) - Uutiset
27.9.2023 6.55
Tietosuojavaltuutettu poisti väliaikaisen päätöksensä: Yango-taksipalvelu saa jatkaa toimintaansa Suomessa toistaiseksi – tiedonsiirtojen valvonta jatkuu Euroopan tietosuojaviranomaisten yhteistyössäTietosuojavaltuutetun toimisto sekä Alankomaiden ja Norjan tietosuojaviranomaiset ovat selvittäneet Yango-taksipalvelun toimintaa sekä sopineet käsittelyn seuraavista vaiheista. Koska Venäjän taksilainsäädäntöä ei uusien selvitysten perusteella sovelleta Yangon toimintaan Suomessa, tietosuojavaltuutettu on poistanut elokuussa antamansa määräaikaisen kiellon siirtää henkilötietoja Venäjälle. Yango-taksipalvelun tiedonsiirtojen valvonta jatkuu tietosuojaviranomaisten yhteistyössä. - Uutiset
26.9.2023 10.33
KKV:n blogissa Olli Kauppi ja Riku Buri: Polttoaineiden hintavaihtelut ja kilpailupolitiikkaYLE nosti 25.9.2023 MOT-ohjelmassaan esille kiinnostavan havainnon polttoaineiden hintoihin liittyen. Ohjelman mukaan polttoaineen hinta on matalimmillaan tiistaisin, nousee terävästi keskiviikkoaamuna ja laskee sitten asteittain kohti seuraavaa tiistaita. Ohjelmassa nostettiin esille aiheellisesti kysymys myös siitä, onko havaittu hintasykli merkki kilpailuongelmista. KKV:n kilpailuvalvonnan pääekonomisti Olli Kauppi ja tutkimusohjaaja Riku Buri pohtivat kirjoituksessaan vaihtoehtoisia selityksiä hintojen käyttäytymiselle ja keskustelevat siitä, onko ilmiöön puuttuminen perusteltua. - Uutiset
21.9.2023 13.13
KKV on selvittänyt mahdollisuuksia lisätä kilpailua rautateiden tavaraliikennemarkkinallaKKV:n tutkimusraportissa on tarkasteltu kahta tapaa, joilla kilpailua voitaisiin pyrkiä lisäämään rautateiden tavaraliikenteeseen. Ensimmäinen tarkasteltu keino on mahdollistaa jatkossakin eri standardien mukaisen kaluston käyttö rataverkolla. Toisena keinona tarkasteltiin julkisen kalustoyhtiön perustamista. Toimenpiteen tarkempi arviointi vaatii kuitenkin jatkotutkimusta. - Uutiset
19.9.2023 12.40
Hovioikeus: Kannabis Bedrocan-lääkityksestä aiheutuneet kulut 25.830,88 euroa eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattavia kustannuksia